Герб України

Рішення від 10.06.2025 по справі 438/316/25

Бродівський районний суд львівської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 438/316/25

Провадження 2/438/231/2025

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

10 червня 2025 року Бориславський міський суд Львівської області у складі:

головуючого судді Слиша А.Т.,

за участі секретаря судових засідань Кекош Н.С.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представників відповідача Вілінської Г.М., Залокоцької М.М., Зелінської Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Бориславі у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Бориславського закладу загальної середньої освіти І ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області про визнання незаконним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності, -

в с т а н о в и в :

28 лютого 2025 року представник позивача - адвокат Орач О.А. в інтересах ОСОБА_1 звернулася до суду із зазначеним позовом, в якому просить визнати незаконним та скасувати наказ в.о. директора Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім. С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області «Про оголошення догани вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 » №01-07/20 від 17.02.2025 року. Стягнути з бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів №4 ім. С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 1211,20 грн. та витрати на професійну правничу допомогу адвоката, що були фактично понесені нею у зв`язку з підготовкою та розглядом даної позовної заяви.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що ОСОБА_1 є спеціалістом І-ї категорії, вчителем мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва з 31 річним педагогічним стажем. Впродовж всієї педагогічної діяльності до неї жодного разу не було претензій щодо її методики роботи, виконання нею трудових обов`язків та норм чинного законодавства України та підзаконних нормативно-правових актів України.

13.02.2025 року позивачку ознайомили з Наказом в.о. директора ЗЗСО Л.Зелінської №01-05/2 від 14.01.2025 року «Про результати перевірки ведення класних журналів 1-11 класів». Даним наказом ОСОБА_1 вчителя образотворчого мистецтва і здоров`я, безпеки та добробуту, зобов`язано здійснити семестрове оцінювання учнів 7-В класу, та до 20.01.2025 року виставити семестрове оцінювання учням 7-В класу. При цьому адміністрацією школи не враховано суті доповідних записок та не вжито відповідних заходів реагування на доповідну записку та доповнення від 03.02.2025 року та від 05.02.2025 року щодо відвідування учнями уроків.

17.02.2025 року позивачку ознайомлено з Наказом №01-07/20 від 17.02.2025 року «Про оголошення догани вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 », у зв`язку з недотриманням посадової інструкції п.2.13 вчителя мистецтва та посадової інструкції п.2.10 вчителя здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 . В наказі йде покликання на доповідну записку класного керівника 7-В класу від 04.02.2025року №01-15/14 та доповідну записку заступника директора з НВР ОСОБА_3 від 12.02.2025 року.

Відповідач не ознайомив позивачку з наказом про створення Комісії з розслідування дисциплінарного проступку та початком проведення службового розслідування, результатами службового розслідування та висновками Комісії про наявність дисциплінарного проступку , вини позивачки , шкоди. Пояснень в рамках службового розслідування щодо дисциплінарного проступку у неї не відбирали, долучених пояснень щодо конкретного дисциплінарного проступку немає, відсутня колегіальна позначка про відмову від надання пояснень щодо дисциплінарного проступку.

Відповідно до ч.ч.1 та 3 ст. 149 КЗпП України, до застосування дисциплінарного стягнення роботодавець повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. При обранні виду стягнення роботодавець повинен врахувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини за яких вчинено поступок, і попередню роботу працівника.

Жодних пояснень на доповідну записку класного керівника 7-В класу та доповідну записку заступника директора з НВР ОСОБА_3 від 04.02.2025 року та 12.02.2025 року, у позивачки не відбирали, оскільки вона про них не була повідомлена у встановленому порядку та час. Водночас відсутня відмітка про відмову у наданні пояснень.

Підставою застосування догани є вчинення працівником протиправного винного діяння (дії чи бездіяльності), яке визнається дисциплінарним проступком. Протиправність поведінки працівника полягає в порушенні ним своїх трудових обов`язків, закріплених нормами трудового права, як от: КЗпП, правилами внутрішнього трудового розпорядку, статутами, положеннями, посадовими інструкціями, трудовим договором (контрактом), колективним договором, а також у порушенні або невиконанні правомірних наказів та розпоряджень роботодавця. Тобто, для того, щоб накласти на працівника дисциплінарне стягнення, необхідно встановити усі обставини та довести вину працівника, ступінь умислу, тощо.

Вважає наказ 301-07/20 від 17.02.2025 року «Про оголошення догани вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 » безпідставним та незаконним з наступних підстав: Відсутність належно оформленої посадової інструкції та Правил внутрішнього трудового розпорядку; Порушення процедури притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани; Відсутність вини позивачки, відсутність складу дисциплінарного проступку та шкоди, а також не враховано репутацію вчителя.

Посадова інструкція вчителя предмету «Основи здоров`я», затверджена наказом №34 від 30.08.2022 року з якою ознайомили позивачку не відповідає нормам чинного законодавства і не може бути застосована до позивачки як вчителя предмету образотворче мистецтво та здоров`я, безпеки та добробуту.

Позивачку взагалі не ознайомлювали з посадовими інструкціями за порушення яких її притягнули до дисциплінарної відповідальності.

На виконання вимог п.2.14 посадової інструкції вчителя предмету «Основи здоров`я» з якою ознайомили позивачку, відповідно до якого вчитель створює умови для дотримання законних прав і свобод учнів, позивачкою було запропоновано законному представнику учня 7-В класу виконати контрольні завдання 23.12.2024р. у навчальному приміщенні школи у присутності матері. З боку матері пропозиція була проігнорована. Водночас було запропоновано з`явитися до школи для написання контрольних робіт 20.01.2025 року, що було проігноровано учнями. Відтак позивачкою вживались заходи налагодження контакту із учнями та батьками з метою дотримання принципів НУШ, основною концепцією яких є людино центризм та дитино центризм і повага до прав і обов`язків здобувачів освіти.

Позивачці не зрозуміло чи її одночасно притягнули до відповідальності як вчителя двох навчальних дисциплін, чи двічі за одне і те саме порушення. Також позивачці оголосили догану за невиконання інструкцій, з якими її не ознайомлювали. Вважає оскаржуваний наказ незаконним, просить позов задоволити.

Ухвалою судді Бориславського міського суду Львівської області від 03 березня 2025 року відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

09 квітня 2025 року Бориславським закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області подано відзив на позовну заяву ОСОБА_1 .

В обґрунтування заперечень щодо позову відповідач зазначає, що Бориславський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області згідно Статуту, затвердженого рішенням Бориславської міської ради від 29.10.2020 р. №2652, є комунальним закладом освіти.

Позивач ОСОБА_1 працює у Бориславському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 імені С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області на посаді вчителя образотворчого мистецтва з 02.01.2008 року (наказ №209-К від 21.12.2007 року) по даний час.

У 2022 році позивача ОСОБА_1 , як вчителя образотворчого мистецтва, ще додатково було тарифіковано на вчителя предмету основи здоров`я та довантажено відповідними годинами викладання даного предмету.

У зв`язку з довантаженням позивача годинами викладання предмету «Основи здоров`я», та тарифікуванням позивача на викладання двох шкільних предметів «Образотворче мистецтво» та «Основи здоров`я», у серпні 2022 року позивача ознайомлено з посадовою інструкцією вчителя образотворчого мистецтва, та з посадовою інструкцією вчителя предмету «Основи здоров`я», що стверджується посадовою інструкцією вчителя образотворчого мистецтва та посадовою інструкцією вчителя предмету «Основи здоров`я», світлокопії яких долучаються до відзиву.

Відповідно наказу Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Львівської області №01-05/49 від 30.08.2024 року «Про організацію навчально-виховного процесу у ЗЗСО 2024/2025 н.р.» затверджено наступну структуру навчального року у школі: п.1.3. Закінчити навчальний рік для 1-11-х класів 30 червня 2025 року; п.1.4. Навчальний рік поділити на 2 семестри: І семестр 02.09.-23.12 (без канікул) ІІ семестр 16.01.-30.05. Канікули: зимові 24.12.-15.01., весняні 20.03.-23.03., Великодні 21.04.-22.04. П.9. Заступникам директора з навчально-виховної роботи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 здійснювати суворий контроль за правильністю організації навчально-виховного процесу та правильністю й своєчасністю внесення записів до класних журналів.

Даний наказ було доведено до відома всіх працівників школи на педраді, яку проведено 30.08.2024 року, в тому числі і позивачці ОСОБА_1 , оголошення про проведення якої було опубліковано директором школи у групі Вайбер.

Відповідно ст.17 Закону України «Про повну загальну середню освіту»- кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об`єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти.

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, зовнішнє незалежне оцінювання.

Формувальне, поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів на предмет їх відповідності вимогам навчальної програми, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти.

Міністерство освіти і науки затвердило Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-9 класів шкіл відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти (наказ МОН від 02.08.2024 №1093). Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна підсумкова атестація.

Розділом ІУ Рекомендацій передбачено, що підсумкове оцінювання за семестр здійснюється за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності.

У свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів. На підставі оцінок за групами результатів виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета/інтегрованого курсу навчального плану освітньої програми закладу освіти.

Оцінка за семестр може бути скоригованою.

Відповідно наказу Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Львівської області №01-05/116 від 21.10.2024 року «Про оцінювання учнів до кінця першого семестру», відповідно до З.У. «Про освіту», Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, Порядку оцінювання навчальних досягнень учнів та з метою підбиття підсумків навчання у першому семестрі, вирішено учителям-предметникам завершити оцінювання навчальних досягнень учнів до 24 грудня 2024 року. Класним керівникам до 24 грудня 2024року забезпечити внесення семестрових оцінок до класних журналів та електронних систем обліку навчальних досягнень. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Маряк О.Д. здійснити контроль за коректністю виставлення оцінок у класних журналах та електронних системах до 24 грудня 2024 року.

Даний наказ було доведено до відома всіх працівників школи на педраді, яку проведено 21.10.2024 року, оголошення про проведення якої було опубліковано в.о. директора школи 15.10.2024 р. у групі Вайбер.

Вимога виставлення семестрових оцінок регулюється Інструкцією з ведення класного журналу для 5-11класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008року №496.

Пунктом п. 3.2 Інструкції зазначено, що якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконав(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом Тематична виставляється н/а (не атестований(а)).

Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонку з надписом I семестр, II семестр. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо. Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за I семестр чи II семестр виставляється н/а (не атестований(а)). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати у колонку з надписом Скоригована поруч із колонкою I семестр або II семестр. Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати.

Скоригована семестрова оцінка за I семестр виставляється до початку II семестру, за підсумками II семестру - не пізніше 10 червня поточного навчального року.

Інструкцією щодо ведення електронного класного журналу у Бориславському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №4 ім. С.Коваліва, затвердженої наказом №110 від 30.12.2022 р., персональна відповідальність за правильність і своєчасність записів уроків, облік навчальних досягнень школярів з предметів покладається на вчителів-предметників. Семестровий бал виставляється на основі тематичних оцінок та всіх обов`язкових видів оцінювання. ОСОБА_5 оцінка підлягає коригуванню. Після виставлення семестрової оцінки обов`язково відводиться колонка з написом «Скоригована».

Твердження позивача про те, що «неатестація учня може призвести до утруднення одержання загальної середньої освіти, відтак пропозицію заступника директора з НВР щодо неатестації учнів не відповідає інтересам учня та принципам НУШ (людиноцентризм, дитиноцентризм, демократизм), є безпідставними та неспроможними, оскільки не ґрунтуються на вимогах закону, зокрема ст.17 Закону України «Про повну загальну середню освіту», Інструкції з ведення класного журналу для 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 року №496 та принципу законності.

Адже, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти діють з травня 2008 року і вони є обов`язковими для врахування вчителями при виставленні оцінок. Вказаними критеріями визначено порядок виставлення семестрових оцінок.

Враховуючи те, що вчителем мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 допущено порушення трудової дисципліни, а саме недотримання посадової інструкції п.2.13 вчителя мистецтва та посадової інструкції п.2.10 вчителя здоров`я, безпеки та добробуту, було винесено наказ №01-07/20 від 17.02.2025 року «Про оголошення догани вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 ». Просить в позові відмовити.

У судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 та представник позивача адвокат Орач О.А. позовні вимоги підтримали, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві. Крім цього, зазначили що позивач заперечує сам факт наявності дисциплінарного проступку, оскільки жодним нормативним документом не визначено строки виставлення семестрових оцінок учням.

Представники відповідача адвокат Вілінська Г.М., ОСОБА_6 , ОСОБА_4 позовні вимоги заперечили у повному обсязі, надали пояснення аналогічні змісту відзиву на позов, просить в позові відмовити.

Заслухавши пояснення сторін, показання свідка ОСОБА_3 , з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку, що позов не підлягає до задоволення.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 з 02.01.2008 року працює на посаді вчителя образотворчого мистецтва згідно наказу №209-К від 21.12.2007 року.

Відповідно тарифікаційного списку вчителів та інших працівників Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст.№4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області на 2 вересня 2024 р. позивача ОСОБА_1 тарифіковано як вчителя образотворчого мистецтва та основи здоров`я першої категорії.

У серпні 2022 року позивачку ОСОБА_1 ознайомлено з посадовою інструкцією вчителя предмету «Основи здоров`я» та посадовою інструкцією вчителя образотворчого мистецтва, що стверджується наявними підписами позивачки на посадових інструкціях.

Відповідно тарифікаційного списку вчителів та інших працівників Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст.№4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області на 2 вересня 2024 р. позивача ОСОБА_1 тарифіковано як вчителя образотворчого мистецтва та основи здоров`я першої категорії.

Згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021р. №235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти» Міністерством освіти і науки України розроблено модельні навчальні програми для закладів загальної середньої освіти.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023р. №883 затверджено Модельну навчальну програму «Мистецтво. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти. Відповідно до даного інтегрованого курсу змінилася назва предмета «Образотворче мистецтво» на «Мистецтво».

Наказом Міністерства освіти і науки України від 24.12.2024 року №1787 затверджено Модельну навчальну програму «Здоров`я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти.

Відповідно до даного інтегрованого курсу змінилася назва предмета «Основи здоров`я» на «Здоров`я, безпека та добробут».

Нова назва предмета це наслідок зміни навчальної програми, а не самої професії, тому посадові обов`язки не анулюються, інструкції і посадові обов`язки вчителя образотворчого мистецтва та вчителя предмету «Основи здоров`я» залишаються чинними. Якщо вчитель продовжує працювати в межах свого фаху він має право викладати інтегровані курси.

Посадові інструкції, з якими ознайомлено позивача, як вчителя-предметника, не визнано такими, що не відповідають нормам чинного законодавства, а зміна назви предмета, як наслідок зміни навчальної програми, не звільняє позивача від виконання своїх функціональних обов`язків, як вчителя-предметника, зокрема по виставленню семестрових оцінок учням.

Відповідно п.1.4 посадової інструкції вчителя образотворчого мистецтва, з якою позивача було ознайомлено, та згідно п.1.5 посадової інструкції вчителя предмету «Основи здоров`я», з якою позивача також було ознайомлено, у своїй діяльності вчитель образотворчого мистецтва та вчитель предмета «Основи здоров`я» керується такими нормативно-правовими документами як: Конституція і закони України; указами Президента України; рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки; Статутом і Правилами внутрішнього трудового розпорядку; наказами і розпорядженнями директора школи; посадовою інструкцією; Колективним трудовим договором; Конвенцією про права дитини.

Відповідно до п.2.10 посадової інструкції позивача як вчителя предмету «Основи здоров`я» (Змінена назва предмету «Здоров`я, безпеки та добробуту») до завдань та обов`язків вчителя входить ведення в установленому порядку тематичного, календарного та поурочного планування, класної документації, здійснення поточного контролю за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в шкоді системою, виставляння оцінки в класний та електронний журнали і щоденник учня, своєчасне подання адміністрації школи звітних даних.

Відповідно до п.4.2. посадової інструкції позивача як вчителя предмету «Основи здоров`я» (Змінена назва предмету «Здоров`я, безпеки та добробуту») вчитель несе відповідальність за невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов`язків, встановлених цією Інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.

Відповідно до п.6 цієї ж Інструкції вчитель повинен знати вимоги чинного законодавства, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, вимоги до ведення навчальної документації школи.

Відповідно до п.2.13 посадової інструкції позивача як вчителя образотворчого мистецтва(Змінена назва предмету «Мистецтво») до завдань та обов`язків вчителя входить ведення в установленому порядку класної документації, здійснення поточного контролю за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в шкоді системою, виставляння оцінки в класний та електронний журнали, щоденник учня, своєчасне подання адміністрації школи звітних даних.

Відповідно до п.4.3., п.4.5. посадової інструкції позивача як вчителя образотворчого мистецтва(Змінена назва предмету «Мистецтво») вчитель несе відповідальність за ведення документації в межах своїх повноважень, за невиконання чи неналежне виконання положень Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, наказів, розпоряджень директора школи, посадових обов`язків, встановлених цією Інструкцією.

Відповідно до п.22, п.24, п.26 Правил внутрішнього трудового розпорядку працівники школи зобов`язані працювати чесно і добросовісно, виконувати обов`язки педагогічних працівників у відповідності із ст.56 Закону України «Про освіту», суворо виконувати навчальний режим, Закон України «Про загальну середню освіту» і Правила внутрішнього трудового розпорядку школи.

Посадові обов`язки позивача, визначається крім цих Правил, Положенням про загальноосвітню школу України, посадовими інструкціями, затвердженими у встановленому порядку. Вчитель зобов`язаний, заявившись на роботу, знайомитися з усіма розпорядженнями і об`явами, які вивішуються адміністрацією і громадськими організаціями. Приймати участь у нарадах, педрадах, засіданнях, методичних об`єднаннях та інших заходах школи.

Розділом УІІ Правил визначено порядок застосування стягнення за порушення трудової дисципліни.

Відповідно до п. 53 Правил до порушників дисципліни і недобросовісних працівників застосовуються засоби дисциплінарного і громадського впливу. Порушення трудової дисципліни це невиконання або виконання не на належному рівні з вини працівника покладених на нього трудових обов`язків.

Відповідно до п. 54 Правил за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано засоби стягнення: - догана; - звільнення.

Відповідно до п.59 Правил дисциплінарні стягнення застосовуються директором школи.

Відповідно до п.62, п.63, п.64, п.65 Правил до накладення стягнення від порушника дисципліни повинно бути одержане письмове пояснення. Відмова від написання не є перепоною для застосування дисциплінарного стягнення.

Дисциплінарні стягнення застосовуються адміністрацією школи безпосередньо після здійснення проступку, але у всіх випадках не пізніше місяця після його здійснення (не враховуючи часу відсутності працівника по хворобі чи у відпустці).

Дисциплінарне стягнення не може накладатися пізніше шести місяців після здійснення проступку.

Стягнення оголошується в наказі по школі і повідомляється працівнику під підпис протягом трьох днів.

Згідно ч.1 ст. 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» - освітній процес у закладах освіти організовується відповідно доЗакону України«Про освіту», цього Закону, інших актів законодавства, освітньої програми (освітніх програм) закладу освіти та спрямовується на виявлення та розвиток здібностей та обдарувань особистості, її індивідуальних здібностей, досягнення результатів навчання, прогресу в розвитку, зокрема формування і застосування відповідних компетентностей, визначених державними стандартами.

Згідно ч.4 ст. 10 Закону України «Про повну загальну середню освіту» структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти у межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.

Наказом№01-05/49 від 30.08.2024р. «Про організацію навчально-виховного процесу у ЗЗСО 2024/2025 н.р.» навчальний рік у Бориславському ЗЗСО І-ІІІ ст. №4 ім.С.Коваліва поділено на 2 семестри: І семестр 02.09.-23.12. (без канікул), ІІ семестр 16.01.-30.05.

Протоколом №1 від 30.08.2024р. засідання педагогічної ради Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст.№4 ім.С.Коваліва даний наказ доведено до відома позивачки ОСОБА_1 та педагогів Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст. №4 ім.С.Коваліва.

Наказом Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст. №4 ім.С.Коваліва №01-05/116 від 21.10.2024 р. «Про оцінювання учнів до кінця першого семестру» учителям-предмеиникам встановлено завершити оцінювання навчальних досягнень учнів до 24 грудня 2024року.

Відповідно протоколу №2 від 21.10.2024 р. засідання педагогічної ради Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст.№4 ім.С.Коваліва даний наказ доведено до відома педагогів Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст. №4 ім.С.Коваліва, серед яких позивач ОСОБА_1 була відсутня.

Пояснення позивачки ОСОБА_1 про не ознайомлення з протоколом педагогічної ради, суд не бере до уваги, оскільки згідно даного протоколу на педагогічній раді прийнято рішення для ознайомлення педагогічних працівників закладу з рішенням педагогічної ради копію протоколу №2 помістити на дошці оголошень в учительській.

Крім цього, відповідно до п.26 Правил внутрішнього трудового розпорядку працівників, позивач ОСОБА_1 зобов`язана, заявившись на роботу, знайомитися з усіма оголошеннями адміністрації.

Відповідно Інструкції щодо ведення електронного класного журналу у Бориславському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №4 ім. С.Коваліва, затвердженої наказом №110 від 30.12.2022 р., персональна відповідальність за правильність і своєчасність записів уроків, облік навчальних досягнень школярів з предметів покладається на вчителів-предметників. Семестровий бал виставляється на основі тематичних оцінок та всіх обов`язкових видів оцінювання. ОСОБА_5 оцінка підлягає коригуванню. Після виставлення семестрової оцінки обов`язково відводиться колонка з написом Скоригована.

Актом від14.01.2025 р. встановлено, що станом на 14.01.2025 року, вчитель ОСОБА_1 , яка працює на посаді вчителя образотворчого мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту, не виставила семестрові оцінки за І семестр у електронному журналі з предметів образотворчого мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту у 7-В класі учням ОСОБА_7 та ОСОБА_8 . Зазначена обставина не заперечувалась позивачем ОСОБА_1 у судовому засіданні.

Відповідно ч. 1 до ст. 82 ЦПК України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.

Наказом відповідача № 01-05/2 від 14.01.2025 р., доведено учителям закладу освіти про необхідність неухильно дотримуватись трудової і фінансової дисципліни; робити записи, здійснювати оцінювання в електронних класних журналах вчасно, відповідно до затвердженого календарно-тематичного планування; дотримуватись інструкцій, методичних рекомендацій, що регламентують ведення класних журналів; при веденні класних журналів чітко дотримуватись чинних інструкцій з ведення класних журналів, Методичних рекомендацій щодо викладання навчальних предметів; нести персональну відповідальність за своєчасність та якість оформлення класних журналів.

Пунктом 3 даного наказу вчителю образотворчого мистецтва і здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 доведено про необхідність здійснити семестрове оцінювання учнів 7-В класу до 20 січня 2025 р.

Суд не приймає до уваги заперечення позивача ОСОБА_1 , що остання неознайомлена з даним наказом 14.01.2025 року, оскільки позивачем визнано обставину не виставлення станом на 14.01.2025 року семестрових оцінок за І семестр у електронному журналі з предметів образотворчого мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту у 7-В класі учням ОСОБА_7 та ОСОБА_8 та підтверджено у судовому засіданні, що оцінки за І семестр позивачем ОСОБА_1 - вчителем мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту, вищезгаданим учням виставлено 18.02.2025 року, після винесення оскаржуваного наказу.

Відповідно доповідних класного керівника 7-В класу ОСОБА_9 та заступника директора з НВР ОСОБА_3 , від 04.02.2025року та від 12.02.2025 року на ім`я в.о. директора Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області ОСОБА_4 встановлено, що станом на 12.02.2025року в учнів 7В класу ОСОБА_10 і ОСОБА_11 за І семестр 2024-2025н.р. не виставлені вчителем ОСОБА_1 оцінки із предметів образотворче мистецтво та основи здоров`я.

Обставина невиставлення оцінок позивачем - вчителем ОСОБА_1 із предметів образотворче мистецтво та основи здоров`я в учнів 7В класу ОСОБА_10 і ОСОБА_11 за І семестр 2024-2025 н.р. підтверджується табелем навчальних досягнень учнів У-ХІ класів за 2024/2025 навчальний рік виданих на ім`я учня 7-В класу ОСОБА_10 та виданого на ім`я учня 7-В класу ОСОБА_11 Бориславського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №4 ім.С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області, які досліджено судом.

Відповідно доповідної позивача ОСОБА_1 від 05.02.2025 року підтверджено, що за І семестр 2024-2025 н.р. вона, вчитель ОСОБА_1 не виставила оцінки із предметів образотворче мистецтво та основи здоров`я двом учням 7В класу ОСОБА_7 і ОСОБА_8 .

Відповідно наказу відповідача №01-07/20 від 17.02.2025 року «Про оголошення догани вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 » встановлено, що позивачці ОСОБА_1 , вчителю мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту оголошено догану за порушення трудової дисципліни, а саме недотримання посадової інструкції п.2.13 вчителя мистецтва та посадової інструкції п.2.10 вчителя здоров`я, безпеки та добробуту.

Із показань свідка ОСОБА_3 вбачається, що остання працює у відповідача заступником директора з навчально-виховної роботи. Позивача ОСОБА_1 з відповідними посадовими інструкціями вчителя було ознайомлено, копії яких вчитель має у своєму кабінеті.

У зв`язку з реформою НУШ було змінено назви предметів образотворче мистецтво на мистецтво, основи здоров`я на здоров`я, безпеки та добробуту, що не потягло за собою зміни посадових інструкцій вчителя.

По завершенні І семестру, у січні 2025 року, свідком проводилась перевірка ведення вчителями електронного класного журналу. Під час проведення перевірки встановлено, що позивач ОСОБА_1 не виставила семестрові оцінки за І семестр у електронному журналі з предметів образотворчого мистецтва та здоров`я, безпеки та добробуту у 7-В класі учням Мулярському Захару та ОСОБА_8 . Відповідно було складено акт від 14.01.2025. Того ж таки 14.01.2025року позивач ОСОБА_1 визнала, що не провела семестрове оцінювання двом учням 7-В класу ОСОБА_7 та ОСОБА_12 . Відповідно, свідок, нагадала ще раз позивачу про обов`язок провести семестрове оцінювання учнів відповідно до діючої системи. Про виставлення семестрових оцінок до закінчення І-го семестру, тобто до 24.12.2024 року вчителю ОСОБА_1 достовірно було відомо, оскільки нею своєчасно до 24.12.2024 року проведено семестрове оцінювання всіх інших учнів. Про своєчасне виставлення семестрових оцінок, окрім 21.10.2024 р., неодноразово наголошувалось на кожній педраді. Всі рішення педрад вивішуються на дошці оголошень в учительській, щоб вчителі могли ще додатково з ними ознайомитися.

Крім того, у відповідача розроблено та діє Положення про оцінювання учнів 5-11 класів ЗЗСО І-ІІІ ст. №4 ім.С.Коваліва, затверджене педагогічною радою Бориславського ЗЗСО І-ІІІ ст.№4 ім.С.Коваліва (протокол №3 від 28.12.2020р.), яке розміщено на офіційному сайті школи, з яким позивачка була ознайомлена, у якому рекомендовано виставляти семестрову оцінку за 4 дні до закінчення семестру. Якщо учень був відсутній на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за І семестр виставляється н/а (не атестований).

З приводу невиконання вчителем ОСОБА_1 своїх обов`язків щодо не проведення семестрового оцінювання двох учнів у 7-В класі 14.01.2025року нею, свідком було підписано відповідний акт, а також підготовлено проект Наказу №01-05/2 від 14.01.2025 року «Про результати перевірки ведення класних журналів 1-11 класів», у якому вчителю образотворчого мистецтва і здоров`я, безпеки та добробуту ОСОБА_1 наказано здійснити семестрове оцінювання учнів 7-В класу до 20.01.2025р. Свідку відомо, що В.о. директора школи 14.01.2025року викликав позивача ОСОБА_1 до кабінету директора для ознайомлення з актом та Наказом від 14.01.2025р. Однак, позивач ОСОБА_1 в кабінет до директора не з`явилася, що було розцінено, як її відмову від підпису та ознайомлення з даними документами про що складено відповідний акт.

12.02.2025 року нею, свідком, подано доповідну записку на ім`я керівника школи про невчасне виставлення семестрових оцінок цим же двом учням у 7-В класі позивачкою ОСОБА_1 .

До спірних правовідносин, які виникли між сторони, підлягають застосуванню норми Кодексу законів про працю України, Закону України «Про освіту» та Закону України «Про загальну середню освіту».

Так, відповідно до ст. 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

Стаття 140 КЗпП України передбачає, що трудова дисципліна на підприємствах, в установах, організаціях забезпечується створенням необхідних організаційних та економічних умов для нормальної високопродуктивної роботи, свідомим ставленням до праці, методами переконання, виховання, а також заохоченням за сумлінну працю. У трудових колективах створюється обстановка нетерпимості до порушень трудової дисципліни, суворої товариської вимогливості до працівників, які несумлінно виконують трудові обов`язки. Щодо окремих несумлінних працівників застосовуються в необхідних випадках заходи дисциплінарного і громадського впливу.

Згідно з частиною 1 ст. 142 КЗпП України трудовий розпорядок на підприємствах, в установах, організаціях визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку, які затверджуються трудовими колективами за поданням власника або уповноваженого ним органу і виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) на основі типових правил.

Відповідно до частини 1 ст. 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: 1) догана; 2) звільнення.

Стаття 149 КЗпП України визначає, що до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника. Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.

Відповідно до пункт 19 частини 1 ст. 1 ЗУ «Про освіту» (5 вересня 2017 року № 2145-VIII) освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання.

Частиною 2 ст. 54 Закону визначено, що педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов`язані виконувати освітню програму для досягнення здобувачами освіти передбачених нею результатів навчання.

Згідно з частиною 8 ст. 15 ЗУ «Про загальну середню освіту» (13 травня 1999 року № 651-XIV) на основі освітньої програми заклад освіти складає та затверджує навчальний план, що конкретизує організацію освітнього процесу.

Відповідно до частина 1 ст. 26 Закону трудові відносини в системі загальної середньої освіти регулюються законодавством України про працю, Законом України «Про освіту», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Права та обов`язки педагогічних працівників системи загальної середньої освіти визначаються Конституцією України, Законом України «Про освіту», Кодексом законів про працю України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ст. 28 Закону).

Посадовою інструкцією №22 учителя, затвердженої наказом директора школи від 13.01.2017 №74 (а.с.27-29), передбачено, що до посадових обов`язків вчителя входять:

Посадовою інструкцією вчителя образотворчого мистецтва (п.1.4), та посадовою інструкцією вчителя предмету «Основи здоров`я» (п.1.5), передбачено, що у своїй діяльності вчитель образотворчого мистецтва та вчитель предмета «Основи здоров`я» керується такими нормативно-правовими документами як: Конституція і закони України; указами Президента України; рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки; Статутом і Правилами внутрішнього трудового розпорядку; наказами і розпорядженнями директора школи; посадовою інструкцією; Колективним трудовим договором; Конвенцією про права дитини.

Посадовою інструкцією позивача як вчителя предмету «Основи здоров`я» (п.2.10) передбачено, до завдань та обов`язків вчителя входить ведення в установленому порядку тематичного, календарного та поурочного планування, класної документації, здійснення поточного контролю за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в шкоді системою, виставляння оцінки в класний та електронний журнали і щоденник учня, своєчасне подання адміністрації школи звітних даних.

Посадовою інструкцією позивача як вчителя предмету «Основи здоров`я» (п.4.2) передбачено, що вчитель несе відповідальність за невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов`язків, встановлених цією Інструкцією, вчитель несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.

Відповідно до п.6 цієї ж Інструкції вчитель повинен знати вимоги чинного законодавства, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, вимоги до ведення навчальної документації школи.

Посадовою інструкцією позивача як вчителя образотворчого мистецтва (п.2.13) до завдань та обов`язків вчителя входить ведення в установленому порядку класної документації, здійснення поточного контролю за відвідуванням і успішністю учнів за прийнятою в шкоді системою, виставляння оцінки в класний та електронний журнали, щоденник учня, своєчасне подання адміністрації школи звітних даних.

Відповідно до п.4.3., п.4.5. посадової інструкції позивача як вчителя образотворчого мистецтва вчитель несе відповідальність за ведення документації в межах своїх повноважень, за невиконання чи неналежне виконання положень Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, наказів, розпоряджень директора школи, посадових обов`язків, встановлених цією Інструкцією.

Наказом Міністерства освіти України від 05.05.2008 №371 затверджено загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, яким визначено порядок здійснення поточного, тематичного, семестрового та річного оцінювання учнів.

Наказом Міністерства освіти України від 03.06.2008 №496 затверджено Інструкцію з ведення класних журналів учнів 5-11 (12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів.

Пунктом 3.1. розділу 3 Інструкції визначено, що основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна підсумкова атестація. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 05.05.2008 № 371.

Пунктом 3.2 Інстукції зазначено, що якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконав(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом Тематична виставляється н/а (не атестований(а)).

Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонку з надписом I семестр, II семестр. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.

Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом семестру, у відповідну клітинку замість оцінки за I семестр чи II семестр виставляється н/а (не атестований(а)). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати у колонку з надписом Скоригована поруч із колонкою I семестр або II семестр. Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати. Скоригована семестрова оцінка за I семестр виставляється до початку II семестру, за підсумками II семестру - не пізніше 10 червня поточного навчального року.

У триденний термін після виставлення семестрової оцінки батьки (особи, які їх замінюють) учнів (вихованців), які виявили бажання підвищити результати семестрового оцінювання або з певних причин не були атестовані, звертаються до керівника загальноосвітнього навчального закладу із заявою про проведення відповідного оцінювання, у якій мотивують причину та необхідність його проведення.

Суд не погоджується з аргументами позивача про неспроможність до закінчення І-го семестру виставити оцінки двом учням 7-В класу через їхнє невідвідування протягом І-го семестру уроків, та через те, що строки виставлення семестрових оцінок не визначено, виходячи з того, що позивач, як вчитель-предметник зобов`язана знати строки, систему та критерії оцінювання учнів, які визначено в нормативно-правових актах МОН України, що дане питання у позивача виникло лише щодо двох учнів з класу, в той час як іншим учням семестрові оцінки були виставлені своєчасно.

Більше того, суд зауважує, що наказом МОН України від 05.05.2008 №371 затверджено загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти. Дані критерії діють з травня 2008 року і вони є обов`язковими для врахування вчителями при виставленні оцінок. Вказаними критеріями визначено порядок виставлення семестрових та річних оцінок, а відтак, такі аргументи позивача є безпідставними.

Наказом відповідача від 21.10.2024 року встановлено строки виставлення оцінок за І семестр, який доведено на педраді, з приводу чого прийнято відповідне рішення, яке розміщено на дошці оголошень в учительській з якими позивач як вчитель зобов`язана знайомитися.

В силу даних нормативних актів та посадових обов`язків позивач зобов`язана була виставити учням оцінки у визначений термін: семестрові - до 24.12.2025 року, однак без поважних причин цього не зробила, тим самим не виконала вимоги вказаних актів та порушила посадові обов`язки, в зв`язку з чим, з огляду на положення статей 139, 140, 147 КЗпП України та пункту 2.13 Посадової інструкції вчителя образотворчого мистецтва та п.2.10 Посадової інструкції вчителя предмету «Основи здоров`я» настали підстави для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності у зв`язку з порушенням нею трудової дисципліни.

Суд звертає увагу на те, що трудове законодавство (ст. 147 КЗпП України) передбачає два види дисциплінарної відповідальності: догану та звільнення. Також, суд враховує, що до позивача за вказане порушення застосовано не найсуворіший вид дисциплінарної відповідальності.

Враховуючи вищевикладене у своїй сукупності, суд доходить переконання, що оспорюваний наказ винесено компетентною особою, в межах її повноважень, в порядку, визначеному законом, за наявності достатніх підстав, тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.

Зважаючи на вимоги ст. 141 ЦПК України, судові витрати слід залишити за позивачем.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст.10,12,13,89,141,259, 263-265 ЦПК України, суд

в и р і ш и в :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Бориславського закладу загальної середньої освіти І ІІІ ступенів №4 ім. С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області про визнання незаконним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Львівського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне найменування учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 ;

Відповідач: Бориславський заклад загальної середньої освіти І ІІІ ступенів №4 ім. С.Коваліва Бориславської міської ради Дрогобицького району Львівської області, код ЄДРПОУ 22401780, місцезнаходження: 82306, Львівська область, Дрогобицький район, м. Борислав, вул. Зелена, буд.44.

Повний текст рішення складено 13 червня 2025 року.

Головуючий суддя Андрій СЛИШ

СудБродівський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення10.06.2025
Оприлюднено17.06.2025
Номер документу128122492
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —438/316/25

Рішення від 10.06.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Слиш А. Т.

Рішення від 10.06.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Слиш А. Т.

Ухвала від 14.03.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Слиш А. Т.

Ухвала від 03.03.2025

Цивільне

Бориславський міський суд Львівської області

Слиш А. Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні