Герб України

Ухвала від 11.06.2025 по справі 755/11544/24

Дніпровський районний суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа №:755/11544/24

Провадження №: 1-кс/755/1623/25

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" червня 2025 р. Дніпровський районний суд м. Києва в складі:

слідчого судді ОСОБА_1 ,

при секретарі судових засідань ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого в ОВС криміналіста 3 відділу слідчого управління ( з дислокацією у м. Київ) ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з реалізації, у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022010000000065 від 30.05.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 332-1 КК України,

за участю слідчого ОСОБА_3 ,

представника «Арма» ОСОБА_4 ,

В С Т А Н О В И В:

слідчий в ОВС криміналіст 3 відділу слідчого управління (з дислокацією у м. Київ) ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 звернувся до суду з клопотанням про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з реалізації, у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022010000000065 від 30.05.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 332-1 КК України. Клопотання погоджено з начальником відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів, вчинених в умовах збройного конфлікту прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя ОСОБА_5 .

Клопотання мотивовано тим, що слідчим управлінням (з дислокацією у м. Київ) Головного управління Служби безпеки України в Автономній Респуліці Крим, за процесуального керівництва Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, здійснюється досудове розслідування у 42022010000000065, відомості про яке 30.05.2022 внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за підозрою громадянина Республіки Індія ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 332-1 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до вимог ч. 2 ст. 19, ст. 68 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Статтями 5, 72, 73 Конституції України передбачено, що Україна є республікою. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами. Питання про зміну території України вирішується виключно всеукраїнським референдумом, який призначається Верховною Радою України або Президентом України відповідно до їх повноважень, встановлених Конституцією України.

Створення та діяльність органів іноземної держави на тимчасово окупованій території України - Автономна Республіка Крим призвели до заходів посилення тимчасової окупації невід`ємної території України та порушення її суверенітету.

Статтями 1-3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 року №1207-VII, визначено, що тимчасово окупованою територією внаслідок збройної агресії РФ є: сухопутна територія та повітряний простір Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій; внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України є тимчасово окупованою внаслідок збройної агресії РФ з 20.02.2014 року.

У зв`язку з цим, зазначений закон встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб. Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Генеральна Асамблея Організації Об`єднаних Націй, країною членом якої зокрема є РФ та Україна, переважною більшістю голосів проголосувала за прийняття Резолюції від 27.03.2014 № A/RES/68/262, якою визначила, що референдум, проведений на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя 16.03.2014 року, не був санкціонований Україною, підтвердила свою прихильність суверенітету, політичній незалежності, єдності і територіальній цілісності України в її міжнародно-визнаних кордонах; закликали всі держави відмовитися і утримуватися від дій, спрямованих на часткове або повне порушення національної єдності і територіальної цілісності України, в тому числі будь-яких спроб змінити кордони України за допомогою загрози силою або її застосування, або інших незаконних засобів; підкреслила, що референдум, проведений в АР Крим та м. Севастополі, 16.03.2014 року, не маючи законної сили, не може бути основою для будь-якої зміни статусу Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Відповідно до п.п. 3-5 ст. 94 Конвенції ООН з морського права 1982 року, кожна держава стосовно суден, що ходять під її прапором, вживає необхідних заходів для забезпечення безпеки в морі.

У зв`язку з неможливістю здійснення у морських портах, розташованих на ТОТ АР Крим та м. Севастополя, обслуговування суден і пасажирів, проведення вантажних, транспортних, експедиційних робіт та інших, пов`язаних з цим, видів господарської діяльності, забезпечення належного рівня безпеки судноплавства, дотримання вимог міжнародних договорів України, забезпечення охорони навколишнього природного середовища, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 № 578-р, Міністерству інфраструктури України та Державній інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті доручено здійснити заходи щодо тимчасового припинення своїх повноважень на території АР Крим і м. Севастополя, та закриття морських портів Керч, Севастополь, Євпаторія, Феодосія та Ялта.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 16.06.2014 року № 255 «Про закриття морських портів», що набув чинності 15.07.2014 року, до відновлення конституційного ладу України на ТОТ АР Крим та м. Севастополя закрито морські порти Керч, Севастополь, Євпаторія, Феодосія та Ялта.

Одночасно Міністерство закордонних справ України своєю нотою від 04.08.2014 року № 630/23-300-3716 звернулося до Дипломатичних Місій іноземних держав, в якій зауважило, що заходження суден під іноземним прапором до закритих морських портів на території АР Крим та м. Севастополя розглядатимуться українською стороною як порушення норм міжнародного права, як дії, що підривають суверенітет України, а також як порушення законодавства України, що тягне за собою відповідальність судновласників, операторів і капітанів суден, у тому числі кримінальну.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року № 367 «Про затвердження Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї», визначено вичерпний перелік пунктів пропуску та порядок в`їзду/виїзду до ТОТ АР Крим та м. Севастополя.

Таким чином, уповноважені державні органи України своїми діями вчинили вичерпні заходи, відповідно до міжнародної морської практики, спрямовані на попередження міжнародної спільноти про закриття морських портів на тимчасово окупованій території України - в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, небезпеку заходження до них та відповідальність судновласників, операторів та капітанів суден за порушення законодавства України та міжнародно-правових норм.

Натомість, громадянин Республіки Індія ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , будучи капітаном судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), власником якого є компанія «FAB PETROL DOO» (ІМО: 6281827), яка зареєстрована в Чорногорії за адресою: C/O: JK Ltd Makedonska G20, 85000, Bar, Montenegro), достеменно знаючи про офіційне закриття морських портів на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, вирішив проігнорувати Резолюцію Генеральної Асамблеї ООН від 27.03.2014 року № A/RES/68/262 та порушити законодавство держави Україна, зокрема: ст. ст. 1, 2, 5, 17 Конституції України, ст. ст. 1, 3, 4, 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст. ст. 2, 5, 6, 18 Закону України «Про прикордонний контроль», ст. ст. 5, 10, 11, 17 Закону України «Про морські порти України», наказ Міністерства інфраструктури України від 16.06.2014 року № 255, норми міжнародного морського права: ст. 94 Конвенції ООН з морського права 1982 року, ст. ст. 5, 6, 10 Конвенції ООН про відкрите море 1958 року, ст. ст. 1, 2, 17 Конвенції ООН про територіальне море та прилеглу зону 1958 року, за наступних обставин.

Так, ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), будучи капітаном судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), передбачаючи суспільно небезпечні наслідки своїх дій і бажаючи їх настання, умисно, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 01.11.2024 року, здійснив незаконний захід до закритого Україною Севастопольського морського торговельного порту, що знаходиться на тимчасово окупованій РФ території України (м. Севастополь), в порушення порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України з метою заподіяння шкоди інтересам держави, з метою подальшого завантаження насінням пшениці, захопленою країною-агресором на окупованих територіях України, не оформлюючи при цьому жодних документів в компетентних органах України, що дозволяють завантаження та вивезення вказаного товару за межі митної території України.

Разом з цим, ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), усвідомлюючи злочинний характер своїх дій при здійсненні входу до закритого морського порту України на тимчасово окупованій РФ територій України (м. Феодосія) з використанням судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), з метою приховання своєї протиправної діяльності, періодично здійснював вимкнення системи «AIS» (Automatic Identification System, Автоматичної ідентифікаційної системи) вказаного судна та вносив до неї фіктивні відомості щодо курсу слідування судна, з метою подальшого уникнення притягнення його до кримінальної відповідальності за вчинення даного кримінального правопорушення.

Крім того, ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , будучи капітаном судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), власником якого є компанія «FAB PETROL DOO» (ІМО: 6281827), яка зареєстрована в Чорногорії за адресою: C/O: JK Ltd Makedonska G20, 85000, Bar, Montenegro), вирішив повторно проігнорувати Резолюцію Генеральної Асамблеї ООН від 27.03.2014 № A/RES/68/262 та повторно порушити законодавство держави Україна, зокрема: ст. ст. 1, 2, 5, 17 Конституції України, ст. ст. 1, 3, 4, 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст.ст. 2, 5, 6, 18 Закону України «Про прикордонний контроль» ст. ст. 5, 10, 11, 17 Закону України «Про морські порти України», наказ Міністерства інфраструктури України від 16.06.2014 № 255, норми міжнародного морського права: ст. 94 Конвенції ООН з морського права 1982 року, ст. ст. 5, 6, 10 Конвенції ООН про відкрите море 1958 року, ст. ст. 1, 2, 17 Конвенції ООН про територіальне море та прилеглу зону 1958 року.

Так, ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , будучи капітаном судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), передбачаючи суспільно небезпечні наслідки своїх дій і бажаючи їх настання, умисно, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 17.11.2024 року, діючи повторно, з метою заподіяння шкоди інтересам держави, забезпечивши завантаження судна 4644,5 т. насінням пшениці, захопленої країною-агресором на окупованих територіях України, не оформлюючи при цьому жодних документів в компетентних органах України, що дозволяють завантаження та вивезення вказаного товару за межі митної території України, здійснив незаконний вихід із закритого Україною Севастопольського морського торговельного порту, що знаходиться на тимчасово окупованій РФ території України (м. Севастополь).

Разом з цим, ОСОБА_6 ( ОСОБА_6 ), усвідомлюючи злочинний характер своїх дій при здійсненні виходу із закритого морського порту України на тимчасово окупованій РФ територій України (м. Севастополь) з використанням судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), з метою приховання своєї протиправної діяльності, періодично здійснював вимкнення системи «AIS» (Automatic Identification System, Автоматичної ідентифікаційної системи) вказаного судна та вносив до неї фіктивні відомості щодо курсу слідування судна, з метою подальшого уникнення притягнення його до кримінальної відповідальності за вчинення даного кримінального правопорушення.

30.04.2025 року в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження - газеті «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора, було опубліковано повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 332-1 КК України та повістки про виклик останнього до СУ ІНФОРМАЦІЯ_2 на 05.05.2025 року, 06.05.2025 року та 07.05.2025 року в період часу з 09 год. 00 хв. по 18 год. 00 хв. для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення інших слідчих (процесуальних) дій.

Таким чином судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), є засобом/знаряддям вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 332-1 КК України, та в силу статті 98 КПК України є речовим доказом.

Встановлено, що судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) належить компанії «FAB PETROL DOO» (ІМО: 6281827), яка зареєстрована в Чорногорії за адресою: C/O: JK Ltd Makedonska G20, 85000, Bar, Montenegro.

17.04.2025 року постановою слідчого судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) визнано речовим доказом у даному кримінальному провадженні.

В подальшому, 18.04.2025 року ухвалою Дніпровського районного суду міста Києва (справа № 755/11544/24, провадження № 1-кс/755/1403/25) на судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), накладено арешт.

Крім того, з 22.04.2025 року судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) знаходиться на якірній стоянці 64 милі річки Дунай акваторії порту Рені.

06.05.2025 року проведено огляд Інтернет сайту «ShipVault», який містить базу даних морських суден, яка охоплює як активний, так і історичний світовий флот судноплавства. В ході вказаного огляду отримано відомості про судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), а зокрема відомості про його вартість, яка становить 420 001 долар США, що згідно офіційного курсу Національного Банку України встановленого на 06.05.2025 року становить 17 418 911,47 грн. Відповідно до офіційного курсу НБУ на 06.05.2025 рік вартість 1 долара США становить 41,47 грн.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць встановлено у 2025 році з 1 січня у розмірі 3028 гривень.

Таким чином, вартість судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) на 06.05.2025 року значно перевищувала вартість, а ніж 200 неоподаткованих мінімумів для працездатних осіб для працездатних осіб.

Завданнями кримінального провадження згідно зі ст. 2 КПК України є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа. не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Згідно з абзацом сьомим частини шостої статті 100 КПК України речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Зважаючи на встановлену досудовим розслідуванням оціночну вартість майна, що визнане речовими доказами, враховуючи, що вартість зазначених активів значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, - арештоване майно підлягає передачі Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.

Відповідно до ч. 7 ст. 100 КПК України у випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостої цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - до слідчого судді Вищого антикорупційного суду, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно із статтями 171-173 цього Кодексу. Прокурор у випадку, передбаченому абзацом сьомим частини шостої цієї статті, не пізніше наступного робочого дня з моменту постановлення ухвали слідчого судді, суду надсилає копію цієї ухвали Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, із зверненням щодо прийняття активів, а також вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні (ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Закон та Кримінальний процесуальний кодекс України не містять обмежень щодо типів, видів активів, які можуть передаватись в управління Національному агентству, так само як і обмежень щодо видів злочинів, у кримінальних провадженнях з розслідування яких були арештовані відповідні активи.

За приписами ст. 24 Закону надходження від здійснюваного Національним агентством управління активами, а також кошти, одержані на підставі міжнародних угод щодо розподілу та повернення активів в Україну, перераховуються до державного бюджету.

Незастосування заходів щодо передачі в управління Національному агентству майна та, як наслідок, невжиття заходів щодо збереження економічної вартості та корисних властивостей майна, запобігання можливості його знищення та неправомірного використання унеможливить досягнення завдань кримінального провадження. А тому, необхідно здійснити передачу майна до Національного агентства, яке було створене з відповідною метою та діяльність якого детально регламентована законодавством.

Таким чином, зазначене в цьому клопотанні майно, яке визнано речовими доказами та на яке накладено арешт, потребує спеціальних заходів з управління ним, спрямованих на його збереження та запобігання неправомірному використанню тощо. Вирішення цих питань можливе лише з повноваженнями, наданими Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

У відповідності ч. 1 ст. 19 Закону Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

Основною метою заснування та діяльності Національного агентства є сприяння процесуальній діяльності слідчого, детектива, прокурора, слідчого судді, суду, спрямованій, зокрема, на забезпечення збереження речових доказів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, а також збільшення їх вартості.

Повноваження Національного агентства з управління арештованим майном визначені ст. ст. 1, 9, 10, 19-24 Закону та ст. 100 КПК України.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону передбачено, що управління активами - діяльність із володіння, користування та розпорядження активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави і вирішено питання про їх передачу АРМА, тобто забезпечення збереження активів, збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості, передача їх в управління або реалізація активів у випадках та порядку, передбачених цим Законом, а також реалізація активів, конфіскованих у кримінальному провадженні чи стягнених за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.

Зазначені активи приймаються в управління АРМА на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються АРМА не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора.

Одночасно частиною першою статті 21 Закону передбачено, що управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Також, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління. Рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) майно піддається швидкому псуванню;

2) майно швидко втрачає свою вартість;

3) витрати на зберігання рухомого майна протягом одного календарного року становлять більше 50 відсотків його вартості.

Відповідно до статті 21 Закону активи визначені частиною четвертою цієї статті, передаються для реалізації без згоди власника на підставі ухвали слідчого судді або суду про управління активами шляхом реалізації, копія якої надсилається Національному агентству негайно після її винесення з відповідним зверненням прокурора.

Одночасно частиною шостою статті 21 Закону передбачено, що одержані від реалізації активів кошти зараховуються на депозитні рахунки АРМА.

Згідно з абзацом четвертим частини п`ятої статті 21 реалізація здійснюється визначеними на конкурсних засадах юридичними особами. Порядок відбору таких юридичних осіб та порядок реалізації активів визначено постановами Кабінету Міністрів України «Про відбір на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів» від 09.08.2017 року № 558 та «Про затвердження Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах» від 27.09.2017 № 719, із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 1250 від 14.11.2023 року.

Розмір процентів відсоткової ставки за користування банками коштами або металами на депозитних рахунках АРМА визначається договором на рівні не нижче облікової ставки Національного банку України або процентної ставки банку за такий вид послуг для третіх осіб (для іншого банку). У разі надходження винесеного у межах наданих законом повноважень рішення прокурора або судового рішення, що набрало законної сили, яким скасовано арешт розміщених на рахунках АРМА грошових коштів або банківських металів, АРМА перераховує відповідні кошти та нараховані за ними проценти або здійснює переказ банківських металів та нарахованих за ними процентів на рахунок їх законного власника протягом трьох робочих днів з дня надання ним інформації про реквізити рахунка (частини друга, третя статті 20 Закону).

Окрім того, Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо управління активами під час дії воєнного стану», тимчасово, з дня введення воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на період до припинення або скасування воєнного стану, а також протягом одного місяця з дня його припинення або скасування, центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом - АРМА наділено правом (повноваженнями):

1) Відкривати рахунку в депозитарних установах, 100 відсотків акцій (часток) яких належать державі;

2) Приймати рішення про придбання, за рахунок грошових коштів, розміщених на рахунках АРМА у національній валюті, облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації» у обсягах, погоджених Кабінетом Міністрів України, але не більше ніж у розмірі, що становить 80 відсотків коштів, що обліковуються на депозитних рахунках АРМА.

Відтак, АРМА уповноважена, як центральний орган виконавчої влади на придбання військових облігацій у тому числі завдяки реалізації активів - арештованого майна у кримінальному провадженні.

Окрім того слід зазначити, що військові облігації - це різновид облігацій внутрішньої державної позики тобто це цінні папери, які випускає держава під час воєнного стану (бонд, боргова розписка) для покриття дефіциту у державному бюджеті України та для підтримки економіки країни.

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Відповідно до статті 1029 ЦК України за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов`язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача).

При цьому, згідно частини третьої статті 21 Закону управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв`язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління. Дія договору про управління активами припиняється у разі скасування арешту прийнятих в управління активів або їх конфіскації, спеціальної конфіскації, іншого судового рішення про їх стягнення в дохід держави. Ці та інші умови управління активами зазначаються в договорі між АРМА та управителем.

Оскільки майно зазначеного типу, а саме судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) є рухомим майном, яке має специфічні властивості, забезпечення збереження та збільшення вартості такого майна шляхом передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених Законом, є більш складним шляхом управління, з огляду на наступні фактори:

- значні витрати на зберігання такого виду рухомого майна у зв`язку із спеціальними умовами утримання судна;

- наявність або отримання спеціальних дозвільних документів з метою подальшої технічної експлуатації та технічного обслуговування судна;

- підтвердження підтримання придатності судна до плавання шляхом отримання свідоцтва про придатність до плавання а також отримання інших суднових документів, та знаходження судна в придатному для безпечної експлуатації стані.

Ці та інші фактори суттєво обмежують можливість надходжень до Державного бюджету України.

Поряд із цим, вжиття заходів щодо управління активами шляхом їх реалізації спрямоване на гарантування власникам майна збереження його вартості, а також запобігання можливості пошкодження, псування, знищення та втрати вартості вказаного майна, чим компенсуються усі негативні наслідки застосування такого способу управління.

Враховуючи вищевикладене, саме реалізація активу, як шлях управління АРМА є більш ефективним у порівнянні з передачею в управління за договором, у порядку та на умовах визначених Законом, враховуючи наявний більш дієвий механізм для покриття витрат державного бюджету України у вигляді придбання військових облігацій.

За таких обставин, розглянути це клопотання вважається за необхідне без повідомлення осіб, у володінні яких перебуває зазначене майно, оскільки існує ризик того, що вказані особи, дізнавшись про внесення та розгляд цього клопотання, почнуть здійснювати перешкоди, що унеможливлять накладення арешту.

Відповідно до ч. 2 ст. 172 КПК України, визначено, що клопотання слідчого, прокурора про арешт майна, яке не було тимчасово вилучене, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, їх захисника, представника чи законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним з метою забезпечення арешту майна.

За таких обставин, розглянути це клопотання вважається за необхідне без повідомлення осіб, у володінні яких перебуває зазначене майно.

У судовому засіданні слідчий клопотання підтримав у повному обсязі, просив його задовольнити.

Представник «Арма» - ОСОБА_4 клопотання підтримав у повному обсязі, просив його задовольнити.

Розгляд клопотання відбувався за відсутності власника майна, відповідно до вимог ч. 2 ст. 172 КПК України.

Дослідивши клопотання та додані до нього матеріали у їх сукупності, вислухавши думку слідчого, представника «АРМА» ОСОБА_4 , слідчий суддя приходить до наступного.

Слідчим суддею встановлено, що слідчим управлінням (з дислокацією м. Київ) ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022010000000065 від 30.05.2022 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 332-1 КК України.

Встановлено, що судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) належить компанії «FAB PETROL DOO» (ІМО: 6281827), яка зареєстрована в Чорногорії за адресою: C/O: JK Ltd Makedonska G20, 85000, Bar, Montenegro.

17.04.2025 року постановою слідчого криміналіста 3 відділу слідчого управління Головного управління Служби безпеки України в Автономній Республіці Крим ОСОБА_3 судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) визнано речовим доказом у даному кримінальному провадженні.

18.04.2025 року ухвалою Дніпровського районного суду міста Києва (справа № 755/11544/24, провадження № 1-кс/755/1403/25) на судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), накладено арешт.

Крім того, з 22.04.2025 року судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) знаходиться на якірній стоянці 64 милі річки Дунай акваторії порту Рені.

Відповідно до абз. 7 ч. 6 ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Так, пунктом 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі - Національне агентство) передбачено, що активами є кошти, майно, майнові та інші права, на які може бути накладено або накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковані за рішенням суду у кримінальному провадженні чи стягнені за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.

У той же час, згідно з ч. 1 ст. 19 Закону, Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Крім того, положеннями ст. 2 Закону передбачено, що Національне агентство є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.

Таким чином, Національне агентство, відповідно до ст. 9 вказаного вище Закону, забезпечує проведення оцінки, ведення обліку та управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 вказаного вище Закону, управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Аналізуючи вищезазначені положення КПК України та вказаного вище Закону, при вирішенні питання про можливість передачі вказаного у клопотанні майна в управління Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, слідчий суддя має встановити, що: 1) вартість таких активів перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 2) вказані активи є речовими доказами у цьому кримінальному провадженні; 3) на вказані речові докази накладено арешт у кримінальному провадженні; 4) така передача можлива без шкоди для кримінального провадження та її метою є забезпечення збереження таких речових доказів або збереження їхньої економічної вартості.

Як вказувалося вище, вартість активів, які можуть бути передані до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, має становити понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць встановлено у 2025 році з 1 січня у розмірі 3028 гривень.

Таким чином, вартість судна «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1) на 06.05.2025 року значно перевищувала вартість, а ніж 200 неоподаткованих мінімумів для працездатних осіб для працездатних осіб.

З огляду на вищевикладене, слідчий суддя доходить висновку, що вартість активів явно відповідає розміру, встановленому ст. 100 КПК України та ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Як визначено частиною 1 статті 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство може здійснювати управління активами, зокрема на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», рухоме майно може бути передано для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) майно піддається швидкому псуванню; 2) майно швидко втрачає свою вартість; 3) витрати на зберігання рухомого майна протягом одного календарного року становлять більше 50 відсотків його вартості. Активи, визначені частиною четвертою цієї статті, передаються для реалізації без згоди власника на підставі ухвали слідчого судді або суду про управління активами шляхом реалізації, копія якої надсилається Національному агентству негайно після її винесення з відповідним зверненням прокурора. Одержані від реалізації активів кошти зараховуються на депозитні рахунки Національного агентства.

З огляду на зазначене, слідчий суддя приходить до висновку, що встановлені обставини дійсно свідчать про існування об`єктивних обставин, які обґрунтовують економічну доцільність передачі вказаного судна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з реалізації.

Керуючись ст. ст. 100, 131, 171-173 КПК України, ст. ст. 1, 9, 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», слідчий суддя,

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання слідчого в ОВС криміналіста 3 відділу слідчого управління (з дислокацією у м. Київ) ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з реалізації, у межах кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022010000000065 від 30.05.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 332-1 КК України, - задовольнити.

Надати дозвіл на передачу в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1) арештоване відповідно до ухвали Дніпровського районного суду міста Києва (справа № 755/11544/24, провадження № 1-кс/755/1403/25) судно «ІНФОРМАЦІЯ_3» (IMO: НОМЕР_1), яке належить компанії «FAB PETROL DOO» (ІМО: 6281827), яка зареєстрована в Чорногорії за адресою: C/O: JK Ltd Makedonska G20, 85000, Bar, Montenegro, для здійснення заходів з реалізації з метою забезпечення його збереження та збереження його економічної вартості з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Виконання ухвали покласти на слідчого в ОВС криміналіста 3 відділу слідчого управління ( з дислокацією у м. Київ) ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3 .

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя:

СудДніпровський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.06.2025
Оприлюднено30.06.2025
Номер документу128393135
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами,одержаними від корупційних та інших злочинів

Судовий реєстр по справі —755/11544/24

Ухвала від 11.06.2025

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 28.04.2025

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 18.04.2025

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 18.04.2025

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 11.09.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Козачук О. М.

Ухвала від 11.09.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Метелешко О. В.

Ухвала від 11.09.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Метелешко О. В.

Ухвала від 12.09.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Бірса О. В.

Ухвала від 04.09.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Старовойтова С. М.

Ухвала від 14.08.2024

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні