Герб України

Постанова від 27.05.2025 по справі 160/108/22

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 травня 2025 року м. Дніпросправа № 160/108/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року (суддя Кучугурна Н.В.)

у справі №160/108/22

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України»

про стягнення адміністративно-господарських санкцій

та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України»

до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області

про визнання протиправними та скасування постанов,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України», в якому просило стягнути з відповідача до Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу у загальному розмірі 170000 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведеної планової перевірки характеристик продукції (іграшок) суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна», місце розміщення продукції: м. Одеса, вул. Давида Ойстраха, 32, ТРЦ «Сити Центр Котовський», магазин «Akvarel» ТРЦ «FontanSkycenter», були виявлені порушення Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 №151.

За наслідками перевірки позивачем прийняті рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів від 12.05.2021 № 135, № 136, № 137, № 138, № 139 з терміном виконання 20.06.2021. За клопотанням ТОВ «Креатив Компані Україна» строк виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів був продовжений до 06.08.2021. У зв`язку з неотриманням повідомлення від відповідача про виконання рішень про застосування обмежувальних (корегувальних) заходів позивачем у період з 17.08.2021 по 20.08.2021 проведено позапланову перевірку стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

За результатами позапланової перевірки відповідно до акту від 20.08.2021 № 33 встановлено невиконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 №№ 136, 137, 138, 139, тому постановами від 27.08.2021 №50, №51, №52 на відповідача за порушення вимог пунктів 2, 3 ч.4 ст.44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» накладено штрафні санкції у загальному розмірі 10 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 170 000,00 грн.

ТОВ «Креатив Компані Україна» зазначена сума сплачена не була, що стало підставо для звернення до суду про її стягнення з відповідача.

ТОВ «Креатив Компані Україна» подало до Дніпропетровського окружного адміністративного суду зустрічний позов до ГУ Держпроспоживслужби в Одеській області, в якому просило визнати протиправними та скасувати постанови ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області від 27.08.2021 №№ 50, 51, 52 про накладення штрафу в загальній сумі 170000 грн.

Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані тим, що на вимогу ГУ Держпроспоживслужби товариством надані документи на придбання іграшок, а також документи, що підтверджують відповідність іграшок вимогам Технічного регламенту. ТОВ «Креатив Компані Україна» указує на відсутність з його сторони порушень Технічного регламенту безпечності іграшок, які стосуються розповсюджувачів продукції, та неможливість приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами та усунення формальної невідповідності згідно з рішеннями №№137-139 від 12.05.2021, оскільки ТОВ «Креатив Компані Україна» є розповсюджувачем продукції, а не її виробником чи імпортером. Порушення, виявлені ГУ Держпроспоживслужби за результатами перевірки, стосуються невиконання обов`язків виробниками чи імпортерами відповідної продукції. За доводами ТОВ «Креатив Компані Україна обов`язки виробника, у тому числі й щодо нанесення маркувань про безпечність продукції та попереджень про іграшку, покладаються на розповсюджувача за умови випуску продукції під своєю торговельною маркою або здійснення модифікації такої продукції. Положення, закріплені у Технічному регламенті, перерозподіляють обсяг обов`язків за умови наявності конкретних підстав, перелік яких є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Водночас ТОВ «Креатив Компані Україна вважає відсутніми підстави вважати, що обов`язки виробника перейшли до нього як розповсюджувача продукції відсутні, тому ТОВ «Креатив Компані Україна» не є належним суб`єктом відповідальності за недотримання вимог тих пунктів Технічного регламенту, які виявлені відповідачем за зустрічним позовом. Крім цього, ТОВ «Креатив Компані Україна зазначає, що рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №№135-139 від 12 травня 2021 року містять лише вид заходу, проте у них не вказано пов`язані з ним дії, які особа має вчинити, але від цього залежить ефективність та результативність виконання таких рішень. ТОВ «Креатив Компані Україна виконано саме ті рішення, які можливо було виконати ним як розповсюджувачем продукції. ТОВ «Креатив Компані Україна посилається і на порушення ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області порядку складання документів за результатами перевірки та розгляду справи про накладення штрафів за порушення, визначені ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції»: уповноважену особу ТОВ «Креатив Компані Україна» не запрошено на складання акту від 12.05.2021 №906; ТОВ «Креатив Компані Україна» не надіслано проекти рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів з пропозицією надати в письмовій формі свої пояснення, заперечення до проекту рішення, інформацію про вжиття ним заходів, спрямованих на запобігання або уникнення ризиків суспільним інтересам, усунення невідповідності продукції, що є предметом проекту рішення, встановленим вимогам; відповідач за зустрічним позовом не повідомив про складання протоколу від 25.08.2021 №24, тому ТОВ «Креатив Компані Україна» не мало можливості надати відповідні пояснення та забезпечити явку уповноваженого представника на складання протоколу; оскаржувані постанови №№50-52 від 27 серпня 2021 року винесені за невиконання рішень від 12.05.2021 №№135-139, проте з 20 серпня 2021 року зазначені рішення діяли вже в редакції рішення про внесення змін від 20 серпня 2021 року, а саме: до 12 жовтня 2021 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 липня 2022 року позов ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області до ТОВ «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій залишено без задоволення.

Зустрічну позовну заяву ТОВ «Креатив компані України» до ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано постанови ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області відносно ТОВ «Креатив компані України» про накладення штрафу від 27 серпня 2021 року №№ 50, 51, 52.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, в задоволенні зустрічного позову ТОВ «Креатив компані України» відмовити.

Скаржник зазначає, що жодних пояснень, заперечень до закінчення визначеного строку виконання рішень від 12.05.2021 №№ 135 - 139, а саме: 06.08.2021 від ТОВ «Креатив компані України» не надходило. Предметом зустрічної позовної заяви ТОВ «Креатив компані України» є оскарження постанов про накладення штрафних санкцій №№50 - 52 від 27.08.2021, які винесені за результатами розгляду справи, а саме: Акту перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних(корегувальних) заходів від 20.08.2021 №33 та протоколу №24 від 25.08.2021. Рішення про вжиття обмежувальних корегувальних заходів від 12.05.2021 №№135-139 є окремими актами та підлягають окремому оскарженню. ТОВ «Креатив компані України» вказані рішення у визначеному законом порядку не оскаржив, рішення про вжиття обмежувальних корегувальних заходів від 12.05.2021 №№135-139 набрали законної сили та підлягають виконанню. Правомірність рішень 12.05.2021 №№135 - 139 знаходяться поза межами дослідження предмета зустрічного позову у цій справі.

Щодо висновків суду першої інстанції про виконання ТОВ «Креатив компані України» рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, скаржник зазначає, що відповідно до Акту перевірки стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.08.2021 № 33 встановлено факт невиконання рішень №№ 136, 137, 138, 139 від 12.05.2021. Доводи ТОВ «Креатив компані України», що з 20.08.2021 зазначені рішення діяли вже в редакції рішення про внесення змін від 20.08.2021 не спростовують факту невиконання обмежувальних (корегувальних) заходів, так як ТОВ «Креатив компані України» мало вжити відповідних заходів у строк до 06.08.2021. Жодних доказів про вчасне виконання ТОВ «Креатив компані України» вказаних обмежувальних (корегувальних) заходів не надано, долучені до зустрічної позовної заяви накладні на повернення товару від 06.10.2021 підтверджують факт несвоєчасного виконання ТОВ «Креатив компані України» рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

Також скаржник вважає помилковими висновки суду першої інстанції, що обов`язки виробника не перейшли до ТОВ «Креатив компані України» як розповсюджувача продукції, зауважує, що такі висновки не мають ніякого відношення до підстав застосування Головним управлінням штрафних санкцій.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 09.12.2022 апеляційну скаргу ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року залишено без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.07.2022 скасовано.

Позов ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області до ТОВ «Креатив компані України» про стягнення адміністративно-господарських санкцій залишено без розгляду.

Зустрічний позов ТОВ «Креатив компані України» до ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов залишено без розгляду.

Залишаючи позов без розгляду, суд апеляційної інстанції виходив з того, що підставою, яка надала ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області право на пред`явлення позовних вимог щодо стягнення з ТОВ «Креатив компані України» штрафу за порушення законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції, є встановлення факту несплати товариством відповідного штрафу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення, відтак ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області набуло право звертатися до суду з відповідним позовом через 15 днів після отримання ТОВ «Креатив компані України» відповідної постанови, в даному випадку - з 14 вересня 2021 року.

Поряд з цим, апеляційним судом встановлено, що позов ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області подано до суду лише 30 грудня 2021 року, тобто з пропуском тримісячного строку, встановленого КАС України.

Постановою Верховного Суду від 05.02.2025 касаційні скарги Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Креатив компані України» задоволено.

Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2022 року в адміністративній справі №160/108/22 скасовано.

Справу №160/108/22 направлено до Третього апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області проведено планову перевірку характеристик продукції суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив компані Україна», за результатами якої складений акт №906 від 12.05.2021.

Висновками акту перевірки встановлено порушення ТОВ «Креатив компані Україна»:

- на іграшці та її пакуванні (пазли «Мої друзі») відсутнє попередження із зазначенням конкретної небезпеки, що є порушенням пп. 36, 37, ч. Б додатка 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 року №151;

- на іграшці (деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей ш/к 9785389148376) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутнє комерційне найменування виробника, імпортера та контактна поштова адреса, відсутнє попередження із зазначенням конкретно її небезпеки, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов, що є порушенням пп. 10, 11, 18, 19, 20, 27, 34, 37, 44, 45, додаток 5 Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 року №151.

12.05.2021 акт направлений товариству поштою (відправлення №6500142261108), отриманий ним 30 червня 2021 року.

Того ж дня, 12.05.2021, на підставі означеного акту від 12.05.2021 № 906 ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області прийняті рішення про вжиття ТОВ «Креатив компані Україна» обмежувальних (корегувальних) заходів щодо продукції:

- №135 - набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей». Обмежувальний (корегувальний) захід відповідно до ст.28-32 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та ст.12 Закону Україні «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: обмеження надання продукції на ринку шляхом тимчасової заборони надання продукції на ринку;

- № 136 - пазли «Мої друзі», виробник: ПП «Левеня», с. Шешори, Косівський р-н, Івано-Франківська обл. Обмежувальний (корегувальний) захід відповідно до ст.28-32 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та ст.12 Закону Україні «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: обмеження надання продукції на ринку шляхом тимчасової заборони надання продукції на ринку;

- №137 - набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей». Обмежувальний (корегувальний) захід відповідно до ст.28-32 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та ст.12 Закону Україні «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог;

- №138 - пазли «Мої друзі», виробник: ПП «Левеня», с. Шешори, Косівський р-н, Івано-Франківська обл. Обмежувальний (корегувальний) захід відповідно до ст.28-32 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та ст.12 Закону Україні «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог;

- №139 - набір для гри «Гоночные машины» деревянные машинки и 6 картонных фигурок людей». Обмежувальний (корегувальний) захід відповідно до ст.28-32 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та ст.12 Закону Україні «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: усунення формальної невідповідності.

У вказаних рішеннях визначений термін їх виконання - до 20 червня 2021 року.

Відповідно до наявних у справі доказів, рішення від 12.05.2021 № 125 - 139 направлені товариству поштою 01.06.2021, отримані ним 23.06.2021.

Враховуючи фактичну дату отримання ТОВ «Креатив Компані Україна» рішень від 12.05.2021 № 125 - 139 ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області за клопотанням ТОВ «Креатив Компані Україна» прийнято рішення від 08.07.2021 №101 про внесення змін до рішень №№ 135-139 від 12 травня 2021 року, яким термін виконання цих рішень продовжено до 06 серпня 2021 року (а.с.34 т.1).

Наказом ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області № 2043 від 10.08.2021 призначено проведення в період з 17 серпня 2021 року по 20 серпня 2021 року позапланової перевірки стану виконання ТОВ «Креатив Компані Україна» рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Підстава проведення перевірки: ненадання інформації про стан виконання рішень від 12 травня 2021 року №№ 135-139.

Відповідно до роз`яснення суб`єкту господарювання підписом посадової особи ТОВ «Креатив Компані Україна» підтверджено, що перед початком перевірки перевіряючими пред`явлені посвідчення, вручено копію направлення на проведення перевірки від 10.08.2021 № 1807, роз`яснені права та обов`язки суб`єкта господарювання.

За результатами позапланової перевірки контролюючим органом ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області складений акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.08.2021 №33, в якому зафіксовано виявлений факт невиконання рішень №№137, 138, 139 від 12 травня 2021 року.

Означений акт направлений на адресу ТОВ «Креатив Компані Україна» 20.08.2021, отриманий ним 14.09.2021.

20.08.2021 ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області складений протокол №24 про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», відповідно до якого при проведенні позапланової перевірки ТОВ «Креатив Компані Україна» виявлені правопорушення, що полягають у невиконанні або неповному виконанні рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 № 137, № 138, № 139.

Протокол від 20.08.2021 № 24 направлений товариству поштою та отримано останнім 14.09.2021.

За результатами розгляду справи ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області 27.08.2021 складені постанови №№ 50, 51, 52, якими на ТОВ «Креатив Компані Україна» накладено штрафні санкції всього на загальну суму 170 000 грн, за порушення вимог пунктів 2, 3 частини четвертої статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»:

1. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12 травня 2021 року №138), визначених статтею 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону (постанова № 50 - штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 68000 грн);

2. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12 травня 2021 року №137), визначених статтею 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону (постанова №51 - штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 68000 грн);

3. невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (рішення від 12 травня 2021 року №139) щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (постанова № 52 - штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у сумі 34000 грн).

27.08.2021 вказані постанови поштою направлені товариству та отримані останнім 14 вересня 2021 року.

Посилаючись на те, що у встановлений в рішеннях строк ТОВ «Креатив Компані Україна» не сплатило адміністративно-господарські санкції, застосовані постановами від 27.08.2021 № 50 - 52, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області звернулось до суду з позовом про стягнення штрафу в загальному розмірі 170 000 грн.

Вважаючи вказані постанови 27.08.2021 № 50 - 52 протиправними, ТОВ «Креатив Компані Україна», подало зустрічний позов.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає за необхідне зазначити таке.

Виходячи з визначених позовних вимог в позові ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області, в зустрічному позові ТОВ «Креатив Компані Україна», обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги, суд апеляційної інстанції вважає, що визначальним у цій справі є питання правомірності прийняття ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області постанов від 27.08.2021 № 50 - 52.

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначено Законом України від 02.12.2010 №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Статтею 3 Закону №2735-VІ встановлено, що законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів.

Згідно зі статтею 4 Закону №2735-VІ, метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов і при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Метою здійснення контролю продукції є забезпечення відповідності продукції, що ввозиться на митну територію України, встановленим вимогам до моменту її випуску у вільний обіг на митній території України та недопущення ввезення на митну територію України продукції, яка становить серйозний ризик суспільним інтересам.

Відповідно до ч.1 ст.22 Закону №2735-VІ, заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.

Згідно з ч. 1 ст.33 Закону №2735-VІ в редакції на час виникнення спірних правовідносин, обмежувальні (корегувальні) заходи запроваджуються відповідними рішеннями органів ринкового нагляду.

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можуть бути прийняті за результатами проведених органами ринкового нагляду перевірок характеристик продукції (крім перевірок, що проводяться відповідно до статті 26 цього Закону), у тому числі перевірок, що проводяться на підставі повідомлень митних органів про призупинення митного оформлення продукції відповідно до частини шостої статті 38 цього Закону (п.1 ч.2 ст.33 Закону №2735-VІ).

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можуть бути змінені чи скасовані відповідними органами ринкового нагляду за результатами аналізу повідомлень суб`єктів господарювання про виконання ними рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або за результатами перевірок стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень, проведених відповідно до статті 34 цього Закону. Зазначені рішення також можуть бути змінені за результатами розгляду органами ринкового нагляду клопотань, пояснень, заперечень та інформації, наданих суб`єктами господарювання відповідно до частин десятої і п`ятнадцятої цієї статті (ч.3 ст.33 Закону №2735-VІ).

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, внесення змін до таких рішень чи їх скасування приймаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками відповідно до їх повноважень, визначених законами України (ч. 4 ст.33 Закону №2735-VІ).

Будь-який захід щодо обмеження чи заборони надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу чи її відкликання, що вживається відповідно до цього Закону або Закону України"Про загальну безпечність нехарчової продукції", має бути пропорційним рівню загрози відповідної продукції суспільним інтересам. У рішенні про застосування обмеження чи заборону надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу чи її відкликання мають бути зазначені підстави його застосування (ч.5 ст.33 Закону №2735-VІ).

Відповідно до ч.10 ст.33 Закону №2735-VІ строк виконання рішення має бути обґрунтованим і визначатися з урахуванням характеру ризику та/або невідповідності встановленим вимогам, обсягу продукції, що підлягає приведенню у відповідність із встановленими вимогами, вилученню з обігу чи відкликанню, та реальних можливостей суб`єкта господарювання належним чином виконати це рішення. Строк виконання рішення може бути змінено органом ринкового нагляду за обґрунтованим клопотанням суб`єкта господарювання. Таке клопотання може бути подано у будь-який час виконання рішення, але до закінчення строку виконання такого рішення.

Відповідно до ч.16 ст.33 Закону №2735-VІ надання, несвоєчасне надання чи ненадання пояснень, заперечень та/або інформації до проекту рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів не позбавляє суб`єкта господарювання, якого стосується рішення, права оскаржити таке рішення.

Відповідно до ч.17 ст.33 Закону №2735-VІ зміни до рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів вносяться у порядку прийняття рішення, встановленому цією статтею.

Виходячи з наведених норм Закону №2735-VІ, приймаючи до уваги суть спірних правовідносин, які виникли між сторонами у цій справі, суд апеляційної інстанції стосовно наведених ТОВ «Креатив Компані Україна» доводів з приводу правомірності прийняття ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області рішень від 12.05.2021 №№135, 136,137, 138, 139, зауважує, що обставини, на які посилається товариство, не є предметом дослідження у цій справі, враховуючи, що такі рішення є самостійним, окремим предметом оскарження.

З`ясуванню у цій справі підлягає питання виконання означених рішень ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області від 12.05.2021 №№135, 136,137, 138, 139.

Відповідно до ч.4 - 8 ст.34 Закону № 2735-ІV перевірка стану виконання рішення починається не пізніше десяти робочих днів з дня одержання органом ринкового нагляду повідомлення суб`єкта господарювання про виконання відповідного рішення, а в разі ненадання суб`єктом господарювання такого повідомлення у визначений у рішенні строк - не пізніше десяти робочих днів з дня настання визначеного строку.

Перевірка стану виконання рішення проводиться відповідно до вимог, встановлених статтею 23 цього Закону. За потреби може бути проведено обстеження зразків продукції, а за наявності підстав вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, - відбір і експертизу (випробування) зразків продукції.

Під час проведення перевірки стану виконання рішення орган ринкового нагляду встановлює ступінь виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та результативність їх виконання.

У разі якщо за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або перевірки стану виконання цього рішення встановлено факт повного та результативного виконання суб`єктом господарювання відповідного рішення (крім рішення про заборону надання продукції на ринку), орган ринкового нагляду невідкладно приймає рішення про скасування такого рішення.

У разі якщо за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або перевірки стану виконання цього рішення встановлено факт невиконання чи часткового виконання суб`єктом господарювання відповідного рішення або виконання рішення не може бути визнано результативним, орган ринкового нагляду невідкладно приймає рішення про внесення змін до зазначеного рішення. Такі зміни можуть передбачати вжиття нових обмежувальних (корегувальних) заходів.

Процедура здійснення контролю стану виконання суб`єктами господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів регламентована у Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.2007 № 1017.

Пунктом 4, 8, 9 Порядку № 1017 встановлено, що суб`єкт господарювання, якого стосується рішення, повинен у встановлений у рішенні строк подати органу ринкового нагляду, що прийняв рішення, повідомлення про його виконання за формою згідно з додатком. Повідомлення про виконання рішення подається суб`єктом господарювання незалежно від ступеня або результативності виконання ним рішення. Суб`єкт господарювання може додавати до повідомлення документи або їх копії, які підтверджують факт результативності виконання рішення.

Перевірка стану виконання рішення починається не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня надходження до органу ринкового нагляду повідомлення про його виконання, а в разі неподання суб`єктом господарювання такого повідомлення в установлений строк - не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня настання такого строку.

Під час проведення перевірки стану виконання рішення орган ринкового нагляду визначає ступінь та результативність виконання суб`єктом господарювання такого рішення.

Згідно п.13 Порядку № 1017 рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можуть бути змінені чи скасовані відповідними органами ринкового нагляду за результатами аналізу повідомлень суб`єктів господарювання про виконання ними рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або за результатами перевірок стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень, проведених відповідно до статті 34 цього Закону. Зазначені рішення також можуть бути змінені за результатами розгляду органами ринкового нагляду клопотань, пояснень, заперечень та інформації, наданих суб`єктами господарювання відповідно до частин десятої і п`ятнадцятої цієї статті. Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, внесення змін до таких рішень чи їх скасування приймаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками (головою та членами або уповноваженою особою державного колегіального органу) відповідно до їх повноважень, визначених законами України.

Рішення про скасування та внесення змін до рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів приймаються у порядку, встановленому статтею 33 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та набирають чинності з дня їх прийняття (п.14 Порядку № 1017).

Відповідальність суб`єктів господарювання за порушення вимог цього Закону встановлюється цим та іншими законами України встановлена ст.44 ст.33 Закону №2735-VІ.

Відповідно до п.2 ч.4 ст.44 Закону №2735-VІ, яким керувалося Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, приймаючи постанови про накладення штрафу від 27.08.2021 № 50, 51, до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, визначених статтею 29 цього Закону, крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів.

Відповідно до п.3 ч.4 ст.44 Закону №2735-VІ, яким керувалося Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, приймаючи постанову про накладення штрафу від 27.08.2021 № 52, до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі: невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів;

Отже, наведені норми Закону №2735-VІ визначають окремий вид відповідальності за невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.

Згідно приписів ч.6 ст.44 Закону №2735-VІ справи про накладення штрафів за порушення, визначені цією статтею, розглядаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками відповідно до їх компетенції.

Суми штрафів, що накладаються органами ринкового нагляду, зараховуються до Державного бюджету України.

Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг.

Протокол складається у двох примірниках, які підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду та фізичною особою, у тому числі фізичною особою - підприємцем, чи керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою.

У разі відмови фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи підписати протокол посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого протоколу відповідний запис.

Один примірник протоколу вручається фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, чи керівнику юридичної особи або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі ринкового нагляду.

Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду, які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.

Постанова надсилається суб`єкту господарювання не пізніше наступного робочого дня за днем її оформлення.

Суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення.

У разі несплати штрафу в зазначений строк він стягується в судовому порядку.

Суб`єкт господарювання має право оскаржити рішення органу ринкового нагляду про накладення штрафу до керівника органу ринкового нагляду, а також у судовому порядку. У разі оскарження рішення у суді суб`єкт господарювання сплачує штраф після прийняття відповідного рішення керівником органу ринкового нагляду або судом.

Як встановлено судом вище, у прийнятих за результатами проведеної Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області у період з 06.05.2021 по 12.05.2021 перевірки характеристик іграшок у суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна» (акт від 12.05.2021 № 906, рішеннях про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 №№135, 136, 137, 138, 139 встановлений строк їх виконання 20.06.2021.

Цей строк рішенням ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області від 08.07.2021 № 101 продовжений і встановлений термін виконання означених рішень 06.08.2021.

Також як вбачається із матеріалів справи, рішенням ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області від 20.08.2021 № 116 внесені зміни до рішень від 12.05.2021 № № 136, 138, згідно якому за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна» про виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або за результатами перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень (акт перевірки від 20.08.2021 № 33), або за результатами розгляду органами державного нагляду клопотань, пояснень, заперечень та інформації, наданих суб`єктами господарювання, прийнято рішення внести зміни шляхом вжиття нових аобмежувальни (корегувальних) заходів у вигляді заборони надання продукції на ринку.

Суб`єкт господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна» має вжити заходи необхідні для заборони надання на ринку продукції (пазли «Мої друзі», арт. 13005, ш/к 120123456834120; набір для гри «Гоночные машины» ш/к 9785389148376) повідомити споживачів (користувачів) відповідної продукції про ризики, які становить ця продукція, або іншим шляхом, що не суперечить чинному законодавству, виконати рішення. Термін виконання 12 жовтня 2021 року.

Рішенням ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області від 20.08.2021 № 117 внесені зміни до рішень від 12.05.2021 № № 135, 137, 139, згідно якому за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна» про виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або за результатами перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень (акт перевірки від 20.08.2021 № 33), або за результатами розгляду органами державного нагляду клопотань, пояснень, заперечень та інформації, наданих суб`єктами господарювання, прийнято рішення внести зміни шляхом вжиття нових аобмежувальни (корегувальних) заходів у вигляді заборони надання продукції на ринку.

Суб`єкт господарювання ТОВ «Креатив Компані Україна» має вжити заходи необхідні для заборони надання на ринку продукції (пазли «Мої друзі», арт. 13005, ш/к 120123456834120; набір для гри «Гоночные машины» ш/к 9785389148376) повідомити споживачів (користувачів) відповідної продукції про ризики, які становить ця продукція, або іншим шляхом, що не суперечить чинному законодавству, виконати рішення. Термін виконання 12 жовтня 2021 року.

Згідно висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 19.01.2023 у справі № 520/6006/21, належність виконання рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів оцінюється органом ринкового нагляду на підставі, зокрема здійснення аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання ним рішень про вжиття обмежувальних заходів та поданих на підтвердження цього документів, проведення моніторингу результативності вжитих обмежувальних (корегувальних) заходів та застосування інших засобів перевірки повноти та достовірності поданих розповсюджувачем доказів на підтвердження виконання ним вимог рішення про вжиття обмежувальних заходів (зокрема, у разі необхідності проведення перевірки постачальника або імпортера товарів).

З системного аналізу положень Порядку № 1017 та Закону № 2735-ІV слідує, що визнання відповідачем невиконаним або неповністю виконаним рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можливе лише після закінчення встановленого строку на його виконання.

В спірному випадку ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області, приймаючи рішення від 20.08.2021 № 116, 117 про внесення змін до рішень від 12.05.2021 №№136, 138, 135, 137, 139, дійшло висновку про встановлення нового терміну виконання рішень, у зв`язку із тим, що на момент перевірки стану виконання ТОВ «Креатив Компані Україна» обмежувальних (корегувальних) заходів складено акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів (акт від 20.08.2021 №33) та виявлено щодо рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 №№ 137, 138, 139 - результативність виконання не може бути визнане результативним. Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 12.05.2021 №№ 135, 136 ступінь виконання повне, результативність виконання результативне.

Тобто вказаними рішеннями від 20.08.2021 № 116, 117 відповідач продовжив строк для виконання обмежувальних заходів до 12.10.2021 у зв`язку із неможливістю встановлення виконання рішень від 12.05.2021.

За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає протиправним застосування до ТОВ «Креатив Компані Україна» штрафних санкцій відповідно до постанов від 27.08.2021 №№51-52, у той час, коли на момент прийняття цих постанов строк виконання обмежувальних (корегувальних) заходів згідно рішень від 12.05.2021 №№ 137, 138, 139, з урахуванням внесених до цих рішень змін, тривав, у зв`язку із їх продовженням до 12.10.2021.

Наведене вище, за висновком суду апеляційної інстанції, є достатньою підставою для задоволення зустрічного позову ТОВ «Креатив Компані Україна», що відповідно, виключає задоволення позовних вимог Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив правильне рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 липня 2022 року у справі №160/108/22 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її ухвалення, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк

суддяН.А. Бишевська

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.05.2025
Оприлюднено02.06.2025
Номер документу127725731
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —160/108/22

Ухвала від 31.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 07.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 27.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 27.05.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 24.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 12.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 05.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 05.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні