Герб України

Рішення від 29.05.2025 по справі 500/1648/25

Тернопільський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1648/25

29 травня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Подлісної І.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Загір`я" до Державної податкової служби України Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремленого підрозділу ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство "Загір`я" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Головним управлінням Державної податкової служби у Тернопільській області (надалі - Відповідач 1) винесено рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12581172/41209752 від 04.03.2025 року про відмову Приватному підприємству «ЗАГІР`Я» (надалі - Позивач або ПП «ЗАГІР`Я») у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач вважає, що рішення відповідача про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12581172/41209752 від 04.03.2025 року, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є неправомірним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 28.03.2025 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідачі скористалися правом на подання відзиву на позовну заяву (спільна позиція), який надійшов через електронний суд із відповідними письмовими доказами 14.043.2025. У відзиві відповідачі не погоджуються з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначають наступне.

Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, як зрозуміло зі змісту вказаної квитанції, остання відповідає вимогам п. 11 Постанови №1165, а саме у Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено наступні обов`язкові елементи:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування.

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, у цій справі була наявна підстава для зупинення реєстрації податкових накладних.

Рішення комісії ДПС у Тернопільській області повинно відповідати критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії та не породжувати його неоднозначного трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Відповідачем 1 не вказано, яка необхідність надання вказаних документів, Відповідачем 1 не взято до уваги що запитувані документи Позивачем були надані та направлені комісії, що підтверджується повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повідомлення №1 від 26.02.2025р., а саме:- статистична звітність; - картку (книгу) складського обліку зерна. (Соя врожаю 2023 року) та акт оприбуткування лишків №1 від 03.06.2024 року.

На виконання вимог Порядку № 520 та пропозицій викладених у квитанції від 06.06.2024, про зупинення реєстрації податкової накладної, Позивач надіслав контролюючому органу в електронному вигляді повідомлення № 1 від 17.02.2025 про подання пояснень та копій документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції згідно податкової накладної.

Проте, Відповідачем 1 не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б Позивачеві можливість реєстрації податкової накладної, а відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів.

Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №12581172/41209752 від 04.03.2025 року, Відповідачів, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене вище, Головне управління ДПС у Тернопільській області та Державна податкова служба України вважають, що правові підстави для задоволення позовних вимог ПП «Загір`я», відсутні.

До суду від представника відповідачів надійшло клопотання, в якому просить проводити розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Вирішуючи подане клопотання, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин 1-3 статті 12 КАС України адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного).

Пунктом 20 частини першої статті 4 КАС України визначено, що адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.

Суд може при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження у відповідності до вимог пункту 7 частини третьої статті 257 КАС України при наявності обґрунтованого клопотання сторони.

Згідно частини третьої статті 257 КАС України при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті (частина друга статті 257 КАС України).

Частиною 4 статті 12 КАС України визначено, що виключно за правилами загального позовного провадження розглядаються справи, серед іншого, у спорах щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує: для юридичних осіб - п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; для фізичних осіб та фізичних осіб - підприємців - вісімдесят розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до пункту 4 частини 4 статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує: для юридичних осіб - п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; для фізичних осіб та фізичних осіб - підприємців - сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Оскільки предметом спору в даній справі є рішення суб`єкта владних повноважень, тобто вимоги немайнового характеру на підставі яких ним не може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі більше п`ятиста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тому відсутня потреба здійснювати розгляд даної справи в порядку загального позовного провадження.

Так, частиною четвертою статті 257 КАС України передбачено, що за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частин п`ятої, сьомої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву. При цьому клопотання за формою та змістом повинно відповідати вимогам частини першої статті 167 КАС України.

За приписами частини шостої статті 262 КАС України суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін: 1) у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу; 2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Суд звертає увагу, що клопотання позивача не містить належних підстав та у ньому не вказано, які конкретні обставини даної судової справи зумовлюють необхідність проведення її розгляду в судовому засіданні в порядку загального позовного провадження.

При цьому, суд звертає увагу на те, що сторони не позбавленні можливості повноцінно користуватися своїми процесуальними правами (подавати суду заяви, клопотання, докази) для захисту своїх прав та інтересів, та мають право висловлювати свою позицію та спростовувати доводи опонентів письмово.

Зважаючи на те, що характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи, розгляд цієї справи можливий за наявними у ній доказами.

Поряд із цим, суд зауважує, що у разі виникнення необхідності, суд з власної ініціативи може призначити судове засідання з викликом учасників справи.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження задоволенню не підлягає.

У відповіді на відзив представником позивача викладені доводи, які за своєю суттю аналогічні мотивам, викладеним у позовній заяві.

13.05.2025 представником відповідачів надіслано через електронний суд заперечення на відповідь на відзив.

Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Приватне підприємство «ЗАГІР`Я» зареєстроване як юридична особа та здійснює діяльність у сфері вирощування сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках та її продажу.

ПП «ЗАГІР`Я» за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця Приватне підприємство «Агропромислове підприємство «АГРО-ДРУЖБА» (код 37625037) податкову накладну за №1 від 03.06.2024 на суму ПДВ у розмірі 1103406,06 грн. і була направлена до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами перевірки зазначених податкових накладних, Позивачем отримано квитанції Відповідача 1, а саме: - від 06.06.2024, у якій зазначено, що податкова накладна прийнята податковим органом, проте, її реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 03.06.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=37.05568%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вимог, ПП «ЗАГІР`Я» 17.02.2025 року подано до Відповідача 1 повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена.

В даному повідомленні містились пояснення Позивача за вих. №06/02 від 06.02.2025, щодо проведення господарської операції та долучено копії документів, зазначених в поясненні.

Зокрема, у поясненнях зазначено, що ПП «ЗАГІР`Я» здійснює діяльність у сфері вирощування вирощування зернових культур (окрім рису), бобових культур і насіння олійних культур - КВЕД 01.11, на орендованих земельних ділянках та її продажу, на підтвердження господарської діяльності щодо вирощування зернових культур були надані наступні документи, які підтверджують закупку паливномастильних матеріалів, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, оренди землі, наявність власної та орендованої техніки, для обробки грунту, посіву зернових, внесення добрив, та збору врожаю.

Для здійснення діяльності підприємство орендує земельні частки (паї) у фізичних осіб, станом на 01.01.2024 р. ПП «Загіря» укладено з 659 фізичними особами договори оренди земельних паїв, дані договори зареєстровані в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Загальна кількість орендованої землі на 30.01.2023 року становить 1265,7248 га, що підтверджується довідкою № 71 від 30.01.2023 виданою Залозецької селищною радою згідно якою - загальна площа орендованих земель (паїв) 1265.7248 га. в тому числі (за межами населених пунктів): с.Загір`я-1238,5853 га., с.Панасівка-27,1395 га..

Для здійснення своєї господарської діяльності ПП Загір`я має достатньо технічних ресурсів.

На балансі Позивача є власна техніка для проведення сільськогосподарських робіт: трактора John Deere 8R340, трактора Белорус-892, розкидач мінеральних добрив AXIS 30.2K, оприскувач самохідний John Deere 4940, навантажувач швидкозмінний ПБМ-800-0, культиватор Вепр-4,2 Н, каток зубчасто-кільчастий ККН-6,7 ПН, комбайн зернозбиральний John Deere S680S STS, жниварка для збирання соняшника ЖНС-9,1, жатка навісна John Deere 630F, сідельний тягач марки VOLVO та інші. А також власні приміщення: будівлі та споруди, серед яких є комори для зберігання зерна, адмінбудинок та інші, що знаходяться за адресою с.Загір`я, вул.Центральна 49 і 84, Тернопільского району, Тернопільскої області.

ПП Загір`я в 2023 та 2024 році є платником податку на додану вартість та платником єдиного податку четвертої групи.

Для забезпечення виробничого процесу ПП Загір`я закуповує дизельне пальне, мінеральні добрива, засоби захисту рослин, насіння.

Основними постачальниками товаро-матеріальних цінностей є :

ТОВ «Суффле Агро Україна» (код ЄДРПОУ 34863309), в якого було закуплено насіння та на поставку тмц заключено договір № 1300037647 від 04.01. 2021 року та специфікація №2500736248 від 06.08.2021 року. На поставку товаро-матеріальних цінностей виписано постачальником наступні документи: - видаткова накладна №5190054243 від 16.03.2021 на суму 2170880,68 грн. в тому числі ПДВ 361813,45 грн., товаро-транспортна накладна № 609 від 11.03.2021 року. Оплата за мінеральне добриво відображена в наступних документах: -банківська виписка від 10.03.2021 року на суму 1280000,00 грн в тому числі пдв; - банківська виписка від 11.03.2021 року на суму 1280000,80 грн в тому числі пдв.

ТОВ "Магістр-Д" (код ЄДРПОУ 21141124) в якого закуплено пальне в 2023 році на суму 4105972,47 грн та заключено договір № 7 від 02.01.2021 року. На поставку пального виписано видаткові накладні та ттн: -видаткова накладна №22 від 03.01.2023 року на суму 388508,55 грн в тому числі ПДВ 25416,45 грн; -видаткова накладна №580 від 09.02.2023 року на суму 258019,80 грн в тому числі ПДВ 16879,80 грн та ТТН №230209/6 від 09.02.2023 року; -видаткова накладна №768 від 23.02.2023 року на суму 205012,00 грн в тому числі ПДВ 13412,00 грн та ТТН №230223/12 від 23.02.2023 року; -видаткова накладна №811 від 27.02.2023 року на суму 580183,96 грн в тому числі ПДВ 37955,96 грн та ТТН №230227/19 від 27.02.2023 року; - видаткова накладна №854 від 01.03.2023 року на суму 239864,04 грн в тому числі ПДВ 15692,04 грн та ТТН №230301/18 від 01.03.2023 року; -видаткова накладна №1202 від 22.03.2023 року на суму 267869,69 грн в тому числі ПДВ 17524,19 грн та ТТН №230322/6 від 22.03.2023 року; -видаткова накладна №1726 від 24.04.2023 року на суму 463987,52 грн в тому числі ПДВ 30354,32 грн та ТТН №230424/15 від 24.04.2023 року; -видаткова накладна №1989 від 08.05.2023 року на суму 398193,87 грн в тому числі ПДВ 26050,07 грн та ТТН №230508/6 від 08.05.2023 року; -видаткова накладна №2151 від 16.05.2023 року на суму 372565,44 грн в тому числі ПДВ 24373,44 грн та ТТН №230516/10 від 16.05.2023 року; -видаткова накладна №3041 від 28.06.2023 року на суму 160212,60 грн в тому числі ПДВ 10481,20 грн;-видаткова накладна №4313 від 23.08.2023 року на суму 365955,00 грн в тому числі ПДВ 60992,50 грн та ТТН №230823/12 від 23.08.2023 року.

Оплата за пальне здійснена за наступними платіжними документами: -платіжне доручення № 77 від 10.01.2023 на суму 200000,00 грн.в тому числі пдв; -платіжне доручення № 103 від 26.01.2023 на суму 188508,55 грн.в тому числі пдв; -платіжне доручення № 110 від 10.02.2023 насуму 258019,80 грн. в томучисліпдв; -платіжне доручення №111 від 13.02.2023 насуму 1025060,00 грн. в тому числіпдв; -платіжне доручення №61 від 27.03.2023 на суму 73869,69 грн.в тому числі пдв; -платіжне доручення № 79 від 19.04.2023 на суму 194000,00 грн.в тому числі пдв; -платіжне доручення № 270 від 14.06.2023 на суму 100000,00 грн. в тому числіпдв; -платіжне доручення № 305 від 17.08.2023 на суму 68901,06грн. втому числі пдв; -платіжне доручення № 306 від 24.08.2023 на суму 500000,00 грн.в томучисліпдв; -платіжне доручення № 335 від 19.10.2023 на суму 500000,00 грн.в тому числіпдв; -платіжне доручення № 340 від 23.10.2023 на суму 292013,37 грн.в тому числі пдв.

ТОВ «Альфа Смарт Агро» (код ЄДРПОУ 37250244) в якого закуплено засоби захисту рослин та заключено договір № AS/13/04/2022 від 27.04.2022 року. На поставку засобів захисту рослин виписано видаткові накладні: -видаткова накладна №7663 від 09.05.2022 року на суму 29610,67 грн в тому числі ПДВ 4935,11 грн. та ТТН №Р7663 від 09.05.2022 року; -видаткова накладна №14475 від 19.08.2022 року на суму 109801,20 грн в тому числі ПДВ 18300,20 грн. та ТТН №Р14475 від 19.08.2022 року; -видаткова накладна №7209 від 04.05.2022 року на суму 151404,00 грн в тому числі ПДВ 25234,00 грн. ТТН №Р7209 від 04.05.2022року.

Оплата за засоби захисту рослин здійснена за наступними платіжними документами: -платіжне доручення №119 від 02.05.2022 р.на суму 103896,00 грн.в тому числі пдв; - платіжне доручення №120 від 02.05.2022 р.на суму 396104,00 грн.в тому числі пдв; - платіжне доручення №150 від 23.05.2022 р.на суму 237890,00 грн.в тому числі пдв.

Суд звертаємо увагу, що всі податкові накладні від наших постачальників в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровані без будь-яких зауважень.

На пальне, яке закуповується для виконання сільськогосподарських робіт підприємство ПП Загір`я має ліцензію на право зберігання пального, реєстраційний №19070414202000708 з терміном дії до 15 жовтня 2025 року.

Посів сої на площі 120 га під урожай 2023 року підтверджено актами списання насіння та садівного матеріалу:

-Акт № -000000004 від 05 травня 2023 року.

Внесення мінеральних добрив і засобів захисту рослин підтверджено Актами про використання засобів хімічного захисту та Актами про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив: -Акт про використання мінеральних, органічних та бактеріальних добрив №-000000006 від 05.05.2023 року; -Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000017 від 05.05.2023 року; -Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-000000014 від 19.05.2023 року; - Акт про використання засобів хімічного захисту рослин №-0000000018 від 06.06.2023 року.

Сільськогосподарські роботи, які проводились під час посіву, підживлення, захисту та збору зернових підтверджуються зведеними листами машиніста-тракториста та лімітно-забірними відомостями на отримання пального для заправки техніки: - обліковий лист №-000000006 за травень 2023 року-виконано культивацію під посів сої врожаю 2024 року; - лімітно-забірна карта №ЗЛ-0000020 на одержання ПММ за травень 2023 року, яке було витрачено на культивацію під посів сої врожаю 2024 року; - обліковий лист №-000000007 за травень 2023 року-виконано посів сої під врожай 2023 року; Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100166 на одержання ПММ за травень 2023 року, яке було витрачено на посів сої врожаю 2023 року; Обліковий лист №-000000012 за червень 2023 року-виконано внесення ЗЗР під посів сої врожаю 2023 року; Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100199 на одержання ПММ за червень 2023 року, яке було витрачено на внесення ЗЗР під посів сої врожаю 2023 року; Обліковий лист №-000000019 за жовтень 2023 року-виконано обмолот сої врожаю 2023 року; Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100326 на одержання ПММ за жовтень 2023 року, яке було витрачено обмолот сої для врожаю 2023 року; Обліковий лист №-00000011 за травень 2023 року - виконано внесення мінеральних добрив під сою врожаю 2023 року; Лімітно-забірна карта №ЗЛ-0100200 на одержання ПММ за травень 2023 року, внесення мінеральних добрив під сою врожаю 2023 року.

В підтвердження господарської діяльності ПП Загір`я надано річні статистичні звіти за наступними формами: - 4сг (річна) Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур (за 2023 рік), в якому відображеноно наступні посіви 2023 року: -Пшениця озима-140 га; -Пшениця яра - 76 га; -Ячмінь озимий-121 га; -Ячмінь ярий-104 га; -Кукурудза-328 га; -Соя-120 га; -Ріпак озимий-80 га; -Соняшник-160 га. - 29 сг (річна) Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за 2023 рік, в якому відображено площі та валові збори продукції: - Пшениця озима-140 га, валовий збір 7700 ц, середня врожайність 55 ц/га; - Ячмінь озимий-121 га, валовий збір 6462 ц, середня врожайність 53 ц/га; - Пшениця яра-76 га, валовий збір 4484 ц, середня врожайність 59 ц/га; - Ріпак озимий-80 га, валовий збір 4500 ц, середня врожайність 56 ц/га; - Ячмінь ярий-104 га, валовий збір 4435 ц, середня врожайність 43 ц/га; - Кукурудза-328 га, валовий збір 45920 ц, середня врожайність 140 ц/га; - Соя-120 га, валовий збір 4680 ц, середня врожайність 39 ц/га; - Соняшник-160 га, валовий збір 7200 ц, середня врожайність 45 ц/га..

Всі податкові накладні від наших постачальників в Єдиному реєстрі податкових накладних зареєстровані без будь-яких зауважень.

На пальне, яке закуповується для виконання сільськогосподарських робіт підприємство ПП Загір`я має ліцензію на право зберігання пального, реєстраційний №19070414202000708 з терміном дії до 15 жовтня 2025 року. ПП Загір`я здійснює реалізацію вирощеної власної сільськогосподарської продукції.

Оплата поставленої продукції та придбаних товарів, послуг здійснюється в безготівковій формі.

Інформація про формування податкових зобов`язань та формування податкового кредиту відповідно до господарської діяльності відображена в щомісячних Податкових деклараціях з податку на додану вартість.

У ПП Загір`я в 2023 року середньорічна кількість найманих працівників становить 17 працівників -адмінперсонал, трактористи-машиністи та різноробочі, що підтверджено довідкою №13/02-1 від 13.02.2025 року. Посадові оклади визначено штатним розписом.

Після збору врожаю сої , ПП «Загір`я» реалізував сою покупцю ПП АП "Агро Дружба" (код ЄДРПОУ 37625037)- в кількості 499,160 тон на суму 8984877,91 грн. в тому числі ПДВ 14%, з яким заключено договір поставки від 03 червня 2024 року №03/06. Продаж продукції було оформлено наступними документами: - на отримання продукції покупцем надано довіреність №30 від 03.06.2024.

Відвантаження сої оформлено наступними видатковими та товаро-транспортними накладними: -видаткова накладна №-000000001 від 03.06.2024 року на загальну суму 8984877,91 грн., в тому числі ПДВ 1103406,06 грн., де кількість продукції становить 499,160 тон., та товаро-транспортні накладні: -№83 від 03.06.2024 на кількість сої 23,58 тон; -№84 від 03.06.2024 на кількість сої 23,65 тон; -№85 від 03.06.2024 на кількість сої 23,70 тон; -№86 від 03.06.2024 на кількість сої 22,92 тон; -№87 від 03.06.2024 на кількість сої 23,00 тон; -№88 від 03.06.2024 на кількість сої 23,20 тон; - №89 від 03.06.2024 на кількість сої 23,60 тон; -№90 від 03.06.2024 на кількість сої 24,56 тон; -№91 від 03.06.2024 на кількість сої 23,50 тон; -№92 від 03.06.2024 на кількість сої 23,22 тон; -№93 від 03.06.2024 на кількість сої 24,68 тон; -№94 від 03.06.2024 на кількість сої 24,95 тон; -№95 від 03.06.2024 на кількість сої 23,90 тон; - №96 від 03.06.2024 на кількість сої 23,86 тон; -№97 від 03.06.2024 на кількість сої 24,56 тон;-№98 від 03.06.2024 на кількість сої 23,98 тон; -№99 від 03.06.2024 на кількість сої 23,90 тон; -№100 від 03.06.2024 на кількість сої 24,02 тон;-№101 від 03.06.2024 на кількість сої 23,04 тон; -№102 від 03.06.2024 на кількість сої 23,94 тон; - №103 від 03.06.2024 на кількість сої 23,40 тон.

Оплату за відвантажену с/г продукцію сою в сумі 8984877,91 грн. отримано за наступними платіжними документами: -платіжне доручення № 5157 від 27.06.2024 року на суму 2000000,00 грн в тому числі пдв; -платіжне доручення № 5156 від 27.06.2024 року на суму 1300000,00 грн в тому числі пдв; -платіжне доручення № 5176 від 28.06.2024 року на суму 890000,00 грн в тому числі пдв; -платіжне доручення № 5184 від 01.07.2024 року на суму 1400000,00 грн в тому числі пдв; - платіжне доручення № 5194 від 02.07.2024 року на суму 1000000,00 грн в тому числі пдв; -платіжне доручення № 5199 від 03.07.2024 року на суму 2394877,91 грн в тому числі пдв.

Інформація про формування податкових зобов`язань та податкового кредиту відповідно до господарської діяльності відображена в щомісячних податкових деклараціях з податку на додану вартість.

За результатами розгляду поданих документів, 24.02.2025 Відповідачем 1 надано Позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами розгляду поданого повідомлення, 26.02.2025р. Позивач направив повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних повідомлення №1, а саме: за вих. № 26/02 від 26.02.2025р. Позивачем надано надано додаткові документи та пояснення, якими підтверджується правомірність та достовірність проведених операцій та реальність здійснення господарських операцій по вирощуванню сільськогосподарських культур:

- статистичну звітність за 2024 рік: -Форма 4-сг (річна). Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур за 2024 рік; -Форма 29-сг (річна) "Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду" за 2024 рік;

-картку (книгу) складського обліку зерна. (Соя врожаю 2023 року);

-акт оприбуткування лишків №1 від 03.06.2024 року.

Також зазначено, що похибка у вазі зерна, яке прийшло з поля і потім було переважене, цілком можлива. Основними причинами є: Зміна вологості: - зерно має здатність вбирати або віддавати вологу залежно від умов навколишнього середовища. Це може призвести до значних змін у вазі, наприклад, після дощу або в умовах підвищеної вологості зерно може набрати вагу, чи навпаки в суху погоду втратити її. Також похибка ваги, будь-які ваги мають певну похибку, яка може вплинути на точність вимірювання, а також різні типи ваг можуть мати різні рівні точності.

Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №12581172/41209752 від 04.03.2025 року, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою відмови в рішеннях визначено: - "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку", рядку в додатковій інформації (зазначити конкретні документи) - вказано: платником не надано статистичну звітність; книгу складського обліку; інформацію щодо залишків с/г продукції на початок року та на поточну дату.

Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165) критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).

За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, відповідно до пунктів 4-7, 9, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 № 1245/34216 (далі - Порядок № 520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).

Згідно з Додатку до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 10) у рішенні про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісія зобов`язана, зокрема, підкреслювати документи, які не надано платником податку для реєстрації податкової накладної.

При цьому, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Таким чином рішення комісії ДПС у Тернопільській області повинно відповідати критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії та не породжувати його неоднозначного трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок суду узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними, зокрема у постанові від 09.07.2019 року №140/2093/18 (ЄДРСРУ №82898502), в якій зазначається наступне: «...Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд..» а також у постанові Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18, у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, а тому відповідно до статті 242 КАС суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку у рішенні №12581172/41209752 від 04.03.2025 року підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року зазначено "ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку", рядку в додатковій інформації вказано «платником не надано інформацію щодо залишків продукції на початок року та на поточну дату; - книгу складського обліку запасів; - статистичну звітність» - При цьому Відповідач 1 обґрунтував, яка необхідність витребування, ще додаткових документів, однак Відповідач 1 не звернув уваги, що Позивачем було надана статистична звітність за 2024, яка відображає звітність Позивача та підтверджує посівні площі, валові збори та реалізації продукції - вирощування і реалізацію пшениці, чим не дотримано Додатку до Порядку № 520.

На виконання вимог Порядку № 520 та пропозицій викладених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, Позивач надіслав контролюючому органу в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції згідно податкової накладної.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Проте, Відповідачем 1 не було визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б Позивачеві можливість реєстрації податкової накладної, а відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів.

Однак, за результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення №12581172/41209752 від 04.03.2025 року, Відповідачів, щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Частиною другою статті 9 Закону № 996-XIV передбачені обов`язкові реквізити, які мають містити первинні та зведені облікові документи.

Згідно пункт 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Пункт 198.1 статті 198 ПК України визначено Право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: - придбання або виготовлення товарів та послуг; - придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); - отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; - ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію.

Пункт 198.2 статті 198 ПК України визначає, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Договір між ПП "ЗАГІР`Я" та ПП "АП"Агро-Дружба", а також первинні документи відповідають положенням законодавства та містять всі обов`язкові реквізити первинного документу, які передбачені статтею 9 Закону № 996-XIV, а тому зазначені документи мають юридичну силу та підтверджують реальний рух активів, зміну зобов`язань та капіталу позивача, що підтверджується позицією Верховного Суду у постанові від 23.07.2020 у справі № 826/6806/17.

Підставами виникнення цивільних прав і обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (п.1 ч.2 ст.11 ЦК України).

Відповідно до абзацу другого ч.3 ст.6 ЦК України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Відповідно до ст. 509 ЦК України - зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до ст. 526 ЦК України - зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Положення статті 204 ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 2 383/2010 (провадження № 14-308цс18) /http://reyestr.court.gov.ua/Review/78011437/ зроблено висновок, що стаття 204 ЦК України закріплює ПРЕЗУМПЦІЮ ПРАВОМІРНОСТІ ПРАВОЧИНУ. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі не спростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.

Відповідачем не надано доказів, що первинні документи, складені у межах спірної господарської операції, не відповідають вимогам статті 9 Закону № 996-ХIV.

Отже, суд вважає, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №12581172/41209752 від 04.03.2025 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягає до задоволення.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 03.06.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних в день її направлення, суд зазначає наступне.

У відповідності до п.28 Порядку №117, за яким податкова накладна/ розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п`яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

Таким чином, порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати зазначену податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір відповідно до платіжної інструкції від 19.03.2025 на суму 3028,00 грн, солідарно, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12581172/41209752 від 04.03.2025 року, якими відмовлено ПП "ЗАГІР`Я" у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2024 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 03.06.2024 року подану ПП "ЗАГІР`Я".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь ПП "ЗАГІР`Я" судовий збір у розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь ПП "ЗАГІР`Я" судовий збір у розмірі 1514 (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 29 травня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Загір`я" (місцезнаходження/місце проживання: с. Загір`я,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,47211 код ЄДРПОУ/РНОКПП 41209752);

відповідач:

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393).

- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46003 код ЄДРПОУ 44143637).

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2025
Оприлюднено02.06.2025
Номер документу127722811
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/1648/25

Рішення від 29.05.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 28.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні