Львівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 червня 2025 рокусправа № 380/15440/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючий-суддя Костецький Н.В.,
секретар судового засідання Хмелик І.А.,
за участі:
представника позивача Чорненький В.І.,
представника відповідача Болотін М.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Львові в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Леодім» (вул. Тролейбусна, 6/2, м. Львів, код ЄДРПОУ 34167342) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішення,-
в с т а н о в и в:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Леодім» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 року № 10443623/34167342, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №181 від 19.12.2023 року складену ПП «ЛЕОДІМ»;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 року № 10443627/34167342, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №183 від 21.12.2023 року складену ПП «ЛЕОДІМ»;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 року № 10443626/34167342, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №184 від 26.12.2023 року складену ПП «ЛЕОДІМ»;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.01.2024 року № 10443625/34167342, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №185 від 26.12.2023 року складену ПП «ЛЕОДІМ».
Ухвалою суду від 24.07.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 10.09.2024 здійснено перехід із спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 25.09.2024.
Ухвалою суду від 04.12.2024, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.04.2025, позовну заяву Приватного підприємства «Леодім» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення залишено без розгляду у зв`язку із неявкою позивача (його представника) у судові засідання.
Постановою Верховного Суду від 22.05.2025 скасовано ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2024 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2025 року, а справу №380/15440/24 направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
30.05.2025 справа №380/15440/24 надійшла до Львівського окружного адміністративного суду та, відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду, передана для розгляду головуючому судді Костецькому Н.В.
Ухвалою суду від 02.06.2025 прийнято до розгляду справу №380/15440/24 за Приватного підприємства «Леодім» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення. Призначено у справі судове засідання на 11.06.2025.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувані рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки ним направлено до контролюючого органу письмові пояснення в електронному вигляді та копії документів, котрі пояснюють причини перевищення обсягу постачання товару/послуги з кодом 41.00 над обсягом придбання такого товару/послуги. Вважає, що обсяг наданих документів є достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №181 від 19.12.2023, №183 від 21.12.2023, №184 від 26.12.2023, №185 від 26.12.2023.
Відповідач-1, Головне управління ДПС у Львівській області, щодо задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначає, що позивачем не надано документів на підтвердження відповідності податкових накладних вимогам ст. 187 ПК України, що виключає можливість їх реєстрації.
За результатом розгляду, наданих Позивачем пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС у Львівській області керуючись Порядком 520, направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН за № 10396542/34167342, в якому зазначено про необхідність надання копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити), первинних документів щодо постачання, придбання, товарів, послуг, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків та інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ПП «ЛЕОДІМ» подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідач-1 вказує, що додатково надана банківська виписка по рахунку за 26.12.2023 не містить відомостей про здійснення оплати ЛКП «РЕМБУД» на адресу ПП «ЛЕОДІМ» згідно укладеного договору субпідряду від 21.06.2023 № 47/23, згідно договору підряду від 21.06.2023 №98/23 та не містить повної оплати згідно укладеного договору підряду від 24.07.2023 №55/23.
Спірна податкова накладна № 183 від 26.12.2023 складена на загальну суму 434386,8 грн. на виконання умов договору підряду від 24.07.2023 № 55/23.
У банківській виписці вказано про здійснення оплати ЛКП «РЕМБУД» для ПП «ЛЕОДІМ» на суму 412 667,46 грн згідно договору від 24.07.2023 № 55/23 та на суму 908 390 грн згідно договору від 19.10.2022 № 19102022.
Звертає увагу, що надана банківська виписка за дату 26.12.2023, в той час як одна спірна податкова накладна складена 21.12.2023 та 19.12.2023 дві податкові накладні.
Крім того, згідно пп. 4.5 п. 4 договору субпідряду від 21.06.2023 № 47/23, оплата робіт здійснюється «Генпідрядником» шляхом перерахування на поточний рахунок «Субпідрядника» платежу після підписання акту приймання виконання будівельних робіт за формою КБ-2в уповноваженими представниками обох Сторін протягом 15 банківських днів.
Згідно пп. 4.5 п. 4 договору субпідряду від 24.07.2023 № 55/23, оплата робіт здійснюється «Генпідрядником» шляхом пеперахування на поточний рахунок «Субпідрядника» платежу після підписання акту приймання виконання будівельних робіт за формою КБ-2в уповноваженими представниками обох Сторін протягом 15 банківських днів.
Згідно пп. 3.3 п. 3 договору підряду від 15.12.2023 № 98/23, оплата вартості робіт здійснюється шляхом попередньої оплати в розмірі 30% від загальної вартості робіт не пізніше 10 (десяти) робочих днів з дати підписання даного договору. Решта вартості робіт сплачується протягом 10 робочих днів з дати підписання Актів приймання-передачі виконаних робіт.
Так, акт приймання-передачі виконаних робіт за спірною податковою накладною № 183 від 26.12.2023 складено 21.12.2023, в той же час станом на момент подання додаткового повідомлення № 1 від 12.01.2024 розрахунок відповідно до умов пп. 4.5 п. 4 договору субпідряду від 24.07.2023 № 55/23 має бути здійснено у повному обсязі, проте до податкового органу доказів розрахунку у повному обсязі не надано.
Також, згідно акта надання послуг від 26.12.2023 № 1172 до договору від 21.06.2023 № 47/23 ПП «ЛЕОДІМ» для ЛКП «РЕМБУД» виконані роботи на загальну суму 75 818,16 грн, що не відповідає сумі господарських операції щодо якої Позивачем сформовано та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 26.12.2023 № 184 на загальну суму 1 643 334,00 грн.
Крім того, згідно акту про надання послуг за грудень 2023 року та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати на загальну суму виконаних робіт 1643334,00 грн у графі «Договір № від р.» відсутня інформація на виконання вимог якого договору складені вказані документи.
Зауважує, що до суду позивачем уже надано зовсім інші акт про надання послуг за грудень 2023 року та довідку про вартість виконаних будівельних робіт із заповненими реквізитами ручкою, та нібито ці документи складені на виконання вимог договору № 47/23 від 21.06.2023. Жодного документа, який би засвідчив настання 19.12.2023 та 26.12.2023 події, яка обумовила складення податкових накладних від 26.12.2023 № 184, від 19.12.2023 № 181 та Позивачем до контролюючого органу не надано, що унеможливило прийняття останнім рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних.
Так, на виконання умов договору субпідряду від 19.10.2022 № 19102022 та договору підряду від 15.12.2023 № 98/23 до податкового органу та до Львівського окружного адміністративного суду так і не надано Актів приймання виконаних будівельних робіт. У даному випадку, документи надані позивачем до комісії регіонального рівня, не створюють жодних підстав для реєстрації податкових накладних від 26.12.2023 № 184, від 19.12.2023 № 181, від 21.12.2023 № 183, від 26.12.2023 № 185 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вважає, що у справі, що розглядається підтверджено наявними в матеріалах доказами, що спірні податкові накладні сформовані позивачем за господарськими операціями які не відповідають документам які направлялися контролюючому органу. Позивачем до контролюючому органу не було подано належні та достатні копії первинних документів, для реєстрації спірних податкових накладних.
Відповідач-1 робить висновок, що на розгляд комісії не надано документ, який підтверджує настання 1-шої події згідно п. 187.1 ст.187 ПКУ. Просить відмовити в задоволенні позову.
Відповідач-2, Державна податкова служба України, правом на подання відзиву, передбаченим ст. 162 КАС України, не скористався, свою позицію стосовно позову не висловив. Відповідач належним чином був повідомлений про відкриття провадження у справі, що підтверджується довідкою від 25.07.2024 про доставку електронного листа до електронного кабінету відповідача.
Представник позивача та представник відповідача-1 скористались своїм правом на подання до суду відповіді на відзив та заперечення на відповідь на відзив.
11.06.2025 в судове засідання з`явився представник позивача. Представники відповідачів в судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили. Відповідачі були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, що підтверджується довідками від 02.06.2025 про доставку електронних листів до електронних кабінетів відповідача-1 та відповідача-2.
Суд оголосив про перехід до стадії ухвалення судового рішення та час його проголошення в судовому засіданні 18.06.2025 о 12:10 год.
Заслухавши думку представника позивача, дослідивши наявні у справі докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
ПП «ЛЕОДІМ» зареєстроване в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 06.06.2006 року, зареєстроване платником ПДВ 20.03.2006 року, перебуває на загальній системі оподаткування, займається підприємницькою діяльністю відповідно до кодів виду економічної діяльності, які зареєстровані у ЄДР, а саме: КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно- технічним обладнанням; КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи; КВЕД 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; КВЕД 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; КВЕД 41.10 Організація будівництва будівель; КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; КВЕД 43.91 Покрівельні роботи; КВЕД 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; КВЕД 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування.
ПП «ЛЕОДІМ» (Підрядник) уклало Договір підряду №98/23 від 15.12.2023р. з ЛКП «РЕМБУД» (Замовник) на виконання будівельних робіт «Реконструкція існуючої будівлі побуту під міськраду в м. Дубляни на вул. Шевченка, 4 Жовківського району Львівської області».
ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) уклало Договір №55/23 від 24.07.2023р. з ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) на виконання будівельних робіт на об`єкті «Нове будівництво «Спеціальне укриття у військовому містечку № НОМЕР_1 військової частини НОМЕР_2 НГУ за адресою: Львівська область Львівський район, с. Раковець, вул. Центральна 117а».
ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) уклало Договір №47/23 від 21.06.2023р. з ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) на виконання будівельних робіт на об`єкті «Реконструкція будівлі «Казарма (баня котельня) підказарма (їдальня, котельня) у військовому містечку № НОМЕР_1 військової частини НОМЕР_2 НГУ за адресою: Львівська область Львівський район, с. Раковець, вул. Центральна 117а».
ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) уклало Договір субпідряду №19102022 від 19.10.2022р. з ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) на виконання будівельних робіт «Будівництво Народного дому в с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області».
19.12.2023 року ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) перерахувало аванс на банківський рахунок та ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) в сумі 395 510,00 грн. (в.т.ч. ПДВ) по Договору № 98/23 від 15.12.2023 р.
21.12.2023 року між ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) та ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) підписано Акт приймання виконаних будівельних робіт №4 по Договору №55/23 від 24.07.2023 р. на суму 434 386,80 грн. (в.т.ч. ПДВ).
26.12.2023 року між ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) та ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) підписано Акт приймання виконаних будівельних робіт по Договору №47/23 від 21.06.2023р. на суму 1 643 334,00 грн. (в.т.ч. ПДВ).
26.12.2023 року ЛКП «РЕМБУД» (Генпідрядник) перерахувало аванс на банківський рахунок та ПП «ЛЕОДІМ» (Субпідрядник) в сумі 908 390,00 грн. (в.т.ч. ПДВ) по Договору №19102022 від 19.10.2022 р.
На виконання вимог пункту 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України ПП «ЛЕОДІМ» складено:
- податкову накладну №181 від 19.12.2023р. на суму 395 510,00 грн. (в т.ч. ПДВ 65 918,33 грн.) по отриманій 19.12.2023 року попередній оплаті від ЛКП «РЕМБУД» згідно Договору №98/23 від 15.12.2023 р.;
- податкову накладну №183 від 21.12.2023р. на суму 434 386,80 грн. (в т.ч. ПДВ 72 397,80 грн.) по факту виконання робіт згідно Акту приймання виконаних будівельних робіт №4 по Договору №55/23 від 24.07.2023 р.;
- податкову накладну №184 від 26.12.2023р. на суму 1 643 334,00 грн. (в т.ч. ПДВ 273 889,00 грн.) по факту виконання робіт згідно Акту приймання виконаних будівельних робіт по Договору №47/23 від 21.06.2023 р.;
- податкову накладну №185 від 26.12.2023р. на суму 908 390,00 грн. (в т.ч. ПДВ 151 398,33 грн.) по отриманій 26.12.2023 року попередній оплаті від ЛКП «РЕМБУД» згідно Договору №19102022 від 19.10.2022 р. та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманих квитанцій від 08.01.2024, зазначені податкові накладні збережено, але їх реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України з підстави: «Обсяг постачання товару/послуги 41.00, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Одночасно позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
12.01.2024 позивач надав пояснення щодо зупинених податкових накладних із долученням необхідних документів.
За результатами розгляду наданих позивачем документів Комісією ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення від 25.01.2024 № 10443627/34167342 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.12.2023 № 183 в ЄРПН; від 25.01.2024 № 10443623/34167342 про відмову у реєстрації податкової накладної від 19.12.2023 № 181 в ЄРПН; від 25.01.2024 № 10443626/34167342 про відмову у реєстрації податкової накладної від 26.12.2023 № 184, в ЄРПН; від 25.01.2024 № 10443625/34167342 про відмову у реєстрації податкової накладної від 26.12.2023 № 185, в ЄРПН з підстав ненадання ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись із оскаржуваними рішеннями відповідача-1, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі ПК України), зокрема, він визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
Суд звертає увагу, що пункт 5 Порядку № 520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, однак, такий перелік не є вичерпним.
Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Згідно п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Пунктом 10 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №181 від 19.12.2023, №183 від 21.12.2023, №184 від 26.12.2023, №185 від 26.12.2023.
У результаті проведеного моніторингу, відповідачем-1 зупинено реєстрацію вказаних ПН у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 41.00 перевищує величину залишку визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зауважує, квитанції про зупинення реєстрації ПН не містять конкретного переліку документів, які платник податків (позивач) повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Львівській області для реєстрації в ЄРПН зазначених ПН.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено ПН, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в ПН, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена. За відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації ПН, в квитанції про зупинення реєстрації ПН на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації ПН.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №520/15348/20, від 07.12.2022 у справі №500/2237/20.
Тобто, не зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого та конкретного переліку документів фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірних ПН.
В даному випадку позивач на власний розсуд подав до контролюючого органу письмові пояснення та копії первинних документів, які він вважав необхідними для здійснення реєстрації спірних ПН.
Суд наголошує, що предметом доказування при вирішенні питання про скасування рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних, є обставини щодо подання платником достатнього обсягу документів, які в подальшому свідчать про можливість зареєструвати податкову накладну.
Дослідивши зміст квитанції про зупинення реєстрації ПН, суд встановив, що платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених в ПН/РК.
На виконання вимог квитанцій, позивачем направлено контролюючому органу повідомлення № 1 від 12.01.2024 про надання додаткових пояснень та документів (а.с. 39), а також повідомлення № 2 від 22.01.2024 про надання додаткових пояснень та документів (а.с. 47) на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за спірними податковими накладними.
Верховний Суд у постанові від 20.04.2023 року у справі №380/4746/22 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Тобто, не зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації ПН чіткого та конкретного переліку документів, фактично позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для реєстрації спірних ПН.
Отже, зважаючи на не зазначення контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації ПН чіткого та конкретного переліку документів, позивач подав документи на власний розсуд, тобто такі, які, як він вважав, засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань згідно укладеного договору.
Проте, не дивлячись на те, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації ПН щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог комісії, Комісією були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Суд зауважує, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податків на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду у спорах про реєстрацію податкових накладних є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між платником та його контрагентом.
Подібні висновки викладені Верховним Судом у постановах від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 18.05.2022 у справі №440/170/20.
Суд наголошує, що на етапі дослідження процедури правомірності зупинення/відмови реєстрації податкових накладних суд не може досліджувати фактичне виконання господарської операції та не може надавати оцінку її реальності/фіктивності, оскільки це є предметом документальної перевірки правильності формування податкових зобов`язань, яка відповідачем не проводилась.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 17.01.2023 у справі №816/2218/18.
Враховуючи наведене та зважаючи на недоведеність контролюючим органом відсутності достатніх документів для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних, суд робить висновок про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Головного управління ДПС у Львівській області від 25.01.2024 року № 10443623/34167342, від 25.01.2024 року № 10443627/34167342, від 25.01.2024 року № 10443626/34167342, від 25.01.2024 року № 10443625/34167342.
Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Зважаючи на те, що судом встановлено протиправність рішень відповідача-1 щодо відмови у реєстрації спірних податкових накладних, то, відповідно вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати такі в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованою.
Наведена позиція не суперечить правовим висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 03 листопада 2021 у справі № 360/2460/20, від 27 квітня 2020 у справі №360/1050/19, від 18 лютого 2020 у справі №360/1776/19.
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
З метою ефективного поновлення прав позивача, суд робить висновок про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ПП «ЛЕОДІМ» №181 від 19.12.2023, №183 від 21.12.2023, №184 від 26.12.2023, №185 від 26.12.2023 датою їх подання на реєстрацію.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки доказів, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд робить висновок про задоволення позову повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, сплачений позивачем судовий збір належить стягнути на його користь.
Оскільки діям та рішенням Державної податкової служби України оцінка судом не надавалася, сплачений судовий збір у розмірі 12112,00 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області, бо саме рішення цього суб`єкта владних повноважень визнано судом протиправними.
Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ухвалив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) від 25.01.2024 року № 10443623/34167342, від 25.01.2024 року № 10443627/34167342, від 25.01.2024 року № 10443626/34167342, від 25.01.2024 року № 10443625/34167342 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ПП «ЛЕОДІМ» №181 від 19.12.2023, №183 від 21.12.2023, №184 від 26.12.2023, №185 від 26.12.2023 датою їх подання на реєстрацію.
4. Стягнути на користь Приватного підприємства «Леодім» (вул. Тролейбусна, 6/2, м. Львів, код ЄДРПОУ 34167342) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, код ЄДРПОУ 43968090) сплачений судовий збір у розмірі 12112 (дванадцять тисяч сто дванадцять) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 23.06.2025 року.
СуддяКостецький Назар Володимирович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2025 |
Оприлюднено | 25.06.2025 |
Номер документу | 128324512 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні