Герб України

Рішення від 11.06.2025 по справі 904/927/25

Господарський суд дніпропетровської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49505

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.06.2025м. ДніпроСправа № 904/927/25

за позовом Жовтоводської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі

Позивача-1: Божедарівської селищної ради Кам`янського району Дніпропетровської області, сел. Божедарівка, Дніпропетровська область

Позивача-2: Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор", м. Кам`янське, Дніпропетровська область

За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації, м. Дніпро

про усунення перешкод у здійсненні права користування і розпорядження земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації права оренди та повернення земельної ділянки

Суддя Ніколенко М.О.

При секретарі судового засідання Макаренко Т.А.

Представники:

Прокурор: Камлер А.В. (в залі суду) - посвідчення № 069918 від 01.03.2023

Від позивача-1: не з`явився

Від позивача-2: не з`явився

Від відповідача: не з`явився

Від третьої особи: не з`явився

РУХ СПРАВИ.

Жовтоводська окружна прокуратура Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Позивача-1: Божедарівської селищної ради Кам`янського району Дніпропетровської області, Позивача-2: Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" про усунення перешкод у здійсненні Божедарівською селищною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного фонду площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 шляхом її повернення на користь Божедарівської селищної територіальної громади в особі Божедарівської селищної ради з незаконного користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" з одночасним скасуванням рішення державного реєстратора Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянки Вадима Михайловича, індексний номер: 54217198 від 23.09.2020 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2082564612220).

Ухвалою суду від 10.03.025 позовну заяву Жовтоводської окружної прокуратури Дніпропетровської області № 55/2-280ВИХ-25 від 04.03.2025 залишено без руху. Ухвалено Жовтоводській окружній прокуратурі Дніпропетровської області в строк до 21.03.2025 включно усунути недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 24.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 08.04.2025. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації.

Ухвалою суду від 08.04.2025 відкладено підготовче засідання на 13.05.2025.

Ухвалою суду від 13.05.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 11.06.2025.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПРОКУРОРА.

Прокурор вказав, що Дніпропетровська обласна рада рішенням від 19.03.2002 № 525-22/ХХІІІ затвердила перелік цінних природних територій, що резервуються для подальшої організації об`єктів природно-заповідного фонду області, до якого увійшов об`єкт природно-заповідного фонду «Степовий каньйон», розташований у Криничанському районі Дніпропетровської області між с. Болтишка і с. Малософіївка.

Прокурор зазначив, що рішенням Дніпропетровської обласної ради № 644-31/VІ від 27.05.2015 на території Криничанського району був створений ландшафтний заказник місцевого значення «Степовий каньйон» загальною площею 933 га.

За твердженням прокурора, наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 12.09.2018 № 4-3576/15-18-СГ, відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р, передано у комунальну власність Божедарівській селищній об`єднаній територіальній громаді, в особі Божедарівської селищної ради за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4883,1951 га за межами населеного пункту.

В свою чергу, як зазначив прокурор, Божедарівська селищна рада прийняла рішення № 18-41/VІІ від 26.09.2018 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність».

Прокурор вказав, що за актом приймання-передачі від 12.09.2018 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області передало із державної власності, а Божедарівська селища рада прийняла у комунальну власність земельні ділянки згідно з переліком у додатку, у тому числі, земельну ділянку з кадастровим номером 1222081500:01:001:0283 загальною площею 113,4995 га.

Прокурор зазначив, що рішенням Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 28.04.2020 № 12-69/VІІ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання 4 окремих земельних ділянок, які утворилися за рахунок поділу земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 113,4995 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0283. Також цим рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га комунальної власності сільськогосподарського призначення (за земельними угіддями - пасовище) на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області.

Прокурор наполягає на тому, що, незважаючи на створення вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та фактичного віднесення земельних ділянок, на яких він розташований, до категорії земель природно-заповідного фонду, відділом у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на підставі технічної документації із землеустрою щодо відведення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, розташованої на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, визначивши при цьому категорію земель, як землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 22,0000 га.

Прокурор вказав, що Державним реєстратором виконавчого комітету Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області Веснянцовою О.С., на підставі рішення Божедарівської селищної ради № 12-69/VІІ від 28.04.2020, 13.05.2020 зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, площею 22,0000 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2082564612220, номер відомостей про речове право 36536085).

Після цього, за твердженням прокурора, рішенням Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 29.05.2020 № 26-70/VІІ «Про проведення торгів у формі аукціону» Божедарівська селищна рада вирішила провести земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га, зі строком оренди 49 років.

Прокурор повідомив, що за результатами проведення земельних торгів, 14.09.2020 Божедарівська селищна рада (надалі - орендодавець) уклала з ТОВ «Дніпронор» (надалі - орендар) договір № 521 оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га, за умовами якого земельна ділянка надана в оренду відповідачу строком на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (надалі - договір оренди).

Прокурор зазначив, що, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер нерухомого майна 2082564612220), державним реєстратором Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянкою В.М., на підставі договору оренди землі № 521 від 14.09.2020, 16.09.2020 зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпронор», номер запису про інше речове право: 38325951 індексний номер рішення: 54217198 від 23.09.2020. Датою закінчення дії вказаного речового права є 14.09.2069.

Таким чином, за твердженням прокурора, Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпронор» набуло право оренди на земельну ділянку площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Божедарівської селищної ради Криничанського (нині - Кам`янського) району Дніпропетровської області.

Разом з тим, як вказав прокурор, 01.10.2021 слідчим слідчого відділу відділення поліції № 6 Кам`янського РУП ГУНП в Дніпропетровській області Роінішвілі М.П., за участю спеціаліста І категорії відділу земельних відносин Божедарівської селищної ради Волкозуба В.В., було здійснено огляд місцевості, яка розташована в районі села Болтишка Кам`янського району Дніпропетровської області з географічними координатами 48.12.54,3° північної широти 34.08.23,7° східної довготи. В ході проведеного огляду встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 площею 22,0000га з цільовим призначенням 01.01 «Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» комунальної власності знаходиться в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» згідно даних Публічної кадастрової карти.

Прокурор зауважив, що з аналізу відкритих даних Державного земельного кадастру України вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 площею 22,0000 га повністю входить в межі території об`єкту природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Вказана обставина, на думку прокурора, також підтверджується листом ФОП Піцик О.В. №21 від 03.02.2025 та пояснювальною запискою, згідно з якими сертифікованим інженером-геодезистом (кваліфікаційний сертифікат інженера-геодезиста № 013831 від 12.10.2017, свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера-геодезиста № ІГ 02070743/000560-21) проведено топографо-геодезичні та картографічні роботи. В результаті проведених робіт встановлено, що земельна ділянка площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 розташована в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Крім того, за твердженням прокурора, належність спірної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду, підтверджується:

- проектом створення ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» та проектною документацією, яка визначає його межі до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі;

- листом Інституту Географії Національної академії наук України від 27.10.2021 № 01-03/244, за замістом якого Інститутом було проведено дослідження з відкритих джерел даних та встановлено, що спірна земельна ділянка розташована в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» (шляхом опрацювання інформації, розміщеної на Публічній кадастровій карті України із використанням аналітичного шару Природно-заповідний фонд);

- листами Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 14.09.2021 № 2-6138/0/261-21, від 20.09.2024 № 2-3530/0/261-24, якими підтверджується знаходження земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 на території об`єкта природно-заповідного фонду;

- протоколом огляду земельної ділянки від 01.10.2021 разом із картою-схемою, що є додатком до нього, проведеного в рамках досудового розслідування кримінального провадження № 42021042040000027 від 25.06.2021, відповідно якого земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, перебуває в межах об`єкту природно-заповідного фонду - ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Вказане, на думку прокурора, унеможливлює перебування цієї ділянки в користуванні (оренді) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або для будь-якої іншої діяльності, що суперечить її цільовому природно-заповідному призначенню.

За таких обставин, прокурор наполягає на тому, що передача земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" відбулась з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, норм статей 20, 93, 117, 122, 150, 186-1 Земельного кодексу України, ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» статей 7, 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин), статей 203, 204, 215 Цивільного кодексу України.

Що, на думку прокурора, є підставою для усунення перешкод у здійсненні Божедарівською селищною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного фонду площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 шляхом її повернення на користь Божедарівської селищної територіальної громади.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА-1.

Позивач-1 письмово викладеної правової позиції щодо позовної заяви прокурора до суду не надав.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА-2.

Позивач-2 письмово викладеної правової позиції щодо позовної заяви прокурора до суду не надав.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.

Відповідач відзиву на позов не надав.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ТРЕТЬОЇ ОСОБИ.

Третя особа у наданих письмових поясненнях вказала, що, відповідно до рішення Дніпропетровської обласної ради №644-31/VI від 27.05.2015 "Про створення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення", створений ландшафтний заказник місцевого значення "Степовий каньйон".

Третя особа зазначила, що направила лист до Виконавчого комітету Божедарівської селищної ради стосовно розгляду та погодження проекту положення про об`єкти природно-заповідного фонду.

За твердженням третьої особи, у відповідь представник Божедарівської селищної ради поінформував Департамент про відмову у погодженні положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Степовий каньйон" на підставі рішення № 35-14/VIII від 30.09.2021 "Про відмову у погодженні Положень об`єктів природно-заповідного фонду".

За таких обставин, як повідомила третя особа, затвердження положення згідно вимог чинного природоохоронного законодавства не здійснювалось, у зв`язку з відсутністю погодження землевласника.

Третя особа зазначила, що за результатами опрацювання даних геопорталу Національної інфраструктури геопросторових даних та наявних в департаменті картографічних матеріалів встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 розташована в межах ландшафтного заказника місцевого значення "Степовий каньйон".

Третя особа вказала, що на момент відведення вище вказаної земельної ділянки, повноваження щодо передачі земель сільськогосподарського призначення облдержадміністрації, як суб`єкту владних повноважень, не належали і наразі також не належать. Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку.

За твердженням третьої особи, погодження і затвердження документації із землеустрою не передбачає її повноважень, такі проекти землеустрою затверджуються їх замовниками.

Третя особа зазначила, що, контроль за додержанням режиму використання територій, які підлягають особливій охороні, здійснюється Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), відповідно до положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 40 від 24.02.2023.

ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Предметом цього судового розгляду є вимоги прокурора про усунення перешкод у здійсненні Божедарівською селищною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного фонду площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 шляхом її повернення на користь Божедарівської селищної територіальної громади в особі Божедарівської селищної ради з незаконного користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" з одночасним скасуванням рішення державного реєстратора Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянки Вадима Михайловича, індексний номер: 54217198 від 23.09.2020 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2082564612220).

Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити:

- чи належить спірна земельна ділянка до земель природно-заповідного фонду;

- чи дотримано Божедарівською селищною радою вимоги чинного законодавства під час передачі спірної земельної ділянки в оренду.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

Дніпропетровська обласна рада рішенням від 19.03.2002 № 525-22/ХХІІІ затвердила перелік цінних природних територій, що резервуються для подальшої організації об`єктів природно-заповідного фонду області, до якого увійшов об`єкт природно-заповідного фонду «Степовий каньйон», розташований у Криничанському районі Дніпропетровської області між с. Болтишка і с. Малософіївка.

Рішенням Дніпропетровської обласної ради № 644-31/VІ від 27.05.2015 на території Криничанського району був створений ландшафтний заказник місцевого значення «Степовий каньйон» загальною площею 933 га.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 12.09.2018 № 4-3576/15-18-СГ, відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р, передано у комунальну власність Божедарівській селищній об`єднаній територіальній громаді, в особі Божедарівської селищної ради за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4883,1951 га за межами населеного пункту.

В свою чергу, Божедарівська селищна рада прийняла рішення № 18-41/VІІ від 26.09.2018 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність».

За актом приймання-передачі від 12.09.2018 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області передало із державної власності, а Божедарівська селища рада прийняла у комунальну власність земельні ділянки згідно з переліком у додатку, у тому числі, земельну ділянку з кадастровим номером1222081500:01:001:0283 загальною площею 113,4995 га.

Рішенням Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 28.04.2020 № 12-69/VІІ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання 4 окремих земельних ділянок, які утворилися за рахунок поділу земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 113,4995 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0283. Також цим рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га комунальної власності сільськогосподарського призначення (за земельними угіддями - пасовище) на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області.

Не зважаючи на створення вказаного об`єкту природно-заповідного фонду та фактичного віднесення земельних ділянок, на яких він розташований, до категорії земель природно-заповідного фонду, відділом у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на підставі технічної документації із землеустрою щодо відведення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, розташованої на території Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області, визначивши при цьому категорію земель, як землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 22,0000 га.

Державним реєстратором виконавчого комітету Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області Веснянцовою О.С., на підставі рішення Божедарівської селищної ради № 12-69/VІІ від 28.04.2020, 13.05.2020 зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, площею 22,0000 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2082564612220, номер відомостей про речове право 36536085).

Після цього, рішенням Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровської області від 29.05.2020 № 26-70/VІІ «Про проведення торгів у формі аукціону» Божедарівська селищна рада вирішила провести земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га, зі строком оренди 49 років.

За результатами проведення земельних торгів, 14.09.2020 Божедарівська селищна рада (надалі - орендодавець) уклала з ТОВ «Дніпронор» (надалі - орендар) договір № 521 оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, загальною площею 22,0000 га, за умовами якого земельна ділянка надана в оренду відповідачу строком на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (надалі - договір оренди).

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер нерухомого майна 2082564612220), державним реєстратором Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянкою В.М., на підставі договору оренди землі № 521 від 14.09.2020, 16.09.2020 зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпронор», номер запису про інше речове право: 38325951 індексний номер рішення: 54217198 від 23.09.2020. Датою закінчення дії вказаного речового права є 14.09.2069.

Таким чином, Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпронор» набуло право оренди на земельну ділянку площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Божедарівської селищної ради Криничанського (нині - Кам`янського) району Дніпропетровської області.

Разом з тим, 01.10.2021 слідчим слідчого відділу відділення поліції № 6 Кам`янського РУП ГУНП в Дніпропетровській області Роінішвілі М.П., за участю спеціаліста І категорії відділу земельних відносин Божедарівської селищної ради Волкозуба В.В., було здійснено огляд місцевості, яка розташована в районі села Болтишка Кам`янського району Дніпропетровської області з географічними координатами 48.12.54,3° північної широти 34.08.23,7° східної довготи. В ході проведеного огляду встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 площею 22,0000га з цільовим призначенням 01.01 «Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» комунальної власності знаходиться в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» згідно даних Публічної кадастрової карти.

З аналізу відкритих даних Державного земельного кадастру України вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 площею 22,0000 га повністю входить в межі території об`єкту природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Вказана обставина також підтверджується листом ФОП Піцик О.В. № 21 від 03.02.2025 та пояснювальною запискою, згідно з якими сертифікованим інженером-геодезистом (кваліфікаційний сертифікат інженера-геодезиста № 013831 від 12.10.2017, свідоцтво про підвищення кваліфікації інженера-геодезиста № ІГ 02070743/000560-21) проведено топографо-геодезичні та картографічні роботи. В результаті проведених робіт встановлено, що земельна ділянка площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 розташована в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Крім того, належність спірної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду, підтверджується:

- проектом створення ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» та проектною документацією, яка визначає його межі до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі;

- листом Інституту Географії Національної академії наук України від 27.10.2021 № 01-03/244, за замістом якого Інститутом було проведено дослідження з відкритих джерел даних та встановлено, що спірна земельна ділянка розташована в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» (шляхом опрацювання інформації, розміщеної на Публічній кадастровій карті України із використанням аналітичного шару Природно-заповідний фонд);

- листами Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 14.09.2021 № 2-6138/0/261-21, від 20.09.2024 № 2-3530/0/261-24, якими підтверджується знаходження земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 на території об`єкта природно-заповідного фонду;

- протоколом огляду земельної ділянки від 01.10.2021 разом із картою-схемою, що є додатком до нього, проведеного в рамках досудового розслідування кримінального провадження № 42021042040000027 від 25.06.2021, відповідно якого земельна ділянка з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, перебуває в межах об`єкту природно-заповідного фонду - ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон».

Статтею 8 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду забезпечується шляхом: встановлення заповідного режиму; організації систематичних спостережень за станом заповідних природних комплексів та об`єктів; проведення комплексних досліджень з метою розробки наукових основ їх збереження та ефективного використання; додержання вимог щодо охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду під час здійснення господарської, управлінської та іншої діяльності, розробки проектної і проектно-планувальної документації, землевпорядкування, лісовпорядкування, здійснення оцінки впливу на довкілля; запровадження економічних важелів стимулювання їх охорони; здійснення державного та громадського контролю за додержанням режиму їх охорони та використання; встановлення підвищеної відповідальності за порушення режиму їх охорони та використання, а також: за знищення та пошкодження заповідних природних комплексів та об`єктів; проведення широкого міжнародного співробітництва у цій сфері; проведення інших заходів з метою збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», території та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цим Законом та іншими актами законодавства України, можуть використовуватися у природоохоронних цілях, у науково-дослідних цілях, в оздоровчих та інших рекреаційних цілях, в освітньо-виховних цілях, для потреб моніторингу навколишнього природного середовища. Дані види використання, можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об`єктів.

Частиною першою статті 178 Цивільного кодексу України передбачено, що об`єкти цивільних прав можуть вільно відчужуватися або переходити від однієї особи до іншої в порядку правонаступництва чи спадкування або іншим чином, якщо вони не вилучені з цивільного обороту, або не обмежені в обороті, або не є невід`ємними від фізичної чи юридичної особи.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 ЦК України, види об`єктів цивільних прав, перебування яких у цивільному обороті не допускається (об`єкти, вилучені з цивільного обороту) або перебування яких у цивільному обороті допускається за спеціальним дозволом (об`єкти, обмежено оборотоздатні), а також види об`єктів цивільних прав, що можуть належати лише певним учасникам обороту, встановлюються законом.

Правовий титул (правова підстава) виникнення речових прав володіння, користування, розпорядження такими об`єктами визначається законодавчими актами, зокрема Конституцією України, Земельним кодексом України, іншими законами. Саме законодавчими актами забороняється перебування певних об`єктів власності Українського народу, державної та комунальної власності у користуванні інших осіб.

Правовий статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду регулюється в тому числі Конституцією України (статті 13, 14), Законами України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України».

Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж: територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Межі території ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» визначено Проектом створення Заказника, який затверджено рішенням Дніпропетровської обласної ради від 27.05.2015 «Про створення об`єкта природно-заповідного фонду місцевого значення».

Відповідно до проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон», його площа складає 933,0 га, а межі проектної території об`єкта природно-заповідного фонду нанесені на планово-картографічний матеріал та каталог координат до проекту створення. Також проектом встановлено режим охорони заказника, який передбачає, що на території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що загрожує збереженню або призводить до деградації чи зміни первісного їх стану та суперечить меті та завданням Заказника, в тому числі порушення ґрунтового покриву, гідрологічного і гідрохімічного режимів, руйнування геологічних відслонень, меліоративні роботи; засмічення території Заказника, зберігання отрутохімікатів, твердих побутових та інших відходів; знищення та пошкодження дерев, чагарників, трав`яної рослинності; інші види робіт, що можуть призвести до порушення природних зв`язків та ходу природних процесів, втрати наукової, естетичної цінності природного комплексу, що охороняється.

Спірна земельна ділянка перебуває в межах ландшафтного заказника місцевого значення «Степовий каньйон» з моменту його створення, тому за своїм цільовим призначенням відноситься до земель природно-заповідного фонду, а отже має особливий статус.

Незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі цільове призначення відповідних територій як земель природно-заповідного фонду є незмінним. Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 07.10.2020 у справі № 910/2323/18, від 02.04.2024 у справі №904/917/23.

Обмеження щодо передачі в оренду земельних ділянок природно-заповідного фонду передбачено статтями 4, 26 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», згідно з якими не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, що штучно створені на землях природно-заповідного фонду.

Порядок надання земельних ділянок і видачі документів на право володіння, користування і розпорядження землями природно-заповідного фонду визначається статтями 20, 122, 123, 125, 126 ЗК України. Зміна меж, категорії, скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється відповідно до норм глави 22 Земельного кодексу України та статей 51-53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України». Вилучення земель природно-заповідного фонду регулюється статтею 150 ЗК України.

Землі природно-заповідного фонду, згідно зі ст. 43 ЗК України, - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

За приписами статті 44 ЗК України, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

Згідно з наведеними положеннями ЗК України, а також ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статтями 3, 20, 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», заказники належать до природно-заповідного фонду України.

Заказники залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об`єктів, що оголошуються заказниками чи пам`ятками природи, мети і необхідного режиму охорони: заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні.

Згідно з ст. 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів.

Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Отже, відповідно до ст. 43, 44 ЗК України, ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ландшафтні заказники місцевого значення є об`єктами природно-заповідного фонду України, а земля під ними - землею природно-заповідного фонду.

Територіям природно-заповідного фонду законодавець надав особливий, виключний статус.

Так, відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні.

Частиною 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» встановлено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Статтею 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено вичерпний перелік видів використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, у якому відсутній такий вид використання, як ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до ст. 46-1 ЗК України, землі територій та об`єктів природно-заповідного фонду використовуються з урахуванням обмежень у їх використанні, визначених відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та положеннями про ці території, об`єкти.

Особливий режим охорони, відтворення і використання земель територій та об`єктів природно-заповідного фонду поширюється на всі розташовані в межах таких територій та об`єктів землі та земельні ділянки незалежно від форми власності та цільового призначення.

Згідно з ч. 3 ст. 148 Господарського кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до Земельного кодексу України та інших законів.

Відповідно до ч. 2 ст. 151 ГК України, порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Статтею 5 Закону України «Про екологічну мережу України» передбачено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про екологічну мережу України», екомережа - це єдина територіальна система, яка утворюється з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного та біорізноманіття, місць оселення та зростання цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і відповідно до законів та міжнародних зобов`язань України підлягають особливій охороні.

У статті 4 Закону України «Про екологічну мережу» вказано, що збереження цілісності екомережі здійснюється відповідно до принципів забезпечення цілісності екосистемних функцій складових елементів екомережі, збереження та екологічно збалансоване використання природних ресурсів на території екомережі.

Системний аналіз зазначених положень законодавства дає підстави для висновку, що території та об`єкти природно-заповідного фонду наділені надважливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною, тобто згідно зі статтею 178 ЦК України належать до обмежено оборотоздатних об`єктів.

Розташування земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, площею 22,0000 га в межах ландшафтного заказника місцевого значення свідчить про її належність до земель природно-заповідного фонду.

Вказане унеможливлює перебування цієї ділянки в користуванні (оренді) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва або для будь-якої іншої діяльності, що суперечить її цільовому природно-заповідному призначенню.

Аналогічні висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-ц, Верховного Суду від 04.12.2019 у справі №487/10127/14-ц, від 11.06.2020 у справі № 359/281/18-ц, від 02.12.2020 у справі № 734/519/15-ц та від 09.12.2020 у справі № 676/190/18, відповідно до яких, земельна ділянка, що перебуває в обмеженому обороті, не може передаватись у користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

А отже, передача земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" відбулась з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, норм статей 20, 93, 117, 122, 150, 186-1 Земельного кодексу України, ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» статей 7, 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин), статей 203, 204, 215 Цивільного кодексу України.

Згідно з ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

За змістом статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.

У разі протиправної передачі цих об`єктів у користування відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади.

У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.

Верховним Судом у постанові від 22.06.2022 у справі №752/3093/19 висловлено правову позицію про те, що повернення державі земельної ділянки природно-заповідного призначення необхідно розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця цієї ділянки.

Судом у вказаній постанові наголошено, що землі природно-заповідного фонду перебувають під особливою охороною, щодо них встановлений спеціальний порядок вилучення (ст. 150 ЗК України), відтворення і використання, а також обмеження щодо їх цивільного обороту.

Право користування спірною земельною ділянкою комунальної власності не могло припинитися внаслідок рішення органу місцевого самоврядування - Божедарівської селищної ради Криничанського району Дніпропетровській області - який відповідно до своєї компетенції не був наділений повноваженнями щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та виведення її з категорії природно-заповідного фонду і подальшої передачі у користування (оренду), як земельної ділянки сільськогосподарського призначення.

В постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме шляхом оспорювання відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інших правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі №359-3373/16-ц зазначено, що відповідно до принципу реєстраційного підтвердження володіння нерухомим майном його фізичне зайняття особою, за якою не зареєстроване право власності на таке майно, не позбавляє власника фактичного володіння, але створює перешкоди у здійсненні ним права користування своїм майном. У таких випадках підлягає застосуванню стаття 391 ЦК України, відповідно до якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (негаторний позов). Зайняття земельних ділянок, зокрема фактичним користувачем, треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його володіння цією ділянкою. Тож у цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельної ділянки вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном, зокрема шляхом заявлення вимоги про повернення такої ділянки. Більше того, негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки.

За таких обставин, позовні вимоги про усунення перешкод у здійсненні Божедарівською селищною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного фонду площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 шляхом її повернення на користь Божедарівської селищної територіальної громади в особі Божедарівської селищної ради з незаконного користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" з одночасним скасуванням рішення державного реєстратора Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянки Вадима Михайловича, індексний номер: 54217198 від 23.09.2020 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2082564612220) - є обґрунтованими.

ЩОДО НАЯВНОСТІ ПІДСТАВ ПРЕДСТАВНИЦТВА ПРОКУРОРОМ ІНТЕРЕСІВ ДЕРЖАВИ ПІД ЧАС РОЗГЛЯДУ ДАНОГО СПОРУ:

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу. Як підкреслив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 01 квітня 2008 року № 4-рп/2008, неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі.

Законом України від 02 червня 2016 року № 1401-VIII «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», який набрав чинності 30 вересня 2016 року, до Конституції України внесені зміни, а саме Конституцію доповнено статтею 131-1, пункт 3 частини першої якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Стаття 53 ГПК України встановлює, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII «Про прокуратуру», який набрав чинності 15 липня 2015 року. Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша).

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя).

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої).

У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження (частина сьома).

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Вказаний правовий висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.

У даному випадку, компетентними органами для звернення до суду з цим позовом є Божедарівська селищна рада Кам`янського району Дніпропетровської області, як власник земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676, та Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), як орган, уповноважений на звернення до суду із позовом щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пп. 5 п. 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України).

Прокурором направлявся до Божедарівської селищної ради запит від 23.03.2023 № 04/55/2-268ВИХ-23, чи здійснювались селищною радою заходи претензійно-позовного характеру, направлені на усунення виявлених порушень земельного законодавства під час передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676.

Листом № 371/02-12 від 28.03.2023 представник Божедарівської селищної ради повідомив, що заходи претензійно-позовного характеру не здійснювались.

Прокурором направлявся до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) запит від 04.04.2023 № 04/55/2-299ВИХ-23, чи здійснювались Інспекцією заходи претензійно-позовного характеру, направлені на усунення виявлених порушень земельного законодавства під час передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676.

Листом № 3-2352-42 від 17.04.2023 представник Інспекції повідомив, що заходи претензійно-позовного характеру не здійснювались та не плануються, оскільки у Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) відсутні повноваження на звернення до суду з відповідним позовом.

Прокурором було направлено до Божедарівської селищної ради Кам`янського району Дніпропетровської області та Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) повідомлення від 19.02.2025 № 55/2-215вих-25 в порядку абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Таким чином, прокурором дотримано порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо звернення до компетентного органу до подання позову.

Порушення ж інтересів держави у даному випадку полягає у переданні у комунальну власність земельної ділянки лісогосподарського призначення зі зміною цільового призначення всупереч встановленому законом порядку.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 викладено висновок про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Забезпечення дотримання фізичними та юридичними особами вимог законодавства та контроль за використанням земель природно-заповідного фонду є безумовними інтересами держави.

Частина четверта статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачає, що наявність підстав для представництва може бути оскаржена суб`єктом владних повноважень. Таке оскарження означає право на спростування учасниками процесу обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах держави в особі компетентного органу, для обґрунтування підстав для представництва.

Під час розгляду цієї справи судом було встановлено факт порушення відповідачем інтересів держави та факт нездійснення компетентними органами захисту порушених інтересів. Учасниками справи, в свою чергу, не було спростовано обставин, на які посилається прокурор у позовній заяві, для обґрунтування підстав для представництва.

За таких обставин, в даному випадку наявні підстави для звернення прокурора до суду за даним позовом в інтересах держави в особі Божедарівської селищної ради Кам`янського району Дніпропетровської області та Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області).

ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Обставини, на які посилається прокурор, доводяться рішенням Дніпропетровської обласної ради від 19.03.2002 № 525-22/ХХІІ (т. 1 а.с. 27 - 28), проектом створення ландшафтного заказника (т. 1 а.с. 29 - 36), листом № 35-1304/0/2-15 від 20.03.2015 (т. 1 а.с. 37), рішенням Дніпропетровської обласної ради 27.05.2015 № 644-31/VI (т. 1 а.с. 37), інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (т. 1 а.с. 38), наказом № 4-3576/15-18-СГ від 12.09.2018 (т. 1 а.с. 39), актом приймання - передачі від 12.09.2018 (т. 1 а.с. 40 - 42), рішенням Божедарівської селищної ради № 18-41/VIІ від 26.09.2018 (т. 1 а.с. 42), рішенням Божедарівської селищної ради № 12-69/VIІ від 28.04.2020 (т. 1 а.с. 43), рішенням Божедарівської селищної ради № 26-70/VIІ від 29.05.2020 (т. 1 а.с. 43), протоколом земельних торгів № 5/14/09/20 (т. 1 а.с. 44 - 45), витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (т. 1 а.с. 45 - 46), витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т. 1 а.с. 46 - 48), договором оренди № 521 від 14.09.2020 (т. 1 а.с. 49 - 53), актом приймання - передачі від 14.09.2020 (т. 1 а.с. 53), витягом з технічної документації (т. 1 а.с. 54), листом ГУНП № 446/6975 від 27.05.2024 (т. 1 а.с. 54), протоколом огляду місцевості від 01.10.2021 (т. 1 а.с. 55 - 56), листом № 2-6138/0/261-21 від 14.09.2021 (т. 1 а.с. 57), листом № 01-03/244 від 27.10.2021 (т. 1 а.с. 58), листом № 25/2-33/9809-23 від 23.06.2023 (т. 1 а.с. 60 - 61), листом № 25857/0/2-23 від 06.10.2023 (т. 1 а.с. 63), листом № 10-4-0.61-2583/2-23 від 28.04.2023 (т. 1 а.с. 66 - 67), листом № 371/02-12 від 28.03.2023 (т. 1 а.с. 70), актом обстеження земельної ділянки від 24.03.2023 (т. 1 а.с. 71), листом № 716/02-12 від 18.06.2024 (т. 1 а.с. 74), листом № 1187/02-12 від 11.10.2024 (т. 1 а.с. 77 - 78), актом обстеження земельної ділянки від 11.10.2024 (т. 1 а.с. 78), листом № 2-1173/0/261-23 від 31.03.2023 (т. 1 а.с. 81 - 83), листом № 2-3530/0/261-24 від 20.09.2024 (т. 1 а.с. 87 - 88), запитами прокурора (т. 1 а.с. 58 - 60, 61 - 63, 64 - 66, 68 - 69, 71 - 73, 75 - 77, 79 - 81, 84 - 86, 95 - 97, 110), розпорядженням від 20.07.2022 № Р-І43/0/3-22 з додатком (т. 1 а.с. 89 - 95), листом № 3-2352-12-42 від 17.04.2023 (т. 1 а.с. 98), наказом № 40 від 24.02.2023 з додатком (т. 1 а.с. 98 - 109), листом № 21 від 03.02.2025 з додатками (т. 1 а.с. 111 - 114), витягами з веб-сайту Державного земельного кадастру (т. 1 а.с. 114 - 115), повідомленням в порядку ч.4 ст.23 ЗУ «Про прокуратуру» з доказами направлення від 19.02.2025 № 55/2-215ВИХ-25 (т. 1 а.с. 120 - 124).

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у повному обсязі.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги задовольнити.

Усунути перешкоди у здійсненні Божедарівською селищною радою (місце реєстрації: вул. Кооперативна, 33, с-ще. Божедарівка, Дніпропетровська область, 52323, ідентифікаційний код: 04338397) права користування та розпорядження земельною ділянкою природно-заповідного фонду площею 22,0000 га з кадастровим номером 1222081500:01:001:0676 шляхом її повернення на користь Божедарівської селищної територіальної громади в особі Божедарівської селищної ради (місце реєстрації: вул. Кооперативна, 33, с-ще. Божедарівка, Дніпропетровська область, 52323, ідентифікаційний код: 04338397) з незаконного користування Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" (місце реєстрації: вул. Панаса Мирного, буд. 13, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51900, ідентифікаційний код: 41422735) з одночасним скасуванням рішення державного реєстратора Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради Дніпропетровської області Коноплянки Вадима Михайловича, індексний номер: 54217198 від 23.09.2020 (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2082564612220).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпронор" (місце реєстрації: вул. Панаса Мирного, буд. 13, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51900, ідентифікаційний код: 41422735) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (місце реєстрації: 49044, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, 38; ідентифікаційний код: 02909938) витрати зі сплати судового збору у розмірі 4 844,80 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений та підписаний 23.06.2025.

Суддя М.О. Ніколенко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.06.2025
Оприлюднено24.06.2025
Номер документу128307283
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —904/927/25

Рішення від 11.06.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 13.05.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 08.04.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 24.03.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 10.03.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні