Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 червня 2025 рокусправа № 380/4544/25
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» (вул. Княгині Ольги, 8, м. Львів, код ЄДРПОУ 39200881) до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 44045187), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» (далі позивач, ТОВ «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач -2), у якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великим платниками податків № 12475117/39200881 від 06 лютого 2025 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 249 від 12 червня 2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України вчинити дії щодо реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 249 від 12 червня 2024 року до податкової накладної № 1598 від 30 січня 2024 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач-1 протиправно відмовив у реєстрації спірного розрахунку коригування кількісних і вартісних показників, незважаючи на його відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами. Окрім цього вказує, що відповідач-1 не зазначив, які саме документи згідно з вичерпним переліком слід надати позивачу для перевірки і, які були б достатні для прийняття відповідачем-1 рішення про реєстрацію такого розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вважає, що оскаржуване рішення є не обґрунтованим та не відповідає закону, оскільки позивач долучив всі необхідні документи та пояснення, які підтверджують реальність господарських операцій. Також вказує, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача-2 зареєструвати розрахунок коригування, поданий позивачем засобами електронного зв`язку для реєстрації в ЄРПН.
Ухвалою суду від 14.03.2025 р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідачі щодо задоволення позову заперечили з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Представник зазначає, що відповідач-1 правомірно відмовив у реєстрації спірного розрахунку коригування, складеного позивачем, з підстав невиконання ним вимог Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання такого розрахунку коригування. Крім того, вважає вимогу щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірний розрахунок коригування передчасною, а належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача повторно розглянути питання щодо реєстрації розрахунку коригування.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.
Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» є зареєстрованою юридичною особою відповідно до українського законодавства. Основним видом економічної діяльності позивача є оптова торгівля напоями (КВЕД 46.34). До інших зареєстрованих кодів видів економічної діяльності включається: 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами та ін.
Позивач орендує склади, на яких здійснює зберігання придбаного товару, здійснює закупівлю продуктів харчування як в іноземних, так і в українських контрагентів, з метою подальшої реалізації його третім особам.
Зокрема, закупівля відповідних товарів здійснюється на підставі зовнішньоекономічного договору поставки (контракт) № 15-01/19 від 15 січня 2019 року, укладеного між позивачем (відповідно до умов договору - Покупець) та Jamones Duriber SLU, Іспанія (відповідно до умов договору - Постачальник).
Оплату за відповідний товар, придбаний позивачем, підтверджують відповідні платіжні доручення та виписки по рахунках, зокрема: платіжне доручення в іноземній валюті № 2 від 09 січня 2024 року, про перерахування 53 316,60 євро на користь Jamones Duriber SLU, Іспанія.
Отримання відповідного товару позивачем підтверджується вантажною митною декларацією №24UA209170005510U8.
05 грудня 2019 року Позивач (відповідно до умов Договору - Постачальник) та товариство з обмеженою відповідальністю «Вайн Хантерс» (відповідно до умов Договору - Покупець) уклали Договір поставки № 05/12/2019 (далі за текстом - Договір поставки)
Відповідно до п. 1.1. Договору поставки Постачальник поставляє, а Покупець приймає і зобов`язується оплатити на умовах, визначених даним договором, товар в асортименті, кількості і за цінами, вказаними у Специфікаціях (іменована надалі «Специфікація»), що є невід`ємною частиною даного Договору.
Пунктом 2.1. Договору поставки передбачено, що Поставка Товару здійснюється на умовах DDP (магазин Покупця) відповідно до Офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати «ІНКОТЕРМС» в редакції від 2010 року, якщо інше не передбачено даним Договором або додатками до нього.
Згідно із п. 2.2. Договору поставки Постачальник повинен поставляти товар у кількості, у строки та за адресою відповідного магазину, що вказані у Замовленні, а також у відповідності до усіх інших вимог згідно із Замовленням, умовами цього Договору та додатками до нього.
Відповідно до п. 2.3. Замовлення формується Покупцем на підставі погодженої сторонами Специфікації та направляється Постачальнику одним з декількох способів: а) шляхом вручення (передачі) Замовлення у письмовій формі через офіційного представника Постачальника; б) по факсу за номером - ; в) в електронному вигляді на електронну адресу: isemeniuk@regno.ua; г) іншим способом прийнятним для Сторін.
Постачальник зобов`язується підтверджувати кожне замовлення. Таке підтвердження означає прийняття Постачальником обов`язку з поставки відповідної партії товару. Підтвердження надається Покупцю в тій самій формі, в якій було розміщене замовлення. У випадку якщо Постачальник не надасть підтвердження прийняття замовлення чи повідомлення про неможливість його виконання протягом 1 (одного) робочого дня з моменту його отримання, замовлення вважається прийнятим Постачальником до виконання.
Згідно із п. 2.9. Договору поставки Поставка товару відбувається за рахунок Постачальника.
На виконання вищезазначених умов Договору поставки Покупець здійснював замовлення Товару, що підтверджується відповідним Замовленням Покупця № УТПХ 0001804 від 27 січня 2024 року.
Позивач, в свою чергу, виконуючи обов`язки Постачальника за Договором поставки відвантажив відповідний Товар відповідно до замовлення Покупця, що підтверджується відповідними видатковими накладними на Товар: видаткова накладна № Н40129р0056 від 30 січня 2024 року
Товариство з обмеженою відповідальністю «Вайн Хантерс», виконуючи взяті на себе зобов`язання Покупця, здійснював оплату за поставлений Товар, що підтверджується виписками з банківських рахунків Позивача, зокрема: виписка з рахунку на 02.02.2024 року, виписка з рахунку на 27.02.2024 року.
На виконання вимог податкового законодавства України Позивач, на дату настання першої події, склав на подав на реєстрацію податкову накладну № 1598 від 30.01.2024 року.
Відповідно до п. 3.8. Договору поставки Покупець має право повернути, а Постачальник зобов`язаний прийняти товар в наступних випадках: товар не користується попитом; залишковий термін придатності товару становить менше 1/3 загального терміну придатності; наявності надлишків товару по закінченню строку проведення акцій по такому товару; наявності сезонних товарів по закінченню сезону; повернення неякісного товару покупцями; прийняття рішення (іншого документа) контролюючими (перевіряючими) органами про заборону або призупинення реалізації товару, поставленого Постачальником; відсутність на індивідуальній упаковці товару маркування, що відповідає вимогам чинного законодавства України.
Остаточний розрахунок з Постачальником проводиться після повернення товару та надання всіх документів (акти виконаних робіт, тощо), визначених Договором У разі повернення товару Постачальник зобов`язаний забрати товар у Покупця протягом 5 (п`яти) календарних днів з моменту отримання відповідного повідомлення Покупця, але не пізніше чергової поставки товару. Представник Постачальника, після закінчення приймання товару, що повертається, зобов`язаний надати довіреність на отримання товару і коригуючу податкову накладну. Повернення товару здійснюється за рахунок Постачальника. Належним повідомленням про необхідність повернення товару вважається лист відправлений електронною поштою Постачальнику або лист відправлений поштовим відправленням з рекомендованим повідомленням.
ТОВ «Вайн Хантерс» звернулося до Позивача, шляхом надіслання листа на електронну пошту Постачальника із вимогою про необхідність забрати товар відповідно до умов п. 3.8. Договору поставки. Позивач здійснив повернення Товару у зв`язку з чим була складена накладна на повернення товару від покупця №В40612р0041 від 12 червня 2024 року - згідно якої відбулось часткове повернення товару покупцем, а саме хамон Серрано нарізка (BONJAMON) 500 г - 1 шт.
Однією з умов повернення Товару згідно Договору поставки є - «залишковий термін придатності товару становить менше 1/3 загального терміну придатності». В даному випадку термін придатності повернутого хамону Серрано нарізка (BONJAMON) 500 г закінчувався 08.07.2024 р„ про що вказано в Додатку (delivery note) №PVC 86713 від 11.01.2024р. до сертифікату якості. Товар було повернуто 12.06.2024 р., на той момент залишковий термін придатності товару становив менше 1/3 загального терміну придатності.
У зв`язку із поверненням Товару Позивачем було складено та подано на реєстрацію розрахунок коригування № 249 від 12 червня 2024 року до раніше поданої та зареєстрованої податкової накладної № 1598 від 30 січня 2024 року.
Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якої спірний розрахунок коригування прийнятий, однак реєстрація зупинена, оскільки такий поданий платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем було подано повідомлення про подання пояснень №21/01 від 21.01.2025 та копії документів. Після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або додаткових документів № 12424877/39200881 від 28.01.2025 позивач подав додаткові пояснення №30/01 від 30.01.2025, а також копії документів, які були вказані у повідомленні щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено.
Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за наслідками розгляду наданих платником податків додаткових пояснень та документів прийняла рішення від 06.02.2025 р. № 12475117/39200881 про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 249 від 12.06.2024р.
Підставою для відмови в реєстрації вищевказаного розрахунку коригування обрано ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вважаючи рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про відмову в реєстрації спірного розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим Кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246) відповідно до пункту 2 якого податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).
Згідно з п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Також, постановою Кабінету Міністрів України 11.02.2019 №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр, ЄРПН), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Законодавцем не визначено чіткого переліку документів, які платник податку може подати до контролюючого органу, такий перелік визначається платником податку на власний розсуд у кожному випадку окремо, в залежності від підстав зупинення реєстрації податкової накладної.
Таким чином, при зупиненні реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання або часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів, контролюючий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію ризиковості платника податку та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.
Суд також зазначає, що вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки закріплює диференціацію документів, які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, залежно від встановленої відповідності податкової накладної/розрахунку коригування тому чи іншому критерію.
Із долученої до матеріалів справи квитанції від 20.06.2024 року №9168720100 судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про те, що розрахунок коригування поданий платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Зміст цієї квитанції зумовлює висновок про те, що фіскальним органом в порушення пункту 201.16 статті 201 ПК України не вказано конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування у такому виді, який би унеможливив неоднозначне розуміння цієї пропозиції платником податків, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Також суд звертає увагу, що у п.8 Критеріїв ризиковості платника податку зазначено, що одним з таких критеріїв є наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Проте, у спірних правовідносинах зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування на підставі критеріїв ризиковості, встановлених постановою Кабінету Міністрів України, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, що вказує на неправомірність такого зупинення.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства; ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Матеріалами справи підтверджується, що позивачем подано податковому органу пояснення № 21/01 від 21.01.2025 щодо підтвердження інформації зазначеної у розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 249 від 12.06.2024 року.
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та копій документів з метою розблокування реєстрації спірного розрахунку коригування, Західним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято Повідомлення від 28.01.2025 №12424877/39200881 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо реєстрації такого РК. У зазначеному Повідомленні контролюючим органом вказано, що позивачем на розгляд комісії регіонального рівня для розблокування реєстрації спірного РК необхідно надати копії підтверджуючих документів, а саме: щодо зберігання або утилізації повернутого товару (у випадку утилізації - документи щодо нарахування компенсуючого ПДВ по даній операції).
Позивачем 30.01.2025 року подано до контролюючого органу повідомлення № 30/01 про надання додаткових пояснень та копій документів щодо розрахунку коригування №249 від 12.06.2024 року в якому вказано, що товариством долучено та раніше надавалась картка рахунку № 281 за 30.01.2024 - 12.06.2024, в якій відображено облік руху та наявності товару, вказаного в розрахунку коригування, що знаходиться на складі, в розрізі номенклатури товарів, партії, місця зберігання, в кількісному та вартісному вимірі повернутого товару. Тобто, в даному документі відображено, що товар (Хамон Серрано нарізка (BONJAMON) 500 г - 1 шт.), який був повернутий покупцем постачальнику згідно накладної на повернення від покупця №В40612р0041 від 12.06.2024 р. в даний момент знаходиться на складі за адресою: м. Київ, вул. Пшенична, буд. 9, 1 поверх (літ. 3). Так як подальше використання даного товару неможливе через закінчення терміну придатності 08.07.2024 р., в майбутньому він має бути утилізований. Утилізація проводиться тоді, коли буде зібрана достатня кількість товару, що підлягає утилізації. Наступна утилізація запланована на вересень 2025 р. Також у поясненні зазначено, що складське приміщення за адресою м. Київ вул. Пшенична, буд. 9, 1 поверх (літ. 3), де в даний момент знаходиться повернутий товар, використовується для здійснення господарських операцій, що підтверджується численними актами здачі-прийняття робіт та платіжними інструкціями про оплату за оренду даного нежитлового приміщення з червня 2024 по січень 2025 року.
Надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваним рішенням №12475117/39200881 від 06.02.2025 відмовив позивачу у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №249 від 12.06.2024 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, як свідчить зміст вказаного рішення, підставою для відмови слугувало ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню відповідача про відмову у реєстрації спірного розрахунку коригування, суд зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття такого рішення, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Адже контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваного рішення та які саме порушення законодавства допущено платником при їх складанні.
Суд враховує, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Беручи до уваги те, що оскаржуване рішення контролюючого органу є правовим актом індивідуальної дії, суд констатує невідповідність такого рішення критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує його неоднозначне трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Підсумовуючи вищенаведене суд зазначає, що під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які б спростовували твердження позивача та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, яким відмовлено позивачу у реєстрації спірного розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, зокрема тих, які були надані контролюючому органу разом з поясненнями щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого було зупинено, суд робить висновок, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у його реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на викладене, суд вважає, що оскаржуване позивачем рішення комісії Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.02.2025 р. № 12475117/39200881 про відмову у реєстрації розрахунку коригування № 249 від 12.06.2024 прийняте не у спосіб, визначений законом, а тому, є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування № 249 від 12.06.2024 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024, суд враховує таке.
Згідно вимог п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.
В той же час, суд звертає увагу, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
За приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №249 від 12.06.204 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд робить висновок про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №249 від 12.06.2024 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024, поданий ТОВ «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обраний судом спосіб захисту порушеного права платника податку узгоджується з правовими висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 06.03.2024 року у справі №440/3706/23 та від 12.04.2024 року у справі №380/14551/23. Натомість, зобов`язання Державної податкової служби України до вчинення дій щодо повторного розгляду спірного питання реєстрації розрахунку коригування не вичерпуватиме спір.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд висновує, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір належить стягнути на його користь.
Оскільки діям та рішенням Державної податкової служби України оцінка судом не надавалася, сплачений судовий збір у розмірі 2422,40 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, бо саме рішення цього суб`єкта владних повноважень визнано судом протиправним.
Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ухвалив:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 06.02.2025 р. № 12475117/39200881 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №249 від 12.06.2024 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №249 від 12.06.2024 до податкової накладної №1598 від 30.01.2024, поданий Товариством з обмеженою відповідальністю «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» (вул. Княгині Ольги, 8, м. Львів, код ЄДРПОУ 39200881).
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 44045187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕГНО ІТАЛІЯ УА» (вул.Княгині Ольги, 8, м. Львів, код ЄДРПОУ 39200881) судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст судового рішення складено 16.06.2025 року.
СуддяКостецький Назар Володимирович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2025 |
Оприлюднено | 18.06.2025 |
Номер документу | 128147546 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні