Миколаївський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяМИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 червня 2025 р. № 400/5557/25 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Дидіної А.О. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Нібулон", узвіз Каботажний, 1, м. Миколаїв, 54020,
до відповідачаДержавної служби України з безпеки на транспорті, вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150,
провизнання протиправною та скасування постанови від 15.05.2025 року № ПШ 150792,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Нібулон» звернулось до адміністративного суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті з вимогою: визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті №ПШ150792.
Свої позовні вимоги ТОВСП «Нібулон» обґрунтував тим, що по-перше, відповідачем всупереч вимогам законодавства не було складено акт про проведення перевірки. На розгляд справи про правопорушення на автомобільному транспорті наданий інший документ, ніж той, який начебто було складено на місці, оскільки в постанові №ПШ150792 посилання на акт з іншим номером. По-друге, відповідач розглянув справу про порушення на автомобільному транспорті без виклику позивача, що є безумовним порушення права позивача бути вислуханим та приймати участь у вирішенні власної справи. По-трете, у водія під час перевірки були всі необхідні документи, у тому числі картка водія, роздруківки з тахографа, а також бланк підтвердження. По-четверте, законодавства взагалі не вимагає від водіїв автомобільних перевізників мати при собі роздруківки тахографа. В Інструкції №385 вказано, що водій зобов`язаний мати картку чи роздруківку даних роботи тахографа. Сполучник «чи» у такому випадку, вказує що достатньої чогось одного. Факт наявності у водія під час рейдової перевірки картки водія відповідачем не ставиться під сумнів.
Відповідач позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував тим, позивач запрошувався на розгляд справи, але не з`явився, тому відповідно до вимог законодавства справу розглянуто за його відсутністю. Різність номерів акту у постанові від 15.05.2025 та безпосередньо у акті від 25.04.2025 пояснюється помилкою. На час перевірки у водія були відсутні документи про час його роботи та відпочинку за період з 06.04.2025 по 15.04.2025. Наданий в судове засіданні бланки підтвердження не можуть бути належним доказом, оскільки законодавство вимагає, щоб ці документи були у водія саме на момент проведення перевірки. У позивача було відсутня роздруківка з цифрового тахографа щодо режиму праці та відпочинку водія або бланк підтвердження, а тому відповідач правомірне застосував до нього адміністративні санкції.
Суд розглянув справу 23.06.2025 у спрощеному провадженні за участі сторін у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції. Під час судового засідання представники сторін підтримала власні позиції викладені у процесуальних заявах по суті справи.
Дослідив матеріали справи, вислухав представників сторін, суд встановив наступне.
ТОВ СП «Нібулон» створено як юридична особа 31.01.2003. Основним видом діяльності товариства є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Окрім іншого, у ТОВ СП «Нібулон» є у користування вантажний автомобіль Scania R450 h/y/ KA2250MK з напівпричепом.
Зазначений вантажний автомобіль обладнаний цифровим тахографом StoneridgeSE 5000, який 27.01.2024 пройшов відповідну перевірку та адаптацію.
25.04.2024 водій ТОВ СП «Нібулон» Дрозд В.І. здійснював вантажне перевезення кукурдзи на вантажному автомобілі Scania R450 h/y/ KA2250MK з напівпричепом за маршрутом м. Миколаїв с. Визірка Одеський район Одеська область.
25.04.2024 працівниками Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області здійснювалася рейдова перевірка на 126 км автодороги Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, у тому числі вантажного автомобіля ТОВ СП «Нібулон» Scania R450 h/y/ KA2250MK з напівпричепом, під керуванням водія ОСОБА_1 .
Під час перевірки встановлено, що у водія відсутня інформація на роздруківки з цифрового тахографа за період з 06.04.2025 року по 15.04.2025 рік та відсутній бланк підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за цей період.
Зазначене відповідачем кваліфіковано, як абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону.
За цим фактом складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №АР087329.
28.04.2025 Відділ державного нагляду (контролю) у Миколаївській області направив на адресу ТОВ СП «Нібулон» запрошення прийняти участь у розгляді справи про порушення на автомобільному транспорті на 15.05.2025, яке ним було отримано 03.05.2025.
Представник ТОВ СП «Нібулон» не з`явився на розгляд справи.
15.05.2025 уповноваженою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Миколаївській області, на підставі Акту перевірки №087325 за фактом перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме роздруківки з цифрового тахографа за 06.04.2024 або бланк підтвердження водія ОСОБА_1 транспортного засобу Scania R450 h/y/ KA2250MK прийнято Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 150792, яким ФГ «Аркадія» визнано винним у правопорушенні передбаченому абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та накладено стягнення у вигляді штрафу в розмірі 17000 гривень.
Відповідно до ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством.
Відповідно до ст.18 Закону України «Про автомобільний транспорт» з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані:
організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України;
здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху;
забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці;
здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
Відповідно до ст.53 Закону, у транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи.
Водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Відповідно до п.6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, яке затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку №340 від 07.06.2010 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Відповідно до п.6.4 Положення, уразі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, Перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності (додаток 4).
Водії зберігають бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.
Відповідно до п.3.3. Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385, Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР ( 994_016 ), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Відповідно до п.3.5. Інструкції перевізники:
забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий);
зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії;
аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
Відповідно до п.6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, яке затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку №340 від 07.06.2010 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Питання обліку робочого часу водіїв під час внутрішніх перевезень врегульоване саме ч.3 ст.18 Закону, яка є відсильною до інших нормативно-правових актів.
На виконання вимог ст.18 Закону, Міністерством транспорту та зв`язку України і видано наказ про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, який прямо висуває вимоги про обладнання вантажних автомобілів з повною масою понад 3,5 тонн для внутрішніх перевезень діючими та повіреними тахографами.
Таким чином, відповідно до вимог законодавства у водія автомобіля повною масою понад 3,5 тонн, якій здійснює внутрішні перевезення вантажів, обладнаний цифровим тахографом, повинні бути роздруковувати на паперовому носії інформація про роботу та відпочинок водіїв, а якщо водій в якісь дні не працював то бланк підтвердження діяльності.
Щодо аргументу позивача про те, що п.3 Інструкції передбачає альтернативні варіанти наявності у водія або картки водія, або роздруківку даних роботи тахографа, то на переконання суду мова йде не лише про наявність самої картки водія, а про її використання, тобто підключення до цифрового тахографа. У цьому випадку, відповідачем зафіксовано, що протягом 06.04.2025 такого підключення картки водія до тахографа не було. Згідно пояснень позивача під час судового розгляду автомобіль не експлуатувався протягом 06.04.2025-13.04.2025, про що було складено Бланк підтвердження. Тобто, навіть з позиції позивача випливає, що протягом цих днів картка водія не використовувалася. А обов`язок зберігати ці бланки підтвердження протягом 28 днів у водієві прямо передбачений п.6.4 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів. В спірній постанові ПШ150792 від 15.05.2025, відповідачем зокрема так і зазначено, що адміністративно-господарський штраф застосовується за відсутність роздруківки з цифрового тахографу або бланку підтвердження водія.
Та обставина, що позивачем наданий бланк підтвердження діяльності до позову у цій справі, жодним чином не спростовує факт правопорушення.У будь-якому випадку, зазначений документ повинен бути у водія під час перевірки, а не надаватися під час розгляду справи відповідачем. Суд звертає уваги, що відповідальність за ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються за відсутності саме на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону.
З приводу аргументів позивача про порушення його права бути вислуханим та приймати участь у власній справі, то вони також не знайшли підтвердження.
Відповідно до п.17 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), який затверджено постановою КМУ № 1567 від 08.11.2006 справа про порушення розглядається у присутності автомобільного перевізника або уповноваженої ним особи.
Про час і місце розгляду справи про порушення автомобільному перевізнику або його уповноваженій особі повідомляється не пізніше ніж за сім календарних днів до дня розгляду особисто під підпис чи шляхом надсилання повідомлення засобами поштового зв`язку (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) або на адресу електронної пошти (за наявності) з урахуванням вимог Закону України Про адміністративну процедуру.
У разі неявки автомобільного перевізника або його уповноваженої особи справа про порушення розглядається без їх участі.
У цьому випадку, судом встановлено, що відповідачем забезпечено дотримання вимог п.17 Порядку №1567, про час і місце позивач був повідомлений 05.05.2025, тобто за 10 днів до розгляду справи, а оскільки представник позивача не з`явився на її розгляд, у відповідача було право розглянути її без участі ТОВ СП «Нібулон».
Щодо невідповідності номеру акту від 25.04.2025 №АР087329 з номером акту зазначеному у постанові - №087325.
Представник відповідача пояснив цю невідповідність технічною помилкою при виготовленні тексту постанови.
На запитання суду представники сторін повідомили, що в той саме час не перебувало інших справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт стосовно ТОВ СП «Нібулон».
Суд виходить з того, допущенні технічні описки чи помилки, іноді трапляються, і навіть законодавцем враховується ймовірність таких випадків. Наприклад, всю діючі процесуальні Кодекси передбачають можливість, що суд при постановленні судового рішення може припуститися описки чи арифметичної помилки (ст.269 ЦПК, ст.243 ГПК, ст.253 КАС та ст.379 КПК) та передбачений певний порядок їх виправлення.
Тобто, сама наявність лише помилки у рішення суб`єкта владних повноважень, не є безумовною підставою для висновку про протиправність цього рішення, та необхідності його скасування. На переконання суду, будь-яку таку технічну помилку необхідно розглядати на предмет того, чи перешкодила вона захисту прав особи, чи не призвела к неправильному застосування законодавства, чи не спотворила вона взагалі суть правовідносин між особою та владним суб`єктом. У цьому випадку, суд таких обставин не вбачає. Помилка в номері акту не призвела до помилки в юридичній кваліфікації. В самій постанові, окрім посилання на помилковий номер акту, є також посилання на дату порушення, місця порушення та автомобіль на якому було скоєно порушення, викладена юридична кваліфікації правопорушення. Тобто, ця помилка не вплинула на фактичний зміст, та не завадила позивачу зрозуміти за що накладено штраф та при яких обставинах.
Враховуючи викладене, суд не знаходить підстав для визнання постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу ПШ150792 від 15.05.2025 протиправною та її скасуванню.
В задоволенні позову відмовити повністю.
Судові витрати покласти на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Нібулон" (узвіз Каботажний, 1,м. Миколаїв,54020 код ЄДРПОУ 14291113) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150 код ЄДРПОУ 39816845) відмовити повністю.
2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В. В. Біоносенко
Рішення складено в повному обсязі 24.06.2025
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2025 |
Оприлюднено | 26.06.2025 |
Номер документу | 128358464 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Біоносенко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні