Герб України

Рішення від 23.06.2025 по справі 460/7140/25

Рівненський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 червня 2025 року м. Рівне№460/7140/25Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді В.В. Щербакова, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доУправління Служби безпеки України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд:

- Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Рівненській області щодо видачі довідки від 08.02.2025 №17/239 про розмір грошового забезпечення годувальника ОСОБА_3 станом на 01.01.2023, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2023 із зменшенням у довідці від 08.02.2025 №17/239 надбавки за особливості проходження служби з 100% до 20% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років; премії з 115% до 10% посадового окладу, обчислені з врахуванням рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 09.01.2025 у справі №460/13040/24, та відображенні таких додаткових складових грошового забезпечення станом на березень 2019 року;

- Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Рівненській області скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області виправлену довідку про розмір усіх без винятку складових грошового забезпечення годувальника ОСОБА_3 станом на 01.01.2023, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2023 з урахуванням висновків щодо порядку обчислення посадового окладу та окладу за військове звання, викладених у рішенні Рівненського окружного адміністративного суду від 09.01.2025 у справі №460/13040/24, вказавши у довідці усі без винятку складові грошового забезпечення у наступних розмірах:

посадовий оклад 8 370,00 грн;

оклад за військовим званням: майор 2 040,00 грн;

надбавку за вислугу років (посадовий оклад+надбавку за військове звання) 35% 3 643,50 грн;

надбавку за особливості проходження служби 100% (виходячи із посадового окладу, надбавки за військове звання та надбавки за вислугу років) 14 053,50 грн;

надбавку за службу в умовах режимних обмежень 15% 1 255,50 грн;

надбавку за кваліфікацію 5% 418,50 грн;

премію 115% посадового окладу 9 625,50 грн,

всього 39 406,50 грн.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області та їй призначено пенсію по втраті годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». На виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/13040/24 відповідач виготовив довідку станом на 01.01.2023, в якій вказано розміри грошового забезпечення, розраховані з застосуванням прожиткового мінімуму станом 01.01.2023. Проте розміри окремих складових грошового забезпечення, що зазначені у вказаній довідці, не відповідають вимогам чинного законодавства. Позивач вважає, що відповідачем протиправно зменшено розмір таких складових, як надбавка за особливості проходження служби, премії. Просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 23.04.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач подав відзив на позов в якому заперечує проти вимог. На обґрунтування заперечення зазначив, що гранично визначенні розміри додаткових видів грошового забезпечення такі як, зокрема, надбавка за особливості проходження служби, премії встановлюються Головою СБ України однак їх розмір має індивідуальне значення при встановленні конкретному військовослужбовцю, а не посаді. При цьому, з вищевказаних розмірів грошового забезпечення сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Відповідач вказує, що максимально можливий розмір надбавки за особливості проходження військової служби та премії, визначні Головою СБУ у Наказі від 19.01.2023 № 5/ДСК передбачені для посадових окладів та окладів за військове звання, які в 2023 році обчислені з урахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на січень 2018 року тобто 1762 грн, та не можуть бути застосовані в такому ж розмірі при підготовці довідки яку вимагає підготувати та подати позивач з урахуванням відповідно розміру прожиткового мінімуму 2684 грн (в 2023 році). Відповідач також вказує, що обов`язковою умовою для розрахунку (перерахунку) та виплати пенсії є розмір реального грошового забезпечення діючого військовослужбовця, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. У спірних правовідносинах позивач прагне до примусового спонукання суб`єкта владних повноважень обчислити розмір власної пенсії не із фактичного грошового забезпечення діючого військовослужбовця Служби безпеки України, що явно та очевидно суперечить запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права і призведе до отримання під час дії воєнного стану громадянином пенсії у більшому розмірі ніж поточне грошове забезпечення діючого військовослужбовця СБ України. За наведеного, просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Рівненській області як отримувач пенсії по втраті годувальника за нормами Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Позивач звернулася із заявою до Управління Служби безпеки України в Рівненській області про видачу їй нової довідки про розмір грошового забезпечення годувальника ОСОБА_4 станом на 01.01.2023.

Відповідач надав відповідь, відповідно до якої позивачу відмовлено у наданні довідки з урахуванням розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленого законом на іншу дату, крім 01.01.2018.

Не погодившись із відмовою у видачі нової довідки, позивач звернувся до суду з позовом.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/13040/24 зобов`язано Управління Служби безпеки України в Рівненській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-ХІІ, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України» на 01.01.2023 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови №704 та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, які обчислюються із застосуванням розміру посадового окладу, для проведення перерахунку та виплати основного розміру пенсії з 01.02.2023.,

На виконання рішення суду Управлінням Служби безпеки України в Рівненській області складено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України у Рівненській області довідку від 08.02.2025 №17/239 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_3 станом на 01.01.2023, за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільнення зі служби), старший оперуповноважений в ОВС, розмір якого склав 19375,20 грн із розрахунку:

посадовий оклад 8370,0 грн;

оклад за військове звання - 2040,00грн;

відсоткова надбавка за вислугу років 35 % 3643,50 грн;

надбавка за особливості проходження служби 20 % 2810,70 грн;

надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15 % - 1255,50 грн;

надбавка за кваліфікацію 5 % - 418,50 грн;

премія 10 % - 837,00 грн.

Вважаючи, що відповідачем неправомірно зазначено у довідці про розмір грошового забезпечення відомості про розміри надбавки за особливості проходження служби та премії, позивач звернувся до суду з позовом.

Позаяк, рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 23.01.2025 у справі № 460/13040/24 зобов`язано Управління Служби безпеки України в Рівненській області підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_3 станом на 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших щомісячних видів грошового забезпечення, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (станом на 01.01.2023) 2684 грн, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 14 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_5 з 01.02.2023, без вказівки зазначення конкретного відсоткового значення (розміру) щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії.

По суті спору суд враховує наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою та другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Законом, що визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, є Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон № 2262).

Згідно Закону № 2262 держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262 пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262 усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Вказана норма статті 43 Закону № 2262 безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Така ж правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.

Частинами другою та третьою статті 51 Закону № 2262 передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

За змістом частини четвертої статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, пенсії підлягають перерахунку на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

30 серпня 2017 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (далі - Постанова № 704), якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років. Вказана постанова набрала чинності з 01 березня 2018 року.

Пунктом 2 цієї постанови установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Пунктом 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

Отже, до щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років. До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; винагорода військовослужбовцям, які мають постійний характер; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: винагороди (крім винагороди військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту, винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду), а також додаткова винагорода на період дії воєнного стану; допомоги.

Аналіз указаних положень Постанови № 704 свідчить про те, що саме керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Прийменник до у конструкції норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови №704 вживається у сполученні з числівником 100 при означенні кількісної межі.

Так, згідно норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1 % (мінімальний розмір) до 100 % (максимальний розмір).

Встановлення такого діапазону між мінімальним та максимальним розміром надбавки за особливості проходження служби означає, що у будь-якому випадку вказана надбавка не може перевищувати 100 %.

Постановою № 704 передбачено можливі розміри виплати надбавки за особливості проходження служби (від 1% до 100%), однак така надбавка виплачується у порядку та умовах, визначених керівником державного органу, та залежить від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

Щодо здійснення преміювання підпунктом 2 пункту 5 Постанови № 704 передбачено, що таке виплачується військовослужбовцям відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби. Разом з тим, розмір премії визначається у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення. Право на встановлення премії також надано керівникам відповідних державних органів.

Суд зауважує, що чинне нормативне регулювання не встановлює фіксованих розмірів спірних додаткових видів грошового зобов`язання, які враховуються для перерахунку пенсії, а лише передбачає мінімальні або граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення. При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.

Частинами другою, третьою статті 27 Закону України «Про Службу безпеки України» визначено, що військовослужбовці Служби безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, цього Закону, інших актів законодавства.

Право на пільги зберігається за військовослужбовцями Служби безпеки України, яких звільнено зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років.

З наведених норм Закону України «Про Службу безпеки України» можна дійти висновку, що військовослужбовці Служби безпеки України мають право на пільги встановлені Законом України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей.

На відповідача покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 45.

Відповідно до пункту 2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262, затвердженому постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (далі Порядок № 3-1) у редакції постанови правління ПФУ від 02 березня 2023 року №10-1, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2023 року № 572/39628, заява про призначення пенсії за вислугу років, по інвалідності подається військовослужбовцем, звільненим зі служби, та особою, яка має право на пенсію згідно із Законом […] за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (заява про призначення/перерахунок пенсії), до органу, що призначає пенсію, через уповноважений орган (структурний підрозділ), який здійснює підготовку документів, необхідних для призначення пенсій Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, […] Управління державної охорони України (далі - уповноважений орган (структурний підрозділ)), за останнім місцем служби.

Розділом ІІІ Порядку № 3-1 передбачено, що уповноважений орган (структурний підрозділ) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і подання про призначення пенсії і направляє до органу, що призначає пенсії.

Тотожні за змістом положення щодо процедури перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовців у разі зміни розміру їх грошового забезпечення містяться у пунктах 2, 3 Порядку № 45.

Так, у відзиві на позовну заяву представник відповідача вказав, що в Службі безпеки України видано Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затверджену наказом ЦУ СБ України від 10 квітня 2018 року № 515/ДСК (далі Інструкція № 515/ДСК), якою передбачено порядок виплати військовослужбовцям СБУ грошового забезпечення, в тому числі, надбавки за особливості проходження служби та преміювання.

Вказаною Інструкцією визначається Порядок та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям СБУ. Кожного року відомчими наказами встановлюються граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення за штатними посадами (в залежності від тарифного розряду та напряму діяльності відповідного підрозділу СБУ).

Отже, виходячи з аналізу положень чинного законодавства, суд дійшов висновку, що саме Головою Служби безпеки України встановлюється граничний розмір надбавки за особливості проходження служби та премії, які залежать від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних військовослужбовцем обов`язків за посадою, встановлених граничних розмірів додаткових видів грошового забезпечення за конкретним тарифним розрядом, а також від наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі Служби безпеки України.

З листа Управління Служби безпеки України в Рівненській області від 14.04.2025 встановлено, що відповідно до Інструкції про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБ України від 10 квітня 2018 р. № 515/ДСК, якою передбачено порядок виплати військовослужбовцям грошового забезпечення військовослужбовцям СБ України, в тому числі надбавки за особливості проходження служби та преміювання.

Враховуючи граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців СБ України станом на 01.01.2023 визначені наказом ЦУ СБ України від 19.01.2023 № 5/ДСК «Про упорядкування грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.01.2023», грошове забезпечення, встановлене за посадою «Старший інженер Управління СБК в Рівненській області» станом на 01.01.2023 становить:

- надбавка за особливості проходження служби (100 %)

- премія (115 %)

З вищезазначених розмірів грошового забезпечення сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Таким чином, відповідач при складанні довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023 повинен був застосовувати розміри надбавки за особливості проходження служби та щомісячної премії виключно на підставі наказів ЦУ СБ України, граничний розмір яких має становити, зокрема, надбавки за особливості проходження служби 100 %, премії 115 %.

Проте, як встановлено з обставин справи, відповідач у довідці про розмір грошового забезпечення від 08.02.2025 №17/239 на 01.01.2023 визначив додаткові види грошового забезпечення (надбавки) та премії у максимальних їх розмірах станом на 05.03.2019, встановлені за аналогічною посадою на день звільнення зі служби. Зокрема, розмір надбавки за особливості проходження служби 20 %, а премії 10%.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що відповідач протиправно встановив у довідці про розмір грошового забезпечення позивача від 08.02.2025 №17/239 станом на 01.01.2023 відсоткове визначення розміру надбавки за особливості проходження служби та премії у 2023 році 20 % та 10 % відповідно, що суперечить розмірам додаткових видів грошового забезпечення, визначених Головою Служби безпеки України для військовослужбовців за відповідною (аналогічною) аналогічною посадою у 2023 році.

Таким чином, надбавка за особливості проходження служби повинна бути встанволено у розмірі 100 % у грошовому виразі станом на 01.01.2023; премія в розмірі 115 %.

Згідно із частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд присуджує на користь позивача витрати по сплаті судового збору пропорційно до задоволених вимог в сумі 968,96грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України в Рівненській області щодо зазначення в довідці № 17/239 від 08.02.2025 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_3 станом на 01.01.2023 надбавки за особливості проходження служби на рівні 20 % посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років і премії на рівні 10 % посадового окладу.

Зобов`язати Управління Служби безпеки України в Рівненській області скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_3 станом на 01.01.2023, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_2 з 01.02.2023 з урахуванням висновків щодо порядку обчислення посадового окладу та окладу за військове звання, викладених у рішенні Рівненського окружного адміністративного суду у справі № 460/13040/24, вказавши у довідці складові грошового забезпечення у наступних розмірах:

надбавку за особливості проходження служби 100 %;

премію 115 %.

Стягнути на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Управління Служби безпеки України в Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 968,96 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 23 червня 2025 року.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 )

Відповідач: Управління Служби безпеки України в Рівненській області (вул. Відінська, буд. 4,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, код ЄДРПОУ 20001668)

Суддя В.В. Щербаков

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2025
Оприлюднено25.06.2025
Номер документу128325742
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7140/25

Рішення від 23.06.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 18.04.2025

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні