Герб України

Рішення від 05.06.2025 по справі 903/375/25

Господарський суд волинської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05 червня 2025 року Справа № 903/375/25

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Мачульської Л.В.,

представників позивача: Ткачук А.А., Заікіна В.М.,

представників відповідача: Хомич А.С., Балака О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Підприємства теплових мереж Ковельтепло

до відповідача: Комунального підприємства Ковельводоканал Ковельської міської ради

про спонукання вчинити дії,

встановив: позивач - ПТМ Ковельтепло звернувся до суду з позовом до КП Ковельводоканал Ковельської міської ради (відповідача), в якому просить:

- зобов`язати КП Ковельводоканал Ковельської міської ради прийняти на абонентський облік вузли обліку холодного водопостачання, встановлені в приміщеннях за адресою м. Ковель, вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132;

- зобов`язати КП „ Ковельводоканал „ Ковельської міської ради забезпечити подачу холодного водопостачання та водовідведення в приміщення по вул. Незалежності, 69а та в приміщення по вул. Незалежності, 132 в м. Ковелі .

Також просить стягнути з відповідача 6056грн. витрат по сплаті судового збору.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем ігноруються звернення позивача з приводу прийняття на абонентський облік засобів обліку холодного водопостачання та забезпечення водопостачанням та водовідведенням вказаних приміщень позивача. На момент звернення до суду з позовною заявою послуги з водопостачання та водовідведення до приміщень позивача за адресою вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 не надаються, лічильники холодної води не опломбовані представниками виконавця послуги.

Об`єкти по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 вже були приєднані до мереж централізованого водопостачання з моменту введення їх в експлуатацію, тобто ще задовго до передачі їх відповідачу ПТМ Ковельтепло на баланс.

Крім того, в наданих позивачем актах по двох об`єктах не вказано про пряме використання води та водовідведення відповідачем чи самовільне користування. У даних актах лише зазначено представниками КП Ковельводоканал, що водопровідний ввід дозволяє використовувати воду, однак доказів на підтвердження користування такою послугою не наведено та суду не надано.

Отже, як зазначає позивач, відповідач ухиляється від виконання покладених на нього зобов`язань, чим порушує умови законодавства в сфері надання житлово комунальних послуг.

Ухвалою суду від 07.04.2025 відкрито провадження у справі та постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

22.04.2025 представник відповідача надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх.№01-87/1662/25), в якому заперечив проти позову та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Представник відповідача зазначив, що КП «Ковельводоканал» та ПТМ «Ковельтепло» у 2024 році перебували у фактичних договірних відносинах щодо надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення. Це зумовлено тим, що між підприємствами не було досягнуто взаємної згоди щодо умов укладення Договору №2ВКС на 2024 рік. ПТМ «Ковельтепло» не узгодило та не підписало договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення на 2025 рік.

Відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» технічні умови на встановлення вузлів обліку не видаються. Згідно п. 11 «Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 09 серпня 2018 року № 206, оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил та з урахуванням Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» і не потребує видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, а також погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Відповідач вважає, що вузли обліку холодного водопостачання були встановлені ПТМ «Ковельтепло» самостійно. Перед прийняттям в експлуатацію вузлів обліку холодного водопостачання, необхідно здійснити процедуру приєднання до системи централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, як це визначає чинне законодавство України, а саме розділ ІІІ Правил 190.

Вказує, що надіславши відповідачу листа №166/1305/2-24 від 19.07.2024 з проханням прийняти в експлуатацію вузли обліку холодного водопостачання, позивач не додав жодного з документів, а їх відсутність свідчить про порушення з боку ПТМ «Ковельтепло» встановлених вимог і унеможливлює проведення КП «Ковельводоканал» належної процедури прийняття зазначених вузлів обліку на абонентський облік. Прийняття вузлів обліку на абонентський облік проводиться згідно встановленого порядку після його перевірки, а також поданої заяви на відповідність вимогам, встановленим чинним законодавством України.

Акти обстеження об`єктів по вул..Незалежності, 69 а та Незалежності, 132 підтверджують наявність води у водопровідному вводі, робочий стан сантехнічних приладів та відсутність пломб, що свідчить про потенційну можливість використання мереж водопостачання та водовідведення, а ПТМ «Ковельтепло» не надало належних доказів фактичної відсутності використання води та каналізації у даних приміщеннях. Лист позивача № 1215 від 28.06.2024 із проханням підключення до мереж підтверджує факт попереднього самовільного користування, адже встановлення вузлів обліку та наявність сантехнічних приладів у робочому стані вказують на фактичне споживання води без обліку.

КП «Ковельводоканал» вважає позовні вимоги ПТМ «Ковельтепло» про зобов`язання КП «Ковельводоканал» прийняти на абонентський облік вузли обліку холодного водопостачання, встановлені у приміщеннях за адресою: м. Ковель, вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 передчасними, необґрунтованими та такими, що на даний час не підлягають задоволенню, а вимоги щодо зобов`язання КП «Ковельводоканал» забезпечити подачу холодного водопостачання та водовідведення в приміщення за адресою: м. Ковель, вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки самим позивачем не було дотримано обов`язкових процедурних норм та вимог, передбачених законодавством України у цій сфері.

28.04.2025 представник позивача надіслав на адресу суду відповідь на відзив (вх.№01-87/1766/25), в якій не погодився з доводами відповідача, зазначеними у відзиві. Просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Зазначив, що судами при розгляді справи № 903/792/24 було встановлено, що об`єкти водоспоживання, розташовані за адресою м. Ковель вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132, на момент їх передачі ПТМ «Ковельтепло», вже були під`єднані до мереж водопостачання та водовідведення на підставі існуючої технічної документації, що підтверджується витягами з технічних паспортів, робочого проекту, які є в матеріалах даної справи. Також це не є новим будівництвом чи навіть реконструкцією, що потребувало б здійснення комплексу дій та вимог до забезпечення об`єкта будівництва централізованим водопостачанням та водовідведенням, оскільки у спірних будівлях наявні усі комунікації холодного водопостачання. Позивачем лише встановлено в приміщеннях будівлі вузли розподільного обліку холодного водопостачання, що не заборонено законодавством проводити такі роботи власними силами.

Посилання у відзиві на позовну заяву на складені відповідачем акти обстеження від 31.07.2024 та 01.08.2024 про виявлення самовільного приєднання спростовуються рішенням Господарського суду Волинської області від 09.01.2025 та постановою Північнозахідного апеляційного господарського суду від 12.03.2025 у справі № 903/792/24.

Позивач доводить, що відповідач визнає те, що будівлі по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 під`єднані до мереж централізованого водопостачання та водовідведення, а тому встановлення в приміщеннях даних будівель розподільних засобів обліку законодавство не забороняє, а покладає обов`язок на таке встановлення.

Твердження відповідача про те, що опломбовування та взяття на облік засобів обліку води нерозривно пов`язано з необхідністю укладення договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення, а ПТМ «Ковельтепло» ухиляється від пропозиції КП «Ковельводоканал» щодо його укладення, позивач оцінює критично та вважає неправомірними, оскільки ч. 3 Типового договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженого Постановою КМУ № 690 від 05.07.2019, передбачає необхідність внесення відомостей щодо характеристик такого засобу обліку води (порядковий номер, вид та тип засобу, заводський номер, перше показання, місце встановлення, міжповірочний інтервал), що свідчить про те, що опломбування та взяття на облік засобу обліку уповноваженим представником надавача послуг (виробника, виконавця) має передувати безпосередньому укладенню договору.

Позивачем встановлено засоби обліку водопостачання у приміщеннях по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132, проте відповідач відмовляється взяти їх на абонентський облік та проводити відповідні нарахування.

Позивач вважає дії КП «Ковельводоканал» щодо відмови опломбувати засоби обліку води за адресою:Незалежності, 69а та Незалежності, 132 та взяття їх на абонентський облік за заявою ПТМ «Ковельтепло», а також у відмові надання послуг з холодного водопостачання даних приміщень протиправними, а позов таким, що підлягає задоволенню.

13.05.2025 представник позивача надіслав на адресу суду додаткові пояснення по справі (вх.№01-87/2054/25 від 13.05.2025).

Ухвалою суду від 13.05.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 05 червня 2025 року.

05.06.2025 до суду від представника відповідача надійшло клопотання про доручення доказів до матеріалів справи. Представник просив суд долучити до матеріалів справи копію робочого проекту 70-ти квартирного житлового будинку за адресою: м.Ковель вул..Незалежності, 69а.

У судовому засіданні 05.06.2025, враховуючи думку представників позивача, клопотання представника КП «Ковельводоканал» про доручення доказів до матеріалів справи на підставі ч.2 ст.207 ГПК України залишено судом без розгляду як таке, що без поважних причин не було заявлено в підготовчому судовому провадженні.

Представники позивача позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити повністю.

Представники відповідача проти позову заперечили, просили у позові відмовити повністю.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне.

ПТМ «Ковельтепло» належить до комунальної власності і є основним в місті Ковелі виробником і надавачем послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, бюджетним установам та суб`єктам підприємницької діяльності.

Згідно с.9 Закону України «Про теплопостачання» одним із основних завдань державного управління у сфері теплопостачання визначено забезпечення надійності теплопостачання як одного з необхідних елементів безпеки людини.

Ковельське управління водопровідно-каналізаційного господарства „Ковельводоканал є надавачем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення в м.Ковелі та Ковельському районі. Власником підприємства є Ковельська міська рада, якій згідно ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" підпорядковане, підзвітне та підконтрольне КП «Ковельводоканал».

Згідно ч.1 ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У зв`язку із тим, що сторони не досягли згоди щодо умов договору, договір на 2025 рік між КП «Ковельводоканал» та ПТМ «Ковельтепло» не було укладено.

КП «Ковельводоканал» звертався до суду про визнання договору укладеним у 2024 році в редакції КП «Ковельводоканал». Рішенням Господарського суду Волинської області від 11.06.2024 у справі № 903/267/24, яке не оскаржувалося КП «Ковельводоканал» та набрало законної сили, у задоволенні позову КП «Ковельводоканал» Ковельської міської ради до ПТМ «Ковельтепло» про визнання договору укладеним в редакції позивача відмовлено.

Судом встановлено, що 27 червня 2024 року на адресу КП «Ковельводоканал» надійшов лист №1193 від ПТМ «Ковельтепло» з проханням видачі технічних умов на встановлення вузлів обліку холодної води в приміщенні аварійно-диспетчерської служби за адресою вул. Незалежності, 69А та приміщенні кімнати майстрів по вул. Незалежності, 132.

Також 28 червня 2024 року за вих. № 1215 ПТМ « Ковельтепло» звернулося до КП «Ковельводоканал» з проханням підключити до мереж централізованого холодного водопостачання приміщення АДС по вул. Незалежності, 69а та приміщення кімнати майстрів по вул. Незалежності,132 в м. Ковелі.

В матеріалах справи міститься лист КП «Ковельводоканал» №1008 від 11.07.2024, яким підприємство повідомляло ПТМ «Ковельтепло», про те, що технічні умови на встановлення вузлів обліку не видаються, а також зазначило, що технічні умови на підключення об`єктів по вул. Незалежності, 69А та вул. Незалежності, 132 підготовлено до видачі.

Позивач стверджує, що даний лист від відповідача він не отримував, докази надіслання листа чи отримання його ПТМ «Ковельтепло» відсутні.

19 липня 2024 вих. № 1305 ПТМ «Ковельтепло» надіслало на адресу КП «Ковельводоканал» лист з проханням прийняття в експлуатацію вузлів обліку холодного водопостачання в приміщенні АДС по вул. Незалежності, 69а та приміщенні по вул. Незалежності, 132 із укладенням відповідного договору. На даний лист відповіді позивач не отримав.

Після отримання відповідачем зазначеного листа, яким ПТМ «Ковельтепло» повідомило про прийняття в експлуатацію вузлів обліку холодного водопостачання в приміщенні АДС по вул.Незалежності, 69-А та приміщенні по вул.Незалежності, 132 із укладенням відповідного договору, КП «Ковельводоканал» здійснив обстеження об`єктів за даними адресами.

09 серпня 2024 року вих. № 1392 ПТМ «Ковельтепло» звернулося до відповідача з вимогою у відповідності до Порядку № 270 прийняти на облік вузли обліку холодного водопостачання в приміщенні АДС по вул. Незалежності, 69а та кімнаті майстрів по вул. Незалежності, 132 в м. Ковелі.

13 серпня 2024 року за вх.. № 712 ПТМ «Ковельтепло» отримало від КП «Ковельводоканал» відповідь на звернення від 19.07.2024 та від 09.08.2024, з якої вбачається, що відповідач відмовив позивачу у прийнятті на облік вузлів обліку холодного водопостачання в приміщенні АДС по вул. Незалежності, 69а і приміщенні по вул. Незалежності, 132 та вимагав здійснити повний розрахунок за самовільне приєднання до систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, виконати всі необхідні вимоги щодо підключення даних приміщень до систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, визначені чинним законодавством.

14 серпня 2024 року на адресу ПТМ «Ковельтепло» за вх. № 716 надійшла вимога про сплату 1857434,84 грн за самовільне приєднання до систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, на підставі складених КП «Ковельводоканал» актів обстеження від 31.07.2024 та 01.08.2024.

Листом від 27 серпня 2024 року вих. № 1430 ПТМ «Ковельтепло» повідомило КП «Ковельводоканал», що вимога не підлягає до задоволення, оскільки ПТМ «Ковельтепло» не здійснювало самовільного приєднання до системи централізованого водопостачання та централізованого водовідведення приміщень за адресами по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132.

Також, повторно позивач звертався до відповідача із заявами 23.10.2024 вих. № 2018 та 13.12.2024 вих. № 2466 про направлення представника для опломбування лічильників холодної води в приміщення АДС по вул.Незалежності, 69а та в приміщення кімнати майстрів по вул. Незалежності, 132, взяття їх на абонентський облік у відповідності до Порядку № 270 від 12.10.2018.

25.12.2024 за вх.. № 1093 ПТМ «Ковельтепло» отримало лист від відповідача про відмову у прийнятті на облік вузлів обліку холодного водопостачання в приміщенні аварійно диспетчерської служби по вул. Незалежності, 69а і кімнаті майстрів по вул. Незалежності, 132 .

17.01.2025 КП «Ковельводоканал» надало позивачу для підписання проекти договору про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення по об`єктах, крім нежитлових приміщень по вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132.

У супровідному листі відповідачем зазначено, що дані об`єкти будуть включені до договору тільки після проходження повної процедури приєднання у відповідності до Правил користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України від 27.06.2008 №190, шляхом підписання додаткової угоди.

У вересні 2024 року КП Ковельводоканал Ковельської міської ради звертався до господарського суду з позовом про стягнення з ПТМ Ковельтепло 1481940грн. 80коп. збитків, у зв`язку із самовільним приєднанням до систем централізованого водопостачання та водовідведення в приміщенні аварійно-диспетчерської служби по вул. Незалежності, 69А та кімнати майстрів по вул. Незалежності, 132.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 09.01.2025 у справі №903/792/24, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.03.2025, у позові КП Ковельводоканал Ковельської міської ради відмовлено.

Під час перегляду судом апеляційної інстанції справи № 903/792/ 24 встановлено, що як підтверджено матеріалами справи та не заперечується жодною із сторін, між позивачем та відповідачем з 26.12.2018 по 31.12.2022 існували договірні відносини на подачу холодної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації, що підтверджується Договором №2 В ПТМ від 26.12.2018 та Договором №2КС ПТМ від 26.12.2018. Разом з тим, у зв`язку з тим, що КП «Ковельводоканал» та ПТМ «Ковельтепло» не досягли взаємної згоди щодо умов договору на 2024 рік, сторони перебувають у фактичних договірних відносинах щодо надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, виконавцем яких є КП «Ковельводоканал».

Як було встановлено судами першої та апеляційної інстанції по справі №903/792/24, 31.07.2024 під час здійснення працівниками КП «Ковельводоканал» обстеження об`єкту ПТМ «Ковельтепло» приміщення кімнати майстрів по вул.Незалежності, 132 в м.Ковель Волинської області було виявлено приєднання до системами централізованого водопостачання, де було встановлено, що діаметр водопровідного вводу становить 15 мм, вода в трубопроводі водопровідного вводу наявна. Наявне підключення до централізованих мереж водовідведення в колодязі на подвір`ї. Сантехнічні прилади приєднані до мережі водовідведення та знаходяться у робочому стані. Між водопровідним вводом та сантехнічними приладами є механічний розрив. На думку перевіряючих осіб наявний водопровідний ввід дозволяє використовувати воду з централізованих мереж водопостачання. Відсутні засоби пломбування на запірній арматурі водопровідного вводу. Будь які договірні відносини на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення відсутні за даним об`єктом.

Акт складено та підписано представниками КП «Ковельводоканал»: заступником директора Балаком О.С., начальником служби обліку та збуту Рижко М.В., майстром служби обліку та збуту Бандурою Н.А., інженером технічного відділу Мельничук Є.В. В полі «в присутності Споживача» зазначено: ПТМ «Ковельтепло» головного інженера Заікіна В.М. Акт підписано із зауваженнями ПТМ «Ковельтепло».

01.08.2024 за наслідками повторного обстеження кімнати майстрів по вул.Незалежності, 132 в м.Ковель Волинської області, працівники КП «Ковельводоканал» зафіксували приєднання до систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення та факт наявності водопровідного вводу до адміністративного приміщення від централізованих мереж водопостачання, вода в трубопроводі водопровідного вводу наявна. Наявні підключення сантехнічних приладів до мереж централізованого водовідведення (два випуски) в колодязі на подвір`ї. Сантехнічні прилади знаходяться в робочому стані. Між сантехнічними приладами та водопровідним вводом виявлено розрив. На думку перевіряючих осіб наявний водопровідний ввід дозволяє використовувати воду із систем централізованого водопостачання. Пломби КП «Ковельводоканал» на запірній арматурі водопровідного вводу відсутні. Будь які договірні відносини на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відсутні за даним об`єктом. Проведено фотофіксацію. Проведено пломбування запірної арматури на водопровідному вводі в закритому положенні кристалічною пломбою КП «Ковельводоканал» №С84112184. Одночасно опломбовано заглушку на водопровідному вводі.

Акт складено та підписано працівниками КП «Ковельводоканал»: першим заступником директора Огеєм В.В., начальником служби обліку та збуту Рижко М.В., головним інженером Матвійчуком Т.В., заступником директора Балаком О.С., юристом Хомич А.С., майстром служби обліку та збуту Бандурою Н.А. В полі «в присутності Споживача» зазначено: ПТМ «Ковельтепло» головного інженера Заікіна В.М. Акт підписано працівниками КП «Ковельводоканал», представником виконкому Ковельської міськради із зауваженнями ПТМ «Ковельтепло».

Також вбачається, що 31.07.2024 за наслідками обстеження працівниками КП «Ковельводоканал» об`єкту ПТМ «Ковельтепло» приміщення кімнати майстрів по вул.Незалежності, 69-А в м.Ковель Волинської області було зафіксовано приєднання до системами централізованого водопостачання, де було встановлено наявне приєднання водопровідного вводу діаметром 20 мм до стояка внутрішньобудинкових мереж централізованого водопостачання будинку по вул.Незалежності, 69-А. Наявне приєднання випуску систем водовідведення приміщення до стояка внутрішньобудинкових мереж водовідведення будинку за вказаною адресою. На водопровідному вводі встановлено лічильник КВ-1,5 №025727 (2019 р.в.). Пломби на вузлі обліку та водопровідному вводі відсутні. На думку перевіряючих осіб наявний водопровідний ввід дозволяє використовувати воду із мереж централізованого водопостачання. Договірні відносини на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення даного об`єкту відсутні.

Акт складено та підписано працівниками КП «Ковельводоканал»: начальником служби обліку та збуту Рижко М.В., майстром служби обліку та збуту Бандурою Н.А., інженером технічного відділу Мельничук Є.В. В полі «в присутності Споживача» зазначено: ПТМ «Ковельтепло» головного інженера Заікіна Василя Миколайовича. Акт підписано працівниками КП «Ковельводоканал» із зауваженнями ПТМ «Ковельтепло».

01.08.2024 за наслідками повторного обстеження об`єкту ПТМ «Ковельтепло» кімнати майстрів по вул.Незалежності, 69-А в м.Ковель Волинської області, працівниками КП «Ковельводоканал» було зафіксовано приєднання до систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення водопровідного вводу діаметром 20 мм до стояка внутрішньобудинкових мереж централізованого водопостачання будинку по вул.Незалежності, 69-А. Наявне приєднання сантехнічних приладів до стояка внутрішньо будинкових мереж централізованого водовідведення будинку за вказаною адресою. На водопровідному вводі встановлено лічильник КВ 1,5 №025727 (2019 р.в.). Пломби КП «Ковельводоканал» на водопровідному вводі та вузлі обліку відсутні. Зафіксовано наявність води у водопровідному вводі, що свідчить про можливість відбору води з систем централізованого водопостачання. Договірні відносини на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення даного об`єкту відсутні. Проведено фото та відеофіксацію наявних сантехнічних приладів та водопровідного вводу. В підвальному приміщенні зафіксовано наявність сантехнічних приладів, які приєднані до мереж централізованого водовідведення. У водопровідному вводі підвального приміщення при відкритому вентилі наявність води не була помітна. При спробі злити воду, у сантехнічні прилади вона не збігала з невідомих причин. Проведено пломбування вентиля на водопровідному вводі в туалеті диспетчерського пункту в закритому положенні кристалічною пломбою №С84112183.

Акт складено та підписано працівниками КП «Ковельводоканал»: в.о.директора Огеєм В.В., заступником директора Балаком О.С., головним інженером Матвійчуком Т.В., начальником служби обліку та збуту Рижко М.В., майстром служби обліку та збуту Бандурою Н.А., юристом Хомич А.С. В полі «в присутності Споживача» зазначено: ПТМ «Ковельтепло» головного інженера Заікіна В.М. Акт підписано працівниками КП «Ковельводоканал», представником виконкому Ковельської міськради із зауваженнями ПТМ «Ковельтепло».

Крім того було встановлено, що об`єкти водоспоживання, розташовані за адресою м. Ковель вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 на момент їх передачі ПТМ «Ковельтепло» вже мали відповідне підключення до мереж водопостачання та водовідведення на підставі існуючої технічної документації.

Позивач вважає, що всупереч вимогам Закону та Порядку відповідач порушує встановлені норми законодавства з своєчасного забезпечення споживачів послугою централізованого водопостачання та водовідведення та відмови у прийнятті на абонентський облік лічильників холодного водопостачання та не забезпечує об`єкти позивача холодним водопостачанням та водовідведенням.

Послуги з водопостачання та водовідведення до приміщень позивача за адресами вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 у м.Ковелі відповідачем не надаються, лічильники холодної води не опломбовані .

Судом встановлено, що згідно рішення виконавчого комітету Ковельської міської ради № 67 від 19.03.1998 вирішено зняти з балансу ЖЕК № 1 нежитлові приміщення по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 у м. Ковелі та зарахувати на баланс ПТМ «Ковельтеплокомуненерго», про що свідчить акт прийому-передачі від 15.04.1998.

Згідно Статуту ПТМ «Ковельтепло» все майно підприємства належить територіальній громаді міста Ковеля.

Відповідно до ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність; з акту управління господарською діяльністю; з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Під час здійснення своєї діяльності КП "Ковельводоканал" керується Законами України "Про питну воду та питне водопостачання", «Про житлово-комунальні послуги», "Правилами користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України", затверджених Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27 червня 2008 року № 190 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19 квітня 2021 року № 97), "Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення", постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2019 р. № 690 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2022 р. № 85) та іншими нормативно-правовими актами України.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування системи питного водопостачання, спрямовані на гарантоване забезпечення населення якісною та безпечною для здоров`я людини питною водою визначені Законом України "Про питну воду та питне водопостачання".

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про питну воду та водопостачання», в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, система питного водопостачання - сукупність технічних засобів, включаючи мережі, споруди, устаткування (пристрої), для централізованого та нецентралізованого питного водопостачання; централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об`єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов`язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води.

Згідно з ст. 7 Закону України «Про питну воду та водопостачання» (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) держава гарантує захист прав споживачів у сфері питної води та питного водопостачання шляхом: забезпечення кожної людини питною водою нормативної якості в межах науково обґрунтованих нормативів питного водопостачання залежно від району та умов проживання; державної підтримки, регулювання та нагляду у сфері питного водопостачання і водовідведення відповідно до цього Закону; забезпечення відшкодування в установленому порядку шкоди, заподіяної споживачам питної води підприємствами питного водопостачання внаслідок порушення законодавства у сфері питної води та питного водопостачання; обмеження, тимчасової заборони (зупинення) в установленому порядку функціонування систем питного водопостачання, які не забезпечують нормативної якості питної води, а також діяльності, що негативно впливає на якість питної води, порушує режим функціонування систем питного водопостачання та водовідведення.

Відповідно до ст. 19 закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" на підставі договору, зокрема: із підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням та/або централізованим водовідведенням.

Споживачі питної води, послуг з питного водопостачання мають право на забезпечення питною водою, якість якої відповідає державним санітарним нормам і правилам, кількість і режим подачі якої визначаються на договірних засадах в обсязі, не меншому від нормативів питного водопостачання (стаття 22 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання").

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" встановлено, що дія цього Закону поширюється на всіх суб`єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об`єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення.

Закон України «Про житлово-комунальні послуги» регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до ч.1 ст.2 даного Закону, предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.

Згідно п.5 ч.1 ст.1, ч.1 ст.12, ч.1 ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», житлово-комунальні послуги результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитловнх приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, по рядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до ч.1, п.п. 5, 6 ч.2 ст.6 даного Закону учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: споживачі (індивідуальні та колективні); управитель; виконавці комунальних послуг. Виконавцями комунальних послуг з централізованого водопостачання суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водо постачання; послуг з централізованого водовідведення суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водовідведення.

Надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

У відповідності до ч.1 ст.9 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Отже, особою зобов`язаною сплачувати за спожиті комунальні послуги є або особа, що уклала відповідний договір, або особа, що фактично користується відповідними комунальними послугами.

Наведений висновок відповідає сталій правовій позиції Верховного Суду, викладений у постановах Верховного Суду від 16.10.2018 у справі №904/7377/17; від 07.02.2024 по справі №372/ 2236/21.

Відповідно до п. 1, 2 розділу 3 Правил користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України №190 від 27.06.2008, приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється відповідно до технічних умов (додаток 2), виданих виконавцем послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення, та розробленого і затвердженого в установленому порядку проєкту на приєднання. Для забезпечення водопостачанням та водовідведенням будівельних майданчиків (на часбудівництва об`єкта) видаються технічні умови на тимчасове підключення та укладаються тимчасові угоди з водопостачання та водовідведення за тимчасовою схемою на період будівництва.

Таким чином, для забезпечення вказаних приміщень у будівлях водопостачанням та водовідведенням, не потрібно технічних умов на приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, оскільки в даному випадку це не є новим будівництвом.

Відповідно до ч. 4 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22.06.2017. № 2119-VIII оператор зовнішніх інженерних мереж, виконавець комунальної послуги, інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальних ослуг, зобов`язані приймати вузли обліку, встановлені відповідно до вимог цього Закону, на абонентський облік протягом 14 календарних днів, про що складається відповідний акт.

Прийняття приладу обліку на абонентський облік здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Згідно п. 1 Розділу 3 Порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік, затвердженого Наказом Мінрегіонбуду від 12.10.2018 № 270 вузол обліку, встановлений у приміщенні будівлі, приймається на абонентський облік виконавцем комунальної послуги протягом 14 календарних днів з дня надходження відповідного звернення.

Правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690 (далі - Правила №690), регулюють відносини між суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (далі - виконавець), та індивідуальним і колективним споживачем (далі - споживач), який отримує або має намір отримувати послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - послуги), а також визначеною власником (співвласниками) особою, що здійснює розподіл обсягів послуг.

Відповідно до п.6 Правил №690 надання послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Послуги надаються споживачеві згідно з умовами договору, що укладається відповідно до типових договорів про надання комунальних послуг з урахуванням вимог Закону України Про житлово-комунальні послуги (далі - договір).

Правила користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27.06.2008 №190 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19.04.2021 №97, визначають порядок користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України.

Відповідно до п.п. 1, 2 розділу 3 Правил 190 приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється відповідно до технічних умов (додаток 2), виданих виконавцем послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення, та розробленого і затвердженого в установленому порядку проєкту на приєднання. Для забезпечення водопостачанням та водовідведенням будівельних майданчиків (на час будівництва об`єкта) видаються технічні умови на тимчасове підключення та укладаються тимчасові угоди з водопостачання та водовідведення за тимчасовою схемою на період будівництва.

Згідно з п.15 розділу 3 Правил №190 підключення нових вводів до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, не обладнаних комерційними приладами обліку води, не допускається.

Відповідно до п. 1, 2 розділу 4 Правил №190 не допускається будь-яке самовільне приєднання об`єктів водоспоживання до діючих систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення (включаючи приєднання до будинкових вводів, внутрішньо-будинкових мереж або до мереж споживачів).

Судами при розгляді справи № 903/792/24 було встановлено, що згідно рішення Ковельської міської ради від 19.03.1998 №67 на баланс ПТМ «Ковельтеплокомуненерго» були передані нежитлові приміщення площею 57кв.м по вул. незалежності, 69а (в багатоквартирному житловому будинку ) та по вул. Незалежності, 132 у м. Ковелі (нежитлова будівля). Житловий будинок по вул. Незалежності, 69а та будівлі по вул. Незалежності, 132 вже були підключені до мереж холодного водопостачання. З технічного паспорту на житловий будинок 69-А по вул.Незалежності (колишня Леніна), складеного станом на 05.02.1991, власником якого була міська рада (фонд комунальний) вбачається, що водопровід та каналізація наявні, центральні. У технічному паспорті на будівлю по вул.Незалежності, 132 (колишня Леніна), складеному станом на 14.02.1991, зазначено, що власником є ЖЕК-2 (фонд комунальний), водопровід та каналізація наявні, центральні. Отже об`єкти як по вул.Незалежності, 69-А та по вул.Незалежності, 132 вже були приєднані до мереж централізованого водопостачання та водовідведення з моменту введення їх в експлуатацію, тобто задовго до передачі їх ПТМ «Ковельтепло» на баланс.

Крім того апеляційний господарський суд звернув увагу на пункт 6 розділу 3 Правил №190, яким встановлено, що за наявності технічної можливості для приєднання об`єкта споживача до систем централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення, виконавець послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення видає технічні умови згідно з поданою заявою протягом десяти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви. Водночас підключення приміщень за адресами: м.Ковель, вул.Незалежності №69-А та №132 до мереж водопостачання не є приєднанням, оскільки об`єкти, в яких знаходяться приміщення вже були приєднані до мереж холодного водопостачання та водовідведення як до передання ПТМ «Ковельтепло» на баланс спірних приміщень, так і до введення в дію названих Правил.

ПТМ «Ковельтепло» належить територіальній громаді міста Ковеля та не є власником приміщень по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 312 в м. Ковелі.

КП "Ковельводоканал» у складених актах про самовільне приєднання не встановило та не зазначило, яким чином ПТМ «Ковельтепло» здійснило самовільне приєднання до мереж централізованого водопостачання та водовідведення, оскільки будівлі, в яких знаходяться приміщення побудовані давно і системи водопостачання та водовідведення в них були прокладені з самого початку.

Будівля по вул. Незалежності, 69а - це житловий будинок 1968 року забудови, а будівля по вул. Незалежності, 132 - рік забудови до 1940, що підтверджується витягами з відповідних технічних паспортів.

З технічного паспорту на житловий будинок по вул. Незалежності, 69а , складений станом на 05.02.1991, власником якого була міська рада (фонд комунальний) вбачається, що водопровід та каналізація наявні, центральні. У технічному паспорті на будівлю по вул. Незалежності, 132 (колишня Леніна), складений станом на 14.02.1991 року, зазначено, що власником був ЖЕК-2 (фонд комунальний), водопровід та каналізація наявні, центральні.

План поверхів будівлі по вул. Незалежності, 69а підтверджує той факт, що ПТМ «Ковельтепло» самостійно під`єднань до міської мережі водопостачання не здійснювало, оскільки воно було уже наявне в приміщенні, яке згодом 1998 році було лише передане відповідачу в користування.

В робочому проекті 70-ти квартирний житловий будинок за адресою вул. Незалежності, 69а , замовником якого було РЖКП-1, 2018 рік, чітко визначені схеми системи водопостачання та каналізації.

Таким чином, об`єкти як по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 вже були приєднані до мереж централізованого водопостачання з моменту введення їх в експлуатацію, тобто ще задовго до передачі їх відповідачу ПТМ «Ковельтепло» на баланс.

Крім того, в наданих актах по двох об`єктах не вказано про пряме використання води та водовідведення відповідачем чи самовільне користування. У даних актах лише зазначено представниками КП «Ковельводоканал» , що водопровідний ввід дозволяє використовувати воду, однак доказів на підтвердження користування такою послугою не наведено та суду не надано.

Судами також було засвідчено, що у актах обстеження, складених КП «Ковельводоканал» зазначено, що користування водою з централізованого водопроводу не встановлено.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, враховуючи встановлені судами обставини та матеріали даної справи, позивач не встановлював та не здійснював самостійне приєднання до вузлів обліку холодного водопостачання.

Доводи відповідача про те, що перед прийняттям в експлуатацію вузлів обліку холодного водопостачання, необхідно здійснити процедуру приєднання до системи централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, як це визначає чинне законодавство України, а саме розділ ІІІ Правил 190 є необґрунтованими, оскільки предметом спору не є приєднання приміщень позивача до систем централізованого водопостачання та централізованого відведення, оскільки будівлі у яких знаходяться приміщення по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 вже були приєднані до систем централізованого водопостачання та водовідведення на підставі існуючої технічної документації, що підтверджується витягами з технічних паспортів, робочого проекту, які містяться в матеріалах справи №903/792/24.

Також це не є новим будівництвом чи реконструкцією, що потребувало б здійснення комплексу дій та вимог до забезпечення об`єкта будівництва централізованим водопостачання та водовідведенням, оскільки у спірних будівлях наявні усі комунікації холодного водопостачання . Позивачем лише встановлено в приміщеннях будівлі вузли розподільного обліку холодного водопостачання, що не заборонено законодавством щодо проведення таких робіт власними силами.

Згідно статті 1 Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" вузол комерційного обліку вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під`їзді), обладнаній окремим інженерним вводом (п. 4 ч. 1); вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів (п. 6 ч. 1).

Відповідно до ст. 4 Закону "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" оснащення окремих приміщень у будівлях вузлами розподільного обліку/приладами - розподілювачами теплової енергії та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, та не потребує розроблення проектної документації, видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла розподільного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, оператором зовнішніх інженерних мереж, виконавцем відповідної послуги.

Власники (співвласники) приміщень у будівлі, в якій окремі приміщення є самостійними об`єктами нерухомого майна, у разі приєднання такого будинку (будівлі) до зовнішніх інженерних мереж або обладнання такого будинку (будівлі) системою автономного теплопостачання, автономного гарячого водопостачання, автономного водопостачання зобов`язані забезпечити оснащення належних їм приміщень вузлами розподільного обліку відповідно теплової енергії, гарячої води, питної води, крім випадків, передбачених частинами п`ятою - сьомою цієї статті.

Крім того, заперечуючи позовні вимоги, відповідач посилається на Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та п. 11 Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житловокомунального господарства України № 206 від 09.08.2018, при цьому зазначає, що оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил. Водночас позивачем не встановлювалися вузли комерційного обліку ні в будівлі по вул. Незалежності, 69а, ні в будівлі по вул. Незалежності, 132.

ПТМ «Ковельтепло» встановило розподільні засоби обліку у приміщенні, яке знаходиться в житловому будинку по вул. Незалежності, 69а (даний житловий будинок оснащений уже комерційним засобом обліку, також оснащені засобами обліку і квартири мешканців) та приміщенні у будівлі по вул. Незалежності, 132 , яка також оснащена комерційним засобом обліку, у інших споживачів теж встановлено розподільні засоби обліку холодної води у цій будівлі. Таким чином, проектна документація з дотриманням будівельних норм і правил згідно Порядку, на яку посилається відповідач, стосується оснащення будівель вцілому вузлами комерційного обліку, а не окремих приміщень у будівлях та встановлення вузлів комерційного обліку, а не розподільних.

Також посилання відповідача на складені КП «Ковельводоканал» акти обстеження про виявлення самовільного приєднання спростовуються рішенням Господарського суду Волинської області від 09.01.2025, залишеним без змін постановою Північнозахідного апеляційного господарського суду від 12.03.2025 у справі № 903/792/24.

Відповідно до ч. 1 Розділу V Порядок обліку та визначення обсягів спожитих послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення Правил № 190 Споживачі, які приєднані або мають намір приєднатися до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, зобов`язані забезпечити наявність у них засобів вимірювальної техніки, за умови їх відповідності вимогам Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки (далі - вузли комерційного обліку).

Обов`язковість встановлення лічильників визначена Законом України №2119- VIII від 22.06.2017 «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» .

Таким чином, позивачем було встановлено засоби обліку водопостачання у приміщеннях по вул. Незалежності, 69а та по вул. Незалежності, 132 , проте відповідач відмовляється взяти їх на абонентський облік та проводити відповідні нарахування.

Крім того споживач житлово-комунальної послуги з водопостачання та водовідведення звертаючись до суб`єкта господарювання (виробника, виконавця), який її надає, із заявою про опломбування встановленого засобу обліку та взяття його на абонентський облік, має правомірні очікування на те, що такі дії будуть виконані представником надавача послуг протягом 14ти днів.

При цьому, нормативно не передбачено жодних інших умов для взяття представником надавача житлово-комунальних послуг (виробника, виконавця) засобу обліку на абонентський облік, що передбачає його попереднє опломбування, окрім надання споживачем відповідної заяви та доступу до такого засобу обліку у визначені дату та час.

Доводи відповідача про те, що опломбовування та взяття на облік засобів обліку води нерозривно пов`язано з необхідністю укладення договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення, а ПТМ «Ковельтепло» ухиляється від пропозиції КП «Ковельводоканал » щодо його укладення, не заслуговує на увагу суду, оскільки ч. 3 Типового договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованоговодопостачання та централізованого водовідведення, затвердженого Постановою КМУ № 690 від 05.07.2019, передбачає необхідність внесення відомостей щодо характеристик такого засобу обліку води (порядковий номер, вид та тип засобу, заводський номер, перше показання, місце встановлення, міжповірочний інтервал ), що свідчить про те, що опломбування та взяття на облік засобу обліку уповноваженим представником надавача послуг (виробника, виконавця) має передувати безпосередньому укладенню договору.

Водночас неукладення між сторонами справи такого договору, не свідчить про ненабуття ними в спірних правовідносинах статусу споживача та виконавця (надавача) житлово-комунальної послуги, відповідно.

Крім того, з наведених вище положень нормативно-правових актів, які регулюють спірні взаємовідносини сторін вбачається, що споживач вправі встановити власним коштом засіб обліку води та надати виконавцю послуг можливість для його опломбування, оскільки така послуга надається виконавцем з метою обліку обсягів спожитої води. Тож прийняття на абонентський облік засобів обліку води споживачів є функціональним обов`язком виконавця послуги в процесі надання послуг з централізованого постачання холодної води. Зазначене узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 28.01.2021 року в справі № 917/2085/19.

Відповідно до п.п. 1, 10 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» поняття «абонентського обліку вузла обліку» як процедуру реєстрації та періодичний огляд вузлів обліку для використання показань вузлів обліку з метою комерційного або розподільного обліку та «обслуговування вузлів обліку» під яким (слід розуміти огляд, опломбування/розпломбування, періодична повірка у тому числі, демонтаж, транспортування та монтаж), ремонт засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, забезпечення дистанційної передачі результатів вимірювання (за наявності), ремонт та заміна допоміжних засобів вузла обліку, а за згодою власника (співвласників) будівлі також охорона або страхування вузла обліку.

Отже, виконання надавачем (виконавцем, виробником) комунальної послуги з централізованого постачання холодної води своїх безпосередніх обов`язків з процедури реєстрації вузлів обліку для використання їх показань з метою їх комерційного або розподільного обліку є функцією контролю. Таким чином прийняття на абонентський облік засобів обліку води споживачів є функціональним обов`язком виконавця послуги в процесі надання послуг з централізованого постачання холодної води.

Таким чином, неприйняття КП «Ковельводоканал» на абонентський облік вузлів обліку холодного водопостачання, встановлених у приміщеннях за адресою м. Ковель, вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132 та незабезпечення подачі холодного водопостачання та водовідведення до даних приміщень порушує положення законодавства у сфері надання житловокомунальних послуг, виконання яких покладено у даному випадку на КП «Ковельводоканал».

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про підставність позовних вимог та задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи положення ст.129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись ст. 86, 129, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Комунальне підприємство Ковельводоканал Ковельської міської ради (45008, Волинська обл., м.Ковель, вул.Геологів, буд.2, код ЄДРПОУ 05500871) прийняти на абонентський облік вузли обліку холодного водопостачання, встановлені в приміщеннях за адресою м. Ковель, вул. Незалежності, 69а та вул. Незалежності, 132.

3. Зобов`язати Комунальне підприємство Ковельводоканал Ковельської міської ради (45008, Волинська обл., м.Ковель, вул.Геологів, буд.2, код ЄДРПОУ 05500871) забезпечити подачу холодного водопостачання та водовідведення в приміщення по вул. Незалежності, 69а та в приміщення по вул. Незалежності, 132 в м. Ковелі.

4. Стягнути з Комунального підприємства Ковельводоканал Ковельської міської ради (45008, Волинська обл., м.Ковель, вул.Геологів, буд.2, код ЄДРПОУ 05500871) на користь Підприємства теплових мереж Ковельтепло (45000, Волинська обл., м.Ковель, вул.Володимирська, буд.97А, код ЄДРПОУ 30514446) 6056грн витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 16.06.2025.

СуддяО. Г. Слободян

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення05.06.2025
Оприлюднено17.06.2025
Номер документу128129832
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань, з них спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —903/375/25

Судовий наказ від 14.07.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 14.07.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 14.07.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Рішення від 05.06.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 13.05.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 07.04.2025

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні