Постанова
від 08.09.2009 по справі 2-а-7287/09/2270/4
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2009 року

справа № 2- а-7287/09/2270/4

Хмельницький окружний адмін істративний суд в складі

головуючого судді Ковальчук O . K .

при секретарі Сенькові О.

за участю

представника позивача Баранової І.А.

представника відповідача Кундиловської М. М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміні стративний позов Подільської спеціалізованої аграрної біржі до держав ної податкової інспекції в місті Хмельницькому про визнання нечинним т а скасування податкового повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742

ВСТАНОВИВ:

позивач звернувся в суд з адміністративним позовом до ДПІ в місті Хмельницькому про визнання нечинним та скасування податк ового повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742. яким визначене податкове зобов ' язання з податку з доходів найм аних працівників в сумі 10152 , 0 грн. , в тому числі за основним платеже м в сумі 3384 , 0 грн. та за штрафними са нкціями в сумі 6768 , 0 грн. , прийнятого на підставі акту № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результат и невиїзної документальної перевірки з питань правильності нарахуванн я та своєчасності сплати додатку з доходів фізичних осіб з продажу рухом ого майна , правильності подання податкового розрахунку за формою № 1-ДФ за період з 01.07.2006 року по 31.03.2009 року.

На думку позивача податкове повідомлення-рішення в ід 24.03.2009 року № 1304831703/0/5742 є неправомірни м оскільки:

позивач є не податковим агентом платників податку - ф ізичних осіб стосовно оподаткування доходів від продажу автомобілів , реалізація яких відбувається шл яхом укладення біржових угод;

відсутня законодавчо визначена норма , яка б зобов ' язувала при продажу об ' єктів рухомого майна визначати суму доходу виходячи з оціночної вартості такого майна;

визначаючи податкове зобов ' язання відповідач використав експертні оцінки , проведені під час реєстрації пр идбаних автомобілів в органах МРЕВ , а не експорті оцінки , проведені при реєстрації біржових угод.

В судовому засіданні представник позивача підтрима в позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив , вважає податкове повідомлення-р ішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 за конним , оскільки факт порушення позивачем вимог п. 12 п. 1.15 ст. 1. пп.4.2.6 п. 4.2 ст. 4. пп.8.1.2 п. 8.1 ст. 8 , п. 12.3 ст. 12 Закону України «Про п одаток з доходів фізичних осіб» та недоутримання податку з доходів фізи чних осіб від продажу рухомого майна на суму 3384 , 0 грн. зафіксований в акті № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результати невиїзної документа льної перевірки позивача.

Відповідач вважає , що виконуючи функції податкового агента стосовно оп одаткування доходів , отриманих платником податку від продажу рухомого майна , позивач зобов ' язаний:

відповідно до п.12 п.1.15 ст. 1 , пп.4.2.6 п.4.2 ст. 4 , пп.8.1.2 п.8.1 ст. 8 , п.12.3 ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб » нараховувати , утримувати та сп лачувати до бюджету податок з доходів фізичних осіб від імені та за раху нок платника податку;

відповідно до ч.2 ст. 280 Господарського кодексу України регулювати ціни та товари (автомобілі) , що допускают ься до обігу на біржі;

нараховувати та утримувати податок з доходів фізич них осіб з урахуванням вартості проданого автомобіля , визначеної експертних шляхо м.

Заслухавши представників сторін , дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв ' язку та сукупності , суд вважає позовні вимоги об г рунтованими на підставі наведеного нижче.

Судом встановлено , що позивач - Подільська спеціалізована аграрна біржа 15.11.1995 року зареєстрована виконкомом Хмельницької міської ради.

Основними видами діяльності позивача є: управління фінансовими ринками; інші види оптової торгівлі; діяльність у сфері геод езії , гідрографії та гідрометео рології; діяльність агентств нерухомості; консультування з питань коме рційної діяльності та управління та дослідження кон ' юнктури ринку та виявлення сус пільної думки.

На підставі акту № 6562/17-5/22782730 від 16.07.2009 року про результати невиїзної документа льної перевірки з питань правильності нарахування та своєчасності спл ати додатку з доходів фізичних осіб з продажу рухомого майна , правильності подання податково го розрахунку за формою № 1-ДФ за п еріод з 01.07.2006 року по 31.03.2009 року відповідачем прийняте податкове повідомленн я-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 , яким визначене податкове зобов ' язання з податку з доходів найм аних працівників в сумі 10152.0 грн. , в тому числі за основним платежем в сумі 3384 , 0 грн. та за штрафними санкціями в сумі 6768 , 0 грн.

Податкове повідомлення-рішення від 24 липня 2009 року № 1304831703/0/5742 базується на викладеному а акті висновку відповідача щодо порушення позивачем вимог п.12 п.1.15 ст. 1 , пп.4.2.6 п.4.2 ст. 4 , пп.8.1.2 п.8.1 ст. 8 , п.12.3 ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» та недоутримання податку з доходів фізичних ос іб від продажу рухомого майна на суму 3384 , 0 грн. у зв ' яз ку з нарахуванням податку та утриманням податку з доходів фізичних осіб від продажу автомобіля за біржовим контрактом № 2397 від 16 грудня 2008 року виходячи з вартості продажу , значно нижчої від оціночної вар тості цього автомобіля.

Відповідно до біржового контракту № 2397 , зареєстрованого позивачем 16 грудня 2008 року , здійснено продаж автомобіля FORD Scorpio 1990 року випуску , за 860 , 0 грн. , з якого позивачем перерахований до бюджету податок з доходів фізичних осіб в сумі 120 , 00 грн.

Відповідно до біржової угоди купівлі-продажу № 2422 , зареєстрованої позивачем 14 листопада 2006 року , здійснено продаж автомобіля ВАЗ 21120 , 2003 р.. за 1000.0 грн.. з якого продавцем перерахований до бюджету по даток з доходів фізичних осіб в сумі 130 , 0 грн. , що підтв ерджується копією платіжного доручення № 206 від 24.12.2008 року.

Вартість продажу автомобіля визначалась за домовле ністю сторін (продавця та покупця).

Відповідно до п. 1.15 ст. 1 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковий агент - це юридична особа (її філія , відділення , і нший відокремлений підрозділ) або фізична особа чи нерезидент або його п редставництво , які незалежно ві д їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими п одатками зобов ' язані нарахову вати , утримувати та сплачувати ц ей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку , вести податковий облік та подав ати податкову звітність податковим органам відповідно до закону , а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.

За змістом пп. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковий агент , який нарахову є (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку , утримує податок від суми такого доходу за його рахунок , використ овуючи ставку податку , визначен у у відповідних пунктах статті 7 цього Закону.

Згідно до п. 12.3 ст. 12 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" , якщо об ' єкт рухомого майна продається за посередництвом юри дичної особи (її філії , відділенн я , іншого відокремленого підроз ділу) або представництва нерезидента , то така особа вважається податковим агентом платник а податку стосовно оподаткування доходів , отриманих таким платником податку від такого продаж у.

Відповідно до 12.5 ст. 12 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" податковим агентом при здійсненні операцій з відчуження об ' єктів рухомого майна в порядку , передбаченому в статті 12 цього З акону , є нотаріус , який посвідчує відповідний дого вір або дійсність підписів сторін угоди за наявності документа про спла ту податку сторонами договору.

Закон України « П ро податок з доходів фізичних осіб" не розкриває змісту посередництва як ознаки податкового агента.

Відповідно до частини першої статті 295 Господарськог о кодексу України комерційне посередництво (агентська діяльність) є під приємницькою діяльністю , що пол ягає в наданні комерційним агентом послуг суб ' єктам господарювання при здійсненні ними господарс ької діяльності шляхом посередництва від імені , в інтересах , п ід контролем і за рахунок суб ' є кта , якого він представляє.

Не є комерційними агентами підприємці , що діють хоча і в чужих інтересах , але від власного імені (частина т ретя цієї статті).

Стаття 356 цього Кодексу регулює посередництво , пов ' язане з випуском та обігом цінних паперів. При цьому с уб ' єктами такого посередництв а визначені торговці цінними паперами , видами посередницької діяльності - виконання за дору ченням , від імені та за рахунок ем ітента обов ' язків з організаці ї передплати на цінні папери або їх реалізації іншим способом; купівля-п родаж цінних паперів , що здійсню ється торговцем цінними паперами від свого імені , за дорученням і за рахунок іншої особи; купівля-прода ж цінних паперів , що здійснюєтьс я торговцем цінними паперами від свого імені та за свій рахунок (частини друга та третя).

Поряд із торговцями цінними паперами (суб ' єктами господарювання , що здійснюють посередництво у с фері випуску та обігу цінних паперів) Господарський кодекс України окре мо визначає статус фондової біржі (стаття 360).

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку , що посередництво означає діяльн ість уповноваженого суб ' єкта і з вчинення юридичних дій в інтересах іншої особи від імені цієї особи аб о від власного імені.

Відповідно до частини першої статті 279 Господарськог о кодексу України товарна біржа є особливим суб ' єктом господарювання , який надає послуги в укладенні біржових угод , виявленні попиту і пропозицій на товари , товарних цін , вивчає , упор ядковує товарообіг і сприяє пов ' язаним з ним торговельним операція м.

Товарна біржа не займається комерційним посередниц твом і не має на меті одержання прибутку (частина сьома цієї статті).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про товарну біржу" товарна біржа є організацією , що об ' єднує юридичних і фізичних осіб , які здійснюють виробничу і комерційну діяльність , і має за м ету надання послуг в укладенні біржових угод , виявлення товарних цін , попиту і пропозицій на товари , вивчення , упо рядкування і полегшення товарообігу і пов ' язаних з ним торговельних операцій.

Обов ' язкам и товарної біржі , як це передбаче но частиною другою статті 280 Господарського кодексу України та статтею 4 З акону України "Про товарну біржу" , є: створення умов для проведення біржової торгівлі; р егулювання біржових операцій; регулювання ціни на товари , що допускаються до обігу на бірж і; надання членам і відвідувачам біржі організаційних , інформаційних та інших послуг; з бір , обробка і розповсюдження ін формації , що стосується кон ' юнктури ринку.

Згідно з частиною першою статті 281 Господарського ко дексу України основним документом , що регулює порядок здійснення біржових операцій , ведення біржової торгівлі та ро зв ' язання спорів з цих питань , є правила біржової торгівлі.

Відповідно до підпунктів 2.1 , 2.2 пункту 2 "Біржові посередники" Правил біржової торгі влі товарної біржі "А" біржова торгівля здійснюється шляхом проведення б іржових операцій членом біржі: за замовленням клієнта , від свого імені та за власний рах унок або від свого імені та за рахунок клієнта (брокерська діяльність); ві д свого імені та за власний рахунок для власних потреб чи з метою подальш ого перепродажу (брокерська діяльність). Член біржі , статутом якого не передбачена посередницька діяльн ість , має право займатися виключ но брокерською діяльністю з реальним товаро м.

Оплата клієнтами послуг членів біржі або брокерів з а виконання замовлень із купівлі-продажу на біржі здійснюється у вигляд і комісійної або брокерської винагороди , розмір якої може регулюватися внутрішнім документо м біржі. Інші послуги , які надають посередники , оплачуються за зго дою обох сторін відповідно до чинного законодавства.

Пунктом 3.2 Правил біржової торгівлі визначено , що учасниками біржових торгів є брокери - фізичні особи , зареєстр овані на біржі відповідно до її статуту , обов ' язки я ких полягають у виконанні доручень членів біржі , яких вони представляють , щодо здійснення біржових операцій шляхом підшукува ння контрактів і поданні здійснюваних ними операцій для реєстрації на б іржі; біржові маклери - працівники біржі , які ведуть біржові торги , фіксують усну згоду брокерів на укладення угоди на п евних умовах; члени біржі -відповідно до Закону України "Про товарну бірж у"; інші особи - за погодженням з директором біржі.

Біржова угода проходить два етапи укладення: почина ється з оголошення пропозиції продавця (1 етап) і закінчується в момент оф ормлення письмового біржового контракту (2 етап). Брокери або члени біржі зобов ' язані підписати контрак т , а біржа -зареєструвати його не пізніше наступного за укладенням угоди робочого дня. Відповідно до Прав ил біржової торгівлі біржовому контракту присвоюється реєстраційний н омер , його форма та зміст затверд жуються та засвідчуються печаткою біржі.

Частиною другою статті 15 Закону України "Про товарну біржу" встановлено , що угоди , зареєстровані на біржі , не підлягають нотаріальному пос відченню.

Правовий статус товарної біржі свідчить , що вона здійснює організацію то ргового процесу , забезпечує дот римання учасниками біржових торгів досягнутих домовленостей щодо купі влі-продажу товарів , які продают ься на цих торгах , засвідчує факт укладення біржових угод та гарантує їх виконання. Така діяльність біржі не є здійсненням юридичних дій в інтересах іншої особи , а тому не є посередництво м.

Судом встановлено що позивач за перевіре ний відповідачем період договори з продавцями та покупцями (фізичними о собами) на надання посередницьких послуг , передбачених цивільним законодавством України не у кладав , у біржових угодах не вист упав повіреним або комісіонеро м.

Враховуючи викладене суд вважає безпідставним дона рахування відповідачем податку з доходів фізичних осіб на загальну сум у 10152 , 0 грн/

Статтею 19 Конституції України встановлено , що органи державної влади та орг ани місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов ' язані діяти лише на підставах , в межах та у спосіб , що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. ст. 11 , 71 Кодексу адміністративного судочинства України , кожна сторона повинна довести т і обставини , на яких г рунтуються її вимоги та запереч ення , а суд згідно ст. 86 цього Кодексу , оцінює докази , які є у справі , за своїм внутрішнім переконання м , що грунтується на їх безпосере дньому , всебічному , повному та об ' єктивному дослідженні.

Частиною 2 статті 71 КАС України встановлено , що в адміністративних справах про протиправність ріше нь , дій чи бездіяльності суб ' єкта владних повноважень обов ' язок щодо доказування правомі рності свого рішення , дії чи безд іяльності покладається на відповідача , якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на викладені норми відповідачем не доведен о правомірність прийняття податкового повідомлення рішення від від 24 ли пня 2009 року № 1304831703/0/5742 , а отже позовні вимоги позивача п ідлягають до задоволення.

Керуючись Законами України «Про Товару біржу» , «Про податок з доходів фізичних осіб» , ст. ст. 11 , ст. 99 , 100. 158 - 163 , 167 , 186 , 254 КАС України , суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Подільської спеціалізован ої аграрної біржі задовольнити.

Визнати нечинним та скасувати податкове повідомлен ня-рішення державної податкової інспекції в місті Хмельницькому від 24 л ипня 2009 року № 1304831703/0/5742

Стягнути з Державного бюджету на користь Подільськ ої спеціалізованої аграрної біржі , код ЄДРПОУ 22782730 , 03 грн. 40 коп. відшкодування сплаченого мита.

Постанова суду набирає законної сили після закінче ння строку подання заяви про апеляційне оскарження , якщо таку заяву не було подано. Заява про апеляційне о скарження постанови подається протягом десяти днів з дня її проголошен ня , а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на пост анову подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляці йне оскарження.

Повний текст постанови складений 10.09.2009 року

Дата ухвалення рішення08.09.2009
Оприлюднено17.12.2010
Номер документу12821173
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-7287/09/2270/4

Постанова від 08.09.2009

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук O.K.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні