Герб України

Рішення від 23.06.2025 по справі 910/5069/25

Господарський суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.06.2025Справа № 910/5069/25Суддя Господарського суду міста Києва Спичак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи

За позовом Товариства з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування» (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, буд. 22; ідентифікаційний код: 36086124)

до Приватного акціонерного товариства страхової компанії «Інтер-Поліс» (01033, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 69; ідентифікаційний код: 19350062)

про стягнення 31690,44 грн

Без повідомлення (виклику) учасників справи

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

23.04.2025 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування» з вимогами до Приватного акціонерного товариства страхової компанії «Інтер-Поліс» про стягнення страхового відшкодування у розмірі 31690,44 грн.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач в порушення норм законодавства України та умов договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності не виконав обов`язок щодо виплати страхового відшкодування, у зв`язку із завданням шкоди внаслідок дорожньо-транспортної пригоди майну власника автотранспортного засобу «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), водієм транспортного засобу «Bajaj Dominar D400», державний номер НОМЕР_3 , цивільно-правова відповідальність власника якого застрахована відповідачем відповідно до Полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ЕР/222467335, та право вимоги за якою перейшло до позивача.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.04.2025 відкрито провадження у справі №910/5069/25, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (без проведення судового засідання); встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

14.05.2025 до Господарського суду міста Києва від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач повідомив, що при визначенні суми страхового відшкодування повинен бути врахований коефіцієнт фізичного зносу транспортного засобу. Крім того, відповідач зауважив, що сума страхового відшкодування повинна бути зменшена на суму ПДВ. Також, відповідач зазначив, що його не було повідомлено про настання страхового випадку, у зв`язку з чим він не мав можливості взяти участь в огляді пошкодженого автомобіля, та зазначив, що позивач не надсилав йому заяву про виплату страхового відшкодування за Полісом ЕР/222467335.

16.05.2025 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшла відповідь на відзив, яку суд долучив до матеріалів справи.

У частині 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до довідки №3024299587059825 про дорожньо-транспортну пригоду та постанови Оболонського районного суду міста Києва від 25.11.2024 у справі №756/14005/25, встановлено, що 24.10.2024 ОСОБА_1 , керуючи транспортним засобом «Bajaj Dominar D400», державний номер НОМЕР_3 , порушив Правила, внаслідок чого здійснив зіткнення з автомобілем «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), що призвело до пошкодження транспортних засобів.

Вказаною постановою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

11.01.2024 між Товариством з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування» (страховик) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Будвент Девелоп» (страхувальник) укладено Договір добровільного страхування наземних транспортних засобів №209.24.00089, предметом якого є майнові інтереси страхувальника (вигодонабувача), пов`язані з володінням, користуванням та розпорядженням транспортним засобом «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ).

Відповідно до п. 10 Договору добровільного страхування наземних транспортних засобів №209.24.00089 від 11.01.2024 строк його дії встановлено з 11.01.2024 по 10.01.2025.

Відповідно до Договору №209.24.00089/1 про заміну сторони у зобов`язанні до Договору добровільного страхування наземних транспортних засобів №209.24.00089 від 11.01.2024 було замінено страхувальника, власника та вигодонабувача за вказаним договором - з Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Будвент Девелоп» на ОСОБА_2 .

Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України «Про страхування» договір страхування - це письмова угода між страхувальником і страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов`язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику або іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування (подати допомогу, виконати послугу тощо), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі у визначені строки та виконувати інші умови договору. Дана норма кореспондується із статтею 979 Цивільного кодексу України, якою визначено, що за договором страхування страховик зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити страхувальникові або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про страхування» страховик зобов`язаний при настанні страхового випадку здійснити страхову виплату або виплату страхового відшкодування у передбачений договором строк.

Статтею 9 Закону України «Про страхування» визначено, що страховою виплатою є грошова сума, яка виплачується страховиком відповідно до умов договору страхування при настанні страхового випадку. При цьому, розмір страхової суми та (або) розміри страхових виплат визначаються за домовленістю між страховиком та страхувальником під час укладання договору страхування або внесення змін до договору страхування, або у випадках, передбачених чинним законодавством. Вказаною статтею також визначено, що страхове відшкодування - страхова виплата, яка здійснюється страховиком у межах страхової суми за договорами майнового страхування і страхування відповідальності при настанні страхового випадку. Страхове відшкодування не може перевищувати розміру прямого збитку, якого зазнав страхувальник.

У відповідності до частини 1 статті 25 Закону України «Про страхування» здійснення страхових виплат і виплата страхового відшкодування проводиться страховиком згідно з договором страхування на підставі заяви страхувальника (його правонаступника або третіх осіб, визначених умовами страхування) і страхового акта (аварійного сертифіката), який складається страховиком або уповноваженою ним особою (аварійним комісаром) у формі, що визначається страховиком.

Згідно з рахунком-фактурою №2024021944 ВІД 30.10.2024, виставленим СТО - Товариством з обмеженою відповідальністю «Автосаміт Лтд», вартість відновлювального ремонту автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), становить 31690,44 грн.

Відповідно до акту виконаних робіт №2024023374 від 07.11.12024, складеним СТО - Товариством з обмеженою відповідальністю «Автосаміт Лтд», фактична вартість відновлювального ремонту автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), склала 31690,32 грн.

Згідно із страховим актом №3.24.05564-1 від 31.10.2024, складеним Товариством з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування», сума страхового відшкодування за Договором добровільного страхування наземних транспортних засобів №209.24.00089 від 11.01.2024 становить 31690,44 грн, на підставі якого позивачем було виплачено страхове відшкодування за вказаним договором добровільного страхування у сумі 31690,44 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №68822344 від 01.11.2024.

Судом встановлено, що на момент скоєння ДТП, цивільно-правова відповідальність власника транспортного засобу «Bajaj Dominar D400», державний номер НОМЕР_3 , була застрахована Приватним акціонерним товариством страховою компанією «Інтер-Поліс» відповідно до Полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ЕР/222467335 зі встановленим розміром страхової суми за шкоду заподіяну майну - 160000,00 грн., франшизи - 0,00 грн.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, враховуючи наступні обставини.

Відповідно до частини 1 статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно з частиною 2 статті 1187 Цивільного кодексу України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.

Нормами статті 5 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» встановлено, що об`єктом обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності є майнові інтереси, що не суперечать законодавству України, пов`язані з відшкодуванням особою, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, шкоди, заподіяної життю, здоров`ю, майну потерпілих внаслідок експлуатації забезпеченого транспортного засобу.

20.06.2024 набрав чинності новий Закон України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» 3720-IX, який введено в дію з 01.01.2025.

У ч. 6 розділу 6 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» 3720-IX від 20.06.2024 зазначено, що дія положень цього Закону поширюється виключно на страхові випадки, які настали за договорами страхування, що набрали чинності після введення в дію цього Закону.

Згідно з частиною 1 статті 22 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, зазначених у страховому полісі, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров`ю, майну третьої особи.

У відповідності до пункту 29 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» встановлено, що у зв`язку з пошкодженням транспортного засобу відшкодовуються витрати, пов`язані з відновлювальним ремонтом транспортного засобу з урахуванням зносу, розрахованого у порядку, встановленому законодавством, включаючи витрати на усунення пошкоджень, зроблених навмисно з метою порятунку потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, з евакуацією транспортного засобу з місця дорожньо-транспортної пригоди до місця проживання того власника чи законного користувача транспортного засобу, який керував транспортним засобом у момент дорожньо-транспортної пригоди, чи до місця здійснення ремонту на території України. Якщо транспортний засіб необхідно, з поважних причин, помістити на стоянку, до розміру шкоди додаються також витрати на евакуацію транспортного засобу до стоянки та плата за послуги стоянки.

Відповідно до частини 2 статті 512 Цивільного кодексу України кредитор у зобов`язанні може бути замінений також в інших випадках, встановлених законом.

Згідно з нормами статті 514 Цивільного кодексу України до нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.

У зв`язку з виплатою страхового відшкодування страхувальнику за Договором добровільного страхування наземних транспортних засобів №209.24.00089 від 11.01.2024 позивач набув право вимоги до особи, відповідальної за заподіяний збиток, оскільки відповідно до статті 993 Цивільного кодексу України та статті 27 Закону України «Про страхування» до страховика, який виплатив страхове відшкодування, в межах фактичних затрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за заподіяний збиток.

Таким чином, до позивача у межах фактичних витрат і суми страхового відшкодування перейшло право вимоги, яке страхувальник мав до особи, відповідальної за заподіяний збиток.

Так як цивільно-правова відповідальність власника транспортного засобу «Bajaj Dominar D400», державний номер НОМЕР_3 , станом на дату ДТП була застрахована Приватним акціонерним товариством страховою компанією «Інтер-Поліс» за Полісом обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ЕР/222467335, відповідно до положень Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» обов`язок щодо відшкодування шкоди, завданої внаслідок ДТП водієм транспортного засобу «Bajaj Dominar D400», державний номер НОМЕР_3 , власнику транспортного засобу «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), покладається на відповідача (в межах страхової суми та за вирахуванням франшизи за Полісом ЕР/222467335).

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону (далі - нормативно-правові акти з оцінки майна), і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності.

Відповідно до ч. 2 ст. 7 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» проведення оцінки майна є обов`язковим у випадках, зокрема, визначення збитків або розміру відшкодування у випадках, встановлених законом.

Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється печаткою та підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.

Відповідно до п. п. д) п. 1.4 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затвердженої наказом Міністерства юстиції України, Фонду державного майна України від 24 листопада 2003 р. N 142/5/2092 (далі - Методика) Методика застосовується з метою, зокрема, визначення матеріальних збитків, завданих власнику в разі пошкодження КТЗ.

Норма ч. 1 ст. 22 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», яка передбачає відшкодування страховиком саме оціненої шкоди, не встановлює імперативного обов`язку щодо проведення такої оцінки саме суб`єктом оціночної діяльності відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», а отже така оцінка може бути здійснена на підставі рахунку СТО чи акту виконаних робіт.

При цьому, звіт про оцінку є лише попереднім оціночним документом, який показує можливу вартість відновлювального ремонту пошкодженого ТЗ, тоді як реальна (фактична) вартість відновлювального ремонту автомобіля визначається, виходячи з реальної вартості ремонту, необхідного для відновлення транспортного засобу, що вказується, зокрема, в рахунку на виконані роботи.

Таким чином, належним та допустимим доказом вартості відновлювального ремонту автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), є акт виконаних робіт №2024023374 від 07.11.12024, складений СТО - Товариством з обмеженою відповідальністю «Автосаміт Лтд», відповідно до якого фактична вартість відновлювального ремонту автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), склала 31690,32 грн.

Відповідно до пункту 29 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у зв`язку з пошкодженням транспортного засобу відшкодовуються витрати, пов`язані з відновлювальним ремонтом транспортного засобу з урахуванням зносу, розрахованого у порядку, встановленому законодавством.

У п. 7.38 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24.11.2003 № 142/5/2092, вказано, що значення Ез приймається таким, що дорівнює нулю, для нових складників та складників КТЗ, строк експлуатації яких не перевищує: 5 років - для легкових КТЗ виробництва країн СНД; 7 років - для інших легкових КТЗ; 3 роки - для вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів виробництва країн СНД; 4 роки - для інших вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів; 5 років - для мототехніки.

Таким чином, оскільки відповідно до Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), роком його випуску є 2023 рік, підстав для застосування значення коефіцієнта фізичного зносу при визначенні вартості відновлювального ремонту вказаного ТЗ відсутні.

Згідно з пунктом 12.1. статті 12 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» розмір франшизи при відшкодуванні шкоди, заподіяної майну потерпілих, встановлюється при укладанні договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності і не може перевищувати 2 відсотки від страхової суми, в межах якого відшкодовується збиток, заподіяний майну потерпілих.

Як встановлено судом, розмір франшизи за Полісом обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ЕР/222467335 становить 0,00 грн, а ліміт відповідальності за шкоду, завдану майну, становить 160000,00 грн.

З урахуванням того, що до позивача переходить право вимоги щодо виплати страхового відшкодування за Полісом обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів ЕР/222467335 у межах фактично здійснених ним витрат (31690,44 грн.) та в межах вартості відновлювального ремонту пошкодженого транспортного засобу «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), з урахуванням коефіцієнта фізичного зносу (31690,32 грн.), беручи до уваги розмір франшизи за Полісом ЕР/222467335 (0,00 грн) та ліміт відповідальності (160000,00 грн), суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування» до Приватного акціонерного товариства страхової компанії «Інтер-Поліс» про стягнення страхового відшкодування у розмірі 31690,44 грн підлягають частковому задоволенню у розмірі 31690,32 грн.

Що стосується заперечень відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву, суд відхиляє їх з огляду на наступні обставини.

Так, відповідач повідомив, що при визначенні суми страхового відшкодування повинен бути врахований коефіцієнт фізичного зносу транспортного засобу.

Як було встановлено судом вище, оскільки відповідно до Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), роком його випуску є 2023 рік, підстав для застосування значення коефіцієнта фізичного зносу при визначенні вартості відновлювального ремонту вказаного ТЗ відсутні (так як на дату ДТП строк експлуатації автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), не перевищував 7 років).

При цьому, матеріали справи не містять доказів наявності коефіцієнта фізичного зносу вказаного ТЗ з будь-яких інших підстав.

Суд також відхиляє заперечення відповідача про те, що сума страхового відшкодування повинна бути зменшена на суму ПДВ, оскільки виплата страхового відшкодування була здійснена на рахунок СТО, а не на рахунок потерпілої особи.

Більш того, матеріали справи містять акт виконаних робіт, що підтверджує фактичне проведення ремонту автомобіля «Toyota», державний номер НОМЕР_1 , (кузов НОМЕР_2 ), а також докази оплати проведеного ремонту.

Що стосується доводів відповідача, що позивач не звертався до нього із заявою про виплату страхового відшкодування за Полісом ЕР/222467335, суд зазначає, що в матеріалах справи міститься копія Заяви про виплату страхового відшкодування вих. №3.24.05564 від 16.12.2024, адресованої відповідачу.

У відповіді на відзив позивач пояснив, що 16.12.2024 він надіслав на електронну пошту відповідача (info@inter-policy.com, яка зазначена у ЄДРЮОФОП) заяву про виплату страхового відшкодування, до якої було додано, зокрема, акт огляду та фотографії транспортного засобу Toyota Camry Hybrid, реєстраційний номер НОМЕР_1 , у пошкодженому стані тощо.

За таких обставин, суд відхиляє вказані заперечення відповідача як недоведені.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства страхової компанії «Інтер-Поліс» (01033, м. Київ, вул. Володимирська, буд. 69; ідентифікаційний код: 19350062) на користь Товариства з додатковою відповідальністю «Експрес Страхування» (04073, м. Київ, проспект Степана Бандери, буд. 22; ідентифікаційний код: 36086124) страхове відшкодування у розмірі 31690 (тридцять одна тисяча шістсот дев`яносто) грн 44 коп. та судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 39 коп.

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з ч. 1 ст. 256 та ст. 257 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.М. Спичак

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.06.2025
Оприлюднено25.06.2025
Номер документу128307880
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі страхування

Судовий реєстр по справі —910/5069/25

Рішення від 23.06.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 28.04.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні