ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2009 року
справа № 2- а-7287/09/2270/4
Хмельницький окружний адмін істративний суд в складі
головуючого судді Ковальчук O . K .
при секретарі Сенькові О.
за участю
представника позивача Баранової І.А.
представника відповідача Кундиловської М. М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміні стративний позов Подільської спеціалізованої аграрної біржі до держав ної податкової інспекції в місті Хмельницькому про визнання нечинним т а скасування податкового повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742
ВСТАНОВИВ:
позивач звернувся в суд з адміністративним позовом до ДПІ в місті Хмельницькому про визнання нечинним та скасування податк ового повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742. яким визначене податкове зобов ' язання з податку з доходів найм аних працівників в сумі 10152 , 0 грн. , в тому числі за основним платеже м в сумі 3384 , 0 грн. та за штрафними са нкціями в сумі 6768 , 0 грн. , прийнятого на підставі акту № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результат и невиїзної документальної перевірки з питань правильності нарахуванн я та своєчасності сплати додатку з доходів фізичних осіб з продажу рухом ого майна , правильності подання податкового розрахунку за формою № 1-ДФ за період з 01.07.2006 року по 31.03.2009 року.
На думку позивача податкове повідомлення-рішення в ід 24.03.2009 року № 1304831703/0/5742 є неправомірни м оскільки:
позивач є не податковим агентом платників податку - ф ізичних осіб стосовно оподаткування доходів від продажу автомобілів , реалізація яких відбувається шл яхом укладення біржових угод;
відсутня законодавчо визначена норма , яка б зобов ' язувала при продажу об ' єктів рухомого майна визначати суму доходу виходячи з оціночної вартості такого майна;
визначаючи податкове зобов ' язання відповідач використав експертні оцінки , проведені під час реєстрації пр идбаних автомобілів в органах МРЕВ , а не експорті оцінки , проведені при реєстрації біржових угод.
В судовому засіданні представник позивача підтрима в позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача проти позову заперечив , вважає податкове повідомлення-р ішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 за конним , оскільки факт порушення позивачем вимог п. 12 п. 1.15 ст. 1. пп.4.2.6 п. 4.2 ст. 4. пп.8.1.2 п. 8.1 ст. 8 , п. 12.3 ст. 12 Закону України «Про п одаток з доходів фізичних осіб» та недоутримання податку з доходів фізи чних осіб від продажу рухомого майна на суму 3384 , 0 грн. зафіксований в акті № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результати невиїзної документа льної перевірки позивача.
Відповідач вважає , що виконуючи функції податкового агента стосовно оп одаткування доходів , отриманих платником податку від продажу рухомого майна , позивач зобов ' язаний:
відповідно до п.12 п.1.15 ст. 1 , пп.4.2.6 п.4.2 ст. 4 , пп.8.1.2 п.8.1 ст. 8 , п.12.3 ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб » нараховувати , утримувати та сп лачувати до бюджету податок з доходів фізичних осіб від імені та за раху нок платника податку;
відповідно до ч.2 ст. 280 Господарського кодексу України регулювати ціни та товари (автомобілі) , що допускают ься до обігу на біржі;
нараховувати та утримувати податок з доходів фізич них осіб з урахуванням вартості проданого автомобіля , визначеної експертних шляхо м.
Заслухавши представників сторін , дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв ' язку та сукупності , суд вважає позовні вимоги об г рунтованими на підставі наведеного нижче.
Судом встановлено , що позивач - Подільська спеціалізована аграрна біржа 15.11.1995 року зареєстрована виконкомом Хмельницької міської ради.
Основними видами діяльності позивача є: управління фінансовими ринками; інші види оптової торгівлі; діяльність у сфері геод езії , гідрографії та гідрометео рології; діяльність агентств нерухомості; консультування з питань коме рційної діяльності та управління та дослідження кон ' юнктури ринку та виявлення сус пільної думки.
На підставі акту № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результати невиїзної документа льної перевірки з питань правильності нарахування та своєчасності спл ати додатку з доходів фізичних осіб з продажу рухомого майна , правильності подання податково го розрахунку за формою № 1-ДФ за п еріод з 01.07.2006 року по 31.03.2009 року відповідачем прийняте податкове повідомленн я-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 , яким визначене податкове зобов ' язання з податку з доходів найм аних працівників в сумі 10152.0 грн. , в тому числі за основним платежем в сумі 3384 , 0 грн. та за штрафними санкціями в сумі 6768 , 0 грн.
Податкове повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 базується на викладеному а акті висновку відповідача щодо порушення позивачем вимог п.12 п.1.15 ст. 1 , пп.4.2.6 п.4.2 ст. 4 , пп.8.1.2 п.8.1 ст. 8 , п.12.3 ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» та недоутримання податку з доходів фізичних ос іб від продажу рухомого майна на суму 3384 , 0 грн. у зв ' яз ку з нарахуванням податку та утриманням податку з доходів фізичних осіб від продажу автомобіля за біржовим контрактом № 2397 від 16 грудня 2008 року виходячи з вартості продажу , значно нижчої від оціночної вар тості цього автомобіля.
Відповідно до біржового контракту № 2397 , зареєстрованого позивачем 16 грудня 2008 року , здійснено продаж автомобіля FORD Scorpio 1990 року випуску , за 860 , 0 грн. , з якого позивачем перерахований до бюджету податок з доходів фізичних осіб в сумі 120 , 00 грн.
Відповідно до біржової угоди купівлі-продажу № 2422 , зареєстрованої позивачем 14 листопада 2006 року , здійснено продаж автомобіля ВАЗ 21120 , 2003 р.. за 1000.0 грн.. з якого продавцем перерахований до бюджету по даток з доходів фізичних осіб в сумі 130 , 0 грн. , що підтв ерджується копією платіжного доручення № 206 від 24.12.2008 року.
Вартість продажу автомобіля визначалась за домовле ністю сторін (продавця та покупця).
Відповідно до п. 1.15 ст. 1 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковий агент - це юридична особа (її філія , відділення , і нший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи нерезидент або його п редставництво , які незалежно ві д їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими п одатками зобов ' язані нарахову вати , утримувати та сплачувати ц ей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку , вести податковий облік та подав ати податкову звітність податковим органам відповідно до закону , а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
За змістом пп. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковий агент , який нарахову є (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку , утримує податок від суми такого доходу за його рахунок , використ овуючи ставку податку , визначен у у відповідних пунктах статті 7 цього Закону.
Згідно до п. 12.3 ст. 12 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" , якщо об ' єкт рухомого майна продається за посередництвом юри дичної особи (її філії , відділенн я , іншого відокремленого підроз ділу) або представництва нерезидента , то така особа вважається податковим агентом платник а податку стосовно оподаткування доходів , отриманих таким платником податку від такого продаж у.
Відповідно до 12.5 ст. 12 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковим агентом при здійсненні операцій з відчуження об ' єктів рухомого майна в порядку , передбаченому в статті 12 цього З акону , є нотаріус , який посвідчує відповідний дого вір або дійсність підписів сторін угоди за наявності документа про спла ту податку сторонами договору.
Закон України « П ро податок з доходів фізичних осіб" не розкриває змісту посередництва як ознаки податкового агента.
Відповідно до частини першої статті 295 Господарськог о кодексу України комерційне посередництво (агентська діяльність) є під приємницькою діяльністю , що пол ягає в наданні комерційним агентом послуг суб ' єктам господарювання при здійсненні ними господарс ької діяльності шляхом посередництва від імені , в інтересах , п ід контролем і за рахунок суб ' є кта , якого він представляє.
Не є комерційними агентами підприємці , що діють хоча і в чужих інтересах , але від власного імені (частина т ретя цієї статті).
Стаття 356 цього Кодексу регулює посередництво , пов ' язане з випуском та обігом цінних паперів. При цьому с уб ' єктами такого посередництв а визначені торговці цінними паперами , видами посередницької діяльності - виконання за дору ченням , від імені та за рахунок ем ітента обов ' язків з організаці ї передплати на цінні папери або їх реалізації іншим способом; купівля-п родаж цінних паперів , що здійсню ється торговцем цінними паперами від свого імені , за дорученням і за рахунок іншої особи; купівля-прода ж цінних паперів , що здійснюєтьс я торговцем цінними паперами від свого імені та за свій рахунок (частини друга та третя).
Поряд із торговцями цінними паперами (суб ' єктами господарювання , що здійснюють посередництво у с фері випуску та обігу цінних паперів) Господарський кодекс України окре мо визначає статус фондової біржі (стаття 360).
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку , що посередництво означає діяльн ість уповноваженого суб ' єкта і з вчинення юридичних дій в інтересах іншої особи від імені цієї особи аб о від власного імені.
Відповідно до частини першої статті 279 Господарськог о кодексу України товарна біржа є особливим суб ' єктом господарювання , який надає послуги в укладенні біржових угод , виявленні попиту і пропозицій на товари , товарних цін , вивчає , упор ядковує товарообіг і сприяє пов ' язаним з ним торговельним операція м.
Товарна біржа не займається комерційним посередниц твом і не має на меті одержання прибутку (частина сьома цієї статті).
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про товарну біржу" товарна біржа є організацією , що об ' єднує юридичних і фізичних осіб , які здійснюють виробничу і комерційну діяльність , і має за м ету надання послуг в укладенні біржових угод , виявлення товарних цін , попиту і пропозицій на товари , вивчення , упо рядкування і полегшення товарообігу і пов ' язаних з ним торговельних операцій.
Обов ' язкам и товарної біржі , як це передбаче но частиною другою статті 280 Господарського кодексу України та статтею 4 З акону України "Про товарну біржу" , є: створення умов для проведення біржової торгівлі; р егулювання біржових операцій; регулювання ціни на товари , що допускаються до обігу на бірж і; надання членам і відвідувачам біржі організаційних , інформаційних та інших послуг; з бір , обробка і розповсюдження ін формації , що стосується кон ' юнктури ринку.
Згідно з частиною першою статті 281 Господарського ко дексу України основним документом , що регулює порядок здійснення біржових операцій , ведення біржової торгівлі та ро зв ' язання спорів з цих питань , є правила біржової торгівлі.
Відповідно до підпунктів 2.1 , 2.2 пункту 2 "Біржові посередники" Правил біржової торгі влі товарної біржі "А" біржова торгівля здійснюється шляхом проведення б іржових операцій членом біржі: за замовленням клієнта , від свого імені та за власний рах унок або від свого імені та за рахунок клієнта (брокерська діяльність); ві д свого імені та за власний рахунок для власних потреб чи з метою подальш ого перепродажу (брокерська діяльність). Член біржі , статутом якого не передбачена посередницька діяльн ість , має право займатися виключ но брокерською діяльністю з реальним товаро м.
Оплата клієнтами послуг членів біржі або брокерів з а виконання замовлень із купівлі-продажу на біржі здійснюється у вигляд і комісійної або брокерської винагороди , розмір якої може регулюватися внутрішнім документо м біржі. Інші послуги , які надають посередники , оплачуються за зго дою обох сторін відповідно до чинного законодавства.
Пунктом 3.2 Правил біржової торгівлі визначено , що учасниками біржових торгів є брокери - фізичні особи , зареєстр овані на біржі відповідно до її статуту , обов ' язки я ких полягають у виконанні доручень членів біржі , яких вони представляють , щодо здійснення біржових операцій шляхом підшукува ння контрактів і поданні здійснюваних ними операцій для реєстрації на б іржі; біржові маклери - працівники біржі , які ведуть біржові торги , фіксують усну згоду брокерів на укладення угоди на п евних умовах; члени біржі -відповідно до Закону України "Про товарну бірж у"; інші особи - за погодженням з директором біржі.
Біржова угода проходить два етапи укладення: почина ється з оголошення пропозиції продавця (1 етап) і закінчується в момент оф ормлення письмового біржового контракту (2 етап). Брокери або члени біржі зобов ' язані підписати контрак т , а біржа -зареєструвати його не пізніше наступного за укладенням угоди робочого дня. Відповідно до Прав ил біржової торгівлі біржовому контракту присвоюється реєстраційний н омер , його форма та зміст затверд жуються та засвідчуються печаткою біржі.
Частиною другою статті 15 Закону України "Про товарну біржу" встановлено , що угоди , зареєстровані на біржі , не підлягають нотаріальному пос відченню.
Правовий статус товарної біржі свідчить , що вона здійснює організацію то ргового процесу , забезпечує дот римання учасниками біржових торгів досягнутих домовленостей щодо купі влі-продажу товарів , які продают ься на цих торгах , засвідчує факт укладення біржових угод та гарантує їх виконання. Така діяльність біржі не є здійсненням юридичних дій в інтересах іншої особи , а тому не є посередництво м.
Судом встановлено що позивач за перевіре ний відповідачем період договори з продавцями та покупцями (фізичними о собами) на надання посередницьких послуг , передбачених цивільним законодавством України не у кладав , у біржових угодах не вист упав повіреним або комісіонеро м.
Враховуючи викладене суд вважає безпідставним дона рахування відповідачем податку з доходів фізичних осіб на загальну сум у 10152 , 0 грн/
Статтею 19 Конституції України встановлено , що органи державної влади та орг ани місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов ' язані діяти лише на підставах , в межах та у спосіб , що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. ст. 11 , 71 Кодексу адміністративного судочинства України , кожна сторона повинна довести т і обставини , на яких г рунтуються її вимоги та запереч ення , а суд згідно ст. 86 цього Кодексу , оцінює докази , які є у справі , за своїм внутрішнім переконання м , що грунтується на їх безпосере дньому , всебічному , повному та об ' єктивному дослідженні.
Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено , що в адміністративних справах про протиправність ріше нь , дій чи бездіяльності суб ' єкта владних повноважень обов ' язок щодо доказування правомі рності свого рішення , дії чи безд іяльності покладається на відповідача , якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладені норми відповідачем не доведен о правомірність прийняття податкового повідомлення рішення від від 24 ли пня 2009 року № 1304831703/0/5742 , а отже позовні вимоги позивача п ідлягають до задоволення.
Керуючись Законами України «Про Товару біржу» , «Про податок з доходів фізичних осіб» , ст. ст. 11 , ст. 99 , 100. 158 - 163 , 167 , 186 , 254 КАС України , суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Подільської спеціалізован ої аграрної біржі задовольнити.
Визнати нечинним та скасувати податкове повідомлен ня-рішення державної податкової інспекції в місті Хмельницькому від 24 л ипня 2009 року № 1304831703/0/5742
Стягнути з Державного бюджету на користь Подільськ ої спеціалізованої аграрної біржі , код ЄДРПОУ 22782730 , 03 грн. 40 коп. відшкодування сплаченого мита.
Постанова суду набирає законної сили після закінче ння строку подання заяви про апеляційне оскарження , якщо таку заяву не було подано. Заява про апеляційне о скарження постанови подається протягом десяти днів з дня її проголошен ня , а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на пост анову подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляці йне оскарження.
Повний текст постанови складений 10.09.2009 року
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2009 |
Оприлюднено | 17.12.2010 |
Номер документу | 12821173 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук O.K.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні