Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2025 рокуСправа № 160/34324/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в м. Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (далі також ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА»), подана через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» представником позивача адвокатом Стовбуном Русланом Володимировичем, до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (відповідача-1), Державної податкової служби України (відповідача-2), у якій позивач просить:
- скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 13.10.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 13.10.2023, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА».
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до ст.ст. 187, 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань - відвантаження товару ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» на підставі видаткової накладної № 860 від 13.10.2023 складено податкову накладну № 2 від 13.10.2023, яку направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрація податкової накладної була зупинена, про що позивачу направлено квитанцію із зазначенням підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та пропозиції надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Зупинення реєстрації податкової накладної здійснено у зв`язку з тим, що ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У квитанції не було визначено конкретного, вичерпного переліку документів, які необхідно надати. 24.11.2023 позивачем на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення за № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області 28.11.2023 прийняла рішення № 10025485/42879601, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 13.10.2023 № 2. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної зазначено наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Однак у рішенні не зазначено, які з наданих документів складено з порушенням законодавства та в чому вони полягають. Не погодившись із указаним рішенням, ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» направило до Державної податкової служби України скаргу, яку залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної без змін. Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним, необґрунтованим, прийнятими без урахування наданих позивачем разом із поясненнями документів та усіх обставин, які підлягали врахуванню при прийнятті такого рішення. Зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач вважає належним і ефективним способом захисту його порушених прав.
28.12.2023 надійшло подане представником позивача клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.
Ухвалою від 01.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
23.01.2024 надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач-1 просив відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що 17.01.2022 було прийнято рішення № 1495 про відповідність ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Реєстрацію податкової накладної № 2 від 13.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано податкову накладну для реєстрації, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та копій документів встановлено, що ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» має взаємовідносини з ризиковими суб`єктами господарювання (ТОВ «ТД «Юніон ОІЛ», ТОВ «Сервісний центр Оланво»), здійснює придбання товарів у ФОП ОСОБА_1 , який не є платником податку на додану вартість, що не дає можливості дослідити походження товарів, не надано сертифікати відповідності (декларації виробника) та інше. Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснила перевірку поданих платником податку документів. Податковий орган не зобов`язаний вказувати у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності здійснення господарської операції, оскільки це не передбачено нормативно-правовими актами. Дії з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, тому позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
23.01.2024 до суду надійшов відзив Державної податкової служби України, в якому відповідач-2 проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, наведених у відзиві Головного управління ДПС у Дніпропетровській області. Зазначив, що дії з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, тому позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Також 23.01.2024 надійшла заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження або спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Ухвалою від 29.01.2024 у задоволенні вказаної заяви було відмовлено.
Відповідь на відзив та заперечення до суду не надійшли.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» зареєстроване 11.03.2019, номер запису: 12241020000089657. Видами економічної діяльності є: 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний); 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання; 47.75 Роздрібна торгівля косметичними товарами та туалетними приналежностями в спеціалізованих магазинах; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткованням для добувної промисловості та будівництва; 46.15 Діяльність посередників у торгівлі меблями, господарськими товарами, залізними та іншими металевими виробами; 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 28.99 Виробництво інших машин і устатковання спеціального призначення, н.в.і.у.; 28.29 Виробництво інших машин і устатковання загального призначення, н.в.і.у.
ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» з 01.04.2019 є платником податку на додану вартість, що підтверджується копією витягу № 19046334500488 від 23.07.2019.
02.06.2023 між Комунальним підприємством «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва (покупцем) і ТОВ «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» (постачальником) укладено договір про закупівлю товару № 26/23-т.
Згідно з пунктом 1.1 цього договору постачальник зобов`язується передати у встановлений строк у власність покупця запасні частини до вантажних транспортних засобів, фургонів та легкових автомобілів - за кодом СРV за ДК 021:2015 - 34330000-9 (запасні частини для технічного обслуговування фрези дорожньої WIRTGEN W2100) (товар), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити цей товар відповідно до умов цього договору.
Відповідно до пункту 1.2 договору найменування, кількість, ціна та вартість товару вказана у специфікації (Додаток № 1 до цього Договору та є його невід`ємною частиною).
Пунктом 1.3 договору передбачено, що постачальник гарантує, що товар належить йому на праві власності, не перебуває під забороною відчуження, арештом, не є предметом застави та іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими фізичними або юридичними особами, державними органами, а також не є предметом будь-якого іншого обтяження, передбаченого чинним в Україні законодавством.
Обсяги закупівлі товару можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків та фактичних потреб покупця (пункт 1.4 договору).
Згідно з пунктом 3.1 договору про закупівлю товару № 26/23-т від 02.06.2023 у редакції за додатковою угодою № 1 від 13.10.2023, ціна Договору складається з загальної вартості товару, визначеної у специфікації до цього Договору та становить 97124,00 грн, у тому числі ПДВ 16187,33 грн, та сплачується за кошти місцевого бюджету з рахунків, відкритих у Державній казначейській службі України м. Києва.
Відповідно до пункту 4.1 договору розрахунки покупця з постачальником здійснюються виключно у національній валюті України на підставі видаткової накладної, підписаної обома сторонами цього Договору, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника з відстроченням платежу до тридцяти календарних днів з дня отримання товару від постачальника.
Факт відвантаження товару підтверджується підписанням видаткової накладної на товар представниками сторін, уповноваженими на це в установленому порядку (пункт 5.4 договору).
Сторонами договору складено специфікацію (Додатку 1 до договору № 23/23-т від 02.06.2023), у якій зазначено найменування товару, його кількість, ціну та суму з ПДВ 97124,00 грн, у тому числі ПДВ 16187,33 грн.
13.10.2023 складено видаткову накладну № 860 про відвантаження ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» покупцеві - Комунальному підприємству «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва товарів на підставі договору № 26/23-т від 02.06.2023 на суму 97124,00 грн, у тому числі ПДВ 16187,33 грн.
13.10.2023 ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» було складено податкову накладну № 2 на отримувача (покупця) Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва (код ЄДРПОУ 05446166) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 97124,00 грн: усього обсяги постачання за основною ставкою 80936,67 грн, загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою 16187,33 грн.
Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця містить інформацію про товари, їх кількість, ціну, обсяги постачання, що відповідають зазначеним у специфікації (Додатку 1 до договору № 26/23-т від 02.06.2023), видатковій накладній № 860 від 13.10.2023 і товарно-транспортній накладній № 860 від 13.10.2023.
13.10.2023 виставлено покупцю рахунок на оплату № 903 на суму 97124,00 грн за договором № 26/23-т від 02.06.2023.
Згідно з платіжною інструкцією № 25/10/2023 від 26.10.2023 Комунальним підприємством «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва (код ЄДРПОУ 05446166) сплачено 97124,00 грн ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» за запчастини для автомобілів за договором № № 26/23-т від 02.06.2023, накладною № 860 від 13.10.2023, у тому числі ПДВ 16187,33 грн.
31.10.2023 контролюючим органом складено квитанцію про прийняття податкової накладної № 2 від 13.10.2023 та зупинення її реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. У квитанції зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
24.11.2023 ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» було подано повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної № 2 від 13.10.2022, реєстрацію якої зупинено.
За результатами розгляду документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 13.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, та у графі «Додаткова інформація» зазначено про наявність ризикових операцій, відсутність сертифікатів походження товарів та інше.
01.12.2023 позивачем було подано скаргу до Державної податкової служби України на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 10025485/42879601 від 28.11.2023. До скарги було додано документи на підтвердження зазначених у ній обставин.
Рішенням № 84643/42879601/2 від 08.12.2023 зазначену скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. У графі «Підстави» зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Незгода позивача із оскаржуваним рішенням № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 13.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зумовила звернення до суду з позовною заявою.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд дійшов такого висновку.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України (далі також ПК України; тут і далі у редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з пунктом 198.2 статті 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165; у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Реєстрацію податкової накладної № 2 від 13.10.2023, складеної ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА», було зупинено з підстави відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
До відзиву відповідача-1 було додано копію рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1495 від 17.01.2022 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У рішенні зазначено податкову інформацію, яка стала підставою для його прийняття - встановлення операцій з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості: ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА ФІРМА «ФОРАВТ», ТОВ «КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «УКРАВТОТЕХ», ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА ФІРМА «СПЕЙСАВТО», ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА ГРУПА «ОЛАНВО».
Пунктом 8 додатку № 1 до Постанови № 1165 встановлено такий критерій ризиковості платника податку - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Згідно з пунктом 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261). За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246, у редакції на час виникнення спірних правовідносин), згідно з пунктом 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
За змістом пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики (п. 74.3 ст. 74 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України ризик - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.
Зідно з пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
Здійснивши зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач-1 посилався на відповідність платника податку ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропонував платнику надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів. При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.
Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
У постанові Верховного Суду від 18.12.2019 в справі № 560/435/19 касаційний суд сформував правовий висновок, що конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.
У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначена Порядком.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18, № 815/2791/18, від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18, від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18.
В оскаржуваному рішенні № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 13.10.2023 відповідачем-1 не було зазначено, які саме копії документів, надані платником податку, складені з порушенням законодавства та в чому полягають такі порушення. У додатковій інформації вказано про ризикові операції, відсутність сертифікатів походження товарів та інше.
Господарську операцію, за якою було складено і подано на реєстрацію податкову накладну № 2 від 13.10.2023, було проведено ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» з Комунальним підприємством «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва. Відомості про зазначеного суб`єкта господарювання відсутні у переліку ризикових, зазначених у рішенні № 1495 від 17.01.2022 про відповідність ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Як зазначив позивач, товар, реалізований покупцеві Комунальному підприємству «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Дніпровського району» м. Києва, було придбано ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» у ФОП ОСОБА_1 , з яким укладено договір купівлі-продажу № 01/09-23 від 01.09.2023. Проведення вказаної господарської операції підтверджується видатковою накладною № 3 від 01.10.2023, товарно-транспортною накладною № 3 від 01.10.2023. Оприбуткування товару відображено в регістрах бухгалтерського обліку за рахунком № 281 оборотно-сальдової відомості.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.
Верховний Суд у постанові від 22.02.2022 у справі № 160/8076/21 зазначив, що сертифікати якості на товар не належать до документів, на підставі яких формується бухгалтерський і податковий облік, та не містить відомостей про господарську операцію.
Формулювання у додатковій інформації оскаржуваних рішень «та інше» не відповідає критерію обґрунтованості.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
Суд звертає увагу, що позивач скористався процедурою адміністративного оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення № 84643/42879601/2 від 08.12.2023 про залишення скарги позивача без задоволення та рішення № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної без змін. Підставою прийняття рішення Державної податкової служби України вказано ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, тобто інші підстави, відмінні від зазначених в оскаржуваному рішенні.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субёєкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідачем-1 у відзиві не наведено належного обґрунтування підстав прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 2 від 13.10.2023, складеної ТОВ «ВТК «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА», та не доведено правомірність оскаржуваного рішення.
Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної що є підставою для його скасування.
Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачено інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваними рішеннями.
З системного аналізу матеріалів, наведених норм законодавства, з урахуванням правових висновків Верховного Суду, справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Частиною другою статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно зі статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» встановлено з 1 січня 2023 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2684,00 грн.
Частиною третьою статті 4 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже, за подання до суду цієї позовної заяви в електронній формі підлягав сплаті судовий збір у сумі 2147,20 грн (2684,00 х 0,8 = 2147,20). Позивачем сплачено судовий збір у сумі 2147,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 623 від 27.12.2023.
Враховуючи, що позивачем сплачено судовий збір за подання позовної заяви у меншій сумі, ніж встановлено законом, з позивача підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України недоплачена сума судового збору 0,20 грн за подання позовної заяви.
Відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2147,20 грн.
Керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 90, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 10025485/42879601 від 28.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 13.10.2023, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 13.10.2023, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА», датою її фактичного отримання.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» до Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Дн-кiй обл/Чечел.р/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37988155; банк отримувача - казначейство України(ел. адм. подат.); рахунок отримувача - UA368999980313141206084004632; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у сумі 0,20 грн (20 копійок).
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА», місцезнаходження: 49038, м. Дніпро, вул. Князя Ярослава Мудрого, буд. 68, код ЄДРПОУ 42879601.
Відповідач-1: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.
Відповідач-2: Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393.
Повний текст рішення складено 28.05.2025.
Суддя В.В. Рянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2025 |
Оприлюднено | 02.06.2025 |
Номер документу | 127719755 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні