Донецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУкраїна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 червня 2025 року Справа№640/17860/22
Донецький окружний адміністративний суд в складі
головуючого судді Аляб`єва І.Г.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» про надання дозволу на реалізацію майна,
у с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління ДПС у м. Києві з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В», в якій просить надати дозвіл на реалізацію майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В», яке перебуває у податковій заставі з метою погашення усієї суми податкового боргу боржника.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що відповідач перебуває на обліку в ГУ ДПС як платник податків. У відповідача наявний податковий борг на загальну суму 769477,85 грн з податку на додану вартість, податку на прибуток, земельного податку з юридичних осіб, який є узгодженим. Позивач зазначав, що Товариству у встановленому правовими нормами порядку направлялись вимоги про сплату податкового боргу, проте заборгованість у добровільному порядку погашена не була, що зумовило звернення контролюючого органу до суду з позовом про стягнення відповідних коштів з рахунків платника податків у банківських установах, за результатами розгляду якого позовні вимоги було задоволено. Позивач також вказує на закриття відповідачем банківських рахунків. За таких обставин позивач зазначав, що погасити податковий борг Товариства можливо виключно за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва Чудак О.М. від 24.10.2022 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк з моменту отримання копії ухвали для усунення вказаних у ній недоліків.
Позивачем на виконання вимог ухвали суду подано заяву та долучено платіжне доручення №2882 від 06.10.2022.
Зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України перевірено.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.11.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Законом України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 № 2825-IX (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
Разом з цим, на виконання вимог Закону України «Про внесення зміни до пункту 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» щодо забезпечення розгляду адміністративних справ» (далі - Закон) та визначає порядок передачі нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва адміністративних судових справ іншим окружним адміністративним судам України - наказом ДСА України від 16.09.2024 №399 затверджено Порядок передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва (далі - Порядок №399).
Пунктами 4-7 Порядку №399 визначено, що на розгляд та вирішення судам підлягають передачі судові справи, які нерозглянуті ОАСК та передані до КОАС, але до набрання чинності Законом, не розподілені між суддями. Матеріали щодо розгляду та вирішення окремих процесуальних питань у межах нерозглянутих судових справ підлягають передачі до судів, визначених у результаті автоматизованого розподілу судових справ між судами, проведеного відповідно до правил, установлених цим Порядком. Судові справи, вказані у переліку, які підлягають передачі судам, мають бути зареєстровані в базі даних. Перелік складається відповідальною особою протягом семи робочих днів після опублікування цього Порядку за формою, визначеною у додатку 1 до Порядку, та формується в електронній формі із застосуванням КЕП.
На виконання вимог пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX та Порядку №399 на підставі Акту приймання-передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва від 15.01.2025, згідно супровідного листа КОАС від 15.01.2025 №01-19/474/25 до Донецького окружного адміністративного суду передано 4132 судові справи, у тому числі адміністративну справу №640/17860/22.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №640/17860/22 передано на розгляд судді Донецького окружного адміністративного суду Аляб`єва І.Г.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24.03.2025 прийнято адміністративну справу до провадження судді Аляб`єва І.Г., вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними матеріалами справи у строк, встановлений статтею 258 КАС України.
Вказану ухвалу в той же день судом надіслано до Єдиного державного реєстру судових рішень (посилання на веб-адресу: https://reyestr.court.gov.ua), де їй забезпечено надання загального доступу 24.03.2025. Також ухвалу надіслано сторонам у справі на електронну пошту.
У строк, встановлений судом, відповідач відзиву на позовну заяву не подав, а тому суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до вимог статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За правилами пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином.
Згідно з нормами частини третьої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.
Частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Крім того, про можливість ознайомитися з текстом ухвали про відкриття провадження на офіційному сайті суду http://court.gov.ua/fair/sud0570 відповідач повідомлена в телефонному режимі.
Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» (далі - Відповідач/ТОВ «Стройдорсервіс-В») перебуває на обліку ГУ ДПС у м. Києві та є платником податків за основним місцем обліку.
Відповідно до інформаційної бази ГУ ДПС у м. Києві, картки особового рахунка платника за Відповідачем обліковується податковий борг на загальну суму 769 477,85 грн. в тому числі пеня на суму 74 298,15 грн, а саме за платежами:
-податок на додану вартість (14040100) у розмірі 324 150,18 грн;
-податок на прибуток (11021000) у розмірі 86 437.73 грн в тому числі пеня на суму 5 506,29 грн;
-земельний податок з юридичних осіб (18010500) (Деснянський р-н) у розмірі 296 748,97 грн в тому числі пеня на суму 43 996,96 грн;
земельний податок з юридичних осіб (18010500) (Оболонський р-н) у розмірі 60 140,97 грн в тому числі пеня на суму 24 794,90 грн.
Сума боргу відповідачем не плачена в добровільному порядку, тому враховуючи несплачені суми податкових зобов`язань, у відповідача обліковується податковий борг у сумі 769 477,85 грн.
На адресу ТОВ «Стройдорсервіс-В» направлялася податкова вимога №686-15 від 17.10.2013 на суму 1396,36 грн про сплату податкового боргу на адресу відповідача, яка співпадає з адресою зазначеною у ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 04029, м. Київ, вул. Героїв Дніпра, буд.1, проте не отримана ТОВ «СТРОЙДОРСЕРВІС» та повернута відповідним відділенням поштового зв`язку до податкового органу.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.08.2021 у справі №640/30560/20 адміністративний позов Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» (код ЄДРПОУ 23716988, адреса: 04209, м. Київ, вул. Героїв Дніпра, 1) про стягнення податкового боргу - задоволено повністю.
Стягнуто з рахунків Товариства з обмеженою Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» (код ЄДРПОУ 23716988, адреса: 04209, м. Київ, вул. Героїв Дніпра, 1) у банках, що обслуговують боржника - податковий борг в сумі 406 972,21 грн. (чотириста шість тисяч дев`ятсот сімдесят дві гривні 21 копійок) на користь Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) за рахунок погашення податкового боргу.
З метою опису майна у податкову заставу прийнято рішення від 11.11.2013 № 12325/10/26-54-15-01 про опис майна у податкову заставу на підставі якого складені акти опису майна у податкову заставу від 30.05.2018 № 92/26-15-17-02-17, від 31.05.2018 № 102/26-15-17-02-17, якими у податкову заставу описано рухоме та нерухоме майно платника податків.
Податкова застава зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на рухоме майно про реєстрацію обтяження 08.06.2026 за № 15855909 (витяг від 07.10.2022 № 80685650) та у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження 01.06.2018 за№ 26435030 (витяг від 04.06.2018 № 126152863).
До банківських установ спрямовані інкасові доручення на всі відкриті у банківських установах рахунки ТОВ «Стройдорсервіс-В», які повернуті без виконання, а саме:
АТ «ОЩАДБАНК» - інкасові доручення від 08.06.2022 № 2065/26-15-13-05-39. №2060/26-15-13-05-39 (повернуті у зв`язку з відсутністю коштів).
Оскільки, вжиті контролюючим органом заходи не призвели до погашення податкового боргу, а тому у стягувана виникло право на погашення податкового боргу за рахунок майна, яке перебуває у податковій заставі.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Згідно частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПК України).
Положеннями підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
За приписами пункту 87.1 статті 87 ПК України, джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Згідно пункту 87.2 статті 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
В силу вимог пункту 87.3 статті 87 ПК України, не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків:
- майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави;
- майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг, оренду, схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління;
- майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження;
- кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім`я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів та попередньої оплати за контрактами підприємств суднобудівної промисловості (клас 35.11 група 35 КВЕД ДК 009:2005), отримані від замовників морських та річкових суден та інших плавучих засобів;
- майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у тому числі казенних підприємств. Порядок віднесення майна до такого, що включається до складу цілісного майнового комплексу державного підприємства, встановлюється Фондом державного майна України;
- майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України;
- майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України «Про заставу»;
- кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи, що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.
У відповідності до пункту 89.3 статті 89 ПК України, майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно пункту 89.5 статті 89 ПК України, у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
За приписами пунктів 95.1- 95.3 статті 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем прийнято рішення від 11.11.2013 № 12325/10/26-54-15-0 про опис майна відповідача у податкову заставу.
В подальшому, податковим органом було складено акти опису майна ТОВ «Стройдорсервіс-В» у податкову заставу 30.05.2018 № 92/26-15-17-02-17, від 31.05.2018 № 102/26-15-17-02-17 та зареєстровані в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна обтяження рухомого майна відповідача на підставі означеного акта.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 18.11.2021 у справі № 200/8357/19-а зазначив наступне: «...ПК України визначені обов`язкові умови (обставини), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у податкового органу права на звернення до суду із даним позовом, а саме: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення податкової служби до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Лише сукупність вказаних обставин наділяє податковий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
При зверненні до суду з вимогою про надання дозволу на погашення заборгованості за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, податковий орган повинен обґрунтувати в першу чергу недостатність у такого платника грошових коштів - готівкових чи на рахунках у банку, достатніх для повного погашення його боргу перед бюджетом, а також зазначити, які заходи вжив податковий орган для того, щоб погасити борг платника за рахунок належних йому коштів та чим це підтверджується».
Матеріали справи свідчать, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від від 20.08.2021 у справі №640/30560/20 стягнуто з рахунків Товариства з обмеженою Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» (код ЄДРПОУ 23716988, адреса: 04209, м. Київ, вул. Героїв Дніпра, 1) у банках, що обслуговують боржника - податковий борг в сумі 406 972,21 грн. (чотириста шість тисяч дев`ятсот сімдесят дві гривні 21 копійок) на користь Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) за рахунок погашення податкового боргу.
Як вже зазначалось, ГУ ДПС у м. Києві інкасові доручення до банківських установ не надсилались у зв`язку з відсутністю у ТОВ «Стройдорсервіс-В» відкритих банківських рахунків.
Водночас відповідачем не надано жодних пояснень та доказів, якими б спростовувалися означені вище обставини.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що ГУ ДПС у м. Києві належним чином здійснило усі необхідні заходи, що передують зверненню контролюючого органу до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі на суму податкового боргу у розмірі 769 477,85 грн, який є узгодженим.
У свою чергу, право контролюючого органу на звернення до суду щодо отримання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, як зазначалося, виникає виключно у разі наявності узгодженого податкового боргу, встановлення відсутності коштів на рахунках боржника під час процедури стягнення такого боргу. Якщо ж така процедура не була застосована контролюючим органом, то право на погашення податкового боргу за рахунок майна не виникає.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивачем вжито всіх залежних від нього заходів для стягнення податкового боргу в розмірі 769 477,85 грн, а тому позов у цій частині підлягає задоволенню.
Таким чином, позов слід задовольнити повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 139, 242-246, 250, 256 Кодексу адміністративного судочинства, суд
в и р і ш и в:
Задовольнити позов Головного управління ДПС у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» про надання дозволу на реалізацію майна.
Надати Головному управлінню ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) дозвіл на погашення податкового боргу в сумі 769477,85 грн. за рахунок майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройдорсервіс-В» (код ЄДРПОУ 23716988, адреса: 04209, м. Київ, вул. Героїв Дніпра, 1), що перебуває у податковій заставі.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 16.06.2025 року.
Суддя І.Г. Аляб`єв
| Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 16.06.2025 |
| Оприлюднено | 18.06.2025 |
| Номер документу | 128145708 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аляб'єв І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні