Герб України

Постанова від 03.06.2025 по справі 160/25344/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

03 червня 2025 року м. Дніпросправа № 160/25344/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

за участю секретаря судового засідання Бурової А.Ю.

за участю:

представника позивача: Федотова О.П.,

представника відповідача1: Сірооченко А.В.

представника відповідача2: Кузюр О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційні скарги Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Дніпровської міської ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.11.2024, (суддя суду першої інстанції Прудник С.В.), прийняте за правилами спрощеного провадження в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/25344/24 за позовом першого заступника керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра Дніпропетровської області Лупашка Сергія Вікторовича в інтересах держави до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, Дніпровської міської ради, третя особа: комунальний навчальний заклад освіти «Навчально-виховний комплекс №148 «Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Планета щастя» Дніпровської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

19.09.2024 Перший заступник керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра Дніпропетровської області Лупашку Сергій Вікторович звернувся до суду з адміністративним позовом, в інтересах держави та просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248), яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, розташовану за адресою: м. Дніпро вул. В. Антоновича, 13.

- зобов`язати Дніпровську міську раду (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ 04338428) та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (пр. Дмитра Яворницького,75, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49000, код ЄДРПОУ: 40506248) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю НВК № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР, розташовану за адресою: м. Дніпро вул. В. Антоновича, 13.

Позовні вимоги вмотивовані протиправною бездіяльністю Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, розташовану за адресою: м. Дніпро вул. В. Антоновича, 13.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 27.11.2024 задовольнив позовні вимоги. Визнав протиправною бездіяльність Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, яка виразилась у невжитті заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, розташовану за адресою: м. Дніпро вул. В. Антоновича, 13. Зобов`язав Дніпровську міську раду та Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлю НВК № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР, розташовану за адресою: м. Дніпро вул. В. Антоновича, 13.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Дніпровська міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивачем не доведено необхідності захисту інтересів держави та комунального закладу освіти саме прокурором, необґрунтовано підстави звернення до суду. Так, прокурором не надано доказів наявності волевиявлення особи в інтересах якої пред`явлено позов, доказів звернення такої особи до органів прокуратури з відповідною заявою з метою захисту прав та інтересів. Також, заявник наголошує, що з боку відповідачів не існує протиправної бездіяльності щодо невжиття заходів, направлених на державну реєстрацію права власності на будівлі і споруди НВК №148. Крім того, відповідач зазначає, що НВК №148 є окремою юридичною особою, самостійним суб`єктом правовідносин, відтак саме він має виступати ініціатором у отриманні коштів з місцевого бюджету для оформлення у власність споруд та земельної ділянки, що перебуває у його користуванні.

Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради також звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що згідно з інформацією, вказаною у Витягу з Реєстру об`єктів права комунальної власності Дніпровської міської територіальної громади від 30.08.2024, що міститься в матеріалах справи, підставою виникнення права власності за Територіальною громадою в особі Дніпровської міської ради на будівлю КЗО «Навчально-виховний комплекс № 148 «Спеціалізована школа-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Планета щастя» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, буд. 13 є рішення Дніпропетровської міської ради від 18.06.2003 № 15/10 «Про внесення змін до рішення міської ради Ради народних депутатів від 27.11.1991 № 46 « Про комунальну власність Дніпропетровської міської Ради народних депутатів». Тобто в Реєстрі об`єктів права комунальної власності Дніпровської міської територіальної громади міститься інформація про реєстрацію будівлі НВК №148 ДМР, Літ. А-4, підвал, №1-7 огорожа, І мощення, загальною площею 3199,6 кв.м., реєстровий номер об`єкта с3410. Суд першої інстанції не врахував, що з моменту прийняття цього рішення, будівлі КЗО «Навчально-виховний комплекс № 148 «Спеціалізована школа-дошкільнийнавчальний заклад (ясла-садок) «Планета щастя» Дніпровської міської ради, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, буд. 13. перейшли до комунальної власності територіальної громади міста та суб`єктом його управління стала Дніпропетровська міська рада, як представницький орган територіальної громади міста (ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). У період до 2004 року право власності набувалось не з моменту внесення в Реєстр прав на нерухоме майно відповідного запису, а в силу прийняття відповідного правовстановлюючого документу, в даному випадку Рішення власника ДМР від 18.06.2003 р. Крім того, всі правовстановлюючі документи будь-яких власників (фізичних, юридичних осіб тощо), що були оформлені до 01.01.2004 р. мають юридичну силу та підтверджують право власності. Тому обов`язок власника зареєструвати право власності на нерухоме майно не впливає на існування статусу власника нерухомого майна та притаманних такому власнику правомочностей у спірних правовідносинах. Крім того, законом не встановлено строків для внесення в Державний реєстр прав на нерухоме майно відомостей про право власності, що було набуте до 01.01.2004 р. Згідно з пунктом 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Тобто, державна реєстрація є підтвердженням набуття права власності, проте не впливає на правовий зв`язок конкретного майна з особою його власника. Таким чином, не проведення державної реєстрації прав не позбавляє власника його права власності.

Від позивача на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційних скарг, прокурор просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Центральною окружною прокуратурою міста Дніпра під час вивчення стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі закладів освіти встановлено, що за адресами: вул. В. Антоновича, 13, пр. О. Поля, 42, пр. Л. Українки, 55 м. Дніпро, функціонує КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР.

Так, 20.10.2016 року Дніпровською міською радою VII скликання сесії № 24/15 прийнято рішення, відповідно до якого передано об`єкти нерухомого майна, основні засоби, нематеріальні активи та запаси навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс Департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради.

Відповідно до відповіді № 10/1-165 від 26.06.2024 Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради та відповіді № 7/11-1504 від 15.07.2024 Дніпровської міської ради станом на червень 2024 року не здійснено необхідні дії для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права комунальної власності на будівлі і споруди КЗО Навчально - виховний комплекс №148 Спеціалізована школа - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, що знаходяться за адресами: вул. В. Антоновича, 13, пр. О. Поля, 42, пр. Л. Українки, 55 м. Дніпро.

Крім того, Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради не вжито заходів щодо виготовлення нових технічних паспортів на будівлі і споруди КЗО Навчально виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради з метою отримання витягів з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо інформації про технічні інвентаризації.

Отже, Департаментом та Дніпровською міською радою не виготовлено технічні паспорти, не підготовлено пакети документів для подання їх до департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради з метою проведення державної реєстрації права власності на будівлі і споруди НВК № 148 ДМР.

Відповідно до відповіді № 6179 від 30.05.2024 Комунального підприємства Дніпровське міське бюро технічної інвентаризації Дніпровської міської ради станом на 31.12.2012 згідно з матеріалами інвентаризаційних справ за адресами: вул. Свердлова, (на даний час В. Антоновича), 13, просп. Пушкіна, буд. 55 (дитячі ясла № 1) відомості щодо державної реєстрації речових прав відсутні, а за адресою: просп. Кірова (на даний час просп. Олександра Поля), буд. 42 значиться багатоквартирний житловий будинок. Також зазначено, що згідно матеріалів інвентаризаційної справи за адресою: м. Дніпро, просп. Кірова, 42б значиться НВК № 353, технічна інвентаризація та державна реєстрація станом на 31.12.12 не проводилась.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна містяться дані щодо реєстрації речових прав на нерухоме майно за адресами м. Дніпро, пр. О. Поля, 42, м. Дніпро, пр. Л. Українки, 55 за іншими юридичними особами, то вирішення питання щодо реєстрації речових прав за цими адресами на будівлі дошкільних закладів КЗО НВК № 148 за Дніпровською міською радою без уточнення адрес місця розташування або присвоєння окремих адрес є передчасним.

На території Дніпровської міської ради функціонує КЗО Навчально виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР (далі КЗО НВК № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР), код ЄДРПОУ 36839868, юридична адреса: 49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. В. Антоновича,13.

Рішенням від 20.10.2016 року Дніпровською міською радою VII скликання сесії №24/15 передано об`єкти нерухомого майна, основні засоби, нематеріальні активи та запаси навчальних закладів міста з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики Дніпропетровської міської ради.

Відповідно до п.п. 1.2.2. Власником навчально-виховного комплексу є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Навчальні заклади здійснюють свою діяльність у підпорядкуванні департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Згідно з п. 1.1. Статуту організаційно правовий заклад освіти функціонує у складі:

- Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів Дніпровської міської ради.

- І ступінь - початкової освіти (1-4 класи);

- ІІ ступінь - базової середньої освіти (5-9 класи);

- ІІІ ступінь - профільної середньої освіти (10-11 (12) класи).

- Дошкільне відділення ( дитячі дошкільні заклади).

Комунальний заклад освіти Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, зареєстрований Дніпровською міською радою, рішення від 15.05.2000 №1410 (реєстраційний номер 562), перереєстровано 25.03.2004 № 669, від 26.11.2008 №59/39, від 03.12.2009 № 12241340000048252, ідентифікаційний код 368 39868, (далі навчальний заклад)-( п.п. 1.1.2.).

Юридична адреса комунального закладу освіти Навчально - виховний комплекс №148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради:

49101 м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 13,

Місцезнаходження: Спеціалізована середня загальноосвітня школа:

49101 м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 13,

Дитячі дошкільні заклади:

49101 м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 42

49101 м. Дніпро, пр. пр. Л. Українки (колишня назва пр. Пушкіна), 55.

Заклад є юридичною особою, має реєстраційний рахунок в органах державного казначейства, печатку, штамп, ідентифікаційний код ЄДРПОУ (п.1.2., п.п. 1.2.1. Статуту).

Власником навчально - виховного комплексу є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Навчальні заклади здійснюють свою діяльність у підпорядкуванні департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. (п.п. 1.2.2. Статуту).

Відповідно до інформації Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради встановлено, що, правовстановлюючі документи на будівлі і споруди вказаного закладу освіти відсутні.

Прокуратурою встановлено, що на будівлі і споруди, які використовуються КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР за адресами: вул. В. Антоновича, 13, пр. О. Поля, 42, пр. Л. Українки, 55 м. Дніпро, відсутні правовстановлюючі документи.

Отже, Дніпровською міською радою та Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради не вжито дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди, які знаходяться у користуванні КЗО Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя ДМР.

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність у вигляді невчинення дій з оформлення правовстановлюючих документів на будівлі НВК та земельні ділянки.

Колегія суддів вирішуючи спір між сторонами виходить із такого.

Стосовно наявності підстав, визначених частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру», для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається, прокурор послався на відсутність органу, уповноваженого державою звертатися до суду з позовом до органу місцевого самоврядування у спірних правовідносинах.

Враховуючи встановлені обставини справи та виходячи з характеру спірних правовідносин, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, що прокурором дотримано встановлений статтею 53 КАС України та статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» порядку звернення до суду з позовом для захисту інтересів держави та про наявність підстав для такого захисту.

Стосовно права на звернення до суду з позовом до органу місцевого самоврядування, колегія суддів звертає увагу, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен із таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним і не перебуває у підпорядкуванні жодного органу.

Також статтею 20 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 71 цього ж Закону органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.

Отже, позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення контролю за правомірністю дій та рішень органів місцевого самоврядування. У такій категорії справ прокурор повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, оскільки відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Аналогічний висновок викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 810/3894/17, від 28.01.2021 у справі № 380/3398/20, від 20.07.2021 у справі № 480/3093/20, від 05.10.2021 у справі № 380/2266/21, від 18.12.2021 у справі № 804/3740/18, від 02.12.2021 у справі № 320/10736/20, від 23.12.2021 у справі № 0440/6596/18, від 05.05.2022 у справі № 320/6514/18 та від 14.02.2023 у справі № 580/1374/22.

Крім того, колегія суддів враховує, що у постанові від 29.11.2022 у справі №240/401/19 Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду сформулював висновки про те, що положення статті 53 КАС України у системному зв`язку з положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо права прокурора на звернення до адміністративного суду з метою захисту інтересів держави в особі територіальної громади необхідно розуміти так:

- прокурор, звертаючись до суду з метою захисту інтересів держави, що охоплюють собою й інтереси певної територіальної громади, фактично діє в інтересах держави; оскільки відсутні чіткі критерії визначення поняття інтереси держави, яке є оціночним, суди під час розгляду кожної конкретної справи повинні встановлювати наявність/відсутність інтересів держави та необхідність їх захисту у судовому порядку;

- прокурор має право самостійно звертатися до адміністративного суду із позовом у разі відсутності органу, який має повноваження на звернення до суду з таким самим позовом; передбачене законами загальне повноваження державного органу на звернення до суду або можливість бути позивачем чи відповідачем у справі, не свідчить про право такого органу на звернення з адміністративним позовом в конкретних правовідносинах, оскільки Законом має бути прямо визначено, у яких випадках та який орган може/повинен звернутися до суду;

- у разі, якщо адміністративні суди доходять висновку про відсутність у прокурора права на звернення з позовом до суду в інтересах держави з підстави наявності органу, що має повноваження на звернення з таким позовом до суду, суди повинні чітко вказати, до компетенції якого саме органу належить повноваження на звернення до суду та яким Законом це право передбачено.

За наведених вище обставин, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій щодо обґрунтованості звернення прокурора з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України «Про освіту» право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту.

Згідно із частиною першою 44 Закону України «Про загальну середню освіту» матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Відповідно до статті 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Пунктом «ґ» частини другої статті 92 ЗК України передбачено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форм власності.

Так, статтею 125 ЗК України визначено, що право власності чи право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання власником або користувачем земельної ділянки документа, що посвідчує таке право, та його державної реєстрації.

Відповідно до частини першої статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Частиною другою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно із частиною першою статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до п. п.п. 1.2.2. Статуту НВК №148, власником навчально-виховного комплексу є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради. Навчальні заклади здійснюють свою діяльність у підпорядкуванні департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Згідно з п. 1.1. Статуту організаційно правовий заклад освіти функціонує у складі:

- Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів Дніпровської міської ради.

- І ступінь - початкової освіти (1-4 класи);

- ІІ ступінь - базової середньої освіти (5-9 класи);

- ІІІ ступінь - профільної середньої освіти (10-11 (12) класи).

- Дошкільне відділення ( дитячі дошкільні заклади).

Комунальний заклад освіти Навчально - виховний комплекс № 148 Спеціалізована школа - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Планета щастя Дніпровської міської ради, зареєстрований Дніпровською міською радою, рішення від 15.05.2000 №1410 (реєстраційний номер 562), перереєстровано 25.03.2004 № 669, від 26.11.2008 №59/39, від 03.12.2009 № 12241340000048252, ідентифікаційний код 368 39868, (далі навчальний заклад)-( п.п. 1.1.2.).

Згідно з п.1.1 Положення про департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради №37/9 від 08.06.2016, департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради є виконавчим органом Дніпровської міської ради, що підконтрольний та підзвітний Дніпровській міській раді та підпорядкований її виконавчому комітету, Дніпровському міському голові і заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів відповідно до розподілу повноважень. Пунктами 1.3, 1.4 Положення №37/9 від 08.06.2016 передбачено, що департамент є юридичною особою публічного права, зареєстрованою у встановленому порядку, має самостійний баланс, розрахунковий рахунок, круглу печатку із зображенням Державного Герба України, печатки, штампи Та відповідні бланки із своїм найменуванням, рахунки спеціальних коштів та інші рахунки, передбачені чинним законодавством, може бути позивачем та відповідачем в судах. Структурні підрозділи департаменту не мають статусу юридичної особи, діють у складі департаменту керуючись цим положенням.

Отже, Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради є тим виконавчим органом, до повноважень якого віднесено внесення на розгляд міської ради питань, зокрема щодо надання дозволу на розроблення технічної документації на будівлі, споруди навчальних закладів для проведення технічної інвентаризації для проведення державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна та щодо надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для оформлення правовстановлюючих документів на землю.

Водночас, колегія суддів зазначає, що НВК №148, як заклад освіти, є юридичною особою, яка має адміністративну процесуальну правосуб`єктність та є користувачем будівель, споруд, комунікацій та земельних ділянок на яких вони розташовані, і відповідно, саме НВК № 148, як окремий та самостійний суб`єкт суспільних відносин із статусом юридичної особи, є особою, зацікавленою в оформленні правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлю і земельну ділянку комунального закладу освіти, а також в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і для цього саме навчальному закладу надано право звернутись з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а після одержання такого дозволу, саме НВК має право звернутись з відповідним клопотанням про надання асигнувань на оплату робіт з виготовлення проекту землеустрою, але у той же час згідно із законом не обтяжена обов`язком на вчинення таких дій.

В рамках справи, яка розглядається, не встановлено фактів звернення НВК №148 до відповідачів із клопотаннями про виділення фінансування для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, будівлі та споруди. Не встановлено судом також, обставин звернення третьої особи до прокурора чи інших державних органів із заявою про наявну бездіяльність з боку відповідачів.

Водночас, колегія суддів зазначає, що не кожна бездіяльність органу державної влади чи органів місцевого самоврядування є протиправною.

Сам лише факт того, що на земельні ділянки та споруди, які перебувають у фактичному користуванні третьої особи та використовуються за призначенням не оформлені правовстановлюючі документи, не може свідчити про протиправність бездіяльності відповідачів.

Так, Департаментом гуманітарної політики в апеляційній скарзі зазначено таке.

Станом на 01.09.2024 право постійного користування земельною ділянкою по вул. Володимира Антоновича, буд. 13 було зареєстровано за відділом освіти Кіровської районної у місті Дніпропетровську ради (далі Відділ освіти) на підставі рішення міської ради від 08.07.2008 № 129/34 «Про надання земельної ділянки по вул. Свердлова, 13 (Кіровський район) у постійне користування відділу освіти Кіровської районної у місті Дніпропетровську ради, код ЄДРПОУ 02142158, по фактичному розміщенню будівлі середньої загальноосвітньої школи № 148 та споруд», відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 17.02.2024 серія ЯЯ № 043147, що міститься в матеріалах справи.

Оскільки Відділ освіти перебуває у стані припинення, постала необхідність отримати згоду від ліквідаційної комісії Відділу освіти на припинення права постійного користування. На прохання Департаменту, відділом освіти подано до міської ради клопотання від 15.02.2024 № 36/329 про припинення права постійного користування земельною ділянкою НВК № 148 ДМР за адресою: вул. Володимира Антоновича, буд. 13 (копія клопотання від 15.02.2024 р. №36/329 міститься в матеріалах справи).

Зазначає, що Департамент гуманітарної політики звернувся до Відділу освіти Кирівської районної ради у м. Дніпропетровську з метою ініціювання перед міською радою питання про припинення права постійного користування земельною ділянкою НВК №148 ДМР.

Реагуючи на звернення Департаменту гуманітарної політики, Відділом освіти було надано до міської ради клопотання від 15.02.2024 № 36/329 про припинення права постійного користування земельною ділянкою НВК № 148 ДМР за адресою: вул. Володимира Антоновича, буд. 13, (копія клопотання від 15.02.2024 р. №36/329 міститься в матеріалах справи).

Для розгляду міською радою даного питання, виникла необхідність надати додаткові документи від Департаменту, у зв`язку із чим, ним було підготовлено пакет документів, необхідний для припинення права постійного користування та направлено до міської ради, в додаток до клопотання Відділу освіти від 15.02.2024 № 36/329, лист від 04.06.2024 вих. № 12/1-240 (від 04.06.2024 вх. № 36/1094 ДМР.

Також додатково Департаментом крім вищевказаного питання про припинення права постійного користування земельною ділянкою було надано до міської ради лист- звернення від 03.09.2024 вих. № 12/1-445 (від 04.09.2024 вх. № 36/1618 ДМР) щодо отримання дозволу на розробку технічної документації землеустрою стосовно встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості задля подальшої підготовки проєкту рішення відповідним виконавчим органом міської ради.

Відповідач зазначає, що після отримання вищезазначених дозволів Департаментом буде оголошено закупівлю послуг із розроблення землевпорядної документації на земельні ділянки, на яких розміщено будівлі та споруди НВК № 148 ДМР. Готову землевпорядну документацію буде подано до міської ради для підготовки відповідним виконавчим органом проектів рішень міської ради про передачу земельних ділянок у постійне користування Департаменту гуманітарної політики ДМР.

Окрім того, відповідач зазначає, що у 2022 році, з початком повномасштабного вторгнення російської федерації, з метою збереження цілісності та конфіденційності інформації, недопущення несанкціонованого втручання та спотворення даних Міністерством юстиції України та Державним підприємством «Національні інформаційні системи» було припинено доступ користувачів до відомостей автоматизованої системи Державного земельного кадастру.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 № 480 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо діяльності нотаріусів та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» (зі змінами), було внесено зміни до деяких нормативно-правових актів, зокрема, для відновлення доступу до реєстрів Міністерства юстиції України.

Відповідачами здійснюються заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів, про що відповідачі повідомляли прокуратурі у відповідях на письмові запити, а саме: департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради вживаються певні дії щодо виготовлення нових технічних паспортів на будівлі та споруди НВК № 148 ДМР з метою отримання витягів з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо інформації про технічні

інвентаризації.

Додатково повідомляє, що Рішенням міської ради від 20.11.2024 № 171/58 «Про надання департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, код ЄДРПОУ 40506248, дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по фактичному розміщенню будівель та споруд НВК № 148 «ПЛАНЕТА ЩАСТЯ» по вул. Володимира Антоновича, 13 (Центральний район)» визнано припиненим право постійного користування земельною ділянкою НВК № 148 ДМР Відділу освіти та надано Департаменту дозвіл на розроблення землевпорядної документації (копія рішення міської ради від 20.11.2024 № 171/58 додається).

Наразі департаментом готується пакет документів для проведення державної реєстрації припинення права постійного користування попереднього землекористувача для подальшого виготовлення землевпорядної документації. Готову землевпорядну документацію буде подано до міської ради для підготовки відповідним виконавчим органом проєктів рішень міської ради про передачу земельних ділянок у постійне користування Департаменту.

Отже, на підставі пояснень відповідача та наяавних в матеріалах справи документів судом становлено, що триває процедура виділення та оформлення у власність земельних ділянок, що свідчить про відсутність протиправної бездіяльності відповідача в цій частині, однак вказані обставини ані прокурором, ані судом першої інстанції враховані не було.

Стосовно будівель НВК №148 Департаменту гуманітрної політики вказує, що спірні будівлі знаходяться у власності Дніпровської міської ради на підставі відповідного рішення, що підтверджується Витягом з реєстру об`єктів комунальної власності. Таким чином, навіть якщо набуття права власності на майно на сьогодні поки не зареєстроване в ДРРПНМ(тобто офіційно не підтверджене), це майно все одно є власністю територіальної громади, і без згоди власника майно не може вибути із його володіння без законних підстав, а тому висновки суду першої інстанції у цій частині не відповідають обставинам справи та є помилковими.

Колегія суддів зазначає, що завданням адміністративного судочинтва є захист порушених прав та інстересів, а не відновлення правопорядку. Відтак, зверненню до суду з адміністративним позовом повинне перебувати порушення права чи законного інтересу особи або держави.

Як на порушення інетересів держави прокурор посилається на те, що неоформлення правовстановлюючих документів на споруди та земельні ділянки за НВК №148 може призвести до порушення права дітей на належні та безпечні умови отримання освіти, які передбачають здійснення навчального процесу виключно у відповідності до норм законодавства.

Натомість матеріали справи не містять доказів того, що станом на час подання позову мають місця порушення права будь-яких осіб на належні та безпечні умови освіти та такі порушення є наслідком дій або бездіяльності відповідачів в частині своєчасності оформлення правоустонавлюючих документів на земельні ділянки, будівли та споруди.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позивачем не доведено наявності підстав, які б свідчили, що бездіяльність відповідачів має місце та носить протиправний харакетр, тобто триваючий період часу порушує права та законні інтереси держави чи будь-яких інших осіб.

Вищенаведене залишилось поза увагою суду першої інстанції, що призвело до неправильного вирішення справи по суті позовних вимог, відтак наявними є підстави для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 317, 321, 325 КАС України, суд,

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Дніпровської міської ради задовольнити

Апеляційну скаргу Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.11.2024 в адміністративній справі № 160/25344/24 скасувати та прийняти нову постанову.

Відмовити заступнику керівника Центральної окружної прокуратури міста Дніпра Дніпропетровської області Лупашку Сергію Вікторовичу, який діє в інтересах держави, в задоволенні позовних вимог.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2025
Оприлюднено12.06.2025
Номер документу128008348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —160/25344/24

Ухвала від 16.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 09.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 03.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Постанова від 03.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні