Герб України

Рішення від 05.06.2025 по справі 500/804/25

Чортківський районний суд тернопільської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/804/25

05 червня 2025 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І., судді Грицюка Р.П., судді Юзьківа М.І.

за участю:

секретаря судового засідання Кибалюк С.Р.

представника позивача адвоката Авдєєнка В.В.

представників відповідача Сичової О.О., Дубової О.А., Лисенко Н.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Аудиторська палата України про визнання дій протиправними

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" (далі також - позивач, ТОВ "Тер аудит") через свого представника адвоката Авдєєнка Владислава Валерійовича звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - відповідач, НКЦПФР, Комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Аудиторська палата України, в якій просив визнати протиправними дії відповідача щодо подання скарги на ТОВ "Тер аудит" №16/01/965 від 22.01.2025.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 22.01.2025 НКЦПФР неправомірно, поза межами своєї компетенції подала до Аудиторської палати України безпідставну скаргу на позивача №16/01/965, у якій викладено неправдиві відомості про діяльність позивача, що спричинило шкоду діловій репутації останнього.

Так, у скарзі зазначено, що під час аналізу звіту незалежного аудитора ТОВ "Тер Аудит" (ІКЮО 21141644) щодо огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" (ІКЮО 31274359) за 6 місяців 2024 року та відповідної фінансової звітності у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результати, поданих до Комісії відповідно до вимог Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308, Комісією виявлена інформація, яка може свідчити про вчинення суб`єктом аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит" професійного проступку, а саме порушення міжнародних стандартів аудиту. Далі обумовлено, що формат та зміст наведеного звіту незалежного аудитора містить ознаки невідповідності вимогам МСЗО 2400 (переглянутий) "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" / МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання". ТОВ "Тер аудит" за результатами проведеного огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" висловлено "Думку із застереженням", основою для якої стало, зокрема, наступне: "Аудитори не спостерігали за інвентаризацією активів та зобов`язань. У зв`язку з тим, висновки про достовірність та повноту показників фінансової звітності, ми базували на аналізі представлених Товариством документах по інвентаризації активів, а також первинної документації щодо фінансово-господарської діяльності Товариства. За допомогою альтернативних аудиторських процедур ми не змогли впевнитись у наявності та кількості запасів відображених у фінансовій звітності Товариства станом на 30 червня 2024 року". Відсутність пояснення щодо причин неможливості ТОВ "Тер аудит" за допомогою альтернативних процедур отримати належні аудиторські докази щодо наявності запасів, може свідчити про порушення незалежним аудитором вимог передбачених МСА 501 "Аудиторські докази - особливі положення щодо відібраних елементів". Додатково вказано, що відповідно до інформації, отриманої від Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, ТОВ "Тер аудит" ніколи не було включено до розділів "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності" або "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності.

На підставі наведеного відповідачем зроблено висновок, що відповідно до вимог п. 9-3 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", ТОВ "Тер аудит" не мало право здійснювати інше обов`язкове завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" в межах процедури реєстрації випуску акцій.

Аудиторською палатою України доручено Комітету з контролю якості аудиторських послуг провести перевірку відомостей, зазначених у заяві (скарзі), яка надійшла до Аудиторської палати України від НКЦПФР (вх. №01-35/47 від 22.01.2025) стосовно суб`єкта аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит", що підтверджується протоколом №156 від 30.01.25.

Разом з тим, згідно з п. 1.1 договору №2/24 від 29.07.24, укладеного між позивачем і ПрАТ "Галіція Дистилері", позивач зобов`язався здійснити ініціативний аудит повного пакету фінансової звітності замовника за період з 01.01.2024 по 30.06.2024 з метою висловлення аудитором думки про те, чи фінансова звітність відображає достовірно в усіх суттєвих аспектах фінансовий стан замовника на 01.07.2024, його фінансові результати та рух грошових коштів за період, що закінчився на зазначену дату, відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.

Аналогічна мета аудиту вказана в аудиторському звіті від 30.09.2024, тому він не повинен був відповідати вимогам МСЗО 2400 "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" / МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання".

Крім того, оскільки згаданий аудит був ініціативним, а не обов`язковим, позивач не повинен був перед проведення аудиту бути включеним до "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності", "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності.

Вказує, що позивач не виконував для ПрАТ "Галіція Дистилері" обов`язковий аудит фінансової звітності або інше обов`язкове завдання, а тому доводи скарги про допущення позивачем професійного проступку, порушення вимог п. 9-3 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" є безпідставними.

Ухвалою суду від 18.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

05.03.2025 від Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до суду поступив відзив на позовну заяву в якому відповідач просив відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" в задоволенні позову в повному обсязі.

В заперечення вказано, що ПрАТ "Галіція Дистилері" 25.12.2024 на виконання вимог підпункту 3 пункту 88 "Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій", затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308 (далі - Положення №1308), для реєстрації випуску акцій при збільшенні розміру статутного капіталу Товариства шляхом додаткової емісії існуючої номінальної вартості без здійснення публічної пропозиції, подало, зокрема, аудиторський звіт ТОВ "Тер аудит" від 30.09.2024 №2359 щодо фінансової звітності Товариства за І півріччя 2024 року (далі - Звіт) та відповідну фінансову звітність Товариства у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результат, відповідно до вимог пункту 9 Положення №1308

Під час проведення аналізу поданого до НКЦПФР Звіту Комісією було встановлено, що суб`єкт аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит" не перебував у період виконання іншого обов`язкового завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності у розділах "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності" та "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності. Таким чином, відповідно до вимог пункту 9-3 частини першої статті 1 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", ТОВ "Тер аудит" не мало право здійснювати інше обов`язкове завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" в межах процедури реєстрації випуску акцій.

Крім того, Комісією була виявлена інформація, яка може свідчити про вчинення суб`єктом аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит" професійного проступку, пов`язаного з порушенням міжнародних стандартів аудиту, а саме:

1) формат та зміст Звіту містить ознаки невідповідності вимогам МСЗО 2400 (переглянутий) "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" / МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання";

2) ТОВ "Тер Аудит" за результатами проведеного огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" висловлено "Думку із застереженням" без пояснення причин неможливості за допомогою альтернативних процедур отримати належні аудиторські докази щодо наявності запасів, що може свідчити про порушення незалежним аудитором вимог, передбачених МСА 501 "Аудиторські докази - особливі положення щодо відібраних елементів."

ТОВ "Тер аудит" за результатами проведеного огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" у звіті висловлено "Думку із застереженням", а не "Висновок із застереженням", відсутній відповідний заголовок - "звіт щодо огляду проміжної фінансової звітності"; зазначення інформації, викладеної у пункті (g) параграфу 43 МСЗО взагалі у Звіті відсутнє.

Оскільки Звіт складено станом на 30 червня 2024 року, то цей Звіт є звітом щодо огляду проміжної фінансової звітності, а при проведенні огляду проміжної фінансової звітності суб`єкт аудиторської діяльності застосовує вимоги МСЗО 2400 "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" або МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання".

Враховуючи положення чинного законодавства та реалізуючи своє право на звернення до компетентного органу, 22.01.2025 НКЦПФР звернулася до Аудиторської палати України зі скаргою вих. №16/01/965 щодо дій ТОВ "Тер аудит" під час складання Звіту, з проханням здійснити перевірку виявлених Комісією фактів, які можуть свідчити про вчинення професійного проступку, пов`язаного з порушенням міжнародних стандартів аудиту, та проінформувати про результати її розгляду, відповідь на яку не надійшла.

Представник позивача 06.03.2025 подав до суду відповідь на відзив.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 10.03.2025 визначено:

Призначити розгляд справи №500/804/25 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Аудиторська палата України про визнання дій протиправними колегіально у складі трьох суддів.

Передати справу для призначення колегіального складу суду, визначеного Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою.

Протоколом автоматичного визначення складу колегії суддів визначено склад колегії суддів: 1. Мартиць Оксана Іванівна - головуючий суддя, 2. Грицюк Роман Петрович, 3. Юзьків Микола Іванович.

Ухвалою суду від 11.03.2025 розгляд справи №500/804/25 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Аудиторська палата України про визнання дій протиправними визначено здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Призначено підготовче засідання на 20.03.2025, в подальшому відкладено до 09.04.2025, 28.04.2025 і 16.05.2025.

16.05.2025 протокольною ухвалою підготовче провадження закрито, розгляд справи по суті призначено на 05.06.2025.

В судовому засіданні 05.06.2025 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив задовольнити.

Представники відповідача в судовому засіданні 05.06.2025 заперечили проти задоволення позову з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву та просили в задоволенні відмовити.

Представник третьої особи Аудиторської палати України в судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності, що не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними у ній документами.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

29.07.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю аудиторська фірма "Тер аудит" (виконавець) та Приватним акціонерним товариством "Галіція Дистилері" (скорочено ПрАТ "Галіція Дистилері", замовник, Товариство) було укладено договір №2/24 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності (аудиторської перевірки).

Згідно пункту 1.1 договору №2/24 від 29.07.24, позивач зобов`язався надати послуги з аудиторської перевірки, а саме здійснити за плату ініціативний аудит повного пакету фінансової звітності замовника за період з 01.01.2024 по 30.06.2024 з метою висловлення аудитором думки про те, чи фінансова звітність відображає достовірно в усіх суттєвих аспектах фінансовий стан замовника на 01.07.2024, його фінансові результати та рух грошових коштів за період, що закінчився на зазначену дату, відповідно до Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, надалі - завдання з аудиту.

В аудиторському звіті (звіті незалежного аудитора) №2359 від 30.06.2024 щодо фінансової звітності Приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" станом на 30.09.2024 вказано, що відповідно до договору №2/24 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності від 29.07.2024 аудиторська перевірка проводилась позивачем у період з 29.07.2024 по 30.06.2024 в бухгалтерії ПрАТ "Галіція Дистилері".

За текстом зазначеного аудиторського звіту в розділі "Інші питання" вказано, що ініціативний аудит фінансової звітності Товариства позивачем проводився у відповідності до вимог Законів України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-ХІV та "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" від 21.12.2017 №2258-VІІІ.

В подальшому вказаний аудиторський звіт ТОВ "Тер аудит" від 30.06.2024 №2359 щодо фінансової звітності Товариства за І півріччя 2024 року ПрАТ "Галіція Дистилері" разом з відповідною фінансовою звітністю Товариства у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результати 25.12.2024 було подано до відповідача для реєстрації випуску акцій при збільшенні розміру статутного капіталу Товариства шляхом додаткової емісії існуючої номінальної вартості без здійснення публічної пропозиції відповідно до вимог пункту 9 Положення №1308.

Під час аналізу звіту незалежного аудитора ТОВ "Тер аудит" (ІКЮО 21141644) щодо огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" (ІКЮО 31274359) за 6 місяців 2024 року та відповідної фінансової звітності у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результати, поданих до Комісії відповідно до вимог Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308, Комісією виявлена інформація, яка може свідчити про вчинення суб`єктом аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит" професійного проступку, а саме порушення міжнародних стандартів аудиту.

Так, формат та зміст наведеного звіту незалежного аудитора містить ознаки невідповідності вимогам МСЗО 2400 (переглянутий) "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" / МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання".

Також ТОВ "Тер аудит" за результатами проведеного огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" висловлено "Думку із застереженням", основою для якої стало, зокрема, наступне: "Аудитори не спостерігали за інвентаризацією активів та зобов`язань. У зв`язку з тим, висновки про достовірність та повноту показників фінансової звітності, ми базували на аналізі представлених Товариством документах по інвентаризації активів, а також первинної документації щодо фінансово-господарської діяльності Товариства. За допомогою альтернативних аудиторських процедур ми не змогли впевнитись у наявності та кількості запасів відображених у фінансовій звітності Товариства станом на 30 червня 2024 року". Відсутність пояснення щодо причин неможливості ТОВ "Тер аудит" за допомогою альтернативних процедур отримати належні аудиторські докази щодо наявності запасів, може свідчити про порушення незалежним аудитором вимог передбачених МСА 501 "Аудиторські докази - особливі положення щодо відібраних елементів".

Відповідно до інформації, отриманої від Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, ТОВ "Тер аудит" ніколи не було включено до розділів "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності" або "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності. Такий чином, відповідно до вимог пункту 9-3 частини першої статті 1 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", ТОВ "Тер аудит" не мало право здійснювати інше обов`язкове завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" в межах процедури реєстрації випуску акцій.

Враховуючи наведене та керуючись вимогами частини першої статті 45 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", відповідач 22.01.2025 направив скаргу №16/01/965 до Аудиторської палати України з проханням здійснити перевірку відомостей, зазначених у ній, та проінформувати Комісію про її результати.

Згідно витягу з протоколу чергового засідання Ради Аудиторської палати України від 30.01.2025 №156 вирішено доручити Комітету з контролю якості аудиторських послуг провести перевірку відомостей, зазначених у заяві (скарзі), яка надійшла до Аудиторської палати України від Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (вх. №01-35/47 від 22.01.2025) стосовно суб`єкта аудиторської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" (реєстровий номер у Реєстрі аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності 0378, код ЄДРПОУ 21141644).

10.02.2025 позивач звернувся до відповідача із заявою №2392, в якій просив відкликати подану скаргу, як такої, що не базується на фактичних обставинах проведення ініціативного аудиту фінансової звітності (аудиторської перевірки) ПрАТ "Галіція Дистилері". Вказує, що зазначений аудиторському звіт (звіт незалежного аудитора) щодо фінансової звітності Приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" станом на 30.06.2024 на підставі договору №2/24 від 29.07.2024 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності (аудиторської перевірки) не підлягав подачі до Комісії відповідно до Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308, оскільки він складений за результатами проведення ініціативного аудиту.

Не погоджуючись з такими діями НКЦПФР щодо подання скарги на ТОВ "Тер аудит" №16/01/965 від 22.01.2025, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи по суті цей спір, суд враховує такі джерела права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За положеннями частини першої - другої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові засади аудиту фінансової звітності, провадження аудиторської діяльності в Україні та регулює відносини, що виникають при її провадженні визначає Закон України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" від 21.12.2017 №2258-VІІІ (далі - Закон №2258-VІІІ).

В силу вимог пункту 1 частини першої статті 1 Закону №2258-VІІІ аудит фінансової звітності - аудиторська послуга з перевірки даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності та/або консолідованої фінансової звітності юридичної особи або представництва іноземного суб`єкта господарювання, або іншого суб`єкта, який подає фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність групи, з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах вимогам національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, міжнародних стандартів фінансової звітності або іншим вимогам.

Згідно пункту 9-3 частини першої статті 1 Закону №2258-VІІІ інше обов`язкове завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності (проміжної консолідованої фінансової звітності) або завдання з надання інших аудиторських послуг, надання яких вимагається відповідно до законодавства, що приймається і виконується суб`єктом аудиторської діяльності відповідно до вимог закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних стандартів аудиту, за результатами виконання якого законодавством вимагається оприлюднення та/або подання Національному банку України, Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку, органам державної влади або органам місцевого самоврядування звіту суб`єкта аудиторської діяльності.

Завдання з обов`язкового аудиту фінансової звітності - завдання з надання обґрунтованої впевненості, що приймається і виконується суб`єктом аудиторської діяльності відповідно до вимог цього Закону та міжнародних стандартів аудиту шляхом перевірки фінансової звітності або консолідованої фінансової звітності з метою висловлення незалежної думки аудитора про її відповідність в усіх суттєвих аспектах і відповідність вимогам міжнародних стандартів фінансової звітності або національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та законів України. (пункт 10 частини першої статті 1 Закону №2258-VІІІ)

Як слідує з матеріалів справи позивачем на виконання вимог договору №2/24 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності (аудиторської перевірки), укладеного 29.07.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю аудиторська фірма "Тер аудит" (виконавець) та Приватним акціонерним товариством "Галіція Дистилері" проведено аудит фінансової звітності вказаного Товариства, що складається з Балансу (Звіту про фінансовий стан) станом на 30.06.2025, Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), що закінчився зазначеною датою.

Зі змісту аудиторського звіту (звіт незалежного аудитора) №2359 від 30.06.2024 щодо фінансової звітності Приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" станом на 30.09.2024 видно, що відповідно до договору №2/24 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності від 29.07.2024 аудиторська перевірка проводилась позивачем у період з 29.07.2024 по 30.06.2024 в бухгалтерії ПрАТ "Галіція Дистилері".

За текстом зазначеного аудиторського звіту в розділі "Інші питання" вказано, що ініціативний аудит фінансової звітності Товариства позивачем проводився у відповідності до вимог Законів України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-ХІV та "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" від 21.12.2017 №2258-VІІІ.

Зокрема, аудиторський звіт (звіт незалежного аудитора) №2359 від 30.06.2024 щодо фінансової звітності Приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" станом на 30.09.2024 містить думку із застереженням, основу для думки із застереженням, суттєву невизначеність, що стосується безперебійної діяльності, пояснювальний параграф, ключові питання аудиту, інші питання, відповідальність управлінського персоналу та тих, кого наділено найвищими повноваженнями, за фінансову звітність, відповідальність аудитора за аудит фінансової звітності, основні відомості про умови договору на проведення аудиту.

Як встановлено судом в подальшому вказаний аудиторський звіт ТОВ "Тер аудит" від 30.06.2024 №2359 щодо фінансової звітності Товариства за І півріччя 2024 року ПрАТ "Галіція Дистилері" разом з відповідною фінансовою звітністю Товариства у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результати 25.12.2024 було подано до відповідача для реєстрації випуску акцій при збільшенні розміру статутного капіталу Товариства шляхом додаткової емісії існуючої номінальної вартості без здійснення публічної пропозиції відповідно до вимог пункту 9 Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій", затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308.

Пунктом 9 вказаного Положення №1308 для цілей цього Положення заявники подають фінансову звітність у повному обсязі (для банків - за відповідними формами, що визначені нормативно-правовими актами про складання фінансової звітності банків України, затвердженими постановами Правління Національного банку України, які діяли на відповідні звітні дати; для інших юридичних осіб - фінансова звітність за відповідними формами, що визначені нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України щодо складання фінансової звітності юридичних осіб (крім банків), які діяли на відповідні звітні дати або за формами, визначеними міжнародними стандартами фінансової звітності), яка складається зі: звіту про фінансовий стан на кінець періоду; звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід за період; звіту про зміни у власному капіталі за період; звіту про рух грошових коштів за період; приміток до фінансової звітності.

Фінансова звітність заявника має відповідати стандартам фінансової звітності, обраним за основу при складанні такої звітності.

Якщо заявник відповідно до законодавства зобов`язаний складати фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності, він подає фінансову звітність, складену за міжнародними стандартами фінансової звітності у відповідних формах.

У випадках передбачених цим Положенням подання до НКЦПФР заяви та інших документів для реєстрації випуску акцій, заявник включає до документів фінансову звітність з урахуванням особливостей наведених у Таблиці 1.

Під час аналізу звіту незалежного аудитора ТОВ "Тер аудит" (ІКЮО 21141644) щодо огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" (ІКЮО 31274359) за 6 місяців 2024 року та відповідної фінансової звітності у складі звіту про фінансовий стан та звіту про фінансові результати, поданих до Комісії відповідно до вимог Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308, Комісією виявлена інформація, яка може свідчити про вчинення суб`єктом аудиторської діяльності ТОВ "Тер аудит" професійного проступку, а саме порушення міжнародних стандартів аудиту.

Так, формат та зміст наведеного звіту незалежного аудитора містить ознаки невідповідності вимогам МСЗО 2400 (переглянутий) "Завдання з огляду історичної фінансової звітності" / МСЗО 2410 "Огляд проміжної фінансової інформації, що виконується незалежним аудитором суб`єкта господарювання".

Також ТОВ "Тер аудит" за результатами проведеного огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" висловлено "Думку із застереженням", основою для якої стало, зокрема, наступне: "Аудитори не спостерігали за інвентаризацією активів та зобов`язань. У зв`язку з тим, висновки про достовірність та повноту показників фінансової звітності, ми базували на аналізі представлених Товариством документах по інвентаризації активів, а також первинної документації щодо фінансово-господарської діяльності Товариства. За допомогою альтернативних аудиторських процедур ми не змогли впевнитись у наявності та кількості запасів відображених у фінансовій звітності Товариства станом на 30 червня 2024 року". Відсутність пояснення щодо причин неможливості ТОВ "Тер Аудит" за допомогою альтернативних процедур отримати належні аудиторські докази щодо наявності запасів, може свідчити про порушення незалежним аудитором вимог передбачених МСА 501 "Аудиторські докази - особливі положення щодо відібраних елементів".

Відповідно до інформації, отриманої від Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, ТОВ "Тер аудит" ніколи не було включено до розділів "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності" або "Суб`єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності. Такий чином, відповідно до вимог пункту 9-3 частини першої статті 1 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", ТОВ "Тер аудит" не мало право здійснювати інше обов`язкове завдання - завдання з огляду проміжної фінансової звітності ПрАТ "Галіція Дистилері" в межах процедури реєстрації випуску акцій.

Вказане стало підставою відповідно до частини першої статті 45 Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", для направлення скарги №16/01/965 від 22.01.2025 до Аудиторської палати України з проханням здійснити перевірку відомостей, зазначених у ній, та проінформувати Комісію про її результати.

В даному випадку спір виник щодо правомірності дій відповідача подання цієї скарги до Аудиторської палати України.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" від 30 жовтня 1996 року №448/96-ВР (далі - Закон №448/96-ВР) державне регулювання та нагляд за діяльністю на ринках капіталу та організованих товарних ринках (далі - державне регулювання та нагляд) здійснюють Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) (далі - Комісія) та інші державні органи у межах повноважень, визначених законом.

За змістом частини третьої цієї статті Закону №448/96-ВР Комісія здійснює державне регулювання та нагляд на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що прямо передбачені законом, а також у строк - якщо це передбачено законом, шляхом, зокрема реєстрації випусків цінних паперів, звітів про результати емісії цінних паперів та затвердження проспектів цінних паперів.

Відповідно до пункту 33 частини першої статті 7 Закону №448/96-ВР Комісія здійснює аналіз та контроль даних фінансової звітності, яка подається та/або оприлюднюється відповідно до вимог законодавства учасниками ринків капіталу (крім інвесторів у фінансові інструменти, які не є інституційними інвесторами або не належать до інших категорій учасників ринків капіталу), професійними учасниками організованих товарних ринків та небанківськими фінансовими групами, переважна діяльність у яких здійснюється фінансовими установами, нагляд за якими вона здійснює, аналіз відповідності такої звітності міжнародним стандартам фінансової звітності або національним положенням (стандартам) бухгалтерського обліку.

За положеннями частини першої статті 45 Закону №2258-VІІІ право на звернення до Ради нагляду та/або Аудиторської палати України із заявою (скаргою) щодо дій аудитора та/або суб`єкта аудиторської діяльності, яка може бути підставою для професійної відповідальності, має кожен, кому відомі факти таких дій.

Кожна заява (скарга), крім тих, що не можуть бути підставою для дисциплінарного провадження відповідно до цього Закону, підлягає розгляду.

Негайному розгляду підлягають заяви (скарги) від Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, контролюючого органу, до якого подається фінансова звітність разом з аудиторським звітом відповідно до законодавства, органу державного фінансового контролю та інших уповноважених органів управління. (частина четверта статті 45 Закону №2258-VІІІ)

При цьому враховано норми пункту 9 Положення №1308, що звіти незалежного аудитора щодо фінансової звітності, а саме: аудиторський звіт щодо річної фінансової звітності (далі - аудиторський звіт) та звіт щодо огляду проміжної фінансової інформації (далі - звіт щодо огляду), подання яких передбачено цим Положенням, повинні відповідати Міжнародним стандартам аудиту та Вимогам до інформації, що стосується аудиту або огляду фінансової звітності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, нагляд за якими здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, затвердженим рішенням НКЦПФР від 22 липня 2021 року №555, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 вересня 2021 року за №1176/36798, та Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність".

Вимогами абзацу першого пункту 7 розділу I визначено, що звіти, зазначені в пунктах 2 та 3 цього розділу, суб`єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов`язковий аудит фінансової звітності, можуть надавати тільки суб`єкти аудиторської діяльності, включені, у тому числі на період проведення аудиту або огляду, до відповідного розділу Реєстру аудиторів та суб`єктів аудиторської діяльності, який ведеться Аудиторською палатою України відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність" (далі - Реєстр).

Виходячи з вищевикладеного суд доходить висновку про правомірність дій відповідача НКЦПФР щодо направлення скарги 22.01.2025 до Аудиторської палати України зі скаргою вих. №16/01/965 щодо дій ТОВ "Тер аудит" під час складання Звіту, з проханням здійснити перевірку виявлених Комісією фактів, які можуть свідчити про вчинення професійного проступку, пов`язаного з порушенням міжнародних стандартів аудиту, та проінформувати про результати її розгляду.

При цьому суд критично оцінює твердження представника позивача про те, що аудиторський звіт (звіт незалежного аудитора) щодо фінансової звітності Приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" станом на 30.06.2024 складений за результатами проведення ініціативного аудиту на підставі договору №2/24 від 29.07.2024 про проведення ініціативного аудиту фінансової звітності (аудиторської перевірки), тому не підлягав подачі до Комісії відповідно до Положення про порядок здійснення емісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 22.11.2023 №1308.

В той же час, варто зазначити, що юрисдикційно адміністративний суд в ході розгляду адміністративної справи не наділений повноваженнями надавати правову оцінку вказаному звіту.

Водночас відсутність порушеного права або невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлені під час розгляду справи, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, в ході розгляду справи, надав достатні та беззаперечні докази в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення і довів правомірність своїх дій щодо подання скарги на ТОВ "Тер аудит" №16/01/965 від 22.01.2025.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог та, відповідно, відсутність правових підстав для задоволення позову.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати, у відповідності до статті 139 КАС України, не підлягають розподілу.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Аудиторська палата України про визнання дій протиправними відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено і підписано 16 червня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "Тер аудит" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Старий Ринок, 3, 61, м. Тернопіль, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 46001, код ЄДРПОУ: 21141644);

відповідач:

- Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (місцезнаходження/місце проживання: вул. Князів Острозьких, 8, корпус 30, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ: 37956207);

третя особа:

- Аудиторська палата України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Велика Житомирська, 33, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ: 00049972) .

Головуючий суддяМартиць О.І.

СуддіГрицюк Р.П.

Юзьків М.І.

СудЧортківський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення05.06.2025
Оприлюднено19.06.2025
Номер документу128186147
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —500/804/25

Рішення від 05.06.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Рішення від 05.06.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 17.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 11.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 10.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні