Солом'янський районний суд міста києва
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа №760/15687/25 1-кс/760/8105/25
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 червня 2025 року слідчий суддя Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі - ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали клопотання прокурора Київської обласної прокуратури ОСОБА_3 , внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42024110000000287,від 15.08.2024, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2, ч. 1 ст. 239, ч. 2 ст. 239-1 КК України,-
В С Т А Н О В И В :
До слідчого судді Солом`янського районного суду м. Києва надійшло клопотання Київської обласної прокуратури ОСОБА_3 , внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42024110000000287,від 15.08.2024, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2, ч. 1 ст. 239, ч. 2 ст. 239-1 КК України.
Так, під час досудового розслідування встановлено, що на території України здійснюють свою діяльність ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика», код ЄДРПОУ 00851376, керівником якої є громадянка України ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , основним видом діяльності підприємства є розведення свійської птиці, АТ «Володимир-Волинська торгівельна компанія», код ЄДРПОУ 43306823, керівником якої є громадянка України ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , основним видом діяльності підприємства є розведення свійської птиці, ТОВ «Луцька аграрна компанія», (код ЄДРПОУ 39910709), керівником якої є громадянка України ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , основним видом діяльності підприємства виробництво м`яса свійської питці, АТ «Володимир-Волинська аграрна компанія» (код ЄДРПОУ 43306561) директором якої є ОСОБА_6 , основним видом діяльності підприємства є виробництво інших виробів з деревини, виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння.
Крім того встановлено, що 70% корпоративних прав ПрАТ «Володимир- Волинська птахофабрика», а також 66,66% корпоративних прав АТ «Володимир- Волинська аграрна компанія» належить ТОВ «ОРЕОЛА «КУА» (код ЄДРПОУ 37094052), основним видом діяльності підприємства є управління фондами.
Також за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій встановлено факти експорту продукції з птиці ПРАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» до Туреччини та Узбекистану з метою подальшого реекспорту товарів до рф, а також встановлено факти передачі значних сум готівкових коштів здобутих ймовірно неправомірним шляхом, зокрема внаслідок постачання продукції до тимчасово окупованої території Луганської області та рф.
Так, під час проведення НСРД встановлено, що керівництво ПАТ «Володимир- Волинська птахофабрика», АТ «Володимир-Волинська аграрна компанія», ТОВ «Луцька аграрна компанія» та інші посадовці торгової групи «ЕПІКУР» за сприяння посадових осіб Володимир-Волинської міської ради протягом 2021-2024 років без належного оформлення дозвільних документів використовують орендовані земельні ділянки (із к.н. 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497, 0720580400:00:001:1266) комунальної власності площею понад 11 га., з цільовим призначенням «для іншого сільськогосподарського призначення та для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» використовують їх як відстійники (поля фільтрації) для біомаси промислових відходів.
Крім цього, з метою уникнення матеріальних витрат на переробку відходів, вищевказані суб`єкти господарювання при здійсненні своєї господарської діяльності, зокрема, під час виробництва м`яса свійської птиці, за допомогою водяної помпи самовільно зливають відходи від переробки сировини тваринного походження на вказані земельні ділянки.
Зокрема, внаслідок тривалого скиду, акумуляції та великої концентрації зазначених промислових відходів працівниками і посадовими особами птахофабрики, навколишньому середовищу можуть бути завдані тяжкі наслідки, шляхом забруднення земель відходами небезпечними для довкілля та значної зміни хімічного та фізичного складу ґрунту.
Також, разом із використанням не за цільовим призначенням земельних ділянок, посадові особи птахофабрики без розроблення та затвердження в установленому законом порядку робочих проектів, паспортів очисних споруд та іншої дозвільної документації, самовільно зняли верхній родючий шар ґрунту та сформували на вказаних земельних ділянках п`ять водних об`єктів, які системою каскадів з`єднанні між собою для кращого переміщення забруднюючих речовин промислового виробництва птахофабрики.
26.12.2024 року в період часу з 14 год. 02 хв. до 14 год. 57 хв. на підставі ухвали слідчого судді Солом`янського районного суду міста Києва від 28.11.2024 проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 0720581600:00:001:2497 за участю спеціаліста геодезиста який за допомогою спеціального обладнання GPS- навігації встановив її межі з метою подальшого огляду.
Так в ході огляду встановлено, що на земельній ділянці знаходиться 7 сім водойм (карт), які використовуються як відстійники стічних для стічних вод від виробництва з переробки сировини тваринного походження, а також вказана ділянка охоплює частково 2 (дві) водойми (карти), які частково знаходяться на сусідній земельній ділянці та використовуються з тією самою метою одним підприємством. У подальшому за участю спеціалістів Державної екологічної інспекції України здійснено відбір зразків ґрунту, які поміщено до сейф пакету ТОВ «Нова пошта» з номером 2213794893. Крім того з метою порівняння зразків ґрунту було виконано відбір зразків (акт відбору №31-24/2) ґрунту за межами вказаної ділянки на відстані приблизно 100 метрів від краю земельної ділянки де проведено огляд, який в подальшому поміщено до сейф пакету ТОВ «Нова пошта» з номером 2213794904.
Отже проведеним оглядом земельної ділянки виявлено, що на її території знаходяться дві штучно створені водойми (карти), які використовуються для відстою відходів виробництва з перероблення сировини тваринного походження. Разом з цим встановлено, що суб`єктом господарювання не забезпечено перешкоджання потраплянню (просочуванню), ймовірно забруднюючих речових (відходів) тваринного походження в ґрунт.
Крім того, 26.12.2024 року в період часу з 11 год. 21 хв. до 12 год. 44 хв. на підставі ухвали слідчого судді Солом`янського районного суду міста Києва від 28.11.2024 проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 0720584800:03:001:0814 за участю спеціаліста геодезиста який за допомогою спеціального обладнання GPS-навігації встановив її межі з метою подальшого огляду.
Так в ході огляду встановлено, що на земельній ділянці знаходиться штучно створена водойма (карта), яка використовується для відводу стічних вод. Вказана водойма частково розміщується на земельній ділянці, яка оглядалася та меншою часткою на сусідній ділянці. Надалі в ході огляду було здійснено відібрання зразків ґрунту з водойми. Вказаний відбір здійснювався спеціалістами Державної екологічної інспекції України. У подальшому дані зразки поміщено до сейф пакету ТОВ «Нова пошта» з номером 2213794895, на якому міститься пояснювальний напис та підписи учасників слідчої дії.
Крім того оглядом встановлено, що вказана земельна ділянка також містить частину водойми в яку відведені труби із стічними водами - відходами виробництва. Також в ході огляду спеціалістами Державної екологічної інспекції України здійснено відібрання зразків ґрунту з вказаної водойми, які поміщені до сейф пакету ТОВ «Нова пошта» з номером 2213794896 (акт відбору 30-24/2).
Отже проведеним оглядом земельної ділянки виявлено, що на її території знаходяться дві штучно створені водойми (карти), які використовуються для відстою відходів виробництва з перероблення сировини тваринного походження. Разом з цим встановлено, що суб`єктом господарювання не забезпечено перешкоджання потраплянню (просочуванню), ймовірно забруднюючих речових (відходів) тваринного походження в ґрунт.
26.12.2024 року в період часу з 12 год. 58 хв. до 13 год. 57 хв. на підставі ухвали слідчого судді Солом`янського районного суду міста Києва від 28.11.2024 проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 0720580400:00:001:1266 за участю спеціаліста геодезиста який за допомогою спеціального обладнання GPS- навігації встановив її межі з метою подальшого огляду.
Так в ході огляду встановлено, що на земельній ділянці знаходиться 5 (п`ять) водойм (карт), які використовуються як відстійники стічних для стічних вод від виробництва з переробки сировини тваринного походження. У подальшому за участю спеціалістів Державної екологічної інспекції України здійснено відбір зразків ґрунту, поряд з однією з водойм (карт), які поміщено до сейф пакету ТОВ «Нова пошта» з номером 2213794894 (акт відбору №29-24/2).
Крім того суб`єктом господарювання не забезпечено перешкоджання потраплянню (просочуванню), ймовірно забруднюючих речових (відходів) тваринного походження в ґрунт.
Згідно висновку експерта № 82-25 від 01.04.2025 в грудні 2024 року зафіксований факт забруднення земельних ділянок (кадастрові номери № 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497 та 0720580400:00:001:1266) забруднюючими речовинами - рухомими формами сполук фосфору, обмінним амонієм, сульфатами, хлоридами та нітратами, внаслідок проведення господарської діяльності ПАТ «Володимир-Волинська птахофабрика».
Загальний розмір відшкодування при одночасному забрудненні декількома забруднюючими речовинами земельної ділянки кадастровий номер № 0720580400:00:001:1266, згідно наданих копій документів та враховуючи результати дослідження наданих документів на грудень 2024 року, становить 603089,25 грн.
Загальний розмір відшкодування при одночасному забрудненні декількома забруднюючими речовинами земельної ділянки кадастровий номер № 0720581600:00:001:2497, згідно наданих копій документів та враховуючи результати дослідження наданих документів на грудень 2024 року, становить 913529,85 грн.
Загальний розмір відшкодування при одночасному забрудненні декількома забруднюючими речовинами земельної ділянки кадастровий номер № 0720584800:03:001:0814, згідно наданих копій документів та враховуючи результати дослідження наданих документів на грудень 2024 року, становить 776122,33 грн.
Виявлені, згідно наданих копій документів, у всіх зразках ґрунту земельних ділянок (кадастрові номери №№ 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497 та 0720580400:00:001:1266), в червні 2021 року та в грудні 2024 року, забруднюючі речовини належать до небезпечних забруднюючих речовин різної ступені небезпеки. Сполуки фосфору, сульфати та нітрати належать до помірно небезпечних забруднюючих речовин, ГДК/ОДК яких більше 0,5 мг/кг (3 група небезпечності); обмінний амоній, хлориди - до інших забруднюючих речовин, ГДК/ОДК для яких не встановлено більше (4 група небезпечності).
Забруднення небезпечними забруднюючими речовинами різної ступені небезпеки створило небезпеку для довкілля, у вигляді кратного збільшення їх фактичного вмісту (фактичної концентрації) в 2024 році, для всіх визначених речовин, в порівняні з 2021 роком.
Середні значення фактичного вмісту (фактичної концентрації) забруднюючих речовин, для земельної ділянки з кадастровим номером 0720580400:00:001:1266, на грудень 2024 року перевищували аналогічні показники за червень 2021 року: для фосфору - в 3,9 рази, для сульфатів - в 37 разів, для хлоридів - практично на одному рівні, для нітратів - 14,6 рази.
Середні значення фактичного вмісту (фактичної концентрації) забруднюючих речовин, для земельних ділянок з кадастровими номерами 0720581600:00:001:2497 та 0720584800:03:001:0814 (як об`єднаних ділянок), на грудень 2024 року перевищували аналогічні показники за червень 2021 року: для фосфору - в 2-2,8 рази, для сульфатів - в 20,3-24 рази, для хлоридів - практично зменшилась на 40 % (що ймовірно пов`язано з технологічними чинниками або з процесом вимивання (висалювання) з ґрунтів), для нітратів - 9,5-28,1 рази.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 0720581600:00:001:2497 загальною площею 7,3328 га, на праві приватної власності належить Територіальній громаді, Володимир-Волинській міській раді, код ЄДРПОУ:35387610, та на праві договору оренди землі: б/н від 25.10.2012 року перебуває у користуванні АТ «Володимир- Волинської аграрної компанії».
Враховуючи вищевикладене у органу досудового розслідування є всі підстави вважати, що вказані земельні ділянки зберегли на собі сліди вчинення кримінального правопорушення, що свідчить про наявність ознак речових доказів.
Таким чином, зважаючи на ці та інші обставини встановлені в ході проведення досудового розслідування вищевказані земельні ділянки у відповідності до ч. 1 ст. 98 КПК України являються речовими доказами.
24.03.2025 постановою слідчого земельні ділянки (із к.н. 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497, 0720580400:00:001:1266) визнано речовими доказами у кримінальному провадженні № 42024110000000287.
З метою всебічного, повного й неупередженого досудового розслідування, встановлення всіх обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню, а також з метою запобігання можливості приховування, зникнення, втрати, перетворення, передачі, відчуження речових доказів, та з метою відшкодування шкоди завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов виникла необхідність у накладенні арешту на майно, в зв`язку з чим прокурор звернувся до слідчого судді Солом`янського районного суду м. Києва з відповідним клопотанням.
В судове засідання прокурор не з`явився, про час та дату судового розгляду був повідомлений належним чином. Проте, 10.06.2025 на адресу суду надійшло клопотання від прокурора ОСОБА_3 в якому він клопотання підтримує в повному обсязі, просить його задовольнити із підстав у ньому зазначених, просить проводити розгляд справи за його відсутності.
Враховуючи те, що майно, на яке прокурор просить накласти арешт, не було тимчасово вилучене, то розгляд клопотання з метою забезпечення арешту майна, в силу ч.2 ст.172 КПК України, слідчий суддя вважає за можливе здійснити без повідомлення власника майна.
Вивчивши клопотання й додані до нього матеріали, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Так, з матеріалів клопотання вбачається, що Слідчим управлінням Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42024110000000287, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 15.08.2024, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 111-2, ч. 1 ст. 239, ч. 2 ст. 239-1 КК України.
У ході досудового розслідування встановлено, що на території України здійснюють свою діяльність ПрАТ «Володимир-Волинська птахофабрика», керівником якої є громадянка України ОСОБА_4 , основним видом діяльності підприємства є розведення свійської птиці, АТ «Володимир-Волинська торгівельна компанія», керівником якої є громадянка України ОСОБА_5 , основним видом діяльності підприємства є розведення свійської птиці, ТОВ «Луцька аграрна компанія», керівником якої є громадянка України ОСОБА_4 , основним видом діяльності підприємства виробництво м`яса свійської питці, АТ «Володимир-Волинська аграрна компанія» директором якої є ОСОБА_6 , основним видом діяльності підприємства є виробництво інших виробів з деревини, виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння.
Крім того встановлено, що 70% корпоративних прав ПрАТ «Володимир- Волинська птахофабрика», а також 66,66% корпоративних прав АТ «Володимир- Волинська аграрна компанія» належить ТОВ «ОРЕОЛА «КУА» (код ЄДРПОУ 37094052), основним видом діяльності підприємства є управління фондами.
Також за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій встановлено факти експорту продукції з птиці ПРАТ «Володимир-Волинська птахофабрика» до Туреччини та Узбекистану з метою подальшого реекспорту товарів до рф, а також встановлено факти передачі значних сум готівкових коштів здобутих ймовірно неправомірним шляхом, зокрема внаслідок постачання продукції до тимчасово окупованої території Луганської області та рф.
Під час проведення НСРД встановлено, що керівництво ПАТ «Володимир- Волинська птахофабрика», АТ «Володимир-Волинська аграрна компанія», ТОВ «Луцька аграрна компанія» та інші посадовці торгової групи «ЕПІКУР» за сприяння посадових осіб Володимир-Волинської міської ради протягом 2021-2024 років без належного оформлення дозвільних документів використовують орендовані земельні ділянки (із к.н. 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497, 0720580400:00:001:1266) комунальної власності площею понад 11 га., з цільовим призначенням «для іншого сільськогосподарського призначення та для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» використовують їх як відстійники (поля фільтрації) для біомаси промислових відходів.
26.12.2024 проведено огляд земельних ділянок, розташованих у Володимир-Волинському районі Волинської області, за кадастровими номерами 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497, 0720580400:00:001:1266, за участю спеціаліста-геодезиста, зафіксовано наявність на цих ділянках несанкціонованих штучних водойм та ознак систематичного скидання стічних вод. У ході огляду відібрано та опломбовано зразки ґрунту, які скеровано для проведення відповідної експертизи.
Згідно з Висновком судової екологічної експертизи №?82-25 від 01.04.2025, встановлено факт забруднення вказаних ділянок небезпечними речовинами - зокрема, рухомими формами сполук фосфору, амонію, сульфатами, хлоридами, нітратами. Встановлено перевищення допустимих концентрацій у кілька разів, а загальний розмір заподіяної шкоди земельним ресурсам оцінено, зокрема: - по ділянці 0720580400:00:001:1266 - на суму 603?089,25 грн, - по ділянці 0720581600:00:001:2497 - на суму 913?529,85 грн, - по ділянці 0720584800:03:001:0814 - на суму 776?122,33 грн.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 0720581600:00:001:2497 загальною площею 7,3328 га, на праві приватної власності належить Територіальній громаді, Володимир-Волинській міській раді, код ЄДРПОУ:35387610, та на праві договору оренди землі: б/н від 25.10.2012 року перебуває у користуванні АТ «Володимир- Волинської аграрної компанії».
24.03.2025 постановою слідчого земельні ділянки (із к.н. 0720584800:03:001:0814, 0720581600:00:001:2497, 0720580400:00:001:1266) визнано речовими доказами у кримінальному провадженні № 42024110000000287.
Згідно з ст.ст.131,132 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження на підставі ухвали слідчого судді або суду, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Частиною 2 ст.170 КПК України регламентовано, що арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів (п.1); спеціальної конфіскації (п. 2); конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи (п.3); відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди (п. 4).
Згідно ч.3 статті 170 КПК України у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст.98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Відповідно до ч.2 ст. 173 КПК України при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: правову підставу для арешту майна; можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
При цьому слідчий суддя зазначає про те, що на даному етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна, з метою забезпечення кримінального провадження, а слідчий суддя на даній стадії не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у фізичної або юридичної особи за вчинення злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких є арешт майна.
Таким чином, з урахуванням конкретних обставин кримінального провадження, а також того, що майно, зазначене у клопотанні прокурора, відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 КПК України, а отже обґрунтовано має правовий статус речового доказу, а тому на переконання слідчого судді, наявні правові підстави для накладання арешту з метою збереження речових доказів.
Керуючись ст. ст. 131; 132; 170-174 КПК України, слідчий суддя,
У Х В А Л И В :
Клопотання - задовольнити.
Накласти арешт на земельну ділянку із кадастровим номером: 0720581600:00:001:2497, площею 7,3328 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2383503107205, що на праві власності належить Територіальній громаді, Володимир-Волинської міської ради, код ЄДРПОУ: 35387610 зі встановленням заборони відчуження, користування та розпорядження вказаною земельною ділянкою.
Оскарження ухвали про накладення арешту не зупиняє її виконання.
Ухвала про арешт майна підлягає негайному виконанню.
Ухвала слідчого судді може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення безпосередньо до Київського апеляційного суду. Якщо ухвалу слідчого судді було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання копії судового рішення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2025 |
Оприлюднено | 16.06.2025 |
Номер документу | 128078533 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Солом'янський районний суд міста Києва
Букіна О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні