Герб України

Рішення від 23.06.2025 по справі 640/34334/21

Львівський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 червня 2025 рокусправа № 640/34334/21

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Мартинюка В.Я.

розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження у м.Львові адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу до Приватного акціонерного товариства "Оболонь" про зупинення виробництва (виготовлення, реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг) та за зустрічним позовом Приватного акціонерного товариства "Оболонь" до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу про скасування припису, -

В С Т А Н О В И В :

Державна екологічна інспекція Придніпровського округу звернулася в суд з позовом до Приватного акціонерного товариства "Оболонь", в якому просить повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря виробничим комплексом приватного акціонерного товариства "Оболонь", а саме: свічи ГРП (11-шт); каналізаційно - очисні споруди (КОС).

В обґрунтування первісного позову Державна екологічна інспекція Придніпровського округу зазначила, що оскільки відповідач не дотримується природоохоронного законодавства, є необхідність застосувати до нього заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення виробництва (виготовлення) продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Зазначає, що у зв`язку з тим, що експлуатація джерел викидів без дозволу забороняється, Державна екологічна інспекція Придніпровського округу звернулася в суд з позовом до Приватного акціонерного товариства "Оболонь", в якому просить повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря виробничим комплексом приватного акціонерного товариства "Оболонь", а саме: свічі ГРП (11-шт); каналізаційно - очисні споруди (КОС). На сьогоднішній день, доказів повного усунення порушень на адресу позивача не надходило.

Приватне акціонерне товариство "Оболонь" у відзиві зазначило, що винесення припису та звернення до суду із позовом щодо повного або часткового припинення виробництва це два різні засоби реагування органу держаного нагляду, які застосовуються окремо. Висновок Позивача щодо здійснення викидів забруднюючих речовин з Свічей ГРП та КОС не підтверджено документально замірами, дослідженнями та експертизами, не визначено тип та хімічний склад забруднюючої речовини, її концентрацію та обсяг фактичного викиду: Тобто, в акті перевірки вказано лише на загальний факт здійснення господарської діяльності без спеціальних дозволів на викиди. Для того щоб уникнути непорозумінь з Позивачем в подальшому ПрАт «ОБОЛОНЬ» уклало з ТОВ «ЕКРМЕРЕЖА» договір підряду Nє114 від 21.09.2021 року на проведення фактично повторної інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на території виробничого комплексу Приватного акціонерного товариства «Оболонь» за адресою:вул. Героїв Сталінграду, 3/1, м. Олександрія та розробки документів якими обгрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Згідно п.2.5. вказаного договору строк виконання робіт становить 90 днів. Таким чином, після виконання договору, встановлені а акті перевірки факти, які позивач зазначив як порушення, будуть повністю усунені.

У додаткових запереченнях Приватне акціонерне товариство "Оболонь" зазначило, що ТОВ «ЕКОМЕРЕЖА» було виконано умови договору та підготовлено Звіт з інвентаризації викидів забруднюючих речовин для ПрАТ «ОБОЛОНЬ», за адресою: вул. Героїв Сталінграду, 3/1, м.Олександрія, Кіровоградська область, 28000. Звіт було направлено в Департамент екології, природних ресурсів та паливно-енергетичного комплексу Кіровоградської обласної державної адміністрації з супровідним листом від 04.01.2022 р. №1. Кіровоградською обласною військовою адміністрацією 05.04.2022 року ПрАТ «ОБОЛОНЬ» було видано Дозвіл №UA35080050010051027-0021 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами цехом по виробництву слабоалкогольних та безалкогольних напоїв за адресою: вул. Героїв Сталінграду, 3/1, м.Олександрія, Кіровоградська область, 28000 в який ввійшли викиди від Свіч ГРП (11 шт.) та каналізаційно-очисні споруди (КОС). Про виконання припису Відповідача було повідомлено листом від 14.06.2022 р. №Ф.04.29 ООВКЕ.44. (копія листа додавалася разом з Клопотанням від 30.06.2022 р. в Окружний адміністративний суд м.Києва направлений Укрпоштою 30.06.2022) та листом від 20.06.2022 № Ф.04.29.ООВКЕ.48.

Від Приватного акціонерного товариства "Оболонь" до суду надійшла зустрічна позовна заява до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про скасування припису Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) №52 від 30.08.2021 в частині пункту 5 щодо зобов`язання провести інвентаризацію джерел викидів та оформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на невраховані стаціонарні джерела викидів до 30.09.2021.

В обґрунтування зустрічного позову зазначено, що припис видається за відсутності підстав для звернення з позовом до суду. Законодавством не передбачена можливість подання відповідачем позову про повне зупинення виробництва, реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг на не виконання припису. Закритим акціонерним товариством «Електрон» було виконано інвентаризацію викидів забруднюючих речовин на території виробничого комплексу Приватного акціонерного товариства «Оболонь» за адресою: вул. Героїв Сталінграду, 3/1, м.Олександрія та видано Звіт про інвентаризацію, який був затверджений 20.12.2013 року. 20.02.2014 р. ЗАТ «Електрон» виконано звіт документів, в яких обгрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для Приватного акціонерного товариства «Оболонь». Листом Головного управління Держанепідслужби в Кіровоградській області від 17.06.2014 №15-15/03-10 (в компетенцію якого на той час входило надання такого погодження) погоджено видачу дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для ПрАТ «Оболонь» (цех по виробництву слабоалкогольних та безалкогольних напоїв), що знаходиться за адресою: вул. Героїв Сталінграду, 3/1, м. Олександрія , Кіровоградська область, 28000. У відповідності до Порядку проведення та оплати робіт, пов?язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. №302 ( в редакції на час видачі дозволу), Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації 25.06.2014 року видано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами: дозвіл №3510300000-226, строк дії дозволу 10 років з 25.06.2014 по 25.06.2024 року. В розділі акту перевірки «Опис виявлених порушень» зазначено, що ПрАТ «Оболонь» здійснює викиди забруднюючих речовин понад встановлені норми без відповідного дозволу використовуючи: Свічи ГРП (11 шт.), каналізаційно-очисні споруди (КОС), під час використання яких здійснюється забруднення атмосферного повітря. Використання вказаного обладнання за відсутності дозволів на викиди забруднюючих речовин за висновками акту є порушення ст.10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Висновок Відповідача щодо здійснення викидів забруднюючих речовин з Свічей ГРП та КОС не підтверджено документально замірами, дослідженнями та експертизами, не визначено тип та хімічний склад забруднюючої речовини, її концентрацію та обсяг фактичного викиду. Тобто, в акті перевірки вказано лише на загальний факт здійснення господарської діяльності без спеціальних дозволів на викиди. Підприємство несе відповідальність за виконання в установлені терміни інвентаризації викидів, а також за своєчасне представлення необхідної інформації, щодо ведення техпроцесів (техрегламенти, режимні карти, сировини, що використовується і т.д.) та створення необхідних умов по проведенню вимірів. ПрАТ «ОБОЛОНЬ», не зважаючи на фактичне виконання припису Відповідача №52 від 30.08.2021 р., повністю підтримує зустрічний позов до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про скасування вказаного припису, оскільки вважає його неправомірним з моменту видання та таким, що порушує майнові права ПрАТ «ОБОЛОНЬ», які підлягають відновленню у сфері публічно-правових відносин.

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва: від 06.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та без проведення судового засідання; від 12.01.2022 - прийнято зустрічний позов Приватного акціонерного товариства "Оболонь" до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) про скасування припису до спільного розгляду з первісним позовом у справі №640/34334/21, вимоги за зустрічним позовом об`єднано в одне провадження з первісним позовом, постановлено судовий розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено строки для подання заяв по суті та доказів за зустрічним позовом.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 року справу прийнято до провадження.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 05.05.2025 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 02.06.2025 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, судом встановлено такі обставини.

Наказом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Державної екологічної інспекції України №1324 від 12.08.2021 року у період з 16.08.2021 по 30.08.2021 було передбачено проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Приватним акціонерним товариством "Оболонь".

За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Приватним акціонерним товариством "Оболонь" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Державної екологічної інспекції України складено акт №234/3.2/3.3/21 від 30.08.2021 року, у якому зазначені наступні порушення: ст.17 Закону України «Про відходи» (при проведення планової перевірки встановлено, що інвентаризація відходів проведена не достовірно, без урахування (відпрацьованих масляних фільтрів, масного піску та будівельних відходів), показник загального утворення відходів розрахованого не достовірно; порушення вимог щодо поводження з відходами; ризик забруднення земельних та водних ресурсів); ст.5, 17 Закону України «Про відходи» (порушення правил ведення первинного обліку руху відходів за типовою формою №1-ВТ; порушення вимог щодо поводження з відходами; ризик забруднення земельних та водних ресурсів); ст.5, 17 Закону України «Про відходи» (на території підприємства виявлено факт змішування відходів; порушення вимог щодо поводження з відходами; ризик забруднення земельних та водних ресурсів); ст.5, 17, 35-1 Закону України «Про відходи» (при проведенні обстеження території підприємства виявлено факт порушення правил поводження з відходами; порушення вимог щодо поводження з відходами; ризик забруднення земельних та водних ресурсів); ст.10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» (на момент проведення перевірки виявлено, що в дозволі №3510300000-226 не враховані стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря: свічи ГРП 11 шт., каналізаційно-очисні споруди; здійснення викидів забруднюючих речовин понад встановлені норми або без відповідного дозволу; ризик забруднення атмосферного повітря); ст.44 Водного кодексу України (в період з 31.05.2021 по 01.08.2021 року здійснювався забір підземних вод з свердловин без дозволу на спеціальне водокористування; порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; ризик забруднення навколишнього природного середовища).

Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Державної екологічної інспекції України складено протокол про адміністративне правопорушення №213221 від 26.08.2021 року, відповідно до якого виявлено порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу, а саме в наявності стаціонарні джерела, які не включені до наявного дозволу.

Постановою Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Державної екологічної інспекції України про накладення адміністративного стягнення №213221 від 26.08.2021 року ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ч.1 ст.78 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 136 грн. 00 коп.

Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Державної екологічної інспекції України своїм приписом від 30.08.2021 року №52 розпорядилась Приватному акціонерному товариству "Оболонь" провести достовірно інвентаризацію відходів та розрахувати показник загального утворення відходів (термін виконання 30.10.2021); усунути порушення правил ведення первинного обліку та руху відходів (термін виконання до 05.09.2021); усунути та в подальшому не допускати змішування відходів на території підприємства (термін виконання 10.09.2021); усунути та в подальшому не допускати порушення правил поводження з відходами на території структурних підрозділів (термін виконання 30.09.2021); провести інвентаризацію джерел викидів та оформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на невраховані стаціонарні джерела викидів (термін виконання 30.09.2021); провести ліквідаційний тампонаж свердловини №0459 (термін виконання 30.11.2021).

Змістом спірних правовідносин у первісному позові є недотримання Приватним акціонерним товариством "Оболонь" природоохоронного законодавства; за зустрічним позовом - припис Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) №52 від 30.08.2021 в частині пункту 5 щодо зобов`язання провести інвентаризацію джерел викидів та оформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на невраховані стаціонарні джерела викидів до 30.09.2021.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Щодо первинного позову.

Відповідно до ст.16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначаються Законом України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 № 2707-XII (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі Закон №2707-XII).

Статтею 10 Закону №2707-XII передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Відповідно до ч.5 ст.11 Закону №2707-XII викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Частиною шостою цієї норми передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства (ст.12 Закону №2707-XII).

Частиною першою ст.5 Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 року №187/98-ВР (чинний на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №187/98-ВР), передбачено, що основними принципами державної політики у сфері поводження з відходами є пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров`я людини від негативного впливу відходів, забезпечення ощадливого використання матеріально-сировинних та енергетичних ресурсів, науково обгрунтоване узгодження екологічних, економічних та соціальних інтересів суспільства щодо утворення та використання відходів з метою забезпечення його сталого розвитку.

До основних напрямів державної політики щодо реалізації зазначених принципів належить: а) забезпечення повного збирання і своєчасного знешкодження та видалення відходів, а також дотримання правил екологічної безпеки при поводженні з ними; б) зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх небезпечності; в) забезпечення комплексного використання матеріально-сировинних ресурсів; г) сприяння максимально можливій утилізації відходів шляхом прямого повторного чи альтернативного використання ресурсно-цінних відходів; д) забезпечення безпечного видалення відходів, що не підлягають утилізації, шляхом розроблення відповідних технологій, екологічно безпечних методів та засобів поводження з відходами; е) організація контролю за місцями чи об`єктами розміщення відходів для запобігання шкідливому впливу їх на навколишнє природне середовище та здоров`я людини; є) здійснення комплексу науково-технічних та маркетингових досліджень для виявлення і визначення ресурсної цінності відходів з метою їх ефективного використання; ж) сприяння створенню об`єктів поводження з відходами; з) забезпечення соціального захисту працівників, зайнятих у сфері поводження з відходами; и) обов`язковий облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації; і) створення умов для реалізації роздільного збирання побутових відходів шляхом запровадження соціально-економічних механізмів, спрямованих на заохочення утворювачів цих відходів до їх роздільного збирання; ї) сприяння залученню недержавних інвестицій та інших позабюджетних джерел фінансування у сферу поводження з відходами (ч.2 ст.5 Закону №187/98-ВР).

Як передбачено у ч.1 ст.17 Закону №187/98-ВР суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: ) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; б) забезпечувати приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в яких знаходилася продукція цих підприємств, установ та організацій - суб`єктів господарської діяльності, або укладати угоди з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію; в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; е) брати участь у будівництві об`єктів поводження з відходами; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обгрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; і) своєчасно в установленому порядку сплачувати екологічний податок, що справляється за розміщення відходів; ї) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; н) мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів; о) мати погоджений із уповноваженими органами виконавчої влади план дій на випадок виникнення надзвичайної ситуації, пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами; п) передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари; р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об`єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; с) мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000; т) виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Згідно із ч.1 ст.35-1 Закону №187/98-ВР поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм і правил.

Відповідно до ч.2 ст.35-1 Закону №187/98-ВР власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Виконавець послуг з вивезення побутових відходів укладає договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами із споживачами. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту, розроблених з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту. Договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами мають містити інформацію про укладені договори між виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та суб`єктами господарювання, що надають послуги з перероблення та/або захоронення побутових відходів (ч.4 ст.35-1 Закону №187/98-ВР).

Роздільне збирання побутових відходів здійснюється їх власниками згідно з методикою роздільного збирання побутових відходів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства (ч.7 ст.35-1 Закону №187/98-ВР).

Відповідно до ч.8 ст.35-1 Закону №187/98-ВР великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових відходів мають збиратися окремо від інших видів побутових відходів.

Згідно із ч.5 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі Закон №877-V), виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ст.44 Водного кодексу України від 06.06.1995 №213/95-ВР (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), водокористувачі зобов`язані: 1) економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод; 2) використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання; 3) дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; 4) використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї; 5) не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища; 6) утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої; 7) здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами; 8) здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод; 9) здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу; 10) безперешкодно допускати на свої об`єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію; 11) своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства; 12) своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень; 13) здійснювати невідкладні роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об`єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством; 14) виконувати інші обов`язки щодо використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів згідно з законодавством.

Суд зазначає, що у відповідності до приписів Закону №877-V належним доказом усунення порушення є акт перевірки, який би зафіксував відсутність порушень природоохоронного законодавства з боку Приватного акціонерного товариства "Оболонь".

При цьому, варто зазначити, що застосування заходу реагування Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення виявлених порушень.

Відновлення діяльності після її зупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

До аналогічних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 31.05.2023 року у справі.

Враховуючи викладене, з метою недопущення порушення природоохоронного законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог у первісному позові.

Відтак, первісний адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Щодо зустрічного позову.

Як уже згадувалось, відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

З наведеної норми вбачається, що законодавець розмежовує на два окремих варіанти поведінки контролюючого органу за наслідками здійснення конкретного заходу державного нагляду (контролю): звернення з відповідним позовом до адміністративного суду для повного, часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послу або складання припису, розпорядження, іншого розпорядчого документа щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У спірних правовідносинах відповідач за зустрічним позовом одночасно вчинив одразу дві вказані дії (склав відповідний припис та звернувся із позовом до суду).

Враховуючи встановлену обставину щодо порушення контролюючим органом порядку дій за наслідками проведення ним заходу державного нагляду (контролю) (процедури реагування за наслідками виявлення порушень), що стало підставою для видання ним припису №52 від 30.08.2021 року, суд дійшов висновку про наявність достатніх підстав для скасування п.5 згаданого припису, як просить позивач за зустрічним позовом у позовних вимогах.

Як наслідок, суд дійшов висновку про задоволення зустрічного позову у повному обсязі.

З огляду на викладене первісний та зустрічний позови підлягають задоволенню у повному обсязі.

Щодо судових витрат понесених позивачем за первісним позовом, то, у відповідності до вимог ч.2 ст.139 КАС України, такі не підлягають стягненню, оскільки в даній справі не залучалися свідки та не проводились експертизи.

Що стосується судових витрат у зустрічному позові, то, у відповідності до вимог ч.2 ст.139 КАС України, такі підлягають стягненню на користь Приватного акціонерного товариства "Оболонь".

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Первісний позов Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) задовольнити повністю.

Повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, під час якого здійснюється експлуатація джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря виробничим комплексом приватного акціонерного товариства "Оболонь" (адреса: м.Київ, вул.Богатирська, 3, код ЄДРПОУ 05391057), а саме: свічи ГРП (11-шт); каналізаційно - очисні споруди (КОС).

Зустрічний позов Приватного акціонерного товариства "Оболонь" задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати п.5 припису Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) №52 від 30.08.2021 року в частині щодо зобов`язання провести інвентаризацію джерел викидів та оформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на невраховані стаціонарні джерела викидів до 30.09.2021 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (адреса: м.Кривий Ріг, вул.Героїв АТО, 92, код ЄДРПОУ 43877118) на користь Приватного акціонерного товариства "Оболонь" (адреса: м.Київ, вул.Богатирська, 3, код ЄДРПОУ 05391057) 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. сплаченого судового збору за подання зустрічного позову.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяМартинюк Віталій Ярославович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2025
Оприлюднено26.06.2025
Номер документу128357988
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —640/34334/21

Ухвала від 30.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 28.07.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 25.07.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 23.06.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 11.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Мартинюк Віталій Ярославович

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 22.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні