ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/1575/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Збройних Сил України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Військова частина НОМЕР_2 Національної гвардії України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 Збройних Сил України в якому просить:
Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Збройних сил України щодо не видання довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерориетичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413;
Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Збройних сил України вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та Інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказував, що має право на отримання довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та Інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, однак відповідач такої довідки не видає. Зазначив, що ОСОБА_1 станом на 2024 рік мав статус військовослужбовця. Звільнений у відставку наказом командувача військ оперативного командування НОМЕР_3 № 579 від 23.07.2024. Зазначені обставини підтверджуються військовим квитком Серії НОМЕР_4 . У період із 01.05.2024 по 17.06.2024 виконував бойові (спеціальні) завдання з протиповітряного прикриття та наземної оборони об`єктів критичної інфраструктури у складі діючих угрупувань військ (сил) сил оборони держави згідно з бойовими розпорядженнями у складі НОМЕР_5 бригади Національної гвардії України (Військова частина НОМЕР_2 : надалі - В/Ч НГУ 3005), яка входить до складу діючого ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », згідно з переліком завдань, затвердженим Міністром оборони України (№ 391/дск від 01.02.2024 року), а саме: управління та застосування підпорядкованих підрозділів в операції, бойових (спеціальних) діях в ході протиповітряної оборони важливих державних і військових об`єктів; виявлення, спостереження, супроводження та вогневе ураження повітряних цілей противника (у тому числі - мобільними вогневими групами). У відповідності до довідки, виданої керівництвом В/Ч НГУ 3005 на запит № 43 від 04.07.2024 року, зазначена Інформація щодо капітана ОСОБА_1 , який проходить військову службу у 2-й зенітно-кулеметній роті В/Ч НОМЕР_1 , підтверджується, зокрема, за період з 01.06.2024 по 17.06.2024. Як слідує з відповіді командира В/Ч НГУ 3005 на адвокатський запит № 40105112- 6421/Ш-605-АЗ від 02.08.2024 у командування відповідної військової частини відсутні правові підстави для видачі капітану ОСОБА_1 довідки за формою згідно з додатком 6 до Порядку № 413, оскільки він проходить військову службу у В/Ч НОМЕР_1 , яка відноситься до структури Міністерства оборони України. Водночас, командуванням В/Ч НОМЕР_1 на адвокатський запит надано відповідь за № 2863 від 16.08.2024, згідно якої вказана в/ч не володіє інформацією про безпосередню участь Позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. З метою вирішення даного питання звернулося до В/Ч НГУ 3005 з проханням про надання копій документів на підтвердження безпосередньої участі ОСОБА_1 у зазначених заходах. Про результати розгляду запиту щодо надання документів буде повідомлено ОСОБА_1 . Проте, жодного повідомлення про те. чи надано В/Ч НОМЕР_6 копії відповідних документів на адресу В/Ч НОМЕР_1 , та про результати їх розгляду ОСОБА_1 не надходило. Крім того, 20.09.2024 ОСОБА_1 особисто звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_1 ) із заявою на ім`я командира В/Ч НОМЕР_1 із заявою про підготовку документів для надання йому статусу учасника бойових дій та надіслання їх до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій. Вказана заява 23.09.2024 року із супровідним листом № 2301/798 передана засобами системи електронного документообігу на адресу В/Ч НОМЕР_1 . В подальшому, зважаючи на відсутність відповіді на подану заяву, начальник ІНФОРМАЦІЯ_2 звернувся до командира В/Ч НОМЕР_1 із листом за № 2301 /994 від 13.11.2024, у якому прохав надати інформацію про те, чи була направлена раніше подана заява ОСОБА_1 на розгляд Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та за яким вихідним номером. 11.12.2024 за вхідним № 1987 на адресу ІНФОРМАЦІЯ_2 надійшло повідомлення № 4205 від 18.11.2024 за підписом ТВО командира В/Ч НОМЕР_1 , у якому зазначалося, що ОСОБА_1 не приймав участі у бойових діях під час військової служби у В/Ч НОМЕР_1 Збройних Сил України та рекомендовано звернутися із запитом до військової частини, до якої останній був прикомандирований. а саме - до В/Ч НГУ 3005. Крім того, 31.10.2024 ОСОБА_1 також безпосередньо засобами поштового зв`язку направляв заяву з проханням про видачу йому Довідки 6 або повідомлення причин відмови у її наданні. Факт звернення з такою заявою підтверджується описом вкладення до поштового відправлення «Укрпошта Експрес» № 3770008827819, накладною № 3770008827819 А Г «Укрпошта» та даними трекінгу поштового відправлення № 3770008827819 з офіційного сайту поштового перевізника. Однак, на момент звернення з позовною заявою жодної відповіді на зазначену заяву на адресу ОСОБА_1 не надано, що також свідчить про бездіяльність керівництва В/Ч НОМЕР_1 .
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
21.02.2025 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли пояснення третьої особи, в яких зазначено, що капітан ОСОБА_1 у період з 01.06.2024 по 17.06.2024 р. виконував бойові (спеціальні) завдання з протиповітряного прикриття та наземної оборони об`єктів критичної інфраструктури у складі діючих угрупувань військ (сил) оборони держави згідно з бойовим розпорядженням у складі НОМЕР_5 бригади НГУ (військова частина НОМЕР_2 ), яка входить до діючого ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », а саме управління та застосування підпорядкованих підрозділів в операції, бойових (спеціальних) діях в ході протиповітряної оборони важливих державних та військових об`єктів; виявлення, спостереження, супроводження та вогневе ураження повітряних цілей противника ( у тому числі мобільними вогневими групами). У Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України відсутня можливість виконати ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 10.02.2025 р. про надання доказів того, що позивач брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та докази направлення відповідної інформації (в разі наявності) до Військової частини НОМЕР_1 .
05.03.2025 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Військової частини НОМЕР_1 на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на їх безпідставність та відсутність правових підстав для задоволення позову. Зазначив, що Затверджена форма даної довідки серед іншого, передбачає зазначення найменування областей, районів, населених пунктів, де перебувала особа, яка брала участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. Підставою заповнення такої довідки визначено - не менш як один з документів, які підтверджують безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотиих листів, книг служби, наказів про залучення до таких заходів, відомостей про виконання розвідувальних заходів, або довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва). Згідно з вимогами абзацу 5 пункту 6 Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (в редакції від 23.12.2023, особи, зазначені в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій протягом 30 календарних днів з дня участі осіб у виконанні бойових (службових) завдань, у проведенні розвідувальних заходів, отримання травм (поранень, контузій, каліцтв) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним і органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, с у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком С. При цьому нормою, яка має вищу юридичну силу, а саме частина четверта статті 6-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції від 04.04.2024) визначалося, що уповноважені особи військових частин зобов`язані в п`ятиденний строк після дати закінчення реалізації бойового наказу (розпорядження) сформувати Довідку про безпосередню участь у бойових діях та внести відомості про підтвердження безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та виконання бойових завдань безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій до Реєстру. У разі неможливості внесення зазначених відомостей в електронній формі Довідка про безпосередню участь у бойових діях у цей же строк направляється у паперовій формі до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Один примірник Довідки про безпосередню участь у бойових діях у паперовій формі надається військовослужбовцю. З огляду на вищезазначене правове регулювання, якщо військовослужбовець військової частини НОМЕР_1 капітан ОСОБА_1 під час відрядження, перебуваючи в підпорядкуванні військової частини НОМЕР_2 НГУ, отримував від посадових осіб даної військової частини відповідний бойовий наказ (розпорядження), на підставі якого виконував бойові завдання безпосередньо в районах ведення бойових дій, визначених відповідним наказом Головнокомандувача Збройних Сил України, то посадові особи даної військової частини ( НОМЕР_2 НГУ) були зобов`язані в п`ятиденний строк після дати закінчення реалізації бойового наказу (розпорядження) сформувати, на підставі наявних у них документів (бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотних листів, книг служби, наказів про залучення до таких заходів, відомостей про виконання розвідувальних заходів, або довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), відповідну довідку про безпосередню участь ОСОБА_1 у бойових діях та внести відомості про підтвердження безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та виконання бойових завдань безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій до Реєстру. При цьому, у разі неможливості з якихось причин внесення зазначених відомостей в електронній формі, така довідка про безпосередню участь ОСОБА_1 у бойових діях у цей же строк мала бути ними направлена у паперовій формі до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Один примірник довідки про безпосередню участь у бойових діях у паперовій формі мав бути наданий ними ОСОБА_1 . В свою чергу, військова частина НОМЕР_1 жодної протиправної бездіяльності щодо невидачі позивачеві або неподання на розгляд відповідної комісії довідки за формою згідно з додатком 6 щодо ОСОБА_1 не вчиняла. Командир військової частини НОМЕР_1 виконуючи накази вищого командування направляв капітана ОСОБА_1 у відрядження під час якого даний військовослужбовець перебував у безпосередньому підпорядкуванні інших посадових осіб, зокрема, військової частини НОМЕР_2 НГУ. При цьому командир військової частини НОМЕР_1 не видавав і не міг видавати відрядженому до іншої військової частини капітану ОСОБА_1 будь-які бойові накази (розпорядження) та не мав жодних правових підстав для оформлення на даного військовослужбовця довідки за формою згідно з додатком 6 та її направлення на розгляд відповідної комісії. Вимога позивача щодо зобов`язання військової частини НОМЕР_1 вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 довідки за формою згідно з додатком 6 також не підлягає задоволенню, є необгрунтованою. Згідно з наведеними вище правовими нормами, дана довідка, за наявності визначених законом підстав, може бути видана ОСОБА_1 посадовими особами військової частини НОМЕР_2 НГУ. Військова частина НОМЕР_1 не володіє відповідною інформацією, для видання такої довідки і жодним чином не може підтвердили наявність у позивача підстав для набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану. Зокрема, невідомо, який бойовий наказ (розпорядження) отримував ОСОБА_1 та чи перебував даний військовослужбовець під час його виконання безпосередньо в районах ведення бойових дій, визначених відповідним наказом Головнокомандувача Збройних Сил України. Також у військовій частині НОМЕР_1 відсутні документи, які підтверджують безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та є підставою для заповнення довідки за формою згідно з додатком 6 бойові донесення, журнали бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтові журнали, польотні листи, книги служби, накази про залучення до таких заходів, відомостей про виконання розвідувальних заходів, або довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва). Командиром військової частини НОМЕР_1 вживалися заходи щодо отримання такої інформації від військової частини НОМЕР_2 НГУ, зокрема, направлявся лист від 16.08.2024 року № 2864, проте, відповідь не отримано.
27.03.2025 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь позивача на відзив. У відповіді на відзив позивач наполягав на правомірності своїх вимог.
08.04.2025 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заперечення відповідача на відповідь на відзив у яких останній наполягав на безпідставності доводів позивача.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності клопотань учасників справи про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Судом встановлено, що наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 03.11.2023 № 01 капітана ОСОБА_1 , командира роти охорони ІНФОРМАЦІЯ_3 , призначеного наказом командира військової частини НОМЕР_3 (по особовому складу) №751 від 02.11.2023 на посаду КОМАНДИРА 2 ЗЕНІТНОЇ КУЛЕМЕТНОЇ РОТИ ВІЙСЬКОВОЇ ЧАСТИНИ НОМЕР_1 , з 03.11.2023 зарахувати до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 , на всі види забезпечення, а на котлове з 04.11.2023 та вважати таким, що з 03.11.2023 справи та посаду прийняв та приступив до виконання обов`язків за посадою.
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 26.04.2024 № 117 капітана ОСОБА_1 відряджено в розпорядження командира НОМЕР_7 бригади тактичної авіації до окремого доручення.
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 30.04.2024 №121 капітана ОСОБА_1 вважати таким, що змінив підпорядкування з НОМЕР_7 бригади тактичної авіації до ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " ОСУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 18.06.2024 № 170 вважати таким, що прибув з відрядження капітана ОСОБА_1
04.07.2024 Військовою частиною НОМЕР_2 Національної гвардії України видано довідку №43, згідно якої, зокрема, капітан ОСОБА_1 виконував бойові (спеціальні) завдання з протиповітряного прикриття та наземної оборони об`єктів критичної інфраструктури у складі діючих угрупувань військ (сил) сил оборони держави згідно з бойовими розпорядженнями у складі НОМЕР_5 бригади НГУ (військова частина НОМЕР_2 ), яка входить до складу діючого ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", згідно з переліком завдань, затвердженим Міністром оборони України № 391/дск від 01.02.2024, а саме: управління та застосування підпорядкованих підрозділів в операції, бойових (спеціальних) діях в ході протиповітряної оборони важливих державних і військових об`єктів, виявлення, спостереження, супроводження та вогневе ураження повітряних цілей противника.
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 29.07.2024 №211 капітана ОСОБА_1 , командира 2 зенітної кулеметної роти військової частини НОМЕР_1 , звільненого наказом командувача військ оперативного командування НОМЕР_3 (по особовому складу) від 23.07.2024 №579 У ВІДСТАВКУ ЗА ПІДПУНКТОМ б (за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку): пункту другого частини четвертої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу (за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово - лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку), вважати, що справи та посаду здав і направлено для зарахування на військовий облік до ІНФОРМАЦІЯ_4 .
20.09.2024 ОСОБА_1 звернувся через ІНФОРМАЦІЯ_5 до командира Військової частини НОМЕР_1 із заявою в якій зазначив, що в період з 01.05.2024 по 17.06.2024 під час проходження військової служби на посаді командира 2-ї зенітної кулеметної роти Військової частини НОМЕР_1 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, та просив підготувати необхідні документи для надання статусу учасника бойових дій та надіслати їх до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій.
Листом від 18.11.2024 №4205 Військова частина НОМЕР_1 повідомила ІНФОРМАЦІЯ_5 , що ОСОБА_1 участі у бойових діях не приймав, рекомендовано звернутися із запитом до військової частини до якого військовослужбовець був прикомандирований, а саме до в/ч НОМЕР_8 .
У свою чергу ОСОБА_1 звернувся до Військової частини НОМЕР_1 із заявою від 30.10.2024, в якій просив надати довідку за формою, встановленою у відповідності до додатку №6 до постанови КМУ від 20.08.2014 № 413 (в редакції постанови КМУ від 22.08.2023 №887), або повідомити про причини відмови у її наданні.
Вважаючи, що Військова частина НОМЕР_1 не видаючи довідку за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413, допускає протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Відповідно до статті 65 Конституції України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України.
Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII), відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Відповідно до статті 1 Закону № 2011-XII, соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Згідно статті 12 Закону № 2011-XII, військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Статтею 2 Закону № 2011-XII визначено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон № 3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
Відповідно до статті 4 Закону № 3551-XII, ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.
До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Згідно статті 5 Закону № 3551-XII, учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Згідно пункту 19 частини першої статті 6 Закону № 3551-XII, учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, особи рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, особи начальницького складу Національного антикорупційного бюро України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Порядок надання статусу учасника бойових дій (крім осіб, особливості набуття статусу учасника бойових дій якими визначені у статті 61 цього Закону) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначаються Кабінетом Міністрів України. Райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України, а райони здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях - відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України". Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених в абзаці першому цього пункту, визначає Кабінет Міністрів України.
Особи, зазначені в абзаці першому цього пункту (крім військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) Служби безпеки України та осіб, які входять до складу розвідувальних органів України), або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву про надання статусу учасника бойових дій, у тому числі засобами Реєстру та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони, та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, повноваження якої визначаються законодавством.
У такій заяві зазначаються відомості про безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення та перебування безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб`єкта звернення (за наявності).
Якщо особа, яка подає заяву про надання статусу учасника бойових дій, не володіє такими відомостями (документами), комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій витребовує такі відомості (документи) за запитом в уповноваженого органу або особи в рамках міжвідомчої взаємодії суб`єктів владних повноважень, але не пізніше ніж через п`ять календарних днів від дати надходження такої заяви. Уповноважений орган або особа зобов`язані надати запитувані відомості (документи) або обґрунтувати причину відмови у наданні не пізніше ніж через 15 календарних днів від дати надходження такого запиту.
Виходячи з системного аналізу пункту 19 частини першої статті 6 Закону № 3551-XII статус учасника бойових дій надається особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і:
- брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;
- брали безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів;
- брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
У спірних правовідносинах позивач претендує на набуття статусу учасника бойових дій вважаючи себе особою, яка брала безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Свою участь у бойових діях позивач пов`язує із його залученням до складу діючих угрупувань військ (сил) сил оборони держави згідно з бойовими розпорядженнями у складі НОМЕР_5 бригади НГУ (військова частина НОМЕР_2 ), яка входить до складу діючого ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " з управління та застосування підпорядкованих підрозділів в операції, бойових (спеціальних) діях в ході протиповітряної оборони важливих державних і військових об`єктів, виявлення, спостереження, супроводження та вогневе ураження повітряних цілей противника.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який у подальшому неодноразово продовжувався та діє на теперішній час.
Закон України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII) визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.
Відповідно до статті 1 Закону № 389-VII, воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 8 Закону № 389-VII, в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: встановлювати (посилювати) охорону об`єктів критичної інфраструктури та об`єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, і вводити особливий режим їх роботи. Порядок встановлення (посилення) охорони таких об`єктів та їх перелік, що із введенням воєнного стану підлягають охороні, а також порядок особливого режиму їх роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Закон України "Про критичну інфраструктуру" від 16.11.2021 № 1882-IX (далі - Закон № 1882-IX) визначає правові та організаційні засади створення та функціювання національної системи захисту критичної інфраструктури і є складовою законодавства у сфері національної безпеки.
Відповідно до приписів статті 1 Закону № 1882-IX, у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- критична інфраструктура - сукупність об`єктів критичної інфраструктури;
- об`єкти критичної інфраструктури - об`єкти інфраструктури, системи, їх частини та їх сукупність, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони, порушення функціонування яких може завдати шкоди життєво важливим національним інтересам;
- безпека критичної інфраструктури - стан захищеності критичної інфраструктури, за якого забезпечуються функціональність, безперервність роботи, відновлюваність, цілісність і стійкість критичної інфраструктури;
- захист критичної інфраструктури - всі види діяльності, що виконуються перед або під час створення, функціонування, відновлення і реорганізації об`єкта критичної інфраструктури, спрямовані на своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізацію загроз безпеці об`єктів критичної інфраструктури, а також мінімізацію та ліквідацію наслідків у разі їх реалізації.
Відповідно до частин першої та четвертої статті 9 Закону № 1882-IX, для організації ефективного забезпечення безпеки і стійкості критичної інфраструктури з урахуванням специфіки забезпечення окремих життєво важливих функцій та/або послуг визначаються сектори критичної інфраструктури.
До життєво важливих функцій та/або послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для національної безпеки України, належать, зокрема: 2) енергозабезпечення (у тому числі постачання теплової енергії).
Поряд із цим, Закон України "Про оборону України" від 06.12.1991 № 1932-XII (далі - Закон № 1932-XII) встановлює засади оборони України, а також повноваження органів державної влади, основні функції та завдання органів військового управління, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, обов`язки підприємств, установ, організацій, посадових осіб, права та обов`язки громадян України у сфері оборони.
Відповідно до визначеної статтею 1 Закону № 1932-XII термінології:
- оборона України - система політичних, економічних, соціальних, воєнних, наукових, науково-технічних, інформаційних, правових, організаційних, інших заходів держави щодо підготовки до збройного захисту та її захист у разі збройної агресії або збройного конфлікту;
- бойові дії - форма застосування з`єднань, військових частин, підрозділів (інших сил і засобів) Збройних Сил України, інших складових сил оборони, а також поліції особливого призначення Національної поліції України для вирішення бойових (спеціальних) завдань в операціях або самостійно під час відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту, виконання інших завдань із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння);
- район воєнних (бойових) дій - визначена рішенням Головнокомандувача Збройних Сил України частина сухопутної території України, повітряного або/та водного простору, на якій впродовж певного часу ведуться або/та можуть вестися воєнні (бойові) дії;
- збройна агресія - застосування іншою державою або групою держав збройної сили проти України. Збройною агресією проти України вважається будь-яка з таких дій: вторгнення або напад збройних сил іншої держави або групи держав на територію України, а також окупація або анексія частини території України.
Наказом Міністерства оборони України 10.11. 2022 № 369 затверджено Положення про комісії Міністерства оборони України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни та вирішення спірних питань щодо зарахування окремих періодів служби до вислуги років (далі - Положення № 369).
Відповідно до пункту 1 Положення № 369, комісії утворюються у Міністерстві оборони України - з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни та вирішення спірних питань щодо зарахування окремих періодів служби до вислуги років.
Згідно підпункту 1 пункту 6 Положення № 369, на Комісію Міноборони покладається вирішення питань про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни та вирішення спірних питань щодо зарахування окремих періодів служби до вислуги років: учасниками бойових дій: відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" осіб із числа: військовослужбовців Збройних Сил України, які проходять (проходили) військову службу в структурних підрозділах апарату Міноборони, органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях безпосереднього підпорядкування Міноборони.
Згідно підпункту 13 пункту 15 Положення № 369, комісії приймають рішення про визнання осіб учасниками бойових дій на підставі таких документів: для військовослужбовців, які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови виконання ними особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва), - довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
До зазначеної довідки за власним бажанням особою можуть додаватись інші документи, які містять докази та підтверджують факт виконання особою особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, серед них: витяги (копії) бойових донесень; витяги (копії) з журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки); витяги (копії) з вахтових журналів; копії польотних листів; довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва); копії рапортів командирів підрозділів (груп), екіпажів кораблів (катерів, суден забезпечення, літаків, вертольотів) про виконання бойових (службових) завдань (знищення, захват техніки або живої сили противника); витяги з наказів Генерального штабу Збройних Сил України, командирів (начальників) органів військового управління, військових частин (органів, підрозділів), установ та закладів, Командувача об`єднаних сил, командувачів угруповань військ, командирів оперативно-тактичних угруповань про прибуття (вибуття) до (з) районів виконання бойових (службових) завдань; витяги з наказів (по стройовій частині) командирів (начальників) органів військового управління, військових частин (органів, підрозділів), установ та закладів угруповань про прибуття (вибуття) до (з) районів виконання бойових (службових) завдань; документи про направлення у відрядження до (з) районів виконання бойових (службових) завдань та інші.
Відтак, означена норма обумовлює прийняття рішення про визнання особи учасником бойових дій (для військовослужбовців) безпосередньою участю у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, зокрема, виконання ними особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 затверджено Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (далі - Порядок №413).
Цей Порядок визначає процедуру надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та категорії таких осіб.
За змістом підпункту 4 пункту 4 Порядку №413 підставою для надання заявникам статусу учасника бойових дій є: для заявників з числа осіб, зазначених в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону (крім осіб, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади), які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, - довідка за формою згідно з додатком 6.
Згідно абзацу 5 пункту 6 Порядку №413 особи, зазначені в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій протягом 30 календарних днів з дня участі осіб у виконанні бойових (службових) завдань, у проведенні розвідувальних заходів, отримання травм (поранень, контузій, каліцтв) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу особи, довідки за формою згідно з додатком 6.
З аналізу вищевикладеного слідує, що обов`язок з подання на розгляд комісії утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом довідки за формою згідно з додатком 6 покладено на командира (начальника) військової частини у складі якої проходила службу особа.
Із змісту Додатку 6 до Порядку № 413 слідує, що у довідці про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України зазначається про те, що особа дійсно у відповідний період брав (брала) участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи у відповідній області, районі, населеному пункті, підстава - з документів, які підтверджують безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотних листів, книг служби, наказів про залучення до таких заходів, відомостей про виконання розвідувальних заходів, або довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).
Таким чином, підставою для видачі довідки за формою, встановленою Додатком 6 до Порядку № 413, є документи, що передбачають облік участі особи у бойових діях (бойові донесення, журнали бойових дій, накази та інш.).
Як слідує з матеріалів справи наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 26.04.2024 № 117 капітана ОСОБА_1 вважати таким, що вибув в розпорядження командира НОМЕР_7 бригади тактичної авіації від 25.04.2024 №1012/дск, з 27.04.2024 до окремого доручення. Підстава: бойовий наказ командира НОМЕР_7 тактичної авіації від 25.04.2024 №01012, та бойове розпорядження командира НОМЕР_7 тактичної авіації від 25.04.2024 №1012/дск
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 30.04.2024 №121 капітана ОСОБА_1 вважати таким, що змінив підпорядкування з НОМЕР_7 бригади тактичної авіації до ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " ОСУВ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " згідно розпорядження ГК ЗСУ від 28.04.2024 №6215, Р з ППО КСВ від 29.04.2024 №1/518, р ОКП від 29.04.2024 №502/10/120.
Наказом командира Військової частини НОМЕР_1 від 18.06.2024 № 170 вважати таким, що прибув з відрядження капітана ОСОБА_1 . Підстава: посвідчення про відрядження № 632 від 26.04.2024.
Згідно довідки Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України від 04.07.2024 №43, зокрема, капітан ОСОБА_1 виконував бойові (спеціальні) завдання з протиповітряного прикриття та наземної оборони об`єктів критичної інфраструктури у складі діючих угрупувань військ (сил) сил оборони держави згідно з бойовими розпорядженнями у складі НОМЕР_5 бригади НГУ (військова частина НОМЕР_2 ), яка входить до складу діючого ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", згідно з переліком завдань, затвердженим Міністром оборони України № 391/дск від 01.02.2024, а саме: управління та застосування підпорядкованих підрозділів в операції, бойових (спеціальних) діях в ході протиповітряної оборони важливих державних і військових об`єктів, виявлення, спостереження, супроводження та вогневе ураження повітряних цілей противника. Підстава бойове розпорядження Головнокомандувача ЗС України від 28.04.2024 №6215, бойове розпорядження командувача ОТУ " ІНФОРМАЦІЯ_1 " від 01.05.2024 №710_дск_оув.
Таким чином, у спірних правовідносинах позивач, не будучи виключеним з особового складу Військової частини НОМЕР_1 , був залучений до виконання бойових (спеціальних) завдань з протиповітряного прикриття та наземної оборони об`єктів критичної інфраструктури, які мають стратегічне значення для економіки, зокрема, і безпосередньо у період воєнного стану, що підтверджено вищезазначеними документами.
У свою чергу ні відповідачем, ні третьою особою документально не доведено зворотнього.
Крім того, суд критично ставиться до посилань відповідача, що останній не вправі видавати довідку згідно додатку № 6, оскільки останній самостійно звертався з листом від 16.08.2024 №2864 до Військової частини НОМЕР_8 щодо надання документів, які підтверджують безпосередню участь капітана ОСОБА_1 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. Дані документи необхідні для вирішення питання стосовно видання особі довідки про безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, ефективний засіб правового захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі "ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява N 28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. The United Kingdom), пп. 28 - 36, Series A N 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
За таких обставин, з метою ефективного та належного захисту прав, свобод та інтересів позивача суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Збройних сил України щодо не видання довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерориетичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 та зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Збройних сил України вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та Інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_9 , АДРЕСА_1 ) до
Інформація не підлягає розголошенню в загальному доступі відповідно до статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Збройних сил України щодо не видання довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерориетичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413.
Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Збройних сил України вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 довідки за формою згідно з додатком 6 (Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України) до Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та Інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини НОМЕР_1 Збройних Сил України на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127668612 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні