Герб України

Рішення від 19.06.2025 по справі 500/979/25

Тернопільський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/979/25

19 червня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Загір`я" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Загір`я" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12310957/41209752 від 03.01.2025 та №12310959/41209752 від 03.01.2025, якими відмовлено ПП "Загір`я" у реєстрації податкової накладної №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024 подану ПП "Загір`я".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ПП "Загір`я" зареєстроване як юридична особа та здійснює діяльність у сфері вирощування та продажу сільськогосподарської продукції на орендованих земельних ділянках. Підприємством за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано покупцю Товариству з обмеженою відповідальністю "Овал" (далі - ТОВ "Овал") податкову накладну за №1 від 31.10.2024 на суму ПДВ у розмірі 163233,39 грн та №5 від 04.11.2024 на суму ПДВ у розмірі 409760,90 грн, які направлено для реєстрації у ЄРПН.

Далі позивач отримав електронні квитанціі про зупинення реєстрації податкових накладних на тій підставі, що вона складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонувалося надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) Підприємство надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких додало копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарської операції між ним та ТОВ "Овал", а також містили достатньо відомостей про діяльність Підприємства в цілому. Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено, а тому вважає, що така підлягає реєстрації в ЄРПН.

З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 24.03.2025 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Тернопільській області про розгляд справи №500/979/25 за правилами загального провадження відмовлено.

У зв`язку із поданням заяви про відставку та звільненням з посади судді Тернопільського окружного адміністративного суду Осташа А.В., на підставі розпорядження керівника апарату від 31.03.2025 №18 здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи №500/979/25.

Ухвалою судді від 07.04.2025 прийнято до провадження адміністративну справу №500/979/25. Постановлено продовжити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження за матеріалами справи, без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

Ухвалою судді від 27.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

13.03.2025 до суду від Головного управління ДПС у Тернопільській області та Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено позивачем надано не повний пакет документів.

Розділом 4 Договору поставки від 31.10.2024 №73-ТР-2024-П між ПП "Загір`я" та ТОВ "Овал" передбачено умови щодо якості товару, що постачається.

Якість Товару повинна відповідати базисним показникам для пшениці 4-го класу, показники, які не вказані в договорі, повинні відповідати ДСТУ 3768:2019.

Проте жодного сертифіката якості (картки аналізу зерна), щодо відповідності характеристик пшениці 4-го класу врожаю 2024 року, позивачем надано не було.

Вказує, що на виконання умов даного договору позивачем також надано товарно-транспортні накладні. Проте в поданих товарно-транспортних накладних від 04.11.2024 та 31.10.2024 року в графі "Автомобільний перевізник" зазначено ПП "АП "Агро-Дружба". Водночас, договір на перевезення між ПП "Загір`я" та ПП "АП "Агро-Дружба" на розгляд комісії не надавався, відтак неможливо встановити взаємовідносини між даними контрагентами за відсутності поданих первинних документів.

Оцінити реальність відповідних фінансово-господарських операцій можливо лише при дослідженні умов договірних відносин і, відповідно, узгодженості наданих первинних документів з такими умовами, що визначили суб`єкти господарювання.

Одним із основних джерел про господарські операції з контрагентами є договори (контракти, угоди, додаткові угоди) та додатки до них.

Таким чином, неподання договору позбавило комісію ГУ ДПС у Тернопільській області можливості встановити істотні умови такого договору щодо його предмету, ціни, строку та порядку поставки товару, порядку розрахунків між контрагентами тощо.

Вказує, що окрім того, в наданих позивачем ТТН від 04.11.2024 №№138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157 та від 31.10.2024 № №107, 106, 105, 104, 82, 81, 80, 79, від 01.11.2024 №№108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 містять не повну інформацію, зокрема, відсутні відомості в графі щодо вантажно-розвантажувальних операцій, зокрема, час прибуття/вибуття/ простою, масу товарів та, відповідно, операції, не заповнені обов`язкові реквізити, а саме підписи відповідальних осіб у відомостях про параметри транспортного засобу, вантажно-розвантажувальних роботах.

Зазначає, що Між ПП "Загір`я" та ТОВ "Фірма Ерідон" укладено договір поставки від 01.04.2022 №277/22/283, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробничо-технічного призначення, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару.

Відповідно п. 4.1 даного договору, якість товару відповідає загальноприйнятим стандартам, які діють в Україні на момент постачання товару, та підтверджується відповідними сертифікатами чи іншими документами про якість або походження товару.

Проте документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування пшениці та наявність яких передбачена договором, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Вказує, що у поданій товарно-транспортній накладній від 26.04.2022 №ТЕ-3505554/1 (ТОВ "Фірма Ерідон") зазначено, що перевезення здійснювалось автомобільним перевізником ПП "Загір`я" автомобілем Мерседес, державний номер НОМЕР_1 . Документів, що підтверджували б право володіння чи користування таким транспортним засобом для здійснення ним перевезень, позивачем надано не було.

Крім того, інформації про трудові відносини з водієм ОСОБА_1 , вказаним у товарно-транспортній накладній, чи довіреності на водія позивачем теж надано не було. Наявність у водія посвідчення з відповідною категорією також підтверджено не було.

Зазначає, що позивачем на розгляд Комісії не надано статистичну звітність, інформацію щодо залишків зерна (пшениця 4-го класу) на початок року та на поточну дату, книгу складського обліку запасів, що зберігалася з минулих періодів відсутня.

Якщо ПП "Загір`я" займається вирощенням сільськогосподарських культур, то необхідне подання на розгляд комісії договорів та специфікацію до них, на підставі яких придбавалося насіння.

Вказує, що позивач мав надати документи на придбання посівних матеріалів, інформацію щодо залишків пшениці станом на дату виписки податкових накладних.

Між ПП "Загір`я" та ТОВ "Альфа Смарт Агро" укладено договір поставки від 27.04.2022, №AS/13/04/2022 та 21.02.2023, №AS/279/02/2023, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю товар, а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар в повному обсязі.

Згідно п. 7.1 даного договору передбачено, що якість товару підтверджується сертифікатами якості виробника або постачальника та іншими нормативними документами, які встановлені чинним законодавством України для такого виду товару.

Проте, документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування пшениці, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Також позивачем жодним чином не підтверджено наявність у нього сільськогосподарської техніки на праві власності чи користування, що використовувалась при обробці та підготовці ґрунту, посіві та збиранні врожаю.

Вказує, що комісії не надавались будь-які складські документи на зберігання зерна (це складська квитанція, просте та подвійне складські свідоцтва згідно Закону України "Про затвердження Положення про обіг складських документів на зерно").

Звертає увагу, що господарські операції із поставки, зокрема, зернових культур з урахуванням їх великої кількості мають свою специфіку та особливості, що зумовлює необхідність належної перевірки, зокрема, факту їх отримання за способом навантаження у відповідному місці, зважування, транспортування, належної фіксації та контролю таких дій, приймання на складі підприємства від постачальника або у іншому місці відгрузки, оприбуткування та зберігання, відпуск товару матеріально відповідальною особою при продажу, що повинно супроводжуватися відповідними формами первинних облікових документів. Тобто, рух товарно-матеріальних цінностей - їх надходження, використання і вибуття, має оформлятися первинними документами за правилами ведення національного бухгалтерського обліку.

22.04.2025 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що безпідставним є посилання на ненадання сертифіката якості пшениці, згідно договору поставки №73-ТР-2024-П від 31 жовтня 2024 року, так як в квитанції про зупинення реєстрації ПН не вказано про необхідність надання будь-яких сертифікатів. Крім того відповідачем не доведено необхідність надання сертифікату якості та яким чином наявність чи відсутність сертифікату впливає на податкові зобов`язання сторін, під час складання ПН та її реєстрації.

Також представник вказує, що безпідставним є посилання відповідачів щодо правовідносин між позивачем та ПП "АП "Агро-Дружба", оскільки підставою виникнення податкових зобов`язань є реалізація пшениці між продавцем ПП "Загір`я" та покупцем ТОВ "ОВАЛ", і факт отримання пшениці підтверджено підписами сторін у договорі та видатковій накладній, та платіжними дорученнями, які підтверджують перерахування коштів покупцем та відповідно рух активів.

06.05.2025 до суду від відповідачів надійшли заперечення на відповідь на відзив, в якому зазначено, що ПП "Загір`я" відповідає критеріям ризиковості платника податку, визначеному п. 8 Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019р. № 1165, оскільки мають місце наступні ризики в діяльності платника:

код 11 (накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності), а саме встановлено, що у період з березня 2021р. по січень 2023 р., згідно даних ЄРПН, платником здійснено придбання цукру у кількості 1171,5 т на суму ПДВ 4447,3 тис.грн. (Цукор білий кристалічний - 351,5 т., Цукор білий кристалічний (фас 50 кг) - 88 т., Цукор білий кристалічний буряковий - 154 т., Цукор білий кристалічний в мішкотарі - 65,99 т., Цукор в мішках - 300т., Цукор врожаю 2020 р. - 212 т.). Подальша реалізація придбаної продукції не прослідковується, а саме відсутнє підтвердження наявності достатності місць для зберігання цукру у кількості 1171,5 т., в своїх поясненнях наданих Комісії платник податку лише вказує, що в нього наявні власні приміщення, серед яких є комори для зберігання зерна за адресою село Загір`я, вул. Центральна 49 і 84 - однак не надає спростування відповідності критеріям ризиковості, а саме наявності достатності місць зберігання з технічними зазорами в коморах загальною площею 1212,8 кв.м.(Відповідно наданого Витягу з реєстру речових прав у власності наявні три комори) реалізованої пшениці врожаю 2024 року та пшениці врожаю 2024 року, яку реалізовано покупцю ТОВ "Овал" та цукру реалізація якого не прослідковується, інвентаризаційних описів ПП "Загір`я" не надано.

код 14 (постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (? накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку), а саме згідно даних ЄРПН, платником придбано понад 20 автомобілів на суму ПДВ 7336,8 тис.грн., серед яких автомобілі преміум класу (Автомобіль LAND CRUISER 200, 4.5 D-4D, 6 A/T, (7D)-JTMCV02J504310223(2020) (код УКТЗЕД 8703331900), Автомобіль Volkswagen NEW Touareg кросовер 3,0 R Line 3,0 TDI 8-ступ. Tiptronic 23022021 (код УКТЗЕД 8703331900), Audi Q7 3.0 TDI quattro SL (код УКТЗЕД 8703331900), Audi Q8 50 TDI quattro S line (код УКТЗЕД 8703331900), Автомобіль Volkswagen NEW Tiguan кросовер 2,0 Elegance 2.0 TSI 7-ступ. DSG4 Mot WVGZZZ5NZMW049785 (код УКТЗЕД 8703231910), Автомобіль BMW X5 M50d/G05 (код УКТЗЕД 8703331900), Автомобіль BMW X6 xDrive30d (код УКТЗЕД 8703331900), тощо). Реалізація придбаних ПП "ЗАГІР`Я" (код за ЄДРПОУ 41209752) автомобілів в подальшому не прослідковується, у Звіті 20-ОПП дані автомобілі не відображено.

Згідно даних Звіту форми 20-ОПП платник використовує у своїй діяльності такі об`єкти оподаткування: Заправка - 1, Земельні паї- 1249, Автомобіль - 1, Автотранспорт - 1, Комплекс - 29, Комп`ютерний зал- 1, Копіювальний центр- 1, Морозильна камера- 1, Прес гідравлічний Монтажно-запресовочний - 1, Трактор колісний- 19.

За результатами декларування податку на додану вартість за 2022 рік обсяг постачання становив 4541,4 тис.грн., задекларовано до сплати (р.18) 0 грн., (р.21 - 8035,8 тис. грн.), рівень податкової віддачі становить 0%.

За результатами декларування податку на додану вартість за січень-липень 2023 року обсяг постачання становить 4015,4 тис.грн., задекларовано до сплати (р.18) - 0 грн., (р.21 -11820,8 тис. грн.), рівень податкової віддачі становить 0%.

Станом на 31.08.2023 сума ліміту становить 9723,8 тис. грн. За період з січня 2021р. по 06.09.2023 сума поповнення рахунку ПДВ становить 0 грн.

Зазначено, що Головним управлінням ДПС у Тернопільській області не здійснювався повний аналіз господарської операції, а лише розглядалися подані платником податку первинні документи, які повинні були б спростувати ризиковість операцій, за результатами якої складені податкові накладні, а саме поставка пшениці 4 класу врожаю 2024 року. Відповідно до квитанцій, податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, з огляду на що, їх реєстрацію зупинено. Таким чином, саме ПП "Загір`я" зобов`язане було надати повний перелік документів щодо можливості засіяти, виростити, зібрати та зберігати пшеницю, наявності місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, тощо та транспортування.

Відповідність критеріям ризиковості має бути спростована платником податків поданням на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.

31.10.2024 між ПП "Загір`я" (постачальник) та ТОВ "Овал" (покупець, код ЄДРПОУ 32537732) укладено договір поставки №73-ТР-2024-Р за умовами якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупця пшеницю 4-го класу врожаю 2024, а покупець зобов`язується прийняти товар від постачальника та оплатити його згідно умов даного договору.

Відвантаження пшениці 4-го класу згідно з договором поставки №73-ТР-2024-Р від 31.10.2024 проводилося на підставі, зокрема, таких видаткових накладних:

№-000000008 від 31.10.2024, кількість продукції по якій становить 152,78 тон., на загальну суму 1329186,18 грн, в тому числі ПДВ 163233,39 грн;

№-0000000010 від 04.11.2024, кількість продукції по якій становить 383,52 тон, на загальну суму 3336624,46 грн, в тому числі ПДВ 409760,90 грн.

Перевезення ріпаку проводилося автомобільним транспортом згідно з такими товарно-транспортними накладними (далі - ТТН):

№79 від 31.10.2024 на кількість пшениці 19,020 тон; №80 від 31.10.2024 на кількість пшениці 14,420 тон; №81 від 31.10.2024 на кількість пшениці 14,500 тон; №82 від 31.10.2024 на кількість пшениці 19,700 тон; №104 від 31.10.2024 на кількість пшениці 23,500 тон; №105 від 31.10.2024 на кількість пшениці 20,900 тон; №106 від 31.10.2024 на кількість пшениці 19,240 тон; №107 від 31.10.2024 на кількість пшениці 21,500 тон;

№138 від 04.11.2024 на кількість пшениці 21,280 тон; №139 від 04.11.2024 на кількість пшениці 22,180 тон; №140 від 04.11.2024 на кількість пшениці 16,040 тон; №141 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,680 тон; №142 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,920 тон; №143 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20,460 тон; №144 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,320 тон; №145 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,760 тон; №146 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,540 тон; №147 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20,380 тон; №148 від 04.11.2024 на кількість пшениці 19,220 тон; №149 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20.220 тон; №150 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,400 тон; №151 від 04.11.2024 на кількість пшениці 19,040 тон; №152 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20,620 тон; №153 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20,060 тон; №154 від 04.11.2024 на кількість пшениці 21,600 тон; №155 від 04.11.2024 на кількість пшениці 20,460 тон; №156 від 04.11.2024 на кількість пшениці 18,980 тон; №157 від 04.11.2024 на кількість пшениці 11,360 тон.

За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару) постачальником ПП "Загір`я" сформовано покупцю ТОВ "Овал" податкову накладну №1 від 31.10.2024 на суму ПДВ у розмірі 163233,39 грн та податкову накладну за №2 від 04.11.2024 на суму ПДВ у розмірі 409760,90 грн, які були направлені до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як слідує із квитанції від 11.11.2024, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 31.10.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=131.0498%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання[1]передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

Також як слідує з квитанції від 11.11.2024, відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 04.11.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=131.0498%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання[1]передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

На виконання п. 11 Порядку №1165, та у відповідності п.4 порядку №520 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024, реєстрацію яких зупинено.

Згідно з скріншоту Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/ РК позивачем було надано Комісії наступні документи:

Договір оренди землі з ОСОБА_2 від 21.07.2021;

Звіт про реалізацію продукції сільського господарства за січень-листопад 2024;

Довідка Залозецької селищної ради від 26.01.2024;

Платіжна інструкція №423 від 14.02.2024 та №427 від 23.02.2024;

Витяг з Державного реєстру речових прав;

Видаткова накладна №16 від 16.02.2024; ТТН №16/1, №16/2, №16/3, №16/4 від 16.02.2024, рахунок на оплату №12 від 07.02.2024;

Список працівників;

Договір поставки №07.02.24-5 від 07.02.2024, специфікація до договору від 07.02.2024;

Договір поставки №AS/13/04/2022 від 27.04.2022;

Табель обліку використання робочого часу вересень, жовтень 2023 року, лютий - липень 2024;

ВН №22 від 03.01.2023, №580 від 09.02.2023, ТТН №230209/6, ВН №768 від 23.02.2023, ТТН №230223/12, ВН №811 від 27.02.2023, ТТН №230227/9, ВН №854 від 01.03.2023, ТТН №230301/18, ВН №1202 від 22.03.2023, ТТН №22.03.2023, ВН №1726 від 24.04.2023, ТТН №230424/15, ВН №189 від 08.05.2023, ТТН №230508/6, ВН №2151 від 16.05.2023, ТТН №230516/10, ВН №3041 від 28.06.2023, ВН №4313, ТТН №230823/12;

ВН №1906 від 13.03.2023,ТТН №1906 від 13.03.2023, рахунок на оплату №981;

Платіжні інструкції №119 від 02.05.2022, №120 від 02.05.2022, №150 від 20.05.2022;

Акти витрати насіння і садивного матеріалу №000000016 від 03.10.2023, №000000002 від 05.04.2024;

Платіжні інструкції №№111, 61, 270, 103, 79, 77, 110, 340, 305, 306, 335 ТОВ "Магістр-Д";

Видаткові накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

Акти використання засобів хімічного захисту рослин;

Лімітно-забірні картки на одержання паливно-мастильних матеріалів.

Договір поставки з ТОВ "Альфа Смарт Агро" від 21.02.2023;

Платіжна інструкція ТОВ "Фірма Ерідон";

Платіжні інструкції ТОВ "Магістр-Д";

Видаткові накладні ТОВ "Магістр-Д";

Товарно-транспортні накладні ТОВ "Магістр-Д";

Акти витрат мінеральних добрив;

Договір купівлі-продажу нафтопродуктів з ТОВ "Магістр-Д" від 02.01.2021, 02.01.2024;

Платіжні доручення ТОВ "Альфа Смарт Агро";

Договір поставки від 01.04.2022р. ТОВ "Фірма Ерідон";

Видаткова накладна ТОВ "Фірма Ерідон";

Товарно-транспортна накладна ТОВ "Фірма Ерідон";

Видаткова накладна ТОВ "Овал" від 01.11.2024р. та ТТН;

Виписка за рахунками за листопад 2024;

Пояснення;

ТТН з ТОВ "Овал";

Договір поставки з ТОВ "Овал" від 31.10.2024;

Видаткова накладна ТОВ "Овал" від 31.10.2024 та ТТН;

Видаткова накладна ТОВ "Овал" від 04.11.2024 та ТТН;

Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур 2024;

Звіт про збір врожаю сільськогосподарських культур 01.09.2024.

За результатами розгляду поданих документів, у контролюючого органу виникла потреба у наданні позивачем додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.

Відповідно контролюючим органом було складено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.12.2024 №12275935/41209752 та №12275936/41209752, у яких зазначено "У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування", копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: а саме розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН.

Додатково надати ОСВ по рахунках 361 та 631; акти звірки взаєморозрахунків по контрагентах, інформацію щодо залишків продукції на початок року та на поточну дату, статистичну звітність.

У відповідь на повідомлення від 26.12.2024 №12275935/41209752 та №12275936/41209752 контролюючого органу, позивачем надано повідомлення про подання додаткових пояснень разом з додатками:

Пояснення.

Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.09.2024;

Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за 01.01.2024-27.12.2024;

Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за 01.01.2024-27.12.2024;

Акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "ОВАЛ" з 31.10.2024 по 08.11.2024;

Акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "АЛЬФА СМАРТ АГРО" з січня 2024 по листопад 2024;

Акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "Буковинська аграрна компанія" з 01.01.2024 по 27.12.2024;

Акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "ФІРМА ЕРІДОН" за 2022, 2023 та

Акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "МАГІСТР-Д" з 2022 по 2024;

Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2024;

Звіт про реалізацію продукції сільського господарства за січень-серпень.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №12310957/41209752 від 03.01.2025 та №12310959/41209752 від 03.01.2025, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

В додатковій інформації зазначено: "Платником не надано інформацію щодо залишків продукції на початку року та на поточну дату, книгу складського обліку запасів, статистичну звітність".

Вважаючи вищевказані рішення протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість висновків відповідача і винесених на підставі них рішення на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з пп."а" п.185.1ст.185 ПК об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно із п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, на виконання вказаної норми, 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

За правилами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Згідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість наведені у додатку 1 до Порядку №1165, п.8 яких передбачено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У п.11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п.26 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), згідно з п.10 якого комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п.5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Подання письмових пояснень та копій документів до розрахунків коригування, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, має право ініціювати отримувач (покупець), для чого:

отримувач (покупець) надсилає такі пояснення та копії документів постачальнику (продавцю) через електронний кабінет в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису;

постачальник (продавець) подає такі пояснення та копії документів з накладенням кваліфікованого електронного підпису до контролюючого органу;

отримувачу (покупцю) надходить в електронний кабінет інформація щодо дати подання пояснень та копій документів постачальником (продавцем) і результату розгляду комісією регіонального рівня таких пояснень та копій документів.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (п.6 Порядку №520).

У п.9 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

За приписами п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Слід зазначити, що процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.

При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі №140/506/22.

Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21.

Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024, такі містять інформацію про те, що платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.

Матеріали справи свідчать, що відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024, позивачем було надіслано детальні пояснення з документами, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Комісією Головного управління ДПС України у Тернопільській області прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №12310957/41209752 від 03.01.2025 та №12310959/41209752 від 03.01.2025.

Як підставу відмови, зазначено про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у матеріалах справи та дослідженими в ході судового розгляду письмовими доказами, що підтверджують реальність господарської операцій - реалізація ТОВ "Овал" пшениці 4-го класу врожаю 2024 в кількості 152,78 т, згідно якої видано податкову накладну № 1 від 31.10.2024 та в кількості 383,52 т, згідно якої видано податкову накладну № 2 від 04.11.2024 та їх належне оформлення первинними документами.

За змістом ст.1, ст.9 Закону України від "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Ведення зазначених документів передбачено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88.

Серед представлених документів в підтвердження реальності здійснення господарських операцій на вимогу контролюючому органу ПП "Загір`я" було надано договори поставки з ТОВ "Овал" ріпаку, з додатковими угодами, видатковими накладними, ТТН, платіжними дорученнями, що не заперечується відповідачами.

Крім того, в матеріалах справи містяться первинні документи в підтвердження попереднього придбання насіння для посіву, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів та технологічного процесу, пов`язаного з вирощування такої сільськогосподарської культури як ріпак, зазначені вище.

Суд звертає увагу податкового органу, що документи щодо закупівлі насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, оренди техніки тощо, не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних. Більше того, як вже було вказано судом, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Суд зауважує, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, сформованої за першою подією.

Суд наголошує, що податковий орган має в першу чергу враховувати первинні документи, які відображають сутність та зміст господарської операції та стали підставою для складання податкової накладної. При цьому, саме видаткова накладна є первинним документом, яка підтверджує передачу матеріалів, сировини, палива, товарів, необоротних активів тощо від продавця до покупця.

У випадку неконкретизації переліку документів платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Серед іншого, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Отже, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Відповідачі не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

У постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

Ненаведення мотивів прийнятих рішення не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

За приписами ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Таким чином, беручи до уваги те, що податкові накладні видано в межах господарської операції, яка є об`єктом оподаткування, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які подано для реєстрації у встановлений п.201.10 ст.201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачами не доведено наявності інших підстав для відмови у реєстрації податкових накладних та судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішень про їх реєстрацію, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024 в ЄРПН шляхом прийняття оскаржуваних рішень та невідповідність таких критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і, як наслідок, вони підлягають скасуванню.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

За приписами ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Суд звертає увагу на вимоги п.19 Порядку№1246, згідно якими податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до п.20 Порядку№1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

При цьому, судом не встановлено обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 28.04.2023 у справі № 640/24227/19, від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20, від 18.04.2024 у справі № 160/18840/22.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст.139 КАС України).

Отже, відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, суд присуджує на користь позивача здійснені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в загальному розмірі 6056,00 грн солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Тернопільській області та ДПС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12310957/41209752 від 03.01.2025 та №12310959/41209752 від 03.01.2025, якими відмовлено Приватному підприємству "Загір`я" у реєстрації податкової накладної №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 31.10.2024 та №2 від 04.11.2024 подану Приватним підприємством "Загір`я".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Приватного підприємства "Загір`я" сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "Загір`я" сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 19 червня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Загір`я" (місцезнаходження/місце проживання: с. Загір`я, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47211, код ЄДРПОУ 41209752);

відповідачі:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 46003, код ЄДРПОУ 44143637);

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393);

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2025
Оприлюднено23.06.2025
Номер документу128256354
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/979/25

Рішення від 19.06.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 24.03.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 27.02.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні