Герб України

Рішення від 12.06.2025 по справі 400/1285/25

Миколаївський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 червня 2025 р. № 400/1285/25 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачаГоловного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, треті особиКомунальне підприємство "Первомайський міський водоканал", вул. Київська, 129А,м. Первомайськ,Миколаївська обл., Первомайський р-н, 55213, провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - відповідач), в якій просить:

«Визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області щодо незарахування ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , періоду роботи 01.06.2018 по 31.07.2019 та з 01.07.2022 по 31.10.2023, згідно трудової книжки НОМЕР_2 - протиправною.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , період його роботи з 01.06.2018 по 31.07.2019 та з 01,07.2022 по 31.10.2023, врахувавши архівні довідки № 3.3-60/3-17 від 23.01.2025 року. № 3.3-60/3-16 від 23.01.2025 року видані Архівним відділом апарату виконавчого комітету Первомайської міської ради Миколаївської області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , довідку видану КП Первомайської міської ради «Первомайськводоканал» від 10.01,2025 року за № 2, та довідку про заробітну плату для обчислення пенсії виданої КП Первомайської міської ради «Первомайський міський водоканал» від 10.01.2025 року за № 1 втому числі, в частині відомостей щодо розміру оплати праці та періодів роботи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), а також договорів на виконання робіт за №№ 33, 38, 55. 62, 89, 117 та здійснити перерахунок пенсії з 27.09.2024 року».

Третьою особою у позові вказано Комунальне підприємство «Первомайський міський водоканал».

На обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що не може нести відповідальність за неналежне виконання підприємствами-роботодавцями обов`язку із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Зокрема, саме несплата його роботодавцями внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування була підставою для відмови в зарахуванні відповідачем періодів роботи до страхового стажу позивача.

У відзиві на позовну заяву відповідач проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в позові, посилаючись на те, що відповідачем не приймалося жодних рішень щодо відмови в перерахунку пенсії за віком. Також відповідач зазначає, що відповідно до статті 24 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV), роботодавцями позивача сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за спірні періоди не здійснювалася, тобто відсутні підстави для зарахування цих періодів до страхового стажу позивача.

Крім цього, відповідач вказує, що відповідно до пункту 4 статті 42 Закону № 1058, у разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Оскільки після призначення пенсії позивачу він продовжував працювати та після призначення пенсії набув страхового стажу менш як 24 місяців страхового стажу, заявнику з 01.04.2024 автоматичним способом проведено перерахунок пенсії з доданням страхового стажу, за результатом якого страховий стаж склав 51 рік 4 місяці 18 днів.

Третя особа право на подання пояснення не скористалася.

У зв`язку з відсутністю заяв сторін про розгляд справи з викликом (повідомленням) сторін, суд, відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянув справу в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Безпосередньо, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши докази, що містяться у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, суд установив такі обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в

Миколаївській області та з 26.10.2004 отримує пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV.

27.09.2024 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії.

Листом від 11.10.2024 відповідач повідомив позивача, що розрахунок страхового стажу, заробітної плати та розміру пенсії при її призначенні, проведено з урахуванням страхових внесків, сплачених підприємством, підстави для проведення перерахунку пенсії з моменту її призначення відсутні.

Спірними періодами, які не зараховані відповідачем до трудового стажу (та, відповідно, заробітна плата за вказаний період), є періоди роботи з 01.06.2018 до 31.07.2019 та з 01.07.2022 до 31.10.2023.

У трудовій книжці позивача містяться записи, які свідчать, що в період з 03.11.2018 до 15.08.2019 позивач працював в Комунальному підприємстві «Первомайський міський водоканал» та з 01.07.2022 до 31.10.2023 - в Комунальному підприємстві «Первомайськводоканал».

Ухвалюючи рішення по суті спору між сторонами, суд виходить з такого.

Згідно з статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Стаття 8 Закону № 1058-IV передбачає право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Відповідно до статті 1 Закону № 1058-IV, страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 24 Закону № 1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Частина друга статті 24 Закону № 1058-IV передбачає, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Згідно з статтею 20 Закону № 1058-IV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до статті 106 Закону № 1058-IV, виконавчі органи Пенсійного фонду накладають на посадових осіб, які вчинили правопорушення, адміністративні стягнення у разі, зокрема, несплати або несвоєчасної сплати страхових внесків, у тому числі авансових платежів.

Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

За змістом вищезазначених норм, обов`язок зі сплати страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.

Частина друга статті 6 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464-VI) у сукупності з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI також покладає обов`язок своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на роботодавців.

Суд зазначає, що, фактично, внаслідок невиконання роботодавцями позивача обов`язку зі сплати внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та страхового стажу за час роботи на вказаних підприємствах, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

Відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату внесків для нарахування пенсії за період не є підставою для позбавлення позивача права на пенсію.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24.05.2018 у справі № 490/12392/16-а, від 01.11.2018 у справі № 199/1852/15-а та від 17.07.2019 у справі № 144/669/17.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частина п`ята статті 13 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII „Про судоустрій та статус суддів" передбачає, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємствами-страхувальникам свого обов`язку щодо належної сплати внесків до Пенсійного фонду, а тому наявність відповідної заборгованості підприємств не може бути підставою для незарахування до страхового стажу позивача її періодів роботи в Комунальному підприємстві «Первомайський міський водоканал» та в Комунальному підприємстві «Первомайськводоканал».

Щодо зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.06.2018 до 31.07.2019

Суд звертає увагу, що відповідно до трудової книжки позивача від 10.10.1969 та архівної довідки від 23.01.2025 № 33.-60/З-16, позивач був прийнятий на роботу в Комунальне підприємство «Первомайський міський водоканал» з 03.11.2018 і був звільнений 15.08.2019.

Крім цього, архівною довідкою від 23.01.2025 № 33 60/З-17 підтверджується отримання заробітної плати позивачем з листопада 2018 року до липня 2019 року.

Довідкою про індивідуальні відомості про застраховану особу позивача підтверджується, що з 03.11.2018 до 31.07.2019 Комунальне підприємство «Первомайський міський водоканал» не сплачувало страхові внески щодо ОСОБА_1 .

Відповідно до договорів від 15.06.2018 № 33, від 02.07.2018 № 38, від 01.08.2018 № 55, від 31.08.2018 № 62, від 01.10.2018 № 89, від 01.11.2018 № 117 позивач виконував разові роботи, а саме прибирання території Комунального підприємства «Первомайський міський водоканал», з 15.06.2018 до 30.06.2018, з 01.07.2018 до 31.07.2018, з 01.08.2018 до 31.08.2018, з 01.09.2018 до 30.09.2018, з 01.10.2018 до 31.10.2018, з 01.11.2018 до 02.11.2018 відповідно.

Згідно з текстом договорів, позивач отримував оплату за виконану роботу після сплати податків (військовий збір, ПДФО).

Статтею 56 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) встановлено, що до стажу роботи зараховується будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків.

За такого, зарахуванню до страхового стажу позивача підлягає період з 15.06.2018 до 31.07.2019, а не з 01.06.2018 до 31.07.2019, як просить позивач.

Отже, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Щодо зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.07.2022 до 31.10.2023

Довідкою про індивідуальні відомості про застраховану особу позивача підтверджується, що з 01.07.2022 до 31.10.2023 Комунальне підприємство «Первомайськводоканал» не сплачувало страхові внески щодо ОСОБА_1 .

З урахуванням вищевикладеного, до страхового стажу позивача належить зарахувати період роботи з 01.07.2022 до 31.10.2023 в Комунальному підприємстві «Первомайськводоканал».

Відповідно до частини четвертої статті 42 Закону № 1058-IV, у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсії встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї статті, здійснюється не раніше дня, що настає за днем, по який обчислено страховий стаж під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

Матеріалами справи встановлено, що періоди роботи позивача з 15.06.2018 до 31.07.2019 та з 01.07.2022 до 31.10.2023 не було зараховано відповідачем при проведенні перерахунку його пенсії з 01.04.2024.

За такого суд, на підставі частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає обґрунтованим і правомірним вийти за межі позовних вимог і зобов`язати відповідача зарахувати до страхового стажу позивача періоди роботи з 15.06.2018 до 31.07.2019 та з 01.07.2022 до 31.10.2023 та провести перерахунок його пенсії з 01.04.2024.

Щодо зобов`язання відповідача врахувати довідки про заробітну плату позивача, суд зазначає наступне. Зазначені вимоги є передчасними, оскільки при розгляді заяви позивача відповідач відмовив позивачу у зарахуванні спріних періодів до стажу позивача. Відтак, спору щодо неврахування довідок позивача про заробітну плату на час звернення позивача у цій справі до суду не існувало.

Отже, позовні вимоги слід задовольнити частково.

Судові витрати у справі становить судовий збір, сплачений позивачем за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в сумі 1 211,20 грн, який на підставі частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 19, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, ідентифікаційний код: 13844159) задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області щодо незарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періодів роботи з 15.06.2018 до 31.07.2019 та з 01.07.2022 до 31.10.2023.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоди його роботи в Комунальному підприємстві «Первомайськводоканал» з 15.06.2018 до 02.11.2018, відповідно до договорів від 15.06.2018 № 33, від 02.07.2018 № 38, від 01.08.2018 № 55, від 31.08.2018 № 62, від 01.10.2018 № 89, від 01.11.2018 № 117, в Комунальному підприємстві «Первомайський міський водоканал» з 03.11.2018 до 31.07.2019, в Комунальному підприємстві «Первомайськводоканал» з 01.07.2022 до 31.10.2023, з урахуванням заробітної плати за даними реєстру застрахованих осіб, та провести з 01.04.2024 перерахунок пенсії ОСОБА_1 та виплатити ОСОБА_1 перераховану пенсію, з урахуванням раніше виплачених сум.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54008, ідентифікаційний код: 13844159) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 1 211,20 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Птичкіна

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128081708
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —400/1285/25

Рішення від 12.06.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні