Ухвала
від 04.06.2025 по справі 924/236/25
ДЕРАЖНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


УХВАЛА

"04" червня 2025 р. Справа №924/236/25

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Виноградової В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Красилівської районної спілки споживчих товариств

до Красилівської міської ради

Красилівської житлово-експлуатаційної контори

Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

Васюренка Дениса Олеговича

про скасування державної реєстрації земельних ділянок, зобов`язання поновити державну реєстрацію земельних ділянок, визнання права постійного користування на земельні ділянки

за участю представників:

позивача: Гречанюк А.В. згідно ордеру від 26.03.2025

відповідачів:

Красилівської міської ради: Биченко І.В.

Слободянюк М.О.

Красилівської житлово-експлуатаційної контори: не з`явився

Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області: Коруняк Л.В.

Васюренка Д.О.: не з`явився

В засіданні оголошено скорочену (вступну та резолютивну частини) ухвалу.

встановив: Красилівська районна спілка споживчих товариств звернулась до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Красилівської міської ради Хмельницької області, Красилівської житлово-експлуатаційної контори, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання незаконним та скасування рішення сорок першої чергової сесії Красилівської міської ради Хмельницької області восьмого скликання №54 від 14.12.2023 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельних ділянок"; визнання незаконним та скасування пунктів 7 та 8 рішення сорок третьої позачергової сесії Красилівської міської ради Хмельницької області восьмого скликання №20 від 16.04.2024 "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, надання земельних ділянок в користування на умовах оренди і постійне користування та припинення дії договору оренди землі"; скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1174, 6822710100:01:002:1175, 6822710100:01:002:1176, 6822710100:01:002:1177, 6822710100:01:002:1178, 6822710100:01:002:1179; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області поновити у Державному земельному кадастрі записи про земельні ділянки з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1395 та 6822710100:01:002:0775 в межах, координатах та конфігурації земельних ділянок, яким присвоювались відповідні кадастрові номери.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначає, що позивачу на підставі Державних актів на право постійного користування серії ІІ-ХМ № 002366 від 14.10.1996 та серії ІІ-ХМ № 002367 від 14.10.1996 у користуванні Красилівської райспоживспілки знаходились відповідно земельні ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395, площею 1,3431 га. та з кадастровим номером 6822710100:01:002:0775, площею 0,7500 га. Однак, рішенням Красилівської міської ради №43 від 14.07.2023 "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Красилівською районною спілкою споживчих товариств" було припинено позивачеві право постійного користування вищезазначеними земельними ділянками. Проте рішення Красилівської міської ради №43 від 14.07.2023 було визнано незаконним та скасовано постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.06.2024 у справі №924/98/24. Звертає увагу, що під час розгляду справи №924/98/24 Красилівською міською радою було прийнято рішення №54 від 14.12.2023, яким здійснено поділ земельних ділянок, які перебували у постійному користуванні позивача: земельну ділянку з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395 було поділено на земельні ділянки площею 0,0336 га, кадастровий номер 6822710100:01:002:1174; площею 0,1114 га., кадастровий номер 6822710100:01:002:1175; площею 0,422 га., кадастровий номер 6822710100:01:002:1176; площею 1,1559 га., кадастровий номер 6822710100:01:002:1177; земельну ділянку з кадастровим номером 6822710100:01:002:0775 було поділено на земельні ділянки: площею 0,5907 га., кадастровий номер 6822710100:01:002:1178; площею 0,1593 га., кадастровий номер 6822710100:01:002:1179. В подальшому, рішенням Красилівської міської ради № 20 від 16.04.2024, надано у постійне користування Красилівській житлово-експлуатаційній конторі земельні ділянки з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1175 та 6822710100:01:002:1179. Оскільки рішення Красилівської міської ради про припинення права постійного користування Красилівської райспоживспілки, як акт індивідуальної дії, що було визнано незаконним та скасовано в судовому порядку, перестало діяти з моменту його прийняття, таке рішення не створює юридичних наслідків для Позивача, та не припиняє речового права постійного користування земельними ділянками.

З врахуванням наведеного, позивач стверджує про порушення його прав на земельні ділянки в результаті незаконного поділу Красилівською міською радою земельних ділянок з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1395 та 6822710100:01:002:0775, які йому належать на праві постійного користування. Вважає, що поділ земельних ділянок та передання їх у постійне користування іншим суб`єктам унеможливлюють реалізацію належного Красилівській райспоживспілці права постійного користування земельними ділянками відповідно до Державних актів серії II-ХМ №002366 та серії II-ХМ №002367, законність якого підтверджена судовим рішенням у справі № 924/98/24. Як на правові підстави позову посилається на ст.ст. 4, 7, 10, 79-1, 92, 141, 152, 154, 155 ЗК України, ст.ст. 16, 21, 393 ЦК України, ст.ст. 1, 16, 24, 27 Закону України "Про Державний земельний кадастр".

Відповідач 1 Красилівська міська рада у відзиві на позовну заяву (від 08.04.2025) вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими, таким, що не відповідають чинному законодавству та не підлягають задоволенню. Вважає, що дане провадження підлягає закриттю на підставі п. 1, ч. 1, ст. 231, ГПК України, оскільки оскаржуване рішення Красилівської міської ради Хмельницької області від 14.12.202 № 54 прийняте міською радою, як суб`єктом владних повноважень, здійснюючи публічно-владні управлінські функції, вказане рішення є актом індивідуальної дії, оскільки стосується конкретних земельних ділянок, визначає права і обов`язки лише Красилівської міської ради та Красилівської житлово-експлуатаційної контори, після виконання рішення, тобто державної реєстрації новоутворених ділянок, його дія вважається завершеною, а решта позовних вимог позивача є похідними від позовної вимоги, яка має публічно-правовий характер, даний спір підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.

Водночас звертає увагу суду на те, що Красилівська міська рада, як власник земельних ділянок, приймаючи рішення про поділ земельних ділянок діяла як власник земельних ділянок, відповідно та в спосіб визначений чинним законодавством України, оскільки рішення від 14.07.2023 №43 "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Красилівською районною спілкою споживних товариств" було чинне та не скасоване. Також наголошує, що позивач не заперечував проти поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395, оскільки листом вих. № 51 від 05.11.2024 звернувся до Красилівської міської ради з проханням надати дозвіл на викуп земельної ділянки площею 1,1559 га, кадастровий номер 6822710100:01:002:1177, яка утворилася внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395.

Окрім того, звертає увагу, що на земельних ділянках, які перебували в постійному користуванні позивача перебувають будівлі, які належать на праві власності іншим юридичним та фізичним особам, у зв`язку з чим Красилівською міською радою Хмельницької області було прийнято рішення від 27.02.2025 №20, яким надано ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 6822710100:01:002:1284 площею 0,0155 га в користування на умовах оренди терміном на 7 років. Посилаючись на те, що ніхто, крім власника об`єкта нерухомості не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята нерухомістю, стверджує, що відсутні правові підстави для поновлення в Державному земельному кадастрі записів про земельні ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395, площею 1,3431 га. та з кадастровим номером 6822710100:01:002:0775. З огляду на викладене відповідач 1 вважає, що позивачем не доведено обґрунтованості підстав, на які він посилається заявляючи позовні вимоги.

Відповідач 3 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у відзиві на позовну заяву (від 08.04.2025) зазначило, що законодавством не передбачено поновлення земельних ділянок саме з конкретними кадастровими номерами, оскільки таких об`єктів цивільних прав на час розгляду судової справи не існує, тому неможливо витребувати неіснуючий об`єкт цивільних прав. Зауважує, що з метою реального витребування земельної ділянки необхідно поновлювати в Державному земельному кадастрі земельні ділянки відповідною площею в межах, координатах та конфігурації, яким присвоювались кадастрові номери 6822710100:01:002:1395 та 6822710100:01:002:0775 до перенесення в архів Державного земельного кадастру. Стверджує, що є технічною стороною судової справи, оскільки здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, а також державними кадастровими реєстраторами скасовується державна реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі, у зв`язку з чим заперечує проти позовних вимог в частині визначення його у якості співвідповідача, оскільки не здійснював безпосередньо діяльності, спрямованої на порушення законних прав та свобод позивача, а також заперечує проти стягнення з Головного управління понесених позивачем судових витрат.

Позивачем подано до суду заяву (від 24.04.2025) про зміну предмету позову, в якій, посилаючись на ч. 3 ст. 46 ГПК України, ст. 11 ЦК України, ст. 20 ГК України, правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 22.07.2021 у справі № 910/18389/20, просить суд:

1. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1174, площею 0.0336 га., цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Максима Кондратюка, 6/1 (РНОНМ: 2869022068227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53457120;

2. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1175, площею 0.1114 га., цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Максима Кондратюка, 6/1 (РНОНМ: 2869030368227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53457364 та державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою Красилівської житлово - експлуатаційної контори, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 57302757;

3. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1176, площею 0.0422 га., цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Максима Кондратюка, 6/1 (РНОНМ: 2869051668227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53457869;

4. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1283, площею 1.1404 га., цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Максима Кондратюка, 6/1 (РНОНМ: 3107582368227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 59062312;

5. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1284, площею 0.0155 га., цільове призначення: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Максима Кондратюка, 6/1 (РНОНМ: 3107718168227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 59065857 та державну реєстрацію права оренди земельної ділянки Васюренко Дениса Олеговича номер запису про право (в державному реєстрі прав) 59294731;

6. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1178, площею 0.5907 га., цільове призначення: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця М. Грушевського, 61 (РНОНМ: 2868932768227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53454821;

7. Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером: 6822710100:01:002:1179, площею 0.1593 га., цільове призначення: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця М. Грушевського, 61 (РНОНМ: 2868980568227), припинивши державну реєстрацію права комунальної власності Красилівської міської ради Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 53456072 та державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою Красилівської житлово-експлуатаційної контори, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 57303211;

8. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області поновити у Державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку площею 1.3431 га., що була розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Ціолковського (на даний час вулиця Максима Кондратюка), 6/1, з цільовим призначенням: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, в межах, координатах та конфігурації земельної ділянки, якій присвоювався кадастровий номер 6822710100:01:002:1395 до моменту її перенесення в архівний шар Державного земельного кадастру;

9. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області поновити у Державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку площею 0.7500 га., що була розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця М. Грушевського, 61, з цільовим призначенням: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі в межах, координатах та конфігурації земельної ділянки, якій присвоювався кадастровий номер 6822710100:01:002:0775 до моменту її перенесення в архівний шар Державного земельного кадастру;

10. Визнати за Красилівською районною спілкою споживчих товариств (код ЄДРПОУ: 01773023) право постійного користування земельною ділянкою площею 1.3431 га., що була розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця Ціолковського (на даний час вулиця Максима Кондратюка), 6/1, з цільовим призначенням: 03.10 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, в межах, координатах та конфігурації земельної ділянки, якій присвоювався кадастровий номер 6822710100:01:002:1395 до моменту її перенесення в архівний шар Державного земельного кадастру;

11. Визнати за Красилівською районною спілкою споживчих товариств (код ЄДРПОУ: 01773023) право постійного користування земельною ділянкою площею 0.7500 га., що була розташована за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, місто Красилів, вулиця М. Грушевського, 61, з цільовим призначенням: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі в межах, координатах та конфігурації земельної ділянки, якій присвоювався кадастровий номер 6822710100:01:002:0775 до моменту її перенесення в архівний шар Державного земельного кадастру.

В обґрунтування вказаної заяви позивач посилається на позбавлення можливості реалізувати належне йому право постійного користування земельними ділянками відповідно до Державних актів серії ІІ- ХМ № 002366 та серії ІІ-ХМ № 002367, та здійснити державну реєстрацію такого права. З огляду на те, що новосформовані, створені внаслідок поділу земельні ділянки знаходяться в межах ділянок, що надані позивачеві у постійне користування відповідно до Державних актів серії ІІ-ХМ № 002366 та серії ІІ-ХМ № 002367, позивач вважає, що реєстрація таких підлягають скасуванню разом із припиненням всіх речових прав відносно цих земельних ділянок.

Також позивач, враховуючи предмет позову у справі, просив суд залучити до участі у справі №924/236/25 співвідповідача ОСОБА_1 , мотивуючи тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822710100:01:002:1284 площею 0,0155 га була передана останньому в оренду для обслуговування нежитлового приміщення магазину загальною площею 101,8 кв.м.

Ухвалою від 28.04.2025 суд, зокрема, прийняв заяву позивача про зміну предмета позову (від 24.04.2025); залучив до участі у справі в якості співвідповідача ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ).

07.05.2025 на адресу суду від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надійшов відзив на позовну заяву, з врахуванням зміни предмету позову, в якому Головне управління заперечує проти задоволення позову з огляду на те, що жодних дій на порушення прав чи законних інтересів позивача не вчиняло, а тому є неналежним відповідачем по даній справі. Вказує, що згідно відомостей з Державного земельного кадастру та листа начальника Відділу №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління від 08.04.2025 №706/421-25 реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1174, 6822710100:01:002:1175, 6822710100:01:002:1176, 6822710100:01:002:1177 здійснював державний реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1178, 6822710100:01:002:1179 здійснював державний реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 6822710100:01:002:1283, 6822710100:01:002:1283 здійснював державний реєстратор Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, які є належними відповідачами у даній справі. Зауважує, що Головне управління Держеокадастру у Хмельницькій області є технічною стороною судової справи, оскільки здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, а також державними кадастровими реєстраторами скасовується державна реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі. Разом з тим, заперечує проти позовних вимог в частині визначення Відповідача 3 у якості співвідповідача, оскільки Головне управління Держеокадастру у Хмельницькій області не здійснювало безпосередньо діяльності, спрямованої на порушення законних прав та свобод позивача та, враховуючи зазначене, також заперечує щодо стягнення понесених позивачем судових витрат.

Красилівська міська рада Хмельницької області у відзиві на позовну заяву, з врахуванням змінених позовних вимог (від 12.05.2025) вважає змінені позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими, такими, що не відповідають чинному законодавству України та не підлягають задоволенню, зокрема, у зв`язку з тим, що на земельних ділянках, які є предметом спору, зокрема на ділянці к.н. 6822710100:01:002:1177, яка утворилася в результаті поділу земельної ділянки к.н. 6822710100:01:002:1395, розташоване нерухоме майно, яке належить на праві приватної власності відповідачу 4. Окрім того, на земельній ділянці к.н. 6822710100:01:002:1174, яка також утворилася в результаті поділу земельної ділянки к.н. 6822710100:01:002:1395, розташоване нерухоме майна, яке належить на праві спільної часткової власності ТОВ " Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки" та ОСОБА_2 . Також, на земельній ділянці к.н. 6822710100:01:002:1178, яка утворилася в результаті поділу к.н. 6822710100:01:002:1177, розташоване нерухоме майна, яке належить на праві спільної часткової власності Красилівській районній спілці споживчих товариств та ОСОБА_3 . Зазначає, що чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, однак знаходить свій вияв у правилах статті 120 Земельного кодексу України, статті 377 ЦК України. Звертає увагу на висновки щодо автоматичного припинення права постійного користування у випадку набуття іншою особою права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, викладені у постановах Верховного Суду від 01.12.2020 у справі №921/99/18, від 21.09.2021 у справі №909/108/19, від 10.12.2021 у справі №910/11673/20. Також Красилівська міська рада вважає, що в даному випадку відсутнє порушення прав та інтересів позивача, оскільки право постійного користування земельними ділянками припинилося з моменту набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо переходу прав на земельну ділянку у зв`язку з переходом прав на об`єкт нерухомого майна, який на ній розміщено" від 08.09.2021, яким було викладено ст. 120 Земельного кодексу у новій редакції. Окрім того, вважає, що задоволення позовних вимог призведе до порушення прав інших осіб, які є законними власниками будівель, що розташовані на спірних земельних ділянках. Стверджує, що позивачем не доведено обґрунтованості підстав, на які він посилається, заявляючи позовні вимоги, оскільки Красилівська міська рада, як власник земельних ділянок діяла на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України, а рішення Красилівської міської ради Хмельницької області, на підставі яких здійснювалася реєстрація спірних земельних ділянок, є чинними та ніким не скасовані.

Відповідач 4 - ОСОБА_1 у відзиві на позовну заяву (від 23.05.2025) вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. Повідомляє, що відповідно до договору купівлі-продажу від 03.08.2024 у його власності перебуває нежитлове приміщення - частина магазину, загальною площею 101,8 кв.м., що знаходиться в АДРЕСА_2 , яке було розташоване на земельній ділянці із кадастровим номером 6822710100:01:002:1177 загальною площею 1,1559 га. Вважає, що з набуттям ОСОБА_1 права власності на вищезазначений магазин, у відповідності до ч. 1 ст. 377 ЦК України до нього перейшло право користування земельною ділянкою, на якій розташовано таке приміщення та відповідно у позивача припинилось право користування такою земельною ділянкою, оскільки позивач не є співвласником вказаного нерухомого майна. Відповідач повідомляє, що набувши у власність вищезазначене нежитлове приміщення виконав імперативну норму ч. 13 ст. 120 Земельного Кодексу України, а саме: звернувся до Красилівської міської ради щодо документального оформлення права користування земельною ділянкою під зазначеним нерухомим майном шляхом отримання її в оренду, у зв`язку з чим Красилівська міська рада, будучи зобов`язаною передати земельну ділянку під таким приміщенням в оренду його власнику, визначила та сформувала земельну ділянку, на якій розташоване нежитлове приміщення площею 0,0155 га, із кадастровим номером 6822710100:01:002:1284 шляхом поділу земельної ділянки із кадастровим номером 6822710100:01:002:1177, загальною площею 1,1559 га та передала її в оренду ОСОБА_1 . Звертає увагу, що магазин, який належить Васюренко Д.О розташований на земельній ділянці із кадастровим номером 6822710100:01:002:1284 площею 0,0155 га, яка знаходиться безпосередньо під нежитловим приміщенням та обмежена його фундаментом.

Також стверджує, що належна на праві оренди Васюренко Д.О. спірна земельна ділянка із кадастровим 6822710100:01:002:1284 площею 0,0155 га, сформована із земельної ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1177 та в законний спосіб вибула із права постійного користування позивача, що відповідно призвело до зміни площі та конфігурації меж останньої, а також загалом до припинення її існування в межах координат та конфігурації її меж на час її формування, тому відновлення в Державному земельному кадастрі запису про земельну ділянку площею в межах координат та конфігурації її меж до моменту її перенесення в архівний шар Державного земельного кадастру та визнання за позивачем права постійного користування такою неіснуючою земельною ділянкою є неможливим.

Позивач у відповіді на відзив Красилівської міської ради (від 23.05.2025) зазначаючи, що на земельних ділянках, що утворилися внаслідок поділу ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1395 та 6822710100:01:002:0775 знаходяться об`єкти нерухомого майна належні Красилівській райспоживспілці, які набуті у власність до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо переходу прав на земельну ділянку у зв`язку з переходом прав на об`єкт нерухомого майна, який на ній розміщено" вважає, що положення цього закону не можуть слугувати підставою для прийняття рішення про припинення права постійного користування позивача.

Посилаючись на положення ч. 13 ст. 120 Земельного кодексу України, вважає, що у разі набуття особою права власності на об`єкт нерухомого майна, орган - розпорядник земельною ділянкою припиняє право постійного користування лише після отримання від набувача нерухомого майна відповідної заяви, тобто автоматичний перехід права на земельну ділянку, внаслідок набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, будівлю, споруду, що знаходиться на такій ділянці не є буквальним, а реалізація його залежить від саме носія такого права шляхом вчинення активних дій.

Звертає увагу, що Красилівська райспоживспілка жодних заяв про припинення права постійного користування чи надання згоди на вилучення такої земельної ділянки не надавала.

Позивач звертає увагу, що у Красилівської міської ради не було жодної правової підстави для припинення права постійного користування Красилівської райспоживспілки частинами земельних ділянок, на яких в цілому відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, будівлі, споруди, та які зайняті проходами/проїздами, чи іншим простором, не пов`язаним із нерухомим майном оскільки положення ст. 120 п. "е", ч. 1, ст. 141 Земельного кодексу України, ст. 377 ЦК України на такі ділянки не поширюються, що тягне за собою втручання у мирне володіння та користування майном, що належить позивачу.

Акцентує увагу на відсутності підстав у Красилівської міської ради самостійно здійснювати поділ земельних ділянок, без волевиявлення власника нерухомого майна в цілому, а також, щодо незаконності та неефективності застосування поділу земельних ділянок у спірних правовідносинах. Водночас зазначає, що звернення ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою відбулося 23.03.2024, тобто після вчинення поділу всіх земельних ділянок, а доказів звернення із заявами про розробку проекту землеустрою щодо поділу та припинення права постійного користування до Красилівської міської ради іншими співвласниками, зокрема, ТОВ "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки", ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Красилівською житлово-експлуатаційною контороюок не надано.

Крім того, посилаючись на ч.ч. 2, 5 ст.79-1, ч.ч. 1, 2, 4 ст. 123 Земельного кодексу України ч. 1 ст. 50, ч.1 ст. 56 Закону України "Про землеустрій", стверджує, що новий власник нерухомого майна не позбавлений можливості звернутися до органу-розпорядника земельними ділянками із відповідною заявою про відведення йому земельної ділянки, шляхом виготовлення відповідного проекту землеустрою щодо її відведення, після чого відбувається формування нової ділянки безпосередньо під нерухомістю, в межах земельної ділянки, що належить землекористувачеві, уникаючи при цьому повного поділу існуючої земельної ділянки. Однак, зазначає, що ОСОБА_1 у заяві від 23.08.2024 безпосередньо просив Красилівську міську раду надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а не здійснити поділ такої ділянки за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, що свідчить про безпідставність поділу, здійсненого Красилівською міською радою.

Щодо земельних ділянок під об`єктами нерухомого майна, які перебувають у власності інших осіб, позивач вказує, що у нього відсутні відомості про такі об`єкти, які належать на праві власності Красилівській житлово-експлуатаційній конторі, як і відсутні докази звернення власників із відповідними заявами до Красилівської міської ради. Разом з тим, Красилівська міська рада не може посилатися на заяву однієї особи - ОСОБА_1 як на підставу поділу двох земельних ділянок, який було вчинено ще до надходження такої заяви, та відносно ділянки, до якої ОСОБА_1 взагалі відношення немає (кадастровий номер 6822710100:01:002:0775).

Позивач також звертає увагу суду на обставини встановлені під час розгляду справи №924/98/24 Північно-західним апеляційним господарським судом, зокрема те, що рішення тридцять сьомої чергової сесії Красилівської міської ради восьмого скликання № 43 від 14.07.2023 "Про припинення права постійного користування земельними ділянками Красилівською районною спілкою споживчих товариств" є незаконним та таким, що порушує права позивача на постійне землекористування, так як у позивача не могло бути припинено право постійного користування земельними ділянками, оскільки враховуючи що п. "е" ч. 1 ст. 141 ЗК України чітко передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, а не на приміщення (частину будинку, будівлі або споруди на такій земельній ділянці). Разом з тим вказує на те, що в приміщеннях, де співвласниками є ТОВ "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки", ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , частки у праві власності у відповідних приміщеннях не виділено у натурі, що виключає навіть теоретичну можливість сформувати земельну ділянку для потреб саме вказаних осіб.

Окрім того, стверджує, що скасування державної реєстрації новоутворених земельних ділянок та поновлення ділянок у попередній конфігурації, дозволить відновити право постійного користування, а його визнання, дасть змогу зареєструвати речове право, до моменту вчинення Красилівською міською радою будь-яких інших можливих дій щодо повторного поділу вказаних ділянок.

Позивач у відповіді на відзив ОСОБА_1 ( від 02.06.2025), аналізуючи положення ч.ч. 2, 5 ст.79-1, ч.ч. 1, 2, 4 ст. 123 Земельного кодексу України ч. 1 ст. 50, ч.1 ст. 56 Закону України "Про землеустрій", акцентує увагу, що матеріали справи не містять доказів звернення ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1177, площею 1.1559 га., що вказує на невиконання останнім умов, що визначені у ч. 13 ст. 120 Земельного кодексу України. В свою чергу, Красилівською міською радою, на власний розсуд, без наявності відповідного звернення особи, що набула право власності на нерухоме майно, було здійснено поділ земельної ділянки, при тому, що сам заявник просив здійснити саме формування нової земельної ділянки.

Відповідач 2 Красилівська житлово-експлуатаційної контора, представника у судове засідання не направив, відзиву на позов не надав, причини не повідомив.

Красилівською міською радою подано заяву про залучення третіх осіб (від 12.05.2025 від 21.05.2025), в якій, посилаючись на ст. 50 ГПК України, просить залучити до участі у справі ОСОБА_2 (код НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (код НОМЕР_3 , 31046, Хмельницька область, с. Дружне), товариство з обмеженою відповідальністю "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки"» (код 01786793, 31000, Хмельницька обл., м. Красилів, вул. Ціолковського, 6) у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача. Обґрунтовуючи подану заяву зазначає про те, що на земельних ділянках, які є предметом спору, зокрема на ділянці к.н. 6822710100:01:002:1174 розташоване нерухоме майна (нежитлове приміщення), яке належить на праві спільної часткової власності ТОВ "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки" та ОСОБА_2 ; на земельній ділянці к.н. 6822710100:01:002:1178 розташоване нерухоме майна (нежитлове приміщення), яке належить на праві спільної часткової власності Красилівській районній спілці споживчих товариств та ОСОБА_3 .

Також позивач звернувся із клопотанням (від 23.05.2025) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, в якому, з огляду на ст.ст. 42, 50 ГПК України просить суд залучити до участі у справі товариство з обмеженою відповідальністю "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" (код 10772153, 31000, Хмельницька обл, Хмельницький район, м. Красилів, вул. Грушевського М., 61) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача. В обґрунтування поданої заяви стверджує, що рішення у даній справі може вплинути на права та обов`язки останнього, оскільки в межах даного спору, оцінюється законність формування земельної ділянки з кадастровим номером 6822710100:01:002:1178, що утворилась внаслідок поділу ділянки 6822710100:01:002:0775, на якій у свою чергу, знаходяться об`єкти нерухомого майна належні ТОВ "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" (будівлі ресторану "Колос", кафе "Дитяче", кафе "Берегиня", складу, складу-коптильні). В підтвердження додано копії свідоцтв про право власності на нерухоме майно, збірний план спірних земельних ділянок.

В засіданні представники Красилівської міської ради підтримали подану заяву, представник позивача підтримав своє клопотання із врахуванням залучення третьої особи без самостійних вимог - ТОВ "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" на стороні відповідача.

Заперечень з приводу наведених заяви, клопотання не висловлено.

Судом враховується, що згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі за заявою учасників справи. Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.

З огляду на матеріали справи, беручи до уваги предмет та підстави позову, наявність нерухомого майна, яке належить ОСОБА_2 (код НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (код НОМЕР_3 , 31046, Хмельницька область, с. Дружне), товариству з обмеженою відповідальністю "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки", товариству з обмеженою відповідальністю "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" на спірних земельних ділянках, суд вважає, що рішення у цій справі може вплинути на права та обов`язки останніх, а тому вважає за необхідне задовольнити вищенаведені клопотання та залучити ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки" та ТОВ "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Водночас, беручи до уваги визначені ст. 177 ГПК України завдання підготовчого провадження, залучення до справи третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, відсутність можливості розглянути у цьому підготовчому засіданні питання, визначені ст. 182 ГПК України, суд вважає за необхідне відкласти підготовче засідання.

Одночасно судом звертається увага на те, що відповідно до абзацу першого ч. 6 ст. 6 ГПК України адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку.

Згідно з ч. 7 ст. 42 ГПК України якщо інший учасник справи відповідно до частини шостої статті 6 цього Кодексу зобов`язаний зареєструвати електронний кабінет, але не зареєстрував його, учасник справи, який подає документи до суду в електронній формі з використанням електронного кабінету, звільняється від обов`язку надсилання копій документів такому учаснику справи. Суд, направляючи такому учаснику справи судові виклики і повідомлення, ухвали у випадках, передбачених цим Кодексом, зазначає у цих документах про обов`язок такої особи зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.

Керуючись ст. ст. 6, 42, 46, 50, 120, 121, 177, 182, 183, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В :

Залучити до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

ОСОБА_2 (код НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ).

ОСОБА_3 (код НОМЕР_3 , АДРЕСА_4 ).

товариство з обмеженою відповідальністю "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки" (код 01786793, 31000, Хмельницька обл., м. Красилів, вул. Ціолковського, 6).

товариство з обмеженою відповідальністю "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" (код 01772153, 31000, Хмельницька обл., м. Красилів, вул. Грушевського М., 61)

Відкласти підготовче засідання у справі №924/236/25 на 10:30 год. 17 червня 2025року

Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Хмельницької області за адресою: м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1.

Участь учасників справи у засіданні не є обов`язковою.

Запропонувати третім особам подати суду пояснення з приводу позовних вимог відповідно до вимог ст. 168 ГПК України.

Повідомити товариство з обмеженою відповідальністю "Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки" та товариство з обмеженою відповідальністю "Комбінат громадського харчування Красилівської райспоживспілки" про їх обов`язок зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.

Ухвала набирає законної сили 04.06.2025, оскарженню не підлягає.

Повна ухвала складена 04.06.2025.

СуддяВ.В. Виноградова

СудДеражнянський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення04.06.2025
Оприлюднено05.06.2025
Номер документу127863253
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —924/236/25

Ухвала від 04.06.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 26.05.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 13.05.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 28.04.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 09.04.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 25.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 17.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 17.03.2025

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні