Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 червня 2025 рокусправа № 380/3409/25
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Крутько О.В., розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області в якій позивачка просить суд: визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області щодо поновлення ОСОБА_1 виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з жовтня 2024 року в розмірі 2000 гривень; зобов`язати Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з жовтня 2024 року в розмірі 3000 гривень як отримувачу пенсії, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги, та виплатити заборгованість з жовтня 2024 року по лютий 2025 року.
В обґрунтування позовних вимог позивачка вказує, що вона є внутрішньо переміщеною особою та знаходиться на відповідному обліку в Управлінні соціального захисту населення Яворівської РДА, що підтверджується довідкою від 26.04.2022 року №1329 7000991751. Також вона є особою з інвалідністю ІІІ групи безстроково та отримує пенсію по інвалідності, що підтверджується пенсійним посвідченням серії НОМЕР_1 від 11.07.2017 року та довідкою до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ №400041 від 26.04.2014. Позивачці була призначена допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до п. 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 (далі Порядок №332) та з 01 березня 2022 року по 30 вересня 2024 року виплачувалася в місячному розмірі 3000 грн. Після проведеної у жовтні 2024 року відповідачем перевірки щодо права надання допомоги на сім`ю ОСОБА_1 , до складу сім`ї якої внесено чоловіка ОСОБА_2 , виплату допомоги на проживання позивачці призупинено.
ОСОБА_1 звернулась до органу соціального захисту населення для призначення допомоги, оскільки вона є пенсіонером, отримує пенсію в розмірі 2980 грн. та являється особою з інвалідністю III групи загального захворювання. Відповідач призначив допомогу ОСОБА_1 в місячному розмірі 2000,00 грн. з жовтня 2024 р. по лютий 2025 р. Не погодившись з діями відповідача щодо визначення розміру допомоги позивачка звернулась до суду.
Позивачка наполягає, що в порушення Порядку №332, виплата допомоги на проживання ВПО їй була призупинена з жовтня 2024 року, оскільки розмір її пенсії не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Позивачка зазначає, що згідно Порядку № 332 з 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї для осіб з інвалідністю та дітей у розмірі 3000 гривень. Проте, їй неправомірно поновлено виплату допомоги на проживання у розмірі 2000 грн. Позивачка просить позовні вимоги задовольнити.
24.02.2025 прийнято ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження у справі.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що 31 жовтня 2024 року ОСОБА_1 подала до управління заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, у якій не вказала наявність у неї статусу особи з інвалідністю та наявність членів сім`ї. 19.11.2024 управлінням скеровано запит до Головного управління Національної сервісної служби у Львівській області щодо надання роз`яснення про продовження допомоги ОСОБА_1 та отримано відповідь №02-09/681 від 21.11.2024. Відповідно до поданої ОСОБА_1 заяви від 31.10.2024 управління призначило ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомогу на проживання внутрішньо переміщеній особі у розмірі 2000,00 грн. на місяць, з 01.10.2024, як отримувачу пенсії, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги.
Позивачка подала відповідь на відзив, у якій вказала, що відповідач був обізнаний, що вона є особою з інвалідністю ІІІ групи та певний період відповідно до пунктів 2, 3 Порядку, в редакції Постанови КМУ № 789 від 31.07.2023 р., отримувала допомогу на проживання в розмірі 3000 грн. Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ №400041 від 26.04.2014 року інвалідність позивачці встановлена безтерміново.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив.
Дослідивши заяви по суті справи та письмові докази суд встановив наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою від 26.04.2022 року №1329 7000991751.
Згідно довідки до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ №400041 від 26.04.2014 та пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 від 11.07.2017 ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІІ групи безстроково та отримує пенсію по інвалідності.
З 26.04.2022 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку у Єдиній інформаційній базі внутрішньо переміщених осіб.
З 01.03.2022 до 31.03.2024 позивачка отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в місячному розмірі 3000 грн.
11.04.2024 ОСОБА_1 подала заяву про надання допомоги на проживання внутрішнього переміщеним особам із зазначенням члена сім`ї ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є особою з інвалідністю третьої групи.
Згідно рішення Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області № 1195765096-2024-1 про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 11.04.2024 сім`ї позивачки призначено допомогу переміщеним особам на проживання у розмірі 6000,00 грн. на сім`ю, по 3000,00 грн. на місяць на кожну особу, як особам з інвалідністю, з 01.03.2024 р.
У жовтні 2024 року управлінням проведено перевірку щодо права надання допомоги на сім`ю ОСОБА_1 , до складу якої внесено чоловіка ОСОБА_2 , та призупинено допомогу, так як отримано інформацію від ДПС/Пенсійного фонду України (за період 01.04.2024 30.06.2024), відповідно до якої середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача складав 9557,31 грн., що перевищив чотири розміри прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на 1 січня 2024 року (9444,00 грн.)
31 жовтня 2024 року ОСОБА_1 повторно подала до управління заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Згідно рішення Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області №1195765096-2024-2 від 07.11.2024 призначено ОСОБА_1 допомогу переміщеним особам на проживання в місячному розмірі 2000,00 грн. з жовтня 2024 р.
Не погодившись з діями відповідача щодо визначення розміру допомоги позивачка звернулась до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 року № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Відповідно до ст.4 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Право на отримання допомоги на проживання мають внутрішньо переміщені особи відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2022 року № 332 (далі - Порядок № 332).
Пунктами 2, 3 Порядку №332, в редакції на час отримання позивачем спірної допомоги, було передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб".
Згідно п.2 Порядку № 332 з 1 серпня 2023 р. допомога призначається на шість місяців внутрішньо переміщеній особі, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця внутрішньо переміщеній особі або уповноваженій особі на внутрішньо переміщену особу у випадку недієздатності отримувача або дитину (далі - уповноважена особа) у такому розмірі:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога призначається на кожну внутрішньо переміщену особу (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.
Відповідно до п.3 Порядку № 332, з 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа) у такому розмірі:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.
26 січня 2024 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 94 "Деякі питання соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб та інших вразливих категорій", якою абз. 2 п. 13-1 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20 березня 2022 року, був викладений в наступній редакції, згідно якої виплата допомоги продовжується на другий шестимісячний період автоматично: отримувачам пенсії, розмір якої не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги.
У разі коли особі не було продовжено виплату допомоги автоматично, але вона належить до категорій осіб, визначених абзацами другим - четвертим цього пункту, їй може бути призначено допомогу за заявою.
Іншим членам сім`ї виплата допомоги може бути продовжена на підставі подання заяви на призначення допомоги.
Якщо за результатами опрацювання особових справ отримувачів допомоги виявлено, що особі не продовжено виплату допомоги автоматично із застосуванням засобів Єдиної інформаційної системи соціальної сфери і така особа не отримала допомогу, але мала на неї право, допомога надається їй за період, протягом якого на неї поширювалося таке право, але не раніше ніж з 1 березня 2024 року.
Суд встановив, що позивачка є особою з інвалідністю ІІІ групи безстроково, що підтверджується довідкою до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ №400041 від 26.04.2014.
З 01.03.2022 до 30.09.2024 позивачці було призначено та виплачувалась допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до п. 3 Порядку № 332 у місячному розмірі 3000 грн.
31 жовтня 2024 року ОСОБА_1 повторно подала до управління заяву про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Згідно рішення Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області №1195765096-2024-2 від 07.11.2024 призначено ОСОБА_1 допомогу переміщеним особам на проживання в місячному розмірі 2000,00 грн. з жовтня 2024 р.
Суд враховує, що Порядок № 332 визначає розміри допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, зокрема встановлює, що для осіб з інвалідністю такий розмір допомоги становить 3000 грн.
Відповідач не заперечує право позивачки на виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам і виплату такої допомоги їй поновлено з жовтня 2024 року.
Разом з тим, оскільки ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІІ групи, то розмір допомоги на проживання для неї має становити 3000 грн. щомісячно.
Згідно частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, згідно частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Судові витрати покласти на відповідача.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області щодо поновлення ОСОБА_1 виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з жовтня 2024 року в розмірі 2000 гривень.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам з жовтня 2024 року в розмірі 3000 гривень та здійснити перерахунок та виплату допомоги за період з жовтня 2024 року по лютий 2025 року з розрахунку 3000,00 грн. щомісячно.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Яворівської районної державної адміністрації Львівської області (адреса: 81000, Львівська обл., м. Яворів, вул. Шевченка, 9, ЄДРПОУ: 03194163) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) сплачений судовий збір у розмірі 968,96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім грн. 96 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У випадку розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКрутько Олена Василівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2025 |
Оприлюднено | 23.06.2025 |
Номер документу | 128287818 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні