Герб України

Рішення від 06.06.2025 по справі 580/2445/25

Черкаський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2025 року справа № 580/2445/25 м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Янківської В.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту Черкаської обласної державної адміністрації, Черкаської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

06 березня 2025 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту соціального захисту Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просить визнати незаконним рішення комісії Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій, громадян, викладене в протоколі №3 від 07.02.2025 року, відповідно якого посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 4 серії НОМЕР_1 від 28.03.2003 року №835944 на ім`я ОСОБА_1 , визнано виданим необгрунтовано та скасувати його.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що факт її проживання на території зони посиленого радіоекологічного контролю не менше чотирьох років станом на 1 січня 1993 року підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, а також був визнаний державними органами шляхом видачі позивачу посвідчення потерпілого від аварії на ЧАЕС категорії 4 серії НОМЕР_2 від 25.12.2000.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації подав до суду до суду відзив на позовну заяву, в якому зокрема просить замінити первісного відповідача Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03195719) на належного відповідача Черкаську обласну державну адміністрацію. В обгрунтування клопотання зазначив, що у прохальній частині позову позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, разом з тим, позовні вимоги спрямовує до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, а не до органу, яким утворена Комісія, тобто Черкаської обласної державної адміністрації. Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, виключно організовує роботу та безпосереднє проведення засідань Комісії та не наділений повноваженнями приймати рішення щодо визначення статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видавати відповідні посвідчення.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 29.04.2025 залучено в якості відповідача до участі у справі №580/2445/25 Черкаську обласну державну адміністрацію.

Від Черкаської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

ОСОБА_1 видано посвідчення громадянина, який постійно проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю 4 категорії серії НОМЕР_3 від 28.03.2003.

На адресу Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації надійшов лист від Відділу обслуговування громадян № 6 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян ГУ ПФУ в Черкаській області від 03.10.2024 № 2300-0209-6/73261 про надання копій документів, на підставі яких видане чорнобильське посвідчення 4 категорії громадянина, який проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю серія НОМЕР_3 , видане 28.03.2003 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що проживає у АДРЕСА_1 та вирішення питання щодо вилучення посвідчення через не підтвердження факту її постійного проживання або постійної роботи у зоні посиленого радіоекологічного контролю не менше 4-х років станом на 01.01.1993.

Департаментом зазначений лист ПФУ від 03.10.2024 надано на розгляд засідання комісії Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

На засіданні комісії Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян 07.02.2025 розглянуто справу ОСОБА_1 , 1969 р.н., жительки м. Звенигородка щодо перевірки інформації, викладеної у листі ПФУ від 03.10.2024, на предмет правильності видачі посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 4 НОМЕР_4 , виданого Черкаською обласною державною адміністрацією.

За результатами засідання Комісії ЧОДА, 07.02.2025 вирішено, що за нововиявлених обставин, у зв`язку з не підтвердженням періоду проживання або роботи на території зони посиленого радіоекологічного контролю не менше 4-х років з дня аварії на Чорнобильській АЕС (26.04.1986) станом на 01.01.1993, ОСОБА_1 не підтверджено статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 4. В зв`язку з цим, визнано посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 4 серії НОМЕР_3 від 28.03.2003 виданим необгрунтовано. Необгрунтовано видані посвідчення відповідно до Порядку № 551 підлягають вилученню.

Вважаючи зазначене рішення протиправним, позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації Про внесення змін до розпорядження обласної державної адміністрації від 27.11.2009 № 354 від 04.01.2020 №72 утворено комісію Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, затверджено її склад та Положення про неї.

Згідно із пунктом 1 Положення Про комісію Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, затвердженого розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 04.01.2020 №72 (далі - Положення), комісія Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (далі - комісія), є постійно діючим консультативно-дорадчим органом облдержадміністрації.

Відповідно до пунктів 3-4 Положення основними завданнями комісії є розгляд питань, пов`язаних з визначенням статусу особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Комісія відповідно до покладених на неї завдань: 1) розглядає подання районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення та відповідні документи, які згідно із нормами законодавства є підставою для видачі посвідчень особам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, прирівняним до них; 2) приймає рішення щодо видачі (заміни, відмови у видачі) посвідчень відповідних категорій, згідно із Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, необхідності доопрацювання документів та надання додаткової інформації. У разі встановлення необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії, таке посвідчення визнається недійсним та підлягає вилученню з подальшим здаванням до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації; 3) подає в установленому порядку розроблені за результатами своєї роботи пропозиції та рекомендації.

Відповідно до п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, у разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.

Пунктом 4 частини 1 статті 11 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 №796-XII (далі - Закон №796-XII) визначено, що до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 14 Закону №796-XII для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, - категорія 4.

Згідно із частинами 3 та 4 статті 15 Закону №796-XII підставою для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях, є довідка про період проживання, роботи на цих територіях.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 3 ст. 65 №796-XII посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та Потерпілий від Чорнобильської катастрофи є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи затверджено постановою Кабінет Міністрів Української PCP від 23.07.1991 №106, відповідно до додатку 1 якого смт. Лисянка Черкаської області, віднесено до зони посиленого радіологічного контролю (4 зона).

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1992 року №501 (чинної станом на дату видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи позивачу) затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Порядок №501).

Відповідно до п. 2 Порядку №501 посвідчення є документом, що підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користуватися пільгами й компенсаціями, встановленими Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

П. 6 зазначеного Порядку визначає, що громадянам, які постійно проживають або постійно працюють на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали у цій зоні не менше чотирьох років, і віднесеним до категорії 4, видається посвідчення коричневого кольору, серія В.

Відповідно до п. 10 Порядку №501 видача посвідчень провадиться громадянам, які постійно проживають або постійно працюють на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали у цій зоні не менше чотирьох років, - на підставі довідки встановленого зразка.

Як встановив суд, позивачу видано посвідчення громадянина, який постійно проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю 4 категорії серії В-П від 28.03.2003 № 835944.

На засіданні комісії Черкаської обласної державної адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян 07.02.2025 розглянуто справу ОСОБА_1 , 1969 р.н., жительки м. Звенигородка щодо перевірки інформації, викладеної у листі ПФУ від 03.10.2024, на предмет правильності видачі посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 4 НОМЕР_4 , виданого Черкаською обласною державною адміністрацією.

За результатами засідання Комісії ЧОДА, 07.02.2025 вирішено, що за нововиявлених обставин, у зв`язку з не підтвердженням періоду проживання або роботи на території зони посиленого радіоекологічного контролю не менше 4-х років з дня аварії на Чорнобильській АЕС (26.04.1986) станом на 01.01.1993, ОСОБА_1 не підтверджено статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 4. В зв`язку з цим, визнано посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 4 серії НОМЕР_3 від 28.03.2003 виданим необгрунтовано. Необгрунтовано видані посвідчення відповідно до Порядку № 551 підлягають вилученню.

При вирішенні питання щодо правомірності спірного рішення, суд зазначає таке.

Відповідно до відомостей, що містяться у трудовій книжці ОСОБА_1 серії НОМЕР_5 від 20.12.1984 остання у періоди:

з 01.09.1985 по 14.05.1987 (стор. 2-3 записи 3-4) працювала у садівничому радгоспі ім. Кірова (нині СТОВ „НИВА код ЄДРПОУ 21352743) (с. Чорнявка Черкаського району) поза межами зони посиленого радіоекологічного контролю;

з 21.05.1987 по 19.09.1989 (стор. 4-5 записи 5-6) працювала у Будищенському будинку-інтернаті (код ЄДРПОУ 03189825) (с. Будище Звенигородського району) поза межами зони посиленого радіоекологічного контролю;

з 21.09.1989 станом на 01.01.1993 та по теперішній час працює на Звенигородській автобусній станції Звенигородського куща (м. Звенигородка Звенигородського району) ПрАТ „Черкаське обласне підприємство автобусних станцій (код ЄДРПОУ 22804012) в межах зони посиленого радіоекологічного контролю 3 роки 3 місяці 10 днів.

Щодо посилання позивача на те, що вона в період з червня 1988 року постійно проживала в м. Звенигородка, але продовжувала їздити в с. Будище на роботу, суд вважає таке твердження позивача безпідставним та відхиляє його з огляду на таке.

Перш за все, суд зауважує, як було зазначено вище, що положення пункту четвертого частини першої статті 11 Закону №796-ХІІ визначають, що до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років.

Тобто, положення зазначеної норми закону передбачають постійне в даному випадку проживання особи на території зони посиленого радіоекологічного контролю.

Тому, враховуючи, що позивач в період з 1988 по 1989 року працювала в с. Будище, тобто постійно перебувала в с. Будище, суд дійшов висновку, що в цей період позивач не проживав на території зони посиленого радіоекологічного контролю.

Також суд врахував, що ст. 15 Закону №796-ХІІ визначено, що підставою для визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, які проживають або працюють на забруднених територіях, є довідка про період проживання, роботи на цих територіях.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Щодо затвердженої форми зазначеної довідки необхідно керуватися також законодавством, що діяло станом на дату видачі посвідчення позивачу, тобто станом на 01.12.1992.

Так, пунктом 10 Порядку № 501 було визначено, що видача посвідчень провадиться: громадяни, які постійно проживають або постійно працюють на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали у цій зоні не менше чотирьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток № 7).

З аналізу наведених законодавчих норм вбачається, що виключно довідка встановленого зразка є документом, що підтверджує факт постійного проживання на території зони посиленого радіоекологічного контролю й, відповідно, підтверджує статус потерпілого та є підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, віднесеного до категорії 4, відповідно до п. 4 ст. 14 Закону № 796-XII.

Разом з тим, в матеріалах справи відсутня довідка встановленого зразка, яка слугує основним та достатнім доказом, що є підтвердженням факту проживання позивача на території зони посиленого радіоекологічного контролю.

Отже, матеріалами справи не підтверджено, що ОСОБА_1 постійно проживала в одному й тому самому місті м. Звенигородка Черкаської області більше чотирьох років станом на 1 січня 1993 року.

Таким чином, факт проживання позивача у спірний період в м. Звенигородка Черкаської області (зоні посиленого радіологічного контролю) не підтверджено матеріалами справи. Належних та допустимих доказів на противагу цьому для доведення тих обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, позивач до суду не надав.

Доказами в адміністративному судочинстві відповідно до ст. 72 КАС України є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.ч. 1-2 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, відповідно до ч. 2 ст. 74 КАС України не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми згідно зі ст. 76 КАС України є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З огляду на викладені вище обставини та наявні матеріали справи, суд вважає обґрунтованим спірне рішення.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог розподіл судових відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Валентина ЯНКІВСЬКА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2025
Оприлюднено09.06.2025
Номер документу127943718
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —580/2445/25

Ухвала від 15.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 06.06.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

Ухвала від 29.04.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентина ЯНКІВСЬКА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні