Рокитнівський районний суд рівненської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 571/1049/25
Провадження № 2/571/249/2025
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 червня 2025 року с-ще Рокитне
Рокитнівський районний суд Рівненської області, в складі судді одноособово КомзюкА.Ф.,присекретарі судового засідання ГордійчукТ.О., розглянувши у відкритому судовомузасіданні впорядку спрощеногопозовного провадження цивільну справуза позовомкерівника Сарненської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі: Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області, Управління Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області до ОСОБА_1 про стягнення шкоди, завданої внаслідок незаконного добування водних біоресурсів,
в с т а н о в и в:
Керівник Сарненської місцевої прокуратури (далі прокурор), в інтересах держави в особі Рокитнівської селищної ради, в порядку ст. 56 ЦПК України, звернувся до суду з позовом, згідно якого просить стягнути з ОСОБА_1 19040,00 гривень шкоди, завданої внаслідок незаконного добування водних біоресурсів.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що 24.05.2024 головним державним інспектором Відділу охорони водних біоресурсів «рибоохоронний патруль» Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області Шалько М.А. відносно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення серії РВ №001/306 за ч. 4 ст.85 КУпАП.
В подальшому, постановою Рокитнівського районного суду Рівненської області у справі № 571/1259/24 від 24.07.2024, яка набрала законної сили 06.08.2024, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 340 гривень з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника та незаконно добутих водних живих ресурсів.
Згідно з розрахунком шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) цінних видів водних біоресурсів, проведеним на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, завданої порушенням законодавства про рибне господарство внаслідок незаконного добування (вилову), знищення або пошкодження водних біоресурсів, а також незаконного знищення чи погіршення середовища існування водних біоресурсів» від 29.09.2023 №1042 своїми діями ОСОБА_1 заподіяв державі шкоду у розмірі 19040 (дев`ятнадцять тисяч сорок) гривень.
В той же час, завдані державі збитки протягом тривалого часу ОСОБА_1 не відшкодовані.
Посилаючись на норми ст.131-1 Конституції України, ст.63 Закону України «Про тваринний світ», ст.20 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів», ст.ст.68,69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 1166 ЦК України, просить:
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області 19040,00 грн. шкоди завданої внаслідок незаконного добування водних біоресурсів.
Також просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Рівненської обласної прокуратури 3028,00 грн. витрати по сплаті судового збору.
Ухвалою суду від 22 квітня 2025 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.
Відповідно до ч. 5ст.279 ЦПК України, суд розглядає справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Клопотання учасників провадження до суду про розгляд справи з викликом сторін до судового засідання не надходило.
Відповідно до ст.247 ЦПК України, у разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.
Суд,дослідивши письмові докази та оцінивши їхв сукупності,зазначає наступне.
Встановлено, що 24 травня 2024 головним державним інспектором рибоохоронного патруля Шалько М.А. відносно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення серія РВ № 001 за ч. 4ст.85КУпАП (а.с.18).
Постановою Рокитнівського районного суду Рівненської області від 24 липня 2024 у справі №571/1259/24 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУПАП та накладено стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 гривень. Вказана постанова набрала законної сили 06.08.2024.
Згіднопостанови суду, 24 травня 2024 року о 07:15 год. ОСОБА_1 здійснював лов риби забороненим знаряддям лову - сіткою, у річці Переросль, що поблизу смт Рокитне, Сарненського району Рівненської області, під час чого зловив 4 (чотири) окуні та 4 (чотири) лини. Вказаними діями ОСОБА_1 порушив ст.ст. 27, 52-1, 63 Закону України «Про тваринний світ» та п.п 1 п. 1 Розділу 4 «Правил любительського рибальства», за що відповідальність передбачена за ч. 4 ст. 85 КУпАП (а.с.19-21).
Відповідно до ч.6 ст.82 ЦПК України, вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
За приписами статті 66 Конституції Україникожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Постановою КМ України від 21 листопада 2011 року №1209 затверджені такси для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів.
Згідно з розрахунком матеріальної шкоди, на підставіпостанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів» від 29.09.2023 №1042, своїми діями ОСОБА_1 заподіяв збитки рибним запасам України у розмірі 19040 (дев`ятнадцять тисяч сорок) гривень (а.с.22).
Відповідно дост. 3-5 Закону України «Про тваринний світ»таст. 39 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», об`єкти тваринного світу (в тому числі риби, ссавці, членистоногі, молюски тощо) знаходяться під охороною держави та належить до природних ресурсів загальнодержавного значення.
Частинами 1, 4ст. 63 Закону України «Про тваринний світ»визначено, що порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність відповідно до закону; підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Відповідно дост. 66 Конституції України, кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодувати завдані ним збитки.
Згідно зіст. 20 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів»шкода, завдана рибному господарству внаслідок знищення або погіршення стану водних біоресурсів та середовища їх перебування внаслідок господарської та іншої діяльності, підлягає відшкодування за рахунок осіб, які безпосередньо здійснювали або замовляли здійснення такої діяльності.
Статтею 22 Цивільного кодексу України(даліЦК України) передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Згідно з ч. 1ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відповідно дост. 39 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до природних ресурсів загальнодержавного значення належать дикі тварини, які перебувають у стані природної волі в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, інші об`єкти тваринного світу, на які поширюється діяЗакону України «Про тваринний світ»і які перебувають у державній власності, а також об`єкти тваринного світу, що у встановленому законодавством порядку набуті в комунальну або приватну власність і визнані об`єктами загальнодержавного значення. Таким чином, при незаконному вилові риби спричиняються прямі збитки державі.
Частиною 2ст.2 ЦК Українипередбачено, що одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі ст. ст.167,170 ЦК України, набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Одним із таких органів є прокуратура, на яку покладено функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно дост. 131-1 Конституції Україниоргани прокуратури здійснюють представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідност. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 4ст. 56 ЦПК Українипередбачено,що прокурор,який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.
Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави».
У зв`язку з грубим порушенням відповідачем вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що призвело до заподіяння матеріальної шкоди державі, порушено права та інтереси держави в особі Державного агентства меліорації та рибного господарства України та Рокитнівської селищної ради Рівненської області.
Згідно листа Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області №2-16-9/233-25 від 13.03.2025 повідомило Рівненську обласну прокуратуру про те, що станом на 13.03.2025 р. в Управлінні державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області перебувають матеріали адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.85 КУпАП вчиненого ОСОБА_1 , який своїми діями завдав збитки рибним запасам України на суму 19040,00 грн.. Згідно постанови Рокитнівського районного суду №571/1259/24 від 24.07.2024 року ОСОБА_1 було визнано винним (а.с.16-17).
Також, 08.08.2024 та 31.12.2024 Управлінням Державного агентства меліорації та рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області ОСОБА_1 було направлено листи з пропозицією добровільного відшкодування збитків впродовж 15 днів, які останнім було проігноровано (а.с.26,27).
Крім того, 04.02.2025 року Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області звернулося до Рокитнівської селищної територіальної громади для уточнення відомостей по сплаті порушником суми збитків. Згідно відповіді Рокитнівської селищної ради кошти на рахунок Рокитнівської територіальної громади від порушника ОСОБА_1 не надходили.У зв`язку з відсутністю фінансування на сплату судового збору, просили здійснити подачу цивільного позову щодо стягнення збитків та представити в суді законні інтереси держави (а.с. 28-29).
Сарненською окружною прокуратурою, з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, до Управління Державного агентства меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області та Рокитнівської селищної ради скеровано листи про наявність підстав для вжиття заходів представницького характеру щодо стягнення з ОСОБА_1 збитків, завданих порушенням природоохоронного законодавства в сумі 19040,00 гривень (а.с.31-33;35-37).
Згідно листів Рокитнівської селищної ради від 28.03.2025 та від 02.04.2025, селищною радою не вживалися та не плануються вживатись заходи направлені на стягнення з ОСОБА_1 заподіяної шкоди у примусовому порядку (а.с.30,34).
Згідно листа Державного агентства меліорації та рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області від 31.03.2025 у зв`язку з відсутністю фінансування на спату судового збору, Управління передало справу про вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення до Рівненської обласної прокуратури з проханням подачі цивільного позову щодо стягнення збитків та представництва інтересів держави.
Вказане свідчить про неналежне здійснення органом місцевого самоврядування та органом державної влади захисту інтересів,, що відповідно до вимогст. 23 Закону України «Про прокуратуру»є підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Рокитнівської селищної ради та Управління Державного агентства меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області та вказує на обгрунтованість підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді.
Аназізуючи встановлені обставини у справі та правові норми, суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог, що є підставою для їх задоволення.
Згідност. 141 ЦПК Українизвідповідача на користь прокуратури має бути стягнуто підтверджені судові витрати у справі в розмірі 3028 гривень.
Керуючись ст.ст. 264,-265,279, 354 ЦПК України, суд,
в и р і ш и в :
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області збитки заподіяні незаконним добуванням водних біоресурсів в розмірі 19040 (дев`ятнадцять тисяч сорок) гривень 00 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Рівненської обласної прокуратури (розрахунковий рахунок UA228201720343130001000015371, МФО 820172, ЗКПО 02910077, банк: Державна казначейська служба, м.Київ, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень 00 копійок.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Рівненського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) судове рішення або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Сторони по справі:
Позивач: Сарненська окружна прокуратура, місцезнаходження: 34502, Рівненська область, Сарненський район, м.Сарни, вул.Демократична,32, ЄДРПОУ 02910077.
Позивач: Рокитнівська селищна рада Сарненського району Рівненської області (місцезнаходження: 34200, Рівненська область, Сарненський с-ще Рокитне, вул.Незалежності,15, ЄДРПОУ 04387421), р/ НОМЕР_1 , ЄДРПОУ 38012494, код платежу 24062100.
Позивач: Управління державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Рівненській області (місцезнаходження: 33015, Рівненська область, м.Рівне, вул.Чорновола,86, ЄДРПОУ 40868535).
Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Суддя А.Ф.Комзюк
Суд | Рокитнівський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2025 |
Оприлюднено | 03.06.2025 |
Номер документу | 127778951 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Рокитнівський районний суд Рівненської області
Комзюк А. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні