Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/35378/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каравана Р.В., розглянув в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» 14.11.2024 звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, у якому просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22 серпня 2024 року №11676645/44395867;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» №299 від 21 серпня 2023 року датою її фактичного подання 14 вересня 2023 року;
розподілити судові витрати у встановленому порядку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» основним видом економічної діяльності є 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт». 02 квітня 2022 року позивач уклав з ТОВ «Краншип» (замовник) договір на перевезення вантажу № 02/04-01, за яким ТОВ «Трансшип-Тракс» (перевізник) в порядку та на умовах, визначених цим договором, бере на себе зобов`язання доставити довірений йому Замовником вантаж з пункту навантаження (відправлення) до пункту призначення і видати вантаж уповноваженому представнику Замовника (Вантажоодержувачу), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити вартість перевезення вантажу. Позивач склав на дату виникнення податкових зобов`язань з ПДВ (21.08.2023 р.) податкову накладну в електронній формі № 299 від 21.08.2023 р. на загальну суму з ПДВ 41 884,60 гривень та засобами телекомунікаційного зв`язку надіслав її 15 серпня 2023 року на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно Квитанції від 14.09.2023 р. про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Спірну накладну в ЄРПН зареєстровано за № 9238107253 реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, що обсяг постачання товару/послуг 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Позивачем були подані пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. За результатами розгляду наданих пояснень та доданих до пояснень підтверджуючих господарські операції документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно з якими відмовлено у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач не погоджується із рішеннями Комісії, вважає їх безпідставними, протиправними та необґрунтованими, тому є таким, що підлягають скасуванню, а подану на реєстрацію податкову накладну такою, що підлягає реєстрації.
Відповідач 1 та відповідач 2 з поданим позовом не погодились. У поданому до суду відзиві зазначають, що на час подання накладної на реєстрацію Позивачем не було подано таблицю даних платника податку на додану вартість із кодом УКТЗЕД/ДКПП 49.41, проте згодом її таки було надіслано до контролюючого органу, але було винесено рішення про її не врахування по причині виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності у платника податку основним засобам: недотримання п. 13 Порядку тощо; виявлення відсутності інформації про діяльність підприємства, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку у поясненні поданого до таблиці даних платника податку: недотримання п. 14 Порядку. Також слід зазначити, що згідно із інформацією з ЄРПН за ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» з 2023 року по теперішній час обліковуються податкові накладні, які мають статус: - «відмовлено за рішенням комісії»/«відмовлено за рішенням комісії/ скаргу не задоволено» на суму ПДВ 5 833,4 тис. грн; - «реєстрацiю зупинено» на суму ПДВ 8 411,4 тис. грн. Звертає увагу, що згідно підпункту 1.1 пункту 1 договору на перевезення вантажу № 02/04-01 від 02 квітня 2022 року (далі - договір), перевізник бере на себе транспортування товару також згідно підпункту 1.3 пункту 1 цього ж договору перевізник також здійснює навантаження та розвантаження товару, проте до контролюючого органу не було надіслано документів які б підтверджували факт здійснення операції, а саме актів прийняття передачі/товару, дорожніх листів, товарно-транспортних накладних з вказаною інформацією щодо перевезення. Згідно підпункту 2.1 пункту 2 договору до обов`язків Перевізника входить надання транспорту для перевезення в належному стані, але позивачем не було надано жодних документів для підтвердження цього, а саме: договір купівлі-продажу/оренди/найму транспортного засобу, платіжні документи (які підтверджують придбання/оренду/найм транспортного засобу; свідоцтво реєстрації транспортного засобу; документи на право власності транспортних засобів; документи про проходження техогляду; акти монтажу шин, рахунки, видаткові накладні; договір на придбання запчастин, рахунок, акти прийому-передачі запчастин, послуги СТО. Також згідно підпункту 4.1 пункту 4 договору розрахунки між контрагентами відбуваються шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника, але для підтвердження сплати не було надано жодних платіжних доручень та/або виписок з банку про оплату виконаних робіт/наданих послуг. Ненадання даних документів є суттєвим порушенням пункту 5 порядку 520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Отже, документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням чинного законодавства. При цьому, на думку Відповідачів, враховуючи висловлення законодавця у п. 5 порядку №520 з приводу того, що перелік документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної саме «може» включати вказані у цьому пункті документи, можна дійти висновку, що визначений у п. 5 Порядку 520 перелік є орієнтовним для платника.
Представник позивача з поданим відзивом не погодився. У відповіді на відзив вказує, що подання платником податків таблиці даних в контексті правил реєстрації податкових накладних завжди було правом платника податку, а не його обов`язком (п. 12 Порядку № 1165), і залишалося правом навіть тоді, коли відсутність товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/ДКПП/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку була включена у гіпотезу норми п. 1 Додатку 3 до Порядку № 1165. Податковий кодекс України взагалі не унормовує таку категорію як «таблиця даних платника податку» та відповідно не встановлює за нею такої функції, від якої залежить зупинення/не зупинення реєстрації податкової накладної платника податку. З зазначеним твердженням позивача цілком погодився П`ятий апеляційний адміністративний суд, вказавши у постанові від 29 жовтня 2024 р. у справі № 420/26726/23 наступне: «Відхиляючи доводи скаржника щодо ненадання платником податків таблиці даних платника податку на додану вартість, колегія суддів погоджується з доводами адвоката Боброва А.О. про те, що подання платником податків таблиці даних в контексті правил реєстрації податкових накладних завжди є правом платника податку, а не його обов`язком. Податковий кодекс України взагалі не містить такої категорії як «таблиця даних платника податків на додану вартість», та, тим більш не наділяє цю категорію таким правовим змістом, що зобов`язує платника ПДВ вчиняти дії щодо її подання та від якої залежить реєстрація податкової накладної.» До того ж надані до справи докази підтверджують, що позивач є суб`єктом, який самостійно здійснює перевезення вантажів автомобільним транспортом, тобто самостійно продукує відповідну діяльність (роботу, послугу) з перевезення. Спір у цій справі базується на правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а за правовим висновком Верховного суду, викладеним у постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою суду від 18.11.2024 позовну заяву «ТРАНСШИП-ТРАКС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії залишено без руху та надано позивачу термін для усунення недоліків 5 днів з дня отримання копії ухвали.
В ухвалі від 18.11.2024 судом визначено спосіб усунення виявлених недоліків, а саме шляхом подання до суду уточненої позовної заяви з зазначенням відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету позивача, відповідача 1 та відповідача 2 разом з її копіями для інших учасників справи, або докази надсилання її копії іншим учасникам справи з урахуванням положень статті 44 КАС України.
22.11.2024 через систему «Електронний суд» представником позивача, з метою усунення вказаних в ухвалі від 18.11.2024 недоліків позовної заяви, до Одеського окружного адміністративного суду було подано заяву про усунення недоліків позовної заяви (зареєстрована канцелярією суду 25.11.2024) з зазначенням відомостей про наявність електронного кабінету у позивача, відповідача 1 та відповідача 2 разом із доказами надсилання її копії іншим учасникам справи.
Ухвалою суду від 02.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії. Визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд, дослідивши матеріали справи та обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги і заперечення, а також ті, які мають інше значення для вирішення справи, повно, всебічно та об`єктивно дослідив докази у справі
ВСТАНОВИВ:
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.04.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» зареєстровано 22.04.2021. Основний вид діяльності - 49.41 Вантажний автомобільний транспорт. До складу засновників входить ОСОБА_1 , вклад до статутного капіталу 100%. Розмір статутного капіталу - 5785937,50 грн.
Згідно Протоколу № 1 установчих зборів Засновників ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» від « 21» квітня 2021 року останнє було створено засновниками ОСОБА_1 , внесок у статутний фонд 5785937,50 грн. у вигляді грошових коштів, ОСОБА_2 , внесок 4025000, 00 грн. у вигляді майнового вкладу у складі легкових, вантажних транспортних засобів та напівпричепів, ОСОБА_3 внесок 251562, 50 грн. у вигляді майнового вкладу у складі напівпричепів.
ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» зареєстрований платником податку на додану вартість з 01.07.2021 року, що підтверджується Витягом з Реєстру платників податку на додану вартість № 2115534500407, сформованим 01.07.2021 року.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.04.2024 була проведена державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 06.10.2021 11:18:20, 1005561070002077778, щодо зміни розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) юридичної особи та зміни складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи. 07.10.2021 проведена державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, щодо зміни розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) юридичної особи та зміни складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи.
02 квітня 2022 року ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» (Перевізник за договором) уклав з ТОВ «Краншип» (Замовник за договором) договір на перевезення вантажу № 02/04-01, за яким Перевізник в порядку та на умовах, визначених цим договором, бере на себе зобов`язання доставити довірений йому Замовником вантаж з пункту навантаження (відправлення) до пункту призначення і видати вантаж уповноваженому представнику Замовника (Вантажоодержувачу), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити вартість перевезення вантажу (п. 1.1. Договору).
Найменування, кількість, оголошена вартість вантажу, пункт навантаження (відправлення) та пункт призначення, час відправлення, строк доставки вантажу, необхідна кількість транспортних засобів для здійснення перевезення погоджуються Сторонами в заявці, що надається Замовником в порядку, визначеному даним Договором (п. 1.2 Договору).
Відповідно до п. 1.3. Договору навантаження та вивантаження вантажу, вартість якого входить в вартість перевезення вантажу, здійснюється Перевізником.
За умовами пунктів 4.5, 4.4. цього договору Виконавець має право виставити Замовнику рахунок на оплату перевезення з дня, наступного за днем обов`язкового підписання Сторонами Акту, що посвідчує приймання-передання виконаних робіт/ наданих послуг. Такий Акт має бути підписано Сторонами протягом 5 календарних днів з моменту виконання перевезення та надання Замовнику відповідних транспортних документів. Замовник оплачує вартість перевезення вантажу в строк, що не перевищує 5 календарних днів з дня виставлення рахунку Перевізником Замовнику.
18.08.2023 ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» та ТОВ «Краншип» підписано заяву на перевезення вантажів автомобільним транспортом до Договору, відповідно до якої з 18.08.2023 по 21.08.2023 підлягали перевезенню добрива (біг-бегі) масою 837,692 т по території порту Кілія з причалу № 1 до м. Кілія, склад.
21.08.2023 ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» та ТОВ «Краншип» підписано Акт надання послуг № 301 від 21.08.2023 про надання транспортних послуг по перевезенню вантажу в кількості 837,692 т на загальну суму 41884,60 грн., в тому числі ПДВ 6 980,77 грн.
Згідно відомості внутрішньоприпортового переміщення до акту № ТВ00-000301 від 21.08.2023 перевезення здійснювалось транспортних засобом з державним номером НОМЕР_1 та причепом державний номер НОМЕР_2 . В графі ТТН зазначені відповідні номери ТТН.
Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України (надалі ПК України) за наслідками підписання сторонами Акт надання послуг № 301 від 21.08.2023, ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» було складено податкову накладну № 299 від 21.08.2023 та направлено до ДПС України на реєстрацію в ЄРПН.
Згідно Квитанції від 14.09.2023 р. про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних Спірну накладну в ЄРПН зареєстровано за № 9238107253 та за результатом обробки: Документ доставлено до ДПС України. ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 21.08.2023 №299 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 49.41 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.11.2024 4 "D"=3.4737%, "P"=86513.56 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Помилок у податковій накладній не виявлено.
20 серпня 2024 року позивач засобами телекомунікаційного зв`язку надіслав контролюючому органу пакет електронних документів у складі:
1) Головного документу пакету Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 20.08.2024 р. № 1 (код електронної форми J1312603);
2) Підпорядкованих документів пакету шістнадцяти документів довільного формату (код електронної форми J1360102), в яких приєднав копії документів, що подавав разом з поясненнями.
Серед вказаних документів були письмові пояснення вих. № 20/08 від 20.08.2024 відповідно до яких автотранспортні засоби були внесені до статутного капіталу Товариства, що підтверджується копією Протоколу №1 від 21.04.2021 року Установчих зборів Засновників ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС». Про набуття автотранспортних засобів Товариство повідомило контролюючий орган 28.11.2022 р. за формою 20-опп.
Товариство орендує нежитлові приміщення для технічного обслуговування свого автопарку, зберігання інвентарю, зберігання запасних частин, стоянки автомобілів на території у ТОВ «ЕЛІТВИНПРОМ» (код ЄДРПОУ 36362114) за Договором оренди №01/04/22 від 01.04.2022р. Загальна плаща нежитлових приміщень, які передаються в оренду складає 164,8 м2 і прилегла територія для організації стоянки для автотранспорту загальною площею 1500 м2., за адресою: Одеська обл. Овідіопольск. р-н, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги, 16.
Також Товариство орендує нежитлові приміщення (офіс) у ТОВ «Друга Інвестиційна Компанія» (код ЄДРПОУ 39322729) за Договором оренди № 01-04-2022/3 від 01.04.2022р. загальна плаща 4,0 м2 та офісне майно згідно Додатку №2 до Договору оренди № 01-04-2022/3 від 01.04.2022р за адресою: 65014 м. Одеса, вул. Маразліїївська, буд. 6.
Основними постачальниками запчастин для ремонту та технічного обслуговування автотранспортної техніки Товариства є:
- ТОВ «АВТОДИСТРИБ`ЮШЕН КАРГО ПАРТС» (код ЄДРПОУ 37141112) згідно Договору поставки №15461-16/2022 від 01.04.2022p.;
- ФОП ПАНАСЮК І.О. ( код ЕДРПОУ 2815313603) згідно Договору поставки № 290322/1 від 29.03.2022р.; - ТОВ «ДРАЙВ ШИНА» (код ЄДРПОУ 43382291) згідно Договору поставки № 1183 від 29.06.2022p. е постачальником шин і виконувачем послуг з шино сервісу с
Ремонт автотранспорту, технічне обслуговування та ремонт ТЗ здійснюють ТОВ «АВТОМОДЕРН СЦ» (код ЄДРПОУ 38479949) згідно Договору №01/04-2022 від 01.04.2022р. та ТОВ «РІЛАЙБЛТРАНС» (код ЄДРПОУ 34421717) згідно Договору №01/04-22 від 01.04.2022p.
Використання Товариством у діяльності автотранспортних засобів потребує споживання чималих обсягів пального, а саме, дизельного пального. На сьогоднішній час таке пальне купується Товариством у ТОВ «ТЕХНО-ТРЕЙД 2019» (код ЄДРПОУ 42816777) згідно Договір на поставку нафтопродуктів №17 від 23.06.22p.
Товариство повністю забезпечує свої виробничі потреби в трудових ресурсах (зокрема, водіях) за рахунок власних штатних працівників у кількісті 48 штатні одиниці, які своєчасно отримують заробітну плату, з якої по бюджету сплачуються податки.
До пояснень були надані витяг з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.04.2024, протокол Установчих зборів Засновників ТОВ «Трансшип-Тракс» № 1 від 21.04.2021 р., форма 20-ОПП для підтвердження наявних приміщень від 28.11.2022, форма 20-ОПП для підтвердження наявних приміщень від 08.04.2024, договір на перевезення вантажу № 02/04-01 від 02.04.2022, акт надання послуг разом з заявкою від 21.08.2023, відомість внутрішньопортового переміщення від 21.08.2023, договір оренди № 01/04/22 від 01.04.2022, договір оренди № 01-04-2022/3 від 01.04.2022, договір поставки № 15461-16/2022 від 01.04.2022, договір поставки № 290322/1 від 29.03.2022, договір поставки № 1183 від 29.06.2022, договір обслуговування та ремонту ТЗ № 01/04-2022 від 01.04.2022, договір обслуговування та ремонту № 01/04-22 від 01.04.2022, договір поставки нафтопродуктів № 17 від 23.06.2022.
Рішенням регіональної комісії відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі податкових накладних № 11676645/44395867 від 22.08.2024 року позивачу відмовлено в реєстрації Спірної накладної в ЄРПН у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додатковою інформацією зазначено: первинні документи щодо постачання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
26 серпня 2024 року позивач засобами телекомунікаційного зв`язку подав відповідачу 2 скаргу на спірне рішення, якою просив скасувати таке рішення та зареєструвати Спірну накладну з мотивів, зазначених у скарзі.
За результатами розгляду скарги відповідач 2 прийняв Рішення № 56652/44395867/2 від 02.09.2024 р., яким скаргу позивача залишив без задоволення, а спірне рішення без змін з підстави: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає та враховує наступне.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до квитанції визначено п.11 Порядку №1165, відповідно до якого у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Як було встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 299, стало те, що обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку № 1165) обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Дійсно, у видах діяльності позивача зазначено основний вид діяльності - 49.41 Вантажний автомобільний транспорт. У той же час, декларування відповідного виду діяльності само по собі не може свідчити про реальність здійснення відповідної діяльності.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019р. №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» і «;Про електронні довірчі послуги».
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено, що платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХIV (далі також - Закон № 996-ХIV).
Відповідно до статті 1 цього Закону господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно із частиною першою статті 9 Закону № 996-ХIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у власній господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Суд зазначає, що реєстрація податкової накладної за результатами господарської операції та відображення її у бухгалтерському обліку платників податків є підставою для формування як податкового кредиту так і податкових зобов`язань учасників цієї операції.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Верховний Суд у постанові від 24.04.2025 у справі № 380/18173/22 зокрема зазначив, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
На переконання суду, позивачем під час надання документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та до суду не надано необхідного та достатнього обсягу документів, які свідчать про правомірність формування податкового кредиту.
Так, позивачем до відповідача та до суду в якості можливості реальності надання відповідних транспортних послуг надано протокол №1 від 21.04.2021 року Установчих зборів Засновників ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС» та повідомлення за формою 20-опп.
У той же час, суд звертає увагу, що відповідно до протоколу № 1 від 21.04.2021 відповідні транспортні засоби до статутного капіталу позивача були внесені засновниками ОСОБА_2 та ОСОБА_3 та розмір статутного капіталу на момент створення товариства складав 10 062 500 грн. При цьому, з наявного в матеріалах справи витягу з ЄДР вбачається, що 06.10.2021 та 07.10.2021 було проведено реєстраційні дії щодо зміни розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) юридичної особи та зміни складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи. Після цього, відомостей про зміну розміру складу засновників та розміру статутного капіталу витяг з ЄДР не містить та в складі засновників на час формування витягу в 2024 році залишилась лише ОСОБА_1 зі своїм вкладом до статутного капіталу в розмірі 5785937,50 грн., який було внесено в грошовій формі. За таких умов, суд критично ставиться до вказаних в письмових поясненнях та позовній заяві доводів про наявність відповідних транспортних засобів та реальну можливість надання позивачем послуг за Актом надання послуг № 301 від 21.08.2023.
Окрім того, позивачем ні під час подання пояснень до відповідача, ні під час розгляду вказаної справи судом не було надано копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу з державним номером НОМЕР_1 та причепа державний номер НОМЕР_2 , а також копії відповідних ТТН, які фігурують у відомості внутрішньоприпортового переміщення до акту № ТВ00-000301 від 21.08.2023, якими підтверджувалась реальність операцій за Актом надання послуг № 301 від 21.08.2023.
Так само позивачем не надано жодного доказу на підтвердження того, що у нього в штаті перебуває 48 штатних одиниць, у тому числі водії та не надано належних доказів оплати ТОВ «Краншип» послуг за Актом надання послуг № 301 від 21.08.2023, які відповідно до п. 4.4. Договору повинні були сплачені в строк, що не перевищує 5 календарних днів з дня виставлення рахунку.
За вказаних обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість оскаржуваного рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22 серпня 2024 року №11676645/44395867.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було правомірно прийнято рішення від 22 серпня 2024 року №11676645/44395867, а тому адміністративний позов позивача задоволенню не підлягає.
Оскільки за результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, відповідно розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії - відмовити повністю.
Рішення суду, відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСШИП-ТРАКС», місцезнаходження: 68120, Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н, територіальна громада Татарбунарська, Комплекс будівель та споруд №13 (колишня Струмківської с/р) (пн), на території Татарбунарської міської ради (за межами населеного пункту); ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44395867.
Відповідач 1 Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44069166.
Відповідач 2 - Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 43005393.
Суддя Роман КАРАВАН
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2025 |
Оприлюднено | 04.06.2025 |
Номер документу | 127801754 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Караван Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні