Миколаївський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 червня 2025 р. № 640/11725/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В., розглянув у порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін, адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до Виконавчого органу Київської міської ради, вул. Хрещатик, 36,м. Київ,01001, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), вул. Хрещатик, 32А,м. Київ,01001, провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до адміністративного суду з позовом до виконавчого органу Київської міської ради з позовом про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання позивачці інформації про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України; зобов`язати виконавчий орган Київського міської ради надати ОСОБА_2 інформацію про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України.
Свої позовні вимоги, ОСОБА_1 обґрунтувала тим, що 06.05.2020 звернулась до виконавчого органу Київської міської ради з запитом про доступ до публічної інформації щодо земельних ділянок державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування. Відповідь вона отримала з порушенням строку, передбаченого Законом, лише 21.05.2020. Крім того, зазначеною відповіддю, відповідач відмовив у наданні інформації, пославшись на те, що він нею не володіє. Але, відповідно до сталої судової практики, зокрема постановам Верховного Суду від 06.02.2020 у справі №369/8351/16-а, від 07.02.2020 у справі №127/13810/17, від 27.11.2019 у справі №127/28475/15, від 05.11.2019 у справі №359/7966/16, відповідач згідно з його компетенцією зобов`язаний надавати на запити фізичних осіб інформацію про наявність земельних ділянок.
Відповідач надіслав відзив, в якому позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував тим, що зазначений запит було отримана на пошті 12.05.2020, зареєстровано 15.05.2020, а відповідь надано 21.05.2020, тобто в передбачений законом 5 денний термін. Щодо суті відповіді то відповідно до положень Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» розмежування земель державної та комунальної власності полягало лише у здійсненні організаційно-правових заходів щодо розподілу земель державної власності на землі територіальних громад і землі держави, а також щодо визначення і встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок державної та комунальної власності. Проте, законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» було скасовано Закон України «Про розмежування земель державної та комунальної власності», внаслідок чого лише з 1 січня 2013 року вважаються розмежованими землі відповідно до положень ст.ст.83, 84 ЗК України. Тобто, до 01.01.2013 повноваження щодо розпорядження усіма землями у місті Києві належали Київській міській раді. Після завершення процедури розмежування земель державної та комунальної власності на території міста є компетенцією Київської міської ради, а право розпорядження та користування земельними ділянками державної власності належить виконавчому органу Київської міської ради. Таким чином, у відповідача відсутні повноваження щодо прийняття рішень стосовно реалізації прав на землю фізичними та юридичними особами із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, а відтак ведення їх обліку. Тому, відповідач відповідно до вимог п.1 ч.1 ст.22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» відмовив у наданні інформації.
03.06.2020 ухвалою судді Окружного адміністративного суду м. Києва відкрите провадження за цим позовом.
20.12.2021 ухвалою судді Окружного адміністративного суду м. Києва в якості другого відповідача залучено Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради.
13.02.2023 зазначена справа на виконання положень п.2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» передана до Київського окружного адміністративного суду.
В подальшому, 04.04.2025 зазначена справа надійшла з Київського окружного адміністративного суду до Миколаївського окружного адміністративного суду та було розподілена на суддю Біоносенко В.В.
Від відповідача Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшов відзив, в якому він просив в задоволенні позову відмовити. Відповідач зазначив, що не порушив строк надання відповіді на запит. Відповідно до інформації, що міститься на загальнодоступному веб-порталі Укрпошти: http://ukrposhta.ua/vidslidkuvati-forma-poshuku вказаний запит (зі штриховим ідентифікатором 0411630990424) отриманий Відповідачем 12.05.2020 (міститься у відзиві КМДА), що спростовує твердження Позивача про отримання його Відповідачем саме 06.05.2020. Зазначене також підтверджується скріншотом із системи відстеження на загальнодоступному веб-порталі Укрпошти, доданого як доказом до позовної заяви власне Позивачем. Даний запит, управлінням з питань звернень громадян апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 13.05.2020 був переданий до управління інформаційного забезпечення та доступу до публічної інформації апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено відповідний запис в Журналі кореспонденції. Водночас, у зв`язку із великим навантаженням на відділ забезпечення доступу до публічної інформації управління інформаційного забезпечення та доступу до публічної інформації апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) даний запит було зареєстровано 15.05.2020 № 2581(з) та встановлено контрольний термін його виконання 21.05.2020.
Станом на момент виникнення спірних правовідносин у Департаменту як структурного підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який відповідно до Положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 № 182/342 (зі змінами) забезпечує виконання повноважень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері земельних відносин, немає інформації щодо наявності на території міста Києва земельних ділянок державної форми власності, не наданих у власність та/або користування та які можуть бути використані під забудову або для іншого цільового призначення, в тому числі в межах Дарницького, Деснянського районів. Крім цього, звертаємо увагу, що рішенням Київської міської ради «Про ведення міського земельного кадастру» від 18.04.2013 № 194/9251 (далі Рішення) організовано ведення міського земельного кадастру - електронної (автоматизованої) геоінформаційної системи і бази даних, що забезпечує збирання, оброблення, аналіз, моделювання, постачання геопросторових даних і відображає черговий стан використання та охорони земель комунальної власності територіальної громади та інших земель міста Києва (далі - міський земельний кадастр). Пунктом 2 цього Рішення передбачено, що ведення міського земельного кадастру покладено на Департамент та відповідно до пункту 3.2. Рішення Департамент має забезпечити зберігання та відображення в міському земельному кадастрі даних, внесених Департаментом до автоматизованої системи програмного комплексу «Кадастр» до 1 січня 2013 року. Разом з цим, пунктом 3.3. Рішення передбачено, які саме відомості та/або інформація вноситься до міського земельного кадастру та має бути відображена у ньому. Звертаємо увагу, що Департаментом на своїй веб-сторінці в мережі Інтернет за посиланням https://map.kyivland.gov.ua/public/ оприлюднено актуальну інформацію щодо всіх земель міста Києва, яка перебуває у вільному доступі для перегляду. Враховуючи зазначене вище, можна дійти висновку, що Департамент вчинив всі дії щодо забезпечення ведення та оприлюднення інформації щодо всіх земельних ділянок, в тому числі тих, що запитувалися Позивачем, та, остання, крім іншого, мала змогу самостійно обрати відповідну земельну ділянку та звернутися до приймальні Київської міської ради з земельних питань, враховуючи вимоги зазначеного вище Порядку. У зв`язку із зазначеним, дана ситуація виключає можливість задоволення позовних вимог, оскільки Відповідач не зобов`язаний був надавати запитувану інформацію на момент звернення позивача.
Суд розглянув справу 06.06.2025 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до вимог п.1 ч.1 ст.263 КАС України.
Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.
ОСОБА_2 проживає у м. Києві.
06.05.2020 засобами поштового зв`язку ОСОБА_2 направила на адресу Виконавчого органу Київської міської ради запит про надання публічної інформації, в якому просила надати їй про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України.
12.05.2020 зазначений запит надійшов до відповідача та лише 15.05.2020 був опрацюваний та зареєстрований в системі документообігу Київської міської державної адміністрації.
15.05.2020 одночасно з реєстрацію запиту, його розгляд було доручено Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
21.05.2020 Департаментом земельних ресурсів листом за №0570202/3-9112 за підписом заступника директора начальника управління землеустрою, надана відповідь на запит ОСОБА_2 , в якій повідомлено, що Департамент не володіє інформацією щодо наявності на території міста Києва земельних ділянок державної власності, не наданих у власність та/або користування та які можуть бути використанні під забудову або для іншого цільового призначення, в тому числі в межах Дарницького, Деснянського районів. Реалізація вимог ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» можливо лише за умови проведення повної інвентаризації земель міста Києва. Наразі Департамент не володіє запитуваною інформацією щодо наявності в межах Дарницького та Деснянського районів м. Києва земельних ділянок комунальної форми власності, не наданих у власність та/або користування та які можуть бути використані під забудову або для іншого цільового призначення.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Розпорядниками інформації відповідно до п.1 ч.1 ст.13 Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Відповідно до ст.19 Закону, запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Відповідно до ст.20 Закону, розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Відповідно до ст.22 Закону, розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;
3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком;
4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.
Таким чином, відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник має лише наступні варіанти поведінки під час розгляду інформаційних запитів: 1) задовольнити запит та надати запитувачу інформацію; 2) відмовити у задоволені запиту та наданні інформації; 3) надати часткову інформацію, а часткову відмовити у задоволені запиту та надані інформації; 4) направити запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача; 5) частково надати інформацію або відмовити у її наданні, а частково направити запит належному розпоряднику.
Роз`яснення та цитування законодавства, а також надіслання до запитувача інформації зустрічного запиту про уточнення необхідної йому інформації, Законом України «Про доступ до публічної інформації» не передбачено, а тому це є відповіддю не по суті запиту, та відповідно до ч.2 ст.22 Закону кваліфікується, як неправомірна відмова в наданні інформації.
Необхідно враховувати, що Закон України «Про доступ до публічної інформації», гарантує не лише право особи на отримання публічної інформації, але і на отримання її протягом визначеного Законом строку.
У цьому випадку, відповідачі не заперечують той факт, що запит було отримано 12.05.2020, а відповідь надана лише 21.05.2020, за таких обставин суд вимушений констатувати порушення відповідачем строку надання відповіді на запит, встановленого ч.1 ст.20 Закону. Відомостей про продовження цього строку в порядку, передбаченому ч.4 ст.20 Закону, відповідачами не надано.
Щодо змісту наданої відповіді, то суд враховує правові позиції Верховного Суду, викладені у постановах від 06.02.2020 у справі №369/8351/16-а, від 07.02.2020 у справі №127/13810/17, від 27.11.2019 у справі №127/28475/15, від 05.11.2019 у справі №359/7966/16, з аналогічними обставинами, відповідно до яких: 1) визначальною ознакою для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходилася у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Якщо запит стосується інформації, яка міститься в кількох документах і може бути зібрана і надана без значних інтелектуальних зусиль (наприклад, без проведення додаткового змістовного аналізу), то така інформація відповідає критеріям "відображеності та задокументованості" і є публічною. Тобто, інформація про земельні ділянка державної та комунальної власністю не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України є публічною інформацією; 2) відповідно до вимог ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності» і ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування", саме відповідач згідно з його компетенцією зобов`язаний володіти інформацією про земельні ділянки комунальної або державної форми власності, не надані у користування, що можуть бути використані під забудову для реалізації права на безоплатне отримання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Більше того, відповідач також залишається розпорядником цієї інформації після її внесення до містобудівного та державного земельного кадастрів, якщо вона є у його фактичному володінні.
Відповідно до ч.ч.5, 6 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
За таких обставин, у суду відсутні повноважень на не врахування чи відступ від правової позиції Верховного Суду, які вже була неодноразово висловлена у відповідних постановах.
Щодо аргументу відповідачів, що станом на час розгляду в них ще не була завершена інвентаризація землі, та вони не володіли всієї інформацією щодо земельних ділянок, якими цікавилася позивачка, то суд звертає увагу, що відповідно до п.1 ч.1 ст.22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» відмовити у наданні публічної інформації можливо лише за умови, що розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит. А у цьому випадку, у виконавчого органу Київської міської ради був законодавчо встановлений обов`язок мати цю інформацію, тому суд не враховую цей аргумент відповідачів, як належний.
Позов належить задовольнити у повному обсязі, а права позивачки підлягають поновленню шляхом зобов`язання відповідача виконавчий орган Київської міської ради надати ОСОБА_2 інформацію про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України.
При цьому, задовольняючи позов у повному обсязі, суд вважає за необхідне також використати повноваження, передбачені ч.2 ст.9 КАС України, оскільки це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. На переконання суду, відповідачі у цій справі не допускали протиправної бездіяльності, оскільки розглянули по суті звернення позивачки, а протиправно відмовили у наданні публічної інформації, а тому перша позовна вимога підлягає корекції з урахуванням цього.
Судові витрати відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 263 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 НОМЕР_1 ) до Виконавчого органу Київської міської ради (вул. Хрещатик, 36,м. Київ,01001 37853361) Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (вул. Хрещатик, 32А,м. Київ,01001 26199097) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради у наданні ОСОБА_1 інформації про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України.
3. Зобов`язати виконавчий орган Київського міської ради надати ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) інформацію про усі земельні ділянки державної та комунальної форми власності в межах Дарницького, Деснянського районів м. Києва, не надані у власність та користування, що можуть бути використані для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у відповідності до норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам згідно вимог ст.121 Земельного кодексу України.
4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В. В. Біоносенко
Рішення складено в повному обсязі 06.06.2025
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2025 |
Оприлюднено | 09.06.2025 |
Номер документу | 127938914 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Біоносенко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні