Герб України

Постанова від 05.06.2025 по справі 160/24635/24

Третій апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 червня 2025 року м.Дніпросправа № 160/24635/24

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2024 року у справі № 160/24635/24 (суддя Златін С.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «САТУРН АГРО» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «САТУРН АГРО» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задоволено частково:

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729929/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729927/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729930/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729928/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729926/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 6 вересня 2024 року №11739012/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 6 вересня 2024 року №11739014/38187493;

- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 3 вересня 2024 року №11722313/38187493;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №6 від 08.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №7 від 09.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №8 від 10.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №9 від 13.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №10 від 14.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №11 від 15.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №12 від 16.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;

- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «САТУРН АГРО» №13 від 17.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.

З рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, була подана апеляційна скарга. У скарзі, посилаючись на помилкове застосування судом норм матеріального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, скаржник просить скасувати рішення суду першої інстанції у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач-1 посилається на правомірність прийняття оскаржених рішень, оскільки подані позивачем податкові накладні відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а надані підприємством пояснення та документи виявлених порушень не усунули, у зв`язку з чим просили відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. Вказує, що комісія не має ані повноважень, ані об`єктивної можливості визначати конкретний детальний перелік необхідних документів для кожного окремого випадку зупинення податкової накладної індивідуально для платника. Така можливість є тільки у самого платника, який повинен самостійно визначити перелік власних документів, які підтверджують всі вказані вище аспекти та підстави складання конкретної податкової накладної: дату першої події, джерело походження товару, ланцюг та обставини придбання та інше, якими й спростовується певний ризик. Крім того, вважає, що зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну є ознакою втручання в дискреційні повноваження.

Позивач та відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористались.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Сатурн Агро» є юридичною особою та платником ПДВ, основним видом господарської діяльності якого згідно КВЕД 01.50 є Змішане сільське господарство. Позивач займається вирощуванням зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), розведенням великої рогатої худоби молочних порід (код КВЕД 01.41) а також іншої рогатої худоби та буйволів (код КВЕД 01.42), допоміжною діяльністю у рослинництві (код КВЕД 01.46) а також неспеціалізованою оптовою торгівлею (код КВЕД 46.90).

Між ТОВ «САТУРН АГРО» (Постачальник) та ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД» (код ЄДРПОУ 43941188) (Покупець) (разом Сторони) укладено договір купівлі-продажу №01/05-2024 від 01.05.2024 р. (далі за текстом Договір №01/05-2024 ), яким передбачено (мовою оригіналу): Постачальник зобов`язується передати Покупцеві мінеральні добрива (надалі по тексту-товар) по Специфікаціям, які є невід`ємною частиною даного Договору в обумовлені даним Договором строки визначені договором та графіком поставки, а Покупець зобов`язується прийняти вказаний Товар і сплатити за нього встановлену грошову суму в розмірі та строки, встановлені цим Договором та додатками до нього.

На виконання умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД»( Аміачна селітра фасована (1000 кг)) в кількості 100 т на загальну суму 3 528 000,00 грн. ) на підставі специфікації № 3 до Договору № 01/05- 2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №6 від 08.05.2024 р., ТТН № 6 від 08.05.2024 року, № 6-1 від 08.05.2024 року, № 6-2 від 08.05.2024 року, № 6-3 від 08.05.2024 року, № 6-4 від 08.05.2024 року (копії додаються).

З урахуванням відвантаження (реалізації) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД» товару (аміачна селітра фасована (1000 кг)) за договором купівлі-продажу №01/05-2024 від 01.05.2024 р., відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України позивачем було складено (виписано) податкову накладну №6 від 08.05.2024 р. на загальну суму 3 528 000,00 грн. (в тому числі ПДВ 588 000,00грн.), реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

В наступному, на виконання умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД»( Аміачна селітра фасована (1000 кг)) в кількості 100 т на загальну суму 3 528 000,00 грн. ) на підставі специфікації № 3 до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №7 від 09.05.2024 р., ТТН № 7 від 09.05.2024 року, № 7-1 від 09.05.2024 року, № 7-2 від 09.05.2024 року, № 7-3 від 09.05.2024 року, № 7-4 від 09.05.2024 року.

На суму відвантаженого 9 травня 2024 року товару ТОВ «САТУРН АГРО» було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №7 від 09.05.2024 р. на загальну суму 3 528 000,00грн. (в тому числі ПДВ 588 000,00грн.), реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Також, в межах положень Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД»( Аміачна селітра фасована (1000 кг)) в кількості 100 т на загальну суму 3 528 000,00 грн. ) на підставі специфікації № 3 до Договору № 01/05- 2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №8 від 10.05.2024 р., ТТН № 8 від 10.05.2024 року, № 8-1 від 10.05.2024 року, № 8-2 від 10.05.2024 року, № 8-3 від 10.05.2024 року, № 8-4 від 10.05.2024 року.

На суму вартості відвантаженої 10 травня 2024 року селітри аміачної фасованої Позивачем було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №8 від 10.05.2024 р. на загальну суму 3 528 000,00грн. (в тому числі ПДВ 588 000,00грн.), реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Окрім того, на виконання умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД»( Аміачна селітра фасована (1000 кг) в кількості 29 т ;Карбамід в мішках в-во Узбекистан в кількості 15 т, Сульфат амонію гранульований (б/б, в-во Латвія) в кількості 45 т на загальну суму 3 052 575,00 грн. ) на підставі специфікації № 3, специфікації № 4, специфікації № 5 до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №9 від 13.05.2024 р., ТТН № 9 від 13.05.2024 року, № 9-1 від 13.05.2024 року, № 9-2 від 13.05.2024 року, № 9-3 від 13.05.2024 року.

Саме суму 3 052 575,00 грн. позивачем за правилом «першої події» відповідно до вимог ст.187 Податкового кодексу України було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №9 від 13.05.2024 р., реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Крім того, відповідно до умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД Добриво азотно-фосфорно-калійне комплексне NPK 10:20:20: +6 (S)біг-бег, в кількості 20 т ; Добриво азотно-фосфорно-калійне комплексне 7:20:30 біг-бег в кількості 17 т; Селітра аміачна марки Б в біг-бегах в кількості 24 т, Добриво азотно-фосфорно-калійне 16:16.16-6 (S) в мішках по 50 кг в кількості 24,5 т; Добриво азотно-фосфорно-калійне 10-20-20-6 (S) в мішках по 50 кг в кількості 11 т; Селітра вапняково-аміачна в мішках в кількості 7 т))на загальну суму 3 636 690,06грн. ) на підставі специфікації № 8, специфікації № 6, специфікації № 7, специфікації № 11, специфікації № 10, до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №10 від 14.05.2024 р., ТТН № 10 від 14.05.2024 року, № 10- 1 від 14.05.2024 року, № 10-2 від 14.05.2024 року, № 10-3 від 14.05.2024 року, № 10-4 від 14.05.2024 року (копії додаються).

На суму вартості відвантаженого 14 травня 2024 року товару ТОВ «САТУРН АГРО» було складено (виписано) податкову накладну №10 від 14.05.2024 р., реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Так, на виконання умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД ( селітра аміачна в мішках в кількості 100 т) на загальну суму 3 900 528,00 грн. ) на підставі специфікації № 9, до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №11 від 15.05.2024 р., ТТН № 11 від 15.05.2024 року, № 11-1 від 15.05.2024 року, № 11-2 від 15.05.2024 року, № 11-3 від 15.05.2024 року, № 11-4 від 15.05.2024 року..

З урахуванням відвантаження (реалізації) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД» товару (селітра аміачна в мішках) за договором купівлі-продажу №01/05- 2024 від 01.05.2024 р., відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI, яким передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД» (за першою подією) було складено (виписано) податкову накладну №11 від 15.05.2024 р. на загальну суму 3 900 528.00 (в тому числі ПДВ 650 088,00грн.), реєстрацію якої було безпідставно зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

В подальшому, згідно умов Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД( селітра аміачна в мішках в кількості 100 т))на загальну суму 3 900 528,00 грн. ) на підставі специфікації № 9, до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №12 від 16.05.2024 р., ТТН № 12 від 16.05.2024 року, № 12-1 від 16.05.2024 року, № 12-2 від 16.05.2024 року, № 12-3 від 16.05.2024 року, № 12-4 від 16.05.2024 року..

Саме на цю суму ТОВ «САТУРН АГРО» за правилом «першої події» відповідно до вимог ст.187 Податкового кодексу України було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №12 від 16.05.2024 р., реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Надалі, в рамках Договору №01/05-2024 від 01.05.2024 р. щодо постачання товарів, ТОВ «САТУРН АГРО» проведено відвантаження (реалізацію) в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД( селітра аміачна в мішках в кількості 100 т))на загальну суму 3 900 528,00 грн. ) на підставі специфікації № 9, до Договору № 01/05-2024 від 01.05.2024 року, видаткової накладної №13 від 17.05.2024 р., ТТН № 13 від 17.05.2024 року, № 13-1 від 17.05.2024 року, № 13-2 від 17.05.2024 року, № 13-3 від 17.05.2024 року, № 13-4 від 17.05.2024 року.

За фактом відвантаження 17 травня 2024 року на користь ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД» селітри аміачної в кількості 100 т. Позивачем відповідно до вимог ст.187 Податкового кодексу України на суму 3 900 528,00 грн. було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №13 від 17.05.2024 р., реєстрацію якої було зупинено з підстав відповідності п.8 критеріїв ризиковості.

Товар, який реалізовано в адресу ТОВ «АГРОЦЕНТР ЗАХІД», свого часу придбаний у ПАТ «УКРАГРО НПК» (код ЄДРПОУ 31961067) Придбання товару та здійснення оплати за нього підтверджується відповідними первинними документами: Договір № К 379 від 03.12.2021 року, Договір № К 398 від 17.12.2021 року, рахунок на оплату № К 379 від 03.12.2021 року, рахунок на оплату № К 398 від 17.12.2021 року, видаткова накладна № К 1690 від 30.12.2021 року, видаткова накладна № К 1606, від 07.12.2021 року, видаткова накладна № К 1 від 04.01.2022 року. ТТН № К 1690 від 30.12.2021 року, ТТН № К 1606 від 07.12.2021 року, ТТН № К 1606/1 від 07.12.2021 року ТТН № К 1 від 04.01.2022 року - податкова накладна № 80 від 03.12.2021 року, податкова накладна № 641 від 20.12.2021 року; - виписка банку АТ "АЙБОКС БАНК" за період від 21.01.2022 року та 12.04.2022 року та Картка рахунку 631 з ПАТ "УКРАГРО НПК» за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року; Договір № К 381 від 06.12.2021 року, Договір № КВ 133 від 31.03.2022 року, рахунок на оплату № КВ 133 від 31.03.2022 року, рахунок на оплату № К 381 від 06.12.2021 року, видаткова накладна № К 1610 від 08.12.2021 року, видаткова накладна № КВ 176 від 04.04.2022 року, ТТН № К 1610 від 08.12.2021 року, ТТН № К 1610/1 від 08.12.2021 року, ТТН № К 1610/2 від 08.12.2021 року ТТН № КВ 176 від 04.04.2022 року, податкова накладна № 139 від 06.12.2021 року, податкова накладна № 1187 від 31.03.2022 року, виписка банку АТ "АЙБОКС БАНК" за період від 21.01.2022 року та 12.04.2022 року та Картка рахунку 631 з ПАТ "УКРАГРО НПК» за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір № К 390 від 10.12.2021 року , Договір № КВ 144 від 04.04.2022 року, рахунок на оплату № КВ 144 від 04.04.2022 року, рахунок на оплату № К 390 від 10.12.2021 року, видаткова накладна № К 1661 від 16.12.2021 року, видаткова накладна № К 1654 від 15.12.2021 року, видаткова накладна № К 1649 від 14.12.2021 року видаткова накладна № КВ 174 від 04.04.2022 року, видаткова накладна № КВ 191 від 05.04.2022 року, ТТН № К 1661 від 16.12.2021 року, ТТН № К 1654 від 15.12.2021 року, ТТН № К 1649 від 14.12.2021 року ТТН № КВ 174 від 04.04.2022 року, ТТН № КВ 191 від 05.04.2022 року, податкова накладна № 323 від 10.12.2021 року, податкова накладна № 143 від 05.04.2022 року, податкова накладна № 132 від 04.04.2022 року, виписка банку АТ "АЙБОКС БАНК" за період від 21.01.2022 року та 12.04.2022 року та Картка рахунку 631 з ПАТ "УКРАГРО НПК» за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір поставки мінеральних добрив № 20-070 від 05.10.2020 року; Специфікація № ФЗА00000007 від 17.12.2021 року, специфікація № ФЗА00000008 від 12.01.2022 року, Рахунок № 805 від 17.12.2021 року, рахунок № 22 від 12.01.2022 року, Видаткова накладна № 28 від 12.01.2022 року, видаткова накладна № 110 від 09.02.2022 року, видаткова накладна № 176 від 02.03.2022 року, видаткова накладна № 193 від 07.03.2022 року; ТТН № 28 від 12.01.2022 року, ТТН № 110 від 09.02.2022 року, ТТН № 176 від 02.03.2022 року, ТТН № 193 від 07.03.2022 року, Податкова накладна № 41 від 17.12.2021 року, розрахунок коригування № 42 до податкової накладної № 41 від 17.12.2021 року, податкова накладна № 25 від 12.01.2022 року; Договір № КВ 144 від 04.04.2022 року, Договір № КВ 134 від 31.03.2022 року, Рахунок на оплату № КВ 144 від 04.04.2022 року, рахунок на оплату № КВ 134 від 31.03.2022 року, Видаткова накладна № КВ 191 від 05.04.2022 року, видаткова накладна № КВ 196 від 05.04.2022 року, ТТН № КВ 191 від 05.04.2022 року, ТТН № КВ 196 від 05.04.2022 року, Податкова накладна № 132 від 04.04.2022 року, податкова накладна № 143 від 05.04.2022 року, податкова накладна № 1190 від 31.03.2022 року, виписка банку АТ "АЙБОКС БАНК" за період від 21.01.2022 року та 12.04.2022 року та Картка рахунку 631 з ТОВ "Фірма Захід Агроцентр" та ПАТ «УКРАГРО НПК»( за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір поставки мінеральних добрив № 20-070 від 05.10.2020 року; Специфікація № ФЗА00000188 від 23.03.2022 року, специфікація № ФЗА00000012 від 24.03.2022 року; Рахунок на оплату № 188 від 23.03.2022 року, рахунок на оплату № 196 від 24.03.2022 року, Видаткова накладна № 382 від 25.03.2022 року, видаткова накладна № 284 від 30.03.2022 року, видаткова накладна № 297 від 12.04.2022 року, видаткова накладна № 369 від 20.04.2022 року, ТТН № 382 від 25.03.2022 року, ТТН № 284 від 30.03.2022 року, ТТН № 297 від 12.04.2022 року, ТТН № 369 від 20.04.2022; Податкова накладна № 74 від 25.03.2022 року, податкова накладна № 95 від 28.03.2022 року, Договір ОЖД 01/01-72406 від 14.01.2022 року з ПрАТ "Галнафтохім" , Рахунок № 49 від 20.01.2022 року, рахунок № 139 від 08.02.2022 року, Видаткова накладна № 104 від 09.02.2022 року, видаткова накладна № 32 від 21.01.2022 року, ТТН № 104 від 09.02.2022 року, ТТН № 32 від 21.01.2022 року, Податкова накладна № 34 від 20.01.2022 року, податкова накладна № 105 від 08.02.2022 року; Рахунок № ОЖД00000009 від 20.01.2022 року, Видаткова накладна № ОЖД00000009 від 21.01.2022 року, видаткова накладна № ЛЦ 100000078 від 03 лютого 2022 року, ТТН № ОЖД00000009 від 21.01.2022 року, ТТН № ЛЦ 100000078 від 03 лютого 2022 року, Податкова накладна № 1400049 від 02.02.2022 року, податкова накладна № 2400011 від 20.01.2022 року; Видаткова накладна №ЛЦ 100000173 від 23.02.2022 року, ТТН №ЛЦ 100000173 від 23.02.2022 року, Податкова накладна № 1400090 від 16.02.2022 року, виписка банку АТ "АЙБОКС БАНК" за період від 21.01.2022 року та 12.04.2022 року та Картка рахунку 631 Фірма Захід Агроцентр" та ПрАТ "Галнафтохім за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір ОЖД 01/01-72406 від 14.01.2022 року з ПрАТ "Галнафтохім", Рахунок на оплату № ДБВ00000071 від 07.02.2022 року, рахунок наоплату № ОЖД00000033 від 09.02.2022 року, рахунок на оплату № ЛЦ100000103 від 10.02.2022 року, рахунок, на оплату № ОЖД00000041 від 16.02.2022 року, Видаткова накладна № ЛЦ100000144 від 16.02.2022 року, видаткова накладна № ОЖД00000033 від 11.02.2022 року, видаткова накладна № ЛЦ100000109 від 10.02.2022 року, видаткова накладна № ОЖД00000037 від 17.02.2022 року, ТТН № ЛЦ100000144 від 16.02.2022 року, ТТН № ОЖД00000033 від 11.02.2022 року, ТТН № ЛЦ100000109 від 10.02.2022 року, ТТН № ОЖД00000037 від 17.02.2022 року, Податкова накладна № 2200045 від 04.02.2022 року, податкова накладна № 2400033 від 09.02.2022 року, податкова накладна № 2400034 від 10.02.2022 року, податкова накладна № 2400035 від 11.02.2022 року, податкова накладна № 1400074 від 10.02.2022 року, податкова накладна № 1400073 від 10.02.2022 року, податкова накладна № 2400041 від 16.02.2022 року.

Картка рахунку 631 з ПрАТ "Галнафтохім" за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір ОЖД 01/01-72406 від 14.01.2022 року з ПрАТ "Галнафтохім", Рахунок на оплату № ДБВ00000086 від 10.02.2022 року, рахунок на оплату № ОЖД00000036 від 15.02.2022 року, рахунок на оплату № ЛЦ100000101 від 10.02.2022 року, Видаткова накладна № ДБВ00000061 від 11.02.2022 року, видаткова накладна № ДБВ00000060 від 11.02.2022 року, видаткова накладна № ДБВ00000062 від 11.02.2022 року, видаткова накладна № ДБВ00000063 від 11.02.2022 року, видаткова накладна № ОЖД00000035 від 16.02.2022 року, видаткова накладна № ЛЦ100000120 від 14.02.2022 року; ТТН № ДБВ00000061 від 11.02.2022 року, ТТН № ДБВ00000060 від 11.02.2022 р. року, ТТН № ДБВ00000063 від 11.02.2022 року, ТТН № ДБВ00000062 від 11.02.2022 року, ТТН № ОЖД00000035 від 16.02.2022 року, ТТН № ЛЦ100000120 від 14.02.2022 року, - Податкова накладна № 2200042 від 10.02.2022 року, податкова накладна № 2400038 від 15.02.2022 року, податкова накладна № 2400039 від 15.02.2022 року, податкова накладна № 1400072 від 10.02.2022 року. Картка рахунку 631 з ПрАТ "Галнафтохім"за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, Договір ОЖД 01/01-72406 від 14.01.2022 року з ПрАТ "Галнафтохім", Рахунок № ЛЦ10000078 від 04.02.2022 року, рахунок на оплату № ДБВ00000071 від 07.02.2022 року; Видаткова накладна № №ДБВ 00000051 від 07.02.2022 року, видаткова накладна №ДБВ 00000050 від 07.02.2022 року, видаткова накладна №ЛЦ100000088 від 08.02.2022 року, видаткова накладна № ДБВ00000052 від 07.02.2022 року, видаткова накладна №ЛЦ100000104 від 10.02.2022 року, ТТН №ДБВ 00000051 від 07.02.2022 року, ТТН №ДБВ 00000050 від 07.02.2022 року, ТТН №ЛЦ100000088 від 08.02.2022 року, ТТН № ДБВ00000052 від 07.02.2022 року, ТТН №ЛЦ100000104 від 10.02.2022року.

Податкова накладна № 1400055 від 04.02.2022 року, податкова накладна № 1400056 від 04.02.2022 року, податкова накладна № 2200033 від 04.02.2022 року, податкова накладна № 2200044 від 04.02.20220 року, Картка рахунку 631 з ПрАТ "Галнафтохім"(за період з 01.12.2021 року по 31 грудня 2022 року, за домовленістю сторін транспортування (перевезення) товару на склад Покупця (ТОВ «САТУРН АГРО») від Постачальника (ТОВ "Фірма Захід Агроцентр» та ПАТ «УКРАГРО НПК») здійснювалось силами та за рахунок Покупця (ТОВ «САТУРН АГРО»).

Для цього ТОВ «САТУРН АГРО (Замовник) із ТОВ «АГРОІНВЕСТТЕХНОЛОДЖІ» (Перевізник) було укладено договір перевезення №02/01-2022 від 02.01.2022 р. та ФОП Ніцович І.Ю. договір № 2901 від 29.01.2021р.

Позивачем було направлено на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення у вигляді повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по перелічених вище податкових накладних ТОВ «САТУРН АГРО», реєстрація яких була зупинена з вичерпним переліком первинних документів бухгалтерського обліку.

Однак, рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729929/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №6 від 08.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729927/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №7 від 09.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729930/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №8 від 10.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729928/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №9 від 13.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 4 вересня 2024 року №11729926/38177493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №10 від 14.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 6 вересня 2024 року №11739012/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №11 від 15.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 6 вересня 2024 року №11739014/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №12 від 16.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 3 вересня 2024 року №11722313/38187493 було відмовлено в реєстрації податкової накладної ТОВ «САТУРН АГРО» №13 від 17.05.2024 року в єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погоджуючись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарських операцій, а також на те, що, запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку, відсутні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Відповідно до п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 до Порядку № 1165.

Так, платник податку відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 5 та 6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3). У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, якими є:

1. Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів, за умовними кодами такого товару - перших п`яти цифр кодів), за відсутності у врахованій таблиці даних платника податку товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару, на який здійснюється зміна номенклатури товару/послуги.

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданого отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, над величиною залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зменшеного у 1,5 раза та зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

Судом встановлено, що відповідно до рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивача віднесено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, як такого, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, на підставі наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Колегія суддів звертає увагу на те, що в квитанції, якою реєстрацію поданою позивачем податкової накладної зупинено, відсутня інформація, щодо того, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок 520).

Відповідно до п. 2-11 Порядку 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстр платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження: інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питанні прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податково накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригуванню в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлене повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійсненню операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених і порушенням законодавства.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову і реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахувань наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем було надано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, які складені із дотриманням вимог чинного законодавства. Даних факт не заперечувався відповідачами.

В оскаржених рішеннях зазначено, що підставами відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів.

Колегія суддів вважає неправомірним посилання податкового органу у рішеннях про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних на подання окремих документів з порушенням законодавства, без зазначення, які саме документи платником податку були складені з порушенням законодавства та без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.

З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів вважає, що позивачем надано всі необхідні та достатні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Вказана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20, від 16.09.2022 у справі № 380/7736/21.

У свою чергу, при реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних фактично проводиться моніторинг операцій чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд, за результатами розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації розрахунку коригування податкової накладної.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 21 лютого 2020 року у справі №640/1131/19, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладених днем їх фактичного подання, колегія суддів зазначає наступне.

Положенням підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Враховуючи встановлену судом протиправність прийнятих відповідачем-1 рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для їх реєстрації, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача в даному випадку є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх подання на реєстрацію.

В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати вказані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст.139 КАС України.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2024 року у справі № 160/24635/24 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2025
Оприлюднено18.06.2025
Номер документу128151395
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/24635/24

Ухвала від 22.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 05.06.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Рішення від 06.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні