Герб України

Рішення від 12.06.2025 по справі 640/20330/20

Волинський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2025 року ЛуцькСправа № 640/20330/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мачульського В.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтеренерго Постач» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтеренерго Постач» (далі - ТОВ «Інтеренерго Постач», позивач) звернулось з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанову НКРЕКП від 29.07.2020 №1486 про накладення штрафу за порушення підпункту 12 пункту Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата здійснювати продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем 17.06.2020 проведено позапланову виїзну перевірку позивача з дотримання вимог законодавства та ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу. За підсумками перевірки складено акт №276 від 13.07.2020 в якому зафіксовано порушення підпункту 12 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов №1468, щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії. Постановою НКРЕКП №1486 від 29.07.2020 позивача було притягнуто до відповідальності у вигляді накладення штрафу в розмірі 85000,00 грн за порушення Ліцензійних умов перепродажу електричної енергії.

Вважає, що НКРЕКП при проведенні позапланової перевірки вийшов за межі наданих йому повноважень, оскільки в посвідченні на перевірку відсутні питання з приводу тримання позивачем вимог підпункту 12 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов №1468. Товариством купівля-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку в квітні 2020 року була здійснена відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії». В акті не міститься жодного посилання на конкретні дії позивача, які порушували відповідний пункт Ліцензійних умов №1468. З наведених підстав просив позов задовольнити.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.09.2020 прийнято справу до провадження та вирішено, що справа підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

У відзиві на позовну заяву від 02.10.2020 №1895/15-20 відповідач позовних вимог не визнав та просить суд відмовити позивачу в задоволенні позову, посилаючись на те, що перевірка проведена в межах наданих повноважень. Підставою для проведення відповідної позапланової виїзної перевірки стали звернення Державного підприємства «Оператор Ринку» (далі - ДП «Оператор Ринку») від 24.04.2020 №01/17-1008 та від Антимонопольного Комітету України від 28.04.2020 №128-29/01-6222, додатком до якого також було звернення від ДП «Оператор Ринку» від 24.04.2020 №01/17-1007, щодо випадків можливого маніпулювання ринком деякими учасниками ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку протягом перших 12 днів квітня 2020 року, зокрема продаж на РДН обсягів електричної енергії, які не забезпечені виробництвом та/або законтрактованим імпортом електричної енергії.

Крім того, у разі виявлення під час проведення позапланової виїзної перевірки однорідних порушень або таких, що прямо випливають із питань, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки. Регулятор має право перевіряти такі порушення із подальшим застосуванням до суб`єкта господарювання відповідальності, передбаченої законодавством. Встановлено, що 03, 09 та 12 квітня 2020 року в окремі години наявні відхилення між обсягами купівлі та продажу електричної енергії (без врахування врегулювання небалансів), що свідчить про продаж Товариством на РДН/ВДР обсягів електричної енергії, які не забезпечені у повному обсязі обсягами закупленої електричної енергії на організованих сегментах ринку (або виробництвом та/або законтрактованим імпортом електричної енергії). Отже, ліцензіата було притягнуто до відповідальності лише за виявлений факт продажу/перепродажу електричної енергії на РДН, ВДР РДД та постачання споживачам без попередньої закупівлі обсягів електричної енергії на організованих сегментах ринку (РДН, ВДР, РДД, імпорту електричної енергії), тобто ліцензіат здійснював продаж електричної енергіїбез фактичної її наявності на конкретну торгову годину (повітря). Тобто, відповідач зазначає, щоперевіркою встановлено та на засіданні комісії підтверджено недотримання позивачем вимог законодавства щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

02.10.2020 до суду надійшла заява та клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

У відповіді на відзив від 10.10.2020 представник позивача просив суд відмовити відповідачу у прийнятті відзиву з причин пропуску процесуального строку надання відзиву та підписання неуповноваженою особою.

В запереченні на відповідь на відзив відповідач вказує на те, що ним не порушено строк подання відзиву на позовну заяву, оскільки його подано в останній день закінчення процесуального строку встановленого судом. Також, наявність запису в реєстрі є належним та достатнім підтвердженням наявності повноважень представника НКРЕКП. З наданих позивачем договорів купівлі-продажу електричної енергії за період з 01 по 31 квітня 2020 року, свідчать про те, що позивач не здійснював постачання електричної енергії споживачам, тобто займався трейдерською діяльністю, а отже позивача правомірно притягнуто до відповідальності.

23.11.2023 від представника позивача до суду надійшли письмові пояснення, які він просив долучити до матеріалів справи та прийняти їх до уваги.

Законом України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 №2825-IX(далі - Закон №2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

На підставі пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2825-IX (в редакції Закону №3863-ІХ) та Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженому наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 №399, проведено автоматизований розподіл адміністративних справ, які не розглянуті окружним адміністративним судом міста Києва, між окружними адміністративними судами України; за його результатами справа №640/18393/21 передана на розгляд та вирішення Волинському окружному адміністративному суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Волинського окружного адміністративного суду від 25.02.2025 цю справу передано для розгляду судді Мачульському В.В.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 дану справу прийнято до провадження, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

20.03.2025 до суду від НКРЕКП надійшов відзив на позовну заяву, по змісту аналогічний відзиву поданому до суду 02.10.2020.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що ТОВ «Інтеренерго Постач» зареєстровано в Єдиномудержавному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 16.01.2019, основний вид економічної діяльності (код КВЕД 35.14) торгівляелектроенергією.

26.04.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову №622 про видачу ліцензії з постачання електричної енергії споживачу ТОВ «Інтеренерго Постач».

12.12.2019 року між ДП «Оператор Ринку» таТОВ «Інтеренерго Постач» укладено договір №377/01 про участь у ринку «на добу наперед» та на внутрішньодобовому ринку відповідно предметом якогоОР забезпечує функціонування ринку «на добу наперед» (далі - РДН) та внутрішньодобового ринку (далі - ВДР), створює організаційні, технологічні, інформаційні та інші умови для здійснення регулярних торгів за Правилами ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 308 (далі - Правила РДН/ВДР), укладання і виконання договорів про купівлю-продаж електричної енергії на РДН/ВДР та розрахунків за ними, а Учасник використовує такі умови з метою участі у торгах, купівлі-продажу електричної енергії та врегулювання відповідних фінансових зобов`язань згідно з Правилами РДН/ВДР.

24.01.2020 року між ДП «Оператором Ринку» таТОВ «Інтеренерго Постач» укладено договір №377/01ВДР про купівлю-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку.

24.01.2020 року між ДП «Оператором Ринку» таТОВ «Інтеренерго Постач» укладено договір №377/01РДН про купівлю-продаж електричної енергії «на добу на перед», предметом якого є здійснення купівлі-продажу електричної енергії на РДН.

З матеріалів справи вбачається, що на адресу НКРЕКП від ДП «Оператор Ринку» надійшов лист від 24.04.2020 №01/17-1008 та від Антимонопольного Комітету України від 28.04.2020 №128-29/01-6222, щодо можливого маніпулювання ринком деякими учасниками ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку протягом перших 12 днів квітня 2020 року, зокрема продаж на РДН обсягів електричної енергії, які не забезпечені виробництвом та/або законтрактованим імпортом електричної енергії.

Листом від 28.05.2020 №01/17-1216 ДП «Оператор Ринку» надав НКРЕКП перелік учасників ринку, які протягом 12 днів квітня 2020 року здійснювали продаж на ринку «на добу на перед» обсягів електричної енергії, які не забезпечення виробництвом та/або законтрактованим імпортом електричної енергії, в якому за №4 зазначено ТОВ «Інтеренерго Постач».

З метою перевірки інформації, зазначеної у зверненнях ДП «Оператор Ринку» щодо порушення Ліцензіатом вимог законодавства, НКРЕКП прийнято постанову від 17.06.2020 №1133 «Про проведення позапланових виїзних перевірок дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу суб`єктами господарювання».

23.06.2020 року НКРЕКП видано посвідчення на проведенняпозапланової виїзної перевірки №327 для проведення перевірки ліцензіатаТОВ «Інтеренерго Постач».

За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт №276 від 13.07.2020, яким встановлено та зафіксовано недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють діяльність ринку електричної енергії, порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1469 та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджених постановою НКРЕКП 27.12.2017 №1468 (далі - Ліцензійні улови з трейдерської діяльності), зокрема:

підпункту 14 пункту 2.2 щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності здійснювати постачання електричної енергії за вільними цінами (крім випадків, передбачених нормативно-правовими актами) за договором постачання електричної енергії споживачу та з дотриманням правил роздрібного ринку;

підпункту 12 пункту 2.2 щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно доЗакону України «Про ринок електричної енергії»та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

підпункту 19 пункту 2.2 щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;

Правил поведінки на «ринку на добу наперед», внутрішньодобовому ринку, - підпункту 2 пункту 2.4 глави 2та підпункту4.4 пункту 4 глави 4».

Комісією з перевірки встановлено, що загальний баланс купівлі/продажу/постачання електричної енергії у квітні 2020 року склав:

- купівля 3,048,4 МВт год = 2592,80 (ВДР) + 378,00 (РДД) + 77,60 (врегулювання небалансів);

- продаж 3,047,9 МВт год = 2855,60 (РДН) + 116,30 (ВДР) + 72,00 (РДД) + 4,0 (врегулювання небалансів).

Відхилення між обсягами купівлі електричної енергії та обсягами продажу електричної енергії складає 0,50 МВт год.

А також, виявлено, що позивачем без попередньої закупівлі обсягів електричної енергії, в тому числі на РДН/ВДР, фактично здійснював перепродаж електричної енергії між різними організованими сегментами ринку.

29.07.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову №1486 про накладення штрафу на ТОВ «Інтеренерго Постач» в розмірі 85000,00 грн за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії, а саме: підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно доЗакону України «Про ринок електричної енергії»та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

Вважаючи вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Частиною першоюстатті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно ізстаттею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Частинами першою-третьоюстатті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»передбачено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Згідно з частиною четвертоюстатті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»під час здійснення державного контролю Регулятор має право: 1) вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цьогоЗаконута законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов; 2) фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо - та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу; 3) вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю; 4) призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що НКРЕКП при проведенні позапланової перевірки вийшов за межі наданих йому повноважень, оскільки в посвідченні на перевірку відсутні питання з приводу тримання Позивачем вимог підпункту 12 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов №1468, оскільки звернення ДП «Оператор ринку» до відповідача є належною підставою для проведення позапланової невиїзної перевірки, що передбачена п. 4 ч. 8ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Відповідно до пункту 5 частини сьомої статті 19 вказаного Закону НКРЕКП, під час проведення позапланової виїзної перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.

При цьому, у разі виявлення під час проведення позапланової виїзної перевірки однорідних порушень або таких, що прямо випливають із питань, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки. Регулятор має право перевіряти такі порушення із подальшим застосуванням до суб`єкта господарювання відповідальності, передбаченої законодавством.

Таким чином, відповідач провів перевірку на підставі та в межах повноважень відповідно до норм чинного законодавства.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі. Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання регулятора, за результатами якого регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті регулятора до розгляду акта на засіданні регулятора.

Абзацом п`ятим частини п`ятоїстатті 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»установлено, що у разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання регулятора, за результатами якого регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Рішення регулятора про застосування санкцій за правопорушення, передбачені цією статтею, може бути прийнято протягом п`яти днів з дня виявлення правопорушення регулятором.

Частинами другою-четвертоюстатті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»установлено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг регулятор розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом,законами України «Про ринок електричної енергії», «;Про природні монополії», «;Про питну воду та питне водопостачання», «;Про ринок природного газу», «;Про теплопостачання».

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що НКРЕКП є органом, уповноваженим здійснювати державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних; у разі виявлення порушень у діях таких суб`єктів, застосовувати до них за результатом проведених перевірок санкції, у тому числі штрафні, виключний перелік яких визначенийстаттею 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», а також здійснювати інші заходи державного регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави.

Цей висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 14 березня 2019 року у справі № 826/3880/18, від 28 вересня 2020 року у справі № 812/225/17, від 21 квітня 2021 року у справі № 480/2675/20, від 26 травня 2021 року у справі № 824/266/20-а, від 8 липня 2021 року у справі № 160/1598/20, від 28 липня 2021 року у справах № 380/744/20 та № 280/160/20 та від 13 серпня 2021 року у справі № 280/62/20.

Як вже зазначалось судом встановлено, що за результатом проведення позапланової виїзної перевірки позивача НКРЕКП складено акт перевірки від 23.06.2020 №327, в якому зафіксовано порушення ТОВ «Інтеренерго Постач» підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов №1468.

Нормативно-правовим актом, який визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище, єЗакон України «Про ринок електричної енергії».

Відповідно до пунктів 4, 7, 12, 14, 46, 74 та 75 частини першоїстатті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії»регулятором є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Баланс між попитом та пропозицією - задоволення прогнозованого попиту споживачів на електричну енергію без необхідності вжиття заходів для зменшення обсягу споживання.

Балансуючий ринок електричної енергії (далі - балансуючий ринок) - ринок, організований оператором системи передачі електричної енергії з метою забезпечення достатніх обсягів електричної потужності та енергії, необхідних для балансування в реальному часі обсягів виробництва та імпорту електричної енергії і споживання та експорту електричної енергії, врегулювання системних обмежень в об`єднаній енергетичній системі України, а також фінансового врегулювання небалансів електричної енергії.

Відповідальність за баланс - зобов`язання учасників ринку повідомляти і виконувати погодинні графіки електричної енергії відповідно до обсягів купленої та проданої електричної енергії та нести фінансову відповідальність за врегулювання небалансів;

внутрішньодобовий ринок електричної енергії (далі - внутрішньодобовий ринок) - сегмент ринку електричної енергії, на якому купівля-продаж електричної енергії здійснюється безперервно після завершення торгів на ринку «на добу наперед» та впродовж доби фізичного постачання електричної енергії.

Небаланс електричної енергії - розрахована відповідно до правил ринку для кожного розрахункового періоду різниця між фактичними обсягами відпуску або споживання, імпорту, експорту електричної енергії сторони, відповідальної за баланс, та обсягами купленої і проданої електричної енергії, зареєстрованими відповідно до правил ринку.

Ринок електричної енергії - система відносин, що виникають між учасниками ринку під час здійснення купівлі-продажу електричної енергії та/або допоміжних послуг, передачі та розподілу, постачання електричної енергії споживачами.

Ринок електричної енергії «на добу наперед» (далі - ринок «на добу наперед») - сегмент ринку електричної енергії, на якому здійснюється купівля-продаж електричної енергії на наступну за днем проведення торгів добу.

Згідно зістаттею 3 Закону України «Про ринок електричної енергії»функціонування ринку електричної енергії здійснюється на принципах, зокрема, забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії.

Відповідно до частини першоїстатті 4 цього ж Законуучасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема: про участь у ринку «на добу наперед» та/або внутрішньодобовому ринку; про участь у балансуючому ринку; про врегулювання небалансів.

Частиною першоюстатті 19 Закону України «Про ринок електричної енергії»передбачено, що з метою підтримання балансу між попитом та пропозицією на електричну енергію: 1) правила ринку та правила ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку мають створювати умови для забезпечення об`єктивних цінових сигналів для виробників та споживачів електричної енергії; 2) оператор системи передачі має забезпечити необхідний резерв генеруючих потужностей для цілей балансування та/або застосувати еквівалентні ринкові заходи.

Відповідно до частин першої-третьоїстатті 68 Закону України «Про ринок електричної енергії»в Україні функціонує єдиний балансуючий ринок.

На балансуючому ринку оператором системи передачі здійснюються:

1) купівля та продаж електричної енергії для балансування обсягів попиту та пропозиції електричної енергії у межах поточної доби;

2) купівля та продаж електричної енергії з метою врегулювання небалансів електричної енергії сторін, відповідальних за баланс.

Виробники зобов`язані надавати послуги з балансування в обсягах та випадках, визначених цим Законом та правилами ринку. Надавати послуги з балансування мають право також споживачі у порядку, визначеному правилами ринку.

Постачальник послуг з балансування має відповідати вимогам правил ринку щодо надання послуг з балансування.

Для надання послуг з балансування учасники ринку укладають з оператором системи передачі договір на основі типового договору про участь у балансуючому ринку.

Постачальники послуг з балансування реєструються адміністратором розрахунків у порядку, визначеному правилами ринку.

Типовий договір про участь у балансуючому ринку затверджується Регулятором.

Правила ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку затверджені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 308 затверджено (далі - Правила №308),

Відповідно до пункту 1.1.1, ці Правила визначають взаємовідносини, що виникають між учасниками ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку (далі - учасник РДН/ВДР) та оператором ринку (далі - ОР), а також визначають порядок реєстрації учасників РДН/ВДР, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов`язань за договорами купівлі-продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед» (далі - РДН) і внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), порядок організації та проведення торгів РДН і торгів ВДР, порядок визначення ціни на електричну енергію, проведення розрахунків на РДН і ВДР, визначення вартості послуг ОР та порядок їх оплати, розкриття інформації та оприлюднення інформації, порядок врегулювання спорів між ОР та учасниками РДН/ВДР, порядок внесення змін до цих Правил.

Згідно з пунктом 1.12.1 розділу 1.12. Правила №308 Правила поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку (далі - Правила поведінки) є обов`язковими для виконання всіма учасниками РДН/ВДР (додаток 7 до цих Правил).

Пунктом 1.12.2. Правил №308 передбачено, що Правила поведінки встановлюють вимоги щодо поведінки учасників РДН/ВДР під час здійснення ними торгових операцій на РДН та ВДР та направлені на забезпечення: попередження негативного впливу на процес формування цін на РДН та ВДР; дотримання учасниками РДН/ВДР принципів добросовісної конкуренції на РДН та ВДР; ефективної інформаційної взаємодії учасника РДН/ВДР та ОР під час спостереження ОР за роботою РДН/ВДР; повідомлення учасником РДН/ВДР ОР щодо будь-яких проявів недобросовісної конкуренції та дій, направлених на маніпулювання цінами на РДН/ВДР, що здійснені іншими учасниками РДН/ВДР; відповідальності учасника РДН/ВДР за порушення Правил поведінки.

Згідно з вимогами пунктами 1.12.3 та 1.12.7 Правил №308 ОР здійснює постійне спостереження за роботою РДН та ВДР та поведінкою учасників РДН/ВДР у процесі участі на торгах, зокрема щодо: порушення вимог Правил щодо подання заявок на торги; подання заявок на торги з ціновими показниками, що відрізняються від цінових показників у поданих заявках попередніх періодів (у тому числі протягом року); випадків одночасного подання на торги різними учасниками РДН/ВДР заявок на продаж або купівлю електричної енергії з однаковими цінами та обсягами; подання учасником РДН/ВДР заявок на торги, що дають сигнали, які мають ознаки маніпулювання на ринку, стосовно попиту, пропозиції та/або цін на електричну енергію на РДН/ВДР.

Оператор ринку з метою встановлення факту зазначених дій має право звертатись до правоохоронних органів та повідомляти Регулятора.

Структурний підрозділ ОР зобов`язаний, зокрема, негайно повідомити органи Антимонопольного комітету України та Регулятора про виявлення порушення учасниками РДН/ВДР цих Правил, випадків фактичного та/або потенційного негативного впливу дій та/або бездіяльності учасників РДН/ВДР на результати торгів.

Відповідно до п. 1.10.2 Правил № 308 ОР та учасники РДН/ВДР несуть відповідальність за порушення цих Правил відповідно до Закону, а також відповідають за неналежне виконання зобов`язань за договорами про участь у РДН та ВДР та про купівлю-продаж електричної енергії на РДН/ВДР відповідно до умов таких договорів.

Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 року №1468 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) в п. 1 яких, зокрема зазначено, що ці Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, умов і правил, обов`язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності.

Відповідно до підпункту 12 пункту 2.2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 року№1468 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності)» при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно доЗакону України «Про ринок електричної енергії»та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

Відповідно до частини першоїстатті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії»учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно з частиною другоюстатті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, 1) порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності; 2) недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді, у тому числі, штрафу.

При цьому, як свідчать матеріали справи, під час перевірки позивача, відповідачем не було встановлено обставин постачання електричної енергії споживачам без здійснення купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно доЗакону України «Про ринок електричної енергії»та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

Актом перевірки №276 від 13.07.2020 підтверджується укладання позивачем договорів про участь у ринку «на добу на перед» та внутрішньодобовому ринку, про купівлю продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку, про купівлю продаж електричної енергії на ринку «на добу на перед», про надання послуг з передачі електричної енергії, про врегулювання небалансів електричної енергії, договорів з операторами системи розподілу, про постачання електричної енергії споживачу. Встановлено, що позивачем не укладались договори купівлі-продажу імпортованої та експортованої електричноїенергії.

Наведене свідчить про дотримання ТОВ «Інтеренерго Постач» вимог підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно доЗакону України «Про ринок електричної енергії»та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

При цьому допущення позивачем від`ємної сальдової величини за результатами здійснення операцій з купівлі-продажу електричної енергії на внутрішньодобовому ринку, на ринку «на добу на перед» та імпорту/експорту електричної енергії не свідчить про порушення ліцензійних умов та Правил №308, оскільки норми законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, не містили відповідної заборони, а для урегулювання можливого виникнення такої ситуації існував балансуючий ринок. Оскільки позивач приєднався до публічного договору ПрAT «Укренерго» про врегулювання небалансів від 11.09.2019 №1264-010024, своєчасно здійснював оплату за постачання енергії на балансуючому ринку, то це свідчить про вжиття позивачем заходів для урегулювання небалансів на ринку електричної енергії.

Також, суд звертає увагу, що законодавство не містить визначення що є«значна різниця між обсягами купівлі та продажу»та«не значна».

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для застосування до позивача санкцій, визначенихстаттею 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», оскільки ТОВ «Інтеренерго Постач» не допустило порушень, зафіксованих в акті перевірки від 13.07.2020 №276 та спірній постанові НКРЕКП №1486 від 29.07.2020.

Відтак, урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку про задоволення взаємопов`язаних позовних вимог шляхом прийняття рішення про визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послугвід29.07.2020 №1486 «Про накладення штрафу на ТОВ «Інтеренерго Постач» за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії».

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас, всупереч наведеним вимогам, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів в повному об`ємі правомірності винесення ним оскаржуваної постанови.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

За змістом частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача необхідно стягнути 2102,00 грн судового збору, сплаченого відповідно до квитанції №37 від 21.08.2020.

Керуючисьстаттями 2, 72-77, 244, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтеренерго Постач» (01032, місто Київ, бульвар Шевченка, будинок 33Б, ЄДРПОУ 42786030) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057, місто Київ, вулиця Смоленська, будинок 19, ЄДРПОУ 39369133) про визнання протиправною та скасування постанови, задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послугвід29.07.2020 №1486 «Про накладення штрафу на ТОВ «Інтеренерго Постач» за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтеренерго Постач» судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні нуль копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128079629
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —640/20330/20

Ухвала від 29.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 10.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 12.06.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні