Тернопільський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/737/25
12 червня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Козівської селищної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
10 лютого 2025 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Козівської селищної ради Тернопільської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою судді від 17.02.2025 позовну заяву залишено без руху та надано позивачам строк для усунення недоліків шляхом сплати кожним із позивачів судового збору у встановленому законом розмірі по 1211,20 грн на відповідний рахунок, та подання до суду належних доказів такої сплати.
24.02.2025 до суду надійшов примірник уточненої позовної заяви де позивачем зазначено ОСОБА_1 , а ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору та квитанція про сплату судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21.11.2024 на восьмому скликані п`ятдесят п`ятої сесії Козівської селищної ради Тернопільської області прийнято рішення №2687 "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради".
Даним рішенням вирішено ліквідувати структурний підрозділ, плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а директору Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради здійснити заходи щодо приведення у відповідність структури та штатної чисельності працівників закладу освіти відповідно чинного законодавства України.
В свою чергу директором Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради винесено наказ від 25.11.2024 №257-к/тр про попередження про майбутнє вивільнення працівників структурного підрозділу "плавальний басейн" Козівського ліцею№2 Козівської селищної ради та попереджено про вивільнення на підставі п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України усіх працівників, які мали відношення до плавального басейну.
Проте позивач вважає, що спірне рішення від 21.11.2024 порушує його конституційні права та прийняте з метою звільнення працівників плавального басейну.
Вказує, що позивач мав сподівання, що попередження про вивільнення є формальним і йому будуть запропоновані нові посади у структурному підрозділі новоствореного басейну, або переведено на інші вакантні посади, проте станом на 31.01.2025 позивач попереджений, що його буде звільнено.
Ухвалою судді від 26.02.2025, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
10.03.2025 до суду від Козівської селищної ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що згідно рішення Козівської селищної ради від 07 грудня 2020 року №15 "Про прийняття у комунальну власність Козівської селищної ради об`єктів спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району та рухоме, нерухоме майно і матеріальні цінності" Козівська селищна рада вирішила увійти в засновники та прийняти із спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району у комунальну власність Козівської селищної ради підприємства і установи та рухоме, нерухоме майно і матеріальні цінності з 01 січня 2021 року. У додатку до рішення, а саме у переліку об`єктів, які приймаються у комунальну власність вказано і Козівську ЗОШ I-III ст. №2. А так, як плавальний басейн був внутрішнім структурним підрозділом Козівської ЗОШ I-III ст. №2, його Козівською селищною радою автоматично було прийнято у комунальну власність.
Зазначає, що згідно рішення Козівської селищної ради від 03 лютого 2021 року № 154 Козівська селищна рада вирішила змінити засновника Козівська загальноосвітня школа I-III ступенів №2 шляхом виключення із закладу засновників Козівську районну раду та включення до складу засновників Козівську селищну раду. Окрім цього, даним рішенням, змінено назву Козівська загальноосвітня школа I-III ступенів №2 на Козівський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів №2 Козівської селищної ради.
Впродовж 2021-2024 років, відповідно до вимог освітнього законодавства, вищезгаданий заклад освіти Козівської селищної ради пройшов реорганізацію та змінив назву на Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради. Однак, плавальний басейн залишився у структурі освітнього закладу.
Вказує, що відповідно до Статуту Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, Положення про плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, затверджених рішенням Козівської селищної ради від 28 червня 2022 року №1924 "Про зміну типів та найменувань закладів загальної середньої освіти Козівської селищної ради", у закладі освіти функціонує внутрішній структурний підрозділ - плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, фізкультурно-спортивного профілю, основною діяльністю якого є фізкультурно-спортивна та оздоровча робота серед дітей, молоді та дорослого населення, що діє на підставі Положення, затвердженого наказом директора закладу освіти. Засновником басейну є Козівська селищна рада. Органом, до сфери управління якого входить басейн є Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради.
12 листопада 2024 року до Козівської селищної ради надійшов лист Відділу освіти, молоді та спорту Козівської селищної ради від 11 листопада 2024 року №935/02 щодо ліквідації структурного підрозділу басейну Козівського ліцею № 2 Козівської селищної ради.
Зазначає, що Козівським селищним головою 11 листопада 2024 року видано розпорядження № 397 "Про скликання п`ятдесят п`ятої сесії Козівської селищної ради восьмого скликання", де передбачено у п. 2.19 на розгляд сесії внести питання про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а саме плавального басейну.
Питання про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а саме плавального басейну, розглянуто 20 листопада 2024 року постійною комісією Козівської селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, житлово-комунального господарства та комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, залучення інвестицій, зв`язку та сфери послуг.
Вказує, що згідно результатів поіменного голосування засідання комісії від 20 листопада 2024 року за пропозицію щодо ліквідації структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради проголосувало три члени комісії з п`яти, які були присутні на засіданні. Тобто питання щодо ліквідації структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради (плавального басейну) підтримано одноголосно.
Відповідно до результатів голосування, постійною комісією Козівської селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, житлово-комунального господарства та комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, залучення інвестицій, зв`язку та сфери послуг надано висновки та рекомендації від 20 листопада 2024 року №56, у яких вирішено погодити проект рішення "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради" та рекомендовано винести його на розгляд чергової сесії Козівської селищної ради.
21 листопада 2024 року відбулося пленарне засідання п`ятдесят п`ятої сесії селищної ради, де на розгляд та голосування винесено проект рішення "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради".
Із всього присутніх на пленарному засіданні - 18 депутатів та селищного голови, за результатами голосування за - 18, проти - 0, утримались - 1. Отже, рішення про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради прийнято.
Вказує, що ліквідація внутрішнього структурного підрозділу плавальний басейн Козівського ліцею № 2 Козівської селищної ради відбулася із метою утворення спортивно-оздоровчого центру Козівського ліцею № 2 Козівської селищної ради, оскільки у ліквідованому закладі не було можливості надавати послуги, пов`язані з фізичною реабілітацією.
10.03.2025 до суду від Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради надійшли пояснення, в яких зазначено, що під час виконання своїх службових обов`язків, директором Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради було виявлено ряд недоліків у роботі внутрішнього структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради "плавальний басейн".
Зокрема плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради функціонував без належних установчих документів. Окрім цього даний структурний підрозділ був обмежений у своїх можливостях щодо надання більшого спектру послуг, маючи потенціал. Витрати, які йшли з місцевого бюджету на утримання плавального басейну, не виправдовували своїх потенційних можливостей.
Вказує, що для оптимізації і більш раціонального використання бюджетних коштів директором Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради було надано лист відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради від 11 листопада 2024 року №02-07/244 щодо розгляду питання про ліквідацію структурного підрозділу "плавальний басейн" Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради у зв`язку з оптимізацією видатків.
Зазначає, що на підставі звернення директора Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради та листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради, сесія Козівської селищної ради прийняла рішення №2687 від 21 листопада 2024 року "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради".
Вказує, що дирекція Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради виконувала лише рішення №2687 від 21 листопада 2024 року "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради", здійснила всі необхідні заходи щодо приведення у відповідність структури та штатної чисельності працівників закладу освіти.
З урахуванням наказу відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради №88-ос від 25 листопада 2024 року "Про ліквідацію структурного підрозділу плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради" було видано директором Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради наказ від 25 листопада 2024 року №257-к/тр "Про попередження про майбутнє вивільнення працівників структурного підрозділу "плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради"".
Зазначає, що питання щодо правильності процедури вивільнення підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства та належить до юрисдикції місцевого загального суду з урахуванням територіальної підсудності відповідача, або за місцем проживання (реєстрації) позивачів.
19.03.2025 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що діяльність плавального басейну регулювалася Положенням про плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, затвердженим рішенням Козівської селищної ради від 28.06.2022 №1924, п.10.3 якого передбачалося, що при реорганізації басейну працівникам, які звільняються гарантується дотримання їхніх прав та соціальних інтересів відповідно до чинного законодавства.
Вказує, що рішення Козівської селищної ради від 21 листопада 2024 року № 2687 не є підставою для вручення повідомлення про майбутнє вивільнення та в подальшому звільнення, згідно з п. 1 ст. 40 КЗпП України, директором Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, працівників плавального басейну Козівського ліцею № 2 Козівської селищної ради, адже приведення у відповідність штатних правників не є прямою вказівкою щодо звільнення.
Зазначає, що економічна доцільність створення нового структурного підрозділу спортивно-оздоровчого центру Козівського ліцею №2 на основі матеріальної бази ліквідованого структурного підрозділу басейну Козівського ліцею №2 не доведена ні Відповідачем ні третьою особою.
Вказує, що відповідач подав новоприйняті документи: рішення Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2740 від 14.02.2025 про затвердження Положення про порядок надання платних послуг Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, рішення Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2739 від 14.02.2025 Про утворення спортивно-оздоровчого центру Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2738 від 14.02.2025 Про затвердження Статуту Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради в новій редакції. Однак, на переконання позивача, дані новоприйняті документи не суттєво змінюють діяльність басейну, його структуру та призначення, і дані дії є реорганізацією, а не ліквідацією.
Інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позовній заяві, суд встановив наступні обставини.
Розглянувши лист відділу освіти, культури, молоді та спорту від 11.11.2024 №935/02, відповідно до статей 25, 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, враховуючи рекомендації постійної комісії селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, житлово-комунального господарства та комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, залучення інвестицій, зв`язку та сфери послуг, Козівська селищна рада на восьмому скликанні п`ятдесят п`ятої сесії 21.11.2024 прийняла рішення №2687 "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради", яким вирішила ліквідувати внутрішній структурний підрозділ плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради.
Також згідно п.2 вказаного рішення, директору Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради здійснити заходи щодо приведення у відповідність структури та штатної чисельності працівників закладу освіти, відповідно до чинного законодавства України.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Крім цього, в подальшому відповідачем прийняті:
- рішення Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2740 від 14.02.2025 про затвердження Положення про порядок надання платних послуг Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради;
- рішення Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2739 від 14.02.2025 Про утворення спортивно-оздоровчого центру Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради;
- рішення Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2738 від 14.02.2025 Про затвердження Статуту Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради в новій редакції.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ч.1 ст.17 Закону № 280/97-ВР).
Згідно із 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до п.30 ч.1 ст.23 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Як слідує із матеріалів справи, згідно рішення Козівської селищної ради від 07 грудня 2020 року №15 "Про прийняття у комунальну власність Козівської селищної ради об`єктів спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району та рухоме, нерухоме майно і матеріальні цінності" Козівська селищна рада вирішила увійти в засновники та прийняти із спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району у комунальну власність Козівської селищної ради підприємства і установи та рухоме, нерухоме майно і матеріальні цінності з 01 січня 2021 року.
У додатку до рішення, а саме у переліку об`єктів, які приймаються у комунальну власність вказано і Козівську ЗОШ I-III ст. №2. Оскільки плавальний басейн був внутрішнім структурним підрозділом Козівської ЗОШ I-III ст. №2, селищною радою його також було прийнято у комунальну власність.
Згідно рішення Козівської селищної ради від 03 лютого 2021 року № 154 Козівська селищна рада вирішила змінити засновника шляхом виключення із закладу засновників Козівську районну раду та включення до складу засновників Козівську селищну раду. Окрім цього, даним рішенням, змінено назву Козівська загальноосвітня школа I-III ступенів №2 на Козівський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів №2 Козівської селищної ради.
Впродовж 2021-2024 років, вищевказаний заклад освіти Козівської селищної ради пройшов реорганізацію та змінив назву на Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради.
Відповідно до Статуту Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, Положення про плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, затверджених рішенням Козівської селищної ради від 28 червня 2022 року №1924 "Про зміну типів та найменувань закладів загальної середньої освіти Козівської селищної ради", у закладі освіти функціонує внутрішній структурний підрозділ - плавальний басейн Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, фізкультурно-спортивного профілю, основною діяльністю якого є фізкультурно-спортивна та оздоровча робота серед дітей, молоді та дорослого населення, що діє на підставі Положення, затвердженого наказом директора закладу освіти. Засновником басейну є Козівська селищна рада. Органом, до сфери управління якого входить басейн є Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради.
Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 25 Закону України "Про освіту" засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа), зокрема, приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом.
Також згідно п. 10.5 розділу 10 Положення про плавальний басейн Козівського ліцею Козівської селищної ради, ліквідація басейну здійснюється за рішенням Засновника, господарським судом відповідно до чинного законодавства України.
12 листопада 2024 року до Козівської селищної ради надійшов лист Відділу освіти, молоді та спорту Козівської селищної ради від 11 листопада 2024 року №935/02 щодо розгляду питання ліквідації структурного підрозділу басейну Козівського ліцею № 2 Козівської селищної ради на підставі звернення директора Козівського ліцею №2 Козівської селищної рад у зв`язку із оптимізацією видатків на утримання опорного закладу, філій та структурних підрозділів.
Згідно з ч.8 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Козівським селищним головою 11 листопада 2024 року видано розпорядження № 397 "Про скликання п`ятдесят п`ятої сесії Козівської селищної ради восьмого скликання", де передбачено у п. 2.19 на розгляд сесії внести питання про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а саме плавального басейну (копія розпорядження додається).
Як слідує із матеріалів справи, питання про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а саме плавального басейну, було розглянуто 20 листопада 2024 року постійною комісією Козівської селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, житлово-комунального господарства та комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, залучення інвестицій, зв`язку та сфери послуг.
Згідно результатів поіменного голосування засідання комісії від 20 листопада 2024 року за пропозицію щодо ліквідації структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради проголосувало три члени комісії з п`яти, які були присутні на засіданні.
Відповідно до результатів голосування, постійною комісією Козівської селищної ради з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку, житлово-комунального господарства та комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, залучення інвестицій, зв`язку та сфери послуг надано висновки та рекомендації від 20 листопада 2024 року №56, у яких вирішено погодити проект рішення "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради" та рекомендовано винести його на розгляд чергової сесії Козівської селищної ради.
21 листопада 2024 року відбулося пленарне засідання п`ятдесят п`ятої сесії селищної ради, де на розгляд та голосування винесено проект рішення "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради".
Згідно результатів голосування "за" проголосувало 18, "проти" - 0, "утримались" - 1, з всього присутніх на пленарному засіданні 18 депутатів та селищного голови.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач вказує на те, що прийняттю оскаржуваного рішення передував ряд упущень норм чинного законодавства.
Проте суд зауважує, що позивач не конкретизував, які саме порушення норм чинного законодавства останній має на увазі.
Так позивач вказує, що згідно Статуту Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, який затверджений рішенням п`ятдесят першої сесії Козівської селищної ради від 12.08.2024 №2602, інформація про Плавальний басейн не зазначена та відсутня. Тому у позивача виникає питання чи можна ліквідувати те, що належно не прийнято в користування.
Щодо наведеного, то як зазначалося вище, згідно рішення Козівської селищної ради від 07 грудня 2020 року №15 "Про прийняття у комунальну власність Козівської селищної ради об`єктів спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району та рухоме, нерухоме майно і матеріальні цінності" Козівська селищна рада вирішила увійти в засновники та прийняти із спільної власності територіальних громад сіл і селища Козівського району у комунальну власність Козівської селищної ради з 01 січня 2021 року, зокрема, Козівську ЗОШ I-III ст. №2, внутрішнім структурним підрозділом якої є Плавальний басейн.
Суду не надано та судом не здобуто доказів скасування, визнання нечинним або незаконним такого рішення.
А тому, Козівська селищна рада, як засновник Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, наділена повноваженнями щодо прийняття рішення про ліквідацію Плавального басейну, як внутрішнього структурного підрозділу закладу освіти.
Також суд враховує, що за усталеною практикою Верховного Суду порушення процедури прийняття рішення суб`єкта владних повноважень може бути підставою для скасування такого рішення лише якщо таке порушення вплинуло або могло вплинути на правильність оскаржуваного рішення.
Певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним), або допущене порушення не вплинуло на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).
Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Виходячи з міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.
Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення".
Межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття.
Правові висновки аналогічного змісту були відображені у постановах Верховного Суду від 04.06.2025 у справі №260/6724/21, від 29.04.2025 у справі №460/23895/23, від 08.04.2025 у справі №420/2467/19 та інших.
Суд зауважує, що в ході розгляду справи, судом не встановлено обставин, які б давали підстави вважати, що оскаржуване рішення №2687 від 21.11.2024 "Про ліквідацію структурного підрозділу Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради" є протиправним та прийнятим з порушенням норм чинного законодавства.
Також у позовній заяві позивач вказує на те, що спірне рішення від 21.11.2024 порушує його конституційні права та прийняте з метою звільнення працівників Плавального басейну. Зазначає, що позивач мав сподівання, що попередження про вивільнення є формальним і йому будуть запропоновані нові посади у структурному підрозділі новоствореного басейну, або переведено на інші вакантні посади, проте станом на 31.01.2025 позивач попереджений, що його буде звільнено.
Щодо законності процедури вивільнення працівників, то слід зазначити, що це питання за своєю правовою природою відноситься до трудових відносин. До компетенції ж адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій.
Ліцей не є суб`єктом владних повноважень і його працівники не є особами публічної служби, відтак, питання щодо правильності процедури їх вивільнення підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства та належить до юрисдикції місцевого загального суду з урахуванням територіальної підсудності відповідача, або за місцем проживання (реєстрації) позивача.
При цьому, оцінка наслідків прийнятого рішення та його вплив на трудові права працівників ліквідованого підрозділу, в тому числі, тим обставинам, що ж насправді відбулось, ліквідація чи реорганізація, і чи порушено право на працю в даному випадку, може бути надана лише судом який розглядає трудовий спір.
Адміністративний суд в даному випадку (в частині трудових прав) не є судом встановленим законом, не може підміняти місцевий загальний суд та фактично вирішувати трудовий спір позивача.
Крім цього, згідно усталеної судової практики, у разі порушення прав працівників на працю, якщо суд який розглядає трудовий спір прийде до висновку що фактично відбулась реорганізація, а не ліквідація особи, наявність рішення про ліквідацію не перешкоджає поновленню порушених прав, в тому числі шляхом поновлення на роботі.
Поряд з цим, при розгляді справи цивільної юрисдикції суд може визнати незаконним та скасувати правовий акт, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. (ст.21 Цивільного кодексу України)
Натомість, в даній справі адміністративним судом здійснюється перевірка правомірності оскарженого рішення, винесеного органом місцевого самоврядування як суб`єктом владних повноважень, в частині наявності повноважень для його прийняття, дотримання процедури та наявності порушень прав територіальної громади.
Так, як уже зазначалось, Козівська селищна рада, як засновник Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, наділена повноваженнями (як Законом так і Статутом ліцею) щодо прийняття рішення про ліквідацію Плавального басейну, як внутрішнього структурного підрозділу закладу освіти.
Також, судом не встановлено порушень відповідачем процедури прийняття спірного рішення, які б призвели до його протиправності.
Крім цього, рішенням Козівської селищної ради Тернопільської області восьмого скликання шістдесятої сесії №2739 від 14.02.2025 утворено спортивно-оздоровчий центр Козівського ліцею №2 Козівської селищної ради, а тому, право територіальної громади на отримання належних послуг в сфері оздоровчої фізичної культури не порушено.
З урахуванням наведеного, суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності дійшов висновку, що оскаржуване рішення винесено відповідачем у межах повноважень, не порушує права територіальної громади, а тому, скасуванню не підлягає.
Що стосується трудових прав працівників ліквідованого структурного підрозділу ліцею, то безумовно, оскаржене рішення може впливати на такі права, однак, вони підлягають захисту в порядку цивільного судочинства під час вирішення трудового спору.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем доведено правомірність прийнятого рішення, а тому позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Оскільки у задоволенні позовних вимог відмовлено, відсутні підстави для стягнення на користь позивача судових витрат.
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 12 червня 2025 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Козівська селищна рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 32, с-ще Козова, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 47601, код ЄДРПОУ 04525573);
треті особи:
- ОСОБА_2 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 )
- ОСОБА_3 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 )
- ОСОБА_4 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 )
- Козівський ліцей №2 Козівської селищної ради Тернопільської області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Вітошинського, 14, с-ще Козова, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47602, код ЄДРПОУ 24626951) .
Головуючий суддяБаб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2025 |
Оприлюднено | 16.06.2025 |
Номер документу | 128082505 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні