ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
30 травня 2025 рокуСправа № 912/1947/23
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" від 27.05.2025 про заміну боржника у виконавчому листі у справі
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" (вул. Сковороди Григорія, 2А, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27500)
до: Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 4, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27500)
про стягнення 1 615 320,06 грн,
Секретар судового засідання - Коваленко Т.А.
Представники:
від позивача (заявника) - Солдатенко Еліна Сергіївна, адвокат, ордер серія ВІ №1305426 від 29.05.25 ( в режимі відеконференції);
від відповідача (боржника) - участі не брав;
від Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради - участі не брав;
УСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 19.12.2023 позовні вимоги задоволено в повному обсязі та стягнуто з Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 4, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27500, ідентифікаційний код 02143979) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" (вул. Сковороди Григорія, 2А, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27500, ідентифікаційний код 31678853) 1 615 320,06 грн заборгованості за спожиту теплову енергію та 24 229,80 грн судового збору.
22.01.2024 Господарським судом Кіровоградської області видано відповідний наказ.
27.05.2025 у системі "Електронний суд" сформована заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" про заміну боржника у виконавчому листі по справі.
В обґрунтування заяви вказано на те, що новостворене Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради прийняло на себе зобов`язання Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, яке перебуває у процедурі припинення внаслідок ліквідації, а отже є фактичним правонаступником всіх прав та обов`язків ліквідованого Управління.
Ухвалою від 27.05.2025 суд призначив вказану заяву до розгляду в засіданні суду на 30.05.2025.
29.05.2025 до суду надійшла заява про долучення доказів.
30.05.2025 суд розпочав судове засідання з розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" від 27.05.2025 про заміну боржника у виконавчому листі по справі.
В засіданні суду представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" заяву підтримав повністю. Інші учасники в засідання суду не з`явились, про причини відсутності суд не повідомлено. Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради належним чином повідомлені про засідання суду з розгляду заяви, що підтверджується надсиланням ухвал суду вказаним учасникам.
Згідно з правилами ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" від 27.05.2025 про заміну сторони правонаступником, суд дійшов таких висновків.
Частинами 1, 2 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що у разі вибуття однієї зі сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником; заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
За ч. 5 зазначеної норми положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Згідно з ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Процесуальне правонаступництво в розумінні ст. 52 ГПК України допускається на будь-якій стадії судового провадження, включаючи й стадію виконання судового рішення. Отже, нормативні приписи ст. 52 ГПК України слід вважати загальними по відношенню до приписів, закріплених ст. 334 цього Кодексу.
Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника.
Підставою для заміни сторони виконавчого провадження (ст. 334 ГПК України), тобто процесуального правонаступництва в межах виконавчого провадження як юридичного процесу, є правонаступництво в матеріальних правовідносинах, унаслідок якого відбувається вибуття сторони зі спірних або встановлених судом правовідносин і перехід до іншої особи прав чи обов`язків сторони, яка вибула, в цих правовідносинах.
Заміна сторони виконавчого провадження правонаступником у виконавчому провадженні, тобто здійснення процесуального правонаступництва після набрання судовим рішенням законної сили, полягає в поширенні на правонаступників законної сили судового рішення. При цьому на правонаступників законна сила судового рішення поширюється усіма своїми правовими наслідками - незмінністю, неспростовністю, виключністю, преюдиційністю, виконуваністю.
Як встановлено матеріалами справи, відповідачем у справі (боржник) є комунальне підприємство, засновником якого є Виконавчий комітет Світловодської міської ради.
Рішенням Світловодської міської ради від 23.02.2021 №147 "Про ліквідацію Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та Управління молоді та спорту виконавчого комітету Світловодської міської ради" припинено шляхом ліквідації Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та Управління молоді та спорту виконавчого комітету Світловодської міської ради; затверджено ліквідаційні комісії з припинення вказаних управлінь; доручено ліквідаційним комісіям провести дії щодо припинення управлінь у порядку, передбаченому законодавством, в термін 6 місяців; встановлено строк подання кредиторами зазначених управлінь вимог - 2 місяці з датипублікації відповідного повідомлення; доручено виконавчому комітету Світловодської міської ради затвердити проміжні ліквідаційні баланси, акти ліквідаційної комісії з ліквідаційними балансами управлінь (а.с. 147-145).
Згідно з інформацією, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради (код ЄДРПОУ 02143979) знаходиться в стані припинення шляхом ліквідації.
Рішенням Світловодської міської ради від 27.07.2021 № 669 внесено зміни до рішення від 23.02.2021 №147 шляхом доповнення рішення пунктами 7 та 8 такого змісту:
"7. Встановити, що завдання, функції, які здійснювали юридичні особи, що ліквідуються, а саме: управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та .управління молоді та спорту виконавчого комітету Світловодської міської ради, переходять до повноважень управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради в повному обсязі";
" 8. Передати з 01 січня 2022 року в оперативне управління та на баланс управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради основні засоби, нематеріальні активи та запаси, заклади освіти, фізичної культури та спорту Світловодської міської територіальної громади". (а.с. 124).
Одночасно, рішенням Світловодської міської ради від 23.02.2021 №148 "Про утворення управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради" утворено відповідне Управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради (ЄДРПОУ 44367468) (а.с. 146-147).
30.03.2021 в ЄДРПОУ внесено запис про державну реєстрацію створення юридичної особи.
Відповідно до Положення про Управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради, затвердженого рішенням Світловодської міської ради від 21.12.2021 року № 1317, новостворене управління виконує всі завдання та функції, які виконували Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та Управління молоді та спорту виконавчого комітету Світловодської міської ради (а.с. 151-157).
Частиною 1 ст. 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи.
Відповідно до ч. 2 ст. 81 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до ст. 87 цього Кодексу. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Отже, Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради є юридичною особою публічного права, який створено органом місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників, суб`єкта управління державної або комунальної власності або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Положення ст. 111, 112 ЦК України регламентують порядок ліквідації юридичної особи та задоволення вимог кредиторів.
За загальним правилом, ліквідація - це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі її права та обов`язки.
Як слідує зі змісту рішення Світловодської міської ради від 23.02.2021 №147 "Про ліквідацію Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та Управління молоді та спорту виконавчого комітету Світловодської міської ради", метою ліквідації вказаних Управлінь є, зокрема, оптимізація структури виконавчих органів, усунення дублювання їх повноважень та інше.
Отже, в даному випадку функції та завдання Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради залишено після ліквідації вказаного Управління та передано їх до повноважень Управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради згідно з рішенням Світловодської міської ради від 27.07.2021 № 669.
Окрім того, згідно з рішенням Світловодської міської ради від 27.07.2021 № 669 на баланс Управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради передано основні засоби, нематеріальні активи та запаси, заклади освіти, фізичної культури та спорту Світловодської міської територіальної громади.
Верховний Суд України у постановах від 04.03.2014 у справі № 21-8а14, від 27.05.2014 у справі №21-108а14, від 28.10.2014 у справі № 21-484а14 сформулював правову позицію, згідно з якою ліквідація юридичної особи публічного права має місце у випадку, якщо в розпорядчому акті органу державної влади або органу місцевого самоврядування наведено обґрунтування доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій такої юридичної особи. У разі ж покладення виконання завдань і функцій ліквідованого органу на інший орган, мова йде фактично про реорганізацію.
Така позиція підтримана Верховним Судом, також, у постановах від 12.12.2018 (справа № 826/25887/15), від 17.07.2019 (справа № 820/2932/16) та від 20.04.2022 (справа № 400/2034/21), від 06.10.2022 (справа № 440/3397/20).
На підставі викладеного та враховуючи передачу повноважень Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради до Управління освіти, молоді та спорту територіально громади Світловодської міської ради згідно з рішенням Світловодської міської ради від 27.07.2021 № 669, суд вважає підтвердженим фактичне правонаступництво ліквідованого Управління новим Управлінням.
Такий підхід також відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Так, у ст. 129-1 Конституції України закріплено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно з положеннями ст. 18, 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у Законі України "Про виконавче провадження" органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження").
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 в справі № 922/4519/14 (провадження № 12-34гс20) зазначено, що забезпечення остаточності судового рішення та його неухильного виконання спрямоване на дотримання таких вимог верховенства права, як забезпечення прав і свобод людини, правової визначеності, доступу до правосуддя, законності. Порушення принципу обов`язковості виконання судового рішення суперечить вимогам правової визначеності.
"Право на суд" було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Важко собі навіть уявити, щоб стаття 6 детально описувала процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі, - а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд, - і водночас не передбачала виконання судових рішень. Якщо вбачати у статті 6 тільки проголошення доступу до судового органу та права на судове провадження, то це могло б породжувати ситуації, що суперечать принципу верховенства права, який Договірні держави зобов`язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію. Отже, для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина "судового розгляду" (HORNSBY v. GREECE, № 18357/91, § 40, ЄСПЛ, від 19 березня 1997 року).
Як встановлено матеріалами справи, Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" пред`явило до виконання наказ господарського суду від 22.01.2024, який видано на примусове виконання рішення суду у даній справі від 21.12.2023, до органу казначейства (а.с. 137).
Листом Світловодське управління Державної казначейської служби України Кіровоградської області від 16.05.2024 за № 02-25-06/571 повернуло без виконання наказ про примусове виконання рішення № 912/1947/23 від 22.01.2024 у зв`язку з тим, що Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради перебуває в стадії ліквідації, відкритих рахунків в управлінні Казначейства не має (а.с. 138).
05.07.2024 ТОВ "Світловодськпобут" звернулося до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) із заявою про примусове виконання рішення вих. № 1275, а саме рішення від 19.12.2023 про стягнення 1 615 320,06 грн заборгованості за спожиту теплову енергію та 24 229,80 грн судового збору (а.с. 142).
16.07.2024 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Любов`ю Борисенко винесено повідомлення про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання у зв`язку з тим, що виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби (а. с. 140).
28.10.2024 ТОВ "Світловодськпобут" звернулося з листом №2211 до Голови комісії з припинення Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради Лариси Сачевської із проханням виконати рішення суду (а.с. 143), однак жодної відповіді на вищевказаний лист до цього часу заявник не отримав.
Таким чином, рішення суду від 21.12.2023 у справі № 912/1947/23 про стягнення заборгованості з Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради залишається невиконаним як з підстав неможливості його виконання органами Казначейства через закриття рахунків у зв`язку з тим, що вказане Управління перебуває в процесі припинення, так і через відмову ліквідаційної комісії Управління вжити відповідних заходів щодо виконання такого рішення суду.
Наведене є неприпустимим та суперечить законодавчо визначеному принципу обов`язковості виконання судового рішення.
Суд зазначає, що під час подання до суду позову у даній справі Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради вже перебувало у процедурі припинення із затвердженим складом ліквідаційної комісії. Не дивлячись на вказане, суд визнав ефективним застосований позивачем спосіб захисту шляхом стягнення заборгованості з Управління освіти.
Вказане свідчить про обізнаність ліквідаційної комісії щодо ухвалення рішення суду поза межами строку пред`явлення вимог кредиторів, встановленого рішенням Світловодської міської ради № 147 від 23.02.2021 про ліквідацію Управління, та про обов`язковість виконання рішення суду, у тому числі ліквідаційною комісією у разі наявності підстав для застосування порядку задоволення вимог кредиторів згідно з ст. 112 ЦК України.
Згідно з принципом процесуальної економії штучне подвоєння судового процесу є неприпустимим, бо вирішення справи у суді має усунути необхідність у новому зверненні до суду для вжиття додаткових засобів захисту (п. 44 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2022 у справі № 462/5368/16-ц).
Суд також враховує, що за висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі № 910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх судових інстанцій про те, що правонаступництво не відбулося за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалася.
У постанові від 30.06.2020 у справі № 264/5957/17 (провадження № 14-37цс20) Велика Палата Верховного Суду зазначила, що інформація, відображена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо правонаступника юридичної особи (відомості, передбачені у п. 29 і 30 ч. 2, п. 14 і 15 ч. 3 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), не охоплює всіх випадків правонаступництва прав і обов`язків юридичної особи, зокрема у випадку заміни сторони у зобов`язанні, що відбулася до припинення юридичної особи шляхом її реорганізації чи ліквідації.
При зверненні із заявою позивач надав відповідні докази та, крім того, надав рішення Світловодської міської ради від 27.07.2021 № 669, відповідно до якого встановлено, що завдання, функції Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради переходять до повноважень Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради в повному обсязі.
На підставі вищевикладеного в сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для заміни Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради його правонаступником Управлінням освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради.
Керуючись ст. 52, 234-235, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" від 27.05.2025 про заміну боржника у виконавчому листі по справі задовольнити.
Замінити боржника - Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 4, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27500, ідентифікаційний код 02143979) на нового боржника - Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради (вул. Героїв України, 14, м. Світловодськ, Олександрійський район, Кіровоградська область, 27501, ідентифікаційний код 44367468) у наказі Господарського суду Кіровоградської області від 22 січня 2024 року про примусове виконання рішення по справі № 912/1947/23 про стягнення з Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодськпобут" 1 615 320,06 грн заборгованості за спожиту теплову енергію та 2429,80 грн судового збору.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена до Центрального апеляційного господарського суду в установленому законодавством порядку.
Копії ухвали направити учасникам справи та Управлінню освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради (ЄДРПОУ 44367468) через систему "Електронний суд".
Повний текст ухвали складено - 30.05.2025.
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2025 |
Оприлюднено | 02.06.2025 |
Номер документу | 127742808 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні