Шостий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/17130/24 Суддя (судді) першої інстанції: Панченко Н.Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Епель О.В., Файдюка В.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЮВД АГРО" до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮВД АГРО" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, Державної податкової служби України в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код згідно з ЄДРПОУ ВП:43995486) №10247304/44655290 від 26.12.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 27.07.2023 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (Ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 27.07.2023 р., складену ТОВ «ЮВД АГРО» (Ідентифікаційний код юридичної особи 44655290), датою її фактичного подання платником податків на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код згідно з ЄДРПОУ ВП:43995486) №10247412/44655290 від 26.12.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 30.10.2023 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (Ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних №3 від 30.10.2023 р., складену ТОВ «ЮВД АГРО» (Ідентифікаційний код юридичної особи 44655290), датою її фактичного подання платником податків на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код згідно з ЄДРПОУ ВП:43995486) №10247517/44655290 від 26.12.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 30.10.2023 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (Ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних №4 від 30.10.2023 р., складену ТОВ «ЮВД АГРО» (Ідентифікаційний код юридичної особи 44655290), датою її фактичного подання платником податків на реєстрацію.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2024 року адміністративний позов задоволено.
В апеляційній скарзі Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮВД АГРО» (ідентифікацій код юридичної особи 44655290) є юридичною особою приватного права. Основний вид діяльності: 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна. Інші види діяльності:01.50 Змішане сільське господарство; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 68.31 Агентства нерухомості; 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 68.32 Управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту; 01.14 Вирощування цукрової тростини; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів та інші види діяльності, не заборонені чинним законодавством України.
В рамках перелічених видів діяльності протягом 2023 року, 2024 року ТОВ «ЮВД АГРО» зазначило, що здійснює діяльність 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
ТОВ «ЮВД АГРО» (Позивач) в 2023 придбавало сільськогосподарську продукцію у Виробника - Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» (ідентифікаційний код юридичної особи 08680230) на підставі Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18 листопада 2021 (далі - Договір Контрактації) під врожай 2022-2026 років.
Згідно вищезазначеного Договору Контрактації Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№37)», як Виробник сільськогосподарської продукції, зобов`язується виростити та передати у власність ТОВ «ЮВД АГРО» вирощену продукцію. Натомість Контрактант (ТОВ «ЮВД АГРО», Позивач) зобов`язується надати допомогу (сприяти) у виробництві продукції шляхом передачі на давальницьких умовах товарно-матеріальних цінностей (посівний матеріал, засоби захисту рослин, добрива, тощо), які Виробник має право використовувати при вирощуванні продукції.
У зв`язку з вилученням у Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№37)» земельних ділянок, на яких вирощувалась сільськогосподарська продукція, яка була предметом укладеного Договору Контрактації, та наданням (передачею) у постійне користування згадуваних земельних ділянок Державному підприємству «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)»; ухваленням рішення органом управління - Міністерством юстиції України перелічених державних підприємств про реорганізацію Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№37)» шляхом приєднання до Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» між ТОВ «ЮВД АГРО» (як Контрактантом), Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№37)» (як Первісним Виробником) та Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» (як Новим Виробником) було укладено Додаткову угоду №14-03/23 до Договору Контрактації від 14.03.2023 про заміну сторони в зобов`язанні, а саме: заміну Первісного виробника - Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№37)» на Нового Виробника - Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)».
Державне підприємство «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» у своїй структурі має відокремлені структурні підрозділи без статусу юридичних осіб, у тому числі і Філію «Кіровоградська №37» Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)», яка здійснює діяльність на земельних ділянках, на яких вирощується сільськогосподарська продукція, яка є предметом Договору Контрактації та яка повинна була бути реалізована/передана у власність ТОВ «ЮВД АГРО» (Контрактанта).
На виконання умов зазначеного Договору Контрактації та Додаткових угод до нього (зокрема пунктів 1.2, 2.2 Договору Контрактації) ТОВ «ЮВД АГРО» (Позивач) здійснено закупівлю посівного матеріалу соняшнику та засобів захисту рослин за рахунок коштів підприємства (ТОВ «ЮВД АГРО»). Придбані товарно-матеріальні цінності передано Державному підприємству «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» в особі Філії «Кіровоградська №37» Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» згідно актів приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів): №17 від 22.05.2023р., №18 від 22.05.2023р„ №16 від 24.04.2023р„ №15 від 19.04.2023р., №14 від 14.04.2023р., №13 від 13.04.2023р.
В подальшому придбана/набута у власність сільськогосподарська продукція реалізовувалась Позивачем третім особам на підставі Договорів поставки.
В рамках виконання зобов`язань за Договором Контрактації та Договором поставки №27/07-2023 від 27 липня 2023 р. Позивачем, на вимогу ст. 201 Податкового кодексу України (далі за текстом також - ПКУ). було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) наступні податкові накладні:
- Податкова накладна №1 від 27.07.2023 р.;
- Податкова накладна №3 від 30.10.2023 р.;
- Податкова накладна №4 від 30.10.2023 р.
Стосовно податкової накладної № 1 позивачем була отримана квитанція відповідно до якої реєстрація була зупинена згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / Розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 1001, перевищує, величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 Порядку). Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стосовно податкових накладних №3 та №4 позивачем були отримані квитанції з ідентичним змістом: «ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 30.10.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 96.09, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.0000%, "Р"=337868.15 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем було подано скарги до Комісії центрального рівня, однак рішеннями ДПС України за результатами розгляду скарг рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних були залишені без змін, а скарги без задоволення у зв`язку з не наданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних.
Не погоджуючись з відмовою у прийнятті до реєстрації податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Відповідно до п.п. 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У разі, якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Відповідно до п. 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Цією постановою затверджено Порядок, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів (далі Порядок № 1165).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пункту 7 вказаного Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункт 8 Порядку № 1165).
Згідно пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 вказаного Порядку визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, з вищенаведених норм вбачається, що після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДПС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Так, пунктом 1 Додатку №3 до Порядку №1165 визначено, що до критеріїв ризиковості здійснення операцій належить: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Таким чином, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Отже, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Суд зазначає, що контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Разом з цим, суд звертає увагу, що у квитанціяї не зазначено конкретної інформації щодо ризиковості здійснення операцій позивачем, достатньої для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі якоих здійснено зупинення реєстрації податкових накладних позивача, а зазначено лише загальне посилання на відповідність критерію ризиковості платника податку.
При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.
Нечітке формулювання органом ДПС у вказаних квитанціях підстав для зупинення реєстрації податкових накладних з вказівкою про те, що такі податкові накладні відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, зумовило необхідність подання позивачем для відповідача тих документів, якими була оформлена відповідна господарська операція.
Згідно з частиною п`ятою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом, зокрема у постанові від 04 грудня 2018 року справі №821/1173/17.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до ст. 201.16 ПКУ ТОВ «ЮВД АГРО» на підтвердження реальності здійснення господарських операцій та відповідно до вимог ДПС були надані пояснення до кожної господарської операції та відповідні документи.
Так, стосовно податкової накладної №1 від 27.07.2023 р. реєстраційний номер 9190462996, позивачем були надані наступні пояснення та документи.
На виконання Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18 листопада 2021 року, Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» у 2023р. було вирощено пшеницю, в липні 2023 р. було зібрано урожай пшениці, який ТОВ «ЮВД АГРО» (придбало) отримало у власність від Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» в особі філії «Кіровоградська №37» Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» (Ідентифікаційний код юридичної особи (код ЄДРПОУ) - 08680230) в загальній кількості 1257,94 тон на загальну суму 5975219,78 гри. на підставі Акту приймання-передачі товару (пшениці, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) до Договору Контрактації, видаткової накладної №1 від 26 липня 2023р.
Оплата була здійснена частково: 31.07.2023 відповідно до платіжної інструкції №77 в сумі 2179808,00 грн (в т.ч. ПДВ 14% 267695,72 гри) та 14.11.2023 відповідно до платіжної інструкції №102 від 14.11.2023р. в сумі 2943322,78 грн (в т.ч. ПДВ 14% 361460,69 грн).
Товар (пшениця, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) був переданий Виробником Контрактанту (ТОВ «ЮВД АГРО», Позивачу) на елеваторі, узгодженому сторонами в Договорі Контрактації, а саме на елеваторі, що належить ТОВ «ДОЛИНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» код ЄДРПОУ 43356869, де товар після отримання його у власність ТОВ «ЮВД АГРО» залишався на зберіганні до його подальшої реалізації.
Виробником - державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» було зареєстровано в ЄРПН податкову накладну на загальну вартість переданої у власність (реалізованої) ТОВ «ЮВД АГРО» сільськогосподарської продукції - пшениці урожаю 2023 на загальну суму 5975219,78 грн. в т.ч. ПДВ 14% - 733798,92 гри., реєстрацій помер 9193696293, квитанція від 03.08.2023 р.
За результатами реалізації 26.07.2023 р. пшениці урожаю 2023 року підтверджується видатковою накладною №1 від 26 липня 2023 р., зазначена податкова накладна була зареєстрована державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» 03.08.2023р. в межах строків, визначених Податковим кодексом України для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
На підтвердження зазначеної господарської операції надано:
- договір Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18 листопада 2021 року;
- акт приймання-передачі товару (пшениці, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18 листопада 2021 року;
- видаткова накладна №1 від 26 липня 2023 року;
- платіжні інструкції;
- податкова накладна, реєстрацій номер 9193696293, квитанція від 03.08.2023 р.
Позивач надав пояснення, що зазначена сільськогосподарська культура - пшениця (код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) передавалась Виробником Контрактанту (ТОВ «ЮВД АГРО») на елеваторі, визначеному сторонами, відповідно до умов договору Контрактації. Перевезення зазначеної сільськогосподарської продукції на елеватор здійснювалось Виробником - Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)». У подальшому сільськогосподарська продукція - пшениця залишалась на зберіганні на елеваторі - ТОВ «ДОЛИНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР», якому в подальшому вона і була реалізована (продана) Позивачем.
В свою чергу, ТОВ «ЮВД АГРО» 27.07.2023 р. продало придбану у Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» пшеницю врожаю 2023 р. (код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001 в обсязі 1257,94 тон) на підставі Договору поставки №27/07-1-2023 від 27 липня 2023р. та видаткової накладної №1 від 27 липня 2023р. Товариству з обмеженою відповідальністю «ДОЛИНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» (код ЄДРПОУ 43356869) на суму 5975219,78 грн, в т. ч. ПДВ 14% в сумі 733798,92 грн. в загальній кількості 1257,94 тон.
На підтвердження зазначеної господарської операції надано:
- договір поставки №27/07-2023 від 27 липня 2023р.;
- рахунок №1 від 27.07.2023р.;
- видаткову накладну №1 від 27.07.2023р.;
- акт приймання-передачі до договору №27/07-2023 від 27 липня 2023р.
Оплата від Покупця - ТОВ «ДОЛИНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» (код 43356869) була отримана на поточний рахунок Продавця - ТОВ «ЮВД АГРО» (Позивача), що підтверджується платіжною інструкцією №4919 від 28 липня 2023р. на суму 5975219,78 грн.
У зв`язку з реалізацією пшениці урожаю 2023, відповідно до вимог Податкового кодексу України, ТОВ «ЮВД АГРО» (Продавцем, Позивачем) була сформована на контрагента ТОВ «ДОЛИНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» (Покупця), код ЄДРПОУ 43356869, ІПН 433568626500 та направлена на реєстрацію 31.07.2023 р. податкова накладна №1 від 27.07.2023р. на загальну суму 5975219,78грн (в т. ч. ПДВ - 733798,92грн), реєстрацію якої було зупинено.
20.12.2023 р. ТОВ «ЮВД АГРО» (Позивачем) до Комісії регіонального рівня було надано пояснення про підтвердження реальності здійснення господарської операції до податкової накладної №1 від 27.07.2023р., реєстрацію якої було зупинено та долучені копії відповідних документів, до Пояснень були долучені копії наступних документів:
- статуту ТОВ «ЮВД АГРО»;
- штатного розпису ТОВ «ЮВД АГРО»;
- виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «ЮВД АГРО»;
- витягу з реєстру платників податку на додану вартість ТОВ «ЮВД АГРО»;
- наказу про призначення директора ТОВ «ЮВД АГРО» - Сербин О. М.;
- наказу про призначення головного бухгалтера ТОВ «ЮВД АГРО» - Токар А. Ю.;
- договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021р.;
- додаткової угоди №14-03/23 від 14.03.2023р до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021 р;
- додаткової угоди №15-03/23 від 15.03.2023 до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021р;
- акту приймання-передачі товару (пшениці, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021 р;
- акту приймання-передачі до договору №27/07-2023 від 27 липня 2023р.;
- актів приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів): №10 від 24.03.2023р., №17 від 22.05.2023, №11 від 21.03.2023р., №4 від 24.03.2023р.. №7 від 24.03.2023р., №8 від 24.03.2023р., №9 від 24.03.2023р.;
- договорів поставки: №30-05/2022 від 30.05.2022р„ №2279/22/1058 від 29.08.2022р.. №05/09/22-01 від 05.09.2022р., №КА-21 від 08.09.2022р„ №251/22-КД від 06.09.2022р.. №Д150 від 07.03.2023р., №27/07-1-2023 від 27.07.2023р„ №15-05/2023 від 15.05.2023р.;
- рахунків №69870 від 05.09.2022р., №Д150 від 07.03.2023р., №39 від 08.09.2022р.. №810 від 05.09.2022р., №30782 від 06.09.2022р., №1 від 27.07.2023р„ №2 від 26.07.2023р.;
- видаткових накладних: №7 від 10.06.2022р., №76877 від 06.09.2022. №537 від 06.09.2022р., №104 від 12.09.2022р„ №Д224 від 20.03.2023р.. №34198 від 9.09.2022р„ №1 від 27.07.2023р., №1 від 26.07.2023р., №40 від 22.05.2023р.;
- платіжних доручень: №17 від 05.09.2022р., №23 від 08.09.2022р., №18 від 05.09.2022р., №21 від 07.09.2022р„ №25 від 07.03.2023р„ №77 від 31.07.2023р., №102 від 14.11,2023р., №4919 від 28.07.2023р.,
- податкових накладних №68901 від 05.09.2022р. (№9180056099 від 12.09,2022р.). №653 від 07.09.2022р. (№ 9186332217 від 16.09.2022), №9 від 05.09.2022р. (№ 9191529981 від 26.09.2022р.), №6 від 08.09.2022р. ( № 9194068235 від 27.09.2022р.), №236 від 07.03.2023р. (№ 9067754207 від 31.03.2023р.); №36 від 26.07.2023р.(№ 9193696293 від 03.08.2023р.), №1 від 27.07.2023р. (№9190462996 від 31.07.2023р.), №7 від 22.05.2023р. (реєстраційний номер 9142534511 від 22.05.2023р.);
- квитанції №1 від 31,07.2023р.
Як зазначено у оскаржуваному рішенні, останнє було прийнято у зв`язку з тим, що відповідачем встановлено невідповідність умов додаткової угоди від 15.03.2023 №15-03/23 пункту 1.2. Договору Контрактації сільськогосподарської продукції від 18.11.2021 року №Г-18/21, яким не визначено с/г культуру пшеницю предметом договору. Згідно з відомостями інформаційно-аналітичних систем ДПС України встановлено недостатню кількість трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності та нарахована заробітна плата працівникам є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, що є порушенням законодавства України. Крім того платника включено до переліку ризикових платників згідно постанови КМУ від 11.12.2019 №1165.
Проте, суд критично сприймає відповідні висновки контролюючого органу, оскільки п 10.8. Договору Контрактації сільськогосподарської продукції від 18.11.2021 року №Г-18/21 передбачено, що Додаткові угоди та додатки до Договору (в даному випадку Договору Контрактації) є його невід`ємною частиною та мають юридичну силу у разі, якщо вони викладені у письмовій формі, підписані Сторонами та скріплені печатками.
15.03.2023 між Виробником - державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» та Контрактантом - ТОВ «ЮВД АГРО» було укладено додаткову угоду №15-03/23 до Договору Контрактації відповідно до якої Сторони дійшли згоди змінити та викласти в новій редакції п. 3.3. Договору в наступній редакції:
« 3.3. Орієнтовна кількість залікової ваги сільськогосподарської продукції, яку Виробник зобов`язаний виростити в 2023 році складає:
Соняшник - 1900,00 т +/- 10%;
Пшениця - 1260 т +/- 10%».
Тобто, оскільки Договір Контрактації було укладено на 5 років з 2021 по 2026, Сторони визначили обсяг та вид сільськогосподарської продукції, яку Виробник зобов`язується виростити та передати Контрактанту в 2023 році. Вказана Додаткова угода містить перелік та обсяг таких сільськогосподарських культур, зокрема: Соняшник 1900,00 т +/- 10%, Пшеницю - 1260 т +/- 10%.
Саме пунктом 3.3. Договору Контрактації визначався вид та обсяг сільськогосподарських культур, які Виробник зобов`язувався виростити та передати у власність Контрактанту (ТОВ «ЮВД АГРО»), зокрема, у 2023 році.
Отже, висновок Комісії регіонального рівня, щодо ніби то невідповідності умов додаткової угоди від 15.03.2023 №15-03/23 пункту 1.2. Договору контрактації сільськогосподарської продукції від 18.11.2021 року №Г-18/21, яким не визначено с/г культуру пшеницю предметом договору не відповідає дійсності та спростовується долученими до пояснень документами, які не були належним чином проаналізовані комісією регіонального рівня.
Щодо твердження контролюючого органу про недостатню кількість трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності, позивач зазначив, що не потребував залучення додаткових трудових ресурсів для здійснення свої господарської діяльності, оскільки безпосередньо виробництво продукції забезпечував контрагент, а перевезення, навантаження, розвантаження, зберігання здійснювалося підрядними організаціями.
Стосовно оплати праці позивачем також були надані пояснення.
Так, мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може встановлюватися оплата за виконану працівником місячну норму робіт (Кодекс законів про працю України. Закон України "Про оплату праці"). Згідно п.5 ст.38 Бюджетного кодексу України розмір мінімальної заробітної плати визначається в Законі про Державний бюджет на відповідний рік.
З 01.01.2023 відповідно до статей 7 та 8 Закону України від 3 листопада 2022 року №2710-ІХ «Про державний бюджет України на 2023 рік» установлено місячні розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 2684 грн та мінімальної заробітної плати - 6700 гривень.
Протягом 2023 року мінімальна заробітна плата залишалась на рівні 6700 грн (у місячному розмірі) і 40,46 грн (у погодинному розмірі). Цей показник набув чинності з жовтня 2022 року.
Як вбачається із штатного розпису ТОВ «ЮВД АГРО» та підтверджується податковим розрахунком сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, посадові оклади становлять:
директора - 7 300,00 грн. на місяць, що на 600 грн. вище мінімально встановленого рівня (фонд заробітної плати на місяць - 7 300,00 грн);
- головного бухгалтера - 7000,00 грн. на місяць, що на 300 грн. вище мінімально встановленого рівня. Головний бухгалтер працює на 0,5 ставки (фонд заробітної плати на місяць - 3 500,00 грн.).
Отже, висновок Комісії регіонального рівня, відносно того, що нібито згідно з відомостями інформаційно-аналітичних систем ДПС України встановлено недостатню кількість трудових ресурсів для здійснення фінансово-господарської діяльності та нарахована заробітна плата працівникам є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, що є порушенням законодавства України, не відповідає дійсності та спростовується долученими доказами.
Щодо обставин стосовно накладних №3 та №4 від 30.10.2023, реєстрація яких була зупинена, як зазначалося вище, у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 96.09, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій суд зазначає таке.
Так, на спростування відповідних тверджень, позивачем були надані наступні пояснення та документи.
На виконання умов вищезазначеного Договору Контрактації та Додаткових угод до нього (зокрема пунктів 1.2, 2.2 Договору Контрактації) ТОВ «ЮВД АГРО» здійснено закупівлю посівного матеріалу пшениці та засобів захисту рослин за рахунок коштів Позивача (ТОВ «ЮВД АГРО»). Придбані товарно-матеріальні цінності передані Державному підприємству «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» в особі Філії «Кіровоградська №37» Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» згідно актів приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів): №10 від 24.03.2023р., №17 від 22.05.2023, №11 від 21.03.2023р„ №4 від 24.03.2023р.. №7 від 24.03.2023р., №8 від 24.03.2023р., №9 від 24.03.2023р.
На виконання Договору Контрактації, Державним підприємством «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» у 2023р. використовуючи давальницьку сировину, надану Позивачем в рамках виконання умов Договору Контрактації було вирощено пшеницю, в липні 2023 р. було зібрано урожай пшениці, який ТОВ «ЮВД АГРО» - Позивач (придбало) отримало у власність від Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» в особі філії «Кіровоградська №37» Державного підприємства «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби України (№115)» (Ідентифікаційний код юридичної особи (код ЄДРПОУ) - 08680230) в загальній кількості 1257,94 тон на загальну суму 5975219,78 грн. на підставі Акту приймання-передачі товару (пшениці, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції, видаткової накладної №1 від 26 липня 2023р. Оплата була здійснена частково: 31.07.2023 відповідно до платіжної інструкції №77 в сумі 2179808,00 грн (в т. ч. ПДВ 14% 267695,72 грн) та 14.11.2023р. відповідно до платіжної інструкції №102 від 14.11,2023р. в сумі 2943322,78 грн (в т. ч. ПДВ 14% 361460,69 грн).
Товар (пшениця, код товару згідно з УКТЗЕД 1001) був переданий Виробником Контрактанту (ТОВ «ЮВД АГРО», Позивачу) на елеваторі, узгодженому сторонами в Договорі Контрактації, що вже зазначалося вище.
21.12.2023 р. ТОВ «ЮВД АГРО» (Позивачем) до Комісії регіонального рівня було надано пояснення про підтвердження реальності здійснення господарської операції до податкової накладної №3 від 30.10.2023р., реєстрацію якої було зупинено та долучені копії відповідних документів, а саме:
- Статуту ТОВ «ЮВД АГРО»;
- Штатного розпису ТОВ «ЮВД АГРО»;
- Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «ЮВД АГРО»;
- Витягу з реєстру платників податку на додану вартість ТОВ «ЮВД АГРО»;
- Наказу про призначення директора ТОВ «ЮВД АГРО» - Сербин О. М.;
- Наказу про призначення головного бухгалтера ТОВ «ЮВД АГРО» - Токар А. Ю.;
- Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021 р.;
- Додаткової угоди №14-03/23 від 14.03.2023р. до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021р.;
- Додаткової угоди №15-03/23 від 15.03.2023р. до Договору Контрактації сільськогосподарської продукції №Г-18/21 від 18.11.2021р.;
- Акту приймання-передачі товару (пшениці, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1001) до Договору Контрактації;
- Актів приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів): №10 від 24.03.2023р., №17 від 22.05.2023, №11 від 21.03.2023р., №4 від 24.03.2023р.. №7 від 24.03.2023р., №8 від 24.03.2023р„ №9 від 24.03.2023р.;
- Акту надання послуг (компенсації вартості товарів) №3 від 30.10.2023р.;
- Рахунку №3 від 30.10.2023р.;
- Видаткової накладної №1 від 26 липня 2023р.;
- Платіжних інструкцій: №77 від 31.07.2023р., №102 від 14.11,2023р.;
- Інформаційного повідомлення про зарахування коштів №1686 від 14.11.2023р.;
- Податкових накладних: №36 від 26.07.2023р.(№ 9193696293 від 03.08.2023р.). №3 від 30.10.2023р. (реєстраційний номер 9289929208 від 31.10.2023р.);
- Квитанція №1 від 31.10.2023р.
Разом із тим, надаючи оцінку рішенням відповідача, що оскаржуються, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд зазначає, що чітке визначення фіскальним органом у відповідних квитанціях конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наведений висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" від 01 липня 2003 року вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Суд звертає увагу, що комісія ГУ ДПС у Кіровоградській області не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданих позивачем податкових накладних, не ідентифікувала конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Водночас, факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує факту здійснення платником податків господарських операцій, що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Поряд з викладеним, суд враховує постанову Верховного Суду від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 у якій вказано, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з частиною першої статті 17 Закону України "Про виконання рішення та застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди України застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основних свобод та протоколи до неї і практику Європейського суду, як джерела права.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" (заява №29979/04) підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування", який передбачає, що в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Також Європейський суд з прав людини у справі "Лелас проти Хорватії" зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати своєчасного виконання своїх обов`язків.
Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", "Ґаші проти Хорватії", "Трґо проти Хорватії").
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних №10247304/44655290 від 26.12.2023 р, №10247412/44655290 від 26.12.2023 р. та №10247517/44655290 від 26.12.2023 р
Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відповідно до пункту 19 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Пунктом 20 Порядку № 1246, встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили таким рішенням суду.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 27.07.2023 р. №1, від 30.10.2023 №3 та №4, датою їх фактичного подання.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя О.В.Епель
суддя В.В.Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2025 |
Оприлюднено | 11.06.2025 |
Номер документу | 127980159 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні