Герб України

Рішення від 24.06.2025 по справі 147/524/25

Тростянецький районний суд вінницької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 147/524/25

Провадження № 2/147/283/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2025 року с-ще Тростянець

Тростянецький районний суд Вінницької області у складі:

головуючого судді Натальчук О.А.,

із секретарем Бабчук В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 через систему «Електронний суд» звернулася до Тростянецького районного суду Вінницької області з даним позовом.

Позов обґрунтовує тим, що на підставі договору оренди землі №б/н від 03.03.2015 ОСОБА_1 прийняла в строкове платне користування земельну ділянку комерційного призначення, яка розташована в АДРЕСА_1 . За умовами пунктів 1 та 2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка площею 0,1466 га, кадастровий номер 0524183900:02:001:0016. Вказано, що на даній земельній ділянці знаходиться належне позивачу майно, а саме нежитлова будівля магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та житловий будинок садибного типу загальною площею 380,7 кв. м., право власності на яке зареєстровано в Державному реєстрі прав на нерухоме майно 06.02.2024.

Згідно пункту 8 договору оренди договір укладено на 10 років з моменту укладання. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Дата закінчення терміну договору 03.03.2025.

Право оренди зареєстровано 16.06.2016, що підтверджується відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

31.01.2025, тобто не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору оренди ОСОБА_1 звернулася до Ободівської сільської ради з клопотанням продовжити дію договору оренди землі та запропонувала проект додаткової угоди з відповідними умовами.

Протягом місяця з дня надходження згаданого листа з проєктом додаткової угоди відповідач не заперечив щодо поновлення орендних правовідносин на новий строк. На теперішній час ОСОБА_1 продовжує володіти і користуватись земельною ділянкою, про яку йдеться мова у позові, сплачує орендну плату.

Станом на сьогодні, питання поновлення орендних правовідносин не розглянуто на сесії Ободівської сільської ради. Рішення сесії, яким би вирішилось клопотання ОСОБА_1 щодо реалізації права оренди на земельну ділянку не прийнято, заперечень щодо продовження дії орендних правовідносин з боку орендодавця не надійшло, що дало підстави звернутись за судовим захистом порушеного права орендаря земельної ділянки.

Зазначено, що без укладення додаткової угоди до договору оренди землі завершення процедури поновлення такого договору є неможливим. Така угода має ознаки не тільки зобов`язального, але й речового договору, оскільки засвідчує волю сторін на передання земельної ділянки у тимчасове володіння орендареві на новий строк. Тому зазначена додаткова угода згідно з пунктом 1 частини 1 статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є підставою для державної реєстрації права оренди на новий строк. Оскільки в добровільному порядку позивач немає можливості реалізувати своє право, тому змушена звернутись до суду з позовом.

На підставівищевикладеного, ОСОБА_1 просила ухвалити рішення, яким внести зміни до договору оренди землі №б/н від 03.03.2015, шляхом визнання додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеною, наступного змісту:

Додаткова угода

до Договору оренди землі №б/н від 03 березня 2015 року

с. Ободівка «___»


2025 р.

Орендодавець, Ободівська сільська рада в особі сільського голови Ременюка Костянтина Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з однієї сторони, та орендар ОСОБА_1 , з іншої сторони, які спільно за текстом цієї додаткової угоди іменуються Сторони, а кожна окремо Сторона, відповідно до рішення сесії Ободівської сільської ради скликання від «__»


20____ року уклали дану додаткову угоду до договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року (надалі по тексту Договір) про наступне:

Предмет договору

1.Сторони домовились:

1.1.Визнати за договором оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року стороною «Орендодавець» Ободівську сільську раду замість Новоободівської сільської ради.

1.2.Поштові реквізити Орендодавця викласти в наступній редакції: Ободівська сільська рада, вул. Ватутіна, 8, с. Ободівка Гайсинський район Вінницька область, код ЄДРПОУ 04331107.

2. Внести зміни до договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року:

2.1. Пункт 5 викласти в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016 на дату укладення договору становить: 327253,76 грн. (триста двадцять сім тисяч двісті п`ятдесят три гривні сімдесят шість копійок)».

Пункт 8 викласти в новій редакції: Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.

Пункт 9 викласти в новій редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Ободівської сільської ради, розмір орендної плати за один рік оренди складає 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об`єктом оренди, та на день підписання сторонами цього договору оренди землі становить 32725,38 грн (тридцять дві тисячі сімсот двадцять п`ять гривень тридцять вісім копійок).

3. Продовжити строк дії Договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року на 10 років з дати його закінчення. Дата закінчення строку дії договору «03» березня 2035 року.

4. Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.

5. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від «03» березня 2015 року та набирає чинності з моменту її підписання та її державної реєстрації. Сторони стверджують, що на момент підписання угоди на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016, між ними немає неврегульованих спорів з приводу його виконання, а також будь-яких невиконаних Сторонами зобов`язань.

Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в Орендодавця, друга в Орендар

Орендодавець Ободівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області код ЄДРПОУ:04331107 24353, Вінницька область, Гайсинський р-н, с. Ободівка, вул. Ватутіна, буд. 8 р/р UA878999980334179815000002898 Код платежу:18010900 Орендна плата з фізичних осіб e-mail: rada@obodivska-gromada.gov.ua Сільський голова


/підпис/ Ременюк К.В. Орендар ОСОБА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 АДРЕСА_2 паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Тростянецьким РВ УМВС України у Вінницькій області 05.09.2003
/підпис/ ОСОБА_1 .

Ухвалою Тростянецького районного суду Вінницької області від 01.04.2025 дану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.

04.04.2025 від Ободівської сільської ради через систему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , у якому зазначено, що 31.01.2025 за вх. № 75 ОСОБА_1 звернулася до Ободівської сільської ради з клопотанням продовжити дію договору оренди землі та запропонувала проєкт додаткової угоди з відповідними умовами та надавши разом із клопотанням всі необхідні копії документів, які передбачені до положень статті 33 Закону України «Про оренду землі». На підставі вищевказаного, відділом земельних ресурсів, житлово-комунального господарства, комунальної власності, архітектури, будівництва та благоустрою Ободівської сільської ради підготовлений проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування торгівлі (код КВЦПЗ 03.07) із гр. ОСОБА_1 та відповідні аналітичні висновки до нього.

Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських рад на пленарних засіданнях ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з п.4 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування» та п.1 ст. 22 Регламенту Ободівської сільської ради 8 скликання (затвердженого рішенням 2 позачергової сесії Ободівської сільської ради 8 скликання № 11-2/2020) включення питання до проєкту порядку денного та його винесенню на розгляд пленарного засідання ради передує попередній розгляд цього проєкту в постійних комісіях ради, до сфери повноважень яких належать ці питання. Питання, які не були попередньо розглянуті відповідними постійними комісіями ради, до порядку денного не включаються та не розглядаються на сесії.

Станом на даний час вказаний проєкт рішення не розглянутий на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, навколишнього середовища, екології та благоустрою Ободівської сільської ради, висновків та рекомендацій по вказаному проекту рішення комісією не складено, оскільки члени зазначеної постійної депутатської комісії звернення сільського голови Ременюка К.В. щодо необхідності проведення засідання комісії ігнорують, в наслідок чого засідання комісії не проводяться вже протягом тривалого часу. Після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проєкт рішення буде винесений на розгляд засідання найближчої чергової сесії Ободівської сільської ради для прийняття рішення по суті.

Орендар ОСОБА_1 дотрималася процедури поновлення договору оренди на новий строк, завчасно (більш як за 1 місяць до закінчення договору) повідомивши Ободівську сільську раду про намір продовжити орендні правовідносини на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016 і звернулася до ради з проєктом додаткової угоди, де викладені умови продовження договору оренди від 03.03.2015 №б/н. Також вищевказана земельна ділянка використовується орендарем ОСОБА_1 за цільовим призначенням та орендна плата за неї сплачується вчасно та в повному обсязі. Враховуючи вищевикладене, Ободівська сільська рада не має заперечень щодо визнання позову ОСОБА_1 про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки укладеною. Також просив про розгляд справи без участі відповідача.

08.04.2025 від позивача надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 03.06.2025 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.

Сторони в судове засідання не з`явилися.

Позивач подала заяву в якій просила розглянути справу без її участі. Позов підтримала та просила задовольнити.

Представник відповідача подав заяву про розгляд справи без участі представника Ободівської сільської ради. Зазначив про відсутність заперечень з приводу позовних вимог.

З урахуванням вимог ч.2 ст. 247 ЦПК України у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно зі ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», ЗК України та загальними нормами ЦК України.

Згідно зч.1ст.93ЗК Україниправо орендиземельної ділянки-це заснованена договорістрокове платневолодіння ікористування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Приписами ст. 125 ЗК України унормовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з нормами статей 18, 20 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації.

Судом встановлено, що 03 березня 2015 року між Новоободівською сільською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі №б/н (а.с.12,13).

Відповідно до п.1, п.2, п.5, п.8, п.9 договору оренди орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована на території Н.Ободівської сільської ради (в межах населеного пункту АДРЕСА_3 . В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1466 га, в тому числі під будівлями 0,0247 га, під проходами 0,1249 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 150162,38 грн. Договір укладено на 10 (десять) років. Після закінчення строку дії договору орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5255,68 грн за рік.

Право оренди вищезазначеної земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016, зареєстровано 16.06.2016, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 28.03.2025 № витягу 420173518 (а.с.15 звор., 16).

Також з інформації з Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.03.2025, вбачається, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016 є Новоободівська сільська рада, код ЄДРПОУ 04331099. Орендарем даної земельної ділянки, відповідно до договору №б/н від 03.03.2016 є ОСОБА_1 .

Після проведення в Україні реформи децентралізації, с. Нова Ободівка Тростянецького району Вінницької області увійшло до Ободівської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, тому правонаступником Новоободівської сільської ради наразі є Ободівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області відповідно.

31.01.2025 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області від ОСОБА_1 було надіслано лист, в якому вона просить продовжити термін дії договору оренди землі №б/н від 03.03.2015, кадастровий номер 0524183900:02:001:0016 загальною площею 0,1466 га, шляхом укладення додаткової угоди на 10 років та підвищення орендної плати (а.с.9 звор.).

Як убачається з матеріалів справи, зокрема відзиву Ободівської сільської ради, останні повідомили ОСОБА_1 про те, що відділом земельних ресурсів, житлово - комунального господарства, комунальної власності, архітектури, будівництва та благоустрою Ободівської сільської ради підготовлений проєкт рішення «Про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування торгівлі (код КВЦПЗ 03.07) із ОСОБА_1 », однак даний проєкт рішення не розглянутий на засіданні постійної комісії, оскільки члени зазначеної постійної депутатської комісії звернення сільського голови Ременюка К.В. щодо необхідності проведення засідання комісії ігнорують, в наслідок чого засідання комісії не проводяться вже протягом тривалого часу.

Як встановлено судом під час розгляду справи, до вказаного листа позивача про продовження дії договору від 31.01.2025 було надано всі передбачувані документи відповідно до ЗК України, Закону України «Про оренду землі», однак відповідач станом на даний час рішення за заявою не прийняв, надав лише лист, в якому зазначив, що проєкт рішення не розглянуто комісією з питань земельних ресурсів, тому після розгляду та погодження зазначеною постійною комісією вищевказаний проект рішення буде винесено на найближчу сесію Ободівської сільської ради.

Також, Ободівською сільською радою Гайсинського району Вінницької області через систему «Електронний суд» за підписом сільського голови Костянтина Ременюка 28.04.2025 надано до суду інформацію, про те, що інші особи окрім ОСОБА_1 із заявами або проханнями надати у користування на умовах оренди земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016 до Ободівської сільської ради не зверталися (а.с.35).

27.05.2021 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин". Підпунктом 58 пункту 4 розділу І вказаного Закону, внесено зміни до розділу X Перехідні положення ЗК України, зокрема, доповнено пунктом 24, згідно з яким з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів та у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Отже позивачем правомірно зазначено у додатковій угоді до договору оренди землі №б/н від 03.03.2015 саме Ободівську сільську раду Гайсинського району Вінницької області, як власника та розпорядника земельної ділянки, яка є предметом договору.

Частиною третьою статті 792 ЦК України встановлено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Земельний кодекс України визначає основні засади регулювання земельних відносин, зокрема, порядок передачі земельних ділянок в оренду (стаття 124). Проте саме Законом України "Про оренду землі" врегульовано відносини, що виникають між власником земельної ділянки та іншими особами у зв`язку з передачею її в користування та володіння, у тому числі конкретизовано та деталізовано особливості та порядок укладення договору оренди землі, його істотні умови, основні права та обов`язки його сторін, порядок зміни, припинення та поновлення такого договору.

16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", яким статтю 33 Закону України Про оренду землі", яка регламентувала порядок поновлення договорів оренди, було викладено у новій редакції.

Розділ IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнено абзацами третім і четвертим, відповідно до яких договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені статтею 33 цього Закону та статтею 126-1 Земельного кодексу України. Правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.

Отже, поновлення спірного договору оренди землі має здійснюватися на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення, а саме відповідно до положень статті 33 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час укладення спірного договору).

Згідно з абзацами першим - третім ст. 33 Закону України "Про оренду землі" після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Судом встановлено та не спростовано сторонами, що орендар ОСОБА_1 добросовісно виконала свій обов`язок, повідомивши про намір продовжити орендні правовідносини і звернулася до орендодавця - Ободівської сільської ради з проєктом додаткової угоди. Цю пропозицію не розглянуто профільною комісією сільської ради, також прийняття рішення затягується і клопотання орендаря не розглянуто в місячний строк.

Аналогічні правові позиції щодо дій орендаря (в даному випадку позивача) викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справах №313/350/16-ц і № 159/5756/18, про відсутність вагомих підстав для відступу від якого Велика Палата Верховного Суду зазначила у пункті 29 постанови від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19.

Поряд з цим Велика Палата Верховного Суду в пункті 35 постанови від у справі №903/1030/19 зауважила, що незалежно від того, чи бажають сторони змінити умови оренди на майбутнє, покладення на орендаря обов`язку з надсилання листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі з проєктом відповідної додаткової угоди до спливу строку цього договору є вигідним для обох сторін і не є надмірно обтяжливим для будь-кого із них. Якщо орендар розраховував на відсутність потенційних орендарів (про яких орендодавець не зобов`язаний повідомляти) та завчасно не надіслав орендодавцеві лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі, а просто продовжив користуватися земельною ділянкою після спливу строку цього договору, він втрачав право оренди та ризикував отримати відмову орендодавця в укладенні нового договору оренди землі.

Базуючись на зазначених вище позиціях Верховного Суду, КГС ВС у постанові від 21.09.2022 по справі № 926/2720/21 підсумував, що алгоритм вирішення спорів щодо застосування статті 33 Закону України «Про оренду землі» (у редакції, що застосовується до спірних правовідносин) в контексті дій сторін договору виглядає наступним чином:

- якщо орендар у строки встановлені договором або, за відсутності інших строків встановлених договором, у строки встановлені законом не звернувся до орендодавця взагалі або звернувся з їх порушенням та/або не надав проект договору, то суди повинні відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним незалежно від подальших дій орендодавця, оскільки саме орендарем в цьому випадку не дотримано вимоги договору та закону;

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін розглянув надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, проаналізував його умови, у тому числі перевірив його на відповідність вимогам закону, однак не погодився з запропонованими умовами та заперечив щодо поновлення договору, то в цьому випадку він діє в рамках своїх повноважень, а отже суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним;

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі або відмовив з порушенням місячного терміну, однак при цьому протягом одного місяця після закінчення строку договору надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним, оскільки таке право орендодавця прямо передбачено частиною шостою статті 33 Закону України "Про оренду землі;

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору після його закінчення, надав проєкт договору (незалежно від того чи цей проєкт містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі, при цьому орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, а орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні задовольнити позовні вимоги про визнання договору укладеним на той же самий строк та на тих же самих умовах.

Відповідно дост.19КонституціїУкраїни правовийпорядок вУкраїніґрунтується назасадах,відповіднодояких ніхтонеможебути примушенийробитите,щонепередбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Відповідно до ст. 3 ЦК України принципи справедливості, добросовісності та розумності є одними із фундаментальних засад цивільного права, спрямованими, у тому числі, на утвердження у правовій системі України принципу верховенства права. При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків.

Отже, законодавець, навівши у тексті ЦК України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту. Саме тому у конкретних правовідносинах, зокрема щодо укладення договору оренди землі на підставі Закону України «Про оренду землі», добросовісність орендодавця по суті становить гарантію дотримання прав менш захищеної сторони, якою у спірних правовідносинах є орендар.

Судом враховується, що після направлення відповідачу листа-повідомлення з проєктом додаткової угоди до договору оренди землі, відповідачем не вчинялись будь-які дії, які свідчили б про виявлення орендодавцем незгоди в укладенні договору оренди.

При цьому зі змісту відзиву на позовну заяву та поданої заяви про розгляд справи без участі випливає те, що відповідач визнає позов, погоджується з тим, що призначені сесії не відбулися, що перешкоджало вирішенню даного питання, добровільно вирішити даний спір немає можливості.

В пункті 4 Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009, констатовано, що в Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Матеріали справи не містять доказів про прийняття відповідачем ані рішення щодо відмови в укладенні додаткової угод до договору оренди землі, як ненормативного акту індивідуального характеру, ані листа-повідомлення орендодавця про заперечення в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі.

Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських рад на пленарних засіданнях ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Позивач ОСОБА_1 дотрималася процедури продовження/поновлення договору оренди на новий строк, завчасно повідомила орендодавця про намір продовжити орендні правовідносини з додаванням проєкту відповідної додаткової угоди, орендар продовжує належним чином користуватися орендованою земельною ділянкою та сплачувати орендну плату. Поряд з цим Ободівська сільська рада не прийняла рішення про поновлення договору оренди землі або про наявність заперечень щодо такого поновлення договору у строки, встановлені законом.

Оскільки позивач дотрималася вимог законодавства, які регламентують її поведінку, необхідну для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, тобто може вважатись таким, що набула право "правомірного очікування".

З огляду на наведене та з урахуванням визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що право позивача порушено і воно підлягає відновленню в обраний ним спосіб з урахуванням вимог ст. 13 ЦПК України, тому позов підлягає задоволенню.

Керуючись ст. ст. 247, 259,263-265,268 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

Позов ОСОБА_1 до Ободівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.

Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки №б/н від 03 березня 2015, між орендарем ОСОБА_1 та орендодавцем Ободівськоюсільською радоюГайсинського районуВінницької області, код юридичної особи 04331107, щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016, в наступній редакції:

Додаткова угода

до Договору оренди землі №б/н від 03 березня 2015 року

с. Ободівка «___»


2025 р.

Орендодавець, Ободівська сільська рада в особі сільського голови Ременюка Костянтина Васильовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з однієї сторони, та орендар ОСОБА_1 , з іншої сторони, які спільно за текстом цієї додаткової угоди іменуються Сторони, а кожна окремо Сторона, відповідно до рішення сесії Ободівської сільської ради скликання від «__»


20____ року уклали дану додаткову угоду до договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року (надалі по тексту Договір) про наступне:

Предмет договору

2.Сторони домовились:

2.1.Визнати за договором оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року стороною «Орендодавець» Ободівську сільську раду замість Новоободівської сільської ради.

2.2.Поштові реквізити Орендодавця викласти в наступній редакції: Ободівська сільська рада, вул. Ватутіна, 8, с. Ободівка Гайсинський район Вінницька область, код ЄДРПОУ 04331107.

2. Внести зміни до договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року:

2.1. Пункт 5 викласти в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016 на дату укладення договору становить: 327253,76 грн. (триста двадцять сім тисяч двісті п`ятдесят три гривні сімдесят шість копійок)».

Пункт 8 викласти в новій редакції: Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.

Пункт 9 викласти в новій редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Ободівської сільської ради, розмір орендної плати за один рік оренди складає 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об`єктом оренди, та на день підписання сторонами цього договору оренди землі становить 32725,38 грн (тридцять дві тисячі сімсот двадцять п`ять гривень тридцять вісім копійок).

3. Продовжити строк дії Договору оренди землі № б/н від «03» березня 2015 року на 10 років з дати його закінчення. Дата закінчення строку дії договору «03» березня 2035 року.

4. Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний письмово повідомити про це орендодавця у строк не пізніше, ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору оренди землі.

5. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі б/н від «03» березня 2015 року та набирає чинності з моменту її підписання та її державної реєстрації. Сторони стверджують, що на момент підписання угоди на земельну ділянку з кадастровим номером 0524183900:02:001:0016, між ними немає неврегульованих спорів з приводу його виконання, а також будь-яких невиконаних Сторонами зобов`язань.

Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в Орендодавця, друга в Орендар

Орендодавець Ободівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області код ЄДРПОУ:04331107 24353, Вінницька область, Гайсинський р-н, с. Ободівка, вул. Ватутіна, буд. 8 р/р UA878999980334179815000002898 Код платежу:18010900 Орендна плата з фізичних осіб e-mail: rada@obodivska-gromada.gov.ua Сільський голова


/підпис/ Ременюк К.В. Орендар ОСОБА_1 РНОКПП: НОМЕР_1 АДРЕСА_2 паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Тростянецьким РВ УМВС України у Вінницькій області 05.09.2003
/підпис/ ОСОБА_1 .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне ім`я сторін:

позивач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , жителька АДРЕСА_4 ;

відповідач Ободівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 04331107, адреса місцезнаходження: вул. Ватутіна, 8, с.Ободівка, Гайсинський район, Вінницька область.

Повний текст рішення складено 24.06.2025.

Суддя О.А. Натальчук

СудТростянецький районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення24.06.2025
Оприлюднено25.06.2025
Номер документу128347440
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —147/524/25

Рішення від 24.06.2025

Цивільне

Тростянецький районний суд Вінницької області

Натальчук О. А.

Ухвала від 03.06.2025

Цивільне

Тростянецький районний суд Вінницької області

Натальчук О. А.

Ухвала від 01.04.2025

Цивільне

Тростянецький районний суд Вінницької області

Натальчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні