Рішення
від 02.06.2025 по справі 640/7151/22
ЛУТУГИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ШІ аналіз судового документа

Для доступу до отримання ШІ аналізу судового документа необхідно зареєструватися або увійти в систему.

Реєстрація

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

02 червня 2025 рокум. ДніпроСправа № 640/7151/22

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Смішливої Т.В.

за участі:

секретаря судового засідання: Пономарьової О.І.,

представника позивача: Пальчевського А.А.,

представника відповідача: Кєєр О.С.

розглянув у судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду з Київського окружного адміністративного суду надійшла адміністративна справа № 640/7151/22 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" (далі відповідач) з вимогою застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані"(код ЄДРПОУ 35632922) за адресою: Київська обл., Вишгородський р-н., с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень зазначених в акті від 10.12.2021 № 582.

В обґрунтування вимог зазначено, що Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2021 рік, затвердженого наказом ДСНС України від 26.11.2020 № 633 «Про затвердження плану перевірок» (зі змінами від 30.11.2020 № 639) та наказу ГУ ДСНС України у Київській області від 10.11.2021 № 1275 «Про проведення планових перевірки» здійснено планову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю «Вердані» за адресою: Київська обл., Вишгородський р-н., с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26, про що зазначається в рапорті начальника Вишгородського РУ ГУ ДСНС України у Київській області полковника служби цивільного захисту Геннадія Бондаренка.

12.11.2021 видане посвідчення № 8856 на проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю «Вердані» за адресою: Київська обл., Вишгородський р-н., с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26.

10.12.2021 за результатами планової перевірки складений акт № 582 щодо додержання ТОВ «Вердані» вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та було виявлено 26 порушень.

Відповідач надав до суду відзив на позов, в якому заперечував проти позовних вимог виходячи з такого.

У грудні 2021 року Вишгородським районним управлінням ГУ ДСНС України у Київській області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ «ВЕРДАНІ» (код ЄДРПОУ 35632922, Україна, 04074, м. Київ, вул. Коноплянська, буд.12) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами заходу складено Акт № 582 від 10.12.2021, в якому міститься перелік порушень, виявлених під час перевірки, в кількості 26 порушень.

Відповідач надає до суду інформацію та її документальне підтвердження стосовно стану усунення порушень станом на дату подання цього відзиву по пунктам згідно переліку, вказаного в Акті та позовній заяві позивача.

Пункт 2.1 розділу V ППБУ; табл. 5 ДБН В.2.5-74:2013 «Об`єкт не забезпечений необхідним нормативним запасом води для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння».

На сторінках 38, 39, 44 наведеного вище Плану міститься викопіювання з Google-карти місцевості, якій знаходиться будівля відповідача.

З цього викопіювання вбачається, що в безпосередній близькості до будівлі Відповідача знаходяться дві природніх водойми. Площа водойм дозволяє зробити висновок про те, що запас води у водоймах є достатнім для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння будівлі відповідача.

Відповідач поступово здійснює облаштування вказаних водойм у відповідності до вимог пункту 2.1 розділу V ППБУ, але цей процес є трудомістким та затратним, у зв`язку з чим потребує певного часу.

Крім того, на процес облаштування водойм негативно впливає повномасштабна збройна агресія рф проти України, що продовжується понад три роки, внаслідок чого економічна діяльність Відповідача зазнає і продовжує зазнавати суттєвих негативних наслідків. Поряд з цим, Відповідач вживає всіх залежних від нього заходів для усунення порушень, оскільки усвідомлює високий рівень відповідальності за дотримання вказаних вимог.

В будь-якому разі, наявність суттєвих запасів води в двох природніх водоймах, що знаходяться в безпосередній близькості до будівлі відповідача, свідчить про відсутність реальної загрози життю та/або здоров`ю людей, так як у випадку виникнення пожежі даний водозапас є більш, ніж достатнім для гасіння пожежі. При цьому, поповнення води, необхідної для гасіння пожежі, не потребуватиме багато часу, так як водойми знаходяться в безпосередній близькості до будівлі відповідача.

Відповідач здійснив та продовжує здійснювати ряд дій, спрямованих на усунення порушень. За результатами повного та належного усунення порушень Відповідачем планується звернутись до контролюючого органу з відповідним зверненням щодо проведення позапланового заходу нагляду (контролю) для підтвердження факту усунення порушень.

Відповідач потребує певного періоду часу для завершення усунення порушень, після чого відповідач негайно звернеться до контролюючого органу з відповідним зверненням щодо проведення позапланового заходу нагляду (контролю) для підтвердження факту усунення порушень.

Процесуальні рішення у справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.05.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній адміністративній справі. Вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 30.01.2025 справу прийнято до розгляду та продовжено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 28.03.2025 у задоволенні клопотання про надання додаткового час для усунення порушень відмовлено, вирішено подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження у справі № 640/7151/22 на тридцять днів, призначено підготовче засідання на 09.04.2025 о 13 год 00 хв у приміщенні за адресою: вул. Академіка Янгеля, 4, м. Дніпро, Дніпропетровська область.

Ухвалами Луганського окружного адміністративного суду від 04.04.2025 та від 08.04.2025 заяви про участь в підготовчому засіданні в режимі відеоконференції задоволено.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 06.05.2025 закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті; призначено судове засідання для розгляду адміністративної справи за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" про застосування заходів реагування на 30.05.2025 о 10 год 00 хв у приміщенні за адресою: вул. Академіка Янгеля, 4, м. Дніпро, Дніпропетровська область.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 23.05.2025 призначено судове засідання в адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" про застосування заходів реагування на 30.05.2025 о 08 год 30 хв у приміщенні за адресою: вул. Академіка Янгеля, 4, м. Дніпро, Дніпропетровська область.

Через неявку представника відповідача судове засідання відкладено на 02.06.2025.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав викладені в заяві по суті.

Представник відповідача заперечувала проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві. Наполягала на тому, що оскільки виробничий цех обладнано порошковою системою пожежогасіння, то відсутність нормативного запасу води для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння не є суттєвим правопорушенням, а тому просила у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши представників сторін, дослідивши паперові та електронні матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Вернаді", знаходиться за адресою: вул. Коноплянська, буд. 12, м. Київ, ідентифікаційний код 35632922, основний вид діяльності 22.21 Виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас.

Наказом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області від 10.11.2021 № 1275 "Про проведення позапланових перевірок" наказано провести перевірку додержання (виконання) відповідачем суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 12.11.2021 № 8856, виданого на проведення позапланової перевірки будівель відповідача, розташованого за адресою: вул. Коноплянська, 12, м. Київ (Київська область, Вишгородський район (Іванківський район), с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26) у період з 06.12.2021 до 10.12.2021 проведено перевірку пожежної та техногенної безпеки.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідача складено акт № 582 від 10.12.2021 виявлено 36 порушень вказані в акті. Акт підписано заступником директора з виробництва відповідача без зауважень.

У подальшому відповідачем вчинялись дії, спрямовані на усунення виявлених порушень, про що повідомлялось позивачу.

З метою перевірки тверджень відповідача про усунення всіх раніше виявлених порушень позивачем протягом 26.05.2025 27.05.2025 проведено позапланову перевірку відповідача на факт усунення виявлених порушень зафіксованих в акті № 582 від 10.12.2021, за результатами перевірки складно акт № 2 від 27.05.2025.

Актом позапланової перевірки № 582 від 10.12.2021 виявлено 1 порушення.

1. Пункт 2.1 розділу V ППБУ табл. 5 ЖБН В.2.5-74:2013 об`єкт не забезпечений необхідним нормативним запасом води для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння.

Акт підписано заступником директора з виробництва відповідача без зауважень.

Станом на дату розгляду справи заходи державного нагляду (контролю) з метою перевірки усунення порушень, зазначених в Актах, проводилися не в повному обсязі, відповідачем визнається, що порушення повністю не усунуті.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Позивач відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V) та Кодексу цивільного захисту України є спеціально уповноваженим органом, який наділений відповідними повноваженнями державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі повноваженнями застосування до суб`єктів господарювання певних заходів реагування.

Приписами статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Приписами статті 4 Закону № 877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 877-Vпідставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (частина третястатті 6 Закону № 877-V).

Згідно з частинами першою та другоюстатті 7 Закону № 877-Vдля здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення) (абзац перший частини п`ятоїстатті 7 Закону № 877-V).

Відповідно до частини сьомоїстатті 7 Закону № 877-Vпередбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силустатті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно доЗакону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту Україницентральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першоїстатті 67 Кодексу цивільного захисту Українидо повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина другастатті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Надаючи оцінку встановленим Актом порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає таке.

Вказані порушення норм Нормативно правового акту з пожежної безпеки передбачені Правилами пожежної безпеки України (далі- ППБУ в редакції, яка діяла на момент проведення перевірки).

Пунктом 2.1 розділу V ППБУ визначено, що зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам:

1) відповідальними за технічний стан пожежних гідрантів, установлених на мережі водопроводу населених пунктів, є відповідні служби (організації, установи), які утримують ці мережі водопроводу, а на території підприємств - їх власники або орендарі;

2) пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;

3) у разі відключення ділянок водопровідної мережі та гідрантів або зменшення тиску мережі нижче за потрібний необхідно сповіщати про це пожежно-рятувальні підрозділи;

4) для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу;

5) пожежні гідранти і водойми повинні мати під`їзди з твердим покриттям. У разі наявності на території об`єкта або поблизу нього (у радіусі до 200 м) природних або штучних вододжерел до них повинні бути влаштовані під`їзди з майданчиками (пірсами) розміром не менше 12 x 12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь-якої пори року;

6) витрачений під час гасіння пожежі протипожежний запас води з резервуарів має бути відновлений у строк не більше ніж:

24 год. - у населених пунктах і на промислових підприємствах з будівлями за вибухопожежною та пожежною небезпекою категорій А, Б та В;

36 год. - на промислових підприємствах з будівлями за пожежною небезпекою категорій Г та Д;

72 год. - у сільських населених пунктах і на сільськогосподарських підприємствах.

Для промислових підприємств із витратами води на зовнішнє пожежогасіння до 20 л/с включно допускається збільшувати час відновлення пожежного об`єму води: до 48 год. - для будівель категорій Г та Д; до 36 год. - для будівель категорії В;

7) пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання повинні бути захищені від замерзання води. Узимку для забирання води з відкритих вододжерел слід встановлювати утеплені ополонки розміром не менше 0,6 x 0,6 м, які мають утримуватись у зручному для використання стані;

8) підтримання у постійній готовності штучних водойм, водозабірних пристроїв, під`їздів до вододжерел покладається: на підприємстві - на його власника (орендаря); у населених пунктах - на органи місцевого самоврядування;

9) біля місць розташування пожежних гідрантів і водойм повинні бути встановлені (відповідальні за встановлення - згідно з підпунктом 8 цього пункту) покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них:

для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);

для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми;

10) водонапірні башти повинні бути забезпечені під`їздом з твердим покриттям і пристосовані для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою;

11) не допускається використовувати для побутових, виробничих та інших господарських потреб протипожежний запас води, що зберігається в резервуарах, водонапірних баштах, водоймах та інших ємнісних спорудах.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Відповідачем не надано доказів усунення в повному обсязі виявлених порушень суду, навість зі спливем з моменту проведення перевірки понад 3 років.

Так, на момент розгляду даної справи відповідачем не усунуто 1 порушення - пункту 2.1 розділу V ППБУ табл. 5 ЖБН В.2.5-74:2013 об`єкт не забезпечений необхідним нормативним запасом води для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння.

Суд зауважує, що в межах даної справи розглядається не питання наявності підстав для притягнення керівника відповідача до будь-якого виду відповідальності, а наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.

З матеріалів справи не вбачається факту 100 % усунення виявлених порушень.

Суд звертає увагу, що вид господарської діяльності відповідача виробництво пластмасових виробів, ступінь ризику - високий.

Так, пунктом 3.25 Правил охорони праці на підприємствах з виробництва пластмасових виробів, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 01.10.2013 № 702 визначено, що роботодавець повинен забезпечити стан пожежної безпеки відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19 жовтня 2004 року № 126, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 04 листопада 2004 року за № 1410/10009 (далі - НАПБ А.01.001-2004).

Отже, до підприємств, які виготовляють вироби із пластмаси законодавцем встановлено додаткові вимоги через небезпечність виробництва.

Суд звертає увагу, що відповідно до Плану локалізації та ліквідації, поданого відповідачем разом з відзивом на позов, до складу виробництва входять не лише виробничий цех, а також й інші підсобні та складські приміщення.

Між тим, система порошкового пожежогасіння змонтована та забезпечує систему автоматичного пожежогасіння виключно всередині виробничого приміщення ТОВ «Вердані» за адресою Київська область, с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26.

Виникнення загорання ззовні виробничого приміщення або на інших приміщеннях, розташованих на виробничому майданчику відповідача не може бути погашено виключно за допомогою системи порошкового пожежогасіння.

В умовах воєнного стану та постійних обстрілів з боку країни агресора ризики зовнішнього загорання в рази збільшується.

Отже, відсутність нормативного запасу води для цілей зовнішнього та внутрішнього пожежогасіння, а це єдине порушення, яке визначено в акті перевірки № 582 від 10.12.2021 та залишилось не усунутим на дату розгляду справи, існування якого не заперечується відповідачем створює загрозу життю та здоров`ю працівникам товариства, що є підставою для застосування заходів реагування.

Такий висновок в повній мірі узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 31.03.2020 у справі № 160/998/19.

На думку суду, наведені обґрунтування у відзиві на позов не спростовують факту наявності порушення, яке може сприяти виникненню пожежі та створює загрозу життю та здоров`ю працівників підприємства.

З огляду на наведене, встановлене позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначене в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.

Тобто, є суттєвим, адже може призвести до виникнення пожежі, як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища.

Суд звертає увагу відповідача на положення пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, згідно із якими небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд зазначає, що відповідно до першого реченнястатті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвстановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення, що за статтею 3 Конституції України є найвищою соціальною цінністю.

При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

Застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 16.05.2019 у справі №812/1296/18.

Враховуючи приписи частини п`ятоїстатті 4 Закону № 877-Vвідновлення експлуатації будівлі, споруд та приміщень можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначеного в акті перевірки до відповідача необхідно відповідні застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Суд відхиляє посилання представника відповідача на введення в України воєнного стану через збройний напад рф, як на підставу для незастосування заходів реагування оскільки відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 с. Макарівка Іванківської селищної територіальної громади (UA32100050330075394), Вишгородського району, Київської області бойові дії завершились 25.02.2022, тимчасова окупація завершилась 31.03.2022.

Тобто, з 31.03.2022 у відповідача була можливість усунути виявлені порушення позивачем в повному обсязі.

Суд також відхиляє посилання представника відповідача про наявність поблизу підприємства водойм, оскільки ППБУ встановлено обов`язок відповідача забезпечити підприємство зовнішніми засобами пожежогасіння, а також не наданням доказів облаштування відповідачем під`їздів до водойм. Отже вказані водойми не можуть бути використані в цілях пожежогасіння.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (місцезнаходження: вул. Межигірська, буд. 8, м. Київ, ідентифікаційний код 38537963) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" (місцезнаходження: вул. Коноплянська, буд. 12, м. Київ, ідентифікаційний код 35632922) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель Товариства з обмеженою відповідальністю "Вердані" (код ЄДРПОУ35632922) за адресою: Київська обл., Вишгородський р-н., с. Макарівка, вул. Пушкіна, 26, до повного усунення порушень зазначених в акті від 10.12.2021 № 582.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленогостаттею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 12 червня 2025 року.

Суддя Т.В. Смішлива

СудЛутугинський районний суд Луганської області
Дата ухвалення рішення02.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128081281
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —640/7151/22

Рішення від 02.06.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Рішення від 02.06.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 23.05.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 06.05.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 08.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 28.03.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні