Герб України

Постанова від 04.06.2025 по справі 460/9041/24

Вінницький апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2025 рокуЛьвівСправа № 460/9041/24 пров. № А/857/2195/25

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді Курильця А.Р.,

суддів Мікули О.І., Пліша М.А.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА, ОСОБА_1 та Міністерства охорони здоров`я України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 січня 2025 року у справі № 460/9041/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства охорони здоров`я України, Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА, Виконавчого комітету Костопільської міської ради, Комунального підприємства "Рівненський обласний спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення" Рівненської обласної ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -

суддя в 1-й інстанції Дуляницька С.М.,

час ухвалення рішення 02 січня 2025 року,

місце ухвалення рішення м.Рівне,

дата складання повного тексту рішення 02 січня 2025 року,

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2024 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся в суд з адміністративним позовом до Міністерства охорони здоров`я України (відповідач - 1), Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА (відповідач - 2), Виконавчого комітету Костопільської міської ради (відповідач - 3), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив:

-визнати протиправною бездіяльність Міністерства охорони здоров`я України, що виявилася в неналежному контролі за забезпеченням ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 безперебійним та безоплатним наданням лікарських засобів та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання;

- зобов`язати Міністерство охорони здоров`я України розробити порядок (механізм) здійснення належного контролю за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, ініціювати внесення змін до переліку медикаментів, які закупляються за державний кошт для громадян, хворих на муковісцидоз;

- зобов`язати Міністерство охорони здоров`я України через створену Комісію для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання ініціювати внесення до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарського засобу «Брамітоб» (Тобраміцин) та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк);

- визнати протиправною бездіяльність Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА, що виявилася в неналежному виконанні обов`язків щодо врегулювання діяльності Комісії для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, створеної Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 10.11.2015 р. №663, а також неналежному зборі та оцінці потреб для безперебійного та безоплатного забезпечення необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Департамент охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА розробити проєкт розпорядження голови Рівненської ОДА-ОВА про затвердження положення про комісію з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного харчування Рівненської ОДА, створеної розпорядженням Голови Рівненської ОДА від 10.11.2015 №663 (зі змінами від 13.06.16) та подати такий проєкт на затвердження для Голови Рівненської ОДА-ОВА в строк не пізніше місяця з дня набрання рішенням суду законної сили;

- зобов`язати Департамент охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА включити до чергової заявки на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів в межах бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарський засіб «Брамітоб» (Тобраміцин) та продукти харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк);

- визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Костопільської міської ради, що виявилася в ігноруванні медичних призначень ОСОБА_1 та не включенні до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату «Брамітоб» (Тобраміцин), спеціального дієтичного харчування;

- зобов`язати виконавчий комітет Костопільської міської ради включити до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату «Брамітоб» (Тобраміцин), спеціального дієтичного харчування для ОСОБА_1 , до моменту включення цих лікарських засобів та спеціального дієтичного харчування до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» або їх фінансування з інших джерел чи програм;

- зобов`язати виконавчий комітет Костопільської міської ради забезпечити ОСОБА_1 небулайзерами (інгаляторами) та стаціонарними пульсоксиметрами в необхідній кількості відповідно до медичних призначень;

- стягнути з Відповідачів пропорційно (солідарно) відшкодування на придбання препарату Брамітоб розмірі 289 408 (двісті вісімдесят дев`ять тисяч чотириста вісім) гривень.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 29.08.2024 залучено Комунальне підприємство "Рівненський обласний спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення" Рівненської обласної ради як відповідача у справу № 460/9041/24 (відповідач - 4).

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02 січня 2025 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства охорони здоров`я України, що виявилася в неналежному контролі за забезпеченням ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 безперебійним та безоплатним наданням лікарських засобів та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання.

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, виконавчого комітету Костопільської міської ради щодо не забезпечення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , лікарським засобом Брамітоб та продуктами харчування для спеціального дієтичного споживання.

Визнано протиправною бездіяльність виконавчого комітету Костопільської міської ради, що виявилася в ігноруванні медичних призначень ОСОБА_1 та не включенні до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату Брамітоб (тобраміцин), спеціального дієтичного харчування.

Зобов`язано Міністерство охорони здоров`я України через створену Комісію для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання ініціювати внесення до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарського засобу Брамітоб (Тобраміцин) та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк).

Зобов`язано Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації включити до чергової заявки на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів в межах бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарський засіб Брамітоб (Тобраміцин) та продукти харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк).

Зобов`язано виконавчий комітет Костопільської міської ради включити до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату Брамітоб (Тобраміцин), спеціального дієтичного харчування для ОСОБА_1 , до моменту включення цих лікарських засобів та спеціального дієтичного харчування до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» або їх фінансування з інших джерел чи програм.

Зобов`язано виконавчий комітет Костопільської міської ради забезпечити ОСОБА_1 небулайзерами (інгаляторами) та стаціонарними пульсоксиметрами в необхідній кількості відповідно до медичних призначень.

Стягнено з Міністерства охорони здоров`я України, Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, Виконавчого комітету Костопільської міської ради пропорційно (солідарно) на користь ОСОБА_1 в якості відшкодування матеріальної шкоди витрати, понесені на придбання препарату Брамітоб розмірі 289 408 (двісті вісімдесят дев`ять тисяч чотириста вісім) гривень.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, в частині задоволених позовних вимог, відповідач - 2 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні адміністративного позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що Департамент є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, а не закладом охорони здоров`я, відтак може здійснювати закупівлю лише тих лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів. Наголошує на тому, що забезпечення пацієнтів, хворих на муковісцидоз, лікарським засобом «Тобраміцин», що не включений до Національного переліку основних лікарських засобів, може здійснювати лише заклад охорони здоров`я, який призначив відповідну схему лікування. Також зазначає, що позивачем не було надано жодних доказів його звернень до Комісії з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання Рівненської обласної державної адміністрації, а Комісією не було, відповідно, вирішено порушених звернень.

Не погоджуючись з таким рішенням, в частині задоволених позовних вимог, відповідач - 1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні адміністративного позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що Міністерство в межах наданих йому повноважень належним чином виконує свої функції із забезпечення лікування хворих на рідкісні (орфанні) захворювання, зокрема вказує, що відповідно до копій епікризів, які містяться в матеріалах справи, позивач був забезпечений всіма необхідними лікарськими засобами, в тому числі Тобраміцином. Крім цього, зазначає про порушення судом першої інстанції дискреційних повноважень МОЗ як орану виконавчої влади в частині зобов`язання МОЗ через створену Комісію для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання ініціювати внесення до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарського засобу Брамітоб (Тобраміцин) та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк). Звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що лікарський засіб Брамітоб (Тобраміцин) не закуповувався за рахунок коштів державного бюджету, оскільки вказаний лікарський засіб не включено до Національного переліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, щодо такого лікарського засобу не проведена державна оцінка медичних технологій.

Не погоджуючись з таким рішенням, в частині позовних вимог у задоволенні яких відмовлено, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване рішення в частині позовних вимог у задоволенні яких відмовлено та прийняти в цій частині нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що задовольняючи позов частково, суд першої інстанції визнав прогалини у системі забезпечення людей, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, комплексним лікуванням на різних рівнях держаному, у системі органів виконавчої влади обласного рівня та серед органів виконавчої влади. Зазначає, що такі прогалини та проблеми пов`язані із недосконалістю системи правопорядку у публічних відносинах, що прямо впливає на можливість ефективного забезпечення і захисту порушених прав кожної окремої людини, в тому числі позивача, а відтак рішення суду першої інстанції про визнання лише бездіяльності відповідачів протиправною не дає можливості сформувати передумови для ефективного захисту прав та інтересів позивача у майбутньому.

Позивач подав до суду відзив на апеляційні скарги відповідача 1 та відповідача 2, висловивши незгоду з доводами вказаних скарг,просить відмовити у їх задоволенні та задовольнити вимоги апеляційної скарги позивача.

Відповідач - 1 подав до суду відзив на апеляційну скаргу позивача, у якому висловив незгоду з її доводами, вважає оскаржуване рішення суду обґрунтованим та законним в частині відмови у задоволенні позовних вимог.Просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення.

Колегія суддів вважає можливим розглянути дану справу в порядку письмового провадження відповідно до п.3 ч.1 ст. 311 КАС України.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від народження має невиліковне рідкісне (орфанне) захворювання на муковісцидоз (Cystic Fibrosis c.489+ 1 G>T/ c.489+1 G>T) з панкреатичною недостатністю. Як зазначав позивач, це захворювання спричиняє порушення функціонування та вразливість усіх внутрішніх органів серця, зору, органів дихання, травлення та ін.

Муковісцидоз відноситься до захворювань, що призводять до скорочення тривалості життя хворих або їх інвалідизації, та для яких існують визнані методи лікування (Наказ МОЗ № 778 від 27 жовтня 2014 року "Про затвердження переліку рідкісних (орфанних) захворювань").

Лікування має патогенетичний характер, здійснюється протягом усього життя із застосуванням замісної ферментотерапії панкреатином у формі мікросфер/мікрогранул/міні-мікротаблеток у кишковорозчинній оболонці, щоденними заходами з розрідження густого мокротиння та очищення від нього бронхіального дерева пацієнта, з антибактеріальною терапією інфекційних уражень дихальних шляхів (ДШ). Також необхідною є вітамінотерапія та заходи з розрідження жовчі (Наказ МОЗ від 15.07.2016 № 723).

Згідно з посвідченням серії НОМЕР_1 , позивач отримує державну соціальну допомогу (а.с.22).

Як зазначив позивач у позовній заяві, муковісцидоз спричиняє у нього низку супутніх захворювань: хронічний обструктивний бронхіт у стадії загострення, множинні бронхоекстази обох легень, ХДН ІІ ст., хронічну колонізацію Pseudomonas aeruginosa (104). Staphylococus aures (106), Stenotrophomanas maltophilia (106), інтермітуючий висів Aspergilius fumigulas, пролапс МК.СН і ст. без порушення гемодинаміки, хронічний риносинусит в стадії ремісії, хронічну білково-енергетичну недостатність легкого ступеню та інші супутні захворювання. Дослідження, проведені у 2024 році показали також, що ОСОБА_2 має переддіабетичний стан (гіперглікемію). На підтвердження вказаного позивач надав копії результатів мікробіологічного дослідження від 13.11.2023, епікризів №4462 від 09.11.2022, №3766 від 07.07.2023, №538 від 05.02.24, консультаційного висновку від 02.08.2024 (а.с.30-40 том 1).

Згідно із консультативним висновком кафедри педіатрії Національного університету охорони здоров`я України ім. П.Л.Шупика від 22.02.2024 щодо оцінювання нутритивного стану при муковісцидозі, у ОСОБА_1 спостерігається затримка лінійного росту (Е45), ознаки перенесеної довготривалої БЖ з втратою матеріалу росту. Високий нутритивний ризик за нутритивним скринінговим інструментом для МВ (муковісцидозу) (>8 балів). ОСОБА_2 потребує забезпечення 30% енергетичних потреб за режимом спеціалізованого харчування. Цей консультативний висновок містить перелік сумарних енергетичних потреб на добу та конкретних видів енергетичного харчування, які ОСОБА_2 повинен приймати для підтримання нормальної життєдіяльності (а.с.40 том 1).

Необхідне лікування для ОСОБА_1 включає наступні лікарські засоби, прилади, процедури та продукти харчування: гіперкалорійне харчування з додатковим підсолюванням їжі, креон 25 тис. од., урсольфак 0,25 4. сумамед 500 мг, пульмозим 2,5 мг /2,5 мл, зафірон, вітамін Е, вітамін Д3, вікатон, мультивітамін, фізіотерапевтичні процедури з інг. розчином NaCs (окістар) 7%, тобраміцин (брамітоб) 300 мг у черговості (помісячно) з коломіцином (колістин) 2 млн. од. через небулайзер (інгалятор), промивання слизової носа щодня (хьюмер), додаткове лікувальне харчування згідно з рекомендаціями дієтологонутриціолога від 22.02.2024 (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк).

Епікриз, консультаційний висновок від 05.02.2024 та 02.08.2024 відповідно містять необхідні дози та тривалість прийняття зазначених препаратів та харчових продуктів. Позивач вказав, що найбільш коштовним із усіх перерахованих препаратів є Брамітоб (діюча речовина - тобраміцин), який ОСОБА_2 повинен безперебійно приймати кожен другий місяць. Один курс Брамітобу коштує орієнтовно 100 000 (сто тисяч) гривень, тобто річна вартість лише одного цього лікарського засобу складає понад 600000,00 грн. Кожен з цих препаратів є частиною комплексного лікування і відсутність прийому хоча б одного з них може спричинити невідворотні негативні наслідки для здоров`я ОСОБА_1 . Оскільки захворювання ОСОБА_1 вроджене і невиліковне основне лікування, яке необхідне йому для того, щоб підтримувати життєдіяльність, переважно, також лишається незмінним. Можуть додаватися лише нові препарати або змінюватися дозування, що підтверджується вже згаданими медичними документами різних років.

Позивач зазначив, що у 2024 році за безоплатними рецептами отримав препарати креон, пульмозим та коломіцин за кошти державного бюджету, і суммамед, зафірон, окістар, урсофальк, вітаміни за кошти місцевого бюджету. Харчові продукти (гіперкалорійне лікувальне харчування), препарат брамітоб, інгалятори, пульсоксиметри та інші підтримуючі препарати й пристрої, які не входять до обов`язкового призначення лікаря родина змушена купувати самостійно.

ОСОБА_1 вказав, що попри існуючі законодавчі гарантії щодо достатнього, безоплатного та безперебійного лікування орфанних захворювань, визначені різні джерела фінансування та низку суб`єктів, зобов`язаних забезпечувати такі гарантії існуюча система медичної підтримки хворих на муковісцидоз не працює належним чином. Відсутність ефективного контролю та координації дій, прозорих та чітких процедур врахування медичних потреб із забезпечення лікування на муковісцидоз призводить до покладання надмірного фінансового та бюрократичного тягаря на позивача. Водночас, ця проблема є системною і стосується широкого кола людей в Україні, які мають подібні захворювання. Сторона позивача вважає, що кожен з відповідачів і усі вони разом вчиняють протиправну бездіяльність в частині належного забезпечення ОСОБА_1 безоплатним та безперебійним лікуванням відповідно до медичних показань зокрема, лікувальним засобом Брамітоб (тобраміцин), лікувальним гіперкалорійним харчуванням та іншими необхідними засобами (інгаляторами, стаціонарним пульсоксиметром), чим порушують його законні права.

У зв`язку з вказаним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА, Міністерства охорони здоров`я України, ОСОБА_1 слід задовольнити частково.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі- КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною другою цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Стаття 3 Конституції України визнає здоров`я людини однією з найвищих соціальних цінностей в Державі.

Відповідно до статті 49 Конституції України охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, умови регулювання суспільних відносин у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості визначає Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19.11.1992 року №2801-XII (далі -Закон №2801).

Відповідно до преамбули до Закону № 2801 кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на охорону здоров`я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров`я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров`я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв`язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.

Згідно з ст.53-1 Закону № 2801 держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги.

З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:

- визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;

- в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;

- визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.

Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, реалізація принципу дотримання прав і свобод людини і громадянина в сфері охорони здоров`я та забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій здійснюється у порядку, встановленому законодавством України, та за умови забезпечення державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Постановою Кабінету Міністрів України № 160 від 31.03.2015затверджено Порядок забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання (далі - Порядок № 160), відповідно до пунктів 3, 4 якого прийняття рішення щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, що закуповуються за рахунок коштів:

- державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, здійснюється утвореною МОЗ комісією;

- місцевих бюджетів а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги - комісіями, утвореними обласними та Київською міською держадміністраціями.

Забезпечення, продовження або припинення забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється на підставі відповідного рішення однієї із зазначених у пункті 3 цього Порядку комісії після інформування нею громадянина про таке рішення та отримання його письмової згоди, а для дітей до 14 років та осіб, які в установленому порядку визнані судом недієздатними, - згоди їх законних представників.

Забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян (п. 5 Порядку № 160).

Відповідно до п. 6 Порядку № 160 безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється в межах бюджетних призначень.

З аналізу зазначених вище норм законодавства слідує, що держава взяла на себе обов`язок із безперебійного та безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами.

Відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій. У межах програми медичних гарантій держава гарантує громадянам, іноземцям, особам без громадянства, які постійно проживають на території України, та особам, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, повну оплату за рахунок коштів Державного бюджету України необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, пов`язаних з наданням: 1) екстреної медичної допомоги; 2) первинної медичної допомоги; 3) спеціалізованої медичної допомоги; 4) паліативної медичної допомоги; 5) реабілітації у сфері охорони здоров`я; 6) медичної допомоги дітям до 16 років; 7) медичної допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами. При цьому, чинним законодавством України встановлено певний порядок надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій.

Щороку у Державному бюджеті України МОЗ у рамках реалізації державних цільових програм та заходів програмного характеру за бюджетною програмою за КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» передбачаються видатки на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів для забезпечення хворих на тяжкі захворювання.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 № 267затверджено Положення про Міністерство охорони здоров`я України.

Положенням визначено, що Міністерство охорони здоров`я України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Міністерство охорони здоров`я України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах:

епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя, відповідального ставлення до свого здоров`я та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров`я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров`я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення;

розвитку медичних послуг, забезпечення державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення;

технічного регулювання медичних виробів, медичних виробів для діагностики in vitro, активних медичних виробів, які імплантують, косметичної продукції;

забезпечення населення якісними, ефективними та безпечними лікарськими засобами, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів, обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу, а також безпечних медичних виробів та косметичної продукції;

розвитку кадрового потенціалу системи охорони здоров`я, вищої медичної, фармацевтичної освіти та науки (пункт 1).

Відповідно до підпункту 3 пункту 6, пункту 8 Положення № 267, Наказу Міністерства охорониздоров`я України від02 вересня 2022 року № 1587, затверджено склад груп експертів та фахівців, що залучаються до роботи Постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу державних закупівель.

З метою підготовки пропозицій до номенклатури лікарських засобів, виробів медичного призначення, медичної техніки та інших товарів, робіт і послуг, що закуповуються на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру МОЗ України за бюджетні кошти, у тому числі публічних закупівель із залученням спеціалізованих організацій (далі - пропозиції до номенклатури) розроблено Порядок підготовки пропозицій до номенклатури лікарських засобів, виробів медичного призначення, медичної техніки та інших товарів, робіт і послуг, що закуповуються на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру МОЗ України, затверджений наказом МОЗ України від 07 березня 2017 року №199 (далі - Порядок підготовки пропозицій).

Згідно з пунктами 2, 3 Порядку підготовки пропозицій, в розрізі кожного з напрямків формується група технічного супроводу по відповідному напрямку Постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу державних закупівель (далі - Група).

При формуванні пропозицій до номенклатури має бути забезпечено виконання завдань і заходів державних цільових програм та заходів програмного характеру.

Пунктами 4, 6, 7 Порядку підготовки пропозицій зокрема передбачено, що під час формування пропозицій до номенклатури можуть використовуватись номенклатури лікарських засобів та медичних виробів, що закуповувалися за державні кошти у попередньому бюджетному році, із урахуванням аналізу результатів впровадження відповідних програм.

Орієнтовна вартість лікарських засобів та медичних виробів, що закуповуватимуться на виконання державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру за державні кошти, у відповідному бюджетному році визначається відповідно до найменшої ціни закупівлі минулого року та перевіряється Управлінням фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції відповідно до даних, що містяться в Реєстрі задекларованих оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення. Орієнтовна вартість не повинна перевищувати рівень задекларованих оптово-відпускних цін. У разі, якщо закупівля в минулому році не проводилася, орієнтовна вартість визначається відповідно до найменшої задекларованої оптово-відпускної ціни або інших загальновідомих джерел.

У пропозиціях до номенклатури не допускаються посилання на конкретні торговельні назви, окрім випадків, коли через специфіку предмета закупівлі конкуренція на ринку відсутня або обмежена. Якщо таке посилання є необхідним, до певної номенклатури додаються нормативні, технічні та інші документи, які підтверджують факт відсутності або обмеження конкуренції.

Відповідно до пункту 8 Порядку підготовки пропозицій, рішення Групи із пропозиціями до номенклатури лікарських засобів та/чи медичних виробів за формою, наведеною у додатку до Положення про Групи технічного супроводу Постійної робочої групи МОЗ України з питань профільного супроводу державних закупівель, затвердженого цим наказом, підписується всіма членами Групи та разом із відповідним протоколом Групи оприлюднюється на офіційному веб-сайті МОЗ України для обговорення протягом 5 днів з дня його прийняття із зазначенням строку для подання пропозицій. Уразі надходження пропозицій щодо змін та/або доповнень до оприлюдненого рішення Групи, такі пропозиції додатково опрацьовуються на засіданні Групи та у разі їх обґрунтованості до пропозиції до номенклатури вносяться відповідні зміни.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що доказів на підтвердження надходження до МОЗ України пропозицій до номенклатури в частині включення препарату «Брамітоб» (Тобраміцин) станом на дату звернення позивача з цим позовом до суду матеріали справи не містять.

Пунктами 11, 12 Порядку підготовки пропозицій визначено, що погоджені ПРГ пропозиції до номенклатури, разом із відповідним протоколом подаються Медичному департаменту МОЗ України для підготовки відповідного проекту наказу МОЗ України про затвердження Номенклатури на відповідний бюджетний рік.

Наказ МОЗ Украі?ни про затвердження Номенклатури на відповіднии? бюджетнии? рік є підставою для збору Департаментом економіки і фінансовоі? політики МОЗ Украі?ни заявок щодо закупівлі лікарських засобів та медичних виробів у відповідному бюджетному році за державні кошти.

Механізм використання коштів, передбачених МОЗ у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я за бюджетною програмою Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру визначає Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення здійснення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 № 298 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 лютого 2022 № 137) (далі - Порядок № 298).

Пунктом 2 Порядку № 298 встановлено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем програм є МОЗ.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 298 заявки на закупівлю товарів та послуг за визначеними МОЗ напрямами профілактики, діагностики та лікування (далі - напрям) та номенклатурою складаються структурними підрозділами з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - структурні підрозділи з питань охорони здоров`я), закладами охорони здоров`я, що належать до сфери управління МОЗ (далі - підпорядковані установи), Державним управлінням справами (лише у частині високовартісного медичного обладнання) та подаються до МОЗ та до державного підприємства Медичні закупівлі України (у тому числі з використанням інформаційно-аналітичної системи MedData).

Заявки на закупівлю товарів та послуг за визначеними МОЗ напрямами, складені закладами охорони здоров`я незалежно від форми власності та фізичними особами - підприємцями, які одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, за умови укладення ними як надавачами медичних послуг договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ (далі - надавачі медичних послуг), подаються до структурних підрозділів з питань охорони здоров`я для подальшого подання до МОЗ та до державного підприємства Медичні закупівлі України (у тому числі з використанням інформаційно-аналітичної системи MedData).

МОЗ проводить аналіз зібраних заявок з метою забезпечення функціонування ефективної системи закупівель лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, а також своєчасного забезпечення пацієнтів необхідними якісними, безпечними та ефективними товарами, ефективно використовуючи бюджетні кошти.

Згідно з абзацом 3 пункту 7 Порядку № 298 заявки на закупівлю товарів та послуг складаються згідно з фактичною потребою структурних підрозділів з питань охорони здоров`я, підпорядкованих установ, державних закладів, надавачів медичних послуг із застосуванням нормативних актів МОЗ з планування, розрахунку та визначення обсягів, кількості товарів, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також з урахуванням ефективності використання бюджетних коштів, обґрунтування потреби в таких товарах.

Абзацом 8 пункту 7 Порядку № 298 передбачено, що керівники структурних підрозділів з питань охорони здоров`я, підпорядкованих установ, надавачів медичних послуг, Державного управління справами здійснюють контроль та несуть персональну відповідальність за своєчасність, достовірність і зміст поданих заявок.

Постановою КМУ від 7 березня 2022 № 216 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них» затверджено Перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я.

Так, лікарський засіб «Брамітоб» (тобраміцин) ані до Переліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, ані до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2021 року №1431), не включено.

Чинним законодавством регламентований порядок віднесення того чи іншого лікарського засобу до Переліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я.

Так, відповідно до Порядку включення (виключення) лікарських засобів до (з) Національного переліку основних лікарських засобів та/або до (з) переліків лікарських засобів, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, із застосуванням державної оцінки медичних технологій, затвердженого наказом МОЗ України 04 січня 2022 № 4, включення лікарського засобу до Національного переліку та/або до Переліку може бути ініційовано заявником, а також МОЗта НСЗУ з підстав, визначених у Порядку проведення державної оцінки медичних технологій.

Таким чином, для того, щоб лікарський засіб був включений до Національного переліку основних лікарських засобів або Переліку лікарських засобів, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я, повинна бути проведена державна оцінка медичних технологій, яка щодо лікарського засобу «Брамітоб» (тобраміцин) не проводилася.

Поряд з цим суд апеляційної інстанції зауважує, що згідно з п.1-1Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» від 25.03.2009 року № 333 (із змінами) заклади охорони здоров`я державної та комунальної форми власності, що частково або повністю фінансуються з державного та місцевих бюджетів (у тому числі мають укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій), а також місцеві державні адміністрації (військові адміністрації) та їх структурні підрозділи здійснюють закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні або на які видано дозвіл на паралельний імпорт лікарського засобу та включені доНаціонального перелікуосновних лікарських засобів, затвердженого цією постановою.

Обсяги потреби в закупівлі лікарських засобів визначаються за видами медичної допомоги впорядку, встановленому Міністерством охорони здоров`я.

За умови задоволення повного обсягу потреби у лікарських засобах, включених доНаціонального перелікуосновних лікарських засобів, що підтверджується відповідними розрахунками, заклади охорони здоров`я можуть здійснювати закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні або на які видано дозвіл на паралельний імпорт лікарського засобу та не включені до зазначеного Національного переліку, якщо їх діючі речовини (або їх комбінації) включені до стандартів медичної допомоги або клінічних протоколів, затверджених Міністерством охорони здоров`я.

Згідно з п.1-2 вимоги цієї постанови не поширюються на закупівлю:

лікарських засобів, що виготовляються в аптеках;

лікарських засобів, що підлягають закупівлі відповідно до угод, що укладаються Міністерством охорони здоров`я із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі;

лікарських засобів, що підлягають закупівлі державним підприємством «Медичні закупівлі України» як одержувачем бюджетних коштів для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров`я;

лікарських засобів, що підлягають закупівлі місцевими державними адміністраціями (військовими адміністраціями) та їх структурними підрозділами для виконання заходів регіональних цільових програм, затверджених в установленому порядку, та щодо яких проведено державну оцінку медичних технологій, що включала первинну та фахову експертизи, крім випадків, коли у висновку уповноваженого органу з державної оцінки медичних технологій не рекомендується закупівля лікарського засобу за відповідним показанням для виконання таких програм;

лікарських засобів, що підлягають закупівлі відповідно до договорів керованого доступу;

вакцин проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, дозволених до застосування в Україні.

Таким чином, лише заклади охорони здоров`я можуть, за умови повного задоволення потреб в лікарських засобах з Національного перелікуосновних лікарських засобів, здійснити закупівлю тих препаратів, що зареєстровані в Україні, але не віднесені до Національного перелікуосновних лікарських засобів та щодо яких не проведено державну оцінку медичних технологій, зокрема «Брамітоб» (Тобраміцин).

Аналізуючи вищенаведені положення нормативно-правових актів, колегія суддів зазначає, що на законодавчому рівні передбачено різні способи забезпечення громадян лікарськими засобами, однак кожен з них має свої особливості та чітко регламентовану процедуру, необхідність дотримання яких не дослідив та не врахував суд першої інстанції, задовольнивши позовні вимоги про зобов`язання Міністерства охорони здоров`я України через створену Комісію для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання ініціювати внесення до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарського засобу «Брамітоб» (Тобраміцин) та продуктів харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк) та про зобов`язання Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА включити до чергової заявки на закупівлю лікарських засобів та медичних виробів в межах бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» лікарський засіб «Брамітоб» (Тобраміцин) та продукти харчування для спеціального дієтичного споживання (нутрізон, паудер, ресурс оптімум, педіашур, ліквіджен, нутрідрінк), відтак висновок суду першої інстанції є помилковим, а вказані вимоги задоволенню не підлягають.

Стосовно вимог позивача про зобов`язання Міністерство охорони здоров`я України розробити порядок (механізм) здійснення належного контролю за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, ініціювати внесення змін до переліку медикаментів, які закупляються за державний кошт для громадян, хворих на муковісцидоз; визнання протиправною бездіяльності Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА, що виявилася в неналежному виконанні обов`язків щодо врегулювання діяльності Комісії для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, створеної Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 10.11.2015 №663, а також неналежному зборі та оцінці потреб для безперебійного та безоплатного забезпечення необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання ОСОБА_1 ;зобов`язання Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА розробити проєкт розпорядження голови Рівненської ОДА-ОВА про затвердження положення про комісію з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного харчування Рівненської ОДА, створеної розпорядженням Голови Рівненської ОДА від 10.11.2015 № 663 (зі змінами від 13.06.16) та подати такий проєкт на затвердження для Голови Рівненської ОДА-ОВА в строк не пізніше місяця з дня набрання рішенням суду законної сили, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Суб`єкти владних повноважень застосовують надані їм в межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами (дискреційні повноваження).

За змістом Рекомендацій №R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень 11 березня 1980 року під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

З наведеного слідує, що суди не вправі зобов`язувати суб`єктів владних повноважень чи їх посадових осіб приймати (видавати, створювати) певні нормативно-правові чи інші офіційні документи.

Відповідно, не може визнаватись протиправною бездіяльність цих органів у неприйнятті певного нормативного документу, якщо обов`язковість прийняття документа не встановлювалась компетентним органом або законом.

Крім того, колегія суддів апеляційного суду зауважує, що вищезазначені позовні вимоги спрямовані на відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах, та не є способом захисту порушених суб`єктивних прав позивача. За наведеного, в їх задоволенні слід відмовити.

Що ж стосується вимог позивача про визнання бездіяльності відповідачів протиправною, апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 7 Порядку № 160 Міністерство охорони здоров`я України здійснює контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.02.2015 № 50 затверджено Положення про комісію для визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання (далі Положення № 50).

Пунктом 2 Положення № 50 передбачено, що Комісія це постійно діючий координаційний орган, що утворюється МОЗ України для колегіального обговорення питань і прийняття рішень щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, шляхом визначення необхідності в призначенні, відміні, перерозподілі зазначеній категорії громадян відповідних лікарських засобів та харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання.

Положенням № 50 визначено основні завдання Комісії, якими є: розгляд питань щодо забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги;прийняття колегіальних рішень щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, шляхом:визначення доцільності призначення, відміни, перерозподілу лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання; вмотивованої відмови у призначенні та перерозподілі лікарських засобів і відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання; надання рекомендацій щодо проведення додаткових обстежень з подальшим повторним розглядом питання; розгляд конфліктних ситуацій, скарг пацієнтів, юридичних і фізичних осіб, що виникають у процесі призначення, відміни, перерозподілу лікарських засобів та відповідних харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, громадянам, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання.

Матеріалами справи стверджується, що представник позивача звертався з адвокатським запитом від 06.09.2023 вих.№ 50/74/23 до МОЗ України, в якому лише просив надати інформацію щодо державних, місцевих програм забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами; інформацію щодо обсягу державних та місцевих коштів, які виділені на території Рівненської області на лікування осіб, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання; інформацію щодо забезпечення громадян препаратами «Коломіцин» та «Брамітоб» на території Рівненської області.

Листом від 18.09.2023 № 03-06/26301/2-23 МОЗ України надало відповідь на вказаний адвокатський запит.

Також в матеріалах справи міститься запит координаторки громадської приймальні Української Гельсінської спілки в м.Рівне від 21.12.2023 вих.№ 04/12-23 до МОЗ України щодо надання інформації про те, чи утворена при МОЗ України комісія, уповноважена на прийняття рішень щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, з покликанням на положення або інші документи, що регламентують діяльність такої комісії; чи утворені при обласних державних (військових) адміністраціях відповідні комісії.

Листом від 26.12.2023 № 03-06/17/3628/3ПІ-23//4116 МОЗ України надало відповідь на вказаний вище запит.

Отже, зважаючи на викладене, суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки, яка полягає у невиконанні дій, які повинні були і могли бути вчинені відповідно до покладених обов`язків (повноважень) згідно з законодавством України.

Водночас, з урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що наведені вище обставини виключають протиправну бездіяльність відповідача 1 у межах спірних правовідносин.

До того ж, позивачем не наведено суду жодної обставини, яка б свідчила саме про протиправну бездіяльність відповідача 1, як і не надано доказів, які б могли підтвердити факт такої бездіяльності, зокрема у матеріалах справи відсутні скарги чи заяви (клопотання) позивача до МОЗ України чи Комісії, створеної з метою прийняття рішення щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного бюджету.

Судом встановлено, що відповідно до вимог ч.2 ст.15 Закону №2801-XII реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.

Також пунктом шостим статті 22 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 року № 586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.

Підпунктом 3 пункту «б» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Згідно із ст.1 Закону №280/97-ВР делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Відповідно до п.22 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.

З матеріалів справи вбачається, що в періоди часу з 2020 по початок 2023 року Костопільська міська рада надавала фінансування, в тому числі й на придбання лікарського засобу «Брамітоб» та продуктів харчування. Таким чином, цей орган місцевого самоврядування частково здійснював повноваження щодо закупівлі лікарських засобів та продуктів харчування для осіб, хворих на муковісцидоз.

Також у рішенні Костопільської міської ради від 10.04.2023 № 1050 серед напрямів реалізації та заходів Програми додаткових медичних гарантій жителям Костопільської територіальної громади на 2023-2025 роки зазначено:«Забезпечення додатково, понад обсяги субвенції з державного бюджету, лікарськими засобами, продуктами лікувального харчування орфанних хворих (муковісцидоз, фенілкетонурія ЮРА) відповідно до потреби в основних препаратах з урахуванням протокольного базисного лікування».

Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що у матеріалах справи відсутні відомості щодо прийняття рішення про делегування Виконавчому комітету Костопільської міської ради вищезгаданих повноважень, що у межах спірних правовідносин виключає можливість визначити чіткі обов`язки та заходи з організації забезпечення осіб, хворих на муковісцидоз, необхідними лікарськими засобами, які покладаються на орган місцевого самоврядування. Відтак, організація безпосереднього забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону № 2801-XII та Положення про Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, затвердженого Розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 09 березня 2021 № 144 (далі Положення № 144), покладається саме на Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА.

Відповідно до пункту 7.2 Положення № 144 на Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА покладено виконання таких завдань у галузі охорони здоров`я на території Рівненської області як: управління закладами охорони здоров`я, які утримуються за рахунок коштів обласного бюджету, організація їх кадрового, матеріально-технічного і методичного забезпечення у межах наданих повноважень; вивчення стану здоров`я населення, забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров`я та вжиття заходів щодо запобігання і зниження захворюваності та втрати працездатності, а також збільшення тривалості життя людей; здійснення на основі галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я контролю за якістю та обсягом надання медичної допомоги закладами охорони здоров`я всіх форм власності та фізичними особами-підприємцями, які зареєстровані у встановленому порядку та одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики на території області; внесення пропозицій облдержадміністрації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг у сфері охорони здоров`я для обласних потреб за рахунок коштів обласного бюджету та інших джерел фінансування; здійснення моніторингу, аналізу громадської думки щодо якості та доступності медичного обслуговування населення області, забезпечення підготовки пропозицій для врахування зазначеної інформації під час формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров`я тощо.

Таким чином, висновки суду попередньої інстанції щодо визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Костопільської міської ради, що виявилася в ігноруванні медичних призначень ОСОБА_1 та не включенні до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату Брамітоб (тобраміцин), спеціального дієтичного харчування; зобов`язання виконавчий комітет Костопільської міської ради включити до програми підтримки осіб, хворих на муковісцидоз необхідних препаратів, зокрема, препарату Брамітоб (Тобраміцин), спеціального дієтичного харчування для ОСОБА_1 , до моменту включення цих лікарських засобів та спеціального дієтичного харчування до бюджетної програми 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» або їх фінансування з інших джерел чи програм; зобов`язання виконавчий комітет Костопільської міської ради забезпечити ОСОБА_1 небулайзерами (інгаляторами) та стаціонарними пульсоксиметрами в необхідній кількості відповідно до медичних призначень є необґрунтованими.

Доводи ж апеляційної скарги Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА про те, що позивач не надав доказів звернення до Комісії з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціалізованого дієтичного споживання Рівненської обласної державної адміністрації, а Комісією не було вирішено порушених у зверненні питань, відхиляються судом з огляду на наступне.

Позивач протягом багатьох років перебуває у відносинах із відповідачем 2, відповідачем 3, щодо забезпечення його ліками, перебуває на відповідному медичному обліку, що стверджується матеріалами справи.

Так, представник позивача у скарзі від 01.02.2024, адресованій начальнику Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА, просив, зокрема прийняти Комісією з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціалізованого дієтичного споживання Рівненської обласної державної адміністрації рішення про забезпечення позивача лікарськими засобами та відповідними продуктами для спеціального дієтичного харчування, подати до МОЗ України заявку (потребу) у забезпеченні позивача лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціалізованого дієтичного споживання, що не покриваються за рахунок коштів місцевого бюджету, а тому позиція про ненадання доказів звернення до Комісії з питань забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціалізованого дієтичного споживання Рівненської обласної державної адміністрації у період самостійного придбання позивачем лікарських засобів не може бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог в частині визнання бездіяльності Департаменту охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА протиправною.

Наявні в матеріалах справи листи, звернення тощо з боку позивача про потребу у безперебійному забезпеченні його лікарським засобом «Брамітоб» (Тобраміцин), спеціальним дієтичним харчуванням свідчать про те, що Департамент охорони здоров`я та цивільного захисту населення Рівненської ОДА-ОВА не міг не знати про наявність таких потреб в межах своєї територіальної одиниці.

Щодо ж стосується можливості відшкодування шкоди позивачу у спірних правовідносинах , то суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті22Цивільного кодексуУкраїни (далі-ЦК) особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Як передбачено пунктом 1 частини другої цієї статті, збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку із пошкодженням або знищенням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Відповідно до частини першої статті1166ЦКмайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею1173ЦКпередбачено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

При вирішенні питання про відшкодування майнової шкоди у цій справі судом повинно бути встановлено наявність шкоди, протиправність бездіяльності відповідача 2 , наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправною бездіяльністю відповідача 2. Кожна із цих складових є обов`язковою умовою для відшкодування завданої шкоди.

Так, розмір шкоди позивач підтвердив копіями фіскальних чеків на суму 289 408,00 грн на придбання лікарського засобу «Брамітоб» рідина для інгаляцій. Необхідність придбання та застосування саме такого лікарського засобу як «Брамітоб» підтверджується наявними в матеріалах справи епікризами лікуючого лікаря. Це пов`язано з тим, що позивачеві необхідно приймати діючу речовину «Тобраміцин» саме інгаляційним шляхом, тоді як єдиним зареєстрованим та наявним в Україні препаратом з діючою речовиною «Тобраміцин», який відповідає медичним показанням позивача, є саме лікарський засіб «Брамітоб». Так, у долученому до матеріалів справи Витязі із Державного реєстру лікарських засобів України МОЗ, з результатами пошуку характеристик препаратів з діючою речовиною «Тобраміцин», зазначено два препарати з діючою речовиною «Тобраміцин» для інгаляційного споживання«Тобраміцин-Віста» (UA/20223/01/01) та «Брамітоб» (UA/15301/01/01).

Відповідно до пункту 2 Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затвердженогопостановою КМУ № 160 від 31.03.2015, громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, забезпечуються лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання (далі - лікарські засоби та харчові продукти) відповідно до медичних показань.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 15.07.2016 № 723 затверджено Уніфікований клінічний протокол первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги «Муковісцидоз», положення якого спрямовані на створення єдиної комплексної та ефективної системи надання медичної допомоги, побудованої на доказах, пацієнтам з муковісцидозом та охоплюють всі етапи. Положення вказаного Протоколу передбачають, зокрема лікування муковісцидозу і шляхом чергування інгаляцій тобраміцину та колістину, що збігається з рекомендаціями лікарів стосовно лікування позивача.

Відповідачі цих обставин жодними доказами не спростували.

Також, як уже зазначено вище, під час вирішення даного спору суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності відповідача 2, що стала причиною понесення позивачем витрат, які, за умови належних дій Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА, останній нести не мав, тому вимога позивача щодо відшкодування шкоди, заподіяної такою бездіяльністю, підлягає задоволенню шляхом стягнення з відповідача 2 коштів в сумі 289 408,00 грн.

Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Відповідно до п.4 ч.1, ч.2ст.317 КАС Українипідставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Переглянувши рішення суду першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення через неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позову частково.

Керуючись ст.ст.308,315,317,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Міністерства охорони здоров`я України, Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА, ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 02 січня 2025 року у справі № 460/9041/24 скасувати, та ухвалити постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА щодо незабезпечення ОСОБА_1 лікарським засобом «Брамітоб» (Тобраміцин), спеціальним дієтичним харчуванням, небулайзерами (інгаляторами) та стаціонарними пульсоксиметрами в необхідній кількості відповідно до медичних призначень.

Зобов`язати Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА вжити заходів щодо забезпечення ОСОБА_1 лікарським засобом «Брамітоб» (Тобраміцин), спеціальним дієтичним харчуванням, небулайзерами (інгаляторами) та стаціонарними пульсоксиметрами в необхідній кількості відповідно до медичних призначень.

Стягнути з Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської ОДА-ОВА на користь ОСОБА_1 в якості відшкодування матеріальної шкоди витрати, пов`язані з придбанням лікарського засобу «Брамітоб» (Тобраміцин), у розмірі 289 408 (двісті вісімдесят дев`ять тисяч чотириста вісім) гривень.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 04 червня 2025 року.

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2025
Оприлюднено06.06.2025
Номер документу127882642
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —460/9041/24

Ухвала від 04.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Постанова від 04.06.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 20.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 20.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 20.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 07.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 17.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 02.01.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні