Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/2231/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до МВС України Державна установа Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області Медична (Військово-лікарська) комісія (пров. Каркашадзе, буд. 3, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 08734546) про визнання протиправною та скасування постанови,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до МВС України Державна установа Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області Медична (Військово-лікарська) комісія в якому позивач просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову у формі довідки МВС України Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» Медична (Військово-лікарська) комісія №40/4 від 13.01.2025 року;
зобов`язати призначити повторне проходження військо-лікарської комісії із дотриманням процедури.
Позовні вимоги та відповідь на відзив обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , 13.01.2025 року прибув для проходження медичного огляду військово-лікарською комісії при МВС України Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області» Медична (Військово-лікарська) комісія. В ході проведення медичного огляду, лікарями ВЛК не було в повній мірі здійснено обстеження мого дійсного стану здоров`я та не було звернуто уваги на діагнози лікарів, вказані в консультативних висновках та заключеннях, і не було сформовано направлення на проходження додаткових досліджень. Оскільки. було діагностовано: D86.2 Саркоїдоз легені з саркоїдозом лімфатичних вузлів. Діагноз: Саркоїдоз ІІ ст., з ураженням паренхіми легень та внутрішньогрудних лімфатичних вузлів. ЛНО. ВНІ за рестриктивним типом. Також у верхньо-середніх підполях обох легень, більше справа, починаються нечисленні дрібні вузлики, розташовані вздовж бронхосудинних пучків. Пневматизація легень не змінена. При нативному обстеженні виникають збільшені (онкоульмональні) лімфатичні вузли з обох сторін (до 26-30 мм), паратрахеальні (до 16 мм), біфуркаційні (18Ч20 мм), аорто-легеневі (18 мм), парааортальні (до 30 мм)). Трахея та крупні бронхи прохідні. Медіастинум зміщений по центру, без додаткових об`ємних утворень. В альвеолярних порожнинах рідина не виявляється. Склеплення діафрагми чітке, звичайно розташоване. Серце норма. Саркоїдоз органів дихання, 2 стадія. У зв`язку з цим, позивач вважає що довідка, що було складено за результатом проходження позивачем, неінформативною та такою, що не відображає дійсний стан його здоров`я, що і зумовило позивача звернутись до суду з даним позовом.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому просить відмовити у задоволенні позову. Відповідач зауважує, що оскаржувана постанова складена відповідачем за результатами повного та всебічного дослідження стану здоров`я позивача та у повній відповідності до вимог чинного законодавства. Позивачем жодним чином не доведено, яким чином відповідачем порушено процедуру ВЛК, Крім того, питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та її придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу. Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає вона під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 по справі № 810/5009/18. У межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі. Отже, розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. На думку відповідача, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суд у від 13.06.2018 №806/526/16.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, відзив на позовну заяву, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне: ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 13.01.2025 медичною (військово-лікарською) комісією ДУ ТМО МВС України по Одеській області позивач визнаний придатний до військової служби про що свідчить довідка №40/4.
Позивач не погоджуючись з вказаною довідкою звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 65 Конституції України передбачено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Згідно із частинами першою статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі Закон № 2232-XII) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.
Громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:
прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу розвідувальних органів України для оформлення військово-облікових документів, взяття на військовий облік, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;
проходити медичний огляд згідно з рішеннями комісії з питань взяття на військовий облік, комісії з питань направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України, розвідувальному органі Міністерства оборони України чи розвідувальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України чи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, відповідно (частина десята статті 1 Закону № 2232-XII).
За приписами частини четвертої статті 2 Закону № 2232-ХІІ порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період є видом військової служби (абзац третій частини шостої статті 2 Закону № 2232-ХІІ).
Відповідно до частини першої статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі Закон № 3543-XII) громадяни зобов`язані:
з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду;
проходити медичний огляд для визначення придатності до військової служби згідно з рішенням військово-лікарської комісії чи відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у розвідувальних органах України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України, розвідувального органу Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800) затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі Положення № 402).
Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу I Положення № 402 (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) це Положення визначає процедуру проведення військово-лікарської експертизи військово-лікарськими комісіями, визначеними у главі 2 цього розділу. Це Положення поширюється на військовослужбовців Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, членів їх сімей, призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це:
медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби;
визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ.
Пунктом 2.1 глави 2 розділу I Положення № 402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії. ВЛК приймають постанови у тому числі на виїзних засіданнях та, в окремих випадках (лікування за кордоном) - дистанційно. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання. Постанови ВЛК можуть бути відмінені або скасовані штатними ВЛК.
Згідно з підпунктом 2.5.1 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення № 402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать, зокрема, ВЛК ТЦК та СП.
Відповідно до підпунктів 2.5.2, 2.5.3 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення № 402 позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (не менше ніж три лікарі) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК можуть призначатися лікарі інших спеціальностей. До складу ВЛК (ЛЛК) ТЦК та СП входять медичні працівники закладу охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, визначеного рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (голови обласної, Київської міської військових адміністрацій, а також районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів), за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону.
Документи позаштатних ВЛК скріплюються печаткою закладу охорони здоров`я (установи), військової частини, в яких ці комісії утворені (підпункт 2.5.11 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення № 402).
Відповідно до підпунктів 2.8.4, 2.8.6 пункту 2.8 глави 2 розділу I Положення № 402 на ВЛК районного (міського) ТЦК та СП покладається огляд громадян відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I, пункту 1.4 глави 1 розділу II цього Положення. Рішенням ВЛК регіону на ВЛК ТЦК та СП покладається огляд інших громадян. Строки проведення медичних оглядів, а також лабораторних та інструментальних досліджень, включно з необхідністю направлення на додаткові методи дослідження, лабораторні обстеження, визначаються з урахуванням необхідності отримання повної та об`єктивної інформації про стан здоров`я людини, та не можуть становити більше 14 днів.
Пунктом 1.1 глави 1 розділу II Положення № 402 визначено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду. При встановленні діагнозу насамперед враховуються результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами актуального обстеження, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматись рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Згідно із пунктом 1.2 глави 1 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
За змістом пункту 1.4 глави 1 розділу II Положення № 402 медичний огляд громадян, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення та допризовників, проводиться в порядку, визначеному таблицею (якою передбачено, що особи, які призиваються та проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період проходять медичний огляд ВЛК ТЦК та СП).
Відповідно до пункту 3.1 глави 3 «Медичний огляд військовозобов`язаних у мирний час та під час мобілізації, на особливий період» розділу II Положення № 402 медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.
Пунктом 3.2 глави 3 розділу II Положення № 402 визначено, що під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
За приписами пункту 3.4 глави 3 розділу II Положення № 402 перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ. Особам старшим 40 років обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор. Інші дослідження проводяться за показаннями. Направлення для проведення вказаних лабораторних та інструментальних досліджень може здійснюватися лікарями із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, які залучаються для проведення медичного огляду військовозобов`язаних. Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації. Під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний прибуває на медичний огляд ВЛК з результатами рентгенологічного обстеження органів грудної клітки.
Згідно із пунктом 3.8 глави 3 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК ТЦК та СП щодо військовозобов`язаних приймаються згідно з главою 20 цього розділу. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду. Якщо в стані здоров`я військовозобов`язаного, за його зверненням або висновками лікарів закладу охорони здоров`я виникли зміни, то за направленням керівника ТЦК та СП проводиться повторний медичний огляд з метою визначення ступеня придатності до військової служби. Під час дії особливого періоду постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП про непридатність до військової служби військовозобов`язаних оформлюються свідоцтвами про хворобу (додаток 11 до цього Положення) у трьох примірниках, які не пізніше десятиденного строку з дня закінчення медичного огляду та перевірки ВЛК обласних (Київського та Севастопольського міських) ТЦК та СП, направляються на затвердження до штатних ВЛК згідно адміністративно-територіальної зони відповідальності за проведення військово-лікарської експертизи. Інші постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП, на особливий період оформлюються довідкою військово-лікарської комісії (додаток 4 до цього Положення) у трьох примірниках. Копія довідки ВЛК з підписом про ознайомлення та датою видається особі, яка пройшла медичний огляд.
Пунктом 3.11 глави 3 розділу II Положення № 402 визначено, що у разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров`я військовозобов`язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ. Після проведення обстеження складається Акт дослідження стану здоров`я (додаток 10), який підписується керівником закладу охорони здоров`я (установи). Акт подається до ВЛК ТЦК та СП на розгляд. Якщо обстеження проводилось у закладі охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, то огляд проводиться госпітальною (гарнізонною) ВЛК.
Відповідно до пункту 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402 при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту: «Придатний»: до військової служби.
Відповідно до довідки медичної (військово-лікарської) комісії ДУ ТМО МВС України по Одеській області від 13.01.2025 року №40/4 позивач ОСОБА_1 за результатами медичного огляду визнаний придатним до військової служби на підставі статті 12в, 52в, 61в графи ІІ Розкладу хвороб.
Згідно довідки від 13.01.2025 року №40/4 зазначено: «Саркоїдоз ІІст. з ураженням паренхіми легень та лімфатичних вузлів, вперше виявлений, морфологічно верифікований (ПГД №930 внутрішньо-грудних від 11.09.2024р.). ЛН І ст. ВН І за змішаним типом. Поверхневий гастродуоденіт, Нр не асоційований зі зниженою секреторною функцією в ст.ремісії. Гастроезофагеальна рефлюксна хвороба І ст.: недостатність розетки кардії, дистальний ерозивний рефлюкс-езофагіт. Нейроциркуляторна дистонія гіпертонічним типом, латентний перебіг, без гемодинамічних розладів. СН Ост. за (ІФК по МНА). Вторинна гіпоксична цефалгія з вегетативними проявами, незначно виражена. Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби. «Хвороба Осгуда-Шляттера ліворуч, двобічний гонартроз І ст. без порушення функції опори та ходьби обох нижніх кінцівок. Постравматична незначна згинальна контрактура міжфалангового суглоба ІІп. правої кисті (травма анамнестично) без порушення функції захвату та утримання правої кисті. Простий міопічний астигматизм обох очей при гостроті зору 0.8/0.8 з корекцією 1.0/1.0.» Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби.»
З тексту позовної заяви вбачається, що позивач фактично не погоджується із постановою про придатність до військової служби, яка відповідно до пункту 3.8 глави 3 розділу II Положення № 402 оформлена довідкою ДУ ТМО МВС України по Одеській області від 13.01.2025 року №40/4 за формою додатку 4 до Положення № 402, та свою незгоду позивач мотивує також тим, що неврахування та некоректна кваліфікація захворювань є процедурним порушенням, тобто свідчить про необгрунтованість процедури прийняття рішення (неврахування всіх обставин, що мають значення.)
Водночас, суд наголошує на тому, що надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби та Пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додатки 1, 2 до Положення № 402) виходить за межі судового розгляду (такі висновки суду відповідають правовій позиції, викладеній у постановах Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16).
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність визначених частиною другою статті 2 КАС України, критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.
Враховуючи, що до виключної компетенції ВЛК належить повноваження надавати оцінку стану здоров`я позивача та, відповідно, вирішувати питання про придатність останнього для проходження військової служби, тому адміністративний суд позбавлений можливості підміняти інших суб`єктів владних повноважень. Суд не може самостійно на власний розсуд здійснювати переоцінку висновку ВЛК про стан здоров`я позивача та, відповідно, про придатність останнього для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 09.12.2020 у справі № 814/2722/16.
Відповідно до підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення № 402 ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
Верховний Суд у постанові від 26.02.2025 у справі № 600/3273/22-а вказав, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу. Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити їх законність лише в межах дотримання процедури прийняття таких. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суд не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідності дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Перевірка рішення госпітальної (гарнізонної) ВЛК на предмет того, чи дотримані всі умови та критерії, передбачені Положенням № 402 при проведенні медичного огляду військового, належить до функцій ВЛК регіону чи ЦВЛК, а остаточного рішення, яке підлягає судовому оскарженню, з приводу придатності позивача до військової служби та встановлення причинного зв`язку захворювань, ВЛК регіону чи ЦВЛК (в межах справи) не приймали, тому позивач не дотримався вимог Положення № 402 щодо процедури оскарження результатів медичного огляду, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні вимог адміністративного позову.
Суд наголошує на тому, що у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач звертався до ЦВЛК для перегляду постанови Медичної (Військово-лікарської) комісії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області (довідка від 13.01.2025 №40/4) та реалізував право на проведення повторного медичного огляду щодо придатності до військової служби.
На думку суду, саме у межах процедури звернення до ЦВЛК для перегляду постанови Медичної (Військово-лікарської) комісії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області (довідка від 13.01.2025 №40/4) можуть бути перевірені також доводи позивача щодо неврахування під час прийняття зазначених постанов хвороб за статтями 12в, 52в, 61в графи ІІ Розкладу хвороб.
Тобто, позивач не дотримав вимог Положення № 402 щодо процедури оскарження результатів медичного огляду, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні вимог адміністративного позову.
Також як зазначає позивач, в ході проведення медичного огляду, лікарями ВЛК не було в повній мірі здійснено обстеження мого дійсного стану здоров`я та не було звернуто уваги на діагнози лікарів, вказані в консультативних висновках та заключеннях, і не було сформовано направлення на проходження додаткових досліджень. Оскільки. було діагностовано: D86.2 Саркоїдоз легені з саркоїдозом лімфатичних вузлів. Діагноз: Саркоїдоз ІІ ст., з ураженням паренхіми легень та внутрішньогрудних лімфатичних вузлів. ЛНО. ВНІ за рестриктивним типом. Також у верхньо-середніх підполях обох легень, більше справа, починаються нечисленні дрібні вузлики, розташовані вздовж бронхосудинних пучків. Пневматизація легень не змінена. При нативному обстеженні виникають збільшені (онкоульмональні) лімфатичні вузли з обох сторін (до 26-30 мм), паратрахеальні (до 16 мм), біфуркаційні (18Ч20 мм), аорто-легеневі (18 мм), парааортальні (до 30 мм)). Трахея та крупні бронхи прохідні. Медіастинум зміщений по центру, без додаткових об`ємних утворень. В альвеолярних порожнинах рідина не виявляється. Склеплення діафрагми чітке, звичайно розташоване. Серце норма. Саркоїдоз органів дихання, 2 стадія.
Однак відповідно до постанови Медичної (Військово-лікарської) комісії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області (довідка від 13.01.2025 №40/4) зазначено «Саркоїдоз ІІст. з ураженням паренхіми легень та лімфатичних вузлів, вперше виявлений, морфологічно верифікований (ПГД №930 внутрішньо-грудних від 11.09.2024р.). ЛН І ст. ВН І за змішаним типом. Поверхневий гастродуоденіт, Нр не асоційований зі зниженою секреторною функцією в ст.ремісії. Гастроезофагеальна рефлюксна хвороба І ст.: недостатність розетки кардії, дистальний ерозивний рефлюкс-езофагіт. Нейроциркуляторна дистонія гіпертонічним типом, латентний перебіг, без гемодинамічних розладів. СН Ост. за (ІФК по МНА). Вторинна гіпоксична цефалгія з вегетативними проявами, незначно виражена. Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби. «Хвороба Осгуда-Шляттера ліворуч, двобічний гонартроз І ст. без порушення функції опори та ходьби обох нижніх кінцівок. Постравматична незначна згинальна контрактура міжфалангового суглоба ІІп. правої кисті (травма анамнестично) без порушення функції захвату та утримання правої кисті. Простий міопічний астигматизм обох очей при гостроті зору 0.8/0.8 з корекцією 1.0/1.0.» Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби.», що відповідає діагнозам лікарів, вказаних в консультативних висновках та заключеннях.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що відсутні правові підстави для скасування в судовому порядку постанови про придатність до військової служби, яка оформлена довідкою Медичної (Військово-лікарської) комісії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області від 13.01.2025 №40/4, у зв`язку із чим у задоволенні взаємопов`язаних позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії належить відмовити.
Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи вищевикладене, а також виходячи із заявлених вимог та підстав позову, суд приходить до висновку, що в порядку виконання обов`язку, визначеного ч. 1 ст. 77 КАС України, позивачем не доведено обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги та, враховуючи положення ч. 2 ст. 77 КАС України, судом не встановлено порушень прав та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин з боку відповідача.
Доводи позивача, що викладені у позовній заяві, як підстава для задоволення позовних вимог, спростовуються висновками суду, викладеними у даному рішенні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог та їх обґрунтування, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки досліджених доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на з`ясуванні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до МВС України Державна установа Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області Медична (Військово-лікарська) комісія (пров. Каркашадзе, буд. 3, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 08734546) про визнання протиправною та скасування постанови.
Враховуючи знаходження судді у відпустці, повний текст рішення складено та підписано суддею 28.05.2025 року.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Д.К. Василяка
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2025 |
Оприлюднено | 03.06.2025 |
Номер документу | 127767320 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні