ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2025 рокуЛьвівСправа № 140/13529/24 пров. № А/857/15529/25
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Кузьмича С.М., Мікули О.І.,
з участю секретаря Волчанського А.І.,
представника позивача Гаращенка І.В.,
представника відповідача Загородньої Г.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Державного підприємства Волиньторф на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 13 березня 2025 року у справі № 140/13529/24 за адміністративним позовом Державного підприємства Волиньторф до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
суддя в 1-й інстанції Димарчук Т.М.,
час ухвалення рішення 13.03.2025 року,
місце ухвалення рішення м.Луцьк,
дата складання повного тексту рішення 13.03.2025 року,
в с т а н о в и в :
ДП Волиньторф звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 13 березня 2025 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення задоволення позову та прийняти постанову про задоволення позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" є переможцем аукціону відповідно до Протоколу про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20230913-24890, найменування лоту: "Єдиний майновий комплекс ДП "Волиньторф" (код ЄДРПОУ 00426302), за адресою: Волинська обл., Камінь-Каширський р-н, с. Прилісне, вул. Сойне, 15". Згідно з платіжною інструкцією №866 від 01.11.2023 ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" здійснило повну оплату відповідно до вимог вказаного протоколу. З договору купівлі-продажу від 06.11.2023 об`єкта малої приватизації - єдиного майнового комплексу ДП Волиньторф, посвідченого приватним нотаріусом Львівської області Голубенко Н.І. та зареєстрованого в реєстрі нотаріальних дій за № 938 вбачається, що ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" придбало єдиний майновий комплекс ДП "Волиньторф". Відповідно до п. 6.5.1. договору купівлі-продажу від 06.11.2023 №938, з моменту переходу права власності покупець зобов`язаний виконати умови продажу об`єкта приватизації (передбачені умовами аукціону), зокрема, погашення протягом 6 (шести) місяців боргів із заробітної плати та перед бюджетом у розмірі, що складеться на дату переходу права власності на об`єкт приватизації. Право власності до покупця ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" перейшло з моменту державної реєстрації об`єкта приватизації 12.01.2024. Таким чином, до спірних правовідносин слід застосовувати пп. 98.2.5 п. 98.2 ст. 98 ПК України, який мав бути врахований контролюючим органом при прийнятті спірних податкових повідомлень-рішень на підставі актів камеральної перевірки. Податковим органом не взято до уваги, що ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" на виконання умов договору та відповідно до пп. 98.2.5 п. 98.2 ст. 98 ПК України станом на 11.07.2024 у повному обсязі погасило податковий борг ДП "Волиньторф", що залишився непогашеним на момент переходу права власності на об`єкт приватизації (за період 2022, 2023 роки, січень 2024 року), що підтверджується даними із електронного кабінету платника податків. Відтак, ГУ ДПС у Волинській області неправомірно застосувало до ДП "Волиньторф" штрафні санкції по спірними податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки штрафні санкції на сплачені суми податкового боргу (за період 2022, 2023 роки, січень 2024 року) не застосовуються (не нараховуються), а застосовані (нараховані) підлягають анулюванню.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав, просить рішення Волинського окружного адміністративного суду від 13 березня 2025 року скасувати та прийняти постанову, якою позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційну скаргу заперечила, просить рішення Волинського окружного адміністративного суду від 13 березня 2025 року залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
ГУ ДПС у Волинській області провело камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) /14010100/ ДП «Волиньторф».
За результати камеральної перевірки складено акт №18730/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024, у висновку якого вказано, що ДП «Волиньторф» несвоєчасно сплачено податок на додану вартість (код платежу 14010100) в загальній сумі 1 990 586,91 грн за період січень-липень 2024 року, чим порушено п. 57.1 ст. 57 ПК України (а.с.35-38).
На підставі акта перевірки №18730/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024 контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/20983/0406 про зобов`язання позивача сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 199 058,70 грн (а.с.15-16).
ГУ ДПС у Волинській області проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств та організацій, що перебувають у державні власності /11020100/ ДП «Волиньторф».
За результати камеральної перевірки складено акт №18617/03-20-04-06/00426302 від 12.07.2024, у висновку якого вказано, що ДП «Волиньторф» порушено терміни сплати узгоджених сум податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств за 2023 рік (код платежу 11020100) відповідно до поданої податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік від 29.02.2024 №9384906291 в сумі 1480724,90 грн. При граничному терміні сплати податку на прибуток підприємств 11.03.2024, чим порушено п. 57.1 ст. 57 ПК України (а.с.32-34).
На підставі акта перевірки №18617/03-20-04-06/00426302 від 12.07.2024 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21011/0406 про зобов`язання позивача сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 148 072,49 грн (а.с. 17-18).
ГУ ДПС у Волинській області провело камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплати до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями /21010100/ ДП «Волиньторф».
За результати камеральної перевірки складено акт №18555/03-20-04-06/00426302 від 11.07.2024, у висновку якого вказано, що ДП «Волиньторф» порушено терміни сплати розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплати до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями (код платежу 21010100) в загальній сумі 5 475 040,00 грн за період 2022 - 2023 роки, січень-липень 2024 року, чим порушено п. 57.1 ст. 57 ПК України (а.с.44-46).
На підставі акта перевірки №18555/03-20-04-06/00426302 від 11.07.2024 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21024/0406 про зобов`язання позивача сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 547 504,00 грн (а.с. 18 зворот -19).
ГУ ДПС у Волинській області провело камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплати до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями /21010100/ ДП «Волиньторф».
За результати камеральної перевірки складено акт №18746/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024, у висновку якого вказано, що ДП «Волиньторф» порушено терміни сплати розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплати до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями (код платежу 21010100) в загальній сумі 2 044 960,00 грн за період четвертий квартал 2023 року, чим порушено п. 57.1 ст. 57 ПК України (а.с.44-46).
На підставі акта перевірки №18746/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024 контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 №00/21347/0406 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 204 496,01 грн (а.с. 12 зворот-13).
Податкові повідомлення-рішення 27.08.2024 були оскаржені ДП «Волиньторф» до ДПС України, однак рішенням ДПС України від 25.10.2024 №32173/6/99-00-06-03-1-06 про результати розгляду скарги, податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 02.08.2024 №00/20983/0406, від 02.08.2024 №00/21011/0406, від 02.08.2024 №00/21024/0406, від 06.08.2024 №00/21347/0406 залишені без змін, а скарга без задоволення (а.с.24-27).
ПК України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Положеннями статті 62 ПК України встановлено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Як вбачається із п.57.1 ст.57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.
Згідно з п.п.75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
За змістом пункту 76.1 статті 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Отже, камеральна перевірка є одним з видів податкових перевірок, встановлених пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, та за своєю правовою сутністю та формою поточного документального контролю за дотриманням платником вимог податкового законодавства на підставі декларацій та інших документів податкової звітності, одержаних від платника.
Перевірка будь-яких інших відомостей, витребування у платника додаткової інформації та документів, подання яких разом з податковою декларацією чинним законодавством не передбачено, камеральною перевіркою не охоплюється.
Згідно з п.124.1 ст.124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
При розгляді даної справи встановлено, що ДП "Волиньторф" відповідно до норм чинного законодавства до Маневицької ДПІ ГУ ДПС у Волинській області було подано податкову декларацію з ПДВ за грудень 2023 року (код платежу 14010100) (від 22.01.2024), в якій задекларовано податкове зобов`язання в сумі 3128747,00 грн з граничним термін сплати 30.01.2024, яке фактично сплачене 02.07.2024 та 28.06.2024.
Станом на 26.01.2024 в інтегрованій картці платника (ІКП) з ПДВ ДП "Волиньторф" обліковувався податковий борг у сумі 885500,48 грн, який виник з причини несплати узгодженої суми податкових зобов`язань згідно податкового повідомлення-рішення від 27.12.2023 №00/18484/0406 по терміну сплати 17.01.2024.
Однак, сплату узгодженої суми податкових зобов`язань не здійснено, тому, станом на 26.01.2024 виник податковий борг у розмірі 885500,48 грн.
ДП "Волиньторф" подано податкову декларацію з ПДВ за січень 2024 року (від 20.02.2024), в якій задекларовано податкове зобов`язання в сумі 668 777,00 грн по терміну сплати 01.03.2024, яке фактично сплачено 02.07.2024.
ДП "Волиньторф" подано податкову декларацію з ПДВ за лютий 2024 року (від 19.03.2024), в якій задекларовано податкове зобов`язання в сумі 1083411,00 грн по терміну сплати 01.04.2024, яке фактично сплачено 02.07.2024, 05.07.2024, 12.07.2024.
ДП "Волиньторф" подано податкову декларацію з ПДВ за березень 2024 року (від 19.04.2024), в якій задекларовано податкове зобов`язання в сумі 103307,00 грн по терміну сплати 30.04.2024, яке фактично сплачено 12.07.2024.
Відтак, податковий борг у зв`язку з несвоєчасною сплатою податкового зобов`язання з ПДВ за податковими деклараціями за грудень 2023 року виник 30.01.2024, за січень 2024 року виник 01.03.2024, за лютий 2024 року виник 01.04.2024, за березень 2024 року виник 30.04.2024.
У зв`язку з несвоєчасною сплатою податкового зобов`язання з ПДВ на суму 1990586,91 грн, ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/20983/0406, яким зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 10% у сумі 199 058,70 грн (а.с.15-16).
Щодо термінів сплати самостійно задекларованих сум податкових зобов`язань з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності (код платежу 11020100) за 2023 рік, суд зазначає наступне.
29.02.2024 ДП "Волиньторф" до Маневицької ДПІ ГУ ДПС у Волинській області самостійно було подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємств (код платежу 11020100) за 2023 рік (від 29.02.2024 за №9384906291), згідно з якою задекларовано зобов`язання з податку на прибуток в сумі 3 702 794,00 грн по терміну сплати 11.03.2024, яке фактично сплачено 05.07.2024 та 09.07.2024.
Відтак, податковий борг у зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання за податковою декларацію з податку на прибуток підприємств за 2023 рік виник 11.03.2024.
У зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з податку на прибуток підприємств за 2023 рік на суму 1480724,90 грн, ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21011/0406, яким зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 148 072,49 грн (а.с.17-18).
Щодо термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету і державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями (код платежу 21010100) за три квартали 2022 року, за перший квартал 2023 року та за 2023 рік, суд зазначає наступне.
ДП "Волиньторф" самостійно подано розрахунки частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, а саме:
розрахунок від 08.11.2022 - за три квартали 2022 року згідно якого задекларовано частину чистого прибутку, що підлягає сплаті в сумі 7 097 600,00 грн по строку сплати 22.11.2022, фактично погашено 13.03.2023;
розрахунок від 10.05.2023 - за перший квартал 2023 року згідно якого задекларовано частину чистого прибутку, що підлягає сплаті у сумі 5 878 400,00 грн по строку сплати 23.05.2023, фактично погашено 21.08.2023 та 20.11.2023;
розрахунок від 29.02.2024 - за 2023 рік згідно якого задекларовано частину чистого прибутку, що підлягає сплаті (рядок 13 розрахунку) у сумі 2 091 200,00 грн по строку сплати 12.03.2024, фактично сплачено 10.07.2024.
Відтак, податковий борг у зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за три квартали 2022 року та за перший квартал 2023 року виник 20.11.2024 та 23.05.2023 відповідно, та був погашений 13.03.2023, 21.08.2023 та 20.11.2023 відповідно.
Податковий борг у зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2023 рік виник 12.03.2024 та був сплачений позивачем 10.07.2024.
У зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2022 рік, 2023 рік та січень - липень 2024 року на суму 5475040,00 грн, ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21024/0406, яким зобов`язано сплатити штраф у розмірі 10% в сумі 547 504,00 грн (а.с.18 зворот-19).
Щодо термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями (код платежу 21010100) за 2023 рік, суд зазначає наступне.
ДП "Волиньторф" самостійно подало розрахунок частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднанням від 29.02.2024 - за 2023 рік згідно якого задекларовано частину чистого прибутку, що підлягає сплаті (рядок 13 розрахунку) у сумі 2 091 200,00 грн по строку сплати 12.03.2024, фактично сплачено 11.07.2024 та 12.07.2024.
Податковий борг у зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2023 рік виник 12.03.2024 та був сплачений 11.07.2024 та 12.07.2024.
У зв`язку з невчасною сплатою податкового зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями 2023 рік на суму 2 044 960,00 грн, ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 06.08.2024 №00/21347/0406 про зобов`язання сплатити штраф у розмірі 10% у розмірі 204 496,01 грн (а.с.12 зворот-13).
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що за результатами проведеного аукціону ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" є переможцем аукціону відповідно до протоколу про результати електронного аукціону №SPE001-UA-20230913-24890 від 05.10.2023, найменування лоту: "Єдиний майновий комплекс ДП "Волиньторф" (код ЄДРПОУ 00426302), за адресою: Волинська обл., Камінь-Каширський р-н, с. Прилісне, вул. Сойне, 15".
Згідно з платіжною інструкцією №866 від 01.11.2023 ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" здійснило повну оплату відповідно до вимог вказаного протоколу.
Відповідно до договору купівлі-продажу від 06.11.2023 об`єкта малої приватизації - єдиного майнового комплексу ДП Волиньторф, посвідченого приватним нотаріусом Львівської області Голубенко Н.І. та зареєстрованого в реєстрі нотаріальних дій за № 938, ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" придбало єдиний майновий комплекс ДП "Волиньторф".
Наказом Фонду державного майна України від 29.05.2024 №1177 прийнято рішення про припинення юридичної особи - ДП "Волиньторф", реорганізувавши його шляхом приєднання до ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ", а до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис від 30.05.2024, 1001901270043000167 щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Відповідно до п. 6.5.1. договору купівлі-продажу від 06.11.2023 №938, з моменту переходу права власності покупець зобов`язаний виконати умови продажу об`єкта приватизації (передбачені умовами аукціону), зокрема, погашення протягом 6 (шести) місяців боргів із заробітної плати та перед бюджетом у розмірі, що складеться на дату переходу права власності на об`єкт приватизації.
Право власності до покупця, ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ", перейшло 12.01.2024 - з моменту державної реєстрації об`єкту приватизації.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
Отже, ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ", є правонаступником майнових прав і обов`язків позивача відповідно до умов договору купівлі-продажу від 06.11.2023 №938, що передбачає погашення протягом шести місяців боргів ДП "Волиньторф" із заробітної плати та перед бюджетом у розмірі, що складеться на дату переходу права власності на єдиний майновий комплекс.
Порядок погашення грошових зобов`язань або податкового боргу у разі продажу єдиного (цілісного) майнового комплексу державного підприємства у процесі приватизації регламентує стаття 98 ПК України.
У разі якщо власник платника податків або уповноважений ним орган приймає рішення про реорганізацію такого платника податків або єдиний майновий комплекс державного чи комунального підприємства передається в оренду чи концесію, або здійснюється продаж єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства, грошові зобов`язання чи податковий борг підлягає врегулюванню в такому порядку (пункт 98.2):
98.2.5. у разі продажу у процесі приватизації єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства покупець набуває усіх прав та обов`язків щодо погашення податкового боргу державного або комунального підприємства, що залишився непогашеним на момент переходу права власності на об`єкт приватизації. У разі погашення покупцем суми податкового боргу у повному обсязі та у визначений договором купівлі-продажу строк, але не пізніше шести календарних місяців з дати переходу права власності на об`єкт приватизації, штрафні санкції і пеня, передбачені статтями 124 і 129 цього Кодексу, на такі сплачені суми не застосовуються (не нараховуються), а застосовані (нараховані) підлягають анулюванню
Представник ДП «Волиньторф» під час розгляду справи судом першої інстанції зазначив, що податковим органом не взято до уваги ту обставину, що ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" на виконання умов договору купівлі-продажу від 06.11.2023 №938 та відповідно до пп. 98.2.5 п. 98.2 ст. 98 ПК України станом на 11.07.2024 у повному обсязі погасило податковий борг ДП "Волиньторф", що залишився непогашеним на момент переходу права власності на об`єкт приватизації, що підтверджується даними із електронного кабінету платника податків, а відтак, на думку позивача, ГУ ДПС неправомірно застосувало до ДП "Волиньторф" штрафні санкції за спірними податковими повідомленнями-рішеннями.
Однак, як вбачається з матеріалів справи, штрафні санкції застосовані згідно податкового повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21011/0406 в сумі 148 072,49 грн розраховані на податкові зобов`язання з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності, які виникли після подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік (декларація від 29.02.2024 за №9384906291) по терміну сплати 11.03.2024, тобто після 12.01.2024 (дата державної реєстрації переходу прав власності на об`єкт приватизації).
Штрафні санкції застосовані згідно податкового повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/20983/0406 в сумі 199 058,70 грн розраховані на податкові зобов`язання з податку на додану вартість, які виникли після подання податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2023 року (декларація від 22.01.2024 за №9377041892) по терміну сплати 30.01.2024, податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2024 року (декларація від 20.02.2024 за №9034420766) по терміну сплати 01.03.2024, податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2024 року (декларація від 19.03.2024 за №9064101126) по терміну сплати 01.04.2024, податкової декларації з податку на додану вартість за березень 2024 року (декларація від 19.04.2024 за №9099234265) по терміну сплати 30.04.2024, тобто після 12.01.2024 (дата державної реєстрації переходу прав власності на об`єкт приватизації).
Штрафні санкції застосовані згідно податкового повідомлення-рішення від 02.08.2024 №00/21024/0406 в сумі 547 504,00 грн розраховані на податкові зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, які виникли після подання розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за три квартали 2022 року (розрахунок від 08.11.2022 за №9233711801) по терміну сплати 21.11.2022, розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за перший квартал 2023 року (розрахунок від 10.05.2023 за №9106777911) по терміну сплати 22.05.2023. При цьому, податкові зобов`язання за вказаними розрахунками були погашені позивачем 13.03.2023, 21.08.2023 та 20.11.2023, тобто ще до 12.01.2024 (дата державної реєстрації переходу прав власності на об`єкт приватизації). Податкові зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, виникли після подання розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2023 рік (розрахунок від 29.02.2024 за №9384906387) по терміну сплати 11.03.2024, тобто після 12.01.2024 (дата державної реєстрації переходу прав власності на об`єкт приватизації).
Штрафні санкції застосовані згідно податкового повідомлення-рішення від 06.08.2024 №00/21347/0406 в сумі 204 496,01 грн розраховані на податкові зобов`язання з розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, які виникли після подання розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 2023 рік (розрахунок від 29.02.2024 за №9384906387) по терміну сплати 11.03.2024, тобто після 12.01.2024 (дата державної реєстрації переходу прав власності на об`єкт приватизації).
Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів про наявність у позивача ДП "Волиньторф" податкового боргу, що залишився непогашеним на момент переходу права власності на об`єкт приватизації (станом на 12.01.2024) та який був погашений ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" на виконання умов договору купівлі-продажу від 06.11.2023 №938.
Таким чином, борг, який був погашений ТОВ "АГРОБІОСТАНДАРТ" виник після 12.01.2024 (після переходу права власності на об`єкт приватизації), а тому погашення такого боргу не відповідає умовам та підставам передбаченим пп. 98.2.5 п. 98.2 ст.98 ПК України за наявності яких законодавець звільняє покупця від сплати штрафних санкцій та пені, передбачених статтями 124 і 129 цього Кодексу.
Будь-яких інших правових підстав, які б свідчили про протиправність винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень представником позивача не наведено, а судом не встановлено.
Встановлені фактичні обставини справи свідчать про правомірність та обгрунтованість висновків ГУ ДПС у Волинській області, викладених в актах камеральної перевірки №18730/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024, №18617/03-20-04-06/00426302 від 12.07.2024, №18555/03-20-04-06/00426302 від 11.07.2024 та №18746/03-20-04-06/00426302 від 15.07.2024, а тому оскаржувані податкові повідомлення-рішення винесені підставно.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу ДП Волиньторф слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Державного підприємства Волиньторф залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 13 березня 2025 року у справі № 140/13529/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді С. М. Кузьмич О. І. Мікула Повне судове рішення складено 28 травня 2024 року.
Суд | Вінницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2025 |
Оприлюднено | 02.06.2025 |
Номер документу | 127730265 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні