Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2025 року Справа № 160/971/25 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тулянцевої І.В.
при секретарі Лемзікової В.С.
за участю:
представника відповідача Тарасової О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області форми «С» №0623920714 від 07.10.2024 року на суму 6 039 100,40 грн застосоване до ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 33718185).
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач за результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» з метою перевірки дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 дійшло хибних висновків про порушення позивачем ч.2 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за що на підставі ч.5 ст.13 ЗУ «Про валюту і валютні операції» нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД. Проте, позивач наголошує, що він не погоджується з розрахунком пені, який викладено в Додатку 2 до акту, оскільки під час його складання було не коректо зазначені дати закінчення строку, а саме - дата зарахування валютної виручки відповідно до Інструкції №7 від 02.01.2019 не повинна входити до періоду нарахування пені. За твердженням позивача, такий розрахунок, враховуючи значний розмір суми, призвів до зайвого фінансового навантаження на нього. З урахуванням викладеного, оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0623920714 від 07.10.2024 року є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 січня 2025 року прийнято до розгляду вищевказану позовну заяву ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» та відкрито провадження в адміністративній справі №160/971/25 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 10 лютого 2025 року о 10:00 год.
10 лютого 2025 року до суду через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на адміністративний позов ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ», в якому відповідач пред`явлений позов не визнав та просив повністю відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що експортний контракт від 07.04.2022 №070422-1, укладений між ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (Продавець) та нерезидентом Intex Group Sp. z.o.o., Польща (Покупець) на поставку металопродукції. Відповідно МД типу ЕК10АА на виконання договірних зобов`язань вказаного контракту, позивачем відвантажено на адресу нерезидента Intex Group Sp. z.o.o., (Польща) товар- Вироби з вуглецевої (нелегованої) сталі на загальну суму 490 645,36 євро, що в перерахунку на національну валюту становить 15149894,33 грн. Отримана від нерезидента виручка в іноземній валюті зарахована на поточний валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на загальну суму 490 645,36 євро (екв. 18302283,15 грн.) відповідно до наданих до перевірки платіжних доручень та виписок банку. Згідно з умовами договору (дод. угода №1/1 від 12.05.2022) банком була утримано комісійні відрахування з відправника, відповідно наданих до перевірки SWIFT-виписок загальна сума комісії склала 325 євро. Станом на 16.08.2024 згідно даних бухгалтерського обліку по рахунку 362 «Розрахунки з покупцями в іноземній валюті» за контрактом від 07.04.2022 №070422-1 заборгованість відсутня, розрахунки збалансовано. Крім того, експортний контракт від 03.05.2022 №03052022-1, укладений між ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (Продавець) та нерезидентом МАААК Zrt., Угорщина (Покупець) на поставку металопродукції. Відповідно МД типу ЕК10АА на виконання договірних зобов`язань цього контракту позивачем відвантажено на адресу нерезидента МАААК Zrt., Угорщина товар- Вироби з вуглецевої (нелегованої) сталі на загальну суму 254943,00 євро, що в перерахунку на національну валюту становить 7866050,34 грн. Виручка в іноземній валюті від нерезидента МАААК Zrt., Угорщина зарахована на валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» НОМЕР_1 , відкритий в АТ КБ «ПРИВАТБАНК» на загальну суму 42 285,00 євро (екв. 1237910,29 грн.). Крім того, на виконання умов додаткової угоди від 11.07.2022 N« 2, на валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» НОМЕР_2 , відкритий в АТ «ТАСКОМБАНК», нерезидентом SK-Investment Slovakia s.r.o. сплачено залишок валютної виручки за контрактом від 03.05.2022 №03 052022-1 у сумі 212658,00 євро (екв. 7743128,96 грн.) відповідно до платіжних інструкцій та виписок банку. Згідно з умовами договору (дод. угода №4 від 15.07.2022) банком була утримано комісійні відрахування з відправника, відповідно наданих до перевірки SWIFT- виписок загальна сума комісії склала 385,78 євро. Станом на 16.08.2024 року за контрактом від 03.05.2022 №03052022-1, розрахунки збалансовані, що підтверджується даними бухгалтерського обліку по рахунку 362 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті». Висновків Міністерства економічного розвитку та торгівлі України за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 по ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» не надходили. До перевірки ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» не надано документального підтвердження несвоєчасного виконання умов зовнішньоекономічного контракту за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 через дію форс-мажорних обставин. ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» документи, підтверджуючі здійснення претензійної роботи у відповідності до вимог ч. 7 ст. 13 Закону від 21.06.2018 року №2473 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 не надавались. Щодо тверджень позивача про не коректне визначення періоду нарахування пені в Додатку 2 до акту перевірки, відповідачем зазначено, що у разі порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів нарахування пені розпочинається з першого дня після закінчення такого строку та здійснюється за кожний день прострочення, включаючи день завершення валютного нагляду відповідно до п. 9 розд. ІІІ Інструкції №7.
24 лютого 2025 року до суду через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без його участі.
У підготовчому судовому засіданні 24.02.2025 року, у зв`язку з надходженням від представника відповідача клопотання про надання йому часу для підготовки додаткових пояснень у справі, судове засідання було відкладено на 03.03.2025 року на 11:30 год.
03 березня 2025 року до суду через підсистему «Електронний суд» від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшли додаткові пояснення, відповідно до яких відповідачем було наголошено, що питання щодо фактичної дати припинення нарахування пені за порушення строків розрахунків в ЗЕД контрактах розглядалось ДПС України, та останнім було сформовано позицію, що у разі порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів нарахування пені розпочинається з першого дня після закінчення законодавчо встановленого строку та здійснюється за кожний день прострочення, включаючи день завершення валютного нагляду.
Відповідно до довідки секретаря судового засідання Лемзікової В.С. №254 від 03 березня 2025 року, у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги ум. Дніпро об 09:30 год. справа № 160/971/25, призначена на 03.03.2025року об 09:30 год, знята з розгляду.
Наступне підготовче судове засідання призначено на 24.03.2025 року об 11:00 год.
24 березня 2025 року до суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Тітенка Ю.В. надійшла заява про вирішення питання щодо закриття підготовчого провадження в порядку письмового провадження.
Відповідно до довідки секретаря судового засідання Лемзікової В.С. №378 від 24 березня 2025 року, у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги ум. Дніпро об 09:52 год. справа № 160/971/25, призначена на 24.03.2025року об 11:00 год, знята з розгляду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 березня 2025 року було закрито підготовче провадження та призначено справу №160/971/25 до судового розгляду по суті на 14.04.2025 року об 11:00 год.
У судовому засіданні 14.04.2025 року було оголошено перерву до 21.04.2025 року о 15:00 год.
Відповідно до довідки секретаря судового засідання Лемзікової В.С. №573 від 21 квітня 2025 року, у зв`язку з перебуванням головуючого судді Тулянцевої І.В. на лікарняному, справа № 160/971/25, призначена на 21.04.2025 року на 11:00 год, знята з розгляду.
Наступне підготовче судове засідання призначено на 19.05.2025 року об 10:00 год.
Представник відповідача у судовому засіданні 19.05.2025 року пред`явлений позов не визнав та, посилаючись на викладені у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях доводи, просив повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, з огляду на таке.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 33718185) є юридичною особою зареєстрованою 22.08.2005 року, про що внесено відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1 224 102 0000 016034, а також 26.08.2005 року взято на облік як платника податків ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Криворізька Державна податкова інспекція та є платником податку на додану вартість. Основний вид економічної діяльності: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі п.п. 191.1.4 п. 191.1, п.п.20.1.4, п.20.1 ст.20 та п.п. 75.1.2 п. 75.1. ст.75, п. 78.1, ст. 78, п. 82.2 ст. 82, Податкового кодексу України, у зв`язку з надходженням на адресу ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомлення від Національного банку України щодо виявлених фактів порушень норм валютного законодавства України, на підставі наказу на проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 16.08.2024 №3623-п та направлення на перевірку від 20.08.2024 року №6935, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (код ЄДРПОУ 33718185) з питань дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 04.09.2024 №2499/04-36-07-14-04/33718185, відповідно до висновків якого, встановлено порушення ч. 2 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII (із змінами та доповненнями), при виконанні умов зовнішньоекономічних контрактів:
- від 07.04.2022 №070422-1, укладеного з нерезидентом Intex Group Sp. z.o.o., Польща в частині несвоєчасного надходження валютної виручки на адресу ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на суму 353 988,26 євро;
- від 03.05.2022 №03052022-1, укладеного з нерезидентом МАААК Zrt., Угорщина, в частині несвоєчасного надходження валютної виручки на адресу ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на суму 148 933,00 євро, за що на підставі ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII (із змінами та доповненнями) нараховується пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
Висновки означеного акта перевірки, зокрема, обґрунтовані тим, що перевіркою встановлено, що:
1) 07.04.2022 між компанією «Intex Group Sp. z.o.o.,» Польща та ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» Україна укладено Контракт №070422-1, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у встановлений у даному договорі термін у власність покупця металопродукцію(товар), а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його вартість відповідно до умов договору.
До договору складено додаткову угоду №1/1 від 12.05.2022, відповідно до якої сторони домовились додати наступні зміни в договір поставки № 070422-1 від 07.04.2022р.: Обов`язки по оплаті всіх комісій банку по цьому договору поставки покладаються на Постачальника.
До вказаного договору сторонами було складено специфікації №2 від 05.05.2022, №3 від 10.05.2022, №4 від 17.05.2022, в яких, зокрема, були визначені умови оплати:100% вартості кожної партії Товару протягом 70 (сімдесяти) календарних днів з дати доставки Товару на склад Покупця.
Відповідно МД типу ЕК10АА на виконання договірних зобов`язань контракту від 07.04.2022 №070422-1, ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» відвантажено на адресу нерезидента Intex Group Sp. z.o.o., Польща товар - Вироби з вуглецевої (нелегованої) сталі на загальну суму 490 645,36 євро, що в перерахунку на національну валюту становить 15 149 894,33 грн, а саме:
- ВМД № UA209140/2022/037186 від 07.05.2022 на суму 21 813,75 євро (екв. 673161,42 грн.), граничний термін надходження валютної виручки 02.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/037204 від 07.05.2022 на суму 23 272,30 євро (екв 718171,54 грн.), граничний термін надходження валютної виручки.02 11 2022;
- ВМД № UA209140/2022/037229 від 07.05.2022 на суму 22 244,25 євро (екв. 686446,43 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -02 11 2022;
- ВМД № UА209140/2022/037940 від 09.05.2022 на суму 22 906,80 євро (екв. 707964,43 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 04.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/038423 від 10.05.2022 на суму 23 100,00 євро (екв. 712889,10 грн.), граничний термін надходження валютної виручки- 05.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/038425 від 10.05.2022 на суму 23 032,80 євро (екв. 710815,24 грн.), граничний термін надходження валютної виручки- 05.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/038652 від 11.05.2022 на суму 23 320,00 євро (екв. 719951,36 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 06.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/038828 від 11.05.2022 на суму 22 440,00 євро (екв. 692783,39 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 06.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/039394 від 12.05.2022 на суму 22 429,80 євро (екв. 692042,32 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 07.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/041279 від 17.05.2022 на суму 22 000,00 євро (екв. 670542,40 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 12.11.2022;
- ВМД №UА209140/2022/041280 від 17.05.2022 на суму 22 119,00 євро (екв. 674169,42 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 12.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/042272 від 19.05.2022 на суму 22 155,36 євро (екв. 681175,41 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 14.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/042305 від 19.05.2022 на суму 21 980,00 євро (екв. 675783,89 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -14.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/043059 від 21.05.2022 на суму 21 910,00 євро (екв. 674144,41 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 16.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/043060 від 21.05.2022 на суму 21 967,50 євро (екв. 675913,61 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 16.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/043061 від 21.05.2022 на суму 22149,30 євро (екв. 681507,38 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 16.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/043118 від 21.05.2022 на суму 21 936,00 євро (екв. 674944,40 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 16.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/043119 від 21.05.2022 на суму 21 975,00 євро (екв. 676144,38 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 16.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/044640 від 25.05.2022 на суму 21 798,00 євро (екв. 683229,97 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 20.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/044758 від 25.05.2022 на суму 21 982,00 євро (екв. 688997,21 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 20.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/044759 від 25.05.2022 на суму 22 169,50 євро (екв. 694874,16 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 20.11.2022;
- ВМД № UА209140/2022/045361 від 26.05.2022 на суму 21 944,00 євро (екв. 684242,45 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 21.11.2022.
Отримана від нерезидента виручка в іноземній валюті зарахована на поточний валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на загальну суму 490645,36 євро екв. 18302283,15 грн.) відповідно до наданих до перевірки платіжних доручень та виписок банку, а саме:
- від 17.05.2022 № 1 на суму 91 523,35 євро (еквів. 2789558,49грн.);
-від 16.09.2022 № 1 на суму 45 133,75 євро (еквів. 1648000,21грн.);
- від 02.12.2022 № 1 на суму 50 000,00 євро (еквів. 1910250,00грн.);
-від 15.12.2022 № 1 на суму 17 902,60 євро (еквів. 696899,88 грн.);
-від 20.12.2022 № і на суму 20 100,00 євро (еквів. 779608,65 грн.);
-від 28.12.2022 № 1 на суму 20 000,00 євро (еквів. 777704,00 грн.);
-від 10.01.2023 № 1 на суму 40 000,00 євро (еквів. 1563308,00грн.);
- від 27.01.2023 № 1 на суму 70 000,00 євро (еквів. 2789031,00грн.);
-від 07.07.2023 № 1 на суму 20 000,00 євро (еквів. 796866,00 грн.);
-від 15.09.2023 № 1 на суму 115 985,66 євро (еквів. 4551056,93 грн.).
Згідно з умовами договору (дод. угода №1/1 від 12.05.2022) банком була утримано комісійні відрахування з відправника, відповідно наданих до перевірки SWTFT-виписок загальна сума комісії склала 325 євро.
Станом на 16.08.2024 згідно даних бухгалтерського обліку по рахунку 362 «Розрахунки покупцями в іноземній валюті» за контрактом від 07.04.2022 №070422-1 заборгованість відсутня, розрахунки збалансовано.
2) 03.05.2022 між компанією «МАААК Zrt.» Угорщина та ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» Україна укладено Контракт №03052022-1, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати у встановлений у даному договорі термін у власність покупця металопродукцію(товар), а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його вартість відповідно до умов договору.
До вказаного договору сторонами було складено специфікації №2 від 05.05.2022, №3 від 10.05.2022, №4 від 17.05.2022, в яких, зокрема, були визначені умови оплати:100% вартості кожної партії Товару протягом 70 (сімдесяти) календарних днів з дати доставки Товару на склад Покупця.
До договору складено додаткову угоду №2 від 11.07.2022, відповідно до якої Сторони домовились, що бов`язки по оплаті цього договору поставки, за згодою сторін, може виконати третя сторона, а саме SK-Investment Slovakia s.r.o. Платник при наявності у нього фінансових можливостей, може виконати фінансові обов`язки Покупця за Договором або задовольнити фінансові вимоги Постачальника без згоди Покупця в межах замовлень Покупця за Договором.
До Договору складено додаткову угоду №4 від 15.07.2022, відповідно до якої сторони домовились, що обов`язки по оплаті всіх комісій банку по цьому договору поставки покладаються на Постачальника.
До вказаного договору сторонами було складено специфікації №1 від 03.05.2022 та №2 від 12.05.2022, в яких, зокрема, були визначені умови оплати:100% вартості кожної партії Товару протягом 70 (сімдесяти) календарних днів з дати доставки Товару на склад Покупця.
Відповідно МД типу ЕК10АА на виконання договірних зобов`язань контракту від 03.05.2022 №03052022-1 ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» відвантажено на адресу нерезидента МАААК Zrt., Угорщина, товар - вироби з вуглецевої (нелегованої) сталі на загальну суму 254 943,00 євро, що в перерахунку на національну валюту становить 7866050,34 грн., а саме:
- ВМД № UA209140/2022/035916 від 04.05.2022 на суму 21115 євро (екв. 650950,112 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 30.10.2022;
- ВМД № UA209140/2022/035899 від 04.05.2022 на суму 21170 євро (екв. 652645,696 грн.), граничний термін надходження валютної виручки -30.10.2022;
- ВМД № UA209140/2022/036479 від 05.05.2022 на суму 21110 євро (екв. 650209,11 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 31.10.2022;
- ВМД № LJA209140/2022/037131 від 06.05.2022 на суму 21315 євро (екв. 657770,2425 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 01.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/037130 від 06.05.2022 на суму 21300 євро (екв. 657307,35 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 01.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/037898 від 09.05.2022 на суму 21602 євро (екв. 667637,8926 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 04.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/038422 від 10.05.2022 на суму 21849 євро (екв.674281,989 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 05.11.2022;
- ВМД №UA209140/2022/038419 від 10.05.2022 на суму 21984 євро (екв 678448,224 грн.), граничний термін надходження валютної виручку 05.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/038418 від 10.05.2022 на суму 21930 євро (екв. 676781,73 грн.), граничний термін надходження валютної виручки . 05.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/038811 від 11.05.2022 на суму 21968 євро (екв. 678211,4736 грн.), граничний термін надходження валютної виручки- 06.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/039377 від 12.05.2022 на суму 19800 євро (екв. 610903,26 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 07.11.2022;
- ВМД № UA209140/2022/039380 від 12.05.2022 на суму 19800 євро (екв. 610903,26 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 07.11.2022.
Виручка в іноземній валюті від нерезидента МАААК Zrt., Угорщина зарахована на валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на загальну суму 42285,00 євро (екв. 1237910,29 грн.), а саме від 15.07.2022 на суму 42 285,00 євро (екв. 1237910,29 грн.).
Крім того, на виконання умов додаткової угоди від 11.07.2022 №2, на валютний рахунок ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» нерезидентом SK-Investment Slovakia s.r.o. сплачено залишок валютної виручки за контрактом від 03.05.2022 №03052022-1 у сумі 212658,00 євро (екв. 7743128,96 грн.) відповідно до платіжних інструкцій та виписок банку:
- від 19.07.2022 № 47593788 на суму 21110,00 євро (еквів. 626217,60грн.);
- від 28.07.2022 № 47706998 на суму 21315,00 євро (еквів. 791306,58грн.);
- від 14.10.2022 № 49040940 на суму 21300,00 євро (еквів. 758931,78грн.);
- від 07.11.2022 № 49630581 на суму 87365,00 євро (еквів. 3143541,22грн.);
- від 13.01.2023 № 51335478 на суму 61568,00 євро (еквів. 2423131,78 грн.).
Згідно з умовами договору (дод. угода №4 від 15.07.2022) банком була утримано комісійні відрахування з відправника, відповідно наданих до перевірки SWIFT-виписок загальна сума комісії склала 385,78 євро.
Станом на 16.08.2024 року за контрактом від 03.05.2022 №03052022-1, розрахунки збалансовані, що підтверджується даними бухгалтерського обліку по рахунку 362 «Розрахунки з постачальниками в іноземній валюті».
Висновків Міністерства економічного розвитку та торгівлі України за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 по ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» не надходили. До перевірки ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» не надано документального підтвердження несвоєчасного виконання умов зовнішньоекономічного контракту за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 через дію форс-мажорних обставин. ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» документи, підтверджуючі здійснення претензійної роботи у відповідності до вимог ч. 7 ст. 13 Закону від 21.06.2018 року №2473 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 не надавались.
Відповідно до Розрахунку пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних операціям, що є додатком №2 до акту перевірки від 04.09.2024 №2499/04-36-07-14-04/33718185, підприємству нараховано пеню у загальному розмірі 6039100,40 грн за порушення граничних строків розрахунків за контрактами від 07.04.2022 №070422-1 та від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024.
17.09.2024 року ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» були надані до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення до акту перевірки від 04.09.2024 №2499/04-36-07-14-04/33718185 (вих.№1709-1), проте листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області №68649/6/04-36-07-14-10 від 01.10.2024 було повідомлено, що останній вважає висновки акту про результати документальної позапланової виізної перевірки ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» від 04.09.2024 №2499/04-36-07-14-04/33718185 обгрунтованими і такими, що відповідають чинному законодавству та у контролюючого органу є правові підстави для прийняття рішення про нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
07 жовтня 2024 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «С» №0623920714, яким до ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» на підставі пп 54.3.3 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України та ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності 6039100,40 грн за платежем пеня за порушення термінів розрахунку у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства (код платежу 21081000).
Відповідно до розрахунку пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних операціям, що є додатком до вищезазначеного податкового повідомлення-рішення, підприємству нараховано пеню у загальному розмірі 6039100,40 грн за порушення граничних строків розрахунків за контрактом від 07.04.2022 №070422-1, укладеним з компанією «Intex Group Sp. z.o.o.,» Польща та контрактом від 03.05.2022 №03052022-1, укладеним з компанією «МАААК Zrt.» Угорщина за період з 07.04.2022 по 16.08.2024
21.10.2024 року ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» було направлено на адресу Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення від 07.10.2024 року №0623920714, прийнятого ГУ ДПС у Дніпропетровській області, проте рішенням про результати розгляду скарги від 16.12.2024 №37581/6/99-00-06-01-02-06 було залишено без змін вищевказане податкове повідомлення-рішення, а скарга без задоволення.
Незгода позивача з податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області форми «С» від 07.10.2024 року №0623920714 і стала підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпункту 19-1.1.4. пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів.
Приписами статті 1 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 №959-ХІІ (далі - Закон №959-ХІІ) встановлено, що господарська діяльність - будь-яка діяльність, в тому числі підприємницька, пов`язана з виробництвом і обміном матеріальних та нематеріальних благ, що виступають у формі товару.
Зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018 (далі - Закон № 2473-VIII в редакції на час спірних відносин). Цей закон також встановлює відповідальність за порушення валютного законодавства.
Метою цього Закону є забезпечення єдиної державної політики у сфері валютних операцій та вільного здійснення валютних операцій на території України.
За визначенням понять, наведених у статті 1 Закону № 2473-VIII, валютна операція- операція, що має хоча б одну з таких ознак: а) операція, пов`язана з переходом права власності на валютні цінності та (або) права вимоги і пов`язаних з цим зобов`язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами, крім операцій, що здійснюються між резидентами, якщо такими валютними цінностями є національна валюта; б) торгівля валютними цінностями; в) транскордонний переказ валютних цінностей та транскордонне переміщення валютних цінностей;
Валютне регулювання - діяльність Національного банку України та в установлених цим Законом випадках Кабінету Міністрів України, спрямована на регламентацію здійснення валютних операцій суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами; валютний нагляд - система заходів, спрямованих на забезпечення дотримання суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами валютного законодавства.
Резиденти: а) фізичні особи (громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства), які мають постійне місце проживання на території України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за межами України; б) фізичні особи - підприємці, зареєстровані згідно із законодавством України; в) юридичні особи та інші суб`єкти господарювання з місцезнаходженням на території України, які здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України; г) дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва України за кордоном, що мають імунітет і дипломатичні привілеї, а також філії та представництва підприємств і організацій України за кордоном, що не здійснюють підприємницької діяльності відповідно до законодавства України; ґ) відокремлені підрозділи юридичних осіб, зазначених в підпункті «б» пункту 8 частини першої цієї статті, а саме філії, представництва, відділення або інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи та здійснюють підприємницьку діяльність від імені юридичної особи на території України.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Приписами статті 4 Закону України «Про валюту і валютні операції» визначено, що валютні операції здійснюються без обмежень відповідно до законодавства України, крім випадків, встановлених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, виконання взятих Україною зобов`язань за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також випадків запровадження Національним банком України відповідно до цього Закону заходів захисту.
Свобода здійснення валютних операцій забезпечується шляхом дотримання принципів валютного регулювання, встановлених цим Законом.
Резиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Нерезиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в українських фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Резиденти мають право придбавати валютні цінності за кордоном, здійснювати їх транскордонне переміщення та (або) транскордонний переказ з урахуванням обмежень, визначених цим Законом.
У сфері здійснення валютних операцій нерезиденти мають усі права, надані резидентам.
Положеннями частин третьої, шостої, дев`ятої та десятої Закону № 2473-VIII визначено, що валютний нагляд відповідно до частини другої цієї статті здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду без втручання у відповідні валютні операції та діяльність суб`єктів таких операцій, крім випадків запобігання агентами валютного нагляду проведенню валютних операцій, що не відповідають вимогам валютного законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.
Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.
У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
За змістом частини 5 статті 11 Закону № 2473-VIII Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання (частина 2 статті 13 Закону № 2473-VIII).
Згідно з частиною 3 статті 13 Закону № 2473-VIII, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Статтею 44 Закону України «Про Національний банк України» №679-XIV від 20.05.1999 визначено, що Національний банк діє як уповноважена державна установа при застосуванні валютного законодавства. До компетенції Національного банку у сфері валютного регулювання та нагляду належать, зокрема, видання нормативно-правових актів щодо ведення валютних операцій.
Відповідно до пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02 січня 2019 року №5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Порядок здійснення банком валютного нагляду за дотриманням його клієнтами-резидентами (крім банків) установлених Національним банком України (далі - Національний банк) граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (далі - граничні строки розрахунків) та порядок інформування банком Національного банку про дотримання клієнтами-резидентами (крім банків) та банком граничних строків розрахунків встановлений Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року №7 (далі Інструкція №7).
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Інструкції №7 Банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за:
1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією;
2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією;
3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України.
За змістом пункту 7 розділу ІІ Інструкції №7 Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати:
1) оформлення МД типу ЕК-10 «Експорт», ЕК-11 «Реекспорт» на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів;
2) здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів.
Датою здійснення платежу на користь нерезидента - постачальника товару вважається дата здійснення банком платежу на користь нерезидента - постачальника товару, якщо оплата зобов`язань резидента за операцією з імпорту товару здійснюється за рахунок коштів, отриманих від банку на підставі кредитного договору без зарахування цих коштів на поточний рахунок такого резидента в банку.
Відповідно до пункту 9 розділу ІІІ Інструкції №7 Банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків:
1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог);
2) у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції;
3) у разі імпорту продукції, яка ввозиться в Україну, - після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу IM-40 «Імпорт», IM-41 «Реімпорт», ІМ-51 «Переробка на митній території», IM-72 «Безмитна торгівля», IM-75 «Відмова на користь держави», IM-76 «Знищення або руйнування» (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД);
4) у разі імпорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), - після пред`явлення резидентом акта, рахунку (інвойсу) або іншого документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг, передавання прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі);
5) у разі імпорту продукції без її увезення на територію України - після зарахування грошових коштів від нерезидента на поточний рахунок резидента в банку в разі продажу нерезиденту продукції в повному обсязі за межами України (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за продаж нерезиденту продукції за межами України здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за продукцію) або подання документів, що підтверджують використання резидентом продукції за межами України на підставі договорів (контрактів, угод), інших форм документів, що застосовуються в міжнародній практиці та можуть уважатися договором;
6) у разі заміни кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів - після зарахування на поточний рахунок резидента - нового кредитора в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента-боржника за поставлений резидентом - первісним кредитором товар, та за наявності документів про заміну кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів.
При цьому, підпунктом 5 пункту 10 розділу ІІІ Інструкції №7 встановлено, що банк, крім підстав, передбачених у пункті 9 розділу III цієї Інструкції, має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за наявності: документів про припинення зобов`язань за операціями з експорту, імпорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності таких умов: вимоги випливають із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими операціями; вимоги однорідні; строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред`явлення вимоги; між сторонами не було спору щодо характеру зобов`язання, його змісту, умов виконання.
Відповідно до частини 5 статті 13 Закону України № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Пунктом 14-2 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18» «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» зі змінами, внесеними постановою Національного банку України від 07.07.2022 № 142, передбачено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку (ч.4 ст.13 Закону №2473-VIII).
Частиной 6 ст.13 Закону №2473-VIII встановлено, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Відповідно до ч. 7 ст.13 Закону №2473-VIII у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.
Так судом встановлено, що ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» не заперечується факт порушення законодавчо встановленого строку розрахунків за контрактом від 07.04.2022 №070422-1, укладеним з компанією «Intex Group Sp. z.o.o.,» Польща та контрактом від 03.05.2022 №03052022-1, укладеним з компанією «МАААК Zrt.» Угорщина за період з 07.04.2022 по 16.08.2024, а фактично лише не згоден з датою закінчення закінчення строку нарахування пені за порушення строків розрахунків по зазначеним зовнішньоекономічним операціям, а саме дата зарахування валютної виручки відповідно до Інструкції №7 від 02.01.2019 не повинна входити до періоду нарахування пені.
При цьому, як зауважується контролюючим органом та не спростовується жодним доказом у справі, ТОВ «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» ні до перевірки, ні до суду не надавались:
- висновки Міністерства економічного розвитку та торгівлі України за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024;
- документальне підтвердження несвоєчасного виконання умов зовнішньоекономічного контракту за зовнішньоекономічними експортними контрактами від 07.04.2022 №070422-1, від 03.05.2022 №03052022-1 за період з 07.04.2022 по 16.08.2024 через дію форс-мажорних обставин:
- документи, підтверджуючі здійснення претензійної роботи за період з 07.04.2022 по 16.08.2024.
Як вище вже було зазначено, згідно з п.п. 4 п. 3 розд. І Інструкції № 7 день виникнення порушення перший день після закінчення встановленого НБУ граничного строку розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів або строку, установленого відповідно до раніше виданих за цією операцією висновків.
Відповідно до п. 9 розд. ІІІ Інструкції № 7 банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків:
- якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог);
- у разі експорту товару після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному п. 16 прим. 2 розд. IV Інструкції № 7;
- у разі заміни кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів після зарахування на поточний рахунок резидента нового кредитора в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента-боржника за поставлений резидентом первісним кредитором товар, та за наявності документів про заміну кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів.
Разом з цим, відповідно до п. 14 прим. 6 постанови Правління НБУ від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (далі Постанова № 18) в період запровадження воєнного стану банк не має права завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операцією з експорту/імпорту товарів на підставі документів про припинення зобов`язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог.
Вимоги абзацу першого п. 14 прим. 6 Постанови № 18 не поширюються на випадки завершення здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі припинення зобов`язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог за операціями:
- операторів телекомунікацій з оплати міжнародних телекомунікаційних послуг (міжнародного роумінгу та пропуску міжнародного трафіка);
- з оплати перестрахових премій (перестрахових платежів, перестрахових внесків) за договорами перестрахування (включаючи сертифікати, поліси, ковер-ноти, сліпи, бордеро премій, бордеро збитків), укладеними з перестраховиками-нерезидентами, зазначеними в підпунктах 16 19 прим. 1 п. 14 Постанови № 18.
Пунктом 14 прим. 19 Постанови № 18 визначено, що банк не має права завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків:
- за операцією з експорту товарів після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар, якщо ці кошти не переказувалися з-за кордону в Україну в іноземній валюті;
- за операцією з імпорту товарів, якщо відбувається повне або часткове повернення імпортеру коштів з рахунку нерезидента, відкритого в банку в Україні.
- за операціями з експорту та імпорту товарів за наявності факту закриття всіх рахунків клієнта-резидента в цьому банку. Банк після закриття в ньому всіх рахунків клієнта-резидента зобов`язаний продовжувати здійснювати валютний нагляд за дотриманням граничних строків розрахунків за операціями цього резидента з експорту та імпорту товарів, за якими банк здійснював валютний нагляд на дату закриття останнього з рахунків, відкритих у цьому банку, та надавати НБУ інформацію, пов`язану з такими операціями, згідно з вимогами нормативно-правових актів НБУ з питань організації статистичної звітності, що подається до НБУ.
У разі порушення граничного строку розрахунків за операціями з експорту товарів нарахування пені розпочинається з першого дня після закінчення такого строку та здійснюється за кожний день прострочення, включаючи день завершення валютного нагляду відповідно до п. 9 розд. ІІІ Інструкції № 7.
З урахуванням вищевикладеного, суд підтримує твердження відповідача про те, що датою завершення авершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків є дата зарахування коштів на рахунки позивача в уповноваженому банку, а, отже, відповідачем доведено правомірність винесення сірного податкового повідомлення-рішення та доведено розмір визначеної пені за порушення строків розрахунків у сфері ЗЕД.
З огляду на встановлені обставини справи та зазначені норми права, суд дійшов висновку, що під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження обставини протиправності спірного податкового повідомлення-рішення форми «С» №0623920714 від 07.10.2024 року, а тому підстави для його скасування відсутні.
Решта доводів позивача висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно з вимогами ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Підсумовуючи викладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Підстави для розподілу судових витрат, відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні, оскільки у задоволенні позову відмовлено.
Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «НВФ ДНІПРОПРОЕКТ» (місцезнаходження: 50065, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Тільги Степана, буд. 23, прим.99-101, код ЄДРПОУ 33718185) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення -відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду виготовлено 29 травня 2025 року.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2025 |
Оприлюднено | 02.06.2025 |
Номер документу | 127720092 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні