Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 червня 2025 року №320/36367/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Щавінського В.Р., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Богуславської міської ради Київської області, Міжвідомчої комісії з розглядупитань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення, третя особа КП БМР "Богуславське житлово-комунальне підприємство" про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулись до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Богуславської міської ради Київської області, Міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення, третя особа: КП БМР "Богуславське житлово-комунальне підприємство" про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 дану позовну заяву залишено без руху та зобов`язано позивача усунути зазначені у мотивувальній частині даної ухвали недоліки протягом десяти днів з дня вручення ухвали.
18.06.2024 до суду надійшло клопотання позивача про усунення недоліків, зазначених в даній ухвалі, а також докази на підтвердження їх усунення.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду (суддя Балаклицький А.І.) від 24.06.2024 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
У зв`язку з припиненням трудових відносин судді Київського окружного адміністративного суду Балаклицького А.І., протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена судді Щавінському В.Р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.11.2024 справу прийнято до провадження судді Щавінського В.Р., вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що відмова міжвідомчої комісії з питань відключення споживачів від мереж централізованого теплопостачання щодо надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та встановлення індивідуального газового опалення є протиправною. Оскільки, при розгляді заяви відповідач діяв недобросовісно, не було перевірено наявність в будинку та, зокрема, по стояку труби центрального водопостачання відключених вже від центрального опалення квартир та можливість відключити від центрального опалення квартиру позивачів. Позивачі наголошують, що відповідачі свідомо уникали вирішення питання як щодо належного забезпечення центрального опалення, так і щодо створення умов для встановлення позивачами самостійно індивідуального опалення, як вимушеної міри по забезпеченню житла на належному рівні.
Відповідачі не скористались своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву, заяв/клопотань суду не направлено, а відтак враховуючи положення частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин.
Від третьої особи будь-яких пояснень, клопотань не надходило.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, суд зазначає наступне.
Позивачам, на праві спільної часткової власності належить квартира АДРЕСА_1 , що підтверджується копією свідоцтва про право власності на житло № НОМЕР_1 від 17.11.2004 та копією витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №15386342 від 27.07.2007.
ОСОБА_1 , позивач, звернувся до Богуславської міської ради Київської області, постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від систем централізованого опалення про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та встановлення індивідуального газового опалення.
Відповідно до Витягу з протоколу №2 засідання постійно діючої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення, ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від централізованого опалення. Так як в даному багатоквартирному житловому будинку менш як половина квартир відокремлена (відключена) від ЦО.
Вважаючи вказану відмову протиправною, позивачі звернулись до адміністративного суду з відповідною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 47 Конституції України кожен має право на житло.
Статтею 48 Конституції України визначено право кожного на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім`ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло. Відповідно до ч. 4 ст. 49 Конституції України, держава забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя.
Закон України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Статтею 2 Закону №280 визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно з статтею 25 Закону №280 сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту а статті 30 Закону №280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; затвердження маршрутів і графіків руху, правил користування міським пасажирським транспортом незалежно від форм власності, узгодження цих питань стосовно транзитного пасажирського транспорту у випадках, передбачених законодавством; прийняття рішення про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності та визначення особи, уповноваженої здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду; встановлення порядку функціонування та вимог до автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності, а також видів, форм носіїв, порядку обігу та реєстрації проїзних документів; залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій, що не належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, до участі в обслуговуванні населення засобами транспорту і зв`язку.
Закон України Про житлово-комунальні послуги (далі Закон №2189) регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Згідно пунктом 6 частини другої статті 4 Закону №2189 до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує держану політику у сфері житлово-комунального господарства, належить встановлення порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 7 Закону №2189 споживач має право у встановленому законодавством порядку відключитись від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.
Порядок вирішення питання відключення квартир від центрального опалення визначений Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води (далі Порядок №169), затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 №169 та Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630 (далі - Правила).
Порядок №169 визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків (далі - споживачі) від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно до Закону №2189.
Згідно пункту 2 Порядку №169 дія цього Порядку поширюється на споживачів, виконавців комунальної послуги з постачання теплової енергії, виконавців комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавців робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання та постачання гарячої води, операторів зовнішніх інженерних мереж, органи місцевого самоврядування.
Розділом II Порядку №169 визначений порядок відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків від ЦО та/або ГВП.
Так, пунктом 1 цього Порядку передбачено, що рішення щодо відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника (співвласників) такої будівлі, в тому числі житлового будинку, з урахуванням рішення Комісії.
Рішення органів місцевого самоврядування можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Рішення власника (співвласників) будівлі, в тому числі житлового будинку, про відключення від ЦО та/або ГВП приймається відповідно до вимог Цивільного кодексу України, законів України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Власник (співвласники) будівлі, в тому числі житлового будинку, подає (подають) до органу місцевого самоврядування заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП, яка складається в довільній формі, із зазначенням причини відключення, а також інформацію про намір влаштування в будівлі систем індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання). Для багатоквартирного будинку до заяви додатково додається протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку (витяг із протоколу) про ухвалене співвласниками рішення про відключення будинку від ЦО та/або ГВП та зазначаються особи, уповноважені представляти інтереси співвласників у вирішенні питань щодо відключення багатоквартирного будинку.
Орган місцевого самоврядування відповідно до законодавства розглядає подані документи за наявності затвердженої ним схеми теплопостачання відповідного населеного пункту.
Заява про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП передається на розгляд Комісії.
Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП за участю заявника чи його уповноваженого представника.
Комісія приймає рішення щодо відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП та надає пропозиції щодо типу системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання), яку можна встановити в будівлі після відключення.
Під час прийняття рішення Комісія враховує технічні можливості наявних мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання населеного пункту чи окремого кварталу (мікрорайону) щодо забезпечення живлення запропонованої власником (співвласниками) будівлі системи, та за потреби надає пропозиції органу місцевого самоврядування щодо збільшення потужностей, а також заміни систем внутрішньоквартальних, магістральних мереж електро-, газо-, водо-, теплопостачання, потрібних для встановлення в будівлі системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) та пропозиції щодо фінансування таких заходів.
Комісія передає рішення до органу місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів із дня його прийняття. Копія рішення Комісії надається заявникові.
Орган місцевого самоврядування на найближчому засіданні за участі заявника чи його уповноваженого представника приймає відповідно до законодавства рішення щодо відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП з урахуванням рекомендацій Комісії. Копія рішення органу місцевого самоврядування надається заявникові.
Для відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, власник (співвласники) забезпечує розроблення проєкту відключення будівлі від ЦО та/або ГВП, який має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил, і проєкту системи індивідуального чи автономного теплопостачання будівлі, який розробляється з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту та має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил.
Обрана система має забезпечити: опалення місць загального користування та допоміжних приміщень у будинку; ізоляцію та/або перенесення транзитних стояків (у разі потреби) тощо; заміну (у разі потреби) внутрішньобудинкових систем газо - та/або електропостачання (залежно від типу нагрівачів).
Розділ III Порядку №169 визначає порядок відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від ЦО та ГВП.
Так, пунктом 1 цього Порядку передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України Про житлово-комунальні послуги не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.
У силу п. 25 Правил №630 відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проектної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів.
Враховуючи наведене та провівши системний аналіз вищенаведених норм суд дійшов висновку, що відповідно до вищевказаних норм Законів позивачі мають право звернутися до відповідачів із заявою про відключення їх квартири в багатоквартирному будинку від центрального опалення, яка підлягає розгляду за приписами Порядку №169.
Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , позивач, звернувся до Богуславської міської ради Київської області, постійно діючої міжвідомчої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від систем централізованого опалення про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення та встановлення індивідуального газового опалення.
Відповідно до Витягу з протоколу №2 засідання постійно діючої комісії з розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення, ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від централізованого опалення. Так як в даному багатоквартирному житловому будинку менш як половина квартир відокремлена (відключена) від ЦО.
Проте, суд зазначає, що право особи на відключення квартири від центрального опалення та гарячого водопостачання передбачені нормою закону, а саме пунктом 12 частини першої статті 7 Закону №2189, яким встановлено, що споживач має право у встановленому порядку відключитись від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.
Отже, ця стаття закону визначає безумовне право споживача, без будь яких обмежень чи умов, на відключення від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, і можливість встановлення автономного опалення та гарячого водопостачання, а приписи Порядку №169 визначають лише порядок проведення такого відключення та встановлення індивідуального чи автономного теплопостачання будівлі, який розробляється з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту та має відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил.
Чинним законодавством встановлений певний порядок щодо вирішення питання про відключення квартир/будинків від центрального опалення (постачання гарячої води вже не відбувається з 2015 року), а саме: це рішення місцевого самоврядування, за умов технічної можливості, з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту та які мають відповідати вимогам чинних державних будівельних норм та правил.
Тобто питання щодо відключення квартири позивачів від центрального опалення повинно здійснюватися за наявності глибокого аналізу технічної документації розробленої для цієї цілі.
Таким чином, суд вважає належним та допустимим способом захисту порушених прав позивачів - це зобов`язати саме Богуславську міську раду Київської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про відключення від системи централізованого опалення його квартири АДРЕСА_1 , з урахуванням висновків суду, оскільки саме Богуславська міська рада Київської області приймає остаточне рішення з цього питання.
За наведених обставин суд вважає позовні вимоги обґрунтованими і такими, що підлягають частковому задоволенню.
Частиною першою статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволено частково, судовий збір стягується пропорційно до розміру задоволених вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2.Визнати протиправною відмову постійно діючої комісії Богуславської міської ради з розгляду питань, щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення від 03.05.2023 у наданні ОСОБА_1 дозволу на від`єднання квартири за адресою: АДРЕСА_2 від мереж централізованого опалення, влаштування у вказаній квартирі індивідуального (автономного) опалення.
3. Зобов`язати Богуславську міську раду Київської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про відключення від системи централізованого опалення його квартири за адресою: АДРЕСА_2 , з урахуванням висновків суду.
4. В решті позовних вимог відмовити.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Богуславської міської ради Київської області судові витрати в сумі 537 (п`ятсот тридцять сім) грн 00 коп.
6. Стягнути на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Богуславської міської ради Київської області судові витрати в сумі 537 (п`ятсот тридцять сім) грн 00 коп.
7. Стягнути на користь ОСОБА_3 за рахунок бюджетних асигнувань Богуславської міської ради Київської області судові витрати в сумі 537 (п`ятсот тридцять сім) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2025 |
Оприлюднено | 27.06.2025 |
Номер документу | 128396373 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні