Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2025 рокуСправа №160/6798/25
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лозицької І.О.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фг Дар Попасне» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Фг Дар Попасне» з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.10.2024 р. №11969847/41469459 про відмову ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (код ЄДРПОУ 41469459) в реєстрації податкової накладної №1 від 16.07.2024 р. на загальну суму 8 500 000,00 гривень, вт.ч. ПДВ 1 043 859,65 гривень;
-визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 21.11.2024 р. №71786/41469459/2 про відмову в задоволенні скарги ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (код ЄДРПОУ 41469459);
- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.07.2024 р. на загальну суму 8 500 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 043 859,65 грн. датою її фактичного отримання податковим органом;
- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення, зобов`язавши відповідачів подати суду звіт про виконання судового рішення протягом 30 днів з моменту набрання рішенням законної сили.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 16.07.2024 р., проте, її реєстрацію відповідачем-1 зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивач надав пояснення та необхідні документи, однак, оскаржуваним рішенням Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області у реєстрації поданої податкової накладної відмовлено. На думку позивача, оскаржуване рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації ПН є протиправним, оскільки він надав вичерпні пояснення та додав відповідні підтверджуючі документи, а податковий орган у своєму рішенні безпідставно зазначив про надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства. Отже, позивач стверджує, що оскаржуване рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачам строк для надання відзивів на позов та докази на його обґрунтування.
Представником відповідача-1 подано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування відзиву відповідач-1 зазначив, що підстави для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а також порядок та умови для прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації ПН/РК у ЄРПН визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та наказом Мінфіну України від 12.12.2019 року №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Відповідач-1 вказує на те, що платником податку не надано первинних документів. Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відтак, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, що оскаржується позивачем, прийнято на підставі, у спосіб та відповідно до вимог законодавства. Також відповідач-1 зауважив, що дії по реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями. У зв`язку з чим відповідач-1 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представником відповідача-2 подано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування відзиву відповідач-2 зазначив, що комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Також, зазначає, що дії по реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, а тому позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Суд зазначає, що відповідачами було подано до суду додаткові пояснення, в тексті яких зазначено, що вони заперечують проти пред`явлених позовних вимог та просять суд відмовити у їх задоволенні.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» зареєстровано в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.07.2017 року за №12241020000082004. Основним видом діяльності Товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), 01.30 відтворення рослин, а також 01.63 післяурожайна діяльність, на земельних ділянках, які знаходяться в оренді.
15 липня 2024 року між ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (Комітент) та ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ», код ЄДРПОУ 41507567 (Комісіонер) було укладено Договір комісії № 15/07/24К від 15.07.2024р., за яким Комітент доручає Комісіонеру, а Комісіонер зобов`язується за плату (винагороду) продати належний на праві власності Комітенту товар в межах митної території України. Операція (операції) з продажу товару здійснюється (здійснюються) від імені Комісіонера та за рахунок Комітента.
Згідно п. 1.3. Договору під товаром у цьому Договорі розуміється Товар, згідно із додатками до цього Договору, які є його невід`ємною частиною, та які укладаються між Сторонами протягом строку дії цього Договору. В кожному окремому додатку Сторони Договору визначають найменування товару, вартість товару для її продажу Комісіонером, строк реалізації, якісні характеристики. Згідно п. 1.4. договору передача товару Комісіонеру здійснюється в кількості і на умовах визначених у додатку до даного Договору. Передача товару оформлюється підписанням акту приймання-передачі товару.
Відповідно до п.3.1.1. цього Договору Комітент зобов`язується передати Комісіонеру товар та виплачувати Комісіонеру винагороду.
Згідно п.2.1.1. Договору комісії Комісіонер зобов`язується прийняти у Комітента призначений для продажу товар, зберігати його та після реалізації надати Комітенту звіт Комісіонера про реалізацію.
Так, згідно Додатку №1 від 16.07.2024р. до Договору комісії Комітент ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» передав і доручив Комісіонеру ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ» продати наступний товар в межах митної території України, зокрема насіння ріпаку першого класу Українського походження врожаю 2024р. у кількості 500.00 МТ (+/-10%)по мінімальній ціні продажу - 17 000.00 (грн/мт з ПДВ) Комісійна винагорода за одну метричну тону проданого товару становить 10,00 (десять) гривень 00 коп., в т.ч. ПДВ 20% на суму 1,67 грн.
За Актом приймання-передачі товару №1 від 16.07.2024 ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» передало ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ» насіння ріпаку першого класу Українського походження врожаю 2024р. у кількості 500,00 мт на загальну суму 8 500 000,00 грн в т.ч. ПДВ 1 043 859,65 грн.
Господарську операцію відображено в регістрах бухгалтерського обліку позивача по бухгалтерським рахунках № 283 та № 271.
Копія Договору комісії з Додатком № 1 та акту приймання- передачі товару, а також оборотно- сальдові відомості по рахункам № 283 та № 271.
Згідно звіту Комісіонера від 31.08.2024 товар було продано на загальну суму 8 500 000,00 грн, яка підлягає перерахуванню Комітенту ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ», а винагорода Комісіонера складає 5004,00 грн.
Щодо наданих послуг за договором було складно Акт надання послуг № 83 від 31.08.2024р.
Сума винагороди комісіонера 5004,00 грн. була сплачена ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» в повному обсязі 31.08.2024р. В свою чергу комісіонер здійснив частковий розрахунок за проданий товар в сумі 50 957,25 грн. Викладене підтверджується платіжною інструкцією №373 від 13.09.2024, актом звірки розрахунків та звітом комісіонера від 13.09.2024, оборотно-сальдовим відомостями по рахункам № 361 та рах. №631.
В зв`язку з відвантаженням товару на виконання Договору комісії № 15/07/24К від 15.07.2024р., у відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ», як Комітент, було складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН) в електронній формі податкову накладну № 1 від 16.07.2024 р. на загальну суму 8 500 000.00 грн.. в т.ч. ПДВ 1 043 859.65 грн.
За результатами розгляду податкової накладної №1 від 16.07.2024 контролюючий орган направив ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.08.2024р.за №9238553610, у якій зазначено:
«ДОКУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕНО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/PK від 16.07.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку).
Додатково повідомляємо: показник «D»=1.5964%, «Рпоточ»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пропонуємо надати пояснення та копії документів (договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
У відповідності до п.п.4-6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» скористалося своїм правом на подання письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.
16.10.2024р. позивачем було подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Пояснення та копії документів щодо податкової накладної № 1 від 16.07.2024р, реєстрацію якої зупинено.
Згідно Квитанції про реєстрацію Повідомлення від 16.10.2024 р. за № 9307252736 результат обробки Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено: «Документ прийнято. Повідомлення № 3 від 16.10.2024 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, прийнято до розгляду».
На виконання п.4 Порядку № 520 ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» було надано пояснення з приводу господарської операції, за якою складено податкову накладну, з посиланням на первинні документи та доданням їх копій, зокрема:
Договір комісії № 15/07/24К від 15.07.2024р, укладеного між ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (Комітент) та ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ» (Комісіонер) з Додатком № 1 від 16.07.2024р., який є первинним документом, що підтверджує факт договірних відносин, в межах виконання яких складено податкову накладну;
Акт приймання-передачі товару № 1 від 16.07.2024 р., який є первинним документом, що підтверджує факт передачі товару на реалізацію;
Оборотно-сальдові відомості по рахункам №283 та №271, що підтверджують бухоблік передачі товару Комісіонеру;
Звіт комісіонера від 31.08.2024р. про виконання умов договору комісії за період з 16.07.2024 р. по 31.08.2024р., який підтверджує хід виконання договору та факт продажу товару комісіонером;
Акт надання послуг № 83 від 31.08.2024р., що підтверджує факт надання послуг з продажу товару за договором комісії;
Платіжну інструкцію № 737 від 13.09.2024 р., яка є первинним документом та підтверджує розрахунки по договору комісії
Звіт комісіонера від 13.09.2024р. про виконання умов договору комісії за період з 16.07.2024 р. по 13.09.2024р., який підтверджує зад виконання договору комісії та розрахунки між сторонами договору;
Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361, якою підтверджується бухоблік отримання від Комісіонера часткового перерахування коштів, отриманих за проданий товар;
Оборотно-сальдову відомість по рахунку 631, якою підтверджується бухоблік розрахунків по комісійній винагороді (додається до позову);
Звіт державної статистичної звітності про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2024 року за формою № 4-СГ (затвердженою Наказом Держстату № 165 від 08.06.2022) №9001054396 від 06.06.2024, який підтверджує наявність у Позивача посівних площ в розрізі культуру 2024році, зокрема для виробництва (вирощування) насіння ріпаку в кількості 853,88 га;
Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.09.2024 року за формою № 37-сг (затвердженою Наказом Держстату № 165 від 08.06.2022) № 9001795153 від 03.09.2024 року, який підтверджує обсяг зібраного врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.09.2024р в кількості 502 га ріпака озимого, який в подальшому було передано для продажу.
Крім того, ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» надало пояснення та документи:
Щодо придбання посівного матеріалу:
Посівний матеріал було придбано у ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» (код 43106699) що підтверджено:
-Договором поставки №103/24/110 від 12.07.2023 з додатками №103/23/110/2-Н від 12.07.2023, №103/24/110/3-Н від 12.07.2023
-платіжними інструкціями №110 від 06.10.2023, №112 від 06.10.2023, №131 від 11.10.2023, №132 від 11.10.2023
-видатковими накладними №67638 від 31.07.2023р., №67643 від 28.07.2023, № 68450 від 02.08.2023, №69256 від 04.08.2023р.
-Товарно-транспортним накладним №18 від 28.07.2023, №31 від 31.07.2023, №11 від 02.08.2023.
Посівний матеріал також було придбано у ТОВ «НВП ЗЕРНО ДАР» (код 42143237) що підтверджено:
-Договором поставки №18/08-1 від 18.08.2023, специфікацією №1 від 18.08.2023
-Актом приймання-передачі товару б/н від 18.08.2023
-видатковою накладною №17 від 18.08.2023р.
-платіжними інструкціями №65 від 21.09.2023, № 74 від 25.09.2023.
Щодо придбання мінеральних добрив та засобів захисту рослин:
Добрива та засоби захисту рослин було придбано у ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» (код 43106699) що підтверджено:
-Договором поставки № 103/23/410 від 13.01.2023 з додатками
-платіжною інструкцією № 109 від 06.10.2023 р.
-видатковими накладними №83582 від 22.09.2023р №89289 від 31.10.2023р.
-товарно-транспортними накладними №ТЕ-834718/1 від 22.09.2023, №ТЕ-850912 від 31.10.2023
Добрива та засоби захисту рослин було придбано у ТОВ «НВП ЗЕРНО ДАР» (код 42143237) що підтверджено:
-Договором поставки №18/08-1 від 18.08.2023, специфікацією № 2 від 18.08.2023
-Актом приймання-передачі товару б/н від 18.08.2023
-видатковою накладною № 18 від 18.08.2023р.
-платіжними інструкціями №65 від 21.09.2023, № 74 від 25.09.2023 Копії додаються.
Також добрива та засоби захисту рослин було придбано у ТОВ «УКРАВІТ САЙЕНС ПАРК» (код 33752928) що підтверджено:
-Договором поставки №12735-2023-Дн від 14.07.2023 з Додатком (Специфікація) №25965-UF-2023 від 14.07.2023
-Договір поставки № МД-15631-2024-Дн від 19.02.2024р з Додатком (Специфікація) № 2456-UF- 2024 від 19.02.2024
-платіжними інструкціями №TR.249 36648.45682.11966 від 14.08.202, №TR.26564239.62448.12651 від 12.04.2024, №TR.26754152.45616.11966 від 10.05.2024
-видатковими накладними №UB-24933/UF від 17.07.2023, ЦБ-24800/UF від 17.07.2023, ЦБ-1589/UF від 21.02.2024, ЦБ-1624/UF від 22.02.2024, ЦБ-1626/UF від 23.02.2024, ЦБ-2180/UF від 29.02.2024, ЦБ-2058/UF від 29.02.2024, ЦБ-2189/UF від 01.03.2024 , ЦБ-2311/UF від 02.03.2024, ЦБ-2369/UF від 02.03.2024, ЦБ-2310/UF від 02.03.2024, ЦБ-2314/UF від 03.03.2024, ЦБ-2315/UF від 03.03.2024, ЦБ-2313/UF від 03.03.2024
-товарно-транспортними накладними №УПЦБ-027930 від 17.07.2023, №УПЦБ-027858 від 17.07.2023, №166 від 21.02.2024, №174 від 22.02.2024, №182 від 23.02.2024, №230 від 29.02.2024, №228 від 29.02.2024, №238 від 01.03.2024, №245 від 02.03.2024, №247 від 02.03.2024, №241 від 02.03.2024,№251 від 03.03.2024, №250 від 03.03.2024, №249 від 03.03.2024.
Згідно до пояснень позивача, технологічний процес по вирощуванню та збиранню врожаю насіння ріпаку 1 класу врожаю 2024 року, зокрема посів с/г, обробка землі, внесення мінеральних добрив, обробка посівів від хвороб та шкідників, здійснювався працівниками ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» за допомогою сільськогосподарської техніки, що належить безпосередньо позивачу, яка призначена для цієї культури, а саме: трактори колісні, комбайн зернозбиральний, навантажувач, камаз вантажний самоскид, плуг, борона, сівалка пневманична точного висіву та ін.
На підтвердження наявності власної сільськогосподарської техніки надаємо свідоцтва про державну реєстрацію транспортних засобів та с/г техніки. Копії свідоцтв на транспортні засоби додаються.
Відомості про наявну у ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» с/г техніку відображено у звітах форми №20-ОПП «Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність», які до блокування ПН були подані позивачем до контролюючого органу.
Відомості про кількість працівників, які перебувають у трудових відносинах з Товариством відображено в Звітах (відомостях) про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 3 та 4 кв. 2023 року та 1 та 2 кв. 2024 р. та також були у розпорядженні податкового органу.
Зібраний позивачем врожай зберігався на складі за адресою Дніпропетровська обл., Новомосковський район, с. Василівка, провулок Тихий, буд. 6, що орендується Позивачем згідно договору оренди № 01.11/2022-03 від 01.11.2022. Відомості про склад також відображено у Повідомленні форми 20-ОПП.
Під час посівної компанії транспортні засоби використовували дизельне паливо ДП-Л- ЄВР05-ВО (УКТ ЗЕД 2710194300), яке придбано позивачем у ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЛОТУС OUI ТРЕЙДІНГ» (код ЄДРПОУ 45027038, Постачальник), згідно договору поставки нафтопродуктів № 1407/23-4 від 14.07.2023 р.
На весь технологічний процес вирощування насіння ріпаку у кількості 502 га ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» було витрачено 23569, 00 літрів дизельного палива ДП-Л-ЄВР05-ВО.
Дані бухгалтерського обліку по рахунку № 2311 за період з 01.02.2023 по 12.11.2024 свідчать про понесення витрат ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» по внесенню добрив, внесенню ЗЗР, десикації, витрат паливно мастильних матеріалів на транспортування ЗЗР, води, с/г культур, навантаження добрив, дісковки та збирання врожаю, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку №2311. Копія оборотно-сальдова відомість по рах. 2311 додається.
ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» було отримано паливо від ТОВ «ЛОТУС ОІЛ ТРЕЙДШГ» (код 45027038), що підтверджено:
видатковими накладними №Р0000000917 від 05.10.2023, №Р0000002017 від 15.07.2024, № Р0000002098 від 18.07.2024, № Р0000002364 від 10.08.2024р
товарно-транспортними накладними № 1014 від 05.10.2023, №12789 від 15.07.2024, №12832 від 18.07.2024, №13062 від 10.08.2024
платіжними інструкціями №137 від 12.10.2023, №1108 від 16.07.2024, №1147 від 02.08.2024, №1214 від 09.08.2024, №1259 від 23.08.2024, №1260 від 23.08.2024, №1277 від 04.09.2024, №1282 від 06.09.2024
Зберігання пального здійснювалось для потреб власного споживання згідно ліцензії №04230414202001422 дата реєстрації від 19.01.2023, яку видано податковим органом.
Також податковому органу було надано документи, які підтверджують створення Товариства, призначення директора та тимчасово виконуючого директора, які підписували надану первинну документацію від імені ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ».
За результатами розгляду пояснень та наданих ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» документів Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №11930812/41469459 від 18.10.2024р.
На виконання вищевказаного повідомлення позивачем було подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області додаткові пояснення від 25.10.2024 вих. № 25/10-24 та копії документів щодо податкової накладної № 1 від 16.07.2024р, реєстрацію якої було зупинено.
В додаткових поясненнях від 25.10.2024 вих. № 25/10-24 Позивачем конкретизовано який саме посадковий матеріал, добрива та засоби захисту рослин (із зазначенням об`єму) було використано ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» для вирощування насіння ріпаку врожаю 2024 року, повідомлено який технологічний процес для вирощування насіння ріпаку був здійснений власними транспортними засобами та с/г технікою Товариства, зокрема обробка землі (оранка, дісковка), внесення мінеральних добрив перед посівом, посів сільськогосподарської культури, обробка посівів від хвороб та шкідників, збирання врожаю та ін.
Позивачем також зазначено, що за час вирощування насіння ріпаку витрачено 23 569 літрів дизельного палива марки «ДП-Л-ЄВР05-В0» (УКТ ЗЕД 2710194300), придбане у ТОВ «ЛОТУС ОІЛ ТРЕЙДШГ» (код ЄДРПОУ 45027038).
З додатковими поясненнями було надано Акт звірки взаємних розрахунків за період 15.07.2024 - 25.10.2024 між ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» та ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ» за договором комісії № 15/07/24К від 15.07.2024р., який підтверджує договірні відносини ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» та ТОВ «ФГ ДАР ВСЕСВЯТСЬКЕ» та відображає зміну майнового стану після виконання взаємних обов`язків за договором комісії № 15/07/24К від 15.07.2024 р.
За результатом розгляду поданих позивачем пояснень та документів, контролюючим органом прийнято Рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.10.2024 за № 11969847/41469459 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 16.07.2024 на загальну суму 8 500 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 1 043 859,65 грн., у зв`язку з наданням платником податку копій документів. складених/оформлених із порушенням законодавства - «недотримання п.14 Порядку: придбання товарно-матеріальних цінностей, невластивих при веденні задекларованого виду діяльності, та/або придбання товарно-матеріальних цінностей в об`ємах (обсягах) неспіввідносних з обсягами реалізованих товарів/виконаних робіт/наданих послуг».
Не погодившись з прийнятим рішенням ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» 29.10.2024р. звернулось із Скаргою до ДПС України (відповідач-2) та надало повний пакет документів щодо господарських операцій.
21.11.2024 року засобами електронного зв`язку за допомогою електронного кабінету платника на офіційному веб-порталі Державної податкової служби України ТОВ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» отримано Рішення за результатами розгляду скарги щодо Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №71786/41469459/2 від 21.11.2024 р., яким відмовлено в задоволенні скарг, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН- залишено без змін.
Підстава відмови відповідача-2: Ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг. зберігання і транспортування. навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси. акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погодившись з прийнятими відповідачами рішеннями, позивач звернувся до суду.
Вирішуючи даний спір по суті, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі по тексту - Порядок №1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі по тексту - Порядок №1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1.Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданого такими особами.
4.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5.Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6.Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 6.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7.Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8.У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідачі, зупинивши реєстрацію податкових накладних, запропонували платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без зазначення переліку документів.
Платником податків, з метою реєстрації податкових накладних надані контролюючому органу пояснення та документи на підтвердження обґрунтованості виписування податкової накладної, однак, з урахуванням того, що контролюючим органом не визначено конкретного переліку документів, наданий пакет документів визнано недостатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, в реєстрації накладних відмовлено.
Судом встановлено, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено вичерпного переліку документів, необхідного для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Аналізуючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд вважає за необхідне зазначити, , що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Надіслані позивачу квитанції не зазначають конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, а контролюючим органом лише пропонується надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Судом встановлено, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, щодо якої заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначеної податкової накладної та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надіслано відповідні пояснення та пакет документів, що підтверджено матеріалами справи.
На подальші запити податкового органу Товариством надавались необхідні пояснення та документи.
Суд зазначає, що оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідачем не зазначаються та не конкретизуються причини щодо підстав зупинення реєстрації податкових накладних та ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, обов`язково додається до протоколу засідання Комісій.
Крім того, суд наголошує, що перевірка первинної документації суб`єкта господарювання на предмет реальності господарської діяльності не входить до кола питань, які вирішуються податковим органом під час реєстрації податкових накладних. У випадку наявності обґрунтованих сумнівів податкового органу щодо реального характеру здійснення господарської діяльності та відображення її результатів в податковому обліку, контролюючий орган має низку повноважень щодо перевірки платника податків шляхом направлення запитів, призначення та проведення податкових перевірок тощо.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість врахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
Також, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Так, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
При цьому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації розрахунку коригування, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у спірному рішенні зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.07.2024 року, він прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення. Прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 16.07.2024 року.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 10.04.2020 у справі № 819/330/18.
Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірному рішенні не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеною ТОВ "ФГ ДАР ПОПАСНЕ".
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.10.2024 р. №11969847/41469459 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 16.07.2024 р. - є необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.07.2024 р., складену ТОВ "ФГ ДАР ПОПАСНЕ", датою подання її на реєстрацію.
Проте, суд вважає, що у задоволені вимоги позивача про визнання протиправним та скасувати рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 21.11.2024 р. №71786/41469459/2 слід відмовити, з тих підстав, що вказані рішення були прийняті Державною податковою службою України за результатами розгляду скарги позивача на рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, по яким судом вже викладено свою позицію в цьому рішенні.
Щодо встановлення судового контролю.
Порядок встановлення судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах визначено у ст. 382 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який розглянув адміністративну справу як суд першої інстанції і ухвалив судове рішення, за письмовою заявою особи, на користь якої ухвалено судове рішення і яка не є суб`єктом владних повноважень, або за власною ініціативою може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Правові норми, закріплені у ч. 1 ст.382 КАС України, кореспондуються з положеннями, зокрема, п. 1 ч. 6 ст. 246 КАС України, згідно з якими, у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про порядок і строк виконання рішення.
З аналізу наведених норм вбачається, судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд може встановити під час прийняття рішення у справі.
Такий контроль здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду першої інстанції, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.
При цьому, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними та допустимими доказами.
Разом з тим, позивачем не доведено необхідності встановлення судового контролю під час ухвалення даного рішення, відповідних доказів до матеріалів справи не надано.
Оскільки, зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення є правом суду, та позивачем не доведено, що відповідачами рішення суду не буде виконано, суд вважає, що такі вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Фг Дар Попасне» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії -задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.10.2024 р. №11969847/41469459 про відмову ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (код ЄДРПОУ 41469459) в реєстрації податкової накладної №1 від 16.07.2024 р. на загальну суму 8 500 000,00 гривень, вт.ч. ПДВ 1 043 859,65 гривень.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.07.2024 р. на загальну суму 8 500 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 1 043 859,65 грн. датою її фактичного подання.
У задоволенні іншої частини заявлених позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (код ЄДРПОУ 41469459) судові витрати по справі у розмірі 1514,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ ДАР ПОПАСНЕ» (код ЄДРПОУ 41469459) судові витрати по справі у розмірі 1514,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.О. Лозицька
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2025 |
Оприлюднено | 30.06.2025 |
Номер документу | 128424727 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Лозицька Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні