Герб України

Постанова від 10.06.2025 по справі 128/573/20

Миколаївський апеляційний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 128/573/20

Провадження № 22-ц/801/1232/2025

Категорія: 19

Головуючий у суді 1-ї інстанції Шевчук Л. П.

Доповідач:Стадник І. М.

ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2025 року м. Вінниця

Вінницький апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого, судді-доповідача Стадника І.М.,

суддів: Міхасішина І.В., Голоти Л.О.,

з участю секретаря судового засідання Кахно О.А.

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань № 2

апеляційну скаргу голови Фермерського господарства «Ягідка» Корнійчук Анатолій Павлович» ОСОБА_1

на рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 21 березня 2025 року, ухвалене під головуванням судді Шевчук Л.П., повний текст якого складено 26 березня 2025 року,

у справі №128/573/20

за позовом Фермерського господарства «Ягідка» ОСОБА_1 » до Стрижавської селищної ради, ОСОБА_2 про визнання незаконними та скасування рішень Стрижавської селищної ради, -

встановив:

Короткий зміст позовних вимог

В березні 2020 року голова Фермерського господарства «Ягідка» Корнійчук Анатолій Павлович» (далі ФГ «Ягідка») ОСОБА_1 в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Стрижавської селищної ради рішення 55 сесії 7 скликання №26 від 29.01.2020 року в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 0520655900:07:006:0096 площею 0,12 га для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 та прийняття в комунальну власність територіальної громади Стрижавської селищної ради земельної ділянки кадастровий номер 0520655900:07:006:0096 площею 0,12 га, розташованої на території смт Стрижавка Вінницького району Вінницької області по вул. Приміській в межах населеного пункту та припинити речове право (право комунальної власності) на земельну ділянку кадастровий номер 0520655900:07:006:0096 площею 0,12 га, зареєстроване 10.02.2020 на підставі рішення №51048578; визнати незаконним та скасувати рішення Стрижавської селищної ради рішення 56 сесії 7 скликання №19 від 26.02.2020 в частині передачі у власність земельної ділянки кадастровий номер 0520655900:07:006:0096 площею 0,12 га для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 , розташованої в смт Стрижавка по вул. Приміській в межах населеного пункту.

Позов обґрунтовано тим, що вказані рішення порушують права ФГ «Ягідка» на земельну ділянку, яка була відведена для будівництва кінно-спортивного комплексу і право на яку перейшло до ФГ «Ягідка» за договором купівлі-продажу № 575 від 01.10.2001 р., укладеним з Фондом державного майна України, згідно з яким ФГ «Ягідка» придбало об`єкт незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу готовністю до 30 відсотків.

Позивач вважає, що час переходу права власності на будівлі законодавства, разом із об`єктом переходить і право власності або право користування земельною ділянкою без зміни її цільового призначення.

Рішення суду першої інстанції

Рішенням Вінницького районного суду Вінницької області від 21 березня 2025 року в задоволенні позову Фермерського господарства «Ягідка» ОСОБА_1 » до Стрижавської селищної ради, ОСОБА_2 про визнання незаконними та скасування рішень Стрижавської селищної ради відмовлено.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги

Не погодившись із рішенням голова Фермерського господарства «Ягідка» Корнійчук Анатолій Павлович» ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати і ухвалити нове рішення про повне задоволення його позовних вимог.

Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Доводи апеляційної скарги полягають в тому, що суд першої інстанції не врахував того, що предметом заявленого позову було не твердження позивача про те, що йому перейшло право на земельну ділянку 7,2 га, яка належала попередньому землекористувачу, а те, що внаслідок затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 та прийняття в комунальну власність територіальної громади зазначеної земельної ділянки порушуються права ФГ «Ягідка», оскільки вказана земельна ділянка необхідна для обслуговування об`єкту нерухомого майна, придбаного позивачем.

Поза увагою суду першої інстанції залишився висновок експерта Вінницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення судової земельно-технічної та будівельно-технічної експертизи від 27.02.2023 про те, що площа земельної ділянки, необхідна для обслуговування незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу становить 7,098 га, а межі земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:0060:0096 площею 0,12 га для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 повністю накладаються із межами земельної ділянки, необхідної для обслуговування незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу.

Вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права й релевантну судову практику, а саме не застосовано до спірних правовідносин норми статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України про те, що особа, яка законна набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під таким будинком і спорудою після їх набуття.

Апелянт звертає увагу апеляційного суду на те, що ФГ «Ягідка» вчиняло всі необхідні дії для оформлення права користування на земельну ділянку, необхідну для обслуговування об`єкта нерухомості кінно-спортивного комплексу, а саме зверталося з відповідними заявами до Стрижавської селищної ради, замовило і отримало проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, оскаржувало в судовому порядку рішення і дії Стрижавської селищної ради, яка перешкоджала в оформленні земельної ділянки відповідної площі позивачем, а згодом передала її частину відповідачеві та іншим особам.

Узагальнені доводи і заперечення інших учасників справи

У відзиві на апеляційну скаргу представник відповідача ОСОБА_2 адвокат Саюк Б.О. просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін як законне і обґрунтоване.

Відповідач підтримує висновки суду першої інстанції, який не погодився із висновком судової земельно-технічної і будівельно-технічної експертизи, звертаючи увагу суду апеляційної інстанції не те, що експертом безпідставно використано для проведення експертизи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачеві, а також не враховано, що об`єкт є незавершеним будівництвом, яке не прийнято в експлуатацію.

Так само відповідач погоджується із застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права, вважає безпідставним посилання позивача на певні правові позиції Верховного Суду, так як вони висловлені в справах, які не є подібними, а натомість використані судом першої інстанції правові позиції мають значення для правильного вирішення спірних правовідносин.

На думку відповідача саме позивач зволікав із належним оформленням прав на земельну ділянку, а тому після її прийняття селищною радою, остання розпорядилася нею, надавши відповідачеві, що належить до пільгової категорії громадян є ветераном війни - учасником бойових дій.

Представник відповідача Стрижавської селищної ради Форостяна О.М. в поданому відзиві також просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Вказує на те, що орган місцевого самоврядування діяв відкрито та на основі поданих звернень громадян. Позивач же, попри численні можливості, не завершив процес оформлення прав на землю, а тому не може претендувати на захист неіснуючого права.

Провадження у справі в суді апеляційної інстанції

Ухвалою Вінницького апеляційного суду від 25 квітня 2025 року відкрито апеляційне провадження у справі, а ухвалою суду від 09 травня 2025 року закінчено підготовчі дії та призначено справу до розгляду.

Представники позивача: голова ФГ «Ягідка» Корнійчук А.П. і адвокат Путілін Є.В. вимоги апеляційної скарги підтримали на умовах, викладених у ній, і просили задовольнити.

Представники відповідача Стрижавської селищної ради Форостяна О.М. і адвокат Парпальос В.В., представник відповідача ОСОБА_2 адвокат Саюк Б.О. проти вимог апеляційної скарги заперечували, просять залишити в силі рішення суду першої інстанції як законне і обґрунтоване.

Встановлені судом першої інстанції обставини

Судом першої інстанції встановлено (а судом апеляційної інстанції викладено в хронологічному порядку), що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.03.2020, Фермерське господарство «Ягідка» Корнійчук Анатолій Павлович» з 06.05.1998 зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т. 1 а.с. 141-143).

Відповідно до копії витягу з протоколу №1 загальних зборів членів колгоспу «Родина» смт. Стрижавка Вінницького району від 22.02.1991 вирішено відвести під будівництво конеферми та іподрому земельну ділянку площею 7,20 га за рахунок ріллі культурного пасовища, яка розташована в південно-східній частині землекористування колгоспу по суміжності з територіями Вінницького РП «Агромаш», Вінницького райоб`єднання «Сільгоспхімія», турбази «Ласточка» та господарського двору колгоспу (т. 1 а.с. 32).

Згідно копії рішення виконавчого комітету Вінницької ради народних депутатів №153 від 30.05.1991 надано дозвіл колгоспу «Родина» на виготовлення проектно-кошторисної документації з послідуючим будівництвом кінно-спортивної бази на земельній ділянці площею 7,2 га, належній колгоспу «Родина» смт. Стрижавка (т. 1 а.с. 33).

В т. 2 а.с. 104-153 міститься робочий проект кінно-спортивної бази в с. Стрижавка Вінницького району, замовник колгосп «Родина», що виготовлений кооперативом «Будіндустрія» у 1992 році.

Рішенням 13 сесії Стрижавської селищної ради 21 скликання від 01.04.1994 рада погодилася із рішенням зборів членів колективного підприємства «Батьківщина» смт. Стрижавка надати дозвіл на виділення земельної ділянки площею 7,2 га для будівництва та розширення кінно-спортивного комплексу Вінницького РВВС (т. 1 а.с. 34).

Відповідно до акту щодо відбору земельної ділянки під будівництво конюшні та іподрому колгоспу «Родина» смт. Стрижавка від 10.03.1991 комісією встановлено: площадку під вищезгадане будівництво розмістити на земельній ділянці площею 7,20 га ріллі, в тому числі під будівництво приміщень конеферми та іподрому площею 7 га, та під`їздної дороги площею 0,20 га. Дана земельна ділянка використовується колгоспом під посівом багаторічних трав (люцерна), як культурне пасовище (т. 1 а.с. 35).

Головним інженером-землевпорядником Вінницького району 12.06.1991 надано погодження на будівництво конеферми та іподрому на земельній ділянці площею 7,2 га (т. 1 а.с. 36).

Начальником головного управління архітектури та містобудування обласного виконавчого комітету затверджено архітектурно-планувальне завдання на розробку проекту прив`язки кінно-спортивної бази колгоспу «Родина» смт. Стрижавка (т. 1 а.с. 37).

Заключенням № 48 від 12.06.1991 про відвід земельної ділянки під будівництво кінно-спортивного комплексу земельну ділянку погоджено для будівництва кінно-спортивного комплексу в смт. Стрижавка (т. 1 а.с. 38).

Відділ Держпожежнагляду Вінницького РВВС повідомив начальника Вінницького РВВС про те, що відведена земельна ділянка під будівництво іподрому на землях колгоспу «Родина» в смт. Стрижавка відповідає вимогам пожежної безпеки (т. 1 а.с. 39).

В т. 1 на а.с. 197-202 міститься копія Державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ВН №000090 із додатками, відповідно до якого КСП «Батьківщина» Стрижавською селищною радою на підставі рішення 18 сесії 22 скликання Стрижавської селищної ради від 16.10.1997, передано у колективну власність 1586,8 га землі для сільськогосподарського використання.

01 жовтня 2001 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Вінницькій області та СФГ «Ягідка» в особі фермера Корнійчука А.П. уклали нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу об`єкту незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу готовністю до 30 відсотків, який знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, смт. Стрижавка, що перебуває на балансі Управління капітального будівництва Вінницької ОДА є державною власністю на земельній ділянці, відведеній відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької районної ради народних депутатів від 30.05.1991 №163. Питання відведення, оренди або приватизації земельної ділянки вирішується за ініціативою покупця самостійно після укладення договору купівлі-продажу об`єкта згідно чинного законодавства (т. 1 а.с. 41-42).

На підставі вказаного договору купівлі-продажу було видано свідоцтво про власність від 19.11.2001, реєстраційний номер 715, відповідно до якого СФГ «Ягідка» є власником майна незавершеного будівництвом кінно-спортивного комплексу (т. 1 а.с. 40-зворот).

Рішенням 25 сесії 3 скликання Стрижавської селищної ради від 20.12.2001 затверджено технічну документацію по передачі земельних часток (паїв) з виготовленням державних актів на право приватної власності на землю, власникам сертифікатів, в межах Стрижавської селищної ради; затверджено проект організації території земельних часток (паїв); дозволено Вінницькому філіалу інституту землеустрою УААН виготовити державні акти на право приватної власності на землю з визначенням цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з додатком; попередити власників земельних ділянок, що використання землі не за цільовим призначенням тягне за собою припинення права приватної власності на землю відповідно до вимог ст. 28 ЗК України (т. 1 а.с. 204).

Рішенням 7 сесії 4 скликання Стрижавської селищної ради №37 від 2002 року припинено право колективної власності на землю КСП «Батьківщина» та відкликано дію Державного акту на право колективної власності на землю серії ІІ-ВН №000090 (т. 1 а.с. 203).

Відповідно до копії заяви ОСОБА_1 , адресованої Стрижавському селищному голові, яка надійшла до Стрижавської селищної ради 20.03.2006, ОСОБА_1 просив надати та закріпити за ним землі, прилеглі до придбаного кінно-спортивного комплексу в кількості 7,1 га розташовані за адресою: Вінницька область, Вінницький район, смт. Стрижавка (т. 1 а.с. 177).

Рішенням 2 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради №47 від 04.05.2006 погоджено надати на умовах оренди земельну ділянку площею 5 га для будівництва та обслуговування кінно-спортивного комплексу ФГ «Ягідка» за рахунок земель господарського двору, що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина». Голові СФГ «Ягідка» замовити виготовлення відповідної технічної документації визначеної в п. 1 даного рішення при умові отримання згоди ПСП «Агрофірма Батьківщина» на вилучення даної земельної ділянки (т. 1 а.с. 43).

Рішенням 3 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради №47 від 29.06.2006 надано згоду СФГ «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 5,0 га за рахунок земель запасу (господарських дворів), що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина» на умовах оренди на термін 5 років та дозвіл на розробку проекту відведення даної земельної ділянки для будівництва кінно-спортивного комплексу по АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту. СФГ «Ягідка» погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із землекористувачем або власником землі, органом по земельних ресурсах, природоохоронними та санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини та іншими організаціями і подати на розгляд та затвердження в установленому порядку згідно чинного законодавства України (т. 1 а.с. 44).

В т. 1 на а.с. 45 міститься проект розташування будівель кінно-спортивного комплексу.

Відповідно до копії Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД №426563 від 13.07.2008 Фермерське господарство «Ягідка» ОСОБА_1 » на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, зареєстрованого в реєстрі нотаріуса Надольської Т.П. за №7131 від 13.12.2006, є власником земельної ділянки площею 2,2690 га у межах згідно з планом за адресою: АДРЕСА_1 , цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 0520655900:02:010:0029 (т. 1 а.с. 46).

Рішенням 4 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради №32 від 05.09.2006 відмінено рішення 03 сесії 05 скликання від 29.06.2006 та надано згоду СФГ «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 3,0 га за рахунок земель запасу (господарських дворів) що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина» на умовах оренди на термін 5 років та дозвіл на розробку проекту відведення даної земельної ділянки для обслуговування виключно придбаної незавершеним будівництвом будівлі конюшні по вул. Приміська в межах населеного пункту; СФГ «Ягідка» погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із землекористувачем або власником землі, органом поземельних ресурсах, природоохоронними та санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини та іншими організаціями і подати на розгляд та затвердження в установленому порядку згідно чинного законодавства України; СФГ «Ягідка» розробити проект землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки на протязі шести місяців; виконкому Стрижавської селищної ради розглянути питання про доцільність розташування на території Стрижавської селищної ради кінно-спортивного комплексу (т. 1 а.с. 180).

Постановою Вінницького районного суду Вінницької області від 02.07.2008 у справі №6-а/08 визнано незаконним рішення 4 сесії 5 скликання Стрижавської селищної ради щодо відміни рішення 3 сесії 5 скликання Стрижавської селищної ради Вінницького району «Про надання згоди на передачу та дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки селянсько-фермерському господарства «Ягідка» с. Гавришівка Вінницького району про надання згоди селянсько-фермерському господарству «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 5 га за рахунок земель запасу (господарських дворів), що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина» на умовах оренди, в межах населеного пункту» (т. 1 а.с. 48-49, т. 3 а.с. 201).

Рішенням 22 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради №72 від 23.10.2008 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки ПСП «Агрофірма Батьківщина» для обслуговування господарських дворів: земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 0,2825 га по АДРЕСА_2 ; земельна ділянка № НОМЕР_2 площею 0,3906 га по АДРЕСА_3 ; земельна ділянка № НОМЕР_3 площею 5,1714 га по НОМЕР_4 АДРЕСА_4 ; земельна ділянка № НОМЕР_5 площею 1,0271 га по АДРЕСА_5 ; земельна ділянка № НОМЕР_6 площею 5,2004 га по АДРЕСА_1 , загальною площею 12,72 га в межах населеного пункту. Передано вказані земельні в оренду терміном на 25 років ПСП «Агрофірма Батьківщина» (т. 1 а.с. 205-206).

Відповідно до копії листа Держземінспекції у Вінницькій області №03-03-22/-1844 від 24.06.2009, що наданий у відповідь на звернення голови ФГ «Ягідка» Корнійчука А.П., в результаті перевірки викладених у зверненні фактів встановлено, що ПСП «Агрофірма Батьківщина» в особі директора ОСОБА_3 використовує земельну ділянку загальною площею 12,072 га із земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя (землі під господарськими будівлями та дворами) Стрижавської селищної ради Вінницького району в межах населеного пункту для обслуговування господарських дворів. На момент перевірки надано рішення 22 сесії 5 скликання Стрижавської селищної ради від 23.10.2008, пунктом 2 якого надано ПСП «Агрофірма Батьківщина» в оренду земельну ділянку загальною площею 12,72 га в межах населеного пункту в тому числі: земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 0,2825 га по АДРЕСА_2 ; земельна ділянка № НОМЕР_2 площею 0,3906 га по АДРЕСА_3 ; земельна ділянка № НОМЕР_3 площею 5,1714 га по НОМЕР_4 АДРЕСА_4 ; земельна ділянка № НОМЕР_5 площею 1,0271 га по АДРЕСА_5 ; земельна ділянка № НОМЕР_6 площею 5,2004 га по АДРЕСА_1 , в тому числі площею 2,8 га, про яку йшлося у зверненні ОСОБА_1 23.10.2008 на підставі даного рішення між Стрижавською селищною радою та ПСП «Агрофірма Батьківщина» укладено договір оренди земельної ділянки на загальну площу 12,072 га в межах населеного пункту селища Стрижавка для обслуговування господарських дворів. Даний договір не пройшов державної реєстрації, що є порушенням вимог ст. ст. 125, 126 ЗК України оскільки право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації. За результатами перевірки директору ПСП «Агрофірма Батьківщина» ОСОБА_3 видано припис на усунення виявленого порушення (т. 3 а.с. 170).

Постановою Вінницького районного суду Вінницької області від 03.09.2010 у справі №2-а-10/10 визнано рішення 22 сесії 5 скликання від 23.10.2008 «Про затвердження технічної документації щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки ПСП «Агрофірма Батьківщина» Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області частково недійсним та скасовано його в частині затвердження технічної документації щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку № НОМЕР_6 площею 5,2004 га по вул. Приміській, б/н ПСП «Агрофірма Батьківщина» для обслуговування господарських дворів (т. 1 а.с. 50-54, т. 3 а.с. 202-203).

Рішенням 51 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради №16 від 23.09.2010 пункти 2, 3 рішення 22 сесії 05 скликання від 23.10.2008 викладено в новій редакції: передати ПСП «Агрофірма Батьківщина» в оренду терміном на 25 років: земельну ділянку № НОМЕР_1 площею 0,2825 га по АДРЕСА_2 ; земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 0,3906 га по АДРЕСА_3 ; земельну ділянку № НОМЕР_3 площею 5,1714 га по АДРЕСА_6 ; земельну ділянку № НОМЕР_5 площею 1,0271 га по АДРЕСА_5 ; земельна ділянка № НОМЕР_6 площею 5,2004 га по АДРЕСА_1 , загальною площею 12,72 га в межах населеного пункту (т. 1 а.с. 207).

Відповідно до протоколу постійної комісії з питань раціонального використання земельних ресурсів, охорони навколишнього середовища та агропромислового комплексу від 05.01.2011 встановлено, що СФГ «Ягідка» самовільно використовує без документації, що посвідчує право користування земельною ділянкою землі запасу (господарські двори) орієнтовною площею 4,0 га в комерційних цілях для виробництва бетонних виробів ( в заяві зазначено для будівництва кінно-спортивного комплексу). Також встановлено, що ПСП «Агрофірма Батьківщина» самовільно використовує (проте документація розроблена, договір оренди відсутній) земельну ділянку орієнтовною площею 3 га для сільськогосподарського виробництва (т. 3 а.с. 171).

Вказана в протоколі інформація також підтверджується і актом обстеження та встановлення фактів самовільного зайняття, використання без документів, що посвідчують право користування (власності) земельних ділянок, використання не за цільовим призначенням від 26.01.2011(т. 3 а.с. 172).

Про результати перевірки, що зазначені в протоколі та акті, виконком Стрижавської селищної ради листом №427 від 29.03.2011 повідомив СФГ «Ягідка» (т. 3 а.с. 174).

Листами №131 від 06.02.2015 та №956 від 02.07.2016 виконавчий комітет Стрижавської селищної ради на звернення голови ФГ «Ягідка» Корнійчука А.П. повідомив, що резолютивна частина постанови Вінницького районного суду від 03.09.2010 (справа №2-а-10/10) не містить зобов`язальних приписів щодо вчинення дій посадовими особами селищної ради стосовно «усунення перешкод, створених ПСП «Агрофірма Батьківщина». Стрижавська селищна рада не має орендних відносин із ПСП «Агрофірма Батьківщина» щодо земельної ділянки №5 площею 5,2004 га по вул. Приміській б/н. Мотивувальна частина даного рішення суду не оскаржує чинність рішення №47 03 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради від 29.06.2006. Пункт 2 даного рішення, в тому числі щодо подачі на розгляд та затвердження землевпорядної документації, ФГ «Ягідка» не виконаний. Враховуючи викладене, вимоги ФГ «Ягідка» є безпідставними. Окрім того, виконком Стрижавської селищної ради просить ФГ «Ягідка» надати за період з грудня 2001 року по теперішній час підтвердження про сплату до місцевого бюджету коштів за використання землі під придбаним за договором купівлі-продажу від 01.10.2001 №575 об`єктом незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу. Та зазначає, що систематична несплата земельного податку або орендної плати є підставою для припинення права користування земельною ділянкою. Окрім того, СФГ «Ягідка» не виконано пункт 5.4 договору купівлі-продажу №575 від 01.10.2001 який передбачає: «- завершити будівництво протягом 5 років» (т. 3 а.с. 175, 177).

Згідно відповіді виконавчого комітету Стрижавської селищної ради №1164 від 02.07.2018 (т. 3 а.с. 178), що надана на запит адвоката Калічевського В.І. в інтересах ОСОБА_1 (т. 3 а.с. 178), договір оренди між Стрижавською селищною радою Вінницького району Вінницької області та ПП «АФ Батьківщина», вказаний у запиті, не укладався.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 27.09.2019 у справі №902/433/19 зобов`язано Державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виконати умови договору від 15.01.2016 №208 шляхом складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування кінно-спортивного комплексу на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області (т. 1 а.с. 55-59).

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019 у справі №902/433/19 апеляційну скаргу ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на рішення Господарського суду Вінницької області від 27.09.2019 залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін (т. 1 а.с. 60-65).

В т. 1 на а.с. 7-31 міститься проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ФГ «Ягідка» ОСОБА_1 » для іншого сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення (не наданих у власність або постійне користування в межах населеного пункту) розташованої по АДРЕСА_1 , що виготовлений ДП Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у 2019 році.

Відповідно до висновку про розгляд документації із землеустрою, наданий експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру в Рівненській області проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, замовником якого є ФГ «Ягідка», а розробником ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», що поданий на погодження 05.06.2020 на підставі рішення Стрижавської селищної ради від 29.06.2006 №47, щодо земельної ділянки площею 7,0954 га за адресою: АДРЕСА_1 , наданий проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам (т. 2 а.с. 220).

Протоколом проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації «Генеральний план смт. Стрижавка Вінницького району Вінницької області» від 27.03.2018 прийнято інформацію про розроблення Генерального плану та плану зонування території смт. Стрижавка Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області до відома; підготувати обґрунтовані листи у відповідні установи та служби щодо: можливості облаштування дороги для виїзду від житлових будинків мікрорайону «Подоли» на дорогу державного значення біля річки Південний Буг; винесення за межі населеного пункту смт. Стрижавка підприємств, виробництво яких шкодить здоров`ю людей, а саме олійні: запропонувати Стрижавській селищній раді подати на рецензію компетентній організації виготовлений Генеральний план та план зонування території смт. Стрижавка Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області, після чого передати зазначені плани на розгляд містобудівної ради при обласному управлінні архітектури та містобудування (т. 1 а.с. 189-196).

Рішенням 40 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради №28 від 21.11.2018 встановлено пріоритетність в наданні у власність земельних ділянок комунальної власності Стрижавської селищної ради, не переданих у власність або у користування у порядку: учасникам бойових дій; членам сімей учасників бойових дій які загинули при виконанні службових обов`язків; ветеранам Великої Вітчизняної Війни; дітям сиротам, дітям позбавленим батьківського піклування, багатодітним сім`ям; малозабезпеченим сім`ям; громадянам мешканцям Стрижавської селищної ради (т. 1 а.с. 211).

Рішенням 46 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради №11 від 29.05.2019 вирішено затвердити містобудівну документацію «Генеральний план смт. Стрижавка Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області» загальною площею 1428,88 га; затверджено містобудівну документацію «План зонування територій смт. Стрижавка Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області» (т. 1 а.с. 187-188).

Відповідно до копії заяви ОСОБА_2 від 09.09.2019, останній звернувся до Стрижавського селищного голови із проханням про виділення йому земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 0,12 га, як учаснику АТО по АДРЕСА_1 в межах населеного пункту смт. Стрижавка (т. 1 а.с. 208).

Рішенням 52 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради №17 від 06.11.2019 надано дозвіл ОСОБА_2 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 012 га по АДРЕСА_1 категорія земель: землі сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту; ОСОБА_2 замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у землевпорядної організації, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою та подати його на розгляд та затвердження у встановленому законом порядку (т. 1 а.с. 212).

В т. 1 на а.с. 69-107 міститься проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства від 2019 року.

Відповідно до копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-051832413220 від 22.01.2020 земельну ділянку з кадастровим номером 0520655900:07:006:0096, цільове призначення: 01.03 для ведення особистого селянського господарства, площа 0,1200 га, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: АДРЕСА_1 в межах населеного пункту, 20.01.2020 зареєстровано в Державному земельному кадастрі (т. 1 а.с. 67-68).

Рішенням 55 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради №26 від 29.01.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 в межах населеного пункту смт. Стрижавка, кадастровий номер 0520655900:07:006:0096, цільове призначення: 01.03 для ведення особистого селянського господарства, площа 0,1200 га, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: АДРЕСА_1 в межах населеного пункту. Прийнято в комунальну власність територіальної громади Стрижавської селищної ради земельну ділянку, кадастровий номер 0520655900:07:006:0096, цільове призначення: 01.03 для ведення особистого селянського господарства, площа 0,1200 га, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: АДРЕСА_1 в межах населеного пункту (т. 1 а.с. 66, 213-214).

Відповідно до Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №199586560 від 10.02.2020 право власності на земельну ділянку площею 0,1200 га з кадастровим номером 0520655900:07:006:0096 зареєстровано за Стрижавською селищною радою (т. 1 а.с. 219).

Рішенням 56 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради №19 від 26.02.2020 вирішено: передати безкоштовно у власність гр. ОСОБА_2 земельну ділянку, що є комунальною власністю Стрижавської селищної ради, номер запису про право власності: 35405392, кадастровий номер 0520655900:07:006:0096, цільове призначення: 01.03 для ведення особистого селянського господарства, площа 0,1200 га, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: АДРЕСА_1 в межах населеного пункту; гр. ОСОБА_2 здійснити комплекс заходів щодо оформлення, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» права власності на вказану земельну ділянку (т. 1 а.с. 134, 221, т. 2 а.с. 6).

В т. 2 на а.с. 13-15 міститься копія технічного паспорту на об`єкт незавершеного будівництва будівля кінноспортивного комплексу незавершена будівництвом готовністю 94% з прибудовами по АДРЕСА_1 , замовник ФГ «Ягідка» ОСОБА_1 », що виготовлений станом на 27.01.2020.

Відповідно до Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №208040555 від 04.05.2020 право власності на незавершене будівництво будівлі кінноспортивного комплексу, загальною площею 1866,6 кв. м. по АДРЕСА_1 зареєстровано за ФГ «Ягідка» (т. 2 а.с. 16).

В т. 2 на а.с. 51-103 міститься Техніко-економічне обґрунтування реалізації проекту функціонування комерційного цілісного майнового комплексу « ІНФОРМАЦІЯ_1 », що виготовлено ПП «ПрактикБУД» в 2020 році.

З копії відповіді ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №0-2-0.6-3675/2-24 від 24.04.2024, що надана за запит адвоката Саюка Б.О. (т. 3 а.с. 123-зворот), вбачається, що згідно інформації відділу №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління, в архіві відділу на зберіганні не виявлено: Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 7,2 га для будівництва кінно-спортивного комплексу КСП Батьківщина смт. Стрижавка Вінницького району Вінницької області; Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою площею 7,2 га для будівництва кінно-спортивного комплексу Управління капітального будівництва Вінницької ОДА на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області; Книг записів державних актів на право постійного користування землею на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області за 1991-1995 роки. Також повідомляє, що згідно наявних відомостей Державного земельного кадастру, інформації щодо надходження заяв від ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» про реєстрацію земельної ділянки в оренду ФГ «Ягідка» ОСОБА_1 » для іншого сільськогосподарського призначення, розташованої по АДРЕСА_1 на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області, у відділі №1 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління не виявлено (т. 3 а.с. 124) .

Позиція апеляційного суду

Відповідно дочастин першої,другої тап`ятоїстатті 263ЦПК Українисудове рішенняповинно ґрунтуватисяна засадахверховенства права,бути законнимі обґрунтованим. Законнимє рішення,ухвалене судомвідповідно донорм матеріальногоправа іздотриманням нормпроцесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає зазначеним вимогам.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що позивач з часу отримання позитивного висновку Стрижавської селищної ради про надання йому згоди на передачу та дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та до часу прийняття Стрижавською селищною радою оскаржуваних рішень, не подав на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, що в контексті вищевикладеного, свідчить про його недобросовісну поведінку з приводу ініційованого ним же питання.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про неможливість застосування до спірних правовідносин положень статті 30 ЗК України 1990 року в зв`язку з ненаданням доказів перебування земельної ділянки в користуванні попереднього власника об`єкта нерухомості.

Суд першої інстанції відхилив також доводи позивача про те, що відповідної площі земельна ділянка згідно з висновком земельно-технічної й будівельно-технічної експертизи є необхідною для обслуговування об`єкта незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу, не погодившись із зазначеним висновком експертизи.

Колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують з огляду на таке.

Згідно з статтею 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до частини 2 статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Щодо відсутності підстав для автоматичного набуття позивачем прав на земельну ділянку в зв`язку з придбанням об`єкту незавершеного будівництва

Хоча в укладеному 01 жовтня 2001 року договорі-купівлі продажу № 575, відповідно до якого Селянське-фермерське господарство «Ягідка» придбало кінно-спортивний комплекс готовністю до 30 відсотків, який знаходиться за адресою: 23212, Вінницька область, Вінницький район, смт. Стрижавка, що перебував на балансі Управління капітального будівництва Вінницької обласної державної адміністрації і був державною власністю і було вказано, що даний об`єкт знаходиться на земельні й ділянці, яка виділена відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької районної ради від 30.05.1991 року № 163, згідно з абз. 2 пункту 1.1 Договору питання відведення, оренди або приватизації земельної ділянки мало вирішуватися за ініціативою покупця самостійно після укладання договору купівлі-продажу об`єкта згідно чинного законодавства.

Тим більше, що рішенням виконавчого комітету Вінницької районної ради народних депутатів від 30.05.1991 року № 153 відповідну земельну ділянку не було виділено, а надано дозвіл колгоспу «Родина» на виготовлення проектно-кошторисної документації з послідуючим будівництвом кінно-спортивної бази на земельній ділянці площею 7,2 га, належній колгоспу «Родина» в смт. Стрижавка, тобто за змістом цього рішення і з урахуванням інших матеріалів справи йшлося про реалізацію рішення загальних зборів членів колгоспу «Родина» від 22 лютого 1991 року про відведення під будівництво конеферми та іподрому земельної ділянки площею 7,20 га за рахунок ріллі і культурного пасовища, яке розташоване в південно-східній частині землекористування колгоспу по суміжності з територіями Вінницького РП «Агромаш» Вінницького райоб`єднання «Сільгоспхімія», турбази «Ласточка» та господарського двору колгоспу.

Замовником, а саме колгоспом «Родина», смт. Стрижавка, було узгоджено місце розташування та розмір земельної ділянки, передбаченої для внутрішньогосподарського будівництва, отримано архітектурно-планувальне завдання, висновки органів санітарного і пожежного нагляду, робочий проект кінно-спортивної бази, проте межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) землевпорядною організацією встановлено не було, й окремий правовстановлюючий документ на цю земельну ділянку не отримано.

Натомість 21 жовтня 1997 року колективному сільськогосподарському підприємству «Батьківщина», смт. Стрижавка відповідно до рішення 18 сесії 22 скликання Стрижавської селищної ради від 16 жовтня 1997 року було видано Державний акт на право колективної власності на землю серії ІІ-ВН № 000090 на 1586,8 га землі в межах згідно з планом, до якого спірна земельна ділянка не увійшла.

Відповідно до статті 30 ЗК України (1990 року), яка діяла на час укладення вказаного договору купівлі-продажу, при переході права власності на будівлю і споруду разом з цими об`єктами переходять у розмірах, передбачених статтею 67 цього Кодексу, і право власності або право користування земельною ділянкою без зміни її цільового призначення і, якщо інше не передбачено у договорі відчуження будівлі та споруди. У разі зміни цільового призначення надання земельної ділянки у власність або користування здійснюється в порядку відведення.

Частиною 3 цієї статті встановлено, що при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об`єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди.

Отже після набуття права власності на об`єкт незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу готовністю до 30 відсотків, автоматичний перехід права на земельну ділянку не відбувся, а покупець ФГ «Ягідка» мав ініціювати відведення йому земельної ділянки для цієї мети.

Щодо добросовісності дій позивача та стверджуваного вчинення Стрижавською селищною радою перешкод позивачу в оформленні прав на земельну ділянку

20 березня 2006 року ОСОБА_1 звернувся до селищного голови Стрижавської селищної ради із заявою, в якій просив надати та закріпити за ним прилеглі до придбаного кінно-спортивного комплексу землі площею 7,1 га.

Отже між сторонами виникли правовідносини, що врегульовані ЗК України 2001 року, який набрав чинності з 01.01.2002 року.

Відповідно до частини 1 статті 120 ЗК України в редакції, що діяла на момент подання ОСОБА_1 відповідної заяви (березень 2006) при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування на підставі договору оренди.

В своїй заяві ОСОБА_1 не вказував, на якому праві просив надати та закріпити за ним прилеглі до придбаного кінно-спортивного комплексу землі (власність, оренда, постійне користування), проте погодився із рішеннями селищної ради в частині надання відповідної земельної ділянки в оренду, заперечуючи лише в частині площі земель, що мали бути передані в оренду.

Згідно з частиною 3 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Відповідно до частин 1-6, 9 статті 123 ЗК України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок.

Умови і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Форма типового договору, нормативи та строки розробки проектів відведення земельних ділянок визначаються Кабінетом міністрів України.

Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.

До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п`ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування.

Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об`єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.

Впродовж 2006 року Стрижавською селищною радою прийнято ряд рішень з цього питання, останнім з яких, прийнятим 05 вересня 2006 року, відмінено рішення 03 сесії 05 скликання від 29 червня 2006 року «Про надання дозволу на передачу та дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки селянсько-фермерському господарству «Ягідка». Надано згоду селянсько-фермерському господарству «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 3,0 га, за рахунок земель запасу (господарських дворів), що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина» на умовах оренди на термін 5 років та дозвіл на розробку проекту відведення даної земельної ділянки для обслуговування виключно придбаної незавершеної будівництвом будівлі конюшні по вул. Приміська в межах населеного пункту.

Селянсько-фермерському господарству «Ягідка» вказано погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із землекористувачем або власником землі, органом по земельних ресурсах, природоохоронними та санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини та іншими організаціями і подати на розгляд та затвердження в установленому порядку згідно чинного законодавства України.

Зазначеним рішенням було встановлено також строк розробки проекту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки впродовж шести місяців, проте воно було скасоване в частині відміни рішення 3 сесії 5 скликання Стрижавської селищної ради Вінницького району «Про надання згоди на передачу та дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки селянсько-фермерському господарству «Ягідка» земельної ділянки площею 5 га за рахунок земель запасу (господарських дворів), що перебувають в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина».

Крім того, рішенням Вінницького районного суду Вінницької області від 03 вересня 2010 року задоволено адміністративний позов Фермерського господарства «Ягідка» та визнано частково недійсним та скасовано рішення 22 сесії 05 скликання від 23 жовтня 2008 року «Про затвердження технічної документації щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки ПСП «Агрофірма Батьківщина» Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області в частині затвердження технічної документації щодо складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку № НОМЕР_6 площею 5,2004 га по вул. Приміській, б/н ПСП «Агрофірма Батьківщина» для обслуговування господарських дворів.

Тобто як рішення 2 сесії 06 скликання Стрижавської селищної ради № 47 від 04.05.2006, рішення 3 сесії 05 скликання № 47 від 29 червня 2006 року, так і рішення 04 сесії 05 скликання № 32 від 05 вересня 2006 року передбачали погодження Фермерським господарством «Ягідка» проекту землеустрою з із землекористувачем або власником землі (ПСП «Агрофірма Батьківщина»).

ПСП «Агрофірма Батьківщина» таке погодження не надавало, а натомість саме звернулося до Стрижавської селищної ради за передачею земельних ділянок в оренду, зокрема, земельної ділянки АДРЕСА_7 , й рішення Стрижавської селищної ради про надання земельної ділянки в оренду в цій частині було скасоване судом.

На виконання вказаного рішення Стрижавська селищна рада рішенням 51 сесії 05 скликання № 16 від 23 вересня 2010 року виклала рішення 22 сесії 05 скликання від 23 жовтня 2008 року в редакції, що не передбачає надання ПСП «Агрофірма Батьківщина» для обслуговування господарських дворів земельної ділянки АДРЕСА_7 .

Про необхідність виконання рішення в частині отримання згоди ПСП «Агрофірма Батьківщина», а також виготовлення та подачі на розгляд селищної ради проекту відведення земельної ділянки Стрижавська селищна рада повідомляла ФГ «Ягідка» в лютому 2015 року та липні 2016 року.

Отже рішення 03 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради Вінницького району № 47 від 29 червня 2006 року про надання згоди селянсько-фермерському господарству «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 5,0 га за рахунок земель запасу (господарських дворів), що перебували в користуванні ПСП «Агрофірма Батьківщина» на умовах оренди на термін 5 років та дозволу на розробку проекту відведення даної земельної ділянки для будівництва кінно-спортивного комплексу по вул. Приміська б/н в межах населеного пункту залишилося нереалізованим.

Апеляційний суд оцінює критично посилання позивача на те, що відповідне рішення не було виконане, а його право на отримання земельної ділянки порушене через рішення і бездіяльність Стрижавської селищної ради, що залишилося поза увагою суду першої інстанції.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 02 червня 2015 року № 497-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порідку погодження документації із землеустрою» прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення органів місцевого самоврядування про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проект землеустрою після погодження в порядку. Встановленому статтею 186-1 ЗК України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.

Цей закон набрав чинності 27 червня 2015 року, а відтак вищевказане рішення Стрижавської селищної ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою втратило чинність 28 червня 2017 року.

Впродовж зазначеного строку ФГ «Ягідка» не надало на затвердження Стрижавської селищної ради погоджений в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України проект землеустрою.

Більше того, як встановлено рішенням Господарського суду Вінницької області від 27.09.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2019 договір на виконання землевпорядних робіт по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування кінно-спортивного комплексу на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області було укладено між ФГ «Ягідка» та Державним підприємством «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» лише 16 січня 2016 року, тобто майже через 10 років після прийняття Стрижавською селищною радою рішення про надання дозволу на виготовлення такого проекту.

Зазначеним рішенням господарського суду зобов`язано Державне підприємство «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут» виконати умови договору від 15.01.2016 № 208 шляхом складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування кінно-спортивного комплексу на території Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Апеляційний суд звертає увагу на те, що Стрижавська селищна рада до участі в цьому господарському спорі не залучалася, й рішенням суду питання про її права і обов`язки по відношенню до сторін спору не вирішувалися.

Проект землеустрою було виконано і направлено ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» Стрижавській селищній раді 27.12.2019 року (т. 1., а.с. 30), тобто через два з половиною роки після втрати чинності відповідним рішенням Стрижавської селищної ради про надання дозволу на його виготовлення.

Висновок не був погоджений в порядку статті 186-1 ЗК України за принципом екстериторіальності Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області в зв`язку з тим, що до нього виникли зауваження згідно рішення Стрижавської селищної ради від 29.06.2006 № 47 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва кінно-спортивного комплексу, проте за рахунок якої категорії земель не вказано.

За пропозицією ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» голова ФГ «Ягідка» ОСОБА_1 листом від 28 січня 2020 року просив Стрижавську селищну раду усунути даний недолік шляхом внесення зміни до рішення № 47 29.06.2006 року 03 сесії 05 скликання, яким надано згоду ФГ «Ягідка» на передачу земельної ділянки площею 5 га в частині зазначення цільового призначення земельної ділянки, вказавши «для іншого сільськогосподарського призначення» та в частині категорії земель, за рахунок якої здійснюється відведення вказавши «за рахунок земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення» (т. 1, а.с. 182).

Повторним висновком Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 09.06.2020 року проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду було погоджено (т. 2, а.с. 220).

Проте в період між тим, як рішення 3 сесії 05 скликання Стрижавської селищної ради від 29.06.2006 року втратило чинність, та фактичним поданням ФГ «Ягідка» погодженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, Стрижавська селищна рада прийняла ряд інших рішень про впорядкування земельних відносин: в березні 2018 року проведено громадські слухання щодо врахування громадських інтересів в проектах містобудівної документації «Генеральний план смт. Стрижавка Вінницького району Вінницької області» на місцевому рівні; рішенням 40 сесії 7 скликання № 28 від 21 листопада 2018 року встановлено пріоритетність в наданні у власність земельних ділянок комунальної власності Стрижавської селищної ради, не переданих у власність чи користування у порядку, відповідно до якого в першу чергу земельні ділянки передаються учасникам бойових дій; рішенням 46 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради від 29 травня 2019 року затверджено Генеральний план та план зонування території смт. Стрижавка Стрижавської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Згідно з поданою 09 вересня 2019 року ОСОБА_2 заявою з доданими документами, які підтверджують його статус як ветерана війни учасника бойових дій, бажане місце розташування земельної ділянки, Стрижавською селищною радою в листопаді 2019 року надано дозвіл ОСОБА_2 на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 0,12 га по АДРЕСА_1 , категорія земель: землі сільськогосподарського призначення в межах населеного пункту смт. Стрижавка, вказано ОСОБА_2 замовити проект землеустрою, а рішенням 55 сесії 7 скликання від 29 січня 2020 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 в межах населеного пункту смт. Стрижавка, кадастровий номер 0520655900:07:006:0096, цільове призначення: 01.03 для ведення особистого селянського господарства, площа 0,1200 га, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, місце розташування: АДРЕСА_1 , в межах населеного пункту; прийнято зазначену земельну ділянку в комунальну власність територіальної громади Стрижавської селищної ради.

Рішенням 56 сесії 7 скликання Стрижавської селищної ради № 19 від 26.02.2020 зазначену земельну ділянку передано у власність ОСОБА_2 , проте державну реєстрацію речового права за ОСОБА_2 не проведено в зв`язку з накладенням судом арешту на неї.

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскаржуваним рішенням Стрижавської селищної ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 і прийняття земельної ділянки до комунальної власності територіальної громади Стрижавської селищної ради права та охоронювані законом інтереси позивача ФГ «Ягідка» не порушені.

Щодо права позивача на отримання земельної ділянки в розмірі, необхідному для обслуговування об`єкту нерухомості і неврахування судом першої інстанції висновку судової земельно-технічної, будівельно-технічної експертизи

Апелянт вказує на те, що судом першої інстанції не враховані положення статті 377 ЦК України в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, а також залишено поза увагою висновок судової земельно-технічної і будівельно-технічної експертизи.

При цьому станом на 2006 рік стаття 377 ЦК України діяла в редакції, відповідно до якої До особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором. Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування. Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Відповідно до висновку експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи та будівельно-технічної експертизи №1091/1092/21-21 від 27.02.2023, що проведений Вінницьким відділенням Київського НДІСЕ на підставі ухвали суду від 29.01.2021, на підставі проведеного дослідження, враховуючи наявні матеріали, вимоги нормативно-правових актів, зокрема статей 79-1, 107 ЗК України, де зазначено, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, а основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації, у зв`язку з відсутністю на дослідженні даних по формуванню земельної ділянки, яка вказана в рішенні Виконавчого комітету Вінницької районної ради від 30.05.1991 № 153, встановити, чи накладаються межі земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:006:0096 і площею 0,1200 га з земельною ділянкою, яка вказана в рішенні Виконавчого комітету Вінницької районної ради від 30.05.1991 за №153, не визначається за можливе.

Але, якщо взяти до уваги межі земельної ділянки відображеної на генплані проекту будівництва кінно-спортивної бази (згідно огорожі), то зазначена земельна ділянка площею 0,1200 га із кадастровим номером 0520655900:07:006:0096, накладається на земельну ділянку відображену на генплані проекту (додаток 2 до висновку).

На підставі проведеного дослідження, враховуючи наявні матеріали, вимоги нормативно-правових актів з питань землеустрою та будівництва, у тому числі положення р. ІІ, Додатку Ж ДБН В.2.2-13-2003, а також результати отримані під час натурного обстеження, встановлюються межі та площа земельної ділянки необхідної для обслуговування об`єкта незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу по АДРЕСА_1 , яка має оптимальні розміри та конфігурацію і відповідає межам земельної ділянки відображеної у проекті землеустрою виготовленому ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на виконання судового рішення Господарського суду Вінницької області від 27.09.2019 по справі №902/433/19, і за площею становить 7,0958 га.

На підставі проведеного дослідження, враховуючи наявні матеріали та вимоги нормативно-правових актів з питань землеустрою, встановлено повне накладання меж земельної ділянки з кадастровим номером 0520655900:07:006:0096 і площею 0,1200 га, що на території Стрижавської селищної ради Вінницької області, на межі земельної ділянки необхідної для обслуговування об`єкта незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу по АДРЕСА_1 , конфігурація якої встановлена при відповіді на друге питання ухвали суду (т. 3 а.с. 23-43).

Допитаний в судовому засіданні 08.08.2024 експерт Вінницького відділення Київського НДІСЕ Казак О.М., яким проводилася судова земельно-технічна та будівельно-технічна експертиза №1091/1092/21-21 від 27.02.2023, наданий ним висновок підтримав. Додатково на питання представників сторін у справі повідомив, що генеральний план 2019 року під час проведення експертизи не аналізувався, оскільки таке питання в ухвалі суду перед експертом не ставилось. Під час проведення експертизи проводився огляд на місцевості за первинною ухвалою суду у подібній справі, по якій судом було надано дозвіл на її використання. Під час проведення експертизи бралися до уваги вимоги до кінно-спортивних комплексів України, які визначені нормами відповідних ДБН. Ступінь готовності об`єкта до експлуатації не встановлювалась, оскільки такого питання перед експертом не стояло. Виходячи зі змісту питання про встановлення площі, яка необхідна для обслуговування кінно-спортивного комплексу, він покладався на ті дані, які містилися в проекті. Також, ним було порівняно ті об`єкти, які були закладені в проекті, із тими, які необхідні згідно ДБН. Тобто, згідно порівняльного аналізу встановлено, що об`єкти, які закладені в проектній документації відповідають ДБН і їх можливо враховувати під час врахування площ необхідних для обслуговування кінно-спортивного комплексу. Порівняльний аналіз дав можливість встановити, що тієї площі достатньо для розміщення необхідних об`єктів для обслуговування кінно-спортивного комплексу в тих межах, які визначені проектом землеустрою. Під час проведення експертизи ним використовувалася програма кадастрового накладення земельних ділянок, дана земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка, яка не має кадастрового номеру є несформованою. Якби земельна ділянка була сформована, то не було би необхідності у проведенні експертизи. Експертизою було встановлено факт накладання земельних ділянок. Питання законності проекту землеустрою не розглядалося експертом, оскільки це не входить до повноважень експерта. Межі земельної ділянки для кінно-спортивного комплексу не встановлені. Проект землеустрою ним не розроблявся, а лише вирішувалося питання визначення необхідної площі земельної ділянки згідно методики для обслуговування цього об`єкта.

Отже даний висновок експерта також підтверджує, що проект землеустрою відповідно до рішення Виконавчого комітету Вінницької районної ради від 30.05.1991 за №153 не виготовлявся, конкретна площа і межі земельної ділянки не визначалися і прововстановлюючі документи на неї не виготовлялися, що унеможливлює перехід права власності на земельну ділянку відповідно до статті 30 ЗК України 1990 року.

При цьому апеляційний суд звертає увагу, що визначаючи площу земельної ділянки, що нібито є необхідною для обслуговування незавершеного будівництва кінно-спортивного комплексу по АДРЕСА_1 , він виходив не із розміру і конфігурації реально існуючого незавершеного будівництвом об`єкта нерухомості, а виходив із площі земельної ділянки, щодо якої ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлено проект землеустрою, а також нормативними вимогами, які ставляться до споруд для кінного спорту (додаток Ж ДБН В2.2-1-2003). Отже експертом вказано не площу і конфігурацію земельної ділянки, яка є необхідною для обслуговування вже існуючого об`єкта нерухомості, а площу і конфігурацію земельної ділянки, яка гіпотетично була б необхідною в разі спорудження на ній повністю функціонального кінно-спортивного комплексу.

Разом з тим, на момент дослідження на земельній ділянці фактично розташована «Будівля кінно-спортивного комплексу» літ. А, А1-3 загальною площею 1866,6 кв. м., з площею основи 1977,8 кв. м, тобто фактично за висновком експерта для обслуговування будівлі площею 1866,6 кв. м, або 0,1866 га нібито є необхідною земельна ділянка площею 7,0958 га, тобто в 38 разів більша за площею земельна ділянка.

Така різниця зумовлена тим, що відповідна площа передбачає розташування на зазначеній земельній ділянці не лише фактично існуючих будівель, а й інших, необхідних для повноцінного функціонування кінно-спортивної бази (будівель, інфраструктурних об`єктів, відкритих і закритих майданчиків тощо), якої фактично не існує.

В зв`язку з цим апеляційний суд відхиляє доводи апеляційної скарги про те, що підставою позову нібито є порушення прав позивача на виділення йому земельної ділянки для обслуговування об`єкту нерухомості й посилання на подібність цієї справи з іншою справою, що розглянута Верховним Судом, а саме № 128/2949/17 (провадження № 614427св20).

Так, в зазначеній справі йшлося про те, що згідно з висновком експерта Вінницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення судової земельно-технічної та будівельно-технічної експертизи від 28 листопада 2019 року № 4188/4189/19-21 на підставі проведеного дослідження, враховуючи наявні матеріали та результати проведеного натурного обстеження, вимоги та положення нормативно-правових актів, чинних в Україні в галузі землевпорядкування і будівництва, у тому числі: параметри проїздів, під`їзних шляхів, майданчиків розвороту транспортних засобів (перш за все, довгомірних вантажних автомобільних фур), необхідність нормативного забезпечення функціонування існуючих будівель і споруд, виходячи з їх фактичних розмірів і об`ємно-планувальних рішень, а також, враховуючи висновки техніко-економічного обґрунтування реалізації проєкту функціонування цілісного майнового комплексу, у тому числі заплановані у генеральному плані заходи розвитку і впорядкування території Готельного комплексу "Автопорт", надається найменш обтяжливий варіант встановлення площі та конфігурації меж земельної ділянки, необхідної для обслуговування цілісного майнового комплексу, належного ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 22 жовтня 2004 року, розташованого на АДРЕСА_1, за рахунок земельної ділянки, розташованої на території Вінницько-Хутірської сільської ради, кадастровий номер 0520681000:01:001:0410, належної на праві власності ОСОБА_2, яка має оптимальні розміри і дорівнює 2,0310 га. Запропонований варіант встановлення площі та конфігурації меж земельної ділянки, необхідної для обслуговування будівельних об`єктів цілісного майнового комплексу на АДРЕСА_1, належного ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 22 жовтня 2004 року, наведений у дослідницькій частині висновку та графічно відображений на план-схемі у додатку 2 до висновку.

Тобто за обставинами справи для обслуговування вже наявного об`єкту нерухомості цілісного майнового комплексу за висновком експерта необхідними є 2,0310 га із загальної площі земельної ділянки понад 4 га.

В зазначеній справі Верховний Суд виснував, що чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті120 ЗК України, статті377 ЦК України, інших положеннях законодавства.

Принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди superficies solo cedit (збудоване приростає до землі) має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація - будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

В даній же справі порушення прав позивача на отримання земельної ділянки площею, яка б накладалася на земельну ділянку, виділену відповідачу ОСОБА_2 , не встановлено.

Отже доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що відповідно до статті 375 ЦПК України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судового рішення без змін.

Враховуючи наведене, керуючись статтями 376, 381, 382, 384, 389 ЦПК України, Суд,-

постановив:

Апеляційну скаргу голови Фермерського господарства «Ягідка» Корнійчук Анатолій Павлович» ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 21 березня 2025 року без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення її повного тексту.

Головуючий І.М. Стадник

Судді І.В. Міхасішин

Л.О. Голота

СудМиколаївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2025
Оприлюднено16.06.2025
Номер документу128092534
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —128/573/20

Ухвала від 19.06.2025

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

Постанова від 10.06.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Постанова від 10.06.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Ухвала від 09.05.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Ухвала від 25.04.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Рішення від 21.03.2025

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

Ухвала від 08.08.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

Ухвала від 08.08.2024

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

Ухвала від 29.01.2021

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

Ухвала від 02.11.2020

Цивільне

Вінницький районний суд Вінницької області

Шевчук Л. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні