Вінницький міський суд вінницької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 127/3569/25
Провадження № 3/127/774/25
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" червня 2025 р.м. Вінниця
Суддя Вінницького міського суду Вінницької області Романчук Р.В., розглянувши матеріали, які надійшли з Національного агентства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , керівника політичної партії "Республіканська партія України", реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ,
за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до статті 17 Закону України "Про політичні партії в Україні" Національне агентство здійснило аналіз Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік (далі - Звіт), поданого до Національного агентства політичною партією «Республіканська партія України» (ідентифікаційний код 33397893, далі - Партія) у паперовій формі.
За результатами аналізу встановлено, що оформлення Звіту Партії, включені до нього звітні дані не відповідають вимогам законодавства.
І. У пункті «Місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи» Звіту Партії за 2020 рік зазначено інформацію про наявність 66 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) Партія має 62 місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи. За результатом співставлення даних, зазначених у Звіті Партії, та даних Єдиного державного реєстру встановлено, що Партією подано відомості про 4 місцеві організації, які належать іншим Партіям, а саме:
Бахчисарайська районна організація Кримської республіканської регіональної організації Партії зелених України (ідентифікаційний код 25630860) є місцевою організацією Партії зелених України (ідентифікаційний код 00047728);
Сімферопольська міська організація Кримської республіканської організації Соціалістичної партії України (ідентифікаційний код 24031135) є місцевою організацією Соціалістичної партії України (ідентифікаційний код 00011305 );
Білогірська районна організація Кримської республіканської організації Соціал-демократичної партії України (ідентифікаційний код 24397172) є місцевою організацією Соціал- демократичної партії України (ідентифікаційний код 00042636);
Євпаторійська міська організація Кримської республіканської організації Комуністичної партії України (ідентифікаційний код 22231740) є місцевою організацією Комуністичної партії України (ідентифікаційний код 00049147).
До Звіту Партії за 2020 рік додано відомості зазначених місцевих організацій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру. На останньому аркуші міститься підпис ОСОБА_1 як «керівника (уповноваженої особи) політичної партії/місцевої організації, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи», яка відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру не є посадовою особою зазначених місцевих організацій.
Відповідно до пункту 2 розділу І Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за №1185/29315 (далі - Положення), політичні партії та їх місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, подають Звіт за формою, затвердженою рішенням Національного агентства від 09.06.2016 № З, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.06.2016 за № 904/29034.
Згідно з частиною 10 статті 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» (в редакції, що діяла на день опублікування Закону України від 19.12.2019 № 410-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції») (далі - Закон), підпункту 1 пункту 10 розділу II Положення, до звіту додається інформація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Пунктом 1 розділу III Положення встановлено, що місцевою організацією політичної партії обов`язково заповнюється титульна сторінка, таблиці «Загальна інформація про політичну партію», «Місцеві організації політичною партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи», «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру», остання сторінка форми Звіту. Розділи та таблиці заповнюються та подаються у разі наявності інформації. Звіт відповідної місцевої організації подається за підписами керівника і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку) відповідної місцевої організації політичної партії, засвідченими печаткою місцевої організації.
Проте до Звіту Партії додано лише 66 титульних сторінок Звітів місцевих організацій Партії, одна «Зведена таблиця звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру» та одна остання сторінка форми Звіту, що є порушенням частини 10 статті 17 Закону, пункту 2 розділу 1, підпункту 1 пункту 10розділу II, пункту 1 розділу III Положення.
Відповідно до абзацу 2 пункту 1 розділу II Положення Звіт у паперовій формі повинен бути пронумерований, прошитий та містити на останній сторінці напис «Усього пронумеровано, прошито, скріплено печаткою та підписом аркушів», найменування посади керівника (уповноваженої особи політичної партії), його (її) прізвище, ініціали та підпис, відбиток печатки.
Звіт Партії в паперовій формі подано до Національного агентства у вигляді окремих аркушів та непрошитим, що є порушенням абзацу 2 пункту 1 розділу II Положення.
У пункті 3 титульної сторінки Звіту Партії за 2020 рік відображено відомості про наявність банківського рахунку НОМЕР_2 , відкритого 13.02.2020 в АТ «ПУМБ», що підтверджується даними ІКС «Податковий блок» та відповідною випискою по рахунку.
У Звіті відображено відомості про спонсорські внески в загальній сумі 52 500,00 грн, у т.ч. грошовими коштами на банківський рахунок у сумі 47 500,00 гривень. Водночас не відображено понесені витрати та зазначено залишок коштів на рахунку - 0,00 гривень. Відповідно до банківської довідки про рух коштів встановлено, що сальдо на початок звітного періоду - 0,00 грн, оборотів по дебету - 47 279,23 грн, оборотів по кредиту - 47 500,00 грн, сальдо на кінець звітного періоду - 220,77 гривень.
Таким чином, у Звіті Партії не відображено відомості про понесені Партією витрати на загальну суму 47 279,23 грн та невірно зазначено залишок коштів на банківському рахунку на кінець звітного періоду.
Зазначене є порушенням пункту 5 частини дев`ятої статті 17 Закону, пункту 10 розділу II Положення.
Своїми діями ОСОБА_1 порушила порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене статтею 21221 КУпАП.
Крім того, відповідно до статті 17 Закону Національне агентство здійснило перевірку Звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2021 та 2022 роки (далі - Звіти), поданих політичною партією «Республіканська партія України» (ідентифікаційний код 33397893, далі - Партія) до Єдиного державного реєстру звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (далі - Реєстр).
За результатами зіставлення та звірки відомостей, зазначених у Звітах Партії, з доданими до Звітів документами, відомостями з інформаційних баз даних державних органів та інших відомостей, які мають відображатися у Звітах, встановлено неповноту інформації, що полягає у неподанні відомостей про майно, доходи, витрати і зобов язання фінансового характеру всіх місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, а також невідображенні відомостей про надходження грошових коштів.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), Партія має 61 місцеву організацію, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
З них 11 місцевих організацій знаходяться на тимчасово окупованих територіях та територіях активних бойових дій відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за№ 1668/39004.
У пункті 6 розділу «Загальні відомості» Звітів Партії за 2021 та 2022 роки не зазначено інформацію про місцеві організації Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи.
Водночас інформація про майно, доходи, витрати і зобов язання фінансового характеру 50 місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, не додано до Звітів Партії за 2021 та 2022 роки:
№ з/пНайменування місцевої організаціїІдентифікаційний код1.Баштанська районна організація Республіканської партії України335311552.Березанська міська організація Республіканської партії України332252403.Березнівська районна організація Республіканської партії України333536784.Білозерська районна організація Республіканської партії України338250165.Близнюківська районна організація Республіканської партії України326563906.Великоолександрівська районна організація Республіканської партії України334910977.Високопільська районна організація Республіканської партії України329078208.Вінницька обласна партійна організація Республіканської партії України335875909.Волинська обласна партійна організація Республіканської партії України3355959010.Дніпропетровська обласна організація Республіканської партії України33474768 11.Житомирська обласна організація Республіканської партії України33555129 12.Закарпатська обласна партійна організація Республіканської партії України33614440 13.Запорізька обласна організація Республіканської партії України33528708 14.Івано-Франківська обласна організація Республіканської партії України33436298 15.Києво-Святошинська районна організація Республіканської партії України33661422 16.Київська міська партійна організація Республіканської партії України33441491 17.Київська обласна організація Республіканської партії України33519473 18.Кіровоградська обласна організація Республіканської партії України33520143 19.Костопільська районна організація Республіканської партії України34034687 20.Кременчуцька міська організація Республіканської партії України33809942 21.Криворізька міська організація Республіканської партії України33759855 22.Криничанська районна організація Республіканської партії України у Дніпропетровській області34031602 23.Львівська обласна організація Республіканської партії України33533021 24.Любешівська районна партійна організація Республіканської партії України33837608 25.Миколаївська обласна організація Республіканської партії України33573169 26.Немирівська районна організація Республіканської партії України33845142 27.Нововоронцовська районна організація Республіканської партії України33810235 28.Новоград-Волинська районна партійна організація Республіканської партії України33622006 29.Новоушицька районна організація Республіканської партії України34006953 ЗО.Одеська обласна організація Республіканської партії України33566565 31.Первомайська міська організація Республіканської партії України34024129 32.Первомайська районна організація Республіканської партії України34024134 33.Первомайська районна організація Республіканської партії України33395461 34.Печенізька районна організація Республіканської партії України33851292 35.Полтавська обласна організація Республіканської партії України33532054 36.Прилуцька міська партійна організація Республіканської партії України37308152 37.Радомишльська районна організація Республіканської партії України33846942 38.Рівненська обласна організація Республіканської партії України33510601 39.Ріпкинська районна організація Республіканської партії України37298684 40.Снятинська районна організація Республіканської партії України33820002 41.Сумська обласна партійна організація Республіканської партії України33390107 42.Талалаївська районна партійна організація Республіканської партії України33314534 43.Тернопільська обласна організація Республіканської партії України33539264 44.Тлумацька районна організація Республіканської партії України33586872 45.Харківська обласна організація Республіканської партії України33479394 46.Херсонська обласна організація Республіканської партії України33511558 47.Черкаська обласна організація Республіканської партії України33457240 48.Чернівецька обласна організація Республіканської партії України33466081 49.Чернігівська обласна організація Республіканської партії України33392413 50.Шевченківська районна організація Республіканської партії України33820463
Вимогами статті 17 Закону передбачено, що політичні партії та їх місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, подають звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2024 № 65 затверджений Перелік документів, які підтверджують існування обставин, що свідчать про неможливість отримання політичною партією інформації в повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру протягом строку дії воєнного стану. Тобто законодавством не передбачено інших підстав, крім зазначених вище, які б надавали можливість не подавати звіти місцевих організацій.
Листом від 14.04.2024 № 1 Партія повідомила про обставини, за яких відсутня можливість подання звітів всіх місцевих організацій зі статусом юридичної особи.
Жодних документів, що підтверджують існування обставин, які свідчать про неможливість отримання інформації у повному обсязі щодо місцевих організацій, звіти яких не подано (крім тих, що знаходяться на окупованих територіях), Партією не надано. Таким чином, зазначена в листі інформація не спростовує факту наявності складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.
Під час формування Звітів політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звітів надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.
Отже, невідображення у Звітах Партії за 2021 та 2022 роки відомостей про 60 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, а також подання Звіту без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов язання фінансового характеру 30 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи та на дату подання Звітів не знаходились на тимчасово окупованих територіях або територіях активних бойових дій, за 2021 та 2022 роки є порушенням частин 9, 11 та 13 статті 17 Закону.
Відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 № 6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, зазначене є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення Звітів.
У пункті 5 «Грошові кошти» розділу І «Майно та нематеріальні активи» Звіту Партії за 2022 рік відображено інформацію про поточний рахунок НОМЕР_2 , відкритий 13.02.2020 в ПАТ «ПУМБ», що підтверджується даними ІКС «Податковий блок» та відповідною випискою по рахунку.
У пункті 5 «Грошові кошти» розділу І «Майно та нематеріальні активи» Звіту Партії за 2022 рік відображено рух коштів у розмірі 3 842,00 грн. Водночас у розділі II «Внески та інші надходження» Звіту Партії за 2022 рік не відображено відомості про надходження грошових коштів у розмірі 3 842,00 грн (повернення раніше сплаченого «судового збору»).
Зазначене підтверджується копією висновку щорічного внутрішньопартійного аудиту діяльності за 2020-2022 роки.
Отже, невідображення у Звіті Партії за 2022 рік відомостей про надходження грошових коштів є порушенням пункту 2 частини дев`ятої статті 17 Закону.
Своїми діями ОСОБА_1 порушила порядок подання Звітів політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинила адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене статтею 21221 КУпАП.
ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, надіслала до суду пояснення в яких зазначає, що відповідно до положень ст. 256 КУпАП, протокол підписується особою, яка притягується до адміністративної відповідальності, при цьому, при складанні такого протоколу цій особі роз`яснюються її права та обов`язки, передбачені ст. 268 КУпАП, про що робиться відмітка в протоколі. Однак протокол про адміністративне правопорушення, всупереч ст. 256 КУпАП, не містить підпису особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, в тому числі їй не роз`яснювались її права та обов`язки, передбачені ст. 268 КУпАП, зокрема відміток щодо цього вказаний протокол не містить. Відповідно до п. 10 розділу II Порядку оформлення протоколів про адміністративні правопорушення Національним агентством з питань запобігання корупції протокол про адміністративне правопорушення складається у двох примірниках, один з яких під підпис вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від отримання примірника протоколу про адміністративне правопорушення в ньому робиться відповідний запис. Разом з тим, направлення другого примірника протоколу про адміністративне правопорушення та копії інших матеріалів, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення, рекомендованим поштовим відправленням із повідомленням про вручення та з описом вкладення, особі, щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення, у разі не з`явлення останньої для ознайомлення з протоколом, нормами чинного законодавства не передбачено. Отже, протокол вона не підписувала, з ним не знайома. У випадку накладення штрафу - він має накладатись на політичну партію, як юридичну особу, а не на окремого члена Партії, її голову. Тому що Політична партія - це колективний орган, звіт готується і підписується керівниками місцевих організацій, контрольною комісією. Голова Партії не може відповідати за бездіяльність представників регіональних партійних організацій, неможливість чи не бажання ними підписувати, готувати звіт. В законодавстві також не визначено, що саме керівник Партії має нести відповідальність за звіти Партії. Також, НАЗК зазначає наступні зауваження до звітів Партії: у звіті за 2021 і 2022 р. не додано звіти місцевих організацій; у звіті за 2022 р. не зазначено інформацію про внесок; не вірно оформлено звіт за 2020 р. Однак, звіти місцевих організацій були подані в додатку, у файлі містились всі дані передбачені законом. Інформація про внесок була відображена. Не було потреби її повторно дублювати в інший розділ; не прошиті аркуші звіту 2020 р., подані лишні сторінки місцевих організацій - це формальні зауваження. Також звертає увагу, що подавались ті сторінки, які необхідно було заповнювати. Статтею 23 КУпАП передбачено, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами. Оскільки в діяльності Партії не має корупційних правопорушень. Партія та її організації не вели фінансової діяльності, не завдано збитків державним або суспільним інтересам, правам і свободам громадян, відсутні шкідливі наслідки, раніше до адміністративної відповідальності вона не притягувався, з урахуванням стану війни просить врахувати норми ст. 22 КУпАП та визнати правопорушення малозначним зі звільненням від адміністративної відповідальності, обмежившись усним зауваженням та закривши провадження у справі на підставі ч. 2 ст. 284 КУпАП. Також, адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП підлягає закриттю у зв`язку із закінченням, визначеного ч. 4 ст. 38 КУпАП шестимісячного строку притягнення до адміністративної відповідальності. Згідно п. 7 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за закінченням строків на момент розгляду справи, передбачених ст. 38 КУпАП. Отже минув шестимісячний строк притягнення до відповідальності, тому що по всім звітам висновки були складені в липні 2024 р.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про можливість здійснення судового розгляду справи про адміністративні правопорушення у відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Суд зазначає, що до Вінницького міського суду Вінницької області з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів НАЗК надійшли матеріали про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.212-21 КУпАП.
Відповідно до ч. 2 ст. 36 КУпАП, якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим же органом (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених.
За таких обставин, суд вважає, що відповідно до ст. 36 КУпАП, справи про адміністративні правопорушення відносно ОСОБА_1 необхідно об`єднати в одне провадження.
Дослідивши матеріали об`єднаної справи, суд дійшов таких висновків.
Згідно ч. 2 ст. 7 КУпАП, провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Відповідно до вимог ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Особливості розгляду справ про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279-1 - 279-4 цього Кодексу.
Згідно з положеннями ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
В судовому засіданні досліджено: протоколи про адміністративне правопорушення № 50-33/591 від 24 грудня 2024 року, № 50-33/594 від 24 грудня 2024 року, копія сторінок Звіту політичної партії «Республіканська партія України» за 2020 рік, поданого у паперовому вигляді, копія сторінок Звітів місцевих організацій політичної партії «Республіканська партія України» за 2020 рік, поданих у паперовому вигляді, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30.07.2024 за кодом 601873822094, відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.07.2024 за кодом 549349200486, інформацію з ІКС «Податковий блок», копія виписки з банку, копію Акту про проведення аналізу Звіту політичної партії «Республіканська партія України» про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік від 05.07.2024, копія Висновку про результати аналізу Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська партія України» за 2020 рік від 05.07.2024 № 863, затвердженого наказом Національного агентства від 05.07.2024 № 184/24, копія листа політичної партії «Республіканська партія України» від 20.03.2024 № 1, у т.ч. статуту політичної партії «Республіканська партія України», копія наказу Національного агентства від 04.10.2024 № 320/24 «Про внесення змін у додаток до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 16.01.2024 № 24/24», копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 04.12.2024 № 50-20/92219-24, копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 18.12.2024 № 50-20/97106-24, звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська партія України» за 2021 рік, звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська партія України» за 2022 рік, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 03.07.2024 за кодом 549349200486, копія листа політичної партії «Республіканська партія України» від 14.04.2024 № 1, інформація з ІКС «Податковий блок», копія виписки з банку, копія висновку щорічного внутрішньопартійного аудиту діяльності за 2020-2022 роки, копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська партія України» за 2021 рік від 03.07.2024 № 951, затвердженого наказом Національного агентства від 04.07.2024 № 182/24, копія висновку про результати перевірки Звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії «Республіканська партія України» за 2022 рік від 03.07.2024 № 967, затвердженого наказом Національного агентства від 04.07.2024 № 182/24, копія листа політичної партії «Республіканська партія України» від 20.03.2024 № 1, у т.ч. статуту політичної партії «Республіканська партія України», копія наказу Національного агентства від 04.10.2024 № 320/24 «Про внесення змін у додаток до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 16.01.2024 № 24/24», копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 04.12.2024 № 50-20/92219-24, копія листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 18.12.2024 № 50-20/97106-24, роздруківки з вебсайту Національного агентства щодо повідомлення про дату, на яку ОСОБА_1 запрошено для надання пояснень та складання протоколу про адміністративне правопорушення.
Дослідивши матеріали справи, надавши оцінку доказам на предмет їх належності та достатності для прийняття рішення, суд дійшов висновку, що вина ОСОБА_1 у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст. 212-21 КУпАП, доведена, виходячи з такого.
Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Положенням ст. 212-21 КУпАП передбачено відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Положенням частини 13 статті 17 Закону України «Про політичні партії в України» визначено, що уся інформація у звіті політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру повинна бути диференційована залежно від того, стосується вона політичної партії (як окремої юридичної особи) чи всіх інших її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи. При цьому інформація, що стосується місцевих організацій партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, вноситься щодо кожної такої організації окремим додатком.
Положенням частини 25 статті 17 Закону визначено, що висновки, підготовлені за результатами перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, публікуються на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції у межах загального строку, визначеного частиною двадцять першою цієї статті. При цьому з них вилучається інформація з обмеженим доступом, а персональні дані - знеособлюються.
Частиною 9 ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні» Політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (у тому числі її місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи) шляхом його заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції.
Згідно з пунктами 1, 2 розділу II Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129, Звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту, до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладання на нього кваліфікованого електронного підпису керівника (уповноваженої особи) політичної партії.
Поданню Звіту передує процес його формування, який полягає в заповненні електронних форм інформацією, передбаченою Реєстром відповідно до Закону.
Згідно з пунктами 1, 2 розділу II Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129,
Пункт 5.5 статуту Партії передбачає, що Голова Партії, серед іншого, представляє Партію у взаємовідносинах із законодавчою, виконавчою, судовою гілками державної влади, центральними керівними органами політичних партій, громадських організацій в Україні та за кордоном, засобами масової інформації.
Листом від 20.03.2024 № 1 Партія надала відомості про ОСОБА_1 як керівника Партії.
Повноваження Князевої Надії Олександрівни, як керівника Партії підтверджуються витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
Стаття 3 Закону передбачає, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
Отже, враховуючи норми статті 19 Закону, а також приписи статей 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, є керівник Партії або уповноважена особа, якою підписано та подано Звіт до Національного агентства.
Звіт Партії за 2020 рік подано до Національного агентства у паперовій формі 15.04.2024 та зареєстровано за вх. № 46609/0/07-24 за підписом ОСОБА_1 , яка згідно з відомостями, отриманими з Єдиного державного реєстру, є керівником Партії.
Звіт Партії за 2021 рік подано до Національного агентства через Реєстр 14.04.2024 о 09:34 годині (унікальний ідентифікатор Звіту - 06779f10-fa29-11ee-92b7-3b3b09128e69), а Звіт Партії за 2022 рік подано - 14.04.2024 о 09:17 годині (унікальний ідентифікатор Звіту - 8d554120-fa26-11ee-98d2-6d05851fad7e) та підписано шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису керівником Партії ОСОБА_1 . Отже, остання підтвердила достовірність інформації, що викладена у Звітах Партії за 2021 та 2022 роки.
Таким чином, ОСОБА_1 як посадова особа (керівник Партії) порушила порядок подання Звітів, чим вчинила адміністративні правопорушення, відповідальність за які передбачена статтею 212-21 КУпАП.
Статтею 14 КУпАП визначено, що посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил, зокрема, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Отже, ОСОБА_1 як посадова особа (керівник Партії) підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, за які законом передбачено адміністративну відповідальність.
Датами вчинення ОСОБА_1 адміністративних правопорушень, передбачених статтею 212-21 КУпАП, слід вважати 14.04.2024 (дата підписання Звітів Партії за 2021 та 2022 роки шляхом накладання на них кваліфікованого електронного підпису, що є фактом підтвердження відомостей, відображених у Звітах Партії) та 15.04.2024 (дата присвоєння Звіту реєстраційного індексу).
Датою виявлення вчинених ОСОБА_1 адміністративних правопорушень, передбачених статтею 212-21 КУпАП, є дата складання протоколів про адміністративні правопорушення.
Відповідно до частини 4 статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Отже, адміністративне стягнення на ОСОБА_1 як керівника Партії за вчинення правопорушень, передбаченого статтею 212-21 КУпАП, може бути накладено до 24.06.2025, але не пізніше 14.04.2025 та 15.04.2026 відповідно.
Дослідивши докази, надавши їм оцінку, суд дійшов висновку про доведеність винуватості ОСОБА_1 у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст. 212-21 КУпАП.
Так, не відображення у Звіті Партії зо 2020 рік відомостей про понесені Партією витрати та невірне зазначення залишку коштів на банківському рахунку на кінець звітного періоду, а також не відображення у Звіті Партії за 2022 рік відомостей про надходження грошових коштів є порушенням п. 5, п. 2 ч. 9 ст. 17 Закону відповідно.
Постановою Кабінету Міністрів України № 65 від 19.01.2024 року встановлено перелік документів, які підтверджують існування обставин, що свідчать про неможливість отримання політичною партією інформації у повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати та зобов`язання фінансового характеру протягом дії воєнного стану, це зокрема: Акт про підтвердження існування обставин, що свідчать про неможливість отримання інформації у повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, підписаний керівником та головним бухгалтером політичної партії, до якого додаються один або кілька з таких документів:
акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 р. № 2030 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 52, ст. 2802; 2023 р., № 40, ст. 2165);
акт обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок військових дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, складений відповідно до вимогПорядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 р. № 473 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 37, ст. 1981);
витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань про кримінальне правопорушення, яке спричинило обґрунтовану неможливість отримання в повному обсязі інформації для відображення у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Водночас жодних документів на підтвердження існування обставин, які підтверджують існування обставин, що свідчать про неможливість отримання політичною партією інформації у повному обсязі для відображення у звіті про майно, доходи, витрати та зобов`язання фінансового характеру протягом дії воєнного стану ОСОБА_1 суду не надано.
Доводи ОСОБА_1 , щодо відсутності передбаченої адміністративної відповідальності за подання фінансового звіту Партії, оформленого з порушеннями, суперечать диспозиції ст. 212-21 КУпАП, якою імперативно передбачено відповідальність за: 1. порушення встановленого порядку або 2. строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або 3. подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Згідно ст. 33 КУпАП при накладені стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність.
Враховуючи характер вчинених порушень, особу правопорушника, ступінь її вини, майновий стан, обставин, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, не встановлено, вважаю за необхідне визнати винуватою ОСОБА_1 у вчиненні правопорушень, передбачених ст.212-21 КУпАП.
Отже, відповідно до вимог ст. 36 КУпАП, слід накласти на ОСОБА_1 стягнення в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених.
Відповідно до ст. 40-1 КУпАП та п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" у разі винесення судом постанови про накладення адміністративного стягнення, з особи, на яку накладено стягнення, стягується судовий збір в розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 36, 40-1, 212-21, 268, 283, 284, 285 КУпАП,
ПОСТАНОВИВ:
Справу проадміністративне правопорушенняпро притягненнядо адміністративноївідповідальності ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП (№ 127/3569/25), об`єднати в одне провадження зі справою про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП (№ 127/3573/25) та присвоїти номер 127/3569/25.
Визнати винуватою ОСОБА_1 у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст.212-21 КУпАП та, відповідно до вимог ст. 36 КУпАП, накласти адміністративне стягнення в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з числа вчинених, у виді штрафу у розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 5100 (п`ять тисяч сто) грн 00 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в розмірі 605 (шістсот п`ять) грн. 60 коп.
Скаргу на постанову може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови до Вінницького апеляційного суду через Вінницький міський суд Вінницької області. Постанова набирає законної сили після закінчення строку оскарження цієї постанови.
Суддя
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2025 |
Оприлюднено | 20.06.2025 |
Номер документу | 128227498 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Вінницький міський суд Вінницької області
Романчук Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні