Герб України

Рішення від 11.06.2025 по справі 718/1132/25

Кіцманський районний суд чернівецької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа№ 718/1132/25

Провадження 2/718/359/25

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" червня 2025 р. м.Кіцмань Чернівецька область

Суддя Кіцманського районного суду Чернівецької області СкорейкоВ.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін цивільну справу за позовом Чернівецького обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення допомоги по безробіттю,-

УСТАНОВИВ:

Чернівецький обласний центр зайнятості, інтереси якого представляє Струцинська К.С., звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 , в якій просить стягнути з відповідача на користь позивача безпідставно отриману допомогу по безробіттю у розмірі 2487, 19 грн. та сплачену суму судового збору у розмірі 2422,40 грн.

Позовні вимогиобґрунтовано тим,що ОСОБА_1 08.02.2023звернулася засприянням упрацевлаштуванні доЧернівецької філіїЧернівецького обласногоцентру зайнятості. У зв`язку із відсутністю підходящої роботи, ОСОБА_1 09.02.2023 надано статус безробітної (наказ № НТ 230209 від 09.02.2023) та призначено і розпочато виплату допомоги по безробіттю з 09.02.2023 (наказ № НТ 230209 від 09.02.2023), як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу від 12 до 18 років - 65% середньої з/п (доходу) залежно від тривалості безробіття: 100% - 135 к.д., 50% - 135 к.д.

Вказує, що на момент звернення до центру зайнятості відповідач підтвердила, що не відноситься до зайнятого населення, про що свідчить її особистий підпис в заяві про надання (поновлення) статусу безробітного. Одночасно з реєстрацією, відповідачка також зобов`язалась своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення, надання соціальних послуг та припинення реєстрації.

Зазначає, що 12.09.2023 в результаті проведеного обміну інформацією між Державною службою зайнятості та Пенсійним фондом України, а також на підставі акта № 1 виявлення факту незаконно отриманої допомоги по безробіттю Кіцманського управління Чернівецької філії Чернівецького обласного центру зайнятості, ОСОБА_1 приховала відомості про віднесення її до категорії зайнятого населення.

За час перебування на обліку у період з 28.04.2023 по 09.05.2023 на розрахунковий рахунок відповідачки перераховано допомогу по безробіттю на суму 2487,19 грн.

Відповідачці направлялася досудова вимога про повернення безпідставно отриманоїдопомоги побезробіттю врозмірі 2487,19грн, однак на момент звернення до суду ця вимога залишена поза увагою ОСОБА_1 , тому позивач просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 13.05.2025 визначено вказану справу розглядати у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи відповідно до вимогст. 274 Цивільного процесуального кодексу України.

У наданий в ухвалі час від сторін не надійшло заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження чи клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.

Відповідачу на його зареєстровану адресу проживання направлено копію позовної заяви з додатками. Також направлено ухвалу про відкриття провадження у справі та встановлено п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву,які отримані нею особисто 26.05.2025.

З боку відповідача до суду у встановлений законом строк відзив відповідно до вимогст. 178 ЦПК Україниі всі докази, що підтверджують заперечення проти позову, не надіслано, зустрічний позов не пред`явлено.

Судом, враховано, що в силу вимог ч. 1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

При цьому, вжиття заходів для прискорення процедури розгляду справ є обов`язком не тільки держави, а й осіб, які беруть участь у справі. Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 7 липня 1989 року у справі «Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії» зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Всі ці обставини судам слід враховувати при розгляді кожної справи, оскільки перевищення розумних строків розгляду справ становить порушення прав, гарантованих пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів та ухвалити відповідне рішення.

Відповідно до ч. 2ст.247ЦПК України у зв`язку з розглядом справ в порядку спрощеного провадження за відсутністю всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши надані документи і матеріали, всебічно та повно з`ясувавши обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

ОСОБА_1 08.02.2023звернулася засприянням упрацевлаштуванні доЧернівецької філіїЧернівецького обласногоцентру зайнятості.

У зв`язку із відсутністю підходящої роботи ОСОБА_1 09.02.2023 надано статус безробітної та призначено і розпочато виплату допомоги по безробіттю з 09.02.2023, як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу від 12 до 18 років.

Під час подання заяви про надання статусу безробітного від 08.02.2023, відповідач підтвердила, що не відноситься до зайнятого населення відповідно дост. 4 Закону України «Про зайнятість населення»та через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, у тому числі не забезпечує себе роботою самостійно; ознайомлена з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та відомостей, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення.

Відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення», ч. 1 ст. 22, ч. 1 ст. 23 та п. 33 розділу VIIЗакону України«Про загальнообов`язковедержавне соціальнестрахування навипадок безробіття» відповідачу було надано статус безробітного з 09.02.2023 та призначено допомогу по безробіттю у розмірі встановленому законодавством.

08.02.2023 між ОСОБА_1 та кар`єрним радником Кіцманського управління Чернівецької філії Чернівецького ОЦЗ підписано Індивідуальний план працевлаштування безробітного (далі - Індивідуальний план). Згідно з п.п. 4.2.7 п. 4.2 Індивідуального плану, відповідач зобов`язувався інформувати Центр зайнятості протягом трьох робочих днів про обставини, що впливають на припинення реєстрації безробітного, у разі необхідності та відповідно до законодавства повернути суму виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг, що передбачено ч. 3ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Відповідно дост. 4 Закону України «Про зайнятість населення»до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймам на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.

Згідно з ч. 2ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Відповідно до ч. 3ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати її забезпечення та надання соціальних послуг.

Порядком розслідуваннястрахових випадківта обгрунтованостівиплати матеріальногозабезпечення, затвердженогоПостановою правління Пенсійного фонду України № 27-1 від 10.09.2024 року,визначено механізм проведення центрами зайнятості розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення.

Відповідно до п. 5 вказаного Порядку розслідування здійснюється шляхом звіряння відомостей, поданих особою під час реєстрації або перереєстрації як безробітного та протягом перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, на підставі яких надається (поновлюється) статус зареєстрованого безробітного (особа перебуває у статусі зареєстрованого безробітного), та/або даних, зазначених у документах страхувальника, що вносяться до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості та впливають на умови отримання (поновлення) статусу зареєстрованого безробітного, перебування у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття, з реєстром страхувальників та реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також здійснення інформаційного обміну з Міністерством фінансів України щодо встановлення відповідності таких відомостей та/або даних, що впливають на визначення права особи на призначення та виплату їй матеріального забезпечення на випадок безробіття, даним, що обробляються стосовно такої особи в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу відповідно доЗакону України«Про верифікацію та моніторинг державних виплат», інформаційного обміну з Адміністрацією Державної прикордонної служби України щодо знаходження за межами України осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного або бажають отримати статус зареєстрованого безробітного, проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників (у разі потреби).

За результатами обміну даними з Пенсійним фондом України до центру зайнятості надійшла інформація щодо перебування у трудових відносинах ОСОБА_1 з ТОВ «Ашан Україна Гіпермаркет» у період перебування на обліку в статусі безробітної.

Актом № 1 виявлення факту незаконно отриманої допомоги по безробіттю від 12.09.2023 встановлено, що ОСОБА_1 у період перебування на обліку приховала факт свого працевлаштування.

Відповідно до витягу з наказу № 34-ОС від 27.04.2023, який виданий ТОВ «Ашан Україна Гіпермаркет», відповідача прийнято на посаду продавця продовольчих товарів за трудовим договором на визначений термін з 28.04.2023 по 30.06.2023 з посадовим окладом 8786 грн.

Відповідно до витягу з наказу № 40-ОС від 03.05.2023, ОСОБА_1 звільнено з посади за угодою сторін з 03.05.2023.

Водночас, матеріали справи не містять даних про інформування позивача щодо працевлаштування ОСОБА_1 під час перебування на обліку в службі зайнятості, що було її основним обов`язком.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст.44Закону України«Про зайнятістьнаселення» зареєстровані безробітні зобов`язані інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону.

Згідно з п. 1 ч. 1ст. 45 Закону України «Про зайнятість населення»реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі зайнятості особи.

Як визначено ч. 3ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення», відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

Відповідно до наказу № 42 від 25.09.2023, який видано Чернівецьким обласним центром зайнятості, начальнику відділу бухгалтерського обліку Чернівецького ОЦЗ передано на баланс дебіторську заборгованість ОСОБА_1 як незаконно отримане матеріальне забезпечення по безробіттю в розмірі 2487,19 грн.

Таким чином, з огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що позивачем вчинено дії щодо встановлення обставин, які впливають на порядок виплати матеріальної допомоги по безробіттю, прийнято рішення в межах повноважень та відповідно до встановленого порядку та з визначених законом підстав про повернення допомоги по безробіттю.

Статтею 12ЦПК України встановлено принцип змагальності сторін в цивільному процесі, який полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, прямо встановлених Законом.

Обов`язок доведення своєї позиції за допомогою належних та допустимих доказів міститься і в ст. 81 ЦПК України. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Небажання відповідача надати докази дає суду право при розгляді справи обмежитися доказами, наданими позивачем, що повністю відповідає положенням частини першоїстатті 280 ЦПК України.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що заявлена позивачем вимога про стягнення з відповідача коштів на суму 2487,19 грн є законною, обґрунтованою та підлягає задоволенню, оскільки ці кошти були виплачені в якості допомоги по безробіттю в період зайнятості відповідача.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, відповідно до ст. 141 ЦПК України, судові витрати понесені позивачем у виді судового збору у розмірі 2422,40 грн підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування України на випадок безробіття»,Законом України «Про зайнятість населення», ст.ст.4,12,81,89,141,263-265 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Чернівецького обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення допомоги по безробіттю - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь Чернівецького обласного центру зайнятості безпідставно отриману допомогу по безробіттю в розмірі 2487,19 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь Чернівецького обласного центру зайнятості судові витрати в розмірі 2422,40 грн.

Судове рішення не проголошувалося відповідно до ч. 4ст. 268 ЦПК України.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Чернівецького апеляційного суду через Кіцманський районний суд Чернівецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення,можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач Чернівецький обласний центр зайнятості, місце знаходження вул. Університетська, 31 м.Чернівці, ЄДРПОУ 05392708

Відповідач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя Василь Скорейко

СудКіцманський районний суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення11.06.2025
Оприлюднено13.06.2025
Номер документу128039714
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них страхування, з них

Судовий реєстр по справі —718/1132/25

Рішення від 11.06.2025

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Скорейко В. В.

Ухвала від 13.05.2025

Цивільне

Кіцманський районний суд Чернівецької області

Скорейко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні