Герб України

Постанова від 17.06.2025 по справі 420/19894/24

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 червня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/19894/24

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Осіпова Ю.В.,

Скрипченка В.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу адвоката Резуненка Дениса Сергійовича в інтересах Голови Херсонської районної ради Херсонської області Покотилової Валентини Іванівни на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року, прийняте у складі суду судді Дубровної В.А. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом Голови Херсонської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 до Начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецького Михайла Валерійовича про встановлення наявності чи відсутності компетенції суб`єкта владних повноважень,-

В С Т А Н О В И В:

У червні 2024 року голова Херсонської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецького Михайла Валерійовича, в якому позивач просила суд встановити відсутність компетенції (повноважень) у начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецького Михайла Валерійовича щодо керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради Херсонської області.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року в задоволенні адміністративного позову голови Херсонської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 до начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецького Михайла Валерійовича про встановлення наявності чи відсутності компетенції суб`єкта владних повноважень відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, голова Херсонської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 звернулась до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на те, що при винесенні оскаржуваного рішення судом були зроблені висновки з порушенням норм матеріального права, тому просить скасувати оскаржуване рішення та постановити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що суд першої інстанції неправильно трактувавши положення Закону України «Про правовий режим воєнного стану», дійшов до помилкового висновку, що тимчасова окупація частини Херсонського району Херсонської області, надає повноваження начальнику Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району здійснювати керівництво виконавчим апаратом Херсонської районної ради. Апелянт вважає, що повноваження начальника Херсонської міської військової адміністрації щодо керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради виникають лише у разі тимчасової окупації саме адміністративного центру області - міста Херсона, а не окремих територіальних громад, а отже з 12.11.2022 року умови для підпорядкування виконавчого апарату Херсонської районної ради начальнику Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району вже були відсутні. Крім того, апелянт наголошує, що фактичне припинення Херсонською районною радою своїх повноважень з 2022 року через не проведення жодної сесії обумовлене протиправними діями відповідача та відсутністю однозначного трактування положень ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Відповідач надав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Відповідно до постанови Верховної Ради України № 807-IX від 17.07.2020 року у Херсонській області утворено Херсонський район (з адміністративним центром у місті Херсон) у складі територій Білозерської селищної, Великокопанівської сільської, Виноградівської сільської, Дар`ївської сільської, Музиківської сільської, Олешківської міської, Станіславської сільської, Херсонської міської, Чорнобаївської сільської, Ювілейної сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Рішенням ІІ сесії першого скликання Херсонської районної ради Херсонської області від 23.12.2020 № 14 Про початок реорганізації Білозерської та Олешківської районних рад Херсонської області шляхом злиття у Херсонську районну раду Херсонської області вирішено, серед іншого, здійснити державну реєстрацію створення Херсонської районної ради, місцезнаходження: вул.Ушакова, 47, м.Херсон, Херсонського району Херсонської області, шляхом злиття Білозерської районної ради (ЄДРПОУ 24119757), місцезнаходження: вул.Свободи, 87, смт Білозерка Херсонської області, 75000 та Олешківської районної ради (ЄДРПОУ 24947069), місцезнаходження: вул.Гвардійська, 24 м.Олешки Херсонської області. (пункт 1 цього рішення) ( а.с. 12-13),

Рішенням ІІ сесії першого скликання Херсонської районної ради Херсонської області від 23.12.2020 № 9 Про обрання голови Херсонської районної ради VІІІ скликання головою Херсонської районної ради VІІІ скликання обрано ОСОБА_1 . ( а.с. 14).

Положенням про виконавчий апарат Херсонської районної ради, затвердженим розпорядженням голови районної ради від 28.04.2021 р. № 15, передбачено, зокрема, виконавчий апарат Херсонської районної ради за посадою очолює голова районної ради. ( пункт 1.2 цього Положення) ( а.с.15)

Розпорядженням Президента України від 13 квітня 2021 року № 452/2021-рп головою Херсонської районної державної адміністрації Херсонської області призначено Линецького М.В.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану» від 24.02.2022 №64 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Воєнний стан, введений 24.02.2022 неодноразово продовжувався та діє і на даний час.

Пунктом 2 Указу Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 Про утворення військовий адміністрацій на базі існуючих районних державних адміністрацій утворено відповідні районні військові адміністрації. У зв`язку з утворенням районних військових адміністрацій відповідні районні державні адміністрації та голови таких адміністрацій набувають статусу відповідних районних військових адміністрацій та начальників таких військових адміністрацій.

Указом Президента України від 19 вересня 2022 року № 658/2022 на виконання Закону України Про правовий режим воєнного стану було утворено Херсонську міську військову адміністрацію Херсонського району Херсонської області.

05.12.2023 начальник Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецький М. прийняв розпорядження №105 Про оголошення простою, яким, з метою ефективного використання бюджетних коштів, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року №221 Деякі питання оплати праці працівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану, керуючись частиною третьою статті 10, пунктом 8 частини шостої статті 15 Закону України Про правовий режим воєнного стану, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №68/2022 Про утворення військових адміністрацій, зобов`язав:

1.Увільнити від виконання посадових обов`язків та оголосити простій із 06 грудня 2023 року до припинення чи скасування воєнного стану в Україні або до окремого розпорядження начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації таким працівникам виконавчого апарату Херсонської районної ради:

ОСОБА_2 начальнику організаційно-інформаційного відділу виконавчого апарату Херсонської районної ради;

Рябусі Ользі Володимирівні головному спеціалісту організаційно-інформаційного відділу виконавчого апарату Херсонської районної ради;

ОСОБА_3 спеціалісту І категорії відділу по роботі з депутатами виконавчого апарату Херсонської районної ради.

2.Здійснювати нарахування та виплату працівникам, зазначеним у пункті 1 цього розпорядження, у розмірі двох третин посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за ранг.

3.Відділу фінансів Херсонської районної державної (військової) адміністрації ( ОСОБА_4 ) здійснювати щомісяця фінансування в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі виконавчого апарату Херсонської районної ради з урахуванням пунктів 1, 2 цього розпорядження.

4.Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою. ( а.с. 19)

13.12.2023 начальник Херсонської районної державної (військової) адміністрації Михайло Линецький скерував на адресу виконавчого апарату Херсонської районної ради лист №01-18-4322/0/23 про організацію роботи працівників виконавчого апарату Херсонської районної ради, у т.ч. надати план роботи виконавчого апарату Херсонської районної ради на 1 квартал 2024 року. При цьому, повідомлено, що працівники, яким було оголошено простій, можуть виконувати завдання, що стоять перед Херсонською районною державною (військовою) адміністрацією….., встановлення та виплата премій, надбавок тощо відбувається після погодження з начальником Херсонської районної державної (військової) адміністрації.. ( а.с. 24 зв.)

08.02.2024 року начальник Херсонської районної державної (військової) адміністрації Михайло Линецький скерував на адресу Херсонської районної ради доручення за №4 щодо надання відділу фінансів районної державної (військової) адміністрації відомості про розміри виплати заробітної плати, у тому числі усіх видів нарахувань на заробітну плату, посадовим особам апарату районної ради згідно штатного розпису за 2022 та 2023 роки помісячно у розрізі кожного працівника та відповідні розпорядчі документи…. ( а.с. 25)

Вчинення відповідачем вказаних дій щодо керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради Херсонської області за відсутності компетенції (повноважень) в умовах воєнного стану стало підставою для звернення до суду.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що після утворення Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області та продовження існування тимчасової окупації частини Херсонського району Херсонської області, до якої входять Великокопанівська сільська територіальна громада, Виноградівська сільська територіальна громада, Олешківська міська територіальна громада, Ювілейна сільська територіальна громада відповідач у межах наданих йому Законом України «Про правовий режим воєнного стану» набув повноваження щодо здійснення керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР ( далі- Закон № 280/97-ВР), яким передбачено.

- місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Законів України. ( стаття Закону № 280/97-ВР)

- місцеве самоврядування здійснюється на принципах, зокрема, судового захисту прав місцевого самоврядування. ( стаття 4 Закону № 280/97-ВР)

- обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами. ( частина 2 статті 10 Закону № 280/97-ВР)

- державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень. ( стаття 20 Закону № 280/97-ВР)

- обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.(стаття 21 Закону № 280/97-ВР)

- голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради. (частина перша статті 55 Закону № 280/97-ВР)

- голова районної, обласної, районної у місті ради, серед іншого, скликає сесії ради, повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради, веде засідання ради; забезпечує підготовку сесій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення рішень ради до виконавців, організує контроль за їх виконанням; призначає і звільняє керівників та інших працівників структурних підрозділів виконавчого апарату ради; здійснює керівництво виконавчим апаратом ради; є розпорядником коштів, передбачених на утримання ради та її виконавчого апарату; за рішенням ради звертається до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів ( частина 6 статті 55 Закону № 280/97-ВР)

- голова районної, обласної, районної у місті ради в межах своїх повноважень видає розпорядження. ( частина 7 статті 55 Закону № 280/97-ВР)

Указом Президента України «Про введення воєнного стану» від 24.02.2022 №64 в Україні введений воєнний стан.

Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі Закон № 389-VIII), яким передбачено

- воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. ( статті 1 Закону № 389-VIII)

- на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. (частина 1 статті 4 Закону № 389-VIII).

- рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування. (частина 2 статті 4 Закону № 389-VIII)

- військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом. Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації. ( абзаци 1-2 частини 3 статті 4 Закону № 389-VIII)

- у районі, області військові адміністрації утворюються у разі нескликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" строки або припинення їх повноважень згідно із законом, або для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку. У разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військових адміністрацій їх статусу набувають відповідно районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу начальників відповідних військових адміністрацій. ( частина четверта статті 4 Закону № 389-VIII)

- загальне керівництво діяльністю військових адміністрацій населених пунктів здійснюють керівники відповідних районних державних адміністрацій або начальники районних військових адміністрацій (у разі їх утворення). Безпосереднє керівництво військовими адміністраціями здійснюють їхні начальники. ( абзаци 3 та 4 частини 7 статті 4 Закону № 389-VIII)

- військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування. ( частина восьма статті 4 Закону № 389-VIII)

- в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. (частина 1 статті 9 Закону № 389-VIII)

- у разі утворення обласної та/або районної військової адміністрації на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області або у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення:

1) повноваження такої обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації;

2) виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації;

3) відповідні районні та обласні ради не здійснюють свої повноваження;

4) комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області, підпорядковуються відповідній військовій адміністрації;

5) управління об`єктами спільної власності територіальних громад таких району та/або області здійснюється начальником відповідної районної та/або обласної військової адміністрації;

6) призначення осіб на посади та звільнення з посад, які здійснюються начальником районної військової адміністрації, погоджуються з начальником відповідної обласної військової адміністрації;

7) начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов`язків працівників виконавчого апарату такої районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду). ( частина 3 статті 10 Закону № 389-VIII)

- у разі прийняття Верховною Радою України рішення, передбаченого частиною другою або третьою цієї статті, начальник військової адміністрації, відповідна обласна та/або районна військова адміністрація здійснюють повноваження, передбачені відповідно частиною другою або третьою цієї статті, з дня набрання чинності зазначеним рішенням Верховної Ради України протягом строку, передбаченого цими частинами. У разі усунення загроз для безпеки і правопорядку на території області за поданням Президента України Верховна Рада України може прийняти рішення про поновлення роботи органів місцевого самоврядування на території відповідної області до закінчення 30-денного строку, передбаченого частиною другою або третьою цієї статті, але не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану. ( абзаци 1-2 частини 4 статті 10 Закону № 389-VIII)

- районна, обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження із:

1) складання та затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання; розподілу переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення;

2) здійснення управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (крім вирішення питань відчуження, у тому числі шляхом приватизації, таких об`єктів); призначення і звільнення їх керівників;

3) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок);

4) вирішення згідно із законом питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів відповідно районного, обласного значення, а також про скасування такого дозволу;

5) встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення питних, побутових та інших потреб населення, зон санітарної охорони джерел водопостачання, обмеження або заборони використання підприємствами питної води у промислових цілях;

6) прийняття у межах, визначених законом, рішень з питань захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями;

7) встановлення посиленої охорони об`єктів критичної інфраструктури та об`єктів, які забезпечують життєдіяльність населення;

8) прийняття рішень про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів;

9) заслуховування інформації прокурорів та керівників органів Національної поліції про стан законності, боротьби зі злочинністю, охорони громадської безпеки і порядку та результати діяльності на відповідній території;

10) встановлення у порядку та межах, визначених законодавством, тарифів на житлово-комунальні послуги;

11) прийняття рішень про заборону торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі;

12) забезпечення в умовах воєнного стану реалізації державних гарантій, визначених законами України. ( частина 3 статті 15 Закону № 389-VIII)

- начальник військової адміністрації:

1) забезпечує на відповідній території додержання Конституції і законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організовує роботу відповідної військової адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персональну відповідальність за виконання військовою адміністрацією покладених на неї повноважень;

3) призначає на посади та звільняє з посад посадових і службових осіб, інших працівників відповідної військової адміністрації;

4) є розпорядником бюджетних коштів;

5) представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами;

6) звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади;

7) укладає від імені територіальної громади, відповідної військової адміністрації договори згідно із законодавством;

8) видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради (рад). Накази, видані в межах повноважень місцевих рад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;

9) веде особистий прийом громадян та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та громадських об`єднань. (частина 6 статті 15 Закону № 389-VIII)

- територіальні громади, на територіях яких ведуться бойові дії, а також населені пункти, які є оточеними, визначаються відповідними обласними військовими адміністраціями за погодженням з Генеральним штабом Збройних Сил України. ( частина 7 статті 15 Закону № 389-VIII)

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку свідчить про те, що відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР голова районної ради здійснює керівництво виконавчим апаратом ради. Обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. ( стаття 21 цього Закону)

Положеннями ч. 2 статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що в умовах воєнного стану органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України. Президент України на територіях, на яких введено воєнний стан, може приймати рішення про утворення тимчасових державних органів - військових адміністрацій.

Начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов`язків працівників виконавчого апарату такої районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду). Виконавчий апарат такої районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації.(частина 3 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»)

Предметом розгляду у даній справі є компетенційний спір, який за позицією позивача полягає у привласненні начальником районної військової адміністрації повноважень голови районної ради здійснювати керівництво виконавчим апаратом районної ради.

Так, за позицією позивача у відповідача відсутні повноваження щодо керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради, у зв`язку з не настанням однієї з подій, з якою законодавець пов`язує набуття таких повноважень, а саме, тимчасової окупації м. Херсона; тимчасового оточення м. Херсона; прийняття такого рішення Верховного Радою України за поданням Президента України, передбачених частиною 3 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Зокрема, позивач стверджує, що на момент винесення Розпорядження № 105 від 05.12.2023р. «Про оголошення простою», винесення доручення № 4 від 08.02.2024р., про зобов`язання апарату Херсонської районної ради надати відділу фінансів районної державної адміністрації відомості про розміри виплати заробітної плати за 2022 та 2023 роки та копій відповідних документів, направлення листа від 13.12.2023р. № 01-18-4322/0/23 про надання виконавчим апаратом Херсонської районної ради плану роботи Херсонської районної ради на перший квартал 2024 року та й на теперішній час вищезазначені передумови відсутні.

Водночас, як вірно зазначено судом першої інстанції, ані Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», ані Закон України «Про правовий режим воєнного стану», ані жоден інший акт законодавства, яким регламентовані спірні у цій справі правовідносини, не містять приписів про те, що повноваження відповідної обласної та/або районної ради припиняються автоматично за умов введення в Україні воєнного стану та утворення відповідно до закону військових адміністрацій.

Крім того, Закон України «Про правовий режим воєнного стану» у будь-якому випадку не передбачає саме припинення повноважень обласних, районних рад, а лише встановлює, що такі (повністю або частково) можуть бути тимчасово, в межах визначеного цим законом строків, передані тимчасовим державним органам - військовим адміністраціям. Після закінчення встановленого законом строку, впродовж якого виконання повноважень обласних, районних рад покладається на військові адміністрації, такі повноваження поновлюються і надалі реалізуються цими радами у визначеному законом порядку.

Отже, у Херсонській районній раді Херсонської області після введення в Україні воєнного стану не припиняються її повноваження, надані їм Конституцією України, вищевказаним Законом та іншими законами України, до виникнення передбачених законом підстав для їх передання відповідним військовим адміністраціям.

При цьому, суд зауважує, що утворення таких тимчасових державних органів Президентом України не є самостійною і достатньою підставою для припинення повноважень обласних, районних рад у період дії воєнного стану.

Випадки, за яких повноваження відповідної обласної та/або районної ради переходять до військових адміністрацій, визначені частиною третьою статті 10, абзацом першим частини третьої статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Дослідивши вищевказані приписи чинного законодавства, що врегульовують спірні правовідносини, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, умовами, за яких на період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування, або упродовж іншого, передбаченого законом строку, зокрема, повноваження відповідної обласної та/або районної ради здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації; виконавчий апарат районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації; призначення осіб на посади та звільнення з посад, які здійснюються начальником районної військової адміністрації, погоджуються з начальником відповідної обласної військової адміністрації; начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов`язків працівників виконавчого апарату районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду) є 1) утворення обласної та/або районної військової адміністрації та 2) настання одночасно однієї з таких обставин: тимчасової окупації, оточення адміністративного центру області, прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України відповідного рішення (мається на увазі рішення Парламенту, прийняте за поданням Президента України, про здійснення відповідними військовими адміністраціями повноважень обласних та/або районних рад відповідно до закону).

Висновок щодо застосування вищевказаних норм права у подібних правовідносинах, викладений у постанові Верховного Суду від 18 жовтня 2023 року у справі № 620/7714/22.

Як встановлено судом, Херсонська міська військова адміністрація Херсонського району Херсонської області утворена Указом Президента України від 19 вересня 2022 року № 658/2022 на виконання Закону України Про правовий режим воєнного стану, що дозволяє стверджувати, що вищевказаний Указ було видано Президентом України саме для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку.

Таким чином, після утворення Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області та настання одночасно однієї з таких обставин, як тимчасова окупація частини території Херсонського району Херсонської області з 24.02.2022 року, що має місце і на теперішній час, є підставою для підпорядкування виконавчого апарату Херсонської районної ради начальнику Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району.

Колегія суддів вважає помилковими посилання апелянта на визволення обласного центру - міста Херсон 12.11.2022 року, як умову для припинення повноважень Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району, оскільки приписами чинного законодавства припинення повноважень пов`язується із закінченням воєнного стану або окремим рішенням Верховної Ради України, яке прийнято не було, а воєнний стан не скасовано.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що після утворення Херсонської міської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області та продовження існування тимчасової окупації частини Херсонського району Херсонської області, до якої входять Великокопанівська сільська територіальна громада, Виноградівська сільська територіальна громада, Олешківська міська територіальна громада, Ювілейна сільська територіальна громада відповідач у межах наданих йому Законом України «Про правовий режим воєнного стану» набув повноваження щодо здійснення керівництва виконавчим апаратом Херсонської районної ради.

Щодо доводів апелянта, що фактичне припинення Херсонською районною радою своїх повноважень з 2022 року через не проведення жодної сесії обумовлене протиправними діями відповідача, колегія суддів зазначає, що зазначені твердження апелянта жодними доказами не підтверджені, при цьому гарантованому у ч.2 ст. 77 КАС України обов`язку доказування суб`єктом владних повноважень правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності кореспондують вимоги ч.1 ст. 77 КАС України, згідно яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу адвоката Резуненка Дениса Сергійовича в інтересах Голови Херсонської районної ради Херсонської області Покотилової Валентини Іванівни на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 березня 2025 року по справі за адміністративним позовом Голови Херсонської районної ради Херсонської області ОСОБА_1 до Начальника Херсонської районної державної (військової) адміністрації Линецького Михайла Валерійовича про встановлення наявності чи відсутності компетенції суб`єкта владних повноважень залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: Ю.В. Осіпов

Суддя: В.О. Скрипченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2025
Оприлюднено19.06.2025
Номер документу128190364
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —420/19894/24

Постанова від 17.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 05.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 02.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 03.03.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні