Вінницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 червня 2025 р. Справа № 120/15789/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю, на думку позивача, податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС у Вінницькій області № 1279025-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273243-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1273245-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1281325-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1281326-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279039-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279035-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273242-2407-0028-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1279024-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279027-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279028-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279034-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279038-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273246-2407-0028-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1279033-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279037-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1281324-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279032-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279031-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, про нарахування їй податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб на загальну суму 2 525,97 грн, а тому, з метою їх скасування, позивач звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 02.12.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також надано відповідачу строк на подання відзиву.
У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечував щодо задоволення позовних вимог, вказавши на детальний розрахунок нарахування позивачу земельного податку. Також відповідач звернув увагу, що податкове повідомлення-рішення № 1273247-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року Головним управлінням ДПС у Вінницькій області не приймалося, а тому, вважає дану вимогу необґрунтованою.
19.12.2024 року позивачем подано відповідь на відзив, в якій вона наводить додаткові аргументи щодо обґрунтованості позовних вимог та просить врахувати описку, допущену при складанні позовної заяви в частині податкового повідомлення-рішення № 1273243-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (довідки №398170634 від 07.10.2024 року), ОСОБА_1 на праві власності належать земельні ділянки сільськогосподарського призначення, з кадастровими номерами 0524586500:01:001:0325, площею 0,6661 га; 0524586500:01:001:0615, площею 0,6252 га; 0524586500:01:001:0614, площею 0,4618, 0524586500:01:001:0025, площею 1,1202 га 0524586500:01:001:0613, площею 0,4001 га; для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Строїнецької сільської ради Вінницького (Тиврівського) району Вінницької області.
В жовтні 2024 року Головним управлінням ДПС у Вінницькій області ОСОБА_1 нараховано земельний податок згідно податкових повідомлень-рішень форми Ф за 2020-2024 роки, а саме:
За 2020 рік:
- податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1281324-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4001 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0613 в сумі 103,50 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1281325-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6661 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0325 в сумі 71,53 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1281326-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4618 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0614 в сумі 71,78 грн;
За 2021 рік:
- податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279037-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4001 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0613 в сумі 103,22 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279038-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6661 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0325 в сумі 71,34 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279039-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4618 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0614 в сумі 71,58 грн;
За 2022 рік:
- податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279033-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4001 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0613 в сумі 103,22 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279034-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6661 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0325 в сумі 71,34 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279035-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4618 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0614 в сумі 71,58 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279031-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6252 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0615 в сумі 195,58 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279032-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 1,1202 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0025 в сумі 282,50 грн;
За 2023 рік:
- податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279026-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4001 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0613 в сумі 103,22 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279027-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6661 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0325 в сумі 71,34 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279028-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4618 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0614 в сумі 71,58 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279024-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6252 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0615 в сумі 195,58 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 24.10.2024 року №1279025-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 1,1202 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0025 в сумі 282,50 грн;
За 2024 рік:
- податкове повідомлення-рішення від 23.10.2024 року №1273246-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4001 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0613 в сумі 108,78 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 23.10.2024 року №1273245-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6661 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0325 в сумі 75,18 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 23.10.2024 року №1273244-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,4618 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0614 в сумі 75,44 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 23.10.2024 року №1273242-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 0,6252 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0615 в сумі 206,12 грн.; - податкове повідомлення-рішення від 23.10.2024 року №1273243-2407-0228- UA05020270000044358 за земельну ділянку площею 1,1202 га, кадастровий номер 0524586500:01:001:0025 в сумі 297,72 грн.
Вважаючи вказані рішення контролюючого органу протиправними та з метою їх скасування, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відносини, що виникають у сфері справляння плати за землю, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно підпункту 14.1.74 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами.
Цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку (підпункт 14.1.261 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
У відповідності до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Об`єктом плати за землю є земельна ділянка, яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб`єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки і землекористувач, у тому числі орендар (ст.ст. 269, 270 ПК України).
Базою оподаткування, у відповідності до пункту 271.1 статті 271 ПК України, є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
За приписами п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від нормативної грошової оцінки одиниці, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Ставка земельного податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких не проведено, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.277.1 ст. 277 ПК України).
Згідно з пунктом 284.1 статті 284 ПК України ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території, встановлюють Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування.
Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (пункт 285.1статті 285 ПК України).
Відповідно до положень пункту 286.1 статті 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є: а) дані державного земельного кадастру: б) дані Державного -реєстру речових прав на нерухоме майно: в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї); ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв); д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї); е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Положеннями пункту 286.5 статті 286 ПК України передбачено, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
У разі переходу права власності на земельну ділянку або права на земельну частку (пай) від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності (абз. 3 п. 286.5 ст. 286 ПК України).
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 ст. 289 ПК України).
Як слідує з матеріалів справи, обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідач при формуванні спірних податкових повідомлень рішень мав би використати виключно відомості державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, як підставу для нарахування податкового зобов`язання зі спалити земельного податку, проте свого обов`язку належним чином не виконав.
В той же час, заперечуючи щодо задоволення позовних вимог відповідач вказує на правильність визначення ним сум земельного податку у спірних податкових повідомленнях-рішеннях, посилаючись на те, що за інформацією Державної служби статистики індекс, споживчих цін за 2023 рік становить 105,1% ; значення коефіцієнта нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051; нормативна грошова оцінка земель за 2024 рік розрахована з урахуванням коефіцієнта індексації.
На підтвердження своєї позиції відповідач надав копію Листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 6-28.0.222-600/2-24 від 12.01.2024 року про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік та копії додатку 1 до рішення 24 сесії 7 скликання Строїнецької сільської ради від 27 червня 2019 року, яким було визначено ставки розміру земельного податку з 01.01.2020 року і копію додатку до рішення 10 сесії 8 скликання Тиврівської селищної ради № 505, яким було визначено ставки земельного податку з 01 січня 2022 року.
З вищевикладеного слідує, що саме наведені в них ставки і було використано для розрахунку розміру земельного податку в ППР, які є предметом спору.
Так, згідно з ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України ( далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Частинами 1-3 ст. 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.
Частиною 5 ст. 5 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період).
В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
У постанові Верховного Суду від 18.08.2021 у справі №818/912/18 зроблено висновки про те, що вимоги п. 271.2 ст. 271 ПК України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації. Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено п. 289.2 ст. 289 ПК України. Так, за змістом п. 289.2 ст. 289 ПК України, кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.
Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель та здійснюється різними суб`єктами. Згідно із законодавством, з моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.
В даній справі, до позовної заяви додано Інформацію з ДЗК за 2023 рік та Витяги про нормативну грошову оцінку земельних ділянок за 2024 рік, які враховують всі відповідні коефіцієнти, проте в ППР саме значення нормативної грошової оцінки земельних ділянок зазначено не вірно в сторону збільшення.
Зокрема, з тексту податкового повідомлення - рішення № 1273243-2407-0228- UA05020270000044358 від 23.10.2024 року вбачається, що позивачу було нараховане податкове зобов`язання (земельний податок) на суму 297.72 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 0524586500:01:001:0025, площею 1,1202 га за 2024 рік, а з тексту податкового повідомлення рішення № 1279025-2407-0028- UA05020270000044358 від 24.10.2024 року вбачається нарахування мені аналогічного податкового зобов`язання за цю саму земельну ділянку за 2023 рік на суму 282,50 грн.
При цьому, нормативна грошова оцінка (надалі НГО) вищевказаної земельної ділянки у ППР за 2023 та 2024 роки зазначена відповідно: за 2023 рік - 22 574.25 грн., а за 2024 рік 26 577.35грн.
Проте, з Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку від 30.10.2023 року вбачається, що в 2023 році НГО цієї земельної ділянки становила 28 327,26 грн. (інформаційна довідка з QR кодовим ідентифікатором додається), а відповідно до Витягу № НВ -9950177662024 від 07.10.2024 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0025 у 2024 році становить 29 771,95 грн.
Отже, у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0025 в цих ППР була зазначена невірно, це призвело і до помилкового визначення сум податкового зобов`язання на земельний податок за 2023 та 2024 роки за цю земельну ділянку.
Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0613, площею 0,4001 га, то відповідно до податкових повідомлень рішень №№ 1281324-2407-0028- UA05020270000044358, 1279037-2407-0028-UA05020270000044358, 1279033-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року та 1273246-2407-0028- UA05020270000044358 від 23.10.2024 року позивачу нараховане податкове зобов`язання із земельного податку фізичних осіб за податкові періоди, зокрема: 2020р на суму 103,50 грн., 2021р 103.22грн., 2022 р 103,22грн.,2024р 108,78 грн.
При цьому, суми НГО зазначені у вищезазначених ППР, зокрема: №1281324-2407-0028-UA05020270000044358 25 868,25 грн. №1279037-2407-0028-UA05020270000044358 25 868,25 грн. №1279033-2407-0028-UA05020270000044358 - 25 868,25 грн. №1273246-2407-0028-UA05020270000044358 - 27 187,52 грн.
Проте, з Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 0524586500:01:001:0613, площею 0,4001 га від 30.10.2023 року вбачається, що в 2023 році НГО цієї земельної ділянки становила 10 349,89 грн.
Більше того, відповідно до Витягу № НВ - 9950177382024 від 07.2024 року нормативна грошова оцінка в 2024 році земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0613 становить 10 877,74 грн..
Отже, у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0613 в цих ППР була зазначена невірно, це призвело і до помилкового визначення сум податкового зобов`язання на земельний податок в сторону збільшення за податкові періоди з 2020 по 2022 роки та 2024 рік за цю земельну ділянку.
Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0325, площею 0,6661 га відповідно до податкових повідомлень рішень №№ 1281325-2407-0028- UA05020270000044358, 1279038-2407-0028-UA05020270000044358, 1279034-2407-0028-UA05020270000044358, 1279027-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, 1273245-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року, позивачу нараховане податкове зобов`язання із земельного податку фізичних осіб за податкові періоди, зокрема: 2020р на суму 71.53 грн., 2021р. 71.34 грн., 2022р. -71.34 грн. 2023р.-71.34 грн., 2024р. - 75.18 грн.
При цьому, суми НГО зазначені у вищезазначених ППР, зокрема: №1281325-2407-0028-UA05020270000044358 - 10 739,25 грн. за 2020 р, № 1279038-2407-0028-UA05020270000044358 10 739,25 грн. за 2021 р, № 1279034-2407-0028-UA05020270000044358 10 739,25 грн. за 2022 р, № 1279027-2407-0028-UA05020270000044358 16 122,57 грн. за 2023 р., № 1273245-2407-0228-UA05020270000044358 - 11 286,95 грн. за 2024р.
Проте, з Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 0524586500:01:001:0325, площею 0,6661 га від 30.10.2023 року вбачається, що в 2023 році НГО цієї земельної ділянки становила 7 153. 42 грн.
Більше того, відповідно до Витягу № НВ - 995017752024 від 07.2024 року нормативна грошова оцінка в 2024 році земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0325 становить 7 518.25 грн.
Отже, у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0325 в цих ППР була зазначена недостовірно, це призвело і до помилкового визначення сум податкового зобов`язання на земельний податок в сторону збільшення за податкові періоди з 2020 по 2024 роки за цю земельну ділянку.
Аналогічною є ситуація і щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0615, площею 0,6252 га.
Так, як вбачається з тексту ППР № 1279024-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, позивачу нарахована сума податкового зобов`язання у розмірі 195.58 грн., де сума НГО даної земельної ділянки за 2023 рік становить 50 173,97 грн.
Крім того, відповідно до ППР № 1273242-2407-0028-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року позивачу нарахована сума податкового зобов`язання у розмірі 206.12 грн., де сума НГО вищевказаної земельної ділянки за 2024 рік становить 50 173,97 грн.
Проте, з Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку від 30.10.2023 року вбачається, що в 2023 році НГО цієї земельної ділянки становила 19 611.76 грн.
Більше того, відповідно до Витягу № НВ - 9950176792024 від 07.2024 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0615 за 2024 рік становить 20 611.96 грн.
Отже, у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0615 в цих ППР була зазначена невірно, це призвело і до помилкового визначення сум податкового зобов`язання на земельний податок в сторону збільшення за податкові періоди з 2023 по 2024 рік за цю земельну ділянку.
Відповідно до ППР № № 1281326-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, 1279039-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, 1279035-2407- 0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, 1279028-2407-0028- UA05020270000044358 від 24.10.2024 року позивачу нараховане податкове зобов`язання із земельного податку щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0614, площею 0,4618.
Як вбачається з тексту ППР № 1281326-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, сума податкового зобов`язання. становить 71.78 грн. за 2020р., де НГО цієї земельної ділянки становить суму у розмірі 15 542,94 грн.
З тексту ППР № 1279039-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року сума податкового зобов`язання становить 71.58 грн. за 2021р., де НГО цієї земельної ділянки становить суму у розмірі 15 542,94 грн.
Відповідно до інформації, яка вказана в ППР № 1279035-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року, сума податкового зобов`язання становить 71.58 грн. за 2022р., де НГО вищевказаної земельної ділянки становить суму у розмірі 15 542,94 грн.
Згідно зазначеного в ППР № 1279028-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року сума податкового зобов`язання становить 71.58 грн. за 2023р., де НГО земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0614 становить суму у розмірі 33 657,29 грн.
Проте, з Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та інші речові права на земельну ділянку від 30.10.2023 року вбачається, що в 2023 році НГО цієї земельної ділянки становила 7 177.73 грн.
Відповідно до Витягу № НВ - 9950177232024 від 07.2024 року номативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0614 у 2024 році становить 7 543.79 грн.
Отже, у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524586500:01:001:0614 в цих ППР була зазначена недостовірно, це призвело і до помилкового визначення сум податкового зобов`язання на земельний податок в сторону збільшення за податкові періоди за цю земельну ділянку.
З податкових повідомлень рішень № 1279032-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року та №1279031-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року взагалі неможливо ідентифікувати земельну ділянку, на яку позивачу нараховане мінімальне податкове зобов`язання, так як в даних податкових повідомленнях - рішеннях не зазначено її кадастровий номер та, відповідно, неможливо встановити її правовий статус (власника, площу, цільове призначення).
Відповідно до частини 1 статті 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно із частинами 1- 4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав.
Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6, 7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.
Більше того, відповідно до ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Таким чином, для того щоб нарахувати позивачу земельний податок з фізичних осіб щодо цієї земельної ділянки відповідач мав би ідентифікувати саму земельну ділянку як самостійний об`єкт цивільних прав, тобто як частину земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування та визначеними щодо неї правами та ідентифікувати саме позивача, як власника цієї земельної ділянки на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру.
Натомість відповідач при прийнятті спірних податкових повідомлень рішень на вищевказане уваги не звернув та не врахував, що відповідно до даних ДРРП та ДЗК у власності позивача в період з 2020 по 2024 роки включно перебували і перебувають 5 земельних ділянок сількогосподарського призначення на території Тиврівської селищної ради Вінницької області.
Будь-яких інших земельних ділянок за позивачем не зареєстровано, що не спростовано відповідачем та, в свою чергу, підтверджує доводи позивача про необґрунтоване нарахування їй земельного податку з фізичних осіб на суму 2 629,47 грн.
З огляду на вказане, суд доходить висновку, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення щодо нарахування грошових зобов`язань зі сплати земельного податку за 2021-2024 роки прийняті відповідачем не обґрунтовано, у зв`язку з чим останні підлягають скасуванню.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог, відповідно про наявність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову в розмірі 1211,20 грн, що документально підтверджується квитанцією від 25.11.2024.
Враховуючи викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу позову до суду в сумі 1211,20 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.
Керуючись ст.ст. 73 - 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області № 1279025-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273243-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1273245-2407-0228-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1281325-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1281326-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279039-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279035-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273242-2407-0028-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1279024-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279027-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279028-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279034-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279038-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1273246-2407-0028-UA05020270000044358 від 23.10.2024 року; № 1279033-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279037-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1281324-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279032-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року; № 1279031-2407-0028-UA05020270000044358 від 24.10.2024 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1211,20 грн. (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 )
Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, Вінницька область, 21028, код ЄДРПОУ: ВП 44069150)
СуддяЧернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2025 |
Оприлюднено | 09.06.2025 |
Номер документу | 127911743 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні