Чернігівський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2025 року Чернігів Справа № 620/4754/25
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Дубіної М.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
27.04.2025 Товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» через систему «Електронний суд» звернулось до суду з позовом, у якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25.02.2025 № 12547370/40759822 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 06.02.2025 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25.02.2025 № 12547371/40759822 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 05.02.2025 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 05.02.2025, поданою ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ», датою фактичного подання 05.02.2025;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 06.02.2025, поданою ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ», датою фактичного подання 06.02.2025.
На обґрунтування позовних вимог ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» вказує на протиправність оспорюваних рішень відповідача, оскільки вони повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування, так і чітку підставу для відмови в реєстрації цих податкових накладних. Також звертає увагу, що податкові накладні були заблоковані в автоматичному режимі, тобто без перевірки операцій на факт їх легальності. До того ж, зазначає, що позивач в повному обсязі виконав вимоги пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі Порядок № 520) перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено та надало копії документів, визначених орієнтованим переліком, про підтвердження реальності здійснення операцій по оскаржуваним податковим накладним, реєстрацію яких зупинено.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Дубіної М.М. від 29.04.2025 прийнято позовну заяву ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» до розгляду та відкрито провадження у цій справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи за наявними в ній матеріалами.
У відзиві на позовну заяву представник Головного управління ДПС в Чернігівській області заперечуючи проти заявлених ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» позовних вимог вказує, зокрема, на те, що відповідно до пункті 6 та 7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165) у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну / розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, або коли відображена в ПН операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості операції (крім ПН складеної платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія) реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. Також представник відповідача зазначає, що наразі у чинному законодавстві відсутні будь-які правові норми, які б передбачали обов`язок контролюючого органу визначати платнику перелік документів, які він має подати для вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної, тому на стадії зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем були дотримані вимоги чинного законодавства щодо порядку та підстав зупинення реєстрації податкової накладної, форми та змісту квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК. До того ж представник відповідача зазначив, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване рішення діяв відповідно до приписів податкового законодавства, оскільки позивачем не було надано усіх необхідних та належних документів, які спростовували б сумнів, що виник у податкового органу з приводу підтвердження реальності господарських операцій.
ДПС України не скористалось своїм правом на подання відзиву на цю позовну заяву.
Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Враховуючи наведене, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Суд, оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, встановив наступне.
ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» (ЄДРПОУ 40759822) перебуває на обліку у ГУ ДПС у Чернігівській області (Бахмацький р-н). ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» зареєстроване платником податку на додану вартість з 01.04.2018, ІПН 407598225027.
ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» є юридичною особою (надалі Підприємство), код ЄДРПОУ 40759822, зареєстрованою в місті Бахмач Чернігівської області 19.08.2016 згідно із законодавством України.
ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» спеціалізується на вирощуванні зернових, бобових та олійних культур. Основні види діяльності ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ»: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві.
Для здійснення виробничої діяльності за основним видом діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур Підприємство в 2018-2021 роках уклало договори оренди землі з власниками земельних паїв в Чернігівській області. Загальна площа орендованих земель станом на 01.01.2024 року становить 146,6011 га.
Інформація про земельні ділянки відображена в податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік. Статус платника єдиного податку 4 групи на 2024 рік підтверджено.
Технологічний процес з вирощування сільськогосподарської продукції передбачає наявність та необхідність в придбанні наступної сировини, матеріалів та послуг: - Добрива (код 3102, 3105); - Насіння кукурудзи ( код 1005); - Паливо та нафтопродукти ( код 2710); - Препарати захисту рослин (інсектициди) (код 3808); - Послуги з оренди с/г техніки (код 01.61); - Послуги складування та зберігання (код 52.10).
ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» було складено податкову накладну № 1 від 05.02.2025 та направлено 05.02.2025 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно із отриманої квитанції від 05.02.2025 № 9019283787 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) реєстрація ПН/РК від 05.02.2025 № 1 в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП Обсяг постачання товару/послуги 1201, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
16.02.2025 на виконання вимог підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» було подано до ДПС України в електронному вигляді: 1) повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинена від 16.02.2025 № 1 для підтвердження реальності здійснення операцій.
У поясненні до повідомлення було зазначено про саму господарську діяльність та висвітлено питання повноти відображення по податковому обліку та звітності господарської операції по взаєморозрахунках з ТОВ «СОГРЕЙН» (ЄДРПОУ 45158707) (надалі Покупець) з реалізації сої урожаю 2024 року, а саме вказано, що 24.09.2024 було укладено договір купівлі-продажу № 24/09/2024-1 на продаж сільськогосподарської продукції врожаю 2024 року. За договором від 24.09.2024 № 24/09/2024-1 отримано в лютому 2025 року попередню оплату в сумі 1327124,16 грн за сою врожаю 2024 року, що підтверджується платіжним дорученням від 05.02.2025 № 860.
За фактом попередньої оплати ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» подало на реєстрацію ПН від 05.02.2025 № 1.
Згідно видаткової накладної від 06.02.2025 № 1 ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» здійснило відвантаження 85,84 тн сої згідно отриманої передплати від ТОВ «СОГРЕЙН» на суму 1 442 029,59 грн.
На суму зобов`язань за мінусом отриманих передплат були виписана та відправлена на реєстрацію податкова накладна від 06.02.2025 № 2.
До пояснень позивачем було надано такі документи довільного формату, що підтверджують реальність здійснення операції, а саме балансові довідки по рахунку 27 про залишки зерна, податкова декларації платника єдиного податку четвертої групи (наявність земельних ділянок), звіт за ф.4-сг «Про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2024 року», звіт за ф. 29-сг «Про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду станом на 01.12.2024 » та інші.
Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області від 05.02.2025 № 12547371/40759822 та № 12547370/40759822 було відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства з поясненням у додатковій інформації зазначена у статистичній звітності урожайність перевищує урожайність по області.
04.03.2025 позивачем направлено скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на вказані рішення від 25.02.2025 № 12547371/40759822 та №12547370/40759822, прийнятих комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області. Разом із скаргою також надсилалися в електронному вигляді документи, що підтверджують реальність здійснення операцій (договора, акти, видаткові накладні, рахунки, ТТН, статистична звітність, фінансова звітність).
Рішеннями комісії ДПС України, яка приймає рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.03.2025 № 11904/40759822/2 та № 11905/40759822/2 скарги позивача відповідно до пункту 56.23 статті 56 ПК України залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, підстава ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки-фактури/iнвойси, акти приймання-передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних.
Також судом встановлено, що ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» для реалізації врожаю сої укладено договір з ТОВ «СОГРЕЙН» (код ЄДРПОУ 45158707) від 24.09.2024№ 24/09/2024-1, за яким в лютому 2025 року отримано попередню оплату в сумі 1327 124, 16 грн за платіжною інструкцією від 05.02.2025 №860.
Згідно видаткової накладної від 06.02.2025 № 1 ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» здійснило відгрузку 85,84 тн сої (копії видаткової та ТТН містяться в матеріалах справи) згідно отриманих передплат від ТОВ «СОГРЕЙН».
Станом на дату подачі відповідачу пояснень заборгованість ТОВ «СОГРЕЙН» перед ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» складала 114 905, 43 грн. Підприємство податкового боргу перед бюджетами по податках та зборах не має. Заробітна плата нараховується та виплачується в повному обсязі і своєчасно. Суми ЄСВ, ПДФО та ВЗ вчасно перераховується до бюджету.
Окрім того, судом встановлено, що в 2023 році позивачем було засіяно 103 га земельної площі озимою пшеницею під урожай 2024 року та 43,60 га сої було посіяно у 2024 році під урожай 2024 року.
Позивач здійснює господарську діяльність в орендованих офісних, складських, виробничих будівлях та приміщеннях за адресами - м. Бахмач, вул. Чернігівська, 62, м. Бахмач, вул. Я. Мудрого 24.
Для здійснення господарської діяльності ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» використовує як власну, так і орендовану техніку. Наявна власна техніка відображена у оборотно-сальдовій відомості по 104 рахунку. Власна та орендована техніка, склад для зберігання врожаю та орендовані земельні ділянки відображені у формах 20 ОПП.
Для проведення польових робіт з вирощування пшениці Підприємством укладено договори на купівлю посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, послуги обробітку землі, оренди автотранспорту, сільськогосподарської техніки та обладнання: ФГ «ПІРАМІДА АГРО» (код ЄДРПОУ 39308510) договір від 27.03.2024№ 7; ТОВ «МІНЕРАЛ АГРОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44547864) договір від 27.02.2023 № 27/02-23; ТОВ «СПЕКТР-АГРО» (код ЄДРПОУ 36348550) договір від 11.03.2024№ 053/24-ЧН.
Поставка посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, послуги обробітку землі, сільськогосподарської техніки та обладнання підтверджена видатковими накладними та актами виконаних робіт, копії яких ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» додано до позовної заяви та надавались відповідачу разом із поясненнями.
Для здійснення збору сої урожаю 2024 року ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» було залучено підрядника ФОП ОСОБА_1 згідно договору підряду від 09.09.2024 №3 .
Транспортування сої з полів до зернового складу здійснював транспорт ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» власний (трактор колісний з причепом) та орендований згідно довгострокового договору оренди від 22.09.2022 № 461.
У ТОВ «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» наявна необхідна кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, сплачується ЄСВ, ПДФО та військових збір за працівників, що підтверджується відповідною податковою звітністю. Штатна чисельність працівників складає 6 чоловік.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають в процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються, зокрема, положеннями статті 201 ПК України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем складено та надіслано до контролюючого органу спірні податкові накладні для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком №1165.
Пунктами 4, 5, 6, 7, 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/ невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
За змістом пунктів 11, 25 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку № 520.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У свою чергу, відповідно до пунктів 2, 4 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно із пунктом 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару / послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Згідно із пунктом 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку №520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до змісту квитанцій, контролюючим органом зупинено реєстрацію зазначених вище податкових накладних у зв`язку з відповідністю платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Разом з тим, рішення про зупинення реєстрації цих податкових накладних не містить вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Суд зауважує, що у випадку не конкретизації податковим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати податковому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, внаслідок чого платник податків не може належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації такої податкової накладної, а для податкового органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування такого рішення.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у зазначеній вище постанові від 22.07.2019 у справі № 815/2985/18.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суд звертає увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації спірної податкової накладної щодо оформлення квитанцій прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії Головного управління ДПС в Чернігівській області про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18.
Крім того, із спірних рішень не можливо встановити, які документи були досліджені під час їх прийняття, а також які із наданих платником документів не відповідають вимогам законодавства. Тобто, відповідач не з`ясовував специфіку проведеної господарської операції та не визначив перелік документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням її змісту і обсягу.
Водночас, як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення для підтвердження реальності здійснення господарських операцій, за результатом якої були сформовані спірні податкові накладні. Суд констатує, що перелік зазначених документів відповідає вимогам пункту 5 Порядку №520.
Як встановлено судом під час розгляду справи, будучи контролюючим органом та проводячи аналіз діяльності позивача як платника податку на додану вартість, відповідач лише обмежився констатацією здійснення позивачем ризикових операцій, але при цьому не обґрунтував такі свої висновки, не зазначив, яка саме податкова інформація у даному випадку стала підставою для їх формування, не пояснив чому наданих платником документів у значній кількості виявилось недостатнім для прийняття іншого рішення, не надав суду жодних доказів щодо ризиковості взаємовідносин між позивачем та контрагентом.
Суд звертає увагу, що судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, тобто з презумпції економічної виправданості дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність відомостей у бухгалтерській та податковій звітності платника.
Варто також зазначити, що поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його контрагентами правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань. А відтак платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.
Водночас, контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів.
Також відповідачем не надано суду належних доказів провадження позивачем господарської діяльності в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, як і не надано податкової інформації, яка б містила відомості про проведення ризикових операцій позивачем, або будь-яким його контрагентом.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 16.12.2020 у справі №340/474/20 та від 05.01.2021 у справі №640/10988/20.
Суд зауважує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним. Тому, з огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області про відмову в реєстрації спірної податкової накладної в ЄРПН.
Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датою їх фактичного подання, суд зазначає таке.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, пунктом 20 якого передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
У цьому випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем спірну податкову накладну датою її подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, оформлені та подані позивачем, датою їх фактичного подання, і задоволення позовних вимог у цій частині.
Згідно частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що відповідно до статті 139 КАС судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як видно з наявної у матеріалах справи платіжної інструкції від 25.04.2025 № 33 позивачем під час звернення з цим позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 6056, 00 грн.
Враховуючи наведене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача необхідно стягнути понесені судові витрати за сплачений ним судовий збір по 3028, 00 грн з кожного.
Керуючись статтями 2, 139, 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25.02.2025 № 12547370/40759822 про відмову в реєстрації податкової накладної від 06.02.2025 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25.02.2025 № 12547371/40759822 про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.02.2025 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 05.02.2025№ 1, поданою Товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ», датою фактичного подання 05.02.2025.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.02.2025№ 2, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ», датою фактичного подання 06.02.2025.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» судовий збір у розмірі 3028, 00 грн, сплачений згідно із платіжною інструкцією від 25.04.2025 № 33.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» судовий збір у розмірі 3028, 00 грн, сплачений згідно із платіжною інструкцією від 25.04.2025 № 33.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «БАХМАЧЗЕРНОПРОДУКТ» (місцезнаходження юридичної особи: 16500, Чернігівська область, Бахмацький р-н, місто Бахмач, вул. Я.МУДРОГО, будинок 24; унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 40759822).
Відповідач - Головне управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000, унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44094124).
Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, унікальний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393).
Суддя Марія ДУБІНА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2025 |
Оприлюднено | 30.06.2025 |
Номер документу | 128428932 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Марія ДУБІНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні