Волинський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2025 року ЛуцькСправа № 140/1081/25
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Шепелюка В.Л., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фіксінг Сістем» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фіксінг Сістем» (далі- ТОВ «Фіксінг Сістем», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі- ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі- ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області від 03.10.2024 №11856984/41985328, №11856989/41985328, №11856992/41985328, №11856996/41985328, №11856977/41985328 про відмову у реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН); зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 датою їх фактичного надходження;
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач (за договором постачальник) уклав договори постачання, а саме: від 02.04.2018 №ФС-0000005 із ТОВ ПП «Інстал-Сервіс»; від 02.04.2019 №ФС-0000111 та від 02.04.2018 №ФС-0000034 із ТОВ «КРЕП ТЕХ»; від 01.02.2023 №ФС-0000308 із ТОВ «КСК МЕТИЗ»; від 15.07.2021 №ФС-0000272 із ТОВ «ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН», за якими періодично здійснювалися поставки партій товарів різного асортименту.
В рамках вказаних договорів покупцям за видатковими накладними від 25.09.2023 №1377, №1375, №1378, №1373, №1493 була поставлена партія товарів господарського призначення.
Оплата за придбаний товар була проведена ТОВ «ІНСТАЛ-СЕРВІС» згідно із платіжним дорученням від 18.10.2023, ТОВ «КСК МЕТИЗ» згідно із платіжним дорученням від 03.10.2023 та ТОВ «КРЕП ТЕХ» згідно із платіжними дорученнями від 25.09.2023 та 27.09.2023.
Товар був забраний зі складу постачальника самовивозом - транспортним засобом покупця. Склади ТОВ «Лайтком Продакшн» та ТОВ «Фіксінг Сістем», ТОВ «Алекс-авто», ТОВ «Імпорт Траст-компані» знаходяться на території «Мегасклад», за адресою: вул. Беркоса, 86-А, тому переміщення здійснювалось за допомогою вантажоукладача, рокли між складами за однією адресою, тому транспорт для перевезення не був потрібен, ТТН не складались. На підтвердження придбання товару були складені акти прийому передачі товару.
На виконання вимог Податкового кодексу України (далі - ПК України), за результатами вказаних господарських операцій було складено податкові накладні №127 від 25.09.2023 на загальну суму 158964,00 грн, від 25.09.2023 №125 на загальну суму 12058,12 грн, від 25.09.2023 №123 на загальну суму 32446,05 грн, від 25.09.2023 №121 на загальну суму 10400,53 грн, від 25.09.2023 №128 на загальну суму 10852,92 грн, які подано на реєстрацію в ЄРПН.
Як вбачається з квитанції від 10.10.2023 реєстрація вказаних податкових накладних в ЄРПН була зупинена, у зв`язку із тим, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Позивачем було надано повідомлення від 19.09.2024 №20, від 20.09.2024 №26, №27, №31, №34 та додаткові документи щодо податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128, в яких зазначено, що постачальниками товарів є українські виробничі та торгові підприємства. Для здійснення господарської діяльності укладено договір складського господарства з ФОП ОСОБА_1 та є оренда. Умова поставки з покупцями - самовивіз.
Однак, рішеннями від 03.10.2024 №11856984/41985328, №11856989/41985328, №11856992/41985328, №11856996/41985328, №11856977/41985328, у реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 було відмовлено з підстави ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податків.
Позивач вказує, що в оскаржуваних рішень не вказано, які ж реальні підстави для їх прийняття. Не зрозуміло, яких саме документів не вистачало відповідачу 1 та як ці документи можуть підтвердити чи спростувати реальність господарської операції.
Окрім того, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Під час подання пояснень позивач надавав разом з ними і витребувані відповідачем документи, але це не призвело до реєстрації податкової накладної. Також під час надання пояснень позивачем був розкритий ланцюг по придбанню товару, який в подальшому був реалізований. Товар придбався, як в українських постачальників так був імпортований з за кордону.
Також позивач вказує, що контролюючі органи зобов`язані, у разі зупинення реєстрації податкової накладної, у квитанції зазначити зокрема, пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмовити в такій реєстрації.
Разом з тим, як свідчить зміст копій квитанції про зупинення реєстрації за всіма вказаними вище податковими накладними не містить зазначення конкретної пропозиції щодо змісту пояснень та конкретного переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Таким чином, на думку позивача, оскаржувані рішення контролюючого органу є необґрунтованими, оскільки вони не містять чітких посилань на підстави, які слугували причинами для їх прийняття, з урахуванням наданих позивачем письмових пояснень та документів на підтвердження реальності господарської операції, а також не містять доводів та обґрунтувань відносно того, з яких підстав подані позивачем пояснення та додаткові документи за наслідками зупинення реєстрації податкових накладних не були враховані контролюючим органом з урахуванням того, що в додатковій інформації в оскаржуваному рішенні наявне посилання саме на відсутність первинних документів на зберігання, транспортування.
З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.02.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (т.1, а.с.217).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (т.1, а.с.221-225) представник відповідачів позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні, мотивуючи тим, що ТОВ «Фіксінг Сістем» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №121 від 25.09.2023 на загальну суму операції 10400,53 грн, у т. ч. ПДВ 1733,42 грн; №123 від 25.09.2023 на загальну суму операції 32446,05 грн, у т. ч. ПДВ 5407,68 грн; №125 від 25.09.2023 на загальну суму операції 12058,12 грн, у т. ч. ПДВ 2009,69 грн; №127 від 25.09.2023 на загальну суму операції158964,00 грн, у т. ч. ПДВ 26494,00 грн; №128 від 25.09.2023року на загальну суму операції 10852,92 грн, у т. ч. ПДВ 1808,82 грн.
Відповідно до квитанцій від 10.10.2023 реєстрації вказаних податкових накладних зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, Порядку №1165 у зв`язку із тим, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Платнику запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
На підтвердження здійснених операцій платником надано повідомлення від 25.09.2024 №127, від №125, №123, №121 та №128 про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
За результатами розгляду наданих документів контролюючим органом направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.09.2024 №11820716/41985328, №11821810/41985328, №11822320/41985328, №11822515/41985328, №11823208/41985328, відповідно до яких запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, зазначена додаткова інформація: надати договір, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу покупця. Надати підтверджуючі документи щодо походження товару (договір, видаткові накладні, товаросупровідні документи, розрахункові документи тощо).
Представник відповідачів вказує, що ТОВ «Фіксінг Сістем» не скористалось своїм правом подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.
Враховуючи вищенаведене, комісією ГУ ДПС у Волинській області прийняті рішення від 03.10.2024№11856984/41985328, №11856989/41985328, №11856992/41985328, №11856996/41985328, №11856977/41985328 про відмову в реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128.
Причина відмови: ненадання письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Тобто, причиною відмови в реєстрації податкової накладної став саме факт ненадання витребуваної контролюючим органом документації на належним чином сформовану вимогу. Конкретні документи витребовувалися у позивача попередньо шляхом направлення відповідних повідомлень, зі змістом він був ознайомлений та міг надати відповідні документи на підтвердження витребуваної інформації.
Таким чином контролюючий орган чітко визначив перелік документів, які є достатніми для реєстрації податкових накладних, однак позивач їх не надав, а тому відповідач в межах дискреції прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Також представник відповідача зауважує, що зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування чітко встановлено пунктом 11 Порядку №1165 та не встановлено обов`язок контролюючого органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений пунктом 5 Порядку №520.
Наголошує, реєстрація податкової накладної без реального здійснення операції, в силу приписів пункту 198.6 статті 198 ПК та пункту 201.10 статті 201 ПК, призводить до безпідставного формування податкового кредиту та відповідно збитків для бюджету. Механізм реєстрації податкових накладних перш за все спрямований на упередження безпідставного формування податкового кредиту.
Отже, враховуючи вищезазначене, представник відповідачів вважає, що ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а підстави для задоволення позовної заяви ТОВ «Фіксінг Сістем» відсутні. Просить в задоволенні позову відмовити.
У відповіді на відзив позивач підтримав позовні вимоги з підстав наведених у позовній заяві. Додатково зазначив, що до повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень стосовно податкових накладних, відповідач 1 вже отримував від позивача пояснення разом з документами, які підтверджують реальність господарської операції, а саме від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128. При цьому, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних (т.2, а.с.7-10).
Представник відповідачів подав до суду додаткові пояснення від 04.04.2025, в яких зазначив, що твердження позивача про відсутність вказівки на конкретні документи спростовується тим, що контролюючий орган надіслав повідомлення про необхідність надання додаткових документів, в якому чітко окреслив перелік документів. Отже, позивач мав реальну можливість надати контролюючому органу документи на підтвердження реєстрації податкової накладної, будучи усвідомленим про те, яких саме документів не вистачає. Однак такою можливістю ТОВ «Фіксінг Сістем» не скористалося, а тому в силу приписів законодавства контролюючий орган прийняв єдине можливе рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН (т.2, а.с.14-15).
На адресу суду також надійшли додаткові пояснення позивача від 24.04.2025, в яких останній підтримав позовні вимоги, вчергове наголосивши, що в квитанціях, якими реєстрацію податкових накладних було зупинено, відсутня інформація, щодо того, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної та в квитанціях відсутнє обґрунтування віднесення позивача до переліку ризикових. Оскаржуваним рішеннями відповідач 1 за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення (т.2, а.с.22-23).
Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
ТОВ «Фіксінг Сістем» зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (код КВЕД 46.49), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1, а.с.17).
ТОВ «Фіксінг Сістем» як постачальником укладено аналогічні за змістом договори постачання, а саме: від 02.04.2018 №ФС-0000005 із ТОВ ПП «Інстал-Сервіс» (покупець) (т.1, а.с.50-51); від 02.04.2019 №ФС-0000111 (т.1, а.с.82-83) та від 02.04.2018 №ФС-0000034 (т.1, а.с.168-169) із ТОВ «КРЕП ТЕХ» (покупець); від 01.02.2023 №ФС-0000308, із ТОВ «КСК МЕТИЗ» (покупець) (а.с. 118-119); від 15.07.2021 №ФС-0000272 із ТОВ «ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН» (покупець) (а.с. 143-144);
На виконання умов вищезазначених договорів позивачем передано обумовлений товар, а саме: для ПП «Інстал-Сервіс» на загальну суму 158964,00 грн, у тому числі ПДВ 26494,00 грн згідно із видатковою накладною від 25.09.2023 №1377 (т.1, а.с.49); для ТОВ «КРЕП ТЕХ» на загальну суму 12058,12 грн, у тому числі ПДВ 2009,69 грн згідно із видатковою накладною від 25.09.2023 №1375 (т.1, а.с.81) та на загальну суму 10852,92 грн, у тому числі ПДВ 1808,82 грн згідно із видатковою накладною від 25.09.2023 №1378 (т.1, а.с.175); для ТОВ «КСК МЕТИЗ» на загальну суму 32446,05 грн, у тому числі ПДВ 5407,68 грн згідно із видатковою накладною від 25.09.202 №1373 (т.1, а.с.117), для ТОВ «ЛАЙТКОМ ПРОДАКШН» на загальну суму 10400,53 грн, у тому числі ПДВ 1733,42 грн згідно із видатковою накладною від 25.09.2023 №1493 (т.1, а.с.148).
За наслідками здійснення вказаних господарських операцій ТОВ «Фіксінг Сістем» складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №127 від 25.09.2023 на загальну суму 158964,00 грн, у тому числі ПДВ 26494,00 грн (т.1, а.с.47); від 25.09.2023 №125 на загальну суму 12058,12 грн, у тому числі ПДВ 2009,69 грн (т.1, а.с.79); від 25.09.2023 №123 на загальну суму 32446,05 грн, у тому числі ПДВ 5407,68 грн (т.1, а.с.115); від 25.09.2023 №121 на загальну суму 10400,53 грн, у тому числі ПДВ 1733,42 грн (т.1, а.с.146); від 25.09.2023 №128 на загальну суму 10852,92 грн, у тому числі ПДВ 1808,82 грн (т.1, а.с.173).
Як вбачається із квитанції від 10.10.2023 (т.1, а.с. 43, 75, 111, 142, 166) реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПK України, Порядку №1165, податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Для підтвердження реєстрації спірних податкових накладних позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: від 20.09.2024 №26 та документи в кількості 9 додатків щодо податкової накладної від 25.09.2024 №127 (а.с.22); від 20.09.2024 №27 та документи в кількості 9 додатків щодо податкової накладної від 25.09.2024 №125 (а.с.72); від 20.09.2024 №31 та документи в кількості 9 додатків щодо податкової накладної від 25.09.2024 №123 (а.с.108); від 19.09.2024 №20 та документи в кількості 13 додатків щодо податкової накладної від 25.09.2024 №121 (а.с.139); від 20.09.2024 №34 та документи в кількості 11 додатків щодо податкової накладної від 25.09.2024 №128 (а.с.139).
За результатами розгляду вказаних документів ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 25.09.2024 №11820716/41985328 (т.1, а.с.229-230), від 25.09.2024 №11821810/41985328 (т.1, а.с.231-232), від 25.09.2024 №11822320/41985328 (т.1, а.с.233-234), від 25.09.2024 №11822515/41985328 (т.1, а.с.235-236), від 25.09.2024 №11823208/41985328 (т.1, а.с.237-238), якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.
В графі додаткова інформація зазначено: «Надати договір, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу покупця. Надати підтверджуючі документи щодо походження товару (договір, видаткові накладні, товаросупровідні документи, розрахункові документи тощо)».
В подальшому комісією ГУ ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржувані рішення від 03.10.2024 №11856984/41985328 (т.1, а.с.41), від 03.10.2024 №11856989/41985328 (т.1, а.с.73), від 03.10.2024 №11856992/41985328 (т.1, а.с.109), від 03.10.2024 №11856996/41985328 (т.1, а.с.140), від 03.10.2024 №11856977/41985328 (т.1, а.с.164), якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 в ЄРПН з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податків.
Не погоджуючись із прийнятими комісією ГУ ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН рішеннями, позивач звернувся із даними позовом до суду.
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 8 Порядку №1165 передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені додатком №1 до Порядку №1165.
Зокрема, згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, одним із таких критеріїв є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Як установлено судом, реєстрація спірних податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженийнаказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 «Зміни до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який набрав чинності з 08.03.2023, пункт 9 Порядку № 520 викладено у наступній редакції:
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакціїнаказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19 також було затверджено форми Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (Додаток 1) та Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (Додаток 2).
Отже, з аналізу наведених вище норм (з урахуванням внесених до них змін) слідує, що з метою вирішення питання про наявність/відсутність підстав для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з 08.03.2023 було встановлено наступний алгоритм взаємодії платника податків та контролюючого органу.
За наслідками отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН пункт 4 Порядку № 520 надає право платнику податків подати на розгляд комісії регіонального рівня письмові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Загальний перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.
Якщо платник податків скористався правом подання письмових пояснень та копій документів, то за результатами розгляду останніх комісія регіонального рівня приймає одне із трьох наступних рішень:
1) рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - якщо надані платником податків документи та письмові пояснення підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування;
2) про направлення Повідомлення - якщо наданих платником податків документів та письмових пояснень недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. При цьому зміст форми указаного Повідомлення (Додаток 2 до Порядку №520) свідчить, що у ньому мають бути вказані конкретні документи, які пропонується надати платнику податків;
3) рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - якщо платник податків надав письмові пояснення та достатній обсяг документів, передбачених пунктом 5 Порядку №520, але вони не відповідають вимогам законодавства, внаслідок чого не можуть вважатися такими, що підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування.
У випадку направлення платнику податків повідомлення, такий платник має право подати контролюючому органу додаткові пояснення та копії документів, зазначені у Повідомленні, за результатами розгляду яких комісія регіонального рівня приймає одне з рішень: 1) про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; 2) про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Реалізація такого права має бути здійснена протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Неподання платником податків додаткових пояснень та копій документів, зазначених у Повідомленні, або їх неповне подання протягом означеного строку має наслідком прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
При цьому із змісту пункту 10 Порядку № 520 та форми Рішення (Додаток 1 до Порядку №520) слідує, що комісія регіонального рівня у випадку, якщо подані платником податків пояснення/додаткові пояснення та копії документів не підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/ розрахунку коригування, проставляє відмітку у графі «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
У випадку ж ненадання платником податків у встановлені строки додаткових пояснень і копій документів, встановлених абзацом шостим пункту 9 Порядку № 520, комісія регіонального рівня проставляє відмітку у графі «ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку».
Таким чином, суд зазначає, що згідно із новим алгоритмом взаємодії податкового органу та платника податків під час моніторингу податкових накладних, додано новий етап під час вирішення питання про реєстрацію ПН чи відмову і її реєстрації. При цьому, такий етап є важливим для правильного вирішення спору у цій справі, оскільки на цьому етапі податковий орган, повинен конкретизувати той перелік документів та інформації, яку додатково слід надати платнику податків.
Верховний Суд у постанові від 24.03.2025 у справі №140/32696/23 сформував висновок, якщо за результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, наданих платником податків внаслідок отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, комісія регіонального рівня дійде висновку, що таких пояснень і документів недостатньо для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, вона направляє платнику податків повідомлення, в якому зазначає конкретний перелік документів та інформації, які слід надати. Протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, платник податків може скористатися правом на подання додаткових пояснень та копій документів згідно із змістом Повідомлення. Якщо платник податків не скористався таким правом, то комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Аналогічна правова позиція була викладена в постановах Верховного Суду від 31.03.2025 у справа № 140/20330/23, від 23.04.2025 у справі №620/4035/24.
Як встановлено судом та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, за результатами розгляду поданих позивачем повідомлень від 19.09.2024 №20, від 20.09.2024 №26, №27, №31, №34 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, на підставі норм пункту 9 Порядку №520 ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 25.09.2024 №11820716/41985328 (т.1, а.с.229-230), від 25.09.2024 №11821810/41985328 (т.1, а.с.231-232), від 25.09.2024 №11822320/41985328 (т.1, а.с.233-234), від 25.09.2024 №11822515/41985328 (т.1, а.с.235-236), від 25.09.2024 №11823208/41985328 (т.1, а.с.237-238), якими запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції; актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки; накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН. В графі додаткова інформація зазначено: «Надати договір, розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати по операції з реалізації товару в адресу покупця. Надати підтверджуючі документи щодо походження товару (договір, видаткові накладні, товаросупровідні документи, розрахункові документи тощо)».
У вищенаведених повідомленнях податкового органу позивача також попереджено про наслідки ненадання додаткових пояснень і копій документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.
Отже, з установлених у цій справі обставин у взаємозв`язку з вищенаведеними висновками щодо застосування Порядку № 520 (в редакції, чинній з 08.03.2023) слідує, що податковий орган, проаналізувавши надані позивачем пояснення і документи, але не знайшовши підстав для прийняття рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної в ЄРПН, забезпечив позивачу право на подання додаткових пояснень та документів щодо спірних податкових накладних, реєстрацію якої було зупинено. Зміст повідомлення свідчить, що шляхом проставлення відмітки у відповідній графі та заповнення графи «Додаткова інформація» податковий орган повідомив позивача про те, яких саме документів йому не вистачає для остаточного вирішення питання про реєстрацію/відмову в реєстрації спірної податкової накладної, а також повідомив про наслідки ненадання додаткових пояснень і документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення.
Однак, у розглядуваній ситуації позивач не скористався правом надання додаткових пояснень і копій документів за наслідками отримання повідомлення від ГУ ДПС у Волинській області. Наслідком невиконання платником податків вимог пункту 9 Порядку № 520 в частині подання додаткових документів протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, є прийняття оскаржуваних рішень від 03.10.2024 №11856984/41985328 (т.1, а.с.41), від 03.10.2024 №11856989/41985328 (т.1, а.с.73), від 03.10.2024 №11856992/41985328 (т.1, а.с.109), від 03.10.2024 №11856996/41985328 (т.1, а.с.140), від 03.10.2024 №11856977/41985328 (т.1, а.с.164), якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 в ЄРПН.
При цьому, суд відхиляє доводи позивача про те, що у квитанціях від 10.10.2023 не конкретизовано належним чином документи, які слід було надати для підтвердження інформації, зазначеної у спірних податкових накладних, позаяк законодавець передбачив, що у разі недостатності пояснень та документів, наданих за наслідками отримання квитанцій, податковий орган саме у повідомленні повинен конкретизувати той перелік документів та інформації, яку додатково слід надати платнику податків. У спірному випадку у повідомленнях від 25.09.2024 №11820716/41985328, №11821810/41985328, №11822320/41985328, №11822515/41985328, №11823208/41985328 чітко вказано, які саме документи слід було надати для вирішення питання про реєстрацію/відмову в реєстрації спірних податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 24.03.2025 у справі №140/32696/23
У свою чергу, суд вважає, що саме по собі ігнорування платником податків пропозиції контролюючого органу, викладеної в повідомленні, є самостійною підставою для прояву негативної дискреції.
За таких обставин, на думку суду, наявні підстави вважати, що позивач у цій справі не проявив належної сумлінності у користуванні наданими податковим законодавством правами. З огляду на неподання додаткових пояснень та/або документів за результатами отримання повідомлення прийнятті відповідачем 1 рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, щодо яких надсилалося повідомлення відповідають приписам пункту 9 Порядку № 520.
Відповідно до вимог частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що комісія ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а відтак оскаржувані рішення від 03.10.2024 №11856984/41985328, №11856989/41985328, №11856992/41985328, №11856996/41985328, №11856977/41985328 про відмову у реєстрації податкових накладних від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 в ЄРПН є правомірними, а позовні вимоги про їх скасування є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Відтак, відсутні підстави для задоволення взаємопов`язаних позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 25.09.2023 №127, №125, №123, №121, №128 датою їх фактичного надходження.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати позивачу за рахунок відповідачів відповідно до приписів статті 139 КАС України відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями243 - 246,262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Фіксінг Сістем» (43006, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Мирослава Скорика, 14, перший поверх 7, код ЄДРПОУ 41985328) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В. Л. Шепелюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2025 |
Оприлюднено | 02.06.2025 |
Номер документу | 127719524 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Шепелюк Віталій Леонідович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Шепелюк Віталій Леонідович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні