Герб України

Ухвала від 29.05.2025 по справі 906/1101/24

Господарський суд житомирської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

УХВАЛА

"29" травня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/1101/24

Господарський суд Житомирської області у складі судді Костриці О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн у межах справи про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 ,

за участю учасників судового процесу:

- від кредиторів: Лазурович С.С. - представник Головного управління ДПС у Полтавській області (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань) (в режимі відеоконференції);

- від боржника: не з`явилися;

- від керуючого реструктуризацією: не з`явився,-

ВСТАНОВИВ:

ухвалою господарського суду від 09.01.2025, зокрема, відкрито провадження у справі про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ); введено процедуру реструктуризації боргів боржника; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів боржника; призначено керуючим реструктуризацією у справі арбітражного керуючого Біленка Р.І.

09.01.2025 оприлюднено оголошення про відкриття Господарським судом Житомирської області провадження у справі про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 .

Ухвалою господарського суду від 24.01.2025 відсторонено арбітражного керуючого Біленка Р.І. від виконання повноважень керуючого реструктуризацією боргів боржника у справі № 906/1101/24 про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1

21.02.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшла заява Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн (т. 3 а.с. 204-250).

Обґрунтовуючи заяву з вимогами до боржника, Головним управлінням ДПС у Полтавській області зазначено, що за Замашнюк О.В. обліковується податковий борг на суму 45 782,78 грн пені з податку на доходи фізичних осіб. Нарахування кредитором пені боржнику на суму 45782,78 грн здійснено у зв`язку з несвоєчасним погашенням заборгованості з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 79 918,63 грн (46451,74 грн основного боргу, 11612,94 грн штрафу та 21853,95 грн пені) згідно податкового повідомлення-рішення № 0038711305 від 31.10.2016, стягнутої рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.12.2018 № 1640/2440/18. За викладених обставин, кредитором заявлено вимоги до боржника на суму 51 838,78 грн з яких 45 782,78 грн пені та 6056,00 грн судового збору.

Від боржника до суду надійшли письмові пояснення на вищезазначену заяву (т.3 а.с. 186-202) в яких заперечено щодо визнання вимог кредитора, зазначено про їх необґрунтованість з огляду на положення статей 102,129 Податкового кодексу України.

24.02.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшли додаткові пояснення Головного управління ДПС у Полтавській області від 24.02.2025 (т. 4 а.с. 13-33).

Ухвалою господарського суду від 27.02.2025 призначено керуючим реструктуризацією у справі про неплатоспроможність фізичної особи ОСОБА_1 арбітражного керуючого Козія В.Ю. (т. 4 а.с. 46-47).

Ухвалою господарського суду від 27.02.2025, зокрема, прийнято заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн та призначено її до розгляду в судовому засіданні 01.04.2025 об 11:00 год (т. 4 а.с. 49-50).

Ухвалою господарського суду від 01.04.2025, серед іншого, відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн та призначено її розгляд у судовому засіданні 22.04.2025 о 12:00 год (т. 4 а.с. 199-200).

16.04.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшла заява Головного управління ДПС у Полтавській області від 16.04.2025 з додатками (т. 4 а.с. 213-244).

17.04.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшов відзив керуючого реструктуризацією боргів боржника арбітражного керуючого Козія В.Ю. від 17.04.2025 у якому повідомлено, що вимоги кредитора до боржника підлягають визнанню на суму 45782,78 грн пені (третя черга, без права вирішального голосу на зборах кредиторів) та на суму 6056,00 грн судового збору (вимоги, що підлягають відшкодуванню до задоволення вимог кредиторів, без права вирішального голосу на зборах кредиторів) (т. 4 а.с. 246-255).

Ухвалою господарського суду від 22.04.2025, зокрема, відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн; призначено наступне судове засідання на 13.05.2025 об 11:00 год (т. 5 а.с. 23-24)

06.05.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшло клопотання Головного управління ДПС у Полтавській області від 06.05.2025 з додатками (т. 5 а.с. 46-86).

06.05.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшов відзив керуючого реструктуризацією боргів боржника арбітражного керуючого Козія В.Ю. від 06.05.2025 у якому повідомлено, що вимоги кредитора до боржника підлягають визнанню на суму 10322,65 грн пені (третя черга, без права вирішального голосу на зборах кредиторів) та на суму 6056,00 грн судового збору (вимоги, що підлягають відшкодуванню до задоволення вимог кредиторів, без права вирішального голосу на зборах кредиторів) (т. 5 а.с. 87-105).

У судовому засіданні 13.05.2025 оголошено перерву до 22.05.2025 об 11:00 год.

20.05.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшли додаткові пояснення Головного управління ДПС у Полтавській області від 20.05.2025 (т. 5 а.с. 147-153).

З огляду на відрядження 22.05.2025 судді Костриці О.О. для участі у нараді з організаційних питань щодо діяльності господарських судів округу, ухвалою господарського суду від 21.05.2025 призначено судове засідання з розгляду заяви Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн на 29.05.2025 о 09:30 год (т. 5 а.с. 157).

27.05.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшли додаткові пояснення Головного управління ДПС у Полтавській області від 20.05.2025 (т. 5 а.с. 177-188).

У судовому засіданні 29.05.2025 представником Головного управління ДПС у Полтавській області підтримано заяву від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн, надано додаткові пояснення.

Керуючий реструктуризацією боргів боржника арбітражний керуючий Козій В.Ю. та фізична особа ОСОБА_1 у судове засідання 29.05.2025 не з`явилися, хоча про час та місце судового засідання повідомлені своєчасно та відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Дослідивши заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн та матеріали справи, заслухавши пояснення представника заявника, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для її розгляду, господарський суд вважає за необхідне задовольнити вказану заяву, виходячи з наступного.

Згідно з частиною 6 статті 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство (неплатоспроможність) у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Кодексом України з процедур банкрутства.

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 122 Кодексу України з процедур банкрутства подання кредиторами грошових вимог до боржника та їх розгляд керуючим реструктуризацією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом для юридичних осіб.

Відповідно до абзацу 11 частини 1 статті 1 Кодексу України з процедур банкрутства конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника.

Згідно з частиною 1 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства конкурсні кредитори за вимогами, що виникли до дня відкриття провадження у справі про банкрутство, зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують, протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство. Відлік строку на заявлення грошових вимог кредиторів до боржника починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Абзацом 11 частини 3 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що господарський суд зобов`язаний прийняти заяву кредитора, подану з дотриманням вимог цього Кодексу та ГПК України, про що постановляється ухвала, в якій зазначається дата попереднього засідання суду.

Згідно з абзацом 1 частини 2 статті 47 Кодексу України з процедур банкрутства у попередньому засіданні господарський суд розглядає всі вимоги кредиторів, що надійшли протягом строку, передбаченого частиною 1 статті 45 цього Кодексу, у тому числі щодо яких були заперечення боржника або розпорядника майна.

Відповідно до абзаців 2, 3 частини 4 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, задовольняються в порядку черговості, встановленої цим Кодексом. Кредитори, вимоги яких заявлені після завершення строку, визначеного частиною першою цієї статті, є конкурсними, однак не мають права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів.

Cистемний аналіз частин 1, 4 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства дозволяє дійти висновків, що приписами Кодексу України з процедур банкрутства встановлено строк на подання до господарського суду письмових заяв з конкурсними вимогами до боржника. Пропущення такого строку на подання до господарського суду саме заяви з конкурсними вимогами до боржника є підставою для того, що такий кредитор хоч і є конкурсним, однак не матиме права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.01.2021 у справі № 903/1001/19.

Згідно з абзацом 3 частини 6 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, розглядаються господарським судом у порядку черговості їх отримання у судовому засіданні, яке проводиться після попереднього засідання господарського суду.

21.02.2025 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшла заява Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн (т. 3 а.с. 204-250). Вказана заява сформована в системі 21.02.2025, тобто з пропуском тридцятиденного строку, визначеного частиною 1 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвалою господарського суду від 27.02.2025, зокрема, прийнято заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн та призначено її до розгляду в судовому засіданні (т. 4 а.с. 49-50).

Завданням господарського суду є перевірка заявлених до боржника грошових вимог конкурсних кредиторів, які можуть підтверджуватися або первинними документами (угодами, накладними, рахунками, актами виконаних робіт, тощо), що свідчать про цивільно-правові відносини сторін та підтверджують заборгованість боржника перед кредитором, або рішенням юрисдикційного органу, до компетенції якого віднесено вирішення такого спору.

Судом встановлено, що вимоги кредитора до боржника на загальну суму 45782,78 грн пені з податку на доходи фізичних осіб виникли на підстав наступного.

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пункту 15.1. статті 15 ПК України (далі - ПК України) платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Фізична особа Замашнюк О.В. відповідно до статті 15 ПК України є платником податків та зборів. 31.01.2022 проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця Замашнюк О.В., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.10.2024 (т. 1 а.с. 187-188).

Відповідно до пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 цього пункту, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється (пункт 41.4 статті 41 ПК України).

Згідно з підпунктом 19-1.1.22 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють погашення податкового боргу, стягнення недоїмки із сплати єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

Підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України встановлено, що платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до пункту 49.2 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Згідно з пунктом 46.1 статті 46 ПК України, податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом (пункт 54.1 статті 54 ПК України).

Податкове зобов`язання, самостійно визначене платником податків не підлягає оскарженню (пункт 56.11 статті 56 ПК України).

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України унормовано, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Згідно з підпунктом 14.1.39 пункту 14.1. статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

У відповідності до пункту 111.2 статті 111 ПК України, фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

Відповідно до підпункту 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З матеріалів справи судом встановлено, що податковим повідомленням-рішенням Кременчуцької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області, правонаступником якої є Головне управління ДФС у Полтавській області та Головне управління ДПС у Полтавській області, від 31.10.2016 № 0038711305/1758 на підставі акта від 11.10.2016 № 543/16-03-17-01-10/3019019380 збільшено суму грошового зобов`язання фізичної особи Замашнюк О.В. за платежем податок на доходи фізичних осіб на суму 46451,74 грн основного боргу та 11612,94грн штрафних санкцій (т. 5 а.с. 50).

Зазначене податкове повідомлення-рішення одержане фізичною особою Замашнюк О.В. 09.11.2016, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (т. 5 а.с. 50 на звороті). Докази оскарження згаданого податкового повідомлення-рішення у визначеному законом порядку у матеріалах справи відсутні.

У зв`язку з несплатою відповідачем податкового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні Кременчуцької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області від 31.10.2016 №0038711305/1758, упродовж десяти днів (з 21.11.2016) з дня отримання такого рішення, дане зобов`язання набуло статусу податкового боргу, а на суму своєчасно несплачених податкових зобов`язань нарахована пеня у розмірі 21853,95 грн, що підтверджується розрахунком податкового боргу (т. 5 а.с. 55).

Враховуючи не сплату боржником податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.12.2018 у справі № 1640/2440/18 адміністративний позов Головного управління ДФС у Полтавській області до Замашнюк О.В. про стягнення податкового боргу задоволено; стягнено з Замашнюк О.В. податковий борг зі сплати податку на доходи фізичних осіб у розмірі 79918,63 грн (т. 3 а.с. 236-237).

Фізичною особою Замашнюк О.В. у межах виконавчого провадження з примусового виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.12.2018 у справі № 1640/2440/18 здійснено погашення заборгованості перед податковим органом в розмірі 79918,63 грн, з яких в рахунок погашення основного боргу та штрафних санкцій зараховано наступні суми:

- 10.07.2023 - 357,71 грн;

- 07.08.2023 - 1840,69 грн;

- 06.09.2023 - 3264,82 грн;

- 06.10.2023 - 2587,02 грн;

- 06.02.2024 - 6970,21 грн;

- 16.02.2024 - 1958,65 грн;

- 21.02.2024 - 1444,61 грн;

- 04.06.2024 - 2075,45 грн;

- 03.07.2024 - 14669,39 грн;

- 05.08.2024 - 11283,19 грн;

- 06.08.2024 - 11612,94 грн.

Згідно з пунктом 38.2. статті 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

За змістом підпункту 20.1.19 пункту 20.1. статті 20 ПК України податкові органи мають право, серед іншого, застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України, а також звертатися до суду, зокрема із заявами щодо порушення справ про банкрутство або щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг.

За викладених обставин несвоєчасного погашенням боржником заборгованості Головним управлінням ДПС у Полтавській області нараховано Замашнюк О.В. пеню в розмірі 45782,78 грн, а саме:

- 221,12 грн за період з 21.11.2016 по 09.07.2023;

- 1178,26 грн за період з 21.11.2016 по 06.08.2023;

- 2160,72 грн за період з 21.11.2016 по 05.09.2023;

- 1764,73 грн за період з 21.11.2016 по 05.10.2023;

- 5215,86 грн за період з 21.11.2016 по 06.02.2024;

- 1475,31 грн за період з 21.11.2016 по 16.02.2024;

- 1091,66 грн за період з 21.11.2016 по 21.02.2024;

- 1669,04 грн за період з 21.11.2016 по 04.06.2024;

- 11980,23 грн за період з 21.11.2016 по 04.06.2024;

- 9373,48 грн за період з 21.11.2016 по 05.08.2024;

- 9652,37 за період з 21.11.2016 по 06.08.2024.

У поданій до господарського суду заяві Головним управлінням ДПС у Полтавській області заявлено вимоги до боржника на суму 45782,78 грн пені.

Розглядаючи грошові вимоги контролюючого органу до боржника, як платника податків, суду першочергово належить встановити підстави виникнення такого зобов`язання, момент його узгодження з урахуванням результатів оскарження, настання строку сплати, день виникнення податкового боргу, тобто з урахуванням положень статті 129 ПК України достеменно з`ясувати з якого моменту у контролюючого органу виникло право нараховувати заборгованість з основного зобов`язання, штраф чи пеню платнику податку та чи було таке право реалізовано.

Як було зазначено вище, відповідно до підпункту 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 ПК України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається:

129.1.1. при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом;

129.1.2. при нарахуванні контролюючим органом за результатами перевірки податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, у разі виявлення його заниження - на суму такого заниження, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків цього зобов`язання за відповідний податковий (звітний) період, щодо якого виявлено заниження, та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження);

129.1.3. при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.

129.1.4. при виявленні контролюючим органом за результатами перевірки заниження податковим агентом податкового зобов`язання при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу на користь нерезидентів або інших платників податків та/або несвоєчасної сплати, несплати (неперерахування) податковим агентом утриманих (нарахованих) податків до або під час виплати оподатковуваного доходу на користь нерезидента або іншого платника податків - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податковим агентом суми податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом;

129.1.5. у випадку несвоєчасного повернення надміру/помилково сплачених платежів, а також несвоєчасного відшкодування сум податку на додану вартість - починаючи з першого дня, наступного за останнім днем граничного строку повернення таких коштів;

Відповідно до пункту 129.3 статті 129 ПК України нарахування пені закінчується (крім пені, передбаченої підпунктами 129.1.2, 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті):

129.3.1. у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів на відповідний рахунок платника податків та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань;

129.3.2. у день проведення взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов`язань відповідного бюджету перед таким платником податків;

129.3.3. у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України);

129.3.4. при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

Згідно з пунктом 129.4 статті 129 ПК України на суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, якщо її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми заниження податкового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.2 та 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті, нараховується пеня за кожний календарний день заниження податкового зобов`язання, включаючи день настання строку погашення податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення його сплати, починаючи з 91 календарного дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, включаючи день погашення, із розрахунку 100 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

На суми несвоєчасно сплачених та/або несплачених (неперерахованих) податковим агентом визначених податкових зобов`язань відповідно до підпункту 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті контролюючим органом нараховується пеня за кожний календарний день такої несплати (неперерахування), включаючи день погашення податкового зобов`язання, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

Відповідно до пункту 6 підрозділу 2 розділу III Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (в редакції, чинній станом на дати нарахування пені), затвердженого Наказом Міністерства фінансів № 5 від 12.01.2021, у разі погашення податкового боргу засобами ІКС ДПС автоматично проводиться нарахування пені у порядку, визначеному статтею 129 глави 12 розділу II Кодексу. Сума пені та сума погашеної пені відображаються в ІКП відповідними первинними показниками оперативного обліку та обліковими операціями. При нарахуванні пені в ІКП додатково відображається період, за який її розраховано.

У разі погашення суми податкового боргу (його частини) шляхом подання платником податків декларацій (у тому числі уточнюючих) з від`ємним значенням суми податкових зобов`язань нарахування пені закінчується датою фактичного здійснення такого погашення, зафіксованою у відповідних документах.

У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку.

Суми пені зараховуються до бюджетів або фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування, до яких згідно із законодавством зараховуються відповідні платежі та єдиний внесок.

Моніторинг повноти та своєчасності відображення в інформаційній системі сум пені, нарахованих на податкові зобов`язання, визначені платником податків, у разі їх несвоєчасної сплати (крім пені у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до підпункту 39.5.4 пункту 39.5 статті 39 розділу I Кодексу), забезпечується керівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, який здійснює облік платежів.

Моніторинг повноти та своєчасності відображення в інформаційній системі сум пені, нарахованих на податкові зобов`язання, визначені платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 розділу II Кодексу, забезпечується керівником структурного підрозділу територіального органу ДПС, відповідального за адміністрування платежів.

Судом встановлено, що кредитором у дні погашення податкового боргу засобами ІКС ДПС автоматично проведено нарахування пені у порядку, визначеному статтею 129 глави 12 розділу II ПК України.

Перевіривши здійснений Головним управлінням ДПС у Полтавській області розрахунок пені на загальну суму 45782,78 грн, судом встановлено його арифметичну вірність та відповідність ПК України та Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

При цьому, суд враховує, що згідно з пунктом 102.1 статті 102 ПК України (у відповідній редакції) контролюючому органу надано право, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Податковим боргом є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

У пункті 102.4 статі 102 ПК України визначено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

За змістом пунктів 101.1, 101.2 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг. Під терміном "безнадійний" розуміється:

101.2.1. податковий борг платника податку, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю майна банкрута;

101.2.2. податковий борг фізичної особи, яка: визнана у судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; померла, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; понад 720 днів перебуває у розшуку;

101.2.3. податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу;

101.2.4. податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин);

101.2.5. податковий борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено запис про його припинення на підставі рішення суду;

101.2.6. податковий борг банку, щодо якого наявне рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури.

Системний аналіз зазначених норм дозволяє зробити висновок про те, що статтею 102 ПК України встановлено універсальний граничний строк давності для стягнення контролюючим органом податкового боргу, нарахованого платнику податків за результатами податкової перевірки, який становить 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Цей строк є спеціальним строком давності для звернення податкового органу до платника податків з вимогою про погашення податкового боргу та застосовується імперативно (в силу закону). Списання безнадійного податкового боргу, яким є податковий борг платника податків, щодо якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється контролюючим органом самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи станом на день виникнення безнадійного податкового боргу (аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постановах від 19.09.2019 у справі № 910/11620/18, від 31.10.2019 у справі № 925/1242/15, від 05.12.2019 у справі № 910/1678/19).

У разі спливу 1095 денного строку з дня виникнення податкового боргу, такий борг визнається безнадійним та підлягає списанню, у тому числі пеня та штрафні санкції нараховані на такий борг, а відтак з того часу в контролюючого органу відсутнє право вживати будь-які заходи щодо стягнення такої суми боргу (висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.02.2018 у справі №807/2097/16 (К/9901/99/17).

Водночас, у другому реченні пункту 102.4 статті 102 ПК України законодавець сформулював виключення із загального правила застосування строку давності для стягнення податкового боргу, а саме вказав, якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Виходячи із зазначених вище приписів суд акцентує, що за наявності судового рішення про стягнення суми податкового боргу презюмується, що контролюючий орган нарахував та ініціював стягнення цього податкового боргу до закінчення строків давності, передбачених пунктами 102.1, 102.4 статті 102 ПК України, а тривале невиконання боржником відповідного судового рішення не може бути підставою для звільнення його від обов`язку сплатити присуджену до стягнення суму боргу, відтак такий податковий борг не може вважатися безнадійним, адже стягується за рішенням суду і строки стягнення щодо нього встановлюються до повного погашення платежу або до визнання його безнадійним тільки у випадках, передбачених підпунктами 101.2.1, 101.2.2, 101.2.4, 101.2.5 пункту 101.2 статті 101 ПК України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.07.2021 у справі № 922/2632/20.

З матеріалів справи судом встановлено, що податковий борг з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 79918,63 грн (46451,74 грн основного боргу, 11612,94 грн штрафних санкцій, 21853,95 грн пені) був заявлений до стягнення в судовому порядку у 2018 році і за результатами розгляду справи рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.12.2018 у справі № 1640/2440/18 адміністративний позов Головного управління ДФС у Полтавській області до Замашнюк О.В. про стягнення податкового боргу задоволено; стягнено з Замашнюк О.В. податковий борг зі сплати податку на доходи фізичних осіб у розмірі 79918,63 грн.

Отже, податковий борг за несвоєчасну сплату якого нарахована пеня не є безнадійним, внаслідок звернення контролюючого органу з позовом про стягнення в межах 1095 днів з дня виникнення податкового боргу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 04.04.2025 у справі № 820/1105/18.

З 01.01.2021 відповідно до підпункту 129.9.1 пункту 129.9 статті 129 ПКУ пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню в випадках, зокрема, закінчення 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати пеню платнику податків.

При цьому як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13.05.1997 № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон від 16.01.2020 № 466-IX "Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.

Тобто положення підпункту 129.9.1 пункту 129.9 статті 129 ПК України щодо не нарахування пені чи анулювання нарахованої пені у разі проведення такого нарахування поза межами 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати пеню, розповсюджується виключно на правовідносини які виникли з 01.01.2021.

За викладених обставин, всупереч доводам боржника, враховуючи здійснення кредитором нарахування боржнику пені у дні погашення податкового боргу (з 10.07.2023 по 06.08.2024) засобами ІКС ДПС автоматично у порядку, визначеному статтею 129 глави 12 розділу II ПК України, визначені підпунктом 129.9.1 пункту 129.9 статті 129 ПК України підстави для не нарахування чи анулювання пені відсутні.

За частинами 2, 3 статті 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина 1 статті 73 ГПК України).

Згідно з частинами 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами статей 76, 77 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин, вимоги кредитора до боржника є обґрунтованими, підтверджуються належними доказами, наявними в матеріалах справи, конкурсними, заявленими відповідно до вимог чинного законодавства, але з пропуском 30 днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство, у зв`язку з чим підлягають визнанню разом на суму 45 782,78 грн пені.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області за подання до господарського суду заяви з вимогами до боржника сплачено судовий збір в розмірі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 20.02.2025 (т. 3 а.с. 217).

Судовий збір у розмірі 6056,00 грн, сплачений Головним управлінням ДПС у Полтавській області, зараховано до спеціального фонду державного бюджету України, що підтверджується відповідною випискою (т. 3 а.с. 251).

У зв`язку з чим, на підставі статті 129 ГПК України на боржника покладається сплата 6056,00 грн судового збору, що сплачені кредитором при поданні до суду заяви з вимогами до боржника.

Згідно з абзацами 1-3 частини 4 статті 45 Кодексу України з процедур банкрутства для кредиторів, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, усі дії, вчинені у судовому процесі, є обов`язковими так само, як вони є обов`язковими для кредиторів, вимоги яких були заявлені протягом встановленого строку. Вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, задовольняються в порядку черговості, встановленої цим Кодексом. Кредитори, вимоги яких заявлені після завершення строку, визначеного частиною першою цієї статті, є конкурсними, однак не мають права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів.

Частиною 2 статті 133 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що витрати, пов`язані з провадженням у справі про неплатоспроможність (витрати на оплату судового збору, сплату винагороди і відшкодування витрат арбітражного керуючого, пов`язаних з виконанням ним своїх повноважень, оплату послуг спеціалістів для проведення оцінки майнових об`єктів, що підлягають продажу), відшкодовуються у повному обсязі до задоволення вимог кредиторів.

Відповідно до частини 4 статті 133 Кодексу України з процедур банкрутства вимоги кредиторів, включені до реєстру вимог кредиторів, задовольняються у такій черговості:

1) у першу чергу задовольняються вимоги до боржника щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам, які перебувають/перебували у трудових відносинах із боржником, сплати аліментів, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи, сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування;

2) у другу чергу задовольняються вимоги щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) та проводяться розрахунки з іншими кредиторами;

3) у третю чергу сплачуються неустойки (штраф, пеня), внесені до реєстру вимог кредиторів.

Зважаючи на викладене у сукупності, господарський суд дійшов висновку заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн задовольнити; визнати вимоги Головного управління ДПС у Полтавській області до фізичної особи ОСОБА_1 на суму 45 782,78 грн пені (третя черга) (без права вирішального голосу на зборах кредиторів), 6056,00 грн судового збору (витрати, які відшкодовуються до задоволення вимог кредиторів); керуючому реструктуризацією боргів боржника арбітражному керуючому Козію В.Ю. внести визнані судом вимоги до реєстру вимог кредиторів.

Керуючись статтями 45, 113, 122, 133 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 234, 235 Господарського процесуального кодексу України,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Заяву Головного управління ДПС у Полтавській області від 21.02.2025 з вимогами до боржника на суму 51838,78 грн задовольнити.

2. Визнати вимоги Головного управління ДПС у Полтавській області (36000, м.Полтава, вул. Європейська, буд. 4, ідентифікаційний код 44057192) до фізичної особи ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на суму 45 782,78 грн пені (третя черга) (без права вирішального голосу на зборах кредиторів), 6056,00 грн судового збору (витрати, які відшкодовуються до задоволення вимог кредиторів).

3. Керуючому реструктуризацією боргів боржника арбітражному керуючому КозіюВ.Ю. внести визнані судом вимоги до реєстру вимог кредиторів.

Ухвала господарського суду набирає законної сили 29.05.2025.

Ухвала господарського суду може бути оскаржена до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, встановлені Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом України з процедур банкрутства.

Повний текст ухвали складено та підписано 30.05.2025.

Суддя Костриця О.О.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення29.05.2025
Оприлюднено02.06.2025
Номер документу127742358
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: неплатоспроможність фізичної особи

Судовий реєстр по справі —906/1101/24

Ухвала від 01.07.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 30.06.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 20.06.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 20.06.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 29.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 29.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 29.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 27.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 26.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 21.05.2025

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні