Свалявський районний суд закарпатської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСВАЛЯВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 306/2423/24
Провадження № 2/306/224/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 червня 2025 року м. Свалява
Свалявський районний суд Закарпатської області в складі:
головуючого-судді Уліганинця П.І.
за участю секретаря судового засідання Сова-Фафула А.Я.
позивача ОСОБА_1
відповідача ОСОБА_2
представника відповідача ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Свалява цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_2 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: Центр надання адміністративних послуг Керецьківської сільської ради в особі органу опіки та піклування про надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей без згоди батька та стягнення аліментів на утримання дітей,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернулася до суду з названим позовом посилаючись на те, що вона перебувала у зареєстрованому шлюбі із відповідачем, в якому у них народилося двоє дітей: сини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Рішенням Свалявського районного суду Закарпатської області від 01.07.2022 року шлюб між сторонами розірвано, відмовлено відповідачу у визначенні місця проживання дітей разом з ним. Звернувшись до відділу ЦНАПу Керецьківської сільської ради з заявою про реєстрацію дітей за її зареєстрованим місцем проживання, позивачці було відмовлено з підстав відсутності у останньої письмової згоди батька на реєстрацію місця проживання дітей. Факт виховання та утримання двох малолітніх синів підтверджується довідкою виданою АЗПСМ с. Керецьки та Керецьківським ліцеєм Керецьківської сільської ради. Через відсутність письмової згоди батька на реєстрацію місця проживання дітей, позивач позбавлена можливості здійснити таку реєстрацію. Тому просить надати дозвіл на реєстрацію місця проживання дітей без згоди батька за її місцем реєстрації та проживання. Окрім того, позивач просила стягувати з відповідача аліменти на її користь на утримання їх неповнолітніх дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 в твердій грошовій сумі в розмірі 5000 грн до досягнення найстаршою дитиною повноліття, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з дня пред`явлення позову року і до досягнення ними повноліття.
У поданих відзивах відповідач щодо задоволення позову заперечив, зазначивши, що зміна місця реєстрації дітей, на його думку, пов`язана з подальшим стягненням з нього аліментів та сприяння теперішньому чоловіку позивачки уникнути призову на військову службу. Вважає, що заявлена аліментна сума пов`язана з необхідністю утримання позивачки, а не їх спільних дітей (а.с.25-26, 62).
Позивачем, 17.02.2025 року подано заяву про об`єднання справи за її позовом до ОСОБА_2 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: ЦНАП Керецьківської сільської ради в особі органу опіки та піклування про надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей без згоди батька та цивільну справу за її позовом до того ж відповідача про стягнення аліментів на утримання дітей (а.с.45).
Ухвалою Свалявського районного суду від 12.02.2025 року об`єднано в одне провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_2 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: Центр надання адміністративних послуг Керецьківської сільської ради в особі органу опіки та піклування про надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей без згоди батька (справа №306/2423/24, провадження №2/306/224/25) та цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_2 про стягнення аліментів на утримання дітей (справа №306/2586/24, провадження №2/306/280/25) та присвоєно об`єднаній справі спільний номер 306/2423/24, провадження 2/306/224/25)( а.с.47).
У судовому засіданні позивач заявлені вимоги підтримала з підстав викладених у позові. Пояснила, що на даний час після укладення шлюбу зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . За згаданою адресою окрім її чоловіка, спільної дитини, проживають і діти від попереднього шлюбу з відповідачем. Зазначила, що діти навчаються у Керецьківському ліцеї, проживають у селі Керецьки, тому вважає, що їх спільна з нею реєстрація за однією адресою відповідає найкращім інтересам дітей. Оскільки відповідач коштів на утримання дітей не надає, просить стягувати з нього аліменти у твердій грошовій сумі в розмірі 5000,00 грн щомісячно, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Відповідач та його представник не заперечивши щодо стягнення аліментів у заявленій сумі, щодо задоволення інших позовних вимог заперечили. Посилаючись на те, що на їх думку, позивач чинить перешкоди у спілкуванні дітей з відповідачем, членами його теперішньої сім`ї та батьками. Представник відповідача стверджує, що заявлений позов має на меті допомогти уникнути теперішньому чоловіку позивачки призову на військову службу.
Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_6 (дружина відповідача) та ОСОБА_7 (батько відповідача) пояснили, що з грудня 2024 року позивач не надає можливості відповідачу зустрічатися зі своїми дітьми, а за час останнього їх відвідування, жодних конфліктів не виникало. Батько відповідача пояснив, що з моменту свого народження діти проживали разом із ними до переїзду за теперішнім місцем проживання позивача у с. Керецьки. Вважає, що на даний час позивач чинить перешкоди у їх спілкуванні з дітьми, щодо зміни місця проживання заперечив.
Заслухавши пояснення сторін, допитавши свідків, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази у їх сукупності, суд встановив наступне.
Встановлено, що сторони перебували у зареєстрованому шлюбі, який рішенням Свалявського районного суду Закарпатської області від 01.07.2022 року - розірвано.
У шлюбі в них народилися сини - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , актовий запис № 7 від 28.01.2015 року, проведений виконавчим комітетом Березниківської сільської ради Свалявського району Закарпатської області (свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 від 15.06.2021 року) та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , актовий запис №22 від 21.12.2017 року, проведений виконавчим комітетом Березниківської сільської ради Свалявського району Закарпатської області (свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 від 15.06.2021 року) (а.с.8,9).
Позивач 20.11.2024 року звернулася до відділу ЦНАП Керецьківської сільської ради з заявою про реєстрацію дітей за її зареєстрованим місцем проживання, проте у реєстрації місця проживання відмовлено згідно п. 87 п. 3 Постанови КМУ від 07.02.2022 №265 не надано необхідних документів або відомостей (а.с.10-11).
Згідно свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_3 від 22.09.2023 року, позивачка змінила прізвище з « ОСОБА_8 » на « ОСОБА_9 », актовий запис № 16 від 22.09.2023 року, проведений виконавчим комітетом Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області (а.с. 12).
За даними витягу з реєстру територіальної громади, позивач зареєстрована 16.04.2025 року за адресою АДРЕСА_1 (а.с.99).
Відповідно до довідок Керецьківського ліцею, діти ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 навчаються у Керецьківському ліцеї відповідно з 03.10.2022 року та з 01.09.2023 року (а.с.40-41).
Рішенням Виконавчого комітету Керецьківської сільської ради від 28.05.2021 року сторонам встановлено час спілкування з дітьми (а.с.67).
З даних акту обстеження житлово-побутових умов комісії Керецьківської сільської ради від 30.01.2025 року, убачається, що для виховання та розвитку дітей створено всі належні санітарно-гігієнічні умови з підтриманням стосунків та традиції сім`ї. Зазначено, що спільні діти позивача та відповідача зареєстровані за адресою АДРЕСА_2 , а фактично проживають за адресою АДРЕСА_1 зі своєю матір`ю ОСОБА_4 (а.с.76).
Відповідно до висновку про надання дозволу на реєстрацію двох неповнолітніх дітей за адресою реєстрації мами без згоди батька Виконавчого комітету Керецьківської сільської ради Хустського району Закарпатської області від 03.04.2025 року орган опіки та піклування виконавчого комітету Керецьківської сільської ради вважає за доцільне надати дозвіл на реєстрацію місця проживання малолітніх дітей: ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 за адресою мами ОСОБА_4 . Зазначає, що старший з синів ствердив про беззастережний намір проживати разом з матір`ю. Також, як випливає з висновку теперішній чоловік позивачки з турботою та повагою ставиться до дітей, утримуючи та виховуючи їх (а.с. 96-97).
Відповідно до ч. 1 ст. 160 СК України місце проживання дитини, яка не досягла десяти років, визначається за згодою батьків.
Згідно з ч.1 ст. 161 СК України, якщо мати та батько, які проживають окремо, не дійшли згоди щодо того, з ким із них буде проживати малолітня дитина, спір між ними може вирішуватися органом опіки та піклування або судом.
За приписами ч.4 ст. 29 ЦК України Місцем проживання фізичної особи, яка не досягла десяти років, є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, з ким вона проживає, опікуна або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров`я, в якому вона проживає.
Пунктом 18 Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою КМУ від 02 березня 2016 року № 207 передбачено, що у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).
У відповідності до статті 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції.
Крім того, ЄСПЛ зауважив, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте необхідно пам`ятати, що основні інтереси дитини є надзвичайно важливими. При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, у якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, у якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним (пункт 100 рішення ЄСПЛ від 16 липня 2015 року у справі «Мамчур проти України»).
У постанові КЦС ВС від 06 лютого 2019 року в справі № 607/13092/16-ц (провадження № 61-1713св17) зазначено, що будь-який сімейний спір стосовно дитини має вирішуватися з урахуванням та якнайкращим забезпеченням інтересів дитини.
ЗУ «Про охорону дитинства» визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.
За встановлених у справі обставин суд дійшов переконання, що реєстрація малолітніх дітей за зареєстрованим місцем проживання та реєстрації матері відповідає їх найкращім інтересам.
За ст. 150 СК України - батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.
Згідно з нормою ст. 182 СК України, при визначенні розміру аліментів суд враховує: стан здоров`я та матеріальне становище дитини; стан здоров`я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; наявність на праві власності, володіння та/або користування у платника аліментів майна та майнових прав, у тому числі рухомого та нерухомого майна, грошових коштів, виключних прав на результати інтелектуальної діяльності, корпоративних прав; доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів; інші обставини, що мають істотне значення. Розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
За ст. 183 СК України - частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом. Якщо стягуються аліменти на двох і більше дітей, суд визначає єдину частку від заробітку (доходу) матері, батька на їх утримання, яка буде стягуватися до досягнення найстаршою дитиною повноліття. Якщо після досягнення повноліття найстаршою дитиною ніхто з батьків не звернувся до суду з позовом про визначення розміру аліментів на інших дітей, аліменти стягуються за вирахуванням тієї рівної частки, що припадала на дитину, яка досягла повноліття.
Відповідно до ст. 184 СК України суд за заявою одержувача визначає розмір аліментів у твердій грошовій сумі. Розмір аліментів, визначений судом або домовленістю між батьками у твердій грошовій сумі, щорічно підлягає індексації відповідно до закону, якщо платник і одержувач аліментів не домовилися про інше.
За ст. 8 ЗУ "Про охорону дитинства", батьки несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини. Кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.
Відповідно до ст. 3 та ч. 1, 2 ст. 27 Конвенції ООН про права дитини від 20 листопада 1989 року, яка ратифікована Постановою Верховної Ради України № 789-ХІІ (78912) від 27 лютого 1991 року та набула чинності для України 27 вересня 1991 року, держава визнає право кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку дитини. Батьки або інші особи, які виховують дитину, несуть основну відповідальність за забезпечення в межах своїх здібностей і фінансових можливостей умов життя, необхідних для розвитку дитини. В усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Зважаючи на вищевикладене, закон не містить вимоги визначення точного розміру аліментів суто як половини відповідного розміру прожиткового мінімуму на дитину, відповідні розміри прожиткового мінімуму є не абсолютними величинами (базою) для визначення розміру аліментів, а можуть слугувати лише певним орієнтиром при вирішенні питання, яким суд не зв`язаний з огляду на фактичні обставини справи, динаміку дійсних витрат для дитини, тощо.
Згідно ч. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини, ч. 7-8 ст. 7 СК України, під час вирішення будь - яких питань щодо дітей суд повинен виходити з найкращого забезпечення інтересів дітей.
Відповідно до ст. 180 СК України - батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття. За правовим змістом вказаної норми закону, обов`язок утримувати дитину є рівною мірою обов`язком як матері, так і батька. Причому обов`язком є особистим, індивідуальним, а не солідарним. За рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються в частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі.
Враховуючи вищевикладене, виходячи з принципів розумності та справедливості аліменти необхідно встановити в розмірі 5000 грн. щомісячно, але не менше ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, стягуючи їх на користь позивачки на утримання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 починаючи з дня подачі позову і до досягнення найстаршою дитиною повноліття.
Рішення допустити до негайного виконання у межах суми платежу за один місяць.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України - судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку що заявлені позовні вимоги є обгрунованими і підлягають до повного задоволення.
Керуючись ст. ст. 5, 12, 18, 76, 133, 134, 137, 141, 258, 263, 265, 273, 354, 430 ЦПК України, ст. ст. 150, 164, 166, 243, 180 - 182 СК України, ЗУ "Про охорону дитинства", Конвенцією про права дитини від 20 листопада 1989 року, підписаною Україною 21.02.1990 року (ратифіковано Постановою ВР № 789 - ХІІ від 27.02.1991 року), суд, -
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_4 до ОСОБА_2 , третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог: Центр надання адміністративних послуг Керецьківської сільської ради в особі органу опіки та піклування про надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей без згоди батька та стягнення аліментів на утримання дітей - задовольнити повністю.
Надати дозвіл на реєстрацію місця проживання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , мешканця АДРЕСА_1 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , мешканця АДРЕСА_1 разом з матір`ю ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , за адресою АДРЕСА_1 .
Стягувати з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , мешканця АДРЕСА_2 на користь ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , за адресою АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 аліменти на утримання дітей ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 у розмірі 5000 (п`ять тисяч) гривень 00 копійок, але не менше 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку починаючи з 17 грудня 2024 року і до досягнення найстаршою дитиною повноліття.
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , мешканця АДРЕСА_2 - 1211 (одну тисячу двісті одинадцять) гривень 20 коп. судового збору на користь держави (отримувач: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача: 899998; рахунок отримувача UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).
Рішення в частині стягнення аліментів підлягає до негайного виконання у межах суми платежу за один місяць.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду.
ГОЛОВУЮЧИЙ П.І.Уліганинець
16.06.2025 року
Суд | Свалявський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2025 |
Оприлюднено | 19.06.2025 |
Номер документу | 128135699 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Свалявський районний суд Закарпатської області
Уліганинець П. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні