Герб України

Рішення від 09.06.2025 по справі 127/2960/25

Вінницький міський суд вінницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 127/2960/25

Провадження № 2/127/459/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

09 червня 2025 рокум. Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області у складі головуючого судді Жмудя О.О.,

при секретарі судового засідання Петуховій Н.А.,

за участі представників позивача Ковальова В.О., Степанюк К.М.,

відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження (з викликом сторін) цивільну справу за позовом Комунального підприємства «Вінницяоблтеплоенерго» до ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про солідарне стягнення заборгованості за спожиті послуги постачання теплової енергії,-

В С Т А Н О В И В:

Комунальне підприємство «Вінницяоблтеплоенерго» звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 про солідарне стягнення заборгованості за спожиті послуги постачання теплової енергії.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що КП «Вінницяоблтеплоенерго» є теплопостачальною організацією, що надає населенню послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, відповідно до умов визначених Законом України «Правилами надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії», затверджених Постановою КМУ від 21.09.2019 за №830, «Правилами надання послуги з постачання гарячої води та типових договорів про надання послуги з постачання гарячої води» від 11.12.2019 за №1182, Закону України «Про Житлово-комунальні послуги» від 09.06.2018 за №2189-VIII.

Житлове помешкання, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , де проживають відповідачі забезпечується послугами з постачання теплової енергії, які надаються КП «Вінницяоблтеплоенерго». За даним помешканням в інформаційно-обчислювальній системі відділу збуту енергії та послуг КП «Вінницяоблтеплоенерго» закріплено відповідний особовий рахунок № НОМЕР_1 .

КП «Вінницяоблтеплоенерго» на своєму офіційному веб-сайті - https://kpvote.com.ua 1 жовтня 2021 року розмістило типовий індивідуальний договір про надання послуг постачання теплової енергії. Після опублікування вищезазначеного індивідуального договору на офіційному веб-сайті КП «Вінцноблтеплоенерго», відповідачі не звертались до виконавця комунальних послуг із вибором іншої моделі договірних відносин ніж запропонована Підприємством, а саме публічний договір приєднання, а також відповідачі не відмовлялись від отримання послуг постачання теплової енергії, а фактично їх отримує та частково сплачує. Таким чином, Відповідачі своєю поведінкою, згідно норм п.13 Правил №830 та ч. 5 ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», засвідчили свою волю до настання відповідних правових наслідків, а тому договір приєднання про надання послуг з постачання теплової енергії вважаться укладеним у редакції, запропонованій виконавцем комунальної послуги - Комунальним підприємством «Вінницяоблтеплоенерго».

Відповідачі за вказані послуги оплату вносили лише частково, чим регулярно порушуючи п. 35 Правил №830, п.5. ч.2 ст. 7, п. 1 ст. 9 Закону України "Про житлово- комунальні послуги за період з березня 2022 по листопад 2024 заборгували за надані послуги КП «Вінницяоблтеплоенерго» 9024,00 грн. За весь час прострочення сплати платежів відповідачам нараховано: основного боргу- 9024,00 грн, 3 % річних 228,00 грн, інфляційні втрати 903,16 грн. Вищезазначену заборгованість відповідачі відмовляються оплатити добровільно, що і стало причиною звернення до суду.

Ухвалою суду від 05.02.2025 призначено справу до розгляду у порядку спрощеного провадження з викликом (повідомленням) сторін, призначено розгляд справи по суті. Окрім того відповідачам було надано строк для подання відзиву на позовну заяву.

18.02.2025 відповідач ОСОБА_1 подала заяву про долучення доказів, у якій зазначає, що 05.09.2012 квартиру за адресою: АДРЕСА_1 від`єднано від внутрішньобудникових мереж ЦО і ГВП, що вказує на те що відповідачка не користується цими послугами. Відтак, нарахування інфляційних витрат та штрафних санкцій з 01.03.2022 по 31.12.2024 є безпідставними. В розрахунках «Вінницяоблтеплоенерго» відсутнє чітке зазначення послуги, за яку здійснено нарахування.

04.03.2025 відповідач ОСОБА_1 подала письмові пояснення. У поясненнях зазначає, що в під`їзді №4 за адресою: АДРЕСА_2 , було проведено обстеження даного будинку та встановлено, що під`їзд не опалюється, отже нарахування за опалення місць загального користування проводиться лише за втрати в трубопроводах підвальних приміщень. Згідно з цим виявлено порушення щодо використання формул обчислення обсягу теплової енергії, витрачений на загальнобудинкові потреби опалення та ігнорування даних системи опалення у підвалах, техпідпіллях та на горищах, дані про які все ж є у наявності у даного виконавця розподілу комунальних послуг. «Вінницяоблтеплоенерго» провело такі нарахування керуючись Постановою №830 Кабінету Міністрів України та затвердженою у ній Методикою №315 Мінрегіону. Застосування цієї методики в розрахунках є неправомірною для власників індивідуального опалення, за якою їм нараховують платню за неіснуючі послуги. На підставі викладеного ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог просила відмовити.

Ухвалою Вінницького міського суду від 06.03.2025 витребувано в Комунального підприємства «Вінницяоблтеплоенерго» детальний розрахунок нарахованої заборгованості за період з 01.03.2022 по 31.12.2024 року, який повинен містити чіткі відомості про нараховані суми, їх структуру та підстави нарахування; документи, які підтверджують надання послуг, за які нарахована заборгованість із зазначенням виду, обсягу та вартості таких послуг; копії актів або інших документів, що підтверджують факт споживання ОСОБА_1 послуг, за які здійснено нарахування.

18.03.2025 представник позивача ОСОБА_4 подав відповідь на письмові заперечення, у якій зазначає, що твердження відповідача наведені у поясненнях є необґрунтованими, такими що не спростовують позовні вимоги та не доведеними жодним допустимим доказом. Згідно із абз. 6 п. 13 Правил надання послуги з постачання теплової енергії затверджених Постановою Кабінету Miністрів України від 21.08.2019 року №830 одним з фактом приєднання споживача до умов індивідуального договору (акцептування договору) є факт отримання послуги. Відповідачам упродовж періоду березень 2022 року листопад 2024 року здійснювались нарахування за наступні послуги: плата за послуги постачання теплової енергії, під якою слід розуміти частину відшкодування витрат за обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку (абз. 6 п.14 Правил № 830); плата за абонентське обслуговування (абз. 3 п. 33 Правил №830). КП «Вінницяоблтеплоенерго» здійснює комерційний облік споживання теплової енергії, наданої для всього будинку як єдиного майнового комплексу. Співвласники (споживачі) оплачують теплову енергію, яка використовується для опалення усього будинку: як квартир і нежитлових приміщень, так і місць загального користування, в тому числі і втрати тепла внутрішньобудинкових мереж системи опалення будинку. Згідно із п. 8 Типового індивідуального договору про надання послуг з постачання теплової енергії від 30.09.2021 року, що передбачений Правилами №830 виконавець забезпечує постачання теплової енергії у відповідній кількості та якості згідно з вимогами пунктів 5 і 6 цього Договору до межі зовнішніх інженерних мереж постачання послуги виконавця та внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку (індивідуального (садибного) будинку). Відтак, позиція відповідача що «у виконавця розподілу комунальних послуг наявні дані щодо площ МЗК» є хибною, адже КП «ВОТЕ» не утримує будинок та не має відношення до внутрішньобудинкових мереж систем опалення будинку. Разом з тим КП «Вінницяоблтеплоенерго» від 26.05.2021 року за вих. №462/07 на звернення від 18.05.2021 за №Н-22 не стосується оспорюваного періоду постачання теплової енергії, зокрема вищевказаною відповіддю КП «ВОТЕ» зазначало про обстеження будинку 21.06.2018 року у період дії постанови КМУ від 21.07.2005 №630 «Про надання послуг централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» та до вступу в дію методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 року №315. Тобто, вищевказане обстеження не відображає фактичного розподілу теплової енергії у будинку та розрахунку плати за її постачання у оспорюваний період і не може братись до уваги як доказ відсутності- теплопостачання у МЗК будівлі.

Ухвалою Вінницького міського суду від 09.04.2025 витребувано в ТОВ «Житлово-Експлуатаційне Об`єднання» схеми прокладання теплових мереж у зонах місць загального користування, площу опалювального будинку у зонах місць загального користування за адресою АДРЕСА_2 .

В судовому засіданні представники позивача ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , підтримали позовні вимоги у повному обсязі та просили їх задовольнити.

Відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в задоволенні позовних вимог просили відмовити у повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_3 в судове засідання не з`явилась, про дату і час розгляду справи повідомлялась належним чином.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов наступного висновку.

Судом встановлені наступні фактичні обставини справи та правовідносини сторін, що ґрунтуються на вимогах ст. 526, 625 ЦК України, Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про теплопостачання», Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 зі змінами.

Судом встановлено, що відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується інформаційними довідками з реєстру Вінницької міської територіальної громади від 04.02.2025.

Особовий рахунок № НОМЕР_1 за адресою: АДРЕСА_1 , відкрито на ім`я ОСОБА_1 .

Помешкання, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , забезпечується послугами з постачання теплової енергії, які надаються КП «Вінницяоблтеплоенерго».

Згідно витягу з протоколу №31 від 02.08.2012 надано дозвіл ОСОБА_7 на від`єднання від мереж ЦО і ГВП та встановлення системи опалення в квартирі за адресою: АДРЕСА_1 .

05.09.2012 складено акт про від`єднання квартири від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Відключення виконано шляхом видимого розриву заварюванням приєднань радіаторів (конвекторів) 5 шт., заварюванням стояків 6 шт., залишено транзитних ізольованих стояків діаметром d=20 мм, 5 шт., зварюванням уводів ГВП у квартиру d=20мм, 1 шт. Дозвіл на від`єднання надано рішенням міжвідомчої комісії від 02.08.2012.

На звернення ОСОБА_1 КП «Вінницяоблтеплоенерго» надало наступну інформацію (вих. №462/07 від 26.05.2021) з якої вбачається, що 21.06.2018 представником КП «Вінницяоблтеплоенерго» та мешканцями житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 , було проведено обстеження даного будинку та встановлено, що під`їзди житлового будинку не опалюються. Отже, в багатоквартирному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_2 , нарахування за опалення місць загального користування проводиться лише за втрати в трубопроводах підвальних приміщень.

З розрахунку по нарахуванню за теплову енергію за адресою по АДРЕСА_2 вбачається, що для квартири АДРЕСА_3 нарахування здійснювались за місця загального користування і за транзитні ізольовані трубопроводи. Разом нараховано за період з березня 2022 року по листопад 2024 року 9148,17 грн.

Згідно довідки, наданої ТОВ «ЖЕО» 08.04.2025 №432 - загальна протяжність трубопроводу централізованого опалення (з довжиною внутрішньо будинкових мереж) 2388 погонних метрів; - загальна площа опалення будинку 6238,1 м2, з яких: площа опалення житлових приміщень 6148,7 м2, площа опалення нежитлових приміщень 89,4 м2.

ТОВ «Розрахунковий центр «Єдиний рахунок» надало пояснення стосовно тарифу на теплову енергію за адресою: АДРЕСА_1 . Нарахування за послугу з постачання теплової енергії КП «Вінницяоблтеплоенерго» виконуються як для житлового приміщення з індивідуальним опаленням, шляхом розподілення визначеної частки спожитої у будівлі теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення, що включає в себе частку витрат на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень у будинку та функціонування внутрішньобудинкових систем опалення, на виконання Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 315 від 22.11.2018 року «Про затвердження Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих будівлі комунальних послуг» з подальшою інтеграцією розрахованих сум до «Єдиного Рахунку за надані житлово-комунальні та інші послуги» Проєкту «Єдиний Рахунок місті Вінниця». Критерії формування Рахунку регулюються Наказом Міністерства розвитку громад та територій України № 23 від 31.01.2020 року «Про затвердження Вимог до формування рахунків на оплату послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (надалі - Вимоги), вимогами законів України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», «Про житлово-комунальні послуги». Враховуючи викладене, керуючись п. 4 зазначених Вимог, з метою дотримання прозорості та повноти інформування споживачів, з лютого 2023 року в Рахунках квартир, що забезпечуються тепловою енергією від індивідуальних джерел та знаходяться в житлових будинках з постачанням теплової енергії КП «Вінницяоблтеплоенерго» до вартості спожитих послуг було додано тариф (грн/кв.м).

Також надано детальний розрахунок вартості частки теплової енергії, що розподілено на квартиру « АДРЕСА_4 від загального обсягу спожитої у будівлі теплової енергії на загальнобудинкові потреби опалення.

З актуобстеження від 30.05.2022 вбачається, що в квартирі АДРЕСА_4 наявні 11 стояків, всі заізольовані та опломбовані.

Комунальне підприємство «Вінницяоблтеплоенерго» є організацією, що надає населенню послуги з централізованого опалення та гарячого водопостачання, відповідно до умов визначених Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 вересня 2019 року №830 зі змінами, Правилами надання послуги з постачання гарячої води, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2019 року №1182 зі змінами, Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

При цьому, з 30.09.2021 діє типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830 «Про затвердження Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії».

Пунктом 14 Постанови № 830 передбачено, що відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води не звільняє власників квартир та нежитлових приміщень від обов`язку відшкодування витрат за обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень, та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку. Такий обсяг теплової енергії розраховується та розподіляється між всіма споживачами відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерстварегіонального розвитку,будівництва тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 22листопада 2018року №315 (далі - Методика).

Пунктом 24, абзацом четвертим Постанови № 830 зазначено, що обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, а також на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання, розподіляється також на споживачів, приміщення яких обладнані індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання або відокремлені (відключені) від системи (мережі) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води.

Судом взято до уваги, що відповідно до пункту 8, розділу IV Методики розподілу у разі відсутності у виконавця розподілу комунальних послуг даних щодо площ МЗК та допоміжних приміщень та/або даних щодо трубопроводів внутрішньобудинкової системи опалення у підвалах, техпідпіллях та на горищах, то обсяг теплової енергії, витрачений на загальнобудинкові потреби опалення, може бути визначений спрощено: як частка від загального обсягу споживання теплової енергії на опалення будівлі/будинку.

Для 1-5 поверхової будівлі/будинку - 25 %; для 6-10 поверхової будівлі/будинку - 20 %; для будівлі/будинку вище 10 поверхів - 15 %; для будівель/будинків комбінованої поверховості - відсоток, визначений як середнє арифметичне значення вищевказаних відсотків в залежності від поверховості частин будівлі/будинку.

Згідно з вимогами ст.162ЖК України плата за користування жилим приміщенням в будинку (квартирі), що належить громадянинові на праві приватної власності, встановлюється угодою сторін. Плата за комунальні послуги береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами. Строки внесення квартирної плати і плати за комунальні послуги визначаються угодою сторін. Наймач зобов`язаний своєчасно вносити квартирну плату і плату за комунальні послуги.

У відповідності зі ст.67ЖК України плата за комунальні послуги (водопостачання, газ, теплова енергія та інші послуги) береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.

Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Відповідно до п. 7 ч. 2 ст.7Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Частиною 6 ст.19Закону України«Про теплопостачання» передбачено, що споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію

Згідно з вимогами ст.68ЖК України наймач зобов`язаний своєчасно вносити квартирну плату та плату за комунальні послуги.

Відповідно до ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Нарахування плати за абонентське обслуговування передбачено також пунктом 33 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Міністрів України від 21.09.2019 № 830 (в редакції постанови КМУ від 08.09.2021 №1022), пунктом 34 Правил надання послуги з постачання гарячої води, затверджених постановою КабінетуМіністрів Українивід 11.12.2019№ 1182 (в редакції постанови КМУ від 08.09.2021 № 1023), а також Типовими індивідуальними договорами приєднання на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, які діють з 01.11.2021.

Плата за абонентське обслуговування, в розумінні пункту 11 частини першої статті ЗаконуУкраїни «Прожитлово-комунальніпослуги» - це платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов`язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води)

Комунальне підприємство «Вінницяоблтеплоенерго» надає населенню послуги з постачання теплової енергії та гарячої води відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.06.2018 № 2189-VІІІ, Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.2019 № 830 (в редакції постанови КМУ від 08.09.2021 № 1022)/.

Законом України«Про житлово-комунальніпослуги» визначено, що предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках (ч. 1 ст. 2 Закону)

Згідно із ст.5цього Закону до житлово-комунальних послуг належать, зокрема, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Наказом Міністерстварегіонального розвитку,будівництва тажитлово-комунальногогосподарства Українивід 22листопада 2018року №315 затверджено Методику розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, якою встановлено порядок розподілу між споживачами спожитих у будівлі/будинку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання (далі - комунальні послуги), обсяг споживання яких визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково у разі його (їх) відсутності, тимчасового виходу з ладу або втрати, та послуги з централізованого водовідведення, обсяг споживання якої визначається відповідно до обсягу споживання інших комунальних послуг (п.1, роз.1 Методики).

Згідно роз`яснення Мінрегіону від 8 лютого 2019 року, Міністерства розвитку громад та територій України, в тому числі які надавались листом від 2 травня 2019 року № 7/10.1/7260-19 до КМДА, Методика №315 може застосовуватись лише після укладення споживачами нових договорів з виконавцями комунальних послуг (за вимогами нового Закону України «Про житлово-комунальні послуги»). До того часу нарахування населенню за комунальні послуги має здійснюватися за чинними договорами та правилами.

Відповідно до частини 5 статті 13Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» від09.11.2017№ 2189-VІІІ (зі змінами) у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір, з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Судом встановлено, що з 01.10.2021 діє типовий індивідуальний договір приєднання надання послуг з постачання теплової енергії, і вважається, що він укладений між КП «Вінницяоблтеплоенерго» та кожним споживачем - фізичною особою відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830 «Про затвердження Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії».

Заперечуючи щодо задоволення позовних вимог відповідачі посилаються на те що квартира АДРЕСА_3 відключена від послуг централізованого опалення та не користуються ними, відтак нарахування витрат і штрафних санкцій є безпідставними.

Згідно з ч. 2 ст. 382 ЦК України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Внутрішньобудинкові мережі централізованого опалення належать до інженерного (технічного) обладнання житлового будинку та є його невід`ємною частиною.

У постановах від 26 вересня 2018 року (справа №703/58/16-ц) та від 03 жовтня 2019 року (справа №539/2966/15-ц) Верховний Суд зазначив, що оскільки житло відповідача знаходиться у багатоквартирному будинку, вона зобов`язана нести витрати з утримання та обслуговування будинку спільно з іншими власниками квартир цього будинку, отже, оплачувати послуги з централізованого опалення місць загального користування згідно з встановленими тарифами.

У постанові Верховного Суду від 07 лютого 2018 року (справа №703/4963/15-ц) висловлено правову позицію про те, що нарахування оплати за опалення місць загального користування здійснюється відповідно до вимог діючого законодавства та існуючих нормативних документів, відповідачі дану послугу фактично отримують, а тому повинні її оплачувати. Нарахування плати за послугу з централізованого опалення у місцях загального користування проводиться рівномірно на всіх мешканців - користувачів багатоквартирного будинку, незалежно від того, підключений цей мешканець до централізованого опалення чи має індивідуальну систему опалення, що відповідає вимогам Методики розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, та визначення плати за їх опалення.

Також, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі 311/3489/18 дійшов висновку, що відключення від мереж централізованого опалення не є підставою для звільнення мешканців від оплати за централізоване опалення місць загального користування будинку.

Частиною 1 статті 7Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» визначено, що споживач серед іншого має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

Судом встановлено та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що відповідачі зареєстровані за адресою: АДРЕСА_1 , заперечень або протоколу розбіжностей до типового договору від позивача у встановлений чинним законодавством термін не надходило, а тому відповідачі є споживачами комунальної послуги, яка надається позивачем. На житлове приміщення, де зареєстровані та проживають відповідачі, від`єднано від системи централізованого теплопостачання та обладнано автономною системою опалення, підприємством проводяться нарахування за втрати теплової енергії на загальнобудинкові потреби.

Законодавство, яке регулює відносини, пов`язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії, пов`язує обов`язок споживача сплатити вартість теплової енергії за фактом її споживання. Отже, при підрахунку теплоспоживання необхідно враховувати, в тому числі, тепловиділення в приміщенні від поверхонь прокладних трубопроводів (стояків, підводок до приладів тощо), що знаходиться у приміщенні з приладами обліку або без них. Таким чином, якщо навіть у приміщенні відсутні опалювальні прилади, але є стояки, підводки до приладів, споживач повинен сплачувати за фактичне тепло, яке відділяється від зазначених трубопроводів.

Відповідно до визначення, передбаченого Методикою, опалюване приміщення це приміщення у будівлі/будинку, яке забезпечується тепловою енергією за допомогою внутрішньобудинкової системи теплопостачання, та у якому забезпечується нормативна температура повітря.

Внутрішньобудинкова система опалення проектується таким чином, щоб забезпечити нормативну температуру повітря у всіх приміщеннях будинку. Згідно з пунктом 6.3.4 ДБН В.2.5-6762013 Опалення, вентиляція та кондиціонування опалення слід проектувати з урахуванням теплового балансу між тепловтратами та теплонадходженнями, у тому числі теплоти, що регулярно надходить у приміщення від трубопроводів. Теплова енергія подається в житловий будинок через приєднану мережу і розподіляється по всьому будинку по внутрішньобудинковій системі теплопостачання, що складається із стояків, нагрівальних елементів, а також іншого обладнання розташованого на цих мережах.

При цьому, відсутність радіаторів не означає відсутність споживання послуг з централізованого опалення, оскільки наявність стояків в приміщенні свідчить про надходження тепла в приміщення.

Здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів, зокрема у галузі житлово-комунального господарства, належить до повноважень місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (с. 16 ЗУ «Про місцеві державні адміністрації», ст. 30 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», постанова КМУ № 667 від 02.09.2015).

16.04.2025 Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів складено акт №0011 щодо додержання КП «Вінницяоблтеплоенерго» вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів. З акту вбачається, що в ході позапланового заходу на підставі погодження Держпродспоживслужби України від 20.03.2025 №15.1.2-4/6818 за скаргою фізичної особи ОСОБА_1 від 14.03.2025, встановлено, що квартира за адресою: АДРЕСА_1 від`єднано від системи централізованого теплопостачання. В ході здійснення позапланового контролю КП «Вінницяоблтеплоенерго» порушень норм чинного законодавства не виявлено.

Відповідно до положень ст. ст. 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками процесу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 80 ЦПК України).

Факт отримання послуги підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до наданого позивачем розрахунку за особовим рахунком № НОМЕР_1 за період з 01.03.2022 по 31.12.2024 виникла заборгованість у розмірі 10155,16 грн, з яких: 9024,00 грн сума основного боргу, 903,16 грн інфляційні втрати, 228,00 грн 3 % річних.

Зважаючи на те, що відповідачі є споживачами послуг, оплату яких вчасно та регулярно не здійснювали, що призвело до утворення заборгованості у розмірі 10155,16 грн, вказана заборгованість підлягає стягненню в примусовому порядку.

На основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилався позивач, як на підставу своїх вимог, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд прийшов до висновку про необхідність задоволення позову.

Відповідно до положень ст. 141 ЦПК України, з відповідачів на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в розмірі 3028,00 грн, по 1009,33 грн з кожного відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 10, 12, 13, 81, 141, 263-265, 354 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з солідарно з ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на користь Комунального підприємства «Вінницяоблтеплоенерго» заборгованість за спожиті послуги з постачання теплової енергії в розмірі 10155,16 грн (десять тисяч сто п`ятдесят п`ять гривень шістнадцять копійок), з яких: 9024,00 грн - основний борг, 228,00 грн - 3% річних, 903,16 грн - сума втрат від інфляції.

Стягнути з ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на користь Комунального підприємства «Вінницяоблтеплоенерго» 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень) судового збору, по 1009,33 грн з кожного.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Вінницького апеляційного суду.

Згідно вимог ст. 265 ч. 5 п. 4 ЦПК України:

позивач: Комунальне підприємство «Вінницяоблтеплоенерго», код ЄДРПОУ 33649363, адреса: вул. Вишнева, 24, м. Вінниця;

відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ;

відповідач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ;

відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 .

Повний текст рішення виготовлено 16.06.2025.

Суддя О.О. Жмудь

СудВінницький міський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення09.06.2025
Оприлюднено18.06.2025
Номер документу128168323
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —127/2960/25

Ухвала від 04.08.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Матківська М. В.

Ухвала від 17.07.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Матківська М. В.

Ухвала від 17.07.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Матківська М. В.

Ухвала від 18.06.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

Рішення від 09.06.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

Рішення від 09.06.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

Ухвала від 09.04.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

Ухвала від 06.03.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

Ухвала від 05.02.2025

Цивільне

Вінницький міський суд Вінницької області

Жмудь О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні